2025 BYD SEAL U Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Motor Type | Permanente magneten synchroonmotor | Permanente magneten synchroonmotor |
Enkel Motor/Dubbele Motor | Enkel Motor | Enkel Motor |
Versnellingsbak | Automatisch, traploos | Automatisch, traploos |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 160 kW / 217 pk | 160 kW / 217 pk |
Max Koppel | 310 Nm | 330 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienormnaleving | Geen emissies | Geen emissies |
Top snelheid | 175 km/h | 175 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Accu Type | BYD Blade Battery – Lithium-ijzerfosfaat (LFP) | BYD Blade Battery – Lithium-ijzerfosfaat (LFP) |
Nettocapaciteit Accu | 71,8 kWh | 87,0 kWh |
Accu Massa | 488 kg | 588 kg |
Nominale Spanning | 422 V | 512 V |
Temperatuurbeheer | Warmtepomp | Warmtepomp |
Type Oplaadconnector | CCS2 | CCS2 |
AC Oplaadvermogen | 11 kW – 3-fase | 11 kW – 3-fase |
DC Snelladen Vermogen | 115 kW | 140 kW |
AC Oplaadtijd (0-100%) | 7,5 uur | 9,3 uur |
DC Snelladen Tijd (30-80%) | 27 min | 28 min |
DC Snelladen Tijd (10-80%) | 42 min | 43 min |
V2L (Voertuig-naar-Lading) Vermogen | 3,3 kW | 3,3 kW |
WLTP Actieradius (Gecombineerd) | 420 km | 500 km |
WLTP Actieradius (Stad) | 576 km | 674 km |
Energieverbruik (Gecombineerd) | 19,9 kWh/100 km | 20,5 kWh/100 km |
Energieverbruik (Stad) | 14,5 kWh/100 km | 15,2 kWh/100 km |
Accu Garantie | 8 jaar / 200.000 km (70% Gezondheidsstatus) | 8 jaar / 200.000 km (70% Gezondheidsstatus) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Aantal Zittingen | 5 | 5 |
Volume Bagageruimte | 425 – 1.440 liter | 425 – 1.440 liter |
Achterstoelen splitsen | 40 / 60 | 40 / 60 |
Voorsstoelverstelling | 6-way elektrisch (bestuurder), 4-way elektrisch (passagier) | 6-way elektrisch (bestuurder), 4-way elektrisch (passagier) |
In hoogte verstelbare stoelen | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Voorsstoelverwarming | Ja | Ja |
Voorsstoelventilatie | Ja | Ja |
Geheugenfunctie Bestuurdersstoel | Ja | Ja |
Bekleding | Vegan (kunstmatig) leer | Vegan (kunstmatig) leer |
Verwarmd Stuurwiel | Ja | Ja |
Omgevingsverlichting | Ja, multicolor (instelbaar) | Ja, multicolor (instelbaar) |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Panoramisch glazen dak, elektrisch verstelbaar | Panoramisch glazen dak, elektrisch verstelbaar |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Leeggewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 2.095 | 2.222 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2.430 | 2.557 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.300 | 1.300 |
Max. afsleepgewicht (kg) | 150 | 150 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Vanafprijs | โฌ42.990 | โฌ45.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Comfort | Design |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Automatisch, traploos | Automatisch, traploos |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 19,9 kWh/100km (WLTP) | 20,5 kWh/100km (WLTP) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd) | 420 km (WLTP) | 500 km (WLTP) |
Batterijcapaciteit (bruto) | 71,8 kWh | 87,0 kWh |
Oplaadtijd AC-laadproces (0-100%) | 7,5 uur (11 kW, 3-fase) | 9,3 uur (11 kW, 3-fase) |
Maximale kracht | 160 kW / 217 pk | 160 kW / 217 pk |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 seconden | 9,6 seconden |
Maximale koppel | 310 Nm | 330 Nm |
Top snelheid | 175 km/h | 175 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.668 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1.890 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2.085 mm |
Lengte | 4.785 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Keerdiameter | 11,1 m (diameter) |
Aspect | Comfort | Design |
---|---|---|
Startprijs | ||
Basisprijs (incl. BTW) | โฌ42.990 | โฌ45.990 |
Fiscale waarde (incl. BTW/BPM) | โฌ41.990 | โฌ44.990 |
Aandrijflijn & Prestaties | ||
Motortype | Permanente magneet synchrone motor | Permanente magneet synchrone motor |
Max. vermogen | 160 kW / 217 pk | 160 kW / 217 pk |
Max. koppel | 310 Nm | 330 Nm |
Aandrijving | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Rijmodi | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw |
Accu & Opladen | ||
Accutype | BYD Blade accu (LFP) | BYD Blade accu (LFP) |
Accucapaciteit (netto) | 71,8 kWh | 87,0 kWh |
Accugewicht | 488 kg | 588 kg |
Nominale spanning | 422 V | 512 V |
WLTP-bereik (gecombineerd) | 420 km | 500 km |
WLTP-bereik (stad) | 576 km | 674 km |
Exterieur | ||
Afmetingen (L x B x H) | 4.785 x 1.890 x 1.668 mm | 4.785 x 1.890 x 1.668 mm |
Breedte (met spiegels) | 2.085 mm | 2.085 mm |
Wielbasis | 2.765 mm | 2.765 mm |
Spoorbreedte (voor/achter) | 1.630 mm / 1.630 mm | 1.630 mm / 1.630 mm |
Draaicirkel | 11,1 m | 11,1 m |
Wielen | 19″ lichtmetaal, bi-color afwerking | 19″ lichtmetaal, bi-color afwerking |
Banden | 235/50 R19 99V XL Michelin Primacy | 235/50 R19 99V XL Michelin Primacy |
Dak | Panoramisch glazen dak, elektrisch verstelbaar | Panoramisch glazen dak, elektrisch verstelbaar |
Dakrails | Aluminium | Aluminium |
Verlichting | LED koplampen, achterlichten, dagrijverlichting, mistlampen | LED koplampen, achterlichten, dagrijverlichting, mistlampen |
Spiegels | Elektrisch, inklapbaar, verwarmd, met geheugen | Elektrisch, inklapbaar, verwarmd, met geheugen |
Achterklep | Elektrisch | Elektrisch |
Privacy glas | Achterste zijruiten en achterruit | Achterste zijruiten en achterruit |
Interieur | ||
Zitplaatsen | 5 | 5 |
Bekleding | Veganistisch leer | Veganistisch leer |
Hemelbekleding | Donkergrijs stof | Donkergrijs stof |
Infotainmentscherm | 12,8″ draaibaar touchscreen | 15,6″ draaibaar touchscreen |
Instrumentencluster | 12,3″ volledig LCD (configureerbaar) | 12,3″ volledig LCD (configureerbaar) |
Audiosysteem | 9 luidsprekers met Dirac-optimalisatie | 10 luidsprekers (incl. subwoofer) Infinityยฎ systeem |
Bagageruimte | 425 – 1.440 liter | 425 – 1.440 liter |
Comfort & Gemak | ||
Klimaatregeling | Dual-zone met PM2.5 filter | Dual-zone met PM2.5 filter |
Stoelverstelling (bestuurder) | 6-voudig elektrisch met geheugen | 6-voudig elektrisch met geheugen |
Stoelverstelling (passagier) | 4-voudig elektrisch | 4-voudig elektrisch |
Stoelverwarming/-ventilatie | Voorstoelen | Voorstoelen |
Stuurwiel | Verwarmd, handmatig kantel-/telescopisch | Verwarmd, handmatig kantel-/telescopisch |
Keyless entry & start | Ja | Ja |
Draadloos telefoon opladen | Ja (2x, 15W) | Ja (2x, 15W) |
USB-poorten | 2x voor (Type A & C), 2x achter (Type A) | 2x voor (Type A & C), 2x achter (Type A) |
Sfeerverlichting | Ja, meerkleurig, ritme-gevoelig | Ja, meerkleurig, ritme-gevoelig |
Veiligheid & Rijassistentie | ||
Airbags | Voor, zij, gordijn, centraal | Voor, zij, gordijn, centraal |
360ยฐ Camera | Ja | Ja |
Adaptieve cruisecontrol | Ja, met Stop & Go | Ja, met Stop & Go |
Rijstrookassistent | Ja | Ja |
Dodehoekdetectie | Ja | Ja |
Automatisch noodremsysteem | Ja | Ja |
Verkeersbordherkenning | Ja | Ja |
Kruisend verkeer waarschuwing voor/achter | Ja | Ja |
Parkeersensoren | Voor (2) en achter (4) | Voor (2) en achter (4) |
ISOFIX | Buitenste achterstoelen en voorpassagiersstoel | Buitenste achterstoelen en voorpassagiersstoel |
Aanvullende Functies | ||
Head-up display | Niet gespecificeerd | Ja |
Regensensor | Niet gespecificeerd | Ja |
Luchtzuiveringssysteem | Ja | Ja |
Apple CarPlay / Android Auto | Ja | Ja |
Navigatie | Ja (HERE kaarten) | Ja (HERE kaarten) |
OTA-updates | Ja | Ja |
Garantie | ||
Algemene garantie | 6 jaar / 150.000 km | 6 jaar / 150.000 km |
Aandrijflijn garantie | 8 jaar / 150.000 km | 8 jaar / 150.000 km |
Accugarantie | 8 jaar / 200.000 km (70% SoH) | 8 jaar / 200.000 km (70% SoH) |
Laadkabel garantie | 12 maanden | 12 maanden |
Anti-corrosie garantie | 12 jaar / onbeperkt km | 12 jaar / onbeperkt km |
Geen beschikbare accessoires
Geen beschikbare pakketten
Prijsstructuur van 2025 BYD SEAL U
Model & Specificatie | Comfort | Design |
---|---|---|
Basisprijs | ||
Consumentenprijs (incl. BTW/BPM) | โฌ42.990 | โฌ45.990 |
Fiscale waarde (incl. BTW/BPM) | โฌ41.990 | โฌ44.990 |
Netto catalogusprijs (excl. BTW/BPM) | โฌ34.702,48 | โฌ37.181,82 |
BTW Bedrag | โฌ7.287,52 | โฌ7.808,18 |
BPM Bedrag | โฌ0 | โฌ0 |
Bijkomende kosten | ||
Kosten rijklaar maken | โฌ869,85 | โฌ869,85 |
Inschrijving kentekenregister | โฌ47,65 | โฌ47,65 |
Tenaamstelling | โฌ7,50 | โฌ7,50 |
Recyclingbijdrage | โฌ75,00 | โฌ75,00 |
Totaal bijkomende kosten | โฌ1.000,00 | โฌ1.000,00 |
Maandelijkse kosten | ||
Private Lease (vanaf)* | โฌ569 | โฌ609 |
Bijtelling per maand (vanaf)** | โฌ229 | โฌ249 |
Is Het De Moeite Waard Om De BYD SEAL U Te Kopen?
De nieuwe BYD Seal U is een grote stap voor de Chinese autofabrikant in de competitieve elektrische SUV-markt. Deze compacte tot middelgrote SUV is BYD’s antwoord op concurrenten zoals de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4. Met zijn strakke design, solide bereik en aantrekkelijke prijsstelling laat de Seal U zien dat BYD het serieus meent met het leveren van hoogwaardige elektrische voertuigen aan een wereldwijd publiek.
Met een lengte van 4,79 meter (188 inch) is de Seal U iets langer dan enkele van zijn belangrijkste concurrenten. Er zijn twee versies beschikbaar: Comfort en Design. Het belangrijkste verschil tussen beide is de accugrootte en het bereik. Het Comfort-model komt met een 71,8 kWh LFP Blade-accu, met een WLTP-bereik van 420 km, terwijl het Design-model een 87 kWh accu heeft, waarmee het bereik wordt vergroot tot 500 km. De prijzen zijn ook behoorlijk concurrerend, waarbij de Comfort begint bij โฌ41.990 en de Design bij โฌ44.990 in Nederland.
Aan de buitenkant volgt de Seal U BYD’s Ocean Design-taal, wat resulteert in een strakke, moderne uitstraling. Het is niet zo gewaagd als sommige andere opties, maar het is verfijnd en volwassen, wat een breed publiek zou moeten aanspreken. Binnenin vind je dezelfde aandacht voor detail, met hoogwaardige materialen, veel ruimte en een reeks indrukwekkende technische functies om alles modern en comfortabel te houden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De BYD Seal U heeft รฉรฉn elektromotor op de vooras die 160 kW (218 pk) produceert. Deze voorwielaandrijving is zeer geschikt voor dagelijks rijden, maar mist mogelijk wat van de sportiviteit die sommige andere auto’s hebben. De Seal U accelereert van 0-100 km/u in 9,3 seconden voor de Comfort-versie en 9,6 seconden voor de Design-variant. Dit zijn niet de meest indrukwekkende cijfers in de wereld van EV’s, maar ze volstaan voor de gemiddelde bestuurder.
De elektrische aandrijflijn zorgt voor een soepele en stille rit, en het koppel is direct beschikbaar voor snelle acceleratie in stadsverkeer en voor het inhalen van andere voertuigen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 175 km/u, wat meer dan genoeg is voor de meeste markten. Zoals bij alle elektrische voertuigen heeft het een transmissie met รฉรฉn versnelling, waardoor schakelen niet nodig is.
Waar de Seal U tekortschiet vergeleken met sommige andere merken is het laadaspect. Het heeft 11 kW AC-laden maar ondersteunt slechts 115 kW DC-snelladen voor de kleinere accu en 140 kW voor de grotere. Dit betekent laadtijden van 42-43 minuten van 10-80% laadtoestand, wat aanzienlijk langzamer is dan sommige concurrenten zoals de Tesla Model Y. BYD stelt echter dat dit is om kosten te besparen, wat een nadeel kan zijn voor degenen die lange ritten maken en regelmatig snel laden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Seal U combineert regeneratief remmen met traditionele wrijvingsremmen. Eigenaren zeggen dat het over het algemeen goed is en dat de overgangen van regeneratief naar wrijvingsremmen meestal soepel verlopen. Wat betreft het regeneratief remmen zijn er twee niveaus: standaard en hoog. De standaardinstelling is vrij mild in zijn effect, terwijl de hoge instelling merkbaar meer vertraagt bij het loslaten van het gaspedaal.
Een interessante functie is de mogelijkheid om de intensiteit van de energieterugwinning bij het remmen aan te passen in de instellingen van het voertuig. Dit geeft bestuurders echt de kans om het regeneratieve remeffect af te stemmen. Het pedaal heeft naar verluidt een consistent gevoel voor eenvoudige modulatie in alle rijsituaties.
Hoewel de Seal U over het algemeen goed presteert in alle remmanoeuvres, was het gewicht (ruim boven de 2.100 kg) het meest voelbaar tijdens noodstops. Niets ongewoons voor zwaardere elektrische voertuigen, het zou geen groot probleem moeten zijn voor de meeste bestuurders, maar wel iets om rekening mee te houden voor de enkeling die maximaal remvermogen wil.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem in de BYD Seal U krijgt gemengde recensies van gebruikers. Hoewel het over het algemeen wordt beschreven als licht en handelbaar, vonden we dat het feedback en precisie mist. De besturing biedt twee modi: Sport en Comfort. De Sport-modus zou iets meer feedback geven, terwijl de Comfort-modus een lichter gevoel biedt.
Een kritiekpunt dat door ons wordt opgemerkt, is dat de stuurverhouding progressiever zou kunnen zijn, wat betekent dat er meer stuurinput nodig is dan verwacht voor de hoeveelheid wielbeweging. Dit kan leiden tot een enigszins vaag gevoel bij het nemen van bochten of tijdens snelle manoeuvres. Voor dagelijks rijden en cruisen vonden de meeste gebruikers de besturing echter adequaat en gemakkelijk in gebruik.
De vering van de Seal U is duidelijk gericht op comfort. Het heeft een zachte afstelling die uitstekend werk levert bij het absorberen van oneffenheden in de weg en het bieden van een soepele rit. Dit is vooral merkbaar en wordt gewaardeerd bij het rijden over ruwe wegen, of zelfs tijdens lange afstanden op de snelweg. De keerzijde van al dit comfort is een gebrek aan wendbaarheid en een behoorlijke mate van carrosseriehelling in bochten vergeleken met sommige van de meer sportieve modellen.
We merkten op dat de zachte veren, samen met het gewicht van het voertuig, een enigszins “zwevend” gevoel kunnen veroorzaken bij hogere snelheden of het maken van scherpe bochten. Dat is comfortabel voor de passagiers, maar niet zozeer voor de bestuurder als hij/zij een wat spannendere/sportievere rijervaring wil.
We zijn het er echter over eens dat de vering van de Seal U goed is voor wat het is – een comfortabele gezins-SUV. Het voertuig behoudt goede stabiliteit bij snelwegsnelheden en biedt een ontspannen rijervaring die een breed scala aan kopers zou moeten aanspreken die comfort boven sportiviteit stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
19-inch wielen zijn standaard op de Seal U, ongeacht het uitrustingsniveau. Deze wielmaat ziet er goed uit en de rit is comfortabel. De grotere wielen maken de auto er echt goed uit zien, maar niet ten koste van het rijcomfort, zoals vaak het geval is bij grotere wielen.
De BYD SEAL U komt met 235/50 R19 99V XL Michelin Primacy banden op de Comfort- en Design-uitvoeringen. Deze banden zijn ontworpen om een balans te bieden tussen prestaties, comfort en duurzaamheid voor SUV’s en crossovers.
De Michelin Primacy banden zijn all-season banden en bieden een behoorlijk goede grip in de meeste weersomstandigheden. Ze zorgen meestal voor een soepele rit, weinig geluid en relatief goede efficiรซntie. Deze eigenschappen passen goed bij het imago van de SEAL U als elektrische gezins-SUV, waarbij comfort en efficiรซntie voorop staan.
Het complete banden- en wielpakket lijkt zeer goed te presteren. We merkten goede tractie onder normale rijomstandigheden en zeer weinig weggeluid, wat bijdroeg aan het algehele stille en verfijnde gevoel van de rijervaring.
Het maakt het kopen makkelijker wanneer er maar รฉรฉn wielmaat is in de hele lijn, en dat houdt waarschijnlijk BYD’s prijzen concurrerend. Maar het doet wel wat af aan de hele koopervaring omdat sommige mensen misschien andere wielstijlen of grotere wielen willen.
Het enige nadeel van de 19-inch wielen is dat ze het verbruik iets verhogen. Grotere wielen hebben de neiging om meer rolweerstand te hebben, daarom zal het iets afdoen aan het bereik van het voertuig in vergelijking met kleinere wielalternatieven. Maar met het concurrerende bereik van de Seal U lijkt dat niet zo’n groot probleem te zijn.
Interieur Uiterlijk
Elke recensent is enthousiast over het interieur van de BYD Seal U, bijna allemaal zeggen ze dat het een van de betere aspecten van de auto is. Het heeft een moderne cabine maar is gebruiksvriendelijk, het is mooi en luxueus maar lijkt makkelijk in gebruik te zijn.
Het materiaal is van zeer hoge kwaliteit, en bijna elk oppervlak in de cabine voelt aan als soft-touch. Het dashboard en de deurpanelen zijn een combinatie van soft-touch materialen en zeer mooi gegreineerde harde kunststoffen die de cabine een zeer premium gevoel geven dat veel van zijn concurrenten in deze prijsklasse evenaart of misschien zelfs overtreft. Recensenten prezen vooral het gebrek aan “goedkoop aanvoelende” materialen, zelfs in delen van de cabine die niet direct zichtbaar zijn.
De stoelen zijn bekleed met hoogwaardig kunstleer, en het kreeg goede recensies over het uiterlijk en gevoel daarvan. De groene stiksels (door het hele interieur) breken het zwart echt goed en het is een heel mooi detail. Dit thema wordt doorgetrokken in enkele van de sfeerverlichting voor een zeer uniform, modern uiterlijk.
Het onmiskenbare middelpunt van aandacht in het voertuig is het enorme touchscreen in het midden. In de Design-uitvoering is dit een 15,6-inch eenheid die kan draaien tussen landscape- en portretstand โ een functie die de Seal U onderscheidt van zijn concurrenten. De basis Comfort-uitvoering heeft een kleiner 12,8-inch display. Beide versies bieden scherpe graphics en responsieve touchbediening.
Als aanvulling op het centrale display is er een 12,3-inch digitaal instrumentencluster achter het stuurwiel. Het biedt de bestuurder duidelijke aanpasbare gegevens, wat bijdraagt aan de algehele hightech sfeer van de cockpit. Dit wordt vergezeld door een head-up display, wat een optie is, maar het zorgt er zeker voor dat het interieur modern en bestuurdersgericht aanvoelt.
De algemene indeling van het interieur wordt geprezen om zijn ergonomie en gebruiksgemak. De fysieke bedieningselementen voor belangrijke functies zoals klimaatregeling en rijmodusselectie zijn gemakkelijk te bereiken en hebben een goed “gevoel”. Deze hybride van een touchscreen met echte knoppen is een goede balans tussen modern design en bruikbaarheid.
Er zijn enkele goed ontworpen opbergvakken door de hele cabine, goede opbergruimtes, grote deurvakken en een ruime middenconsole. Het handschoenenkastje is naar verluidt van een goede maat, hoewel sommige recensenten opmerkten dat de plastic constructie minder premium aanvoelde dan andere interieurelementen.
Een cool interieurkenmerk is het panoramische glazen dak dat standaard is op alle uitvoeringsniveaus. In tegenstelling tot sommige concurrenten die alleen een vast glaspaneel bieden, kan het dak van de Seal U worden geopend, wat zorgt voor een echte open lucht ervaring. Het heeft ook een elektrisch zonnescherm op het dak, dus geen zorgen over de warmte/verblindingsproblemen die mensen zeggen te hebben met grote glazen dakpanelen.
Er wordt gezegd dat het interieur van de BYD Seal U een fijne plek is om te zijn, zeer comfortabel en zijn prijsklasse overtreft. Het heeft niet het minimalistische coole van een Tesla, of de ouderwetse luxe van sommige Europese merken, maar het heeft wel een zeer mooi gedaan, hoogwaardig interieur dat de meeste kopers in dit segment tevreden zou moeten stellen.
Exterieur Uiterlijk
De buitenkant van de Seal U heeft een zeer nieuwe vormtaal voor BYD, het is modern maar spreekt een breed publiek aan. Hoewel het design niets revolutionairs is qua originaliteit, is de algemene overeenstemming dat de Seal U er zeer aantrekkelijk en geproportioneerd uitziet.
Aan de voorkant heeft de Seal U een clean en simpel design dat hem onderscheidt van sommige eerdere BYD-modellen. Zoals bij de meeste elektrische voertuigen is het grille-gebied grotendeels afgesloten, maar met een zeer uitgesproken BYD-logo in het midden van het podium. De koplampen zijn verdeeld in twee secties, de hoofdlichtunits bovenaan en een lagere dagrijlicht-signatuur. Deze opstelling maakt de voorkant uniek en best cool, niet te agressief ogend.
De Seal U heeft een mooi zijprofiel met een vloeiende daklijn die zachtjes naar beneden loopt richting de achterkant, wat hem er veel dynamischer uit laat zien dan de typische hoekige SUV. Er loopt een gedurfde karakterlijn van de voorschermen naar de achterlichten, wat hem wat visuele aantrekkingskracht geeft en de massa van het voertuig zelf breekt. De 19-inch wielen, die standaard zijn op alle modellen, vullen de wielkasten mooi op en dragen ook bij aan de lage, grondhugging presence van de Seal U.
De Seal U heeft aan de achterkant een mooie eenvoudige look. De achterlichten zijn verbonden door een lichtbalk die zich uitstrekt over de volledige breedte van de auto, een veel voorkomend kenmerk in veel voertuigen vandaag de dag dat een vleugje luxe toevoegt. De achterkant ziet er zeer clean en modern uit, en het helpt dat er geen uitlaten zijn (omdat het elektrisch is) die het design verstoren.
Verschillende recensenten merkten op dat de kwaliteit van de lak van hoge kwaliteit en diepte leek te zijn. Het kleurenpalet biedt een reeks opties, waaronder enkele levendigere keuzes die de Seal U helpen zich te onderscheiden van de massa. “Tianjin Blue” werd vooral genoemd als een zeer mooie kleur die de lijnen van de auto mooi naar voren brengt.
Hoewel sommige critici wezen op overeenkomsten met andere voertuigen in bepaalde designelementen, werd de algehele uitvoering van het exterieur van de Seal U over het algemeen goed ontvangen. Het heeft een modern en aantrekkelijk uiterlijk, maar zonder te hoeven terugvallen op echt opvallende of provocerende styling. Dit zal de Seal U hopelijk wat aantrekkelijker maken voor een breder publiek dat misschien iets moderns maar niet te extreems wil.
Een kritiekpunt dat door een aantal recensenten werd gemaakt, was dat de paneelgaps op sommige plekken wat groter waren dan gewenst. Maar dit was niet overal het geval, en het zou per auto kunnen verschillen.
De exterieurafmetingen van de Seal U, met een lengte van 4,79 meter, plaatsen hem stevig in de compacte tot middelgrote SUV-categorie. Hij heeft een zeer grote uitstraling zonder te onhandelbaar te zijn om in de stad te rijden. De proporties zijn goed, niet zoals sommige elektrische SUV’s die er wat onhandig uitzien.
Het exterieurontwerp van de BYD Seal U is een over het algemeen positief aspect van de auto. Het biedt een verfijnd en modern uiterlijk dat goed zou moeten verouderen en een breed scala aan kopers in de elektrische SUV-markt zou moeten aanspreken.
Comfort En Gemak
De BYD Seal U blinkt echt uit in de categorie comfort en gemak, met enkele handige functies die hem makkelijk maken in eigendom. Je kunt zien dat passagierscomfort een prioriteit is wanneer je instapt.
Ten eerste, de stoelenโde voorstoelen en de achterstoelen worden zeer geprezen. De stoelen voorin zijn zeer ondersteunend en hebben verschillende verstelmogelijkheden, en elektrische bediening voor de bestuurder en passagier op de hogere uitvoeringen. Het heeft veganistisch leer, en het is zacht en makkelijk schoon te maken. Achterin genieten passagiers van veel beenruimte, plus verstelbare rugleuningen, wat niet iets is dat je altijd vindt in deze klasse SUV.
Een ander kenmerk van de Seal U is het klimaatcontrolesysteem. Het is niet te moeilijk te navigeren, het heeft echte knoppen naast het touchscreen. Alle uitvoeringen komen met een warmtepomp, dus dat is goed voor het efficiรซnt houden tijdens koud weer. Je krijgt ook dual-zone klimaatcontrole, zodat iedereen de temperatuur precies kan instellen zoals ze willen.
De Seal U heeft zeer goede geluidsisolatie. Recensenten zeggen allemaal dat de cabine zeer stil is, zelfs bij rijden op snelwegsnelheden. Dat is een groot pluspunt voor langere ritten, waar je de stille rit echt zult waarderen. Bij 120 km/u werden geluidsniveaus gemeten van slechts 69,5 decibel, wat concurrerend is voor dit segment.
Een van de kenmerken die bijdragen aan het gevoel van ruimte binnenin is het panoramische glazen dak, dat standaard is op alle modellen. Het is converteerbaar zodat je het open kunt hebben tijdens mooi weer en het heeft zelfs een elektrisch zonnescherm voor de extra zonnige dagen.
De opbergruimte is ook goed doordacht. Er is veel opbergruimte in de middenconsole, inclusief een groot vak onder de armsteun. De deurvakken zijn groot genoeg voor waterflessen, en er zijn verstelbare bekerhouders (zowel voor als achter), wat een klein maar fijn detail is.
Qua technologie is er veel om van te houden. Het centrale touchscreen is responsief en makkelijk te gebruiken, en in hogere uitvoeringen draait het zelfs tussen portret- en landscape-modus, afhankelijk van waarvoor je het gebruikt. Het heeft ook draadloos opladen voor je smartphone, en de twee topuitvoeringen komen zelfs met 2 pads zodat jij en je passagier altijd je apparaten opgeladen kunnen hebben tijdens het rijden.
Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, en draadloos is onderweg. Goede recensies gaan ook uit naar het spraakbesturingssysteem, dat verschillende taken kan uitvoeren, van het veranderen van de klimaatcontrole tot het openen van het panoramadak.
Het enige dat de Seal U niet heeft, is een voorklep (of frunk). Er is ruimte onder de motorkap, en ze (BYD) vonden het niet nodig om het te benutten als extra opbergruimte zoals sommige concurrenten hebben gedaan.
De algehele zichtbaarheid is vrij goed, en het heeft een zeer comfortabele rijpositie. Echter merkten verschillende recensenten op dat de dikke A-stijlen en kleine achterste zijruiten wat dode hoeken kunnen veroorzaken. Gelukkig is er het 360-graden camerasysteem voor krappe manoeuvres en parkeren.
Connectiviteit is een andere sterkte. Er zit een 4G-modem in de Seal U die real-time verkeersinformatie, streamingdiensten en diagnostiek op afstand mogelijk maakt, allemaal bediend via een smartphone-applicatie. Je kunt de accu monitoren, de cabine verwarmen of koelen, en het opladen starten en stoppen vanaf je telefoon.
Het laden is ook goed, met AC- en DC-snelladen. De DC-snelheden (115kW voor de kleinere accu en 140kW voor de grotere) zijn niet de snelste in hun klasse, maar zouden meer dan voldoende moeten zijn voor de overgrote meerderheid van gebruikers. Ook heeft het vehicle-to-load (V2L), zodat je het kunt gebruiken om externe apparaten van stroom te voorzien of, in geval van nood, een ander elektrisch voertuig op te laden.
Ook heeft het die NFC-technologie om in de auto te komen, je weet welโje kunt erin en hem starten met je telefoon of een NFC-kaart, dat is echt cool, nog een geweldig gemak.
Al met al is de BYD Seal U een zeer comfortabel en handig voertuig. Het is een ideale keuze voor iemand die verlangt naar een stille, goed uitgeruste elektrische SUV die geschikt is voor woon-werkverkeer en lange afstandsritten.
Veiligheid En Beveiliging
De Seal U heeft veel veiligheidsfuncties (wat zij Advanced Driver Assistance SystemsโADASโnoemen, wat nu zeer veel deel uitmaakt van de auto). We hebben nog geen crashtest resultaten van reviews, maar de Seal U heeft een 5-sterren Euro NCAP-beoordeling, wat zou moeten betekenen zeer goede inzittendenbescherming.
Natuurlijk, als het gaat om conventionele veiligheidsuitrusting, is de Seal U voorzien van zij- en gordijnairbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling, en stabiliteitscontrole. Ook inbegrepen is een bandenspanningscontrolesysteem en ISOFIX-verankeringen voor kinderzitjes in de achterbank en voorpassagiersstoel (wat perfect is voor gezinnen met kleine kinderen).
Het ADAS-pakket is behoorlijk uitgebreid en biedt een hoop handige functies zoals Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keeping Assist (LKA), Automatic Emergency Braking (AEB), Blind Spot Detection, Rear Cross-Traffic Alert, een 360-graden camerasysteem en verkeersbordherkenning. Hoewel deze systemen voor het grootste deel hun werk doen, beweerden veel testers dat ze gewoon niet zo gepolijst zijn als hun concurrenten van oudere, meer gevestigde merken. De rijstrookassistent is bijvoorbeeld wat opdringerig, en de adaptieve cruise control is niet zo gepolijst in stop-and-go verkeer.
Dat is รฉรฉn ding dat gemengde recensies kreeg: het volume en de frequentie van de waarschuwingssignalen. Ze zijn vaak wettelijk verplicht, maar sommige bestuurders vonden ze iets invasiever dan in andere auto’s. Maar BYD heeft dat sindsdien gecorrigeerd, en sommige waarschuwingsvolumes kunnen worden aangepast in de opties.
Maar wacht, het wordt nog beterโBYD heeft een geavanceerd batterijmanagementsysteem dat de hele veiligheid naar een hoger niveau tilt. Deze Blade Battery is gemaakt van lithium-ijzerfosfaat (LFP), en is naar verluidt niet-brandbaar, wat betekent dat het niet in thermische doorslag zal gaan, een groot probleem bij EV’s. BYD beweert dat de accu niet eens rookt of ontbrandt wanneer deze door de spijkerpenetratietest wordt gehaald, dat is echt netjes.
Het heeft zijn eigen beveiligingssysteem en startonderbreker (die ik al een keer heb geactiveerd). Keyless entry en start is ook inbegrepen, en volgens recensenten werkte het systeem goed. Plus, je kunt de auto vergrendelen en ontgrendelen met een smartphone-app, wat een extra laag van gemak en veiligheid toevoegt.
Al met al zijn de veiligheidssystemen van de Seal U niet zo verfijnd als sommige duurdere concurrentie, maar de Seal U is nog steeds een afgerond pakket dat zou moeten voldoen aan de dagelijkse behoeften van de meerderheid van de consumenten. Het heeft gewoon veel veiligheidsvoorzieningen die je echt veilig laten voelen tijdens het rijden.
Hoe Rijdt Het?
De Seal U draait helemaal om comfort, verfijning en gebruiksgemak, wat het een geweldige keuze maakt voor gezinnen die een ontspannen rijervaring willen boven sportieve sensaties. Het is gepositioneerd als een gezinsvriendelijke elektrische SUV, en dat is precies waar hij in uitblinkt.
Een van de eerste dingen die je opmerkt achter het stuur is hoe stil het is. De geluidsisolatie van de Seal U is indrukwekkend en houdt alles sereen, zelfs wanneer je op snelwegsnelheden rijdt. Dat stille cabinegevoel maakt het veel aangenamer, veel verfijnder. Lange ritten zijn veel plezieriger.
De elektrische aandrijflijn levert soepele, voorspelbare acceleratie. Het is zeer responsief in stadsverkeer dankzij het directe koppel waar elektromotoren bekend om staan. Nu zal het geen races winnen met een 0-100 km/u tijd van ongeveer 9,5 seconden, maar voor dagelijkse taken zoals invoegen op snelwegen of langzamere auto’s inhalen, voelt het snel genoeg.
De vering neigt naar comfort, wat geweldig is als je op ruwe wegen rijdt of op de snelweg cruist. Het absorbeert hobbels en gaten zeer goed, zodat je ze nooit voelt. De zachte vering betekent echter dat er wat carrosseriehelling is als je bochten neemt, en de Seal U is niet zo snel en wendbaar als sommige andere sportieve SUV’s. Hij is ook aan de zwaardere kant, met een gewicht van meer dan 2.100 kg, wat hem bij hogere snelheden of tijdens snelle richtingsveranderingen wat zweverig kan laten aanvoelen.
Als het gaat om sturen zijn de meningen verdeeld. Het is licht en wendbaar genoeg voor stadsverkeer, maar sommigen klagen dat het niet zo precies of responsief is als ze zouden willen in een meer “geanimeerde” rit. Het heeft twee stuurmodi, Sport en Comfort, en hoewel Sport wat meer gewicht geeft, voelt het nog steeds niet echt sportief aan.
Het remmen is goed, met een mooie mix tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Je hebt twee soorten regeneratief remmen, normaal en hoog, zodat je kunt bepalen hoeveel het vertraagt wanneer je het gaspedaal loslaat. Maar als je op zoek bent naar echt รฉรฉn-pedaal rijden, zoals sommige concurrenten bieden, zou de sterkste instelling wat tekort kunnen schieten.
De zichtbaarheid is over het algemeen vrij goed, maar sommige testers merkten op dat de grote A-stijlen en kleinere achterste zijruiten wat dode hoeken creรซren. Maar gelukkig helpt het 360-graden camerasysteem bij achteruitrijden of langzaam rijden.
De Seal U heeft ook een aantal geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die het rijden op de snelweg ontspannender maken. Adaptieve cruise control en rijstrookassistentie zijn behoorlijk goed, maar sommigen klagen dat ze niet zo gepolijst zijn als ze zouden kunnen zijn, vooral in vergelijking met systemen van andere, meer gevestigde bedrijven.
Efficiรซntie is een grote winst voor de Seal U. Hij is zwaar en niet zeer aerodynamisch ontworpen (zijn luchtweerstandscoรซfficiรซnt is 0,32) maar recensenten zeggen dat het nog steeds een zeer brandstofefficiรซnte auto is. In gecombineerd rijden kun je gemiddeld ongeveer 18 kWh/100km halen, wat met de grotere 87 kWh accu een realistisch bereik van ongeveer 480 km zou opleveren.
Het enige dat de Seal U niet doet in vergelijking met sommige anderen is DC-snelladen. De kleinere gaat maar tot 115 kW, en de grotere gaat tot 140 kW, dus het duurt wat langer om op te laden dan sommige concurrenten. Als je voor lange ritten afhankelijk bent van openbaar snelladen, is dat iets om rekening mee te houden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Een ding dat geweldig is aan de BYD Seal U is de kofferbakruimte; het heeft veel ruimte en enkele mooie details die zeer gezinsvriendelijk zijn. Je hebt 425 liter laadruimte met de achterstoelen omhoog, en als je ze neerklapt, groeit dat tot een enorme 1.440 liter. Veel ruimte, of het nu voor een gezinsvakantie is, of een grote boodschappenrit, of gewoon om grote items te vervoeren. Het is misschien niet zo praktisch als andere elektrische SUV’s in zijn klasse, maar het houdt zich staande.
Het heeft ook een brede kofferbakopening en een lage laaddrempel, wat in- en uitladen veel makkelijker maakt. Ook is de kofferbakvloer volledig vlak, zodat je spullen er zonder problemen in en uit kunt schuiven, waarbij je de ruimte volledig benut. Maar een van de echt coole functies is de verstelbare kofferbakvloer. Je kunt kiezen tussen het maximaliseren van het laadvolume door de vloer te verlagen of hem hoger te houden om een volledig vlakke laadvloer te creรซren wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Die vlakke vloer opstelling is perfect als je langere items moet vervoeren.
Ze hebben ook deze echt coole kleine functie van een verwijderbare hoedenplank die je eruit kunt halen wanneer je grotere spullen moet vervoeren, een mooi detail. En voor extra gemak zijn er sjorpunten om dingen vast te zetten terwijl je onderweg bent. Nog een mooi detail zijn de zijvakken in de kofferbak. Ze zijn geweldig voor het opbergen van kleine dingen zoals laadkabels en houden ze uit de weg van de eigenlijke laadruimte.
Hoewel de Seal U geen voorklep (of frunk) heeft zoals sommige andere elektrische voertuigen, is de hoofdkofferbakruimte goed ontworpen en zou meer dan genoeg moeten zijn voor de meeste mensen. De achterstoelen kunnen ook in een 60/40-configuratie worden neergeklapt, wat je de flexibiliteit geeft om zowel langere items als passagiers te vervoeren. Het heeft een stoelklapmechanisme dat zeer gebruiksvriendelijk is, met hendels in het kofferbakcompartiment.
Een klein nadeel dat enkele recensenten noemden is dat hoewel de kofferbakopening breed is, hij niet zeer hoog is. Dat zou het wat moeilijk kunnen maken om echt enorme spullen in te laden, maar voor het grootste deel zou het niet te veel een probleem moeten zijn.
Een extra functie die je misschien niet verwacht is dat de Seal U tot 1.300 kg kan trekken. Niet slecht voor een elektrische SUV, als je af en toe een aanhanger of caravan moet trekken.
Over het algemeen is de kofferbak van de BYD Seal U goed doordacht en biedt een geweldige mix van ruimte en praktisch gebruik. Het heeft een concurrerende laadcapaciteit en een verstelbare vloer, en de stoelen klappen makkelijk neer, dus het is veelzijdig genoeg voor gezinnen en voor iedereen die regelmatig grotere dingen vervoert.
Comfort Achterbank
Het achterste zitgedeelte van de Seal U krijgt veel positieve feedback voor zowel comfort als ruimte. Een van de hoogtepunten is de royale beenruimte. Zelfs met langere mensen voorin is er nog steeds veel ruimte voor passagiers achterin. Dit komt door de langere totale lengte en wielbasis van de Seal U, wat hem een kleine voorsprong geeft op sommige rivalen qua ruimte.
De stoelen zelf zijn echt comfortabel, met veel kussening en ondersteuning. Recensenten vonden het geweldig dat je de rugleuningen kunt verstellen, waardoor passagiers kunnen achteroverleunen voor extra comfortโiets wat je niet altijd vindt in deze klasse voertuig. Het is een geweldige functie voor langere ritten waar wat extra ontspanning van pas komt.
De hoofdruimte is ook behoorlijk goed. Zelfs langere passagiers zouden zich daar comfortabel moeten voelen. Het standaard panoramische glazen dak helpt de cabine licht en luchtig te laten aanvoelen, hoewel het een heel klein beetje hoofdruimte wegneemt vergeleken met een normaal dak. Toch is het algemene gevoel achterin ruimtelijk.
Net als voorin zijn de achterstoelen bekleed met hoogwaardig veganistisch leer, wat de hele cabine een consistent en premium gevoel geeft. Recensenten vonden hoe het materiaal eruitzag en aanvoelde, waardoor de achterstoelen net zo fijn zijn om in te zitten als de voorstoelen.
Als het gaat om praktisch gebruik, heeft het achterste zitgedeelte veel doordachte details. Je vindt twee USB-C-oplaadpoorten op de achterkant van de middenconsole, perfect om apparaten onderweg opgeladen te houden. De deurvakken zijn ook ruim genoeg voor waterflessen, wat handig is voor langere ritten.
Een van de opvallende kenmerken zijn de verstelbare bekerhouders in de achterste middenarmsteun. Het is een van die kleine maar super praktische details, vooral als je kinderen achterin hebt die hun drankjes stabiel moeten houden.
De achterstoelen klappen neer in een 60/40-split, wat je wat flexibiliteit geeft als je lading moet vervoeren samen met passagiers. Het stoelklapmechanisme is makkelijk te gebruiken, met hendels toegankelijk vanuit zowel de cabine als de kofferbak.
Sommige recensenten merkten op dat de middelste stoel niet zo comfortabel is als de buitenste. Hij is wat harder en iets verhoogd, wat vrij typisch is voor de meeste auto’s. Dus als je vaak drie passagiers achterin vervoert, is het iets om rekening mee te houden.
Voor gezinnen heeft de Seal U ISOFIX-verankeringspunten op de buitenste achterstoelen, waardoor het makkelijk is om kinderzitjes te installeren. Gecombineerd met de ruime achterruimte is het een solide keuze als je jonge kinderen hebt.
Het zicht naar achteren is over het algemeen goed, maar enkele recensenten merkten op dat de stijgende taillelijn en kleinere achterste zijruiten de dingen wat besloten kunnen laten aanvoelen, vooral voor kortere passagiers of kinderen. Toch zullen de meeste mensen het niet te hinderlijk vinden.
Er zijn klimaatregelingsroosters voor de achterpassagiers, wat een mooi detail is om de achterkant koel of warm te houden. Er zijn echter geen aparte bedieningen voor achterinโalles wordt vanaf de voorkant geregeld, dus achterpassagiers hebben niet zoveel inspraak in het aanpassen van de temperatuur.
Al met al is het achterste zitgedeelte van de BYD Seal U een echt pluspunt. Het biedt een geweldige mix van ruimte, comfort en praktische functies, waardoor het een solide optie is voor gezinnen of iedereen die regelmatig passagiers achterin heeft. De verstelbare rugleuningen zijn een grote winst, vooral als je op zoek bent naar extra comfort op langere ritten.