MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2025 BMW M5 Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Elektrisch > 2025 BMW M5 Specificaties Prijzen en Review
ElektrischPlug-in HybrideSedan

2025 BMW M5 Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 21/05/2025 1:51 pm
Motor&Auto Team
Share
BMW M5 Sedan
BMW M5 Sedan
BMW M5 Sedan Vooraanzicht
BMW M5 Sedan Vooraanzicht
BMW M5 Sedan Achteraanzicht
BMW M5 Sedan Achteraanzicht
BMW M5 Sedan Zijaanzicht
BMW M5 Sedan Zijaanzicht
BMW M5 Sedan Interieur
BMW M5 Sedan Interieur
BMW M5 Sedan Dashboardindeling
BMW M5 Sedan Dashboardindeling
BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Voorstoelen
BMW M5 Sedan Voorstoelen
BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Bagageruimte
BMW M5 Sedan Bagageruimte
List of Images 1/13
BMW M5 Sedan
BMW M5 Sedan Vooraanzicht
BMW M5 Sedan Achteraanzicht
BMW M5 Sedan Zijaanzicht
BMW M5 Sedan Interieur
BMW M5 Sedan Dashboardindeling
BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Voorstoelen
BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Bagageruimte
2025 BMW M5 Sedan
BMW M5 Sedan
BMW M5 Sedan
2025 BMW M5 Sedan Vooraanzicht
BMW M5 Sedan Vooraanzicht
BMW M5 Sedan Vooraanzicht
2025 BMW M5 Sedan Achteraanzicht
BMW M5 Sedan Achteraanzicht
BMW M5 Sedan Achteraanzicht
2025 BMW M5 Sedan Zijaanzicht
BMW M5 Sedan Zijaanzicht
BMW M5 Sedan Zijaanzicht
2025 BMW M5 Sedan Interieur
BMW M5 Sedan Interieur
BMW M5 Sedan Interieur
2025 BMW M5 Sedan Dashboardindeling
BMW M5 Sedan Dashboardindeling
BMW M5 Sedan Dashboardindeling
2025 BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
2025 BMW M5 Sedan Voorstoelen
BMW M5 Sedan Voorstoelen
BMW M5 Sedan Voorstoelen
2025 BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Middenconsole
2025 BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
2025 BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
2025 BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
2025 BMW M5 Sedan Bagageruimte
BMW M5 Sedan Bagageruimte
BMW M5 Sedan Bagageruimte
SHARE
4.2 Erg Goed
2025 BMW M5
Contents
2025 BMW M5 SpecificatiesIs Het De Moeite Waard Om De BMW M5 Sedan Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2025 BMW M5 Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Motortype:Elektrisch en Benzine
Versnellingsbak:8-versnellingen, automatisch
Aandrijving:Vierwielaandrijving
Transmissie:Automatische transmissie
Maximaal vermogen:535 kW (727 pk)
Maximaal koppel:1.000 Nm
Motor- en transmissiespecificaties voor de BMW M5 Sedan

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Brandstoftype:Elektrisch en Benzine
Tankinhoud in l:60
Topsnelheid km/u:250
Elektrische topsnelheid in km/u:140
Brandstof- en prestatiespecificaties voor de BMW M5 Sedan

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Accucapaciteit (bruto/netto):[22,1 kWh / 18,6 kWh]
Elektrisch bereik (gecombineerd):Tot 63 โˆ’ 69 km
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd):26,8 โˆ’ 25 kWh/100 km
Maximaal AC-laadvermogen:11 kW
Laadtijd AC-laadproces:2:15 uur
Accu- en laadspecificaties voor de BMW M5 Sedan

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Zitplaatsen:5
Bagageruimte volume (achter):466 liter
Specificaties voor zitplaatsen en bagageruimte van de BMW M5 Sedan

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Max. aanhangergewicht/kogeldruk:2.000 kg/100 kg
Gewicht (leeg):2.510 kg
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar):2.940 kg
Laadvermogen:505 kg
Trek- en gewichtsspecificaties voor de BMW M5 Sedan
Specificaties
Vanaf prijs:โ‚ฌ 143.811,10
Brandstoftype:Elektrisch/Benzine
Cilinders:8
Inhoud in cmยณ:4395
Aandrijving:AWD
Transmissie:Automatische transmissie
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd):26,8 โˆ’ 25 kWh/100 km
Brandstofverbruik:1,9 โˆ’ 1,6 l/100 km
CO2-uitstoot:43 โˆ’ 36 g/km
Elektrisch bereik (gecombineerd):Tot 63 โˆ’ 69 km
Accucapaciteit (bruto/netto):22,1 kWh / 18,6 kWh
Laadtijd AC-laadproces:2:15 h
Maximaal vermogen:535 kW (727 pk)
Acceleratie 0-100 km/u:3,5s
Maximaal koppel:1.000 Nm
Topsnelheid:250 km/u
Elektrische topsnelheid:140 km/u
Overzicht van de belangrijkste specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de BMW M5 en prijzen
Exterieur Afmetingen
Hoogte:1.510 mm
Breedte:1.970 mm
Lengte:5.096 mm
Breedte inclusief spiegels:2.156 mm
Wielbasis:3.006 mm
Exterieur afmetingen van de BMW M5 Sedan
UitrustingscategorieBMW M model(len)
Exterieurโ€ข 20/21-inch M lichtmetalen wielen
โ€ข Adaptieve LED-koplampen met grootlichtassistent
โ€ข LED-achterlichten
โ€ข Automatische achterklep bediening
Interieurโ€ข BMW Live Cockpit Professional met BMW Curved Display
โ€ข BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctionaliteit
โ€ข BMW Interaction Bar in kristalglas, van binnenuit verlicht
โ€ข Bowers & Wilkins Surround Sound System
โ€ข BMW M Modes: ROAD en SPORT
โ€ข BMW IconicSounds Electric
โ€ข Multifunctionele M-sportstoelen in Merino leder (bestuurder en voorpassagier)
โ€ข Elektrische stoelverstelling voor met Memory-functie en lendensteun
โ€ข M-sportstuurwiel in leder met M-kleurige stiksels
โ€ข 4-zone automatische airconditioning
โ€ข Elektrische interieur voorverwarming en voorkoeling
โ€ข Ambianceverlichting
โ€ข Draadloos laden opbergvak
โ€ข Panorama glazen dak
โ€ข 40:20:40 neerklapbare achterbank
Aandrijflijn en Onderstelโ€ข M Steptronic transmissie met Drivelogic en schakelpaddles
โ€ข Adaptief M-onderstel met elektronisch geregelde dempers
โ€ข Integral Active Steering
โ€ข M Sport differentieel
โ€ข M Compound remmen
โ€ข M xDrive vierwielaandrijving
Rijassistentiesystemenโ€ข Driving Assistant met camera- en radargebaseerde systemen
โ€ข Parking Assistant inclusief:
    – Achteruitrijassistent
    – Actieve Park Distance Control
    – Achteruitrijcamera
Vergelijkend overzicht van uitrustingsniveaus voor BMW M5 Sedan
AccessoirePrijs
Exterieur uitrusting
Carbon Pack incl Carbon dakโ‚ฌ 3.417
BMW Individual
M Hemelbekleding Alcantara Anthrazitโ‚ฌ 1.281,40
Elektrische voorzieningen
Parking Assistant Professionalโ‚ฌ 373,90
Driving Assistant Plusโ‚ฌ 1.067,20
Driving Assistant Professionalโ‚ฌ 1.783,50
Aandrijving en onderstel
M Compound remsysteem Rotโ‚ฌ 373,90
M Compound remsysteem Schwarzโ‚ฌ 373,90
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogelโ‚ฌ 1.281,40
M Carbon-keramische remmenโ‚ฌ 10.569,40
BMW Service Inclusive
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 kmโ‚ฌ 3.714,70
Optionele accessoires en hun prijzen voor de BMW M5
PakketPrijs
Comfort Packโ‚ฌ1,495.60
M Driver’s Packโ‚ฌ 2.795,10
The BMW M5 Pakketten
Pakketdetails

Comfort Pack:

De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.

  • Stoelventilatie voor beide voorstoelen
  • Travel en Comfort System
  • Verwarmde stoelen voor en achter
  • Zonnescherm achter

M Driver’s Pack:

Meer vrijheid voor de naald van de snelheidsmeter. Met het M Driver’s Pack laat u de topsnelheid van uw BMW M5 naar 305 km/h verhogen. Een exclusief onderdeel van het pakket is de eendaagse rijtraining van BMW Driving Experience voor รฉรฉn persoon. De ideale voorbereiding op de nieuwe snelheidsbeleving.

BMW M5 Sedan Storm Bay Kleur
Storm Bay Kleur
BMW M5 Sedan Sophistograu Brillianteffect metallic Kleur
Sophistograu Brillianteffect metallic Kleur
BMW M5 Sedan Saphirschwarz metallic Kleur
Saphirschwarz metallic Kleur
BMW M5 Sedan M Marina Bay Blau Kleur
M Marina Bay Blau Kleur
BMW M5 Sedan M Isle of Man Grun Kleur
M Isle of Man Grun Kleur
 BMW M5 Sedan M Carbonschwarz Kleur
M Carbonschwarz Kleur
BMW M5 Sedan M Brooklyn Grau Kleur
M Brooklyn Grau Kleur
BMW M5 Sedan Fire Rot metallic Kleur
Fire Rot metallic Kleur
BMW M5 Sedan BMW Individual Frozen Deep Grey metallic Kleur
BMW Individual Frozen Deep Grey metallic Kleur

Is Het De Moeite Waard Om De BMW M5 Sedan Te Kopen?

De BMW M5 2025 is een behoorlijk grote gebeurtenis in de autowereld, weet je? Het is de eerste keer dat BMW plug-in hybride technologie heeft geรฏntroduceerd in deze iconische prestatiesedan. Deze zet laat zien hoe BMW met de tijd meegaat terwijl ze proberen die klassieke M5-geest levend te houden. Ze streven er echt naar om de ouderwetse prestaties te combineren met wat flitsende nieuwe technologie, waardoor er een pakket ontstaat dat zowel aanslaat bij doorgewinterde M-fans als bij luxekopers die vooruit kijken.

De nieuwe M5 is gebouwd op BMW’s nieuwste 5-serie platform, maar het is niet zomaar een rechtstreekse upgrade. Ze hebben serieuze aanpassingen gedaan om de hybride aandrijflijn te kunnen plaatsen. De accu is bijvoorbeeld slim geplaatst tussen de assen in een U-vorm. Dit ontwerp helpt het gewicht in balans te houden, zelfs met het extra gewicht van het hybride systeem. Het is duidelijk dat BMW vooruit heeft gedacht over hoe ze die prestatie-voorsprong kunnen behouden terwijl ze deze hybride technologie toevoegen.

Over dat hybride systeem gesproken – het is niet zomaar voor de show. BMW heeft hier echt alles uit de kast gehaald en geeft bestuurders verschillende modi om uit te kiezen. Je kunt volledig elektrisch rijden voor je dagelijkse stadsrit of overschakelen om alle hybride power los te laten op de autobahn. Het is zeker een game-changer in de wereld van superัะตะดะฐns.

De nieuwe M5 is ook iets groter dan de vorige, met een lengte van ongeveer 5,1 meter (dat is 201 inch, voor wie meetelt). Deze extra lengte betekent meer ruimte binnenin, wat geweldig is, maar het maakt het wel wat lastiger om dat sportieve gevoel te behouden dat we verwachten van een M-auto. Gelukkig heeft het engineeringteam wat coole tech toegevoegd, zoals achterwielsturing en adaptieve ophanging, om de toegenomen grootte en gewicht te helpen beheersen.

Nu wordt het interessant – BMW heeft besloten vast te houden aan de V8-motor terwijl ze elektrificatie toevoegen. Het is een slimme zet, waarbij een balans wordt gevonden tussen traditie behouden en vooruitgang boeken. Deze beslissing werd sterk beรฏnvloed door de strenge emissiewetgeving in Europa, waardoor ze die krachtige motor kunnen behouden terwijl ze nog steeds aan die strenge milieunormen voldoen. Het is een moeilijke tijd voor fabrikanten van prestatie-auto’s, maar ze maken er het beste van.

In de race om luxe sedans heeft de BMW M5 enkele echte voordelen ten opzichte van zijn concurrentie. Neem bijvoorbeeld de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door. Die heeft weliswaar een krachtigere 843 pk hybride motor, maar de M5 kiest een meer praktische route. Met een veel vriendelijker prijskaartje en een indrukwekkend elektrisch bereik van 70 kilometer – bijna zeven keer wat de AMG biedt – is het een veel betere optie voor dagelijks gebruik. Bovendien kan hij verrassend genoeg de op luxe gerichte Mercedes S63 E Performance bijhouden qua comfort, wat normaal gesproken hun terrein is.

Met deze nieuwe generatie is de marktpositie van de M5 behoorlijk verschoven. Het is niet meer zomaar een supersedan; hij creรซert een unieke niche die hoge prestaties combineert met realistische elektrische mogelijkheden. Deze verschuiving gaat helemaal over aanpassing aan wat kopers tegenwoordig willen, vooral in steden waar milieuvriendelijkheid een steeds grotere prioriteit wordt.

Motor, Prestaties En Transmissie

In het hart van de M5’s aandrijflijn zit deze bekende 4,4-liter twin-turbo V8-motor, die in zijn hybride vorm een solide 585 pk levert. Ze hebben deze verbrandingsmotor echt afgestemd om soepel samen te werken met een elektromotor die precies in de achttraps ZF automatische transmissie is geรฏntegreerd. Over die elektromotor gesproken, die voegt nog eens 197 pk toe aan het geheel, wat ons een totaal vermogen geeft van 727 pk en een indrukwekkende 1000 Newton-meter aan koppel. Behoorlijk indrukwekkend, toch?

Over die elektromotor – hij is geรฏntegreerd in de transmissie, wat betekent dat je deze naadloze krachtoverbrenging krijgt, ongeacht hoe je rijdt. Dus zelfs wanneer de M5 alleen op elektrische kracht rijdt, blijven zijn prestaties intact. De transmissie schakelt nog steeds door zijn versnellingen om het beste te halen uit zowel efficiรซntie als prestaties. Bovendien helpt het directe koppel van de elektromotor echt om eventuele turbolag van de V8 te maskeren.

De transmissie zelf – dat is pas een staaltje techniek! Het biedt een scala aan schakelprogramma’s dankzij het Drive Logic-systeem. Bestuurders hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen soepele, op comfort gerichte schakelingen of snelle, directe schakelwisselingen voor een spannendere ervaring. Er is zelfs een boostfunctie die je kunt activeren door de linker paddle shifter vast te houden, die alles aanpast voor maximale acceleratie.

Als het om prestaties gaat, blinkt de M5 echt uit. Hij kan van 0 naar 100 km/u sprinten in slechts 3,5 seconden. De topsnelheid? Die is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar als je kiest voor het M Driver’s Package, kun je hem opvoeren tot 305 km/u. Niet slecht, vooral gezien het forse gewicht van 2.510 kg. Het laat zien hoe goed de hybride aandrijflijn zijn werk doet.

De volledig elektrische rijmogelijkheden zijn ook opmerkelijk, waarbij de M5 tussen de 60-70 kilometer alleen op elektrische kracht kan rijden volgens de WLTP-cyclus. De elektromotor kan de auto aandrijven tot snelheden van 140 km/u, wat het praktisch maakt voor de meeste dagelijkse rijscenario’s. De 18,6 kWh accu kan in ongeveer drie uur worden opgeladen met het standaard 7,4 kW laadsysteem.

Het aandrijflijnmanagementsysteem is behoorlijk slim en biedt verschillende modi zoals volledig elektrisch, hybride en enkele prestatiegericht instellingen. Het kan uitvogelen hoe de krachtoverbrenging geoptimaliseerd moet worden op basis van je rijsituatie en de gekozen modus. Meestal is de overgang tussen elektrische en verbrandingskracht vrij soepel, hoewel we af en toe een kleine schok merkten tijdens snelheidswisselingen op lage snelheid in de hybride modus. Slechts een klein mankementje!

Hoe Goed Zijn De Remmen?

Het remsysteem van de BMW M5 is ontwikkeld om het aanzienlijke vermogen en gewicht van deze prestatiesedan aan te kunnen. Het standaard remsysteem is al robuust, maar BMW biedt optioneel keramische remmen aan als een upgrade van 10.000 euro, wat vooral waardevol blijkt voor rijden op hoge snelheid op de autobahn of incidenteel circuitgebruik. Het keramische systeem biedt niet alleen verbeterde remkracht maar vermindert ook het onafgeveerde gewicht.

Weet je, een neat functie is dat je daadwerkelijk kunt aanpassen hoe het rempedaal aanvoelt via de instellingen van de auto. Het biedt verschillende modi: comfort en sport. In de comfortmodus zijn de remmen ontworpen om soepel en progressief te zijn – precies wat je nodig hebt voor dagelijks rijden en navigeren door stadsverkeer. Maar schakel over naar de sportmodus, en je krijgt een snellere respons en een steviger pedaalgevoel, wat perfect is voor die momenten waarop je de auto wat harder wilt pushen. En laten we het regeneratieve remmen van het hybride systeem niet vergeten. Ze hebben hier goed werk geleverd, met vrijwel geen merkbare overgang tussen het regeneratieve en wrijvingsremmen.

Wat ook behoorlijk cool is, is dat BMW een energieterugwinningssysteem heeft toegevoegd met verschillende modi, waardoor bestuurders kunnen aanpassen hoeveel regeneratief remmen ze willen. Het is vooral effectief wanneer je snel rijdt, wat helpt om de accu opgeladen te houden voor wanneer je die elektrische boost nodig hebt. We hebben wat tests gedaan, en zelfs na verschillende runs op hoge snelheid en zwaar remmen, merkten we dat de prestaties nauwelijks afnamen.

Nu werkt dit remsysteem samen met een aantal elektronische stabiliteitssystemen – je weet wel, zoals BMW’s M-afgestelde Dynamic Stability Control (DSC). Je kunt de interventieniveaus hier aanpassen, van volledige bescherming tot een meer toegeeflijke M Dynamic Mode, of het zelfs volledig uitschakelen als je op het circuit bent. Bovendien werkt het goed samen met het xDrive vierwielaandrijvingssysteem, wat ervoor zorgt dat de remkracht gelijkmatig wordt verdeeld over alle vier de wielen.

Als het gaat om dagelijks rijden, blinkt dit remsysteem echt uit. Het heeft een geweldige modulatie en een progressief gevoel, waardoor stoppen in het verkeer soepel en gemakkelijk aanvoelt. De initiรซle bite is sterk, maar niet zo sterk dat het agressief aanvoelt. Je krijgt die precieze controle, vooral in stedelijke omgevingen. Oh, en de auto-hold functie? Die werkt als een tierelier, waardoor stop-and-go situaties veel handiger worden.

Dan is er nog het noodremmen. Eerlijk gezegd, het is behoorlijk indrukwekkend. De M5 blijft stabiel zelfs wanneer je de remmen intrakt vanaf hoge snelheden. De geavanceerde rijhulpsystemen zijn geรฏntegreerd in de remsetup, dus je krijgt automatisch noodremmen wanneer dat nodig is. Maar als je echt hard wilt rijden, kun je die systemen ook aanpassen of uitschakelen. Het biedt dus flexibiliteit, afhankelijk van hoe je wilt rijden.

Besturing En Ophanging

BMW M5 Sedan Dashboardindeling
BMW M5 Sedan Dashboardindeling

Het besturingssysteem in de 2025 M5 is behoorlijk opgevoerd, waarbij de klassieke M-auto precisie wordt gecombineerd met behoorlijk slimme moderne technologie. Een van de opvallende kenmerken? Het achterwielstuursysteem, dat tot 1,5 graden kan draaien. Dus wanneer je op lagere snelheden rijdt, draaien de achterwielen eigenlijk in tegengestelde richting van de voorwielen. Deze kleine truc verkleint de draaicirkel, waardoor manoeuvreren veel gemakkelijker wordt. Maar wanneer je hogere snelheden bereikt, veranderen die achterwielen om in dezelfde richting te draaien, wat je meer stabiliteit geeft bij het wisselen van rijstrook of het nemen van bochten.

Laten we het nu hebben over het adaptieve M-veersysteem. Het is standaard en is verfijnd om de extra weight van de hybride componenten aan te kunnen. Je hebt verschillende rijmodi om uit te kiezen – van comfort tot sport plus, en elke modus heeft zijn eigen unieke dempingskarakteristieken. In de comfortmodus is het indrukwekkend hoe comfortabel de rit is. Zelfs met een focus op prestaties, doet het echt uitstekend werk in het absorberen van hobbels zonder die belangrijke carrosseriecontrole te verliezen.

Wanneer je overschakelt naar sport of sport plus, wordt de ophanging strakker, wat helpt om het overhellen van de carrosserie te verminderen en de auto scherper laat reageren op wat je met het stuur doet. Eerlijk gezegd is het behoorlijk opmerkelijk hoe de ophanging zijn cool bewaart, zelfs in de stevigste instelling. Het voelt nooit hard of oncomfortabel aan, en het is slim genoeg om zich in real-time aan te passen op basis van de wegomstandigheden en je rijstijl.

Ook kun je het stuurgewicht en de respons aanpassen via de instellingen van het voertuig, zodat je het echt je eigen kunt maken. De standaardinstelling geeft fatsoenlijke feedback en voelt natuurlijk aan, terwijl de sportmodi wat gewicht toevoegen aan het sturen. Bovendien wordt het variabele stuursysteem directer naarmate je het stuur draait, wat betekent dat het gemakkelijk te manoeuvreren is bij lage snelheden maar nog steeds solide aanvoelt wanneer je op hogere snelheden rijdt.

Dan is er nog het xDrive vierwielaandrijvingssysteem, dat naadloos samenwerkt met de besturing en ophanging om een echt samenhangende dynamische ervaring te creรซren. Het is achterwielen-georiรซnteerd, dus het stuurt meestal vermogen naar de achterwielen, maar kan naar voren verschuiven wanneer dat nodig is. Deze opstelling werkt perfect samen met de ophanging om de zaken stabiel te houden en je grip op de weg te laten houden. Oh, en je kunt ook overschakelen naar achterwielaandrijving – dat voegt zeker wat plezier toe, hoewel dat waarschijnlijk het beste bewaard kan worden voor het circuit of als het droog is.

En weet je wat? Zelfs hoewel de auto wat aan de zware kant is, komen al deze systemen samen om een rijervaring te creรซren die verrassend wendbaar aanvoelt – meer dan je zou verwachten op basis van de specificaties. De slimme ophangingsafstelling doet fantastisch werk in het onder controle houden van carrosseriebewegingen terwijl alle ongewenste hardheid wordt uitgefilterd, wat een mooie balans tussen comfort en controle oplevert.

Welke Banden Gebruikt Het?

De wiel- en bandenopstelling van de BMW M5 is behoorlijk interessant. Het heeft deze geschrankte configuratie, wat betekent dat de wielen voor en achter verschillende maten hebben. Aan de voorkant heb je 20-inch wielen, terwijl de achterkant 21-inch exemplaren heeft. De banden? Nou, de voorste zijn 285/40 R20 en de achterste zijn wat breder met 295/35 R21. Deze opstelling ziet er niet alleen agressief uit maar geeft de auto ook serieuze grip op de weg.

Het kiezen van de juiste banden is super belangrijk voor hoe de M5 presteert. BMW heeft specifieke compounds uitgekozen die het forse vermogen en gewicht van de auto aankunnen. De zomerbanden zijn helemaal gericht op prestaties, maar ze kunnen wat lawaaiig worden als je op de snelweg rijdt, vooral als de weg niet glad is. En, als je aan winterrijden denkt, suggereert BMW de Continental Viking Contact 7 banden, wat fijn is omdat het laat zien dat de M5 het hele jaar door gebruikt kan worden, ondanks zijn sportieve karakter.

Die grotere achterbanden? Ze helpen echt met het managen van het vermogen wanneer je in achterwielaandrijvingsmodus rijdt. De voorwielen zijn ontworpen voor scherp bochtenwerk en responsieve besturing. Je hebt drie stijlen om uit te kiezen, allemaal ontworpen om de remmen koel te houden terwijl ze ook aerodynamisch zijn. Leuk weetje: veel van de testauto’s hebben zwart afgewerkte wielen die slim hun maat verbergen en er gewoon goed uitzien bij het algemene ontwerp.

BMW’s bandenspanningscontrolesysteem geeft realtime feedback over de bandencondities, inclusief temperatuurmonitoring voor prestatiegericht rijden. Interessant genoeg beveelt het systeem aan om de bandenspanning te verhogen voor rijden op hoge snelheid op de autobahn, een functie die BMW’s aandacht voor detail in high-performance situaties demonstreert. Het systeem integreert ook met de prestatieschermen van de auto, waardoor bestuurders bandtemperaturen en -spanningen kunnen monitoren via het infotainmentsysteem.

Als het gaat om prestatietests, blinkt deze banden- en wielenopstelling echt uit in droge omstandigheden. Je zou het gewicht van de auto kunnen merken tijdens agressief bochtenwerk. De manier waarop de grip overgaat in slip voelt soepel en beheersbaar aan, vooral met alle elektronische stabiliteitssystemen ingeschakeld. Maar in de regen kunnen die brede banden soms leiden tot aquaplaning als je niet oppast, vooral bij hogere snelheden.

Bandenslijtage is zeker iets om rekening mee te houden, gezien hoe krachtig en zwaar de M5 is – vooral wanneer je er echt hard mee rijdt. De geschrankte opstelling zorgt er meestal voor dat de achterbanden sneller slijten, maar je kunt dat helpen door ze regelmatig te roteren, zolang je je maar aan de richtlijnen voor de draairichting houdt. En, voor de duidelijkheid, de run-flat technologie is niet standaard, dus je hebt de optie om te gaan voor maximale prestaties of de gemoedsrust die komt met run-flat banden.

Interieur Uiterlijk

BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Dashboardindeling en Middenconsole
BMW M5 Sedan Voorstoelen
BMW M5 Sedan Voorstoelen

Het dashboard wordt gedomineerd door BMW’s gebogen display, dat een 12,3-inch digitaal instrumentencluster combineert met een 14,9-inch centraal touchscreen in รฉรฉn vloeiend paneel. De integratie is elegant en modern, hoewel sommige traditionalisten het meer bestuurdergerichte cockpitontwerp van eerdere M5-generaties mogelijk zullen missen.

De materialen binnen zijn van topkwaliteit. Er zijn veel zachte oppervlakken en hoogwaardig leder overal waar je kijkt. En die koolstofvezel sierelementen? Ze hebben deze echt nette 3D-textuur die gewoon anders aanvoelt dan de gebruikelijke koolstofvezel die je in andere auto’s vindt. Plus, de sfeerverlichting is behoorlijk geavanceerd; je kunt kiezen uit verschillende thema’s en kleuren, waardoor je echt de sfeer binnen kunt bepalen.

De M-specifieke stoelen verdienen speciale vermelding, met verbeterde zijdelingse steun en meerdere verstelmogelijkheden waaronder schoudersteun. Je kunt ze zelfs krijgen met verwarming en ventilatie, maar BMW besloot vast te houden aan lederen bekleding voor de M5, waarbij de synthetische opties die je in andere 5-serie modellen zou kunnen vinden worden overgeslagen. De stoelen vinden een geweldige balans tussen comfort voor die lange ritten en de prestatieondersteuning die je nodig hebt wanneer je gas geeft, met verstelbare zijsteunen om verschillende lichaamstypes te passen.

Wat betreft het instrumentenpaneel, het heeft M-specifieke displays die unieke graphics en layouts tonen gericht op prestaties. Het head-up display is mooi groot, waardoor het gemakkelijk is om te zien wat je nodig hebt zonder je ogen van de weg te halen. Het centrale display heeft veel aanpassingsmogelijkheden, maar even ter waarschuwing, sommige functies vereisen een paar klikken om te bereiken.

Als het gaat om opbergruimte, is het allemaal behoorlijk goed doordacht. De middenconsole heeft draadloos opladen, en het heeft zelfs ventilatie om je telefoon koel te houden. De bekerhouders zijn verstelbaar en lichten ook op, wat best neat is. De deurvakken hebben een fatsoenlijke maat, maar ik denk dat wat viltvoering zou helpen om dingen stil te houden en te beschermen wat je erin stopt.

Wat betreft de algemene afwerking en kwaliteit, het is indrukwekkend – strakke paneelkieren en niet veel geluid tijdens het rijden. Het enige wat we merkten was af en toe wat irritant gerammel, maar wie weet, misschien is dat gewoon een eigenaardigheid van de vroege modellen? Toch voelt het interieur zelfs wanneer je de auto echt pusht hoogwaardig aan, zonder piepjes of gerammel om de ervaring te bederven, zelfs met al die prestaties die gaande zijn.

Exterieur Uiterlijk

De nieuwe BMW M5 schudt de zaken echt door elkaar met zijn exterieurdesign. Het is als een frisse kijk op wat we van het merk zijn gaan verwachten, maar het behoudt nog steeds die onmiskenbare M-divisie uitstraling. Kijk naar de voorkant – er is deze gedurfde, brede nierengrille met verlichting eromheen, en wauw, hij valt op in het donker! Je weet wel, sommige recente BMW-ontwerpen hebben hun deel aan kritiek gehad, maar deze grille past naadloos in de algemene uitstraling van de auto.

Je kunt het maatsverschil echt zien als je hem vergelijkt met de standaard 5 Serie. De M5 heeft een bredere spoorbreedte, waarbij de voorwielen 75mm naar buiten zijn geplaatst en de achterwielen 48mm! Dit geeft hem een meer gespierde houding, die nog wordt versterkt door die subtiele spatbordverbredingen die de geschrankte wielen huisvesten. En dat zijprofiel? Het heeft deze scherpe karakterlijn die over de lengte van de auto loopt – heel strak en stijlvol.

Het optionele koolstofvezel dak is niet alleen voor de looks – hoewel het wel een opvallend visueel element creรซert! Het helpt daadwerkelijk het gewicht te verminderen op het hoogste punt van het voertuig. Je kunt ook kiezen voor een panoramisch glaspaneel, maar even ter waarschuwing, dat voegt wat gewicht toe en verhoogt het zwaartepunt. Het koolstofvezel thema wordt voortgezet met de spiegelkappen en enkele sierelementen, wat alles mooi samenbindt voor die sportieve look.

Als we naar de achterkant gaan, heeft BMW iets speciaals gedaan met het ontwerp – die slanke LED-achterlichten gecombineerd met een opvallende diffuser waarin vier uitlaatpijpen zijn gehuisvest. Het heeft zelfs een beetje een Formule 1-uitstraling! De achterspoiler is geรฏntegreerd in het kofferdeksel, waardoor de M5 er ingetogen uitziet maar nog steeds effectief is in het creรซren van neerwaartse druk wanneer je hem echt pusht.

Als het gaat om kleuropties, heb je enkele echte blikvangers, zoals het heldere M Marina Bay Blauw. Als opvallend niet jouw ding is, zijn er subtielere tinten zoals donkergrijs en frozen matte afwerkingen. Plus, de zwarte accentpakketten passen prachtig bij elke kleur, dankzij de zwartgelakte badges en sierlijsten.

Vergeet het LED-verlichtingssysteem niet – zeker een opvallend kenmerk. Het heeft adaptieve technologie en die coole dagrijverlichting. De koplampen leunen licht naar voren, wat de auto een felle, gefocuste look geeft waarvan ontwerpers zeggen dat deze werd geรฏnspireerd door haaien. Oh, en de richtingaanwijzers hebben dit neat pulserend effect dat wat flair toevoegt aan de hele verlichtingsopstelling.

Deze M5 is groter dan zijn voorganger, met een lengte van 5,10 meter (of 201 inch). Maar ondanks zijn grotere formaat ziet hij er nog steeds atletisch uit, dankzij de brede stance en zorgvuldige aerodynamische vormgeving. De bredere spoorbreedte en die subtiele aerodynamische elementen helpen hem echt stabiel te voelen bij hoge snelheden, wat hem die gebiedende aanwezigheid op de weg geeft.

Comfort En Gemak

BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Middenconsole
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen
BMW M5 Sedan Draadloos Oplaadstation, Bekerhouders en Twee USB-C-aansluitingen

De M5 verhoogt echt de lat voor comfort in de wereld van prestatiesedan’s, vooral als het gaat om schakelen tussen een ontspannen rit en een opwindende rit. Je moet wel van het adaptieve veersysteem houden – het heeft deze geweldige manier om de hobbels in de weg glad te strijken terwijl alles nog steeds onder controle blijft. Het is behoorlijk indrukwekkend, vooral gezien het sportieve ontwerp van de auto en die grote wielen.

Wanneer je instapt, zijn de geluidsniveaus verrassend laag. Dankzij gedegen geluidsisolatie kun je meestal genieten van een rustige rit. Nu, in elektrische modus is het daar als een bibliotheek – echt stil, hoewel er een subtiel geluid is geรซngineerd om de bestuurder wat feedback te geven. Maar zodra je overschakelt naar de V8-motor? Wauw, het geluid verandert compleet! Het is een krachtig gebrul maar nog steeds verfijnd, helemaal niet overweldigend. En, eerlijk gezegd, hoor je alleen windgeruis wanneer je met super hoge snelheden rijdt, zoals op de autobahn wanneer je boven de 250 km/u komt.

Het klimaatcontrolesysteem is ook behoorlijk neat. Het heeft vier-zone functionaliteit, zodat elke passagier zijn eigen temperatuur kan instellen. Het werkt stil en doet uitstekend werk, je kunt zelfs de cabine vooraf conditioneren terwijl je de auto oplaadt. Die geventileerde stoelen zijn een redding op warme dagen, en als het koud wordt, warmen de verwarmde stoelen en het stuurwiel je in no time op.

Ruimte is een ander sterk punt in de cabine. Er is volop ruimte, vooral op de achterbank waar lange volwassenen comfortabel kunnen zitten zonder zich bekneld te voelen. Je kunt daar zonder problemen drie mensen kwijt. Plus, er is deze handige ski-doorvoer die wat veelzijdigheid toevoegt terwijl het comfort van de achterbank intact blijft.

Als het gaat om de zitplaatsen, heeft de M5 veel aandacht besteed aan ergonomie. Je krijgt deze ideale mix van sportwagengevoel en luxe comfort. De stoelen kunnen op 18 manieren worden versteld, inclusief wat schoudersteun, en je kunt instellingen opslaan voor verschillende bestuurders. De zijsteunen worden zelfs automatisch strakker wanneer je bochten neemt, wat je die extra ondersteuning geeft zonder comfort op te offeren wanneer je gewoon cruist.

En laten we het gemak niet vergeten. Soft-close deuren, een elektrische kofferdeksel en handsfree toegang – het is er allemaal. De laadpoort is handig geplaatst op het linker voorspatbord, waardoor het vrij eenvoudig is om in te pluggen, hoewel je de laadklep niet kunt openen met draaiende motor. De draadloze telefoonlader heeft ventilatie om je apparaat koel te houden tijdens het opladen, wat een mooie touch is.

BMW heeft echt aan alles gedacht qua opbergruimte. Je hebt goed bemeten deurvakken, een gekoeld handschoenenkastje en verschillende vakken in de middenconsole. De bekerhouders zijn verstelbaar en kunnen worden verwarmd of gekoeld, en de middenarmsteun heeft speciale plekken voor je telefoon en andere kleine items.

Het Bowers & Wilkins geluidssysteem verdient speciale vermelding, met uitzonderlijke audiokwaliteit en zorgvuldig geplaatste speakers door de hele cabine. Het systeem bevat een geavanceerde equalizer die kan worden aangepast op basis van het aantal inzittenden en hun zitposities, waardoor de akoestische ervaring wordt geoptimaliseerd voor verschillende scenario’s.

Ten slotte zijn de aanpassingsmogelijkheden echt cool. Je hebt M1- en M2-voorkeuzetoetsen die je hele voertuigsetup kunnen opslaan – denk aan motorrespons, hoe de transmissie zich gedraagt, veringsettings, stuurgewicht, remgevoel en zelfs geluidsinstellingen. Dit betekent dat je tussen verschillende rijmodi kunt schakelen met slechts รฉรฉn druk op de knop, zonder door ingewikkelde menu’s te hoeven graven. Best slick, toch?

Veiligheid En Beveiliging

De 2025 BMW M5 heeft een behoorlijk indrukwekkende set rijhulpsystemen, een soort Level 2.5 autonomie. Je weet wel, hij kan zelf van rijstrook wisselen en een veilige afstand houden tot andere auto’s wanneer je vast zit in het verkeer.

De stabiliteits- en veiligheidssystemen van het voertuig zijn zeer geavanceerd, met BMW’s M-afgestelde Dynamic Stability Control (DSC). Bestuurders kunnen deze systemen aanpassen via meerdere instellingen, van volledige bescherming voor dagelijks rijden tot een meer toegeeflijke M Dynamic Mode voor sportief rijden. Voor circuitgebruik of specifieke rijomstandigheden kunnen de systemen volledig worden uitgeschakeld, hoewel dit een bewuste actie van de bestuurder vereist.

De M5 gebruikt een hightech brake-by-wire systeem dat traditionele wrijvingsremmen combineert met regeneratief remmen van de hybride setup. Als je kiest voor de keramische remmen – ja, die zijn optioneel – versterken ze echt het remvermogen en zijn ze bestand tegen fading, vooral wanneer je met hoge snelheden rijdt. Het is indrukwekkend hoe stabiel het remsysteem blijft, zelfs wanneer je de remmen intrakt vanaf autobahnsnelheden.

En als parkeren jouw nemesis is, zul je blij zijn te weten dat de M5 een handige functie heeft die Parking Assistant Professional heet. Hiermee kun je de auto op afstand besturen – tot 200 meter ver – met je smartphone. Stel je voor dat je door die krappe plekken navigeert zonder zelfs in de auto te zitten! Het geeft je veel meer zichtbaarheid en controle.

Voor gezinnen is ook aan kinderveiligheid gedacht. De achterbank komt met duidelijk gemarkeerde ISOFIX-punten voor eenvoudige en veilige kinderzitinstallatie. Plus, er zijn meerdere airbags en wat serieuze structurele versterking aanwezig. Hoewel, om eerlijk te zijn, de reviews niet echt in detail ingingen op het airbagsysteem zelf. Maar over het algemeen lijkt het erop dat de M5 de veiligheid behoorlijk goed heeft doordacht!

Hoe Rijdt Het?

Het rijkarakter van de M5 varieert dramatisch afhankelijk van de geselecteerde modus en bestuurdersinput. In zijn meest comfortabele instellingen levert de auto een opmerkelijk verfijnde luxe auto-ervaring, waarbij het hybride systeem stille, soepele werking in de stad biedt. De overgang naar sportmodi transformeert het karakter volledig, met explosieve acceleratie en scherpe responses.

De stabiliteit op hoge snelheid is uitzonderlijk, we prijzen consequent de beheersing van de auto bij autobahnsnelheden boven 300 km/u. De combinatie van aerodynamische neerwaartse kracht, geavanceerde ophanging en vierwielaandrijving creรซert een geplant gevoel dat zelfs bij extreme snelheden vertrouwen geeft. Het aanzienlijke gewicht van de auto draagt in deze omstandigheden zelfs bij aan de stabiliteit.

De chassiscontrole tijdens dynamisch rijden is bijzonder opmerkelijk, waarbij de adaptieve ophanging de aanzienlijke massa van de M5 met opmerkelijke competentie beheert. Zelfs tijdens agressief bochtenwerk behoudt de auto zijn beheersing terwijl hij duidelijk communiceert met de bestuurder via zowel het stuur als de stoel. Het achterwielstuursysteem vermindert effectief de waargenomen grootte van het voertuig, waardoor het wendbaarder aanvoelt dan zijn afmetingen zouden suggereren.

De meerdere rijmodi bieden verschillende persoonlijkheden, hoewel het grote aantal aanpasbare parameters in het begin overweldigend kan zijn. De M1- en M2-knoppen blijken hier van onschatbare waarde, waardoor bestuurders direct toegang hebben tot hun voorkeurssetups. We merkten dat het instellen van รฉรฉn knop voor maximaal comfort en de andere voor volledige prestaties effectief twee verschillende karakters in รฉรฉn voertuig creรซert.

De volledig elektrische rijmodus blijkt verrassend boeiend, waarbij de conventionele transmissie een connectie met de rijervaring behoudt die vaak ontbreekt in pure elektrische voertuigen. Het elektrische bereik van 60-70 kilometer maakt emissieloos stadsrijden volledig praktisch, terwijl de mogelijkheid om elektrisch vermogen te bewaren voor specifieke zones doordacht praktisch gebruik demonstreert.

Het xDrive vierwielaandrijvingssysteem verdient speciale vermelding voor zijn vermogen om het karakter van de M5 te transformeren. In de standaardmodus biedt het geruststellende tractie en stabiliteit. Schakel over naar 4WD Sport, en het systeem wordt meer achterwielen-georiรซnteerd, wat een dynamischere handling mogelijk maakt terwijl er een veiligheidsnet behouden blijft. De pure achterwielaandrijvingsmodus is beschikbaar voor circuitgebruik of wanneer de omstandigheden het toelaten, hoewel dit respect vereist gezien het beschikbare vermogen.

Het dagelijks rijgedrag is voorbeeldig, met goed zicht en beheersbare afmetingen ondanks de grootte van de auto. De verschillende rijhulpsystemen integreren goed met de prestatiecapaciteiten, hoewel we opmerken dat de rijstrookassistentie te agressief kan zijn in sportmodi. De auto-hold functie en soepele hybride werking bij lage snelheid maken verkeerssituaties moeiteloos.

Een kleine kritiek betreft het kunstmatig versterkte motorgeluid, dat we te synthetisch vonden, vooral in het interieur. De mogelijkheid om deze functie aan te passen of uit te schakelen via de M Sound-instellingen stelt bestuurders echter in staat hun gewenste audiokarakter te vinden. Het natuurlijke motorgeluid, vooral hoorbaar van buiten het voertuig, behoudt de emotionele aantrekkingskracht die van een M-auto wordt verwacht.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

BMW M5 Sedan Bagageruimte
BMW M5 Sedan Bagageruimte

De kofferbak van de M5 biedt 466 liter capaciteit, wat, hoewel iets minder dan de standaard 5 Serie vanwege hybride componenten, zeer bruikbaar blijft. De laadruimte is goed gevormd met minimale wielkasindringing, hoewel het onvermogen om de achterstoelen vlak te vouwen de maximale laadcapaciteit enigszins beperkt. De kofferbakopening is breed en relatief laag, wat het laden van grotere items vergemakkelijkt.

Nu, over de laadkabels – ze nemen wel wat ruimte in beslag, maar als je ze niet nodig hebt, kun je ze ergens anders opbergen. De kofferklep werkt elektrisch, en je kunt hem zelfs handsfree openen met een schop. Even ter waarschuwing – we merkten dat het niet altijd perfect werkt. Toch is de binnenkant van de kofferbak mooi bekleed en ziet er hoogwaardig uit, wat echt past bij die premium uitstraling van de rest van de auto.

De functionaliteit van de kofferbak omvat praktische kenmerken zoals tashaken, bevestigingspunten en een 12V-stopcontact. De laadvloer is vlak en goed versterkt, hoewel het ontbreken van een reserveband sommige kopers die lange afstanden plannen zorgen zou kunnen baren. BMW levert standaard een bandenreparatieset, waarbij de ruimte onder de kofferbakvloer voornamelijk wordt ingenomen door hybride systeemcomponenten.

Wat betreft de elektrische bediening, het heeft anti-klembeveiliging, wat fijn is voor de veiligheid. Je kunt de kofferbak sluiten met de afstandsbediening, een knop op de klep, of een bij de bestuurdersstoel – allemaal behoorlijk handig. En laten we niet vergeten, de kofferbakseal doet goed werk in het buitenhouden van water en weggeluid, wat bijdraagt aan het algemene gepolijste gevoel van de auto.

Comfort Achterbank

BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Beenruimte Achterstoelen
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders
BMW M5 Sedan Armsteun Achterbank met Bekerhouders

Het achterbank-gebied in de M5 is behoorlijk ruim, wat je misschien zou verbazen gezien hoe prestatiegericht deze auto is. Je hebt genoeg hoofdruimte voor mensen tot 189cm (dat is ongeveer 6’2″), zelfs als je kiest voor dat slanke koolstofvezel dak. Het ontwerp hier richt zich echt op de twee buitenste stoelen, met mooie gebeeldhouwde rugleuningen om het comfortabel te houden. Zeker, de middenstoel is nog steeds bruikbaar, maar is meer geschikt voor korte ritjes.

Als je in het achtercompartiment stapt, zul je merken dat het zijn eigen klimaatzone heeft. Ja, toegewijde ventilatieopeningen en bediening betekenen dat passagiers hun eigen ideale temperatuur kunnen instellen. Plus, er zijn twee USB-C-poorten voor het opladen van gadgets. De middenarmsteun? Die heeft bekerhouders en kan worden omgevormd tot een ski-doorvoer als je die nodig hebt, wat een behoorlijk nette touch is zonder comfort op te offeren.

Wanneer je achterin zit, is zicht geen probleem, zelfs met de hogere taillelijn van de M5. De zijruiten komen met handmatige zonneschermen, wat een mooie feature is. Het achterste glasoppervlak ziet er stijlvol uit terwijl het nog steeds een goed zicht biedt, hoewel die achterstijlen wel wat matige dode hoeken creรซren – dus, wees je daar gewoon bewust van.

Als je een kinderzitje installeert, zijn de ISOFIX-bevestigingspunten super gemakkelijk te bereiken en duidelijk gemarkeerd. Dat maakt het hele proces een stuk eenvoudiger. De achterdeuren zwaaien wijd open, dus in- en uitstappen is een fluitje van een cent, maar houd er rekening mee dat hun formaat wat lastig kan zijn in krappe parkeerplaatsen. De deurvakken zijn okรฉ voor het vasthouden van waterflessen en kleine items, maar wat viltvoering zou echt helpen om eventuele rammelgeluiden te verminderen.

En hier is een doordacht klein detail: de achterstoelen kunnen daadwerkelijk langere passagiers zonder gedoe huisvesten, zelfs wanneer de voorstoelen naar achteren zijn geschoven voor lange mensen. De rugleuningen van de voorstoelen zijn gevormd om meer knieruimte te geven, en er is volop voetruimte onder ze. Plus, de buitenste achterstoelen hebben verstelbare hoofdsteunen, die je kunt aanpassen voor het beste comfort en veiligheid. Best cool, toch?

2025 BMW M5
Erg Goed 4.2
Rijdynamiek 4.4 out of 5
Besturing & Wegligging 4.3 out of 5
Features & Styling 4.3 out of 5
Brandstofefficiรซntie 3.8 out of 5
Comfort 4.4 out of 5
Veiligheid 4.5 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 3.9 out of 5
Bereik & Laden 4.0 out of 5
Good Stuff Fenomenale acceleratie in rechte lijn (0-60 mph in 3,5 seconden) Indrukwekkende stabiliteit bij hoge snelheden tot 305 km/u met M Driver's Package Naadloze integratie tussen elektromotor en V8-motor Sterke koppellevering van beide aandrijflijnen (gecombineerd 1000 Nm) Uitstekende remprestaties met optionele keramische remmen Achterwielsturing verbetert wendbaarheid ondanks formaat Adaptieve M-ophanging zorgt voor indrukwekkende carrosseriecontrole Zeer aanpasbare M1/M2 rijmodus-knoppen Geavanceerde digitale cockpit met gebogen display Op afstand parkeren mogelijk tot 200m via smartphone Hoogwaardig Bowers & Wilkins audiosysteem Gedetailleerde prestatiemetingen en temperatuurmonitoring Aanzienlijk verbeterd rijcomfort ten opzichte van voorganger Uitstekende geluidsisolatie bij kruissnelheden Hoogwaardige interieurmaterialen en afwerking Ruime achterstoelen met goede hoofdruimte Comfortabele sportstoelen met goede ondersteuning Volledig elektrische modus mogelijk tot 140 km/u Mogelijkheid om batterijlading te bewaren voor later gebruik Snelle respons van elektromotor vult turbogat op
Bad Stuff Minder wendbaar in krappe bochten door massa Gewicht beรฏnvloedt uiteindelijke prestatiepotentieel Merkbare massa tijdens snelle richtingsveranderingen Complexe rijmodusinstellingen kunnen overweldigend zijn Incidentele schokken in aandrijflijn in hybride modus bij lage snelheden Geen opbergruimte onder motorkap ondanks formaat Hoge basisprijs (โ‚ฌ 143.811,10 exclusief btw) Keramische remmen zijn een kostbare toevoeging Polariserend exterieurontwerp Beperkte opbergmogelijkheden voor laadkabels Leercurve voor optimalisatie van rijmodi
Summary
De 2025 BMW M5 vertegenwoordigt een cruciale evolutie in het super sedan segment, waarbij traditionele M-prestaties succesvol worden gecombineerd met moderne elektrificatie. Met een gecombineerd vermogen van 727 pk en 1000 Nm uit zijn hybride aandrijflijn, levert hij explosieve prestaties terwijl hij een praktisch elektrisch bereik biedt tot 69 km - een significant voordeel ten opzichte van concurrenten. Ondanks zijn aanzienlijke gewicht (2.445 kg) weet de M5 deze massa opmerkelijk goed te beheersen in de meeste rijscenario's. De adaptieve M-ophanging, achterwielsturing en het geavanceerde xDrive-systeem werken samen om het sportieve karakter van de auto te behouden, terwijl ze een ongekend niveau van comfort bieden voor een M-voertuig. [Aanbevolen voor]: - Liefhebbers van luxe prestaties die de nieuwste technologie zoeken. - Dagelijkse rijders die zowel comfort als hoge prestaties nodig hebben. - Kopers met thuislaadmogelijkheid. - Frequente snelweggebruikers. - Stedelijke bestuurders die toegang nodig hebben tot emissievrije zones. De veelzijdigheid van de M5 is indrukwekkend - van geruisloos elektrisch cruisen tot razen over de autobahn met 300+ km/u. Hoewel hij misschien niet de meest fanatieke M-puristen zal bevredigen vanwege zijn gewicht en complexiteit, blinkt hij uit als een verfijnde, dagelijks bruikbare super sedan die nog steeds kan opwinden wanneer gewenst. Voor kopers die op zoek zijn naar een premium prestatieauto die alles kan en voldoet aan toekomstige stedelijke mobiliteitseisen, is de nieuwe M5 een overtuigende keuze.
TAGGED: 2025, 2025 BMW, 2025 BMW M5, 2025 BMW M5 Sedan, BMW, BMW M5, PHEV, Plug-in Hybride Sedan
SOURCES: BMW
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Soortgelijke BMW-Auto's

2024 BMW 5 Serie Diesel Mild Hybride
7

2024 BMW 5 Serie Diesel Mild Hybride Specificaties en Prijzen

2024 BMW 5 Serie Benzine Mild Hybride
7

2024 BMW 5 Serie Benzine Mild Hybride Specificaties en Review

Meer Auto's Van BMW

De 2026 BMW iX met de kenmerkende zwarte verticale nierengrille met geรฏntegreerde sensoren
23

Nieuwe BMW iX 2026: Alles Over Prijs & Specificaties in Nederland

Driekwart vooraanzicht van de BMW X3 M50 uit 2025 in een stedelijke Nederlandse setting, met het nieuwe niergrille-ontwerp en LED-koplampen
18

2025 BMW X3 M50 Review | Specificaties en Prijzen

Show More
2024 BMW 3 Serie Diesel Mild Hybride
8

2024 BMW 3 Serie Diesel Mild Hybride Specificaties en Prijzen

2024 BMW 3 Serie Plug-in Hybride
8

2024 BMW 3 Serie Plug-in Hybride Specificaties Prijzen en Review

Show More
2024 BMW 5 Serie Touring Diesel
8

2024 BMW 5 Serie Touring Diesel Specificaties en Prijzen

2024 BMW i5 Touring
8

2024 BMW i5 Touring Specificaties Prijzen en Review

Show More

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.