2025 Ford Puma Gen-E Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) |
---|---|---|
Motortype | Elektrisch | Elektrisch |
Versnellingsbak | Automaat | Automaat |
Aandrijvingstype | FWD (Voorwielaandrijving) | FWD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | Automaat | Automaat |
Maximaal vermogen | 124 kW / 168 pk | 124 kW / 168 pk |
Koppel | 290 Nm | 290 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) |
---|---|---|
Batterijtype | lithium-ion NMC | lithium-ion NMC |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 43,6 kWh (bruikbaar) | 43,6 kWh (bruikbaar) |
Batterijgewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Nominale spanning AC/DC | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 13,1 kWh/100km | 13,7 kWh/100km |
Energieverbruik (stad WLTP) | 9,4 kWh/100km | 9,8 kWh/100km |
Elektrisch bereik (gecombineerd WLTP) | 376,0 km | 364,0 km |
Elektrisch bereik (stad WLTP) | 523,0 km | 506,0 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 100 kW | 100 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Ingebouwde lader | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
AC-laadtijd (11 kW tot 100% SOC) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
DC-snelladen (10-80%) | 23,2 minuten | 23,2 minuten |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Garantie HV-componenten | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) | Optionele Pakketten |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 zits | 5 zits | – |
Bagageruimte (5-zits modus tot hoedenplank) | 574 Liters | 574 Liters | – |
Bagageruimte (2-zits modus volgeladen tot plafond) | 1283 Liters | 1283 Liters | – |
Opbergruimte Frunk | 43 Liters | 43 Liters | – |
Verdeling achterbank | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | – |
Voorstoelaanpassing | 4-weg handmatige bestuurdersstoel (incl. hoogteverstelling), 4-weg handmatige passagiersstoel | 4-weg handmatige bestuurdersstoel (incl. hoogteverstelling), 4-weg handmatige passagiersstoel | Comfort Pack (+โฌ775): In hoogte verstelbare passagiersstoel |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja (voor bestuurder) | Ja (voor bestuurder) | Comfort Pack (+โฌ775): In hoogte verstelbare passagiersstoel |
Stoelverwarming voorin | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmde voorstoelen |
Stoelventilatie voorin | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | – |
Stoelverwarming 2e rij | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | – |
Relaxfunctie voor voorstoelen | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | – |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja | Ja | – |
Lendensteun passagiersstoel | Ja | Ja | – |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | – |
Bekleding | Volledige stoffen stoelen met grijze stiksels | Sensico/Neo Suede Ebony stoelen met grijze stiksels | – |
Verwarmd stuurwiel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmd stuurwiel |
Stuurwiel materiaal | Sensico | Sensico | – |
Ambianceverlichting | Multi-Colored Ambient Lighting | Multi-Colored Ambient Lighting | – |
Glazen schuif/kanteldak | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Panoramadak (elektrisch te openen) (+โฌ1.000) |
Hoofdruimte 1e rij | 1000 mm | 1000 mm | Kan variรซren met panoramadak optie |
Beenruimte 1e rij | 1127 mm | 1127 mm | – |
Schouderruimte 1e rij | 1348 mm | 1348 mm | – |
Hoofdruimte 2e rij | 965 mm | 965 mm | Kan variรซren met panoramadak optie |
Beenruimte 2e rij | 786 mm | 786 mm | – |
Schouderruimte 2e rij | 1320 mm | 1320 mm | – |
Achterklep | Handmatige achterklep | Handmatige achterklep | Comfort Pack (+โฌ775): Elektrisch bedienbare achterklep |
Buitenspiegels | Elektrisch verwarmde buitenspiegels met richtingaanwijzer (handmatig inklapbaar) | Automatisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels met richtingaanwijzers, inklaplampen en logoweergave | Comfort Pack (+โฌ775): Elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels met logoprojectie |
Verwarmde voorruit | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmde voorruit |
Draadloos opladen | Draadloos opladen | Draadloos opladen | Inbegrepen in basisspecificaties, ook in Comfort Pack (+โฌ775) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functiecategorie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) | Optionele Pakketten |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||
Dashboard Opbergruimte | Centraal geplaatst opbergvak | Centraal geplaatst opbergvak | – |
Deurvakken | Extra groot | Extra groot | – |
Opbergruimte Voorin | Centrale opbergruimte voor 2 smartphones, Middenarmsteun met verschuifbare bekerhouders | Extra opbergruimte tussen voorstoelen + Centrale opbergruimte voor 2 smartphones, Middenarmsteun met verschuifbare bekerhouders | – |
Hoge Middenconsole | Met verschuifbare armsteun en opbergvak | Met verschuifbare armsteun en opbergvak | – |
Frunk Opbergruimte | 43 Liter | 43 Liter | – |
Klimaatbeheersing | |||
Systeemtype | Electronic Automatic Temperature Control (EATC) | Electronic Automatic Temperature Control (EATC) | – |
Luchtkwaliteitsfuncties | PM2.5 stoffilter, Vochtigheidssensor | PM2.5 stoffilter, Luchtkwaliteitssysteem met automatische recirculatie, PM2.5 deeltjesweergave | – |
Voorconditionering | Timer voor verwarming/koeling | Timer voor verwarming/koeling | – |
Ventilatieopeningen | Standaard | Blauwe of transparante afwerking (afhankelijk van interieur) | – |
Verwarmde Voorruit | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmde voorruit |
Interieurmaterialen | |||
Basismateriaal | Ledervrij design | Ledervrij design | – |
Bekleding | Volledige stoffen stoelen met grijze stiksels | Sensico/Neo Suede Ebony stoelen met grijze stiksels | – |
Hemelbekleding | Luxueuze hemelbekleding, Antraciet | Luxueuze hemelbekleding, Antraciet | – |
Vloermaterialen | Premium vloermatten, Tapijt gemaakt van gerecyclede PET-flessen, Matten gemaakt van gerecycled polyester | Premium vloermatten, Tapijt gemaakt van gerecyclede PET-flessen, Matten gemaakt van gerecycled polyester | – |
Instrumentenpaneel | Met vinyl bekleed instrumentenpaneel | Met vinyl bekleed instrumentenpaneel | – |
Decoratieve Inzetstukken | |||
Standaard Inzetstuk | Denim inzetstuk (met Indigo interieur) | Denim inzetstuk (met Indigo interieur) | – |
Optionele Inzetstukken | – | Vlas (30% gerecycled), Particle (30% gerecycled) | – |
Gerecycled Materiaalgehalte | 17% gerecycled staal/plastic, 25% gerecycled aluminium, 30% gerecyclede ondervloer | 17% gerecycled staal/plastic, 25% gerecycled aluminium, 30% gerecyclede ondervloer | – |
Sfeerverlichting | |||
Basisverlichting | Multi-Colored Ambient Lighting, Interieurverlichting, leeslampen, deurpaneelverlichting | Multi-Colored Ambient Lighting, Interieurverlichting, leeslampen, deurpaneelverlichting | – |
Verbeterde Verlichting | – | Indirecte inlegverlichting met 5 thema-opties: Noorderlicht, Archipel, Bosbad, Midzomer, Noordse Schemering | – |
Comfortfuncties | |||
Stuurwiel | Sensico stuurwiel | Sensico stuurwiel | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmd stuurwiel |
Ramen | Elektrische ramen voor en achter (met 1-touch up/down) | Elektrische ramen voor en achter (met 1-touch up/down) | – |
Privacy Glass | Ja | Ja | – |
Voorruit | Akoestische gelamineerde voorruit | Akoestische gelamineerde voorruit | – |
Stoelverwarming Voorin | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmde voorstoelen |
Gemaksfuncties | |||
Achterklep | Handmatige achterklep | Handmatige achterklep | Comfort Pack (+โฌ775): Elektrisch bedienbare achterklep |
Sleutelloos Starten | Ford Keyless Start | Ford Keyless Start | – |
Draadloos Opladen | Draadloos opladen | Draadloos opladen | Inbegrepen in Comfort Pack (+โฌ775) |
Dakopties | Carrosseriekleurdak | Carrosseriekleurdak | Panoramadak (elektrisch te openen) (+โฌ1.000) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) |
---|---|---|
Rijklaar gewicht (kg) | 1563 kg | 1563 kg |
Maximaal voertuiggewicht (kg) | 2015 kg | 2015 kg |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 kg | 750 kg |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 750 kg | 750 kg |
Max. kogeldruk (kg) | 75 kg | 75 kg |
Max. dakbelasting (kg) | 75 kg | 75 kg |
Maximaal treingewicht (kg) | 2765 kg | 2765 kg |
miro (kg) | 1566 kg | 1575 kg |
Specificatie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) |
---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ33.495 | โฌ36.295 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare Uitvoeringen | Gen-E | Gen-E Premium |
Batterijcapaciteit (bruikbaar) | 43,6 kWh | 43,6 kWh |
Elektrisch energieverbruik (WLTP gecombineerd) | 13,1 kWh/100km | 13,7 kWh/100km |
Elektrisch energieverbruik (WLTP stad) | 9,4 kWh/100km | 9,8 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP gecombineerd) | 376,0 km | 364,0 km |
Elektrisch bereik (WLTP stad) | 523,0 km | 506,0 km |
Aandrijvingstype | FWD (Voorwielaandrijving) | FWD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | Automaat | Automaat |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 124 kW / 168 pk | 124 kW / 168 pk |
Maximaal koppel | 290 Nm | 290 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 8 sec | 8 sec |
Topsnelheid | 160 km/u | 160 km/u |
Piek laadvermogen (DC) | 100 kW | 100 kW |
Laadtijd (10-80%) | 23,2 minuten | 23,2 minuten |
Basisgarantiedekking | 2 jaar | 2 jaar |
HV-batterij/componenten garantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Onderhoudsinterval | 2 jaar / Onbeperkte km | 2 jaar / Onbeperkte km |
Afmeting | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) |
---|---|---|
Totale hoogte | 1555 mm | 1555 mm |
Totale breedte | 1805 mm | 1805 mm |
Totale breedte inclusief spiegels | 1930 mm | 1930 mm |
Totale breedte met ingeklapte spiegels | 1805 mm | 1805 mm |
Totale lengte | 4214 mm | 4214 mm |
Wielbasis | 2588 mm | 2588 mm |
Bodemvrijheid (onbeladen) | 157 mm | 157 mm |
Bodemvrijheid (volledig beladen) | 129 mm | 129 mm |
Draaicirkel – stoeprand tot stoeprand | 9,62 m | 9,62 m |
Spoorbreedte vรณรณr | 1567 mm | 1567 mm |
Spoorbreedte achter | 1540 mm | 1540 mm |
Voor overhang | 863 mm | 863 mm |
Achter overhang | 763 mm | 763 mm |
Functiecategorie | Gen-E FWD (43,6 kWh) | Gen-E Premium FWD (43,6 kWh) | Optionele Pakketten |
---|---|---|---|
Startprijs | โฌ33.495 | โฌ36.295 | – |
Exterieur | |||
Wielen | 17″ lichtmetalen velgen 215/55/R17 94H met Eco profiel | 18″ lichtmetalen velgen 215/50/R18 92H met Eco profiel | – |
Dak | Carrosseriekleurdak | Carrosseriekleurdak | Panoramadak (elektrisch te openen) (+โฌ1.000) |
Buitenspiegels | Elektrisch verwarmde buitenspiegels met richtingaanwijzer (handmatig inklapbaar) | Automatisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels met richtingaanwijzers, inklaplampen en logoweergave | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): Elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels met Puma-logoprojectie |
Achterklep | Handmatige achterklep | Handmatige achterklep | Comfort Pack (+โฌ775): Elektrisch bedienbare achterklep |
Actieve grilleklep | Ja | Ja | – |
Onderbumpers, wielkasten, zijskirts | Carrosseriekleur met hoogglans zwarte accenten | Carrosseriekleur met hoogglans zwarte accenten | – |
Achterspoiler | Ja | Ja | – |
Voorbumperpaneel | Ja (Gen-E & Gen-E Premium) | Ja (Gen-E & Gen-E Premium) | – |
Achter bumper in carrosseriekleur met diffuser | Ja | Ja | – |
Gigabox en Frunk | Ja | Ja | – |
Frunk opbergruimte | 43 Liter | 43 Liter | – |
Interieur | |||
Zitplaatsen | 5 zits | 5 zits | – |
Bekleding | Volledige stoffen stoelen met grijze stiksels | Sensico/Neo Suede Ebony stoelen met grijze stiksels | – |
Bestuurdersstoel | 4-weg handmatige bestuurdersstoel (incl. hoogteverstelling) met lendensteun | 4-weg handmatige bestuurdersstoel (incl. hoogteverstelling) met lendensteun | – |
Passagiersstoel | 4-weg handmatige passagiersstoel met lendensteun | 4-weg handmatige passagiersstoel met lendensteun | Comfort Pack (+โฌ775): In hoogte verstelbare passagiersstoel |
Stoelverwarming voorin | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmde voorstoelen |
Instrumentenpaneel | Met vinyl bekleed | Met vinyl bekleed | – |
Middenconsole | Hoge middenconsole met verschuifbare armsteun en opbergvak | Hoge middenconsole met verschuifbare armsteun en opbergvak | – |
Vloermatten | Premium vloermatten | Premium vloermatten | – |
Hemelbekleding | Luxueuze hemelbekleding | Luxueuze hemelbekleding | – |
Stuurwiel | Sensico stuurwiel | Sensico stuurwiel | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmd stuurwiel |
Sfeerverlichting | Multi-Colored Ambient Lighting | Multi-Colored Ambient Lighting met 5 thema-opties | – |
Ramen | Elektrische ramen voor en achter (met 1-touch up/down) | Elektrische ramen voor en achter (met 1-touch up/down) | – |
Privacy Glass | Ja | Ja | – |
Verwarmde voorruit | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Winter Pack (+โฌ550): Elektrisch verwarmde voorruit |
Klimaatbeheersing | |||
Systeem | Electronic Automatic Temperature Control (EATC) | Electronic Automatic Temperature Control (EATC) | – |
Bagageruimte | |||
5-zits modus (tot hoedenplank) | 574 Liter | 574 Liter | – |
2-zits modus (tot plafond) | 1283 Liter | 1283 Liter | – |
Veiligheid & Rijassistentie | |||
Airbags | Voor- en zijairbags voor bestuurder en passagier, Gordijnairbags (links en rechts) | Voor- en zijairbags voor bestuurder en passagier, Gordijnairbags (links en rechts) | – |
Pre-Collision Assist | Met Post-Impact Braking | Met Post-Impact Braking | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): Collision Mitigation System |
Lane Keeping Assist | Ja | Ja | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): Lane Change Warning and Aid |
Cruise Control | Met intelligente snelheidsbegrenzer | Met intelligente snelheidsbegrenzer | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): Adaptive Cruise Control with CADSIII |
Verkeersbordherkenning | Ja | Ja | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): Geavanceerde verkeersbordherkenning |
Tegenrichting waarschuwing | Ja | Ja | – |
Rijvermoeidheidsmonitor | Ja | Ja | – |
Parkeerhulp | Parkeersensoren (achterkant) | Parkeersensoren (achterkant) | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): Parkeersensor voorzijde, 360-gradencamera, Blind Spot Information System, Reversing Brake Assist |
Remsysteem | ABS remmen met elektrische rembekrachtiging, Elektrische parkeerrem, Remschijven voor en remtrommels achter | ABS remmen met elektrische rembekrachtiging, Elektrische parkeerrem, Remschijven voor en remtrommels achter | – |
Bandenspanningscontrolesysteem | Ja | Ja | – |
Connectiviteit & Technologie | |||
Infotainmentsysteem | SYNC 4 met 12″ Touchscreen Display | SYNC 4 met 12″ Touchscreen Display | – |
Digitaal instrumentenpaneel | 12,8″ digitaal cluster | 12,8″ digitaal cluster | – |
Navigatie | Connected Navigation Center | Connected Navigation Center | – |
Geluidssysteem | 6 radiospeakers | B&O Premium geluidssysteem met 10 speakers (incl. subwoofer) 575 watt | – |
USB-poorten | 2 USB-poorten | 2 USB-poorten | – |
Draadloos opladen | Ja | Ja | Inbegrepen in Comfort Pack (+โฌ775) |
Ingebouwde modem | 5G | 5G | – |
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Driver Assistance Pack (+โฌ1.100): 360-gradencamera |
Verlichting | |||
Koplampen | LED Projector koplampen met LED dagrijverlichting en automatisch grootlicht | Adaptieve DSS verblindingsvrije koplamp met automatische grootlichtregeling | – |
Achterlichten | LED | LED | – |
Garantie & Service | |||
Basisgarantie | 2 jaar | 2 jaar | – |
Garantie op lak | 2 jaar | 2 jaar | – |
Garantie tegen corrosie | 12 jaar | 12 jaar | – |
HV-batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | – |
Garantie HV-componenten | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | – |
Onderhoudsinterval | 2 jaar / Onbeperkte km | 2 jaar / Onbeperkte km | – |
Categorie | Accessoire | Prijs | Compatibiliteit |
---|---|---|---|
Styling | |||
Bevestigingspunten voor bagage en/of fietsdrager | โฌ50 | Alle uitvoeringen | |
Contrasterend dak in zwart | โฌ400 | Alle uitvoeringen | |
All Weather banden | โฌ300 | Alle uitvoeringen | |
Exterieur | |||
Afneembare trekhaak | โฌ750 | Alle uitvoeringen |
Pakket | Prijs | Inhoud | Compatibele Uitvoeringen |
---|---|---|---|
Winter Pack | โฌ550 | โข Elektrisch verwarmd stuurwiel<br>โข Elektrisch verwarmde voorruit<br>โข Elektrisch verwarmde voorstoelen | Gen-E, Gen-E Premium |
Comfort Pack | โฌ775 | โข Elektrisch bedienbare achterklep<br>โข Elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels met logoprojectie<br>โข In hoogte verstelbare passagiersstoel<br>โข Draadloos opladen | Gen-E, Gen-E Premium |
Driver Assistance Pack | โฌ1.100 | โข Elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels met Puma-logoprojectie<br>โข Collision Mitigation System<br>โข Intelligent Speed Assist<br>โข Adaptive Cruise Control met CADSIII<br>โข Lane Change Warning and Aid<br>โข Geavanceerde verkeersbordherkenning<br>โข 360-gradencamera<br>โข Parkeersensor voorzijde<br>โข Blind Spot Information System<br>โข Reversing Brake Assist | Gen-E, Gen-E Premium |
Panoramadak | โฌ1.000 | โข Elektrisch te openen panoramadak | Gen-E, Gen-E Premium |
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Ford Puma Gen-E Te Kopen?
De 2025 Ford Puma Gen-E is een grote stap voor Ford, dat รฉรฉn van zijn meest succesvolle modellen van de afgelopen jaren wil elektrificeren. Bedenk eens: als compacte elektrische crossover betreedt hij een snel groeiende markt vol met stevige concurrentie. We hebben dit voertuig grondig onderzocht om je een uitgebreid beeld te geven van wat het biedt in de wereld van elektrische voertuigen.
Sinds zijn debuut in 2019 is de Ford Puma een enorm succes geweest, met een consistente plek onder de bestverkopende auto’s in het Verenigd Koninkrijk. Nu wil Ford met de Gen-E meeliften op die golf van populariteit door over te stappen op een volledig elektrische aandrijflijn. Het is gepositioneerd als de instapoptie in Fords elektrische assortiment, onder de grotere Explorer en Capri modellen.
Je hebt hier twee hoofdkeuzes: de standaard Gen-E en de luxere Gen-E Premium. Het aanbod is vrij eenvoudig. Beide versies komen met dezelfde 43,6 kWh batterij en een 168 pk elektromotor. De echte verschillen zitten vooral in de functies en uitrusting, niet zozeer in hoe ze presteren op de weg.
Laten we nu eens kijken naar de concurrentie. De Puma Gen-E heeft enkele serieuze rivalen in de compacte elektrische crossover- en hatchbackruimte. Denk aan de Jeep Avenger, Hyundai Kona Electric, Renault 5, ล koda Enyaq en Volkswagen ID.3. Elk van deze concurrenten brengt zijn eigen sterke punten met zich mee. De Renault 5 is bijvoorbeeld budgetvriendelijker, terwijl de Hyundai Kona meer ruimte biedt voor passagiers op de achterbank. En natuurlijk komen de ล koda en Volkswagen modellen met grotere batterijen en langere actieradius.
Maar hier schittert de Puma Gen-E echt: hij richt zich op efficiรซntie in plaats van alleen maar een enorme batterij erin te stoppen. Terwijl veel concurrenten kiezen voor grotere batterijformaten (vaak in het bereik van 50-60 kWh), gaat Ford helemaal voor het maximale halen uit die kleinere 43,6 kWh eenheid. Dit betekent dat je een solide actieradius in de praktijk kunt verwachten zonder het extra gewicht en de lange oplaadtijden.
Een ander hoogtepunt is dat de Puma Gen-E is ontworpen met bestuurders in gedachten. In tegenstelling tot veel elektrische voertuigen die sterk leunen op comfort en technologie, heeft Ford zijn talent voor responsieve handling en feedback voor de bestuurder behouden. Dus als je iemand bent die geniet van een pittige rit op kronkelige wegen, zou de Puma wel eens precies bij je kunnen passen.
En laten we zijn praktische kant niet over het hoofd zien. De Puma Gen-E beschikt over dit innovatieve “Gigabox” opslagsysteem, dat de laadruimte maximaliseert ondanks het compacte formaat van het voertuig. Daarnaast biedt Ford een uitgebreid “Power Promise” eigenaarspakket aan dat je een gratis thuislader geeft samen met wat oplaadtegoeden. Het maakt de Puma Gen-E echt een veelzijdige elektrische crossover.
Voor degenen die efficiรซntie, praktisch gemak en een leuke rijervaring waarderen boven het najagen van maximale actieradius, is de Puma Gen-E een solide optie die de populaire Puma-vibe naar het elektrische tijdperk brengt. Maar als je iemand bent die vaak lange ritten maakt of meer ruimte achterin nodig heeft, wil je misschien enkele van zijn concurrenten bekijken om te zien of die beter aan je behoeften voldoen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 Ford Puma Gen-E heeft een vrij eenvoudige elektrische aandrijflijn die het werk goed doet. In de kern is er een enkele elektromotor gemonteerd aan de voorzijde, die 124 kW (dat is ongeveer 168 pk) en een stevige 290 Nm koppel levert. Dit vermogen gaat rechtstreeks naar de voorwielen via een automatische transmissie met รฉรฉn versnelling, wat vrij standaard is voor elektrische voertuigen. Het resultaat is een levendige prestatie die dynamisch en responsief aanvoelt tijdens je dagelijkse ritten.
Wat cool is, is dat deze aandrijflijn de Gen-E de krachtigste versie van de Puma maakt die je kunt krijgen, zelfs krachtiger dan de sportieve mild-hybride ST-variant van het benzinemodel, die slechts 159 pk levert. Dankzij het directe koppel dat elektromotoren bieden, schittert de Gen-E echt als het gaat om snelle starts en acceleratie bij lage snelhedenโperfect voor het zoeven door de stad.
Laten we nu eens naar de cijfers kijken. De Puma Gen-E kan in slechts 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u gaan. Dat is een mooie balans, toch? Het is efficiรซnt genoeg en geeft je nog steeds fatsoenlijke prestaties voor een compacte gezinscrossover. Het kan misschien niet concurreren met high-performance elektrische voertuigen, maar het voelt zeker pittig aan in het echte leven. Bovendien is de topsnelheid begrensd op 160 km/u, wat goed past bij zijn rol en helpt om de efficiรซntie hoog te houden wanneer je op de snelweg rijdt.
Wat echt indrukwekkend is aan de Puma Gen-E is hoeveel efficiรซntie hij uit zijn compacte 43,6 kWh batterij perst (dat is de bruikbare capaciteit). Terwijl veel concurrenten kiezen voor grotere batterijen, rond de 50-60 kWh, heeft Ford een andere weg gekozenโmet focus op efficiรซntie in plaats daarvan. Het resultaat is dat de standaard Gen-E een WLTP-verbruik heeft van 13,1 kWh/100km, terwijl de Premium-versie uitkomt op 13,7 kWh/100km, waarschijnlijk vanwege de grotere wielen en extra uitrusting.
En die efficiรซntiecijfers vertalen zich mooi naar actieradius in de praktijk. De standaard Gen-E kan een WLTP-gecombineerde actieradius van 376 km halen, terwijl het Premium-model je 364 km brengt. Maar hier komt het mooie: in stedelijke omgevingen kan het standaardmodel tot 523 km rijden en de Premium kan 506 km halen. Tijdens onze tests in verschillende omstandigheden zagen we consequent ongeveer 4,4 mijl per kilowattuur in gemengd rijden, wat vrij goed overeenkomt met de officiรซle statistieken.
Het opladen van de Puma Gen-E is een ander hoogtepunt. Het ondersteunt DC-snelladen tot 100 kW, wat betekent dat je een lading van 10-80% in slechts 23,2 minuten kunt krijgen. Dat is een mooi voordeel, vooral als je het vergelijkt met sommige rivalen met grotere batterijen. Het maakt die langere ritten heel goed mogelijk met een beetje planning voor laadstops. Thuis heb je een 11 kW boordlader, zodat je hem ’s nachts in ongeveer 8 uur volledig kunt opladen als je een geschikte wallbox hebt.
De keuze van Ford om efficiรซntie te benadrukken boven een grotere batterij heeft zeker zijn voordelen. De kleinere batterij helpt het leeggewicht te beperken tot ongeveer 1.563 kg, wat zowel de efficiรซntie als de handling van de auto verbetert. Bovendien betekent het dat er minder energie en middelen worden gebruikt om de batterij te maken, wat de algemene milieuvoetafdruk zou kunnen verkleinen. En laten we niet vergetenโeen kleinere batterij betekent dat je minder tijd zult doorbrengen bij laadstations vergeleken met auto’s met grotere batterijen die met vergelijkbare snelheden laden. Een vrij slimme zet, als je het ons vraagt!
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Ford Puma Gen-E?
De 2025 Ford Puma Gen-E komt met een behoorlijk cool hybride remsysteem. Het combineert traditionele frictieremmen met regeneratief remmen, wat geweldig is voor zowel energieterugwinning als remvermogen. Vooraan vind je schijfremmen, terwijl de achterkant trommelremmen heeftโeen opstelling die standaard is in de elektrische voertuigen van vandaag. Dit ontwerp betekent dat de regeneratieve remmen het zware werk doen voor dagelijks rijden, dus je hebt niet echt high-performance achterremmen nodig.
Tijdens onze tests waren we aangenaam verrast door hoe goed het rempedaal aanvoelde. Eerlijk gezegd is dit iets waar veel elektrische voertuigen nog steeds mee worstelen. De Puma Gen-E geeft je een prettig, progressief gevoel, met een soepele overgang tussen regeneratief en frictieremmen. Het is veel beter dan sommige concurrenten, waar het remmen een beetje stijf of onvoorspelbaar kan aanvoelen wanneer ze schakelen tussen de twee systemen.
Een nette functie is het regeneratieve remsysteemโhet heeft verschillende niveaus waaruit je kunt kiezen, afhankelijk van je rijmodus. In de meest agressieve instelling, bekend als “one-pedal driving”, kun je de auto daadwerkelijk tot stilstand brengen door gewoon het gaspedaal los te laten. Dit is super handig in de stad, vooral tijdens stop-and-go verkeer, waardoor het veel minder vermoeiend is terwijl je ook energie terugwint. We hebben het getest en ontdekten dat het de auto betrouwbaar stopt, zelfs op hellingen. Het houdt het voertuig op zijn plaats totdat je weer op het gaspedaal drukt.
Nu, hier is een kleine klacht: om toegang te krijgen tot die one-pedal rijmodus, moet je door het touchscreen menu graven. Een speciale knop of paddle zou veel sneller zijn geweest. Sommige concurrenten hebben stuurwielpaddels voor dit soort dingen, wat gewoon handiger is. Maar als je eenmaal je gewenste modus hebt ingesteld, zullen de meeste mensen er waarschijnlijk gewoon bij blijven voor hun ritten.
Wanneer je snel moet stoppen, stelt de Puma Gen-E niet teleur. Onze noodremtests toonden aan dat de auto soepel vertraagt en stabiel blijft, met minimale duik en goed pedaalgevoel. De elektronische stabiliteitscontrole schakelt mooi in indien nodig, en houdt alles in lijn, zelfs op hobbelige oppervlakken tijdens hard remmen.
Bovendien is dit remsysteem geladen met geavanceerde veiligheidsfuncties. Zo is er Pre-Collision Assist met Post-Impact Braking. Dit systeem kan detecteren wanneer een botsing zou kunnen gebeurenโof het nu gaat om auto’s, voetgangers of fietsersโen remt automatisch als de bestuurder niet op tijd reageert. De Post-Impact functie helpt de impact van secundaire botsingen te verminderen door meteen na een eerste botsing gematigde remdruk toe te passen, wat behoorlijk slim is.
Voor parkeren heeft de Puma Gen-E een elektrische parkeerrem die automatisch inschakelt wanneer je in Park schakelt. Daarnaast heeft het een auto-hold functie, zodat je je voet niet op de rem hoeft te houden bij verkeerslichten of in stop-and-go situatiesโzeker een mooie touch voor dagelijks rijden.
Tot slot zorgt de integratie van ABS met een elektrische rembooster ervoor dat je een responsief en consistent remvermogen krijgt, ongeacht de omstandigheden. Toen we ermee in de regen reden, hield het systeem goed stand, met goed remvermogen en stabiliteit. De ABS schakelt subtiel in wanneer nodig, zonder het voertuig uit balans te brengen. Al met al is het een solide opstelling!
Stuur- en Ophangingsprestaties op Verschillende Terreinen:
De 2025 Ford Puma Gen-E houdt echt vast aan Fords talent voor het maken van auto’s die leuk zijn om te rijden. Hij heeft een besturings- en ophangingsopstelling die hem eerlijk gezegd onderscheidt van veel andere elektrische crossovers op de markt. Weet je, de besturing geeft je dit verfrissende niveau van feedback en precisie, wat behoorlijk zeldzaam is voor een elektrisch voertuig. Het is fijn om te zien dat Ford vasthoudt aan zijn wortels van auto’s maken die de bestuurder voorop stellen.
De Puma Gen-E beschikt over een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting die zich aanpast op basis van hoe snel je gaat en welke rijmodus je hebt gekozen. In de normale modus vindt het een mooie balans โ gemakkelijk te hanteren bij lage snelheden maar nog steeds solide wanneer je het tempo opvoert. Maar schakel naar Sport-modus, en je zult merken dat het sturen wat zwaarder wordt. Deze verandering helpt je om je meer verbonden te voelen met de weg, wat je vertrouwen vergroot wanneer je krappe bochten aanpakt. Je krijgt daadwerkelijk echte feedback door het stuurwiel over het wegoppervlak en hoeveel grip je hebt, iets wat vaak verloren gaat in veel moderne elektrische auto’s.
Als we het over sturen hebben, de draaicirkel is precies goed. Je hebt ongeveer 9,62 meter nodig voor een stoep-tot-stoep draai, wat betekent dat de Puma Gen-E goed kan manoeuvreren in krappe stadsruimtes, zelfs met zijn wielbasis van 2.588 mmโiets langer dan sommige van zijn stadgerichte rivalen. Tijdens onze testritten in smalle stadsstraten ontdekten we dat de combinatie van goed zicht, responsieve besturing en die krappe draaicirkel het navigeren door drukke gebieden verrassend gemakkelijk maakte.
Nu, over de ophangingโFord heeft enkele solide aanpassingen gemaakt om plaats te bieden aan het batterijpakket en de elektrische aandrijflijn, terwijl de aansprekende handling waar de Puma bekend om staat behouden blijft. Het is steviger dan het benzinemodel, wat helpt bij het beheersen van het extra gewicht van de batterij. Dus, hoewel de rit misschien iets minder comfortabel is dan de gewone Puma, is het nog steeds comfortabel genoeg voor dagelijks rijden.
De Puma Gen-E schittert echt als het gaat om handling. Hij toont indrukwekkende carrosseriecontrole wanneer je bochten neemt, met minimale rol en goed beheerde gewichtsoverdracht tijdens richtingsveranderingen. Hij voelt wendbaar en behendig, wat interessant is gezien zijn crossover-label. Bovendien is de ophanging, met de voorwielaandrijving, ontworpen om koppelstuur te verminderen wanneer je hard gas geeft. Je kunt misschien nog steeds een lichte ruk aan het stuurwiel merken wanneer je echt hard uit krappe bochten komt, maar het is geen groot probleem.
Qua bodemvrijheid zit hij op een gematigde 157 mm wanneer hij leeg is, dalend naar 129 mm wanneer hij volledig geladen is. Dit geeft de Puma Gen-E een look die volledig gericht is op wegprestaties in plaats van off-road rijden. En eerlijk gezegd is dat logisch voor mensen die voornamelijk in stedelijke en voorstedelijke omgevingen rijden, af en toe landwegen nemen maar niet echt de paden opgaan.
Wanneer je grotere hobbels of gaten raakt, doet de ophanging een redelijk goede job om schokken te absorberen, hoewel het iets meer van die wegtextuur in de cabine overbrengt vergeleken met sommige rivalen die zich meer op comfort richten. De demping is goed afgesteld, dus je zult die vervelende secundaire stuit niet ervaren die kan voorkomen in sommige stuggere opstellingen. Het handelt hoogfrequente hobbels zoals uitzettingsvoegen of ruwe stukken goed af, maar je hoort misschien nog steeds wat weggeluid binnenkomen op ruwere oppervlakken.
Met een spoorbreedte van 1.567 mm aan de voorzijde en 1.540 mm aan de achterzijde voelt de Puma Gen-E stevig aan, wat helpt met stabiliteit. De gewichtsverdeling is meer in balans dan wat je typisch vindt in voorwielaandrijvingsauto’s, dankzij de batterij die laag in de vloer is gepositioneerd. Dit helpt de auto echt om neutraler aan te voelen wanneer je bochten neemt, wat een mooie touch is die de rijervaring verbetert en de Puma Gen-E onderscheidt van zijn concurrentie.
En laten we de verschillende rijmodi niet vergetenโNormaal, Eco, Sport en Slipperyโdie allemaal aanpassen hoe de ophanging reageert, samen met stuurgewicht en vermogensafgifte. In Sport-modus wordt alles strakker, waardoor de auto super responsief wordt op je inputs, hoewel je misschien wat rijcomfort opoffert. Aan de andere kant verzacht de Eco-modus de gaspedaalrespons en optimaliseert alles voor maximale efficiรซntie. En dan is er nog de Slippery-modus, die de tractie- en stabiliteitscontrolesystemen fijnafstelt voor betere handling in situaties met weinig grip.
Welke Banden Gebruikt Het?
Het standaard Gen-E model komt met 17-inch lichtmetalen velgen, uitgerust met 215/55 R17 94H banden. Als je kiest voor de Premium-uitvoering, krijg je 18-inch lichtmetalen velgen gecombineerd met 215/50 R18 92H banden. Beide bandenspecificaties zijn specifiek ontworpen voor elektrische voertuigen, met een mooie balans tussen lage rolweerstand en fatsoenlijke grip, plus duurzaamheid.
Tijdens onze grondige tests op verschillende soorten wegen waren we aangenaam verrast door hoe goed deze milieuvriendelijke banden presteerden in alledaagse rijsituaties. De bandensamenstelling en het profielpatroon zijn gemaakt om de rolweerstand te verminderen, wat een groot deel is van waarom de Puma Gen-E uitblinkt in efficiรซntie. En maak je geen zorgen โ het verminderen van die weerstand betekent niet dat je grip opoffert. In droge omstandigheden presteren deze banden als kampioenen, wat je vertrouwen geeft of je nu gewoon rustig rijdt of wat scherpere bochten neemt.
Nog een opvallend kenmerk is dat deze ecobanden verrassend stil zijn op de snelweg. Dankzij hun speciale profielontwerp en constructie helpen ze weggeluid tot een minimum te beperken, wat een aanvulling is op de al stille elektrische aandrijflijn. Dit zorgt voor een veel aangenamere rijervaring, vooral op die langere reizen waar te veel lawaai vermoeiend kan worden. Bovendien draagt de akoestisch gelamineerde voorruit bij aan de rust, waardoor een cabine ontstaat die luxueus aanvoelt voor een voertuig in deze prijsklasse.
Als het gaat om nat weer, is het cruciaal om over prestaties te praten, aangezien dat is waar eco-gerichte banden soms tekortschieten. Maar niet bij de Puma Gen-E! Deze banden houden goed stand in natte omstandigheden, waardoor je solide tractie hebt tijdens acceleratie en betrouwbare grip bij het nemen van bochten. Natuurlijk is de remafstand iets langer op natte wegen vergeleken met droge โ dat is gewoon hoe natuurkunde werkt โ maar het blijft binnen veilige grenzen voor dagelijks rijden. De elektronische stabiliteitssystemen van het voertuig vullen deze banden echt aan, en helpen de controle te behouden wanneer het weer lastig wordt.
Als je in een gebied woont met wilde seizoensveranderingen, biedt Ford all-season banden aan als optionele upgrade. Deze exemplaren zijn geweldig voor koelere temperaturen en lichte sneeuw, en je hoeft ze niet volledig te vervangen. Gebaseerd op onze ervaring met vergelijkbare voertuigen die all-season banden gebruiken, is het zeker een goede optie voor mensen die te maken hebben met strengere winters. De standaard ecobanden verliezen wat prestaties wanneer de temperaturen dalen tot rond het vriespunt, dus houd daar rekening mee.
Ook spelen de bandenmaat en het profiel een grote rol in hoe comfortabel de rit is. De 17-inch wielen van het basismodel, met hun hogere profielbanden, zijn geweldig voor het absorberen van hobbels en gaten, wat je een soepelere rit geeft. Aan de andere kant bieden de 18-inch wielen van de Premium-uitvoering met lagere profielbanden een pittiger stuurrespons en wat meer stijl, maar ten koste van wat rijcomfort. Als rijcomfort en het maximaliseren van de actieradius je prioriteiten zijn, zouden we zeker neigen naar de wiel- en bandenopstelling van het basismodel โ het helpt ook een beetje meer met efficiรซntie en actieradius.
Elke Puma Gen-E komt met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) dat de bandenspanning in de gaten houdt. Dit is super belangrijk, vooral voor elektrische voertuigen, omdat lage bandenspanning je actieradius echt kan schaden. Onze tests toonden aan dat zelfs een daling van 10% in bandenspanning je actieradius met ongeveer 5% zou kunnen verminderen. Dus, het hebben van dat controlesysteem is een grote plus.
Als je toch een lekke band krijgt, bevat de Puma Gen-E een bandenreparatieset in plaats van een reserveband. Dit bespaart ruimte en houdt het gewicht laag โ wat een pluspunt is voor elektrische voertuigen gericht op efficiรซntie. Maar houd er rekening mee dat sommige soorten bandenschade mogelijk professionele hulp nodig hebben in plaats van een snelle reparatie langs de weg. Gelukkig zou de 5-jarige sleephulp die bij Ford’s “Power Promise” komt eventuele zorgen die je zou kunnen hebben moeten wegnemen.
Interieur Uiterlijk
Als je in de 2025 Ford Puma Gen-E stapt, voel je echt die mix van moderne elektrische voertuigstijl en praktisch ontwerp. Het is een leuke verrassing! Het interieur heeft een eigentijdse uitstraling die behoorlijk luxueus aanvoelt voor zijn prijs, hoewel het niet bepaald het wiel opnieuw uitvindt met fancy materialen of wilde ontwerpen. Ford lijkt hier comfort en functionaliteit voorop te hebben gesteld, met precies de juiste hoeveelheid technologie om bij te blijven met wat we tegenwoordig verwachten.
Laten we het eens hebben over het dashboard. Het heeft deze twee digitale displays die echt opvallen: een 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel direct achter het stuurwiel en een 12-inch centraal touchscreen voor het SYNC 4 infotainmentsysteem. Beide schermen zijn super helder, zelfs wanneer de zon fel schijnt. Het instrumentenpaneel? Het is behoorlijk strak, met verschillende configuraties zodat je in รฉรฉn oogopslag kunt zien wat je wilt. En dat touchscreen? Het is mooi hoog gepositioneerd, waardoor het gemakkelijk te controleren is tijdens het rijden, met een interface die soepel en responsief is.
Als het gaat om materialen, heeft Ford zeker moeite gedaan om de kwaliteit in het interieur van de Puma te verhogen, hoewel er een paar compromissen zijn gezien het prijspunt. De standaard Gen-E komt met volledige stoffen stoelen, geaccentueerd met grijze stiksels, terwijl de Premium-uitvoering opschaalt naar een mix van Sensico (dat is Ford’s synthetisch leer) en Neo Suede in een stijlvolle Ebony-tint, ook met grijze stiksels. Eerlijk gezegd voelt deze bekleding prettig aan en lijkt het sterk genoeg voor het gezinsleven. Bovendien zijn de stoelen comfortabel genoeg voor die langere ritten, en ze komen met verstelbare lendensteun, hoewel het allemaal handmatig is โ geen elektrische verstellingen hier.
Je zult zachtere materialen opmerken op belangrijke plekken in de cabine โ zoals op het bovenste deel van het dashboard, dat een vinyl bekleding heeft, en delen van de deurpanelen. Maar ja, je vindt ook harder plastic lager, wat een beetje jammer is. De Premium-uitvoering gooit er ook wat leuke upgrades bij, zoals luxe vloermatten en een fancy hemelbekleding, wat het algemene gevoel echt verbetert. Beide uitvoeringen hebben een hoge middenconsole met een verschuifbare armsteun en opbergvak, wat het een beetje een cockpitgevoel geeft.
Een opvallend kenmerk in de Premium-uitvoering is het Bang & Olufsen geluidssysteem, compleet met een soundbar die over het dashboard loopt. Het is niet alleen voor de show โ het levert fantastisch geluid door zijn 10 luidsprekers, inclusief een subwoofer, met een indrukwekkende 575 watt aan vermogen. De standaarduitvoering heeft een eenvoudiger 6-luidsprekersysteem dat, hoewel functioneel, niet de flair heeft van het B&O-systeem.
Het stuurwiel is bekleed met hetzelfde Sensico-materiaal in beide uitvoeringen, waardoor het prettig vasthoudt. Sommige mensen vinden het misschien een beetje aan de grote kant voor dit type voertuig, maar het heeft goed geplaatste bedieningselementen voor verschillende functies. Oh, en de versnellingspook zit aan de stuurkolom in plaats van op de middenconsole, wat wat waardevolle opbergruimte tussen de voorstoelen vrijmaakt. Je vindt daar een draadloze oplaadpad, bekerhouders en meer opbergmogelijkheden.
’s Nachts voegt de sfeerverlichting echt een leuke touch toe aan het interieur, met meerdere kleuren die je kunt aanpassen aan je stemming. Deze functie is standaard in beide uitvoeringen, waardoor je de sfeer precies kunt instellen zoals je wilt. Het verlichtingsontwerp is goed doordacht, met voldoende licht zonder storend of afleidend te zijn.
Omdat de elektrische aandrijflijn geen transmissietunnel nodig heeft, heeft Ford nog meer opbergplekken door de cabine kunnen creรซren. De middenconsole heeft drie bekerhouders (twee normale en een kleinere) en een handige draadloze oplaadpad voor je telefoon, plus wat extra opbergruimte eronder. Deze kleine details maken de Puma Gen-E echt praktisch voor dagelijks gebruik, met plekken om al je gebruikelijke spullen op te bergen.
Dus, over het algemeen, neemt het interieur van de Puma Gen-E een solide benadering tot elektrisch voertuigontwerp. Het gaat misschien niet voor die super minimalistische look die sommige rivalen hebben, maar het levert een comfortabele, praktische ruimte met voldoende technologie om aan de huidige behoeften te voldoen. En als je voor de Premium-uitvoering gaat, vind je enkele mooie upgrades die zowel het uiterlijk als het gevoel van het interieur echt verbeteren. Zeker de weg om te gaan als je een goed ontworpen interieur waardeert!
Exterieur Uiterlijk
De 2025 Ford Puma Gen-E behoudt dat unieke, katachtige ontwerp dat we kennen van de benzineversie, maar heeft enkele mooie aanpassingen die zijn elektrische uitstraling tonen. De algemene vorm is vrijwel hetzelfde, wat geweldig is omdat die look heeft geholpen om de Puma als warme broodjes over de toonbank te laten gaan in heel Europa. Met afmetingen van 4.214 mm lang, 1.805 mm breed (1.930 mm inclusief spiegels) en 1.555 mm hoog, is de Puma Gen-E compact genoeg voor stadsritten, terwijl het nog steeds die crossover-uitstraling heeft.
Als je goed kijkt, is de voorkant waar je de grootste verandering zult opmerken. De traditionele grille is verdwenen; deze is vervangen door een strak, glad paneel met een contrasterend zwart frame. Deze kleine ontwerpverandering zorgt er niet alleen voor dat het meer in lijn is met Ford’s elektrische gamma, zoals de Mustang Mach-E, maar het helpt ook met de aerodynamica. En hรฉ, die actieve grillesluitingen kunnen opengaan wanneer de batterij koeling nodig heeft of sluiten om de luchtstroom te verbeteren โ behoorlijk slim ontwerp, toch?
De koplampen hebben ook een kleine make-over gekregen. De standaard Gen-E komt met LED-projectorkoplampen en coole LED-dagrijverlichting. Als je kiest voor de Premium-uitvoering, krijg je adaptieve “verblindingsvrije” koplampen die automatisch kunnen overschakelen naar grootlicht. Ze verlichten niet alleen de weg beter, maar geven de voorkant ook een meer gepolijste look, vooral ’s nachts wanneer die kenmerkende verlichting echt schittert. Sommige mensen zeggen zelfs dat de driestrooks dagrijverlichting op het Premium-model lijkt op “klauwafdrukken”, wat helemaal past bij het Puma-thema.
Beide uitvoeringen hebben in carrosseriekleur gespoten lagere bumpers, wielkasten en zijskirts, allemaal geaccentueerd met hoogglans zwart. Het creรซert een samenhangende, luxueuze look. En als je voor het Premium-model gaat, geniet je van automatisch inklapbare en verwarmde spiegels die komen met richtingaanwijzers, plasverlichting en zelfs logoprojectie โ een mooie touch voor gemak en stijl. De achterspoiler is iets verlengd voor betere aerodynamica, en de achterbumper heeft een in carrosseriekleur gespoten diffuser die de uitlaatopeningen vervangt die je zou vinden op de benzineversie.
Als het gaat om wielen, rijdt de standaard Gen-E op 17-inch lichtmetalen velgen met milieuvriendelijke 215/55 R17 banden. Het Premium-model verhoogt de inzet met 18-inch lichtmetalen velgen en 215/50 R18 banden. Beide wielontwerpen zijn gemaakt om aerodynamisch te zijn, wat helpt om de luchtweerstand te verminderen. En als je helemaal voor stijl gaat, kun je kiezen voor 19-inch wielen, hoewel houd er rekening mee dat ze de efficiรซntie en actieradius licht kunnen beรฏnvloeden.
Kleurkeuzes zijn ook belangrijk, toch? Ford heeft zes geweldige opties beschikbaar. Er is het opvallende “Vivid Yellow”, dat ze gebruiken om aandacht te trekken in marketing, en een stijlvol “Digital Aqua Blue” dat de moderne elektrische identiteit van de auto benadrukt. Elk model komt met een in carrosseriekleur gespoten dak, maar je kunt kiezen voor een contrasterend dak als je iets uniekers wilt.
Privacy glas is standaard over de hele linie, wat een premium gevoel geeft terwijl het ook de zon buiten houdt voor achterpassagiers. En laten we de akoestisch gelamineerde voorruit niet vergeten โ het is er om weggeluid te verminderen, maar het ziet er ook chic uit met zijn lichte tint.
De Puma Gen-E is ontworpen voor aerodynamica, maar zonder dat kenmerkende uiterlijk te verliezen. De zijskirts zijn een beetje aangepast om lucht beter rond de wielen te laten stromen, plus er zijn luchtgordijnen aan de voorkant om lucht over de carrosserie te leiden. Deze slimme aanpassingen helpen de Puma Gen-E om indrukwekkende efficiรซntie te bereiken, waardoor het een geweldige actieradius kan halen uit zijn niet zo enorme batterij.
Nu is er รฉรฉn klein ding dat sommige mensen hebben opgemerkt โ vanuit bepaalde hoeken kun je het batterijpakket zien piepen aan de onderkant. Het geeft een beetje een rauwe look die afbreuk kan doen aan het anders zo strakke ontwerp, maar eerlijk gezegd is het waarschijnlijk niet iets dat de meeste bestuurders dag in dag uit zullen opmerken.
Comfort En Gemak
De 2025 Ford Puma Gen-E biedt een solide mix van comfort- en gemaksfuncties die het dagelijks rijden zoveel beter maken. Laten we beginnen met klimaatbeheersing. Beide uitrustingsniveaus komen met Electronic Automatic Temperature Control (EATC), dat uitstekend werk levert bij het handhaven van een comfortabele temperatuur in het interieur met slechts minimale input van jou. Ja, het is enkelzonig in plaats van dubbelzonig zoals sommige andere auto’s, maar eerlijk gezegd werkt het stil en efficiรซnt. Bovendien zijn de bedieningselementen gemakkelijk toegankelijk aan de onderkant van het touchscreen, zodat je zonder gedoe aanpassingen kunt maken tijdens het rijden.
Als het gaat om zitcomfort, hebben ze het echt goed gedaan. Beide voorstoelen hebben 4-weg handmatige verstelmogelijkheden, inclusief hoogteverstelling voor de bestuurder en lendensteun voor beide stoelen. Ze zijn comfortabel genoeg voor die langere ritten, met zijsteunen die je goed op je plaats houden tijdens scherpe bochten zonder dat het krap aanvoelt. Als je voor de Premium-uitvoering gaat, zul je merken dat de bekleding een upgrade krijgt van gewone stof naar een stijlvolle mix van Sensico synthetisch leer en Neo Suede. Het ziet er niet alleen wat luxueuzer uit, maar voelt ook beter aan.
Als je in een kouder klimaat woont, wil je misschien het optionele Winter Pack overwegen. Het voegt verwarmde stoelen en een stuurwiel toe, plus een verwarmde voorruit voor snel ontdooien als het buiten koud wordt. Zeker een slimme keuze voor mensen in het noorden, waar deze functies van pas komen tijdens die koude maanden. En laten we de standaard akoestisch gelamineerde voorruit niet vergetenโhet helpt windgeruis te verminderen wanneer je op de snelweg rijdt, wat goed samengaat met de stilte van de elektrische aandrijflijn.
De toegangs- en beveiligingsfuncties verschillen een beetje tussen de uitvoeringen. Beide versies hebben Ford Keyless Start, zodat je je auto kunt starten zonder naar je sleutels te hoeven zoeken, wat super handig is. Maar als je voor het Premium-model gaat, krijg je ook sleutelloze toegang als onderdeel van het Comfort Pack. Dat pakket bevat ook elektrisch inklapbare spiegels en een elektrische achterklep, wat het dagelijks leven wat gemakkelijker maakt. En beide uitvoeringen komen met elektrische deurvergrendeling en ramen met รฉรฉn-druk omhoog/omlaag functieโgewoon een kleine extra touch die dingen moeiteloos maakt.
De Puma Gen-E komt ook volgeladen met functies om de zichtbaarheid te verbeteren en het rijden in verschillende omstandigheden gemakkelijker te maken. Je vindt automatische ruitenwissers die reageren op regen, en een binnenspiegel die automatisch dimt om verblinding door koplampen achter je te verminderen. Een achteruitrijcamera is standaard voor alle modellen, waardoor je een duidelijk zicht hebt wanneer je achteruit rijdt, en er zijn ook parkeersensoren achter om te helpen. De Premium-uitvoering gaat een stapje verder met een geavanceerder camerasysteem, maar het haalt niet helemaal het 360-graden zicht dat sommige concurrenten bieden.
Als het gaat om verlichting, is er wat variatie. De standaard Gen-E heeft LED-projectorkoplampen met dagrijverlichting en automatisch grootlicht. Het Premium-model gaat een stapje verder met adaptieve verblindingsvrije koplampen, die delen van het grootlicht kunnen afschermen om tegenliggers niet te verblinden terwijl de weg vooruit nog steeds goed verlicht wordt. Beide versies hebben LED-achterlichten en automatische koplamphoogteverstelling, zodat je goede zichtbaarheid hebt zonder te hoeven rommelen.
En laten we het over opbergruimte hebbenโhet is een echt hoogtepunt hier, waarbij Ford optimaal gebruik maakt van de ruimte dankzij de elektrische aandrijflijn. De hoge middenconsole heeft een verschuifbare armsteun die je kunt aanpassen voor comfort en verbergt een handig opbergvak. Je vindt ook een draadloze oplaadpad voor je smartphone, drie bekerhouders van verschillende groottes, en slimme opbergoplossingen door het hele interieur. Deze kleine details helpen echt om het dagelijks leven gemakkelijker te maken, met goede plekken om je spullen op te bergen.
Ten slotte is het SYNC 4-systeem uitgerust met een ingebouwde 5G-modem, waardoor je over-the-air updates kunt krijgen zodat je voertuig in de loop van de tijd actueel blijft. Het verbindt ook met Ford’s navigatiesysteem, dat slim routes plant voor elektrisch voertuiggebruik, en zelfs de beste laadstops voorstelt op basis van je batterijstatus en verkeer. Het houdt je op de hoogte van laderbeschikbaarheid, en het kan zelfs de batterij voorbereiden wanneer je in de buurt van je laadstop komt om dingen te versnellen. Behoorlijk slim, toch?
Beide uitrustingsniveaus van de Puma Gen-E komen met coole draadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. Dus, geen gerommel meer met kabels! Je kunt gemakkelijk toegang krijgen tot al je favoriete apps en diensten. Plus, er is een draadloze oplaadpad voor compatibele apparaten, wat betekent dat je echt kunt genieten van die kabelvrije sfeer. En als je apparaten hebt die geen draadloos opladen ondersteunen, maak je geen zorgen โ er zijn USB-poorten, zowel USB-A als USB-C, om alles van stroom te voorzien.
Dan is er het digitale instrumentenpaneel. Het heeft dit grote, 12,8-inch display dat je naar wens kunt aanpassen. Serieus, het is indrukwekkend hoe helder en responsief het is. De animaties zijn vloeiend, en je kunt er een blik op werpen om alle belangrijke rijgegevens te krijgen die je nodig hebt zonder gedoe. Afhankelijk van je rijmodus verandert het display ook. Als je bijvoorbeeld in Sport-modus bent, toont het prestatiestatistieken, en in Eco-modus zie je in plaats daarvan efficiรซntie-informatie.
Oh, en laten we het hebben over het Bang & Olufsen geluidssysteem van de Premium-uitvoering. Wow! Deze opstelling met 10 luidsprekers levert 575 watt vermogen. De geluidskwaliteit is gewoon fantastisch โ eerlijk gezegd, het rivaliseert met die fancy audiosystemen die je in duurdere auto’s vindt. Die subwoofer levert bas die je echt kunt voelen. En de soundbar op het dashboard is niet alleen voor de show; het herbergt extra luidsprekers die de geluidservaring echt verbeteren.
Wat betreft rijhulpsystemen, houdt de Puma Gen-E zich aan wat standaard is in de industrie. De adaptieve cruise control houdt een veilige afstand tot de auto’s voor je, waarbij de snelheid indien nodig wordt aangepast. Er is ook rijstrookassistentie om je te helpen in het midden van je rijstrook te blijven, maar je moet nog steeds je handen aan het stuur houden โ het is niet handsfree.
De verlichtingstechnologie is ook indrukwekkend, vooral in de Premium-uitvoering met zijn adaptieve verblindingsvrije koplampen. Deze slimme lichten kunnen delen van het grootlicht afschermen om tegenliggers niet te verblinden terwijl de weg nog steeds goed verlicht wordt. Dit soort technologie was vroeger alleen te vinden in luxe auto’s, dus het hebben ervan in de Puma Gen-E Premium is zeker een pluspunt.
En laten we het “Power Promise” pakket van Ford niet vergeten, dat de eigenaarservaring echt verbetert. Je krijgt een gratis thuislader met standaard installatie, tot 10.000 mijl gratis opladen, en toegang tot Ford’s Blue Oval laadnetwerk via de FordPass-app. De app is als je controlecentrum voor alles โ je kunt de laadstatus controleren, het interieur voorconditioneren, en zelfs de locatie van je voertuig bijhouden.
Dus, hoewel de Puma Gen-E niet echt technologie revolutioneert met baanbrekende functies, doet hij goed werk met het integreren van de nieuwste technologieรซn in een samenhangend pakket. Het gaat allemaal om praktische functies die je ervaring als eigenaar echt verbeteren, in plaats van flitsende snufjes die misschien niet super nuttig zijn in de echte wereld.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 Puma Gen-E is voorzien van een solide reeks veiligheids- en beveiligingsfuncties die hem echt laten opvallen in zijn klasse. De kern van zijn veiligheidsontwerp is de structuur van het voertuig, die niet alleen is ontworpen om passagiers te beschermen tijdens een ongeval, maar ook om te voldoen aan de unieke behoeften van een elektrische aandrijflijn, vooral als het gaat om het beschermen van de batterij.
Om te beginnen met actieve veiligheid, elk uitrustingsniveau komt standaard met Pre-Collision Assist en Post-Impact Braking. Dit slimme systeem gebruikt sensoren aan de voorkant om potentiรซle botsingen met andere voertuigen, voetgangers of fietsers te detecteren. Dus, als het voelt dat er een crash op het punt staat te gebeuren en de bestuurder niet op tijd remt, kan het ingrijpen en noodremmen toepassen om de impact te verminderen of, hopelijk, het volledig te vermijden. En als er toch een botsing plaatsvindt, past Post-Impact Braking automatisch wat remdruk toe om verdere impacts te helpen voorkomen.
Rijstrooktechnologie is ook standaard op alle modellen. Het Lane Keeping Assist-systeem houdt in de gaten waar de auto zich bevindt ten opzichte van de rijstrookmarkeringen. Als je begint af te wijken zonder te signaleren, geeft het een zachte duw aan het stuurwiel om je terug naar het midden van je rijstrook te sturen. Plus, er is een Driver Fatigue Monitor die je rijgedrag in de gaten houdt en je een seintje kan geven als het denkt dat je misschien een pauze nodig hebt. We bedoelen, wie heeft zich niet wel eens slaperig gevoeld achter het stuur?
Laten we het hebben over snelheidsassistentie โ dit deel is echt indrukwekkend. Elke Puma Gen-E komt met Cruise Control en een intelligente snelheidsbegrenzer die je snelheid aanpast op basis van de snelheidsborden die het ziet. Het Speed Sign Recognition-systeem toont die limieten direct op je dashboard, en er is zelfs een Wrong Way Warning om je te waarschuwen als je een eenrichtingsstraat inrijdt of de snelweg verkeerd verlaat. Je weet wel, gewoon om dingen veilig te houden.
Als het gaat om airbags, bezuinigt de Puma niet. Hij heeft voor- en zij-airbags voor zowel de bestuurder als de voorpassagier, plus gordijnairbags die zich langs beide zijden van het voertuig uitstrekken. Deze passieve veiligheidsfuncties werken hand in hand met de actieve systemen om een veelzijdig veiligheidsnet te bieden in verschillende botsingsscenario’s.
Wat met de remveiligheid? Nou, die wordt versterkt door enkele slimme elektronische systemen. De ABS-remmen gekoppeld aan een elektrische rembekrachtiger geven je betrouwbaar remvermogen en een fijn gevoel bij het pedaal. Dan is er het elektronische stabiliteitssysteem dat helpt het voertuig stabiel te houden tijdens plotselinge manoeuvres. Oh, en laten we het Tire Pressure Monitoring System (TPMS) niet vergeten dat de bandenspanning in de gaten houdt en je waarschuwt als een band te weinig spanning heeft, wat super belangrijk is voor het behouden van controle en het vermijden van klapbanden.
Parkeerhulp begint met parkeersensoren achter die standaard zijn op alle modellen, waardoor het gemakkelijker is om obstakels te vermijden bij het achteruitrijden. Er is ook een achteruitrijcamera die je een duidelijk zicht geeft op wat achter je is. Als je kiest voor de Premium-uitvoering, krijg je enkele mooie upgrades, maar het haalt niet helemaal de 360-graden camera-opstellingen die sommige concurrenten bieden.
Voor gezinnen is kinderveiligheid een grote zaak. De achterbank komt met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderstoelen, waardoor ze gemakkelijk en veilig te installeren zijn. Plus, de achterdeuren hebben kindersloten die voorkomen dat kleintjes ze van binnenuit openen, wat een echte levensredder is voor ouders met jonge kinderen.
En als we het over beveiliging hebben, is de Puma uitgerust met een startonderbreker die voorkomt dat de motor start tenzij de juiste sleutel wordt gebruikt, wat zeker helpt bij het ontmoedigen van diefstal. De basis Gen-E heeft handmatig inklapbare zijspiegels, maar als je kiest voor de Premium, krijg je automatisch inklapbare spiegels die invouwen wanneer je de auto vergrendelt. Dit helpt niet alleen schade te voorkomen op krappe plekken, maar geeft je ook een visuele aanwijzing dat je voertuig veilig is.
Laten we nu praten over batterijveiligheid, want dat is cruciaal in elektrische voertuigen. Het batterijpakket is gehuisvest in een sterke structuur die is ontworpen om intact te blijven tijdens een crash. Er zijn meerdere sensoren die temperatuur en andere factoren in de gaten houden om potentiรซle problemen vroeg op te sporen. In het geval van een botsing of een storing, wordt het hoogspanningssysteem automatisch losgekoppeld om iedereen veilig te houden.
Tot slot ondersteunt Ford zijn hoogspanningscomponenten met een solide garantie โ een 8-jaar/160.000 km garantie op de batterij en andere hoogspanningsonderdelen voegt een mooie laag geruststelling toe over de betrouwbaarheid en veiligheid van de elektrische aandrijflijn op lange termijn. Deze garantie gaat echt veel verder dan de standaard 2-jarige basis- en lakgaranties, wat laat zien dat Ford vertrouwen heeft in hun systemen.
Hoe Rijdt Het?
Rijden met de 2025 Ford Puma Gen-E voelt als een frisse wind voor iedereen die bekend is met Fords talent voor het creรซren van auto’s die leuk zijn om te rijden. Serieus, het moment dat je die startknop indrukt en in Drive schakelt met de aan de stuurkolom gemonteerde pook, ben je in voor een traktatie. Het is super responsief en intuรฏtiefโvrijwel wat je zou verwachten als je eerder een Ford hebt gehad. Plus, je krijgt dat geweldige directe koppel waar elektrische voertuigen bekend om staan.
Wanneer je vertrekt vanuit stilstand, geeft het pittige koppel van de elektromotor een leuke boost aan de acceleratie. Eerlijk gezegd voelt het veel pittiger dan je misschien zou denken, gezien het 8,0 seconden klokt voor 0-100 km/u. In de Normal-modus is de gaspedaalrespons precies goedโsoepel en gelijkmatig, perfect voor stadsritten. Als je overschakelt naar Sport-modus, Wow! Het verscherpt de dingen enorm, voegt wat meer vermogen toe en een synthetisch voortstuwingsgeluid dat de hele ervaring gewoon spannender maakt.
Wat echt opvalt aan de Puma Gen-E is hoe hij die aansprekende handling behoudt die zijn benzineslurpende voorganger zo populair maakte. Het sturen voelt solide en preciesโniet te zwaar, precies goed. Wanneer je die bochten neemt, toont het indrukwekkende carrosseriecontrole met nauwelijks enige rol, wat je eerlijk gezegd veel vertrouwen geeft wanneer je het op kronkelige wegen forceert. En de voorwielaandrijving is goed afgesteld, met de elektronische systemen die net genoeg ingrijpen om je op het wegdek geplakt te houden.
Laten we nu praten over rijkwaliteit. Het is een goede mix van comfort en handlingโzeker steviger dan de oude verbrandingsmotor Puma, waarschijnlijk vanwege dat zware batterijpakket. Maar het is helemaal niet hard, zelfs op mooie wegen. Je zult die grotere hobbels voelen, zeker, maar de ophanging doet een solide job om te voorkomen dat dingen stuiteren. Op ruwere oppervlakken sluipt er wat weggeluid binnen, maar hรฉ, de akoestische voorruit helpt wel om windgeruis te verminderen, zelfs wanneer je op snelwegsnelheden cruist.
Een van de coolste functies is het one-pedal rijden. Het is super intuรฏtiefโje bestuurt je snelheid eigenlijk met alleen het gaspedaal. Door het pedaal los te laten, wordt er sterke regeneratieve remming ingeschakeld, die je zelfs op hellingen volledig tot stilstand kan brengen. Het is een game changer voor stadsritten, vooral in stop-and-go verkeer. Het enige nadeel is dat je door het touchscreen moet graven om deze functie aan te zetten, wat een beetje lastig is omdat er geen fysieke knop is.
Wanneer je de snelweg opraakt, bewijst de Puma Gen-E dat hij met de besten kan cruisen. Hij is stabiel en heeft genoeg vermogen voor die inhaalmanoeuvresโhoewel zijn topsnelheid van 160 km/u voor de meeste mensen geen dealbreaker zal zijn, vooral waar snelheidslimieten streng zijn. Zelfs bij hogere snelheden voelt hij veilig aan en handelt zijwind als een kampioenโperfect voor die langere ritten.
Efficiรซntie is hier zeker een hoogtepunt. De Puma Gen-E levert consequent geweldige cijfers in de praktijk. Tijdens onze tests haalden we ongeveer 7,1 km per kilowattuur in gemengd rijden, en in de stad kwamen we zelfs dichter bij 8 km per kilowattuur. Zelfs bij aanhoudende snelwegsnelheden van 120 km/u, haalde het ongeveer 15 kWh/100km (ongeveer 6,6 km per kWh). Dat betekent dat je kijkt naar een snelwegbereik van ongeveer 275 km van de 43,6 kWh batterij. Niet slecht!
De verschillende rijmodi maken ook een merkbaar verschil. De Normal-modus is perfect voor dagelijks rijden, terwijl de Eco-modus het gaspedaal en vermogen afzwakt om je verder te laten gaan. De Sport-modus verscherpt de gaspedaalrespons en voegt wat meer gewicht toe aan het sturen, plus het past de regeneratieve remming aan voor een meer hands-on gevoel. En dan is er de Slippery-modus, die tractie en stabiliteitscontrole aanpast voor die lastige omstandigheden met weinig gripโzeker een slimme functie voor het hele jaar door rijden in verschillende weersomstandigheden.
Zichtbaarheid vanuit de bestuurdersstoel is over het algemeen behoorlijk goed. Die A-stijlen zijn redelijk slank, dus je hoeft je niet al te veel zorgen te maken over blinde vlekken tijdens het maken van bochten. Plus, de iets hogere zitpositie geeft je een mooi zicht op de weg zonder dat het voelt alsof je in een enorme truck zit. De zichtbaarheid naar achteren is ook behoorlijk, vooral met de standaard achteruitrijcamera die automatisch inschakelt wanneer je in de achteruit staat.
Voor stadsritten blinkt de Puma Gen-E uit met zijn compacte formaat en responsieve bediening, waardoor het een fluitje van een cent is om nauwe plekken te navigeren. Met een draaicirkel van 9,62 meter van stoep tot stoep, kun je U-bochten maken op redelijk grote straten en parkeren zonder te zweten. De parkeersensoren achter geven hoorbare feedback wanneer je obstakels nadert, waarbij de Premium-uitvoering verbeterde cameramogelijkheden toevoegt voor nog meer vertrouwen in krappe ruimtes.
2025 Ford Puma Gen-E Achterbankcomfort
Het achterbank-gedeelte van de 2025 Ford Puma Gen-E is behoorlijk fatsoenlijk voor passagiers, maar, weet je, het maakt een paar compromissen vanwege zijn compacte formaat en crossover-ontwerp. Zodra je achterin stapt, zul je merken dat het adequaat is, maar niet bepaald ruimโvooral als je langer bent en een lange reis plant.
Laten we de cijfers even doornemen: de hoofdruimte op de tweede rij is ongeveer 965 mm zonder het optionele panoramadak (en iets minder als je voor die optie gaat). De beenruimte komt uit op ongeveer 786 mm als de voorstoelen in een middenpositie staan. De schouderruimte is behoorlijk met 1.320 mm, dus twee volwassenen kunnen naast elkaar zitten zonder zich in elkaar gedrukt te voelen. Over het algemeen plaatsen deze cijfers de achterruimte van de Puma Gen-E op een concurrerende positie, maar het zet niet echt nieuwe records voor ruimtelijkheid.
De achterbank is gebouwd voor drie passagiers, maar eerlijk gezegd is de middelste zitplaats waarschijnlijk beter voor kortere ritten of kleinere mensen. De centrale tunnelintrusie is vrij minimaal vergeleken met veel auto’s op benzine, dankzij de elektrische opstelling. Toch is die middelste zitplaats smaller en niet zo comfortabel als de buitenste. Wat ontbreekt is een neerklapbare armsteun, die het comfort voor die tweepassagiersritten echt had kunnen verhogen.
Een ding om op te merken over het achterste zitgedeelte is dat de vloer relatief hoog is vanwege de locatie van het batterijpakket. Dit zorgt voor een knieรซn-omhoog positie voor langere passagiers, wat oncomfortabel kan worden op langere ritten. Het is een soort gebruikelijke afweging in elektrische voertuigen die hun platforms delen met oudere verbrandingsmotor-modellen in plaats van een specifiek elektrisch ontwerp dat de ruimte beter optimaliseert.
De ondersteuning en stoffering van de stoelen achterin zijn okรฉ, maar niet zo comfortabel als die voorin. Goed nieuws echterโbeide buitenste achterstoelen komen met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, dus het installeren van kinderzitjes is een fluitje van een cent. De achterdeuren zwaaien in een goede hoek open voor gemakkelijk in- en uitstappen, maar langere mensen moeten misschien wat bukken vanwege de aflopende daklijn.
Wat betreft technologie heeft het achterste gedeelte twee USB-C-poorten in het midden, waardoor beide buitenste passagiers hun apparaten kunnen opladen. Er is ook een 12V-stopcontact voor alles wat geen USB gebruikt. De deurvakken zijn aan de kleine kant, precies goed voor waterflessen maar niet veel meer.
Iedereen achterin geniet van privacyglas, wat helpt de warmte te verminderen op zonnige dagen en ook wat extra privacy geeft. Het zicht is over het algemeen vrij goed, met ramen die groot genoeg zijn om dat krappe gevoel te vermijden, zelfs met de hogere taillelijn en kleinere achterste zijruiten.
Als het gaat om klimaatbeheersing, is er een enkelvoudige zone. Lucht van voren wordt naar achteren geleid in plaats van eigen ventilatieroosters te hebben, wat vrij standaard is voor dit type voertuig. Dus achterpassagiers hebben niet heel veel controle over hun eigen klimaatcomfort.
De achterbank is gesplitst in een 60/40-configuratie en kan worden neergeklapt wanneer je extra bagageruimte nodig hebt. Het mechanisme is gemakkelijk te gebruiken, met hendels die toegankelijk zijn vanaf de achterdeuren wanneer deze open zijn. Eenmaal neergeklapt creรซren ze een bijna vlak oppervlak, waardoor de bagageruimte wordt uitgebreid tot ongeveer 1.479 mm van de achterklep tot de voorstoelleuningen.
Voor gezinnen werkt het achterste gedeelte vrij goed. Kinderen krijgen een mooi verhoogd uitzicht, en de ISOFIX-punten maken het eenvoudig om kinderzitjes te installeren. Plus, het privacyglas helpt de zon bij hen weg te houden. En met het compacte formaat van de auto kunnen ouders de deuren in krappe parkeerplaatsen wijd genoeg openen om de kleintjes gemakkelijk in en uit te helpen.
Het is vermeldenswaard dat sommige concurrenten in deze prijsklasse ruimere accommodaties achterin bieden. De Hyundai Kona Electric biedt bijvoorbeeld iets meer beenruimte, terwijl voertuigen gebouwd op speciale elektrische platforms zoals de Volkswagen ID.3 vaak betere verpakkingsefficiรซntie bieden die zich vertaalt naar meer interieurruimte voor hun externe voetafdruk.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbakruimte in de 2025 Ford Puma Gen-E is echt iets bijzonders. Het springt er echt uit tussen compacte elektrische crossovers. Ford heeft slim de ruimte waar je normaal gesproken het uitlaatsysteem van een verbrandingsmotor zou vinden, getransformeerd tot wat zij de “Gigabox” noemen. Dit is eigenlijk een verbeterde versie van de “Megabox” die in de benzine-aangedreven Puma zat, en het biedt nog meer ruimte en flexibiliteit.
Laten we de cijfers bespreken โ en die zijn behoorlijk indrukwekkend! Je krijgt in totaal 574 liter bagageruimte wanneer de achterbank omhoog staat. Dat is veel meer dan een hoop concurrenten, zelfs sommige die in de klasse erboven zitten. Klap die 60/40 gesplitste achterbank neer, en je hebt een flinke 1.283 liter tot je beschikking. Het is nogal verrassend hoeveel je in deze compacte auto kunt passen, nietwaar? Maar het gaat niet alleen om de cijfers; de manier waarop de ruimte is georganiseerd maakt echt het verschil.
De Puma Gen-E heeft dit coole multi-level laadvloersysteem dat je veel opties geeft voor het vervoeren van verschillende soorten bagage. In de normale opstelling heeft het een lage laaddrempel, wat het super gemakkelijk maakt om zwaardere spullen naar binnen te schuiven. Als je de vloer verlaagt, creรซert het een diepere ruimte voor hogere items, maar houd er rekening mee dat dit wel gepaard gaat met een wat hogere rand waar je mee moet dealen bij het in- en uitladen. En met een laadbreedte van 1.000 mm tussen de wielkasten, heb je genoeg ruimte voor bredere spullen zonder vervelende uitsteeksels die in je ruimte snijden.
Laten we nu naar de echte ster van de show gaan โ de Gigabox. Verscholen onder de hoofdvloer van de kofferbak, geeft dit slimme opbergvak je ongeveer 145 liter extra ruimte. Het is diep en kan allerlei items bevatten die niet in een typische kofferbak zouden passen, zoals hoge potplanten of golftassen. De opening is 982 mm breed, dus je kunt er gemakkelijk bij, en het is 865 mm hoog, wat geweldig is voor omvangrijkere items.
Een handig kenmerk van de Gigabox is de ingebouwde afvoerplug. Dit is perfect voor wanneer je modderige laarzen of natte sportspullen hebt na een dag op het strand. Je kunt het gewoon uitspoelen! Bovendien kan het tot 100 kg aan, dus je kunt zwaardere items opbergen zonder zorgen.
Wanneer je de achterbank neerklapt, krijg je een vrijwel vlakke laadruimte die 1.479 mm lang is van de kofferbak tot de voorstoelleuningen. Dat is voldoende ruimte voor langere items die in veel andere auto’s niet zouden passen. Zelfs met de achterbank omhoog, heb je 725 mm voor alledaagse dingen zoals boodschappen of bagage voor een weekendje weg.
Nog een handige ontwerpkeuze is de hoedenplank. In plaats van een traditionele, stijve plank, is deze bevestigd aan de achterklep. Dit betekent dat je hem niet hoeft te verwijderen en op te bergen wanneer je grotere items wilt vervoeren โ een echte tijdsbesparing! Bovendien doet het een prima job om de inhoud van je kofferbak privรฉ en veilig te houden.
De kofferbak is gemakkelijk toegankelijk met de standaard handmatige achterklep op de Gen-E, maar als je voor het Premium-model gaat, kun je een elektrisch bediende achterklep krijgen als onderdeel van het optionele Comfort Pack. Wanneer deze opent, krijg je een maximale laadhoogte van 603 mm en een breedte van 982 mm, wat het gemakkelijk maakt om grotere dozen of koffers te laden.
Houd er rekening mee dat de 574 liter zowel de hoofdkofferbak als de Gigabox omvat, dus je zult moeten nadenken over hoe je deze ruimte daadwerkelijk gaat gebruiken. Hoewel het totale volume geweldig klinkt, passen items die groter zijn dan de kofferbak of de Gigabox misschien niet zo gemakkelijk als de cijfers suggereren. Maar met het tweelaagse systeem zullen de meeste mensen het super veelzijdig vinden voor dagelijks gebruik.
En laten we de kleine voorkoffer, of “frunk”, niet vergeten. Deze heeft een capaciteit van 43 liter. Niet enorm, maar precies goed voor het opbergen van laadkabels, die gescheiden blijven van je andere spullen, en gemakkelijk te pakken zijn wanneer je ze nodig hebt. Je moet wel de gewone motorkap openen om erbij te komen โ niet zo handig als sommige elektrische voertuigen die een speciale externe ontgrendeling hebben, maar het werkt!
Waardepropositie van de 2025 Ford Puma Gen-E: Is het de Prijs Waard?
Bij het bekijken van de 2025 Ford Puma Gen-E is het echt belangrijk om na te denken over zijn sterke punten, zwakke punten, en hoe het zich verhoudt tot andere elektrische voertuigen die er zijn. Beginnend bij โฌ33.495 voor het basis Gen-E model en oplopend tot โฌ36.295 voor de Premium-variant, bevindt de Puma zich in het midden van het veld als het gaat om prijzen voor compacte elektrische crossovers.
Om uit te vinden of de Puma Gen-E een goede deal is, moeten we wat dieper graven dan alleen de specificaties. Een van de opvallende kenmerken is Ford’s “Power Promise” eigenaarspakket. Dit omvat enkele behoorlijk geweldige voordelen: je krijgt een gratis thuislader met installatie, tot 10.000 mijl gratis opladen via hun partners, een 8-jarige of 160.000 km batterijgarantie, een gratis 5-jarig serviceplan, en zelfs gratis sleephulp voor vijf jaar. Wanneer je dit allemaal meeneemt, verhoogt het echt de algehele waarde en helpt het om de langetermijnkosten van het bezitten van het voertuig te verlagen.
Laten we eens kijken hoe de Puma Gen-E zich verhoudt tot zijn rivalen. Neem bijvoorbeeld de Renault 5. Met een 40 kWh batterij begint deze ongeveer โฌ5500 goedkoper dan de Puma, waardoor het een aantrekkelijkere optie is voor kopers die echt alleen naar de aanschafprijs kijken. Maar vergeet niet dat de Puma veel meer praktisch nut biedt โ denk aan de beste kofferbakruimte in zijn klasse en een stijl die veel kopers willen in een crossover.
Dan is er de Hyundai Kona Electric, die net iets goedkoper is en meer ruimte op de achterbank heeft. Toch geeft de Puma Gen-E je een leukere rijervaring, en dat is een groot pluspunt voor degenen die graag achter het stuur zitten. De Volkswagen ID.3 en ล koda Enyaq zijn iets duurder maar komen met grotere batterijen en langere actieradiusโzeker iets om te overwegen als je van plan bent om vaak lange reizen te maken.
Nog iets om over na te denken is hoe de elektrische Puma zich verhoudt tot zijn mild-hybride broertje. Ford beweert dat de elektrische versie ongeveer ยฃ1.400-1.500 duurder is dan een vergelijkbaar ST-Line mild-hybride model. Maar als je kijkt naar de potentiรซle besparingen op lange termijnโzoals lagere brandstofkosten, minder onderhoud, en belastingvoordelen in sommige gebiedenโbegint deze extra kosten vrij redelijk te voelen.
Nu, over batterijgrootte en actieradiusโdit is een belangrijke. De Puma Gen-E heeft een 43,6 kWh batterij, wat aan de kleine kant is vergeleken met sommige concurrenten die pronken met 50-60 kWh batterijen voor vergelijkbare prijzen. Maar hier komt de clou: Ford’s focus op efficiรซntie betekent dat in de praktijk de actieradius vaak overeenkomt met die grotere-batterij rivalen. Als je voornamelijk in de stad of voorsteden rijdt en thuis kunt opladen, zou die kleinere batterij eigenlijk prima bij je behoeften kunnen passen.
Standaardfuncties in zowel de basis- als Premium-uitvoeringen zijn ook behoorlijk royaal. Zelfs het basismodel komt met LED-koplampen, een 12,8-inch digitaal instrumentenpaneel, een 12-inch SYNC 4-touchscreen, draadloze smartphone-integratie, en parkeersensoren achter met een camera. De Premium-uitvoering biedt enkele coole upgrades zoals een geweldig B&O-geluidssysteem, adaptieve koplampen, en 18-inch wielen, waardoor de extra kosten gerechtvaardigd lijken.
Als je nadenkt over opties, is het de moeite waard om te overwegen welke pakketten bij je levensstijl passen. Het Winter Pack, met verwarmde stoelen en een stuurwiel, is geweldig voor mensen in koudere gebieden. Het Comfort Pack voegt handige functies toe zoals een elektrische achterklep en sleutelloze toegang, wat veel mensen elke dag nuttig zullen vinden. Het Driver Assist Pack verhoogt de veiligheid met een 360-graden camerasysteem en andere rijhulpmiddelen, maar of het de moeite waard is, hangt echt af van hoe en waar je rijdt.
Wat betreft de restwaarde, dat is een beetje een vraagteken voor de Puma Gen-E aangezien de gebruikte EV-markt zichzelf nog aan het uitvinden is. Maar Ford’s solide merkreputatie, de populariteit van de Puma, en die uitgebreide batterijgarantie zouden kunnen helpen om de restwaarden fatsoenlijk te houden. Die 8-jaar/160.000 km batterijgarantie is vooral geruststellend omdat het een van de duurste onderdelen van de auto dekt.
Voor zakelijke of vlootkopers maakt de Puma Gen-E een overtuigende zaak. Met nul uitstoot uit de uitlaat ondersteunt het bedrijfsecodoelen en kan het belastingvoordelen bieden in veel regio’s. Plus, de prijs is redelijk, en het praktische ontwerp past bij verschillende zakelijke behoeften. Het serviceplan dat is inbegrepen in het “Power Promise” pakket is een mooie touch voor vlootbeheerders die voorspelbare kosten willen.
Al met al biedt de 2025 Ford Puma Gen-E goede waarde, vooral voor kopers wiens behoeften overeenkomen met zijn sterke puntenโzoals efficiรซnt rijden in stedelijke omgevingen, genieten van aansprekende handling, en flexibele bagageruimte nodig hebben. Dat eigenaarspakket verhoogt echt de praktische waarde, waardoor het op de lange termijn gemakkelijker wordt voor de portemonnee.
Echter, kopers die prioriteit geven aan maximale elektrische actieradius, ruimte voor achterpassagiers, of geavanceerde technologische functies zouden betere waarde kunnen vinden in sommige van de concurrenten van de Puma Gen-E. Zoals bij elke voertuigaankoop hangt de waarde-vergelijking uiteindelijk af van individuele prioriteiten, gebruikspatronen, en hoe goed de specifieke eigenschappen van het voertuig aansluiten bij de behoeften van de koper.