2024 Volkswagen T-Roc Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.5 TSI |
---|---|---|---|
Versnellingsbak | 6-versnellingen | 6-versnellingen | 7-versnellingen |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handmatig | Handmatig | Automatisch (DSG) |
Max Vermogen | 81 kW (110 pk) | 110 kW (150 pk) | 110 kW (150 pk) |
Max Koppel | 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm | 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm | 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI | 1.5 TSI (Handmatig) | 1.5 TSI (Automatisch) |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Euro ongebleekt RON 95 | Euro ongebleekt RON 95 | Euro ongebleekt RON 95 |
Brandstoftank | 50 liter | 50 liter | 50 liter |
Uitstootnorm naleving | EURO 6 EA | EURO 6 EA | EURO 6 EA |
Top snelheid | 189 km/h | 208 km/h | 207 km/h |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | T-Roc | Life Edition | Oranje Edition | R-Line | R-Line Edition |
---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 445 / 1.290 L | 445 / 1.290 L | 445 / 1.290 L | 445 / 1.290 L | 445 / 1.290 L |
Achterstoelen splitsbaar | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoel verstelling | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurder | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoel verwarming | – | – | – | – | Ja |
Lendensteun bestuurderstoel | – | – | – | Ja | Ja |
Bekleding | ‘T-Roc’ stof | ‘Life’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-Line’ stof | ‘R-Line’ stof |
Ambient verlichting | – | – | – | Ja | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI Handmatig | 1.5 TSI Handmatig | 1.5 TSI Automatisch |
---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.304 | 1.345 | 1.355 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 1.790 | 1.850 | 1.850 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 650 | 670 | 670 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.300 | 1.500 | 1.500 |
Max. koppelgewicht (kg) | 80 | 80 | 80 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | 1.0 TSI Handmatig | 1.5 TSI Handmatig | 1.5 TSI Automatisch |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ34.990 | โฌ38.990 | โฌ40.990 |
Brandstoftype | Euro onleaded RON 95 | Euro onleaded RON 95 | Euro onleaded RON 95 |
Cilinders | 3 | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cmยณ) | 999 | 1.498 | 1.498 |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | 6-versnellingshandmatig | 6-versnellingshandmatig | 7-versnellings DSG |
Brandstofverbruik (Gecombineerd) | 5,6 – 5,7 l/100km | 6,0 l/100km | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 128 – 130 g/km | 136 g/km | 137 – 138 g/km |
Maximale vermogen | 81 kW (110 pk) | 110 kW (150 pk) | 110 kW (150 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 sec | 8,6 sec | Niet gespecificeerd |
Maximale koppel | 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm | 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm | 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm |
Top snelheid | 189 km/h | 208 km/h | 207 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.584 mm |
Breedte (exclusief spiegels) | 1.819 mm |
Breedte (inclusief spiegels) | 2.012 mm |
Lengte | 4.236 mm |
Wielbasis | 2.590 mm |
Omloopsfeer | 11,1 m |
Kenmerk | T-Roc | Life Edition | Oranje Edition | R-Line | R-Line Edition |
---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ34.990 | โฌ36.990 | โฌ34.990 | โฌ42.490 | โฌ43.990 |
Aandrijflijnen | |||||
1.0 TSI 81 kW/110 pk, 6-versnellingsbak handgeschakeld | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
1.5 TSI 110 kW/150 pk, 6-versnellingsbak handgeschakeld | – | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
1.5 TSI 110 kW/150 pk, 7-traps DSG | – | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Exterieur | |||||
Wielen | 16″ staal met wieldoppen | 17″ ‘Johannesburg’ lichtmetaal | 17″ ‘Johannesburg’ lichtmetaal | 17″ ‘Valencia’ lichtmetaal | 17″ ‘Valencia’ lichtmetaal |
Koplampen | LED | LED | LED Plus | LED | LED Plus |
Dakrails | – | Zwart | Zwart | Chroom | Chroom |
Getinte achterruiten | – | Ja, 65% lichtabsorberend | Ja, 65% lichtabsorberend | – | Ja, 65% lichtabsorberend |
Metallic lak | Optioneel | Inbegrepen | Inbegrepen | Optioneel | Inbegrepen |
R-Line exterieurpakket | – | – | – | Ja | Ja |
Interieur | |||||
Bekleding | ‘T-Roc’ stof | ‘Life’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-Line’ stof | ‘R-Line’ stof |
Multifunctioneel stuurwiel | Ja | Met leder bekleed | Met leder bekleed | Met leder bekleed | Met leder bekleed |
Sfeerverlichting | – | – | – | Ja | Ja |
Decoratieve inzetstukken | ‘Zoethoutszwart’ | ‘Pewter’ mat | ‘Pewter’ mat | ‘Lavasteen zwart’ | ‘Lavasteen zwart’ |
Dakhemel | Lichtgrijs | Lichtgrijs | Lichtgrijs | Zwart | Zwart |
Middenarmsteun voor | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lendensteun | – | – | – | Ja | Ja |
Vloermatten | – | – | – | Ja | Ja |
Infotainment | |||||
Infotainmentsysteem | ‘Radio Composition’ (16,5 cm) | ‘Ready to Discover’ (20,3 cm) | ‘Ready to Discover’ (20,3 cm) | ‘Ready to Discover’ (20,3 cm) | ‘Discover Media’ (20,3 cm) |
Aantal luidsprekers | 2 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Digital Cockpit | 20,3 cm | 20,3 cm | 20,3 cm | 26 cm Pro | 26 cm Pro |
Draadloos smartphone opladen | – | – | – | – | Ja |
App-Connect smartphone-integratie | Ja | Draadloos | Draadloos | Draadloos | Draadloos |
Navigatie | – | – | – | – | Ja |
Comfort & Gemak | |||||
Klimaatregeling | Handmatig (Climatic) | Handmatig (Climatic) | Handmatig (Climatic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) |
Keyless access | – | Ja | Ja | – | Ja |
Verwarmde voorstoelen | – | – | – | – | Ja |
Achteruitrijcamera | – | Ja | Ja | – | Ja |
Elektrische spiegels | Ja | Ja, inklapbaar | Ja, inklapbaar | Ja, inklapbaar | Ja, inklapbaar |
Regensensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Rijden & Onderstel | |||||
Progressieve besturing | – | – | – | Ja | Ja |
Sportonderstel | – | – | – | Optioneel | Optioneel |
Rijprofielkeuze | – | – | – | Optioneel | Optioneel |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||||
Park Assist | Park Distance Control | Park Assist | Park Assist | Park Assist | Park Assist |
Adaptieve cruisecontrol | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lane Assist | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Front Assist | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Pre-Crash inzittendenbescherming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verkeersbordherkenning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Diefstalalarmsysteem | – | – | – | – | Ja |
Bandenspanningscontrolesysteem | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Aanvullende Kenmerken | |||||
Neerklapbare achterbank | Ja | Ja, asymmetrisch | Ja, asymmetrisch | Ja, asymmetrisch | Ja, asymmetrisch |
Bagageruimteafdekking | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Start/Stop-systeem met remenergieterugwinning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
4 jaar garantie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs |
---|---|---|---|
Styling | |||
Eco-lederen interieur | CO2-neutraal geproduceerd, verschillende kleuren beschikbaar | โฌ1.895 | |
Volkswagen instapfolies | Voor voor- en achterdeuren, zwart/zilver | โฌ214 | |
Volkswagen aluminium sportpedalen | Voor handgeschakelde transmissie | โฌ479 | |
Volkswagen aluminium sportpedalen | Voor automatische/DSG transmissie | โฌ479 | |
Comfort en Bescherming | |||
Volkswagen rubberen all-weather matset | Voorzijde alleen | โฌ59 | |
Volkswagen rubberen all-weather matset | Voor en achter | โฌ104 | |
Volkswagen bagagemat | Voor variabele laadvloer | โฌ79 | |
Volkswagen bagageliner | Voor vaste laadvloer | โฌ69 | |
Volkswagen bagageliner | Voor variabele laadvloer | โฌ69 | |
Bagagemat en bagagenet | Inclusief in R-Line Edition | Prijs niet gespecificeerd | |
Transport | |||
Volkswagen dakrails | Geschikt voor bijv. bagagebox en fietsdragers | โฌ304 | |
Volkswagen bagagebox | Mat zwart, 340L, 190 x 75 x 39 cm (L x B x H) | โฌ369 | |
Volkswagen bagagebox | Hoogglans zwart, 460L, 230 x 75 x 39 cm (L x B x H) | โฌ644 | |
Volkswagen trekhaak box | Hoogglans zwart, 300L, 153 x 55 x 66 cm (L x B x H) | โฌ919 | |
Volkswagen opvouwbare fietsendrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg) | โฌ579 | |
Technologie | |||
Zitverwarming | 2 voorstoelen, in combinatie met leren interieur | โฌ399 | |
Achteruitrijcamera | Inclusief in sommige uitvoeringen, optioneel in andere | Prijs varieert | |
Keyless Access | Keyless entry en startsysteem | Prijs varieert | |
Wielen en Banden | |||
17″ ‘Merano’ lichtmetalen velgen | Winterset, zilver, glanzend | โฌ1.839 | |
18″ ‘Sebring’ lichtmetalen velgen | Zomer set, grijs metallic | โฌ2.434 | |
18″ ‘Sebring’ lichtmetalen velgen | Winterset, grijs metallic | โฌ2.589 | |
18″ ‘Sebring’ lichtmetalen velgen | All-season set, grijs metallic | โฌ2.599 | |
19″ ‘Suzuka’ lichtmetalen velgen | Zomer set, grijs metallic, gepolijst | โฌ2.934 | |
19″ ‘Suzuka’ lichtmetalen velgen | All-season set, grijs metallic, gepolijst | โฌ3.099 | |
16″ ‘Chester’ lichtmetalen velgen | Optioneel voor basis T-Roc | โฌ510 | |
18″ ‘Grange Hill’ lichtmetalen velgen | Optioneel voor Life Edition | โฌ1.180 | |
18″ ‘Nevada’ lichtmetalen velgen | Optioneel voor R-Line en R-Line Edition | โฌ510 | |
19″ ‘Misano’ lichtmetalen velgen | Optioneel voor R-Line en R-Line Edition | โฌ1.010 | |
19″ ‘Misano’ lichtmetalen velgen in zwart | Optioneel voor R-Line en R-Line Edition | โฌ1.010 | |
Trekken | |||
Volkswagen trekhaak | Verwijderbaar | โฌ800 | |
Veiligheid | |||
Anti-diefstal alarmsysteem | Standaard op R-Line Edition, optioneel op andere | โฌ360 | |
Overige | |||
Reservewiel, ruimtebesparend | Inclusief gereedschap en krik | โฌ110 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs | Beschikbaar Voor |
---|---|---|---|
Assistance Pakket Plus | – Travel Assist (incl. Adaptieve Cruise Control) – High Beam Assist (Licht Assist) – Blind Spot Sensor (Zij Assist) | โฌ390 | Life Edition, Oranje Edition, R-Line, R-Line Edition |
Comfort Pakket | – Elektrische achterklep met sensorbediening (Easy Open) – Achteruitrijcamera (Achteruitzicht) – Keyless vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) – Verwarmde voorstoelen – Verwarmde ruitensproeiers – Niveau-indicator voor ruitensproeiervloeistof | โฌ1.240 | R-Line |
Sport Pakket | – Sportonderstel – Progressieve besturing (Progressive Steering) – Rijprofiel selectie (Driving Profiles) | โฌ520 | R-Line, R-Line Edition |
Sport Pakket Plus | – Rijprofiel selectie (Driving Profiles) – Adaptieve demping – Progressieve besturing (Progressive Steering) | โฌ1.180 | R-Line, R-Line Edition |
Black Style Pakket | – ‘Nevada’ 18-inch lichtmetalen velgen – Zwarte decoratieve strips – Zwarte buitenspiegeldoppen – Zwarte dakrails – ‘Carbon’ kleurfolie op C-stijl – Getinte achter- en zijruiten, 65% lichtabsorberend | โฌ730 (R-Line) โฌ460 (R-Line Edition) | R-Line, R-Line Edition |
Design Pakket | – Panoramadak, elektrisch schuif-/kanteldak – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Dynamische High Beam Assist (Dynamisch Licht Assist) – Verbindende LED-strip tussen de koplampen – LED achterlichten, incl. dynamische knipperlichten – Getinte achter- en zijruiten, 65% lichtabsorberend | โฌ2.970 (R-Line) โฌ1.690 (R-Line Edition) | R-Line, R-Line Edition |
Multimedia Pakket | – ‘Discover Media’ navigatie (20,3 cm), 6 luidsprekers – ‘App-Connect’ draadloze smartphone-integratie – Verkeersbordherkenning – Telefoonvoorbereiding Plus – Draadloos opladen van telefoon (Wireless Charging) | โฌ1.100 | Life Edition, Oranje Edition, R-Line |
Multimedia Pakket Plus | – ‘Discover Pro’ navigatie (23,4 cm), 6 luidsprekers – ‘App-Connect’ draadloze smartphone-integratie – Verkeersbordherkenning – Stemcontrole – Telefoonvoorbereiding Plus – Draadloos opladen van telefoon (Wireless Charging) – High-end Beats audiosysteem – 8-kanaals versterker met zes luidsprekers en subwoofer (300 Watt) | โฌ1.870 (R-Line) โฌ1.250 (R-Line Edition) | R-Line, R-Line Edition |
Zit Pakket | – Handmatig instelbare lendensteunen – Volledig opvouwbare passagiersstoel voorin | โฌ200 | Life Edition, Oranje Edition |
Prijsstructuur van 2024 Volkswagen T-Roc
Uitvoering | Motor | Vermogen | Transmissie | Netto Catalogusprijs (โฌ) | Consumenten adviesprijs* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|
T-Roc | 1.0 TSI | 81 kW / 110 pk | 6-versnellingen Hand | 22.750 | 34.990 |
Life Edition | 1.0 TSI | 81 kW / 110 pk | 6-versnellingen Hand | 24.265 | 36.990 |
Life Edition | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 6-versnellingen Hand | 25.090 | 38.990 |
Life Edition | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 7-traps DSG | 26.467 | 40.990 |
Oranje Edition | 1.0 TSI | 81 kW / 110 pk | 6-versnellingen Hand | 22.612 | 34.990 |
Oranje Edition | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 7-traps DSG | 24.814 | 38.990 |
R-Line | 1.0 TSI | 81 kW / 110 pk | 6-versnellingen Hand | 28.673 | 42.490 |
R-Line | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 6-versnellingen Hand | 29.498 | 44.490 |
R-Line | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 7-traps DSG | 30.874 | 46.490 |
R-Line Edition | 1.0 TSI | 81 kW / 110 pk | 6-versnellingen Hand | 29.912 | 43.990 |
R-Line Edition | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 6-versnellingen Hand | 30.737 | 45.990 |
R-Line Edition | 1.5 TSI | 110 kW / 150 pk | 7-traps DSG | 32.114 | 47.990 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 T-Roc SUV Te Kopen?
De 2024 Volkswagen T-Roc maakt furore als een van VW’s best verkopende compacte crossover SUV’s. Perfect gepositioneerd tussen de compacte T-Cross en de grotere Tiguan, biedt hij een uitstekende balans tussen stijl, prestaties en praktisch gebruik. Voortbouwend op het succes van zijn voorganger uit 2017, komt de nieuwe T-Roc met enkele opmerkelijke updates die hem competitief houden in de bruisende kleine SUV-markt.
De populariteit van de T-Roc blijkt uit de verkoopcijfers. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld heeft Volkswagen sinds de lancering van de T-Roc 112.000 exemplaren verkocht, waarvan alleen al vorig jaar 24.000. Dat is indrukwekkend genoeg om zelfs de iconische Golf te overtreffen. Een deel van de aantrekkingskracht ligt in zijn “precies goede” formaat, charmante design en het vertrouwde Volkswagen-logo. Voor 2024 heeft de T-Roc een frisse uitstraling gekregen met bijgewerkte technologie en een vernieuwd interieur, terwijl hij blijft concurreren met modellen als de Toyota C-HR, Honda HR-V en Audi Q2.
Van de basis T-Roc tot aan het R-prestatiemodel, de T-Roc zal zeker elke koper’s persoonlijke smaak of portemonnee tevredenstellen. De basisprijs is โฌ34.990, terwijl de R-versie oploopt tot โฌ43.990. Maar daarmee hebben ze de T-Roc in bijna-premium territorium geplaatst waar hij direct zal concurreren met mainstream en instap-luxe crossovers.
Motor, Prestaties En Transmissie
De VW T-Roc SUV komt op de markt met twee benzinemotoren om verschillende prestatie-wensen te vervullen. De basismotor is een 1,0-liter TSI driecilinder unit, die 81 kW (110 pk) vermogen en 200 Nm koppel levert. Deze kleine krachtbron is gemaakt voor wie een mix van prestaties en zuinigheid zoekt, en zou uitstekend moeten voldoen voor stadsritten en af en toe snelweggebruik. Ondanks zijn kleine cilinderinhoud biedt hij een respectabele topsnelheid van 189 km/u en kan hij in 10,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Voor wie meer vermogen wenst, biedt de T-Roc ook een grotere 1,5-liter TSI viercilinder motor. Dit is de krachtigere van de twee units, die 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel produceert, wat hem een stuk levendiger maakt bij inhalen of cruisen op hogere snelheden. De 1.5 TSI motor stelt de T-Roc in staat om een topsnelheid van 208 km/u te bereiken en in een vlotte 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren met de handgeschakelde versnellingsbak.
En wat transmissies betreft heeft Volkswagen iets voor elk type bestuurder. De 1.0 TSI motor is echter alleen beschikbaar met een 6-versnellingsbak, wat sommigen misschien prefereren omdat ze graag zelf schakelen, en het kan zelfs zuiniger zijn. De 1.5 TSI motor is echter beschikbaar met zowel een 6-versnellingsbak als een geavanceerde 7-traps DSG (Direct Shift Gearbox) automatische transmissie.
De 7-traps DSG is een automaat met dubbele koppeling; het is een automaat maar heeft de efficiรซntie en schakelsnelheid van een handbak. Het maakt het schakelen gemakkelijker en kan bijdragen aan een beter brandstofverbruik, vooral in stop-and-go verkeer. Wanneer uitgerust met de DSG bereikt de 1.5 TSI motor in de T-Roc een iets lagere topsnelheid van 207 km/u vergeleken met zijn handgeschakelde tegenhanger, hoewel dit verschil verwaarloosbaar is in de dagelijkse praktijk.
Er zijn twee motoren in het T-Roc gamma, beide met brandstofbesparende technologieรซn. Omdat ze directe injectie en turbo hebben, leveren ze zoveel mogelijk vermogen met zo min mogelijk brandstof. Elke T-Roc komt standaard met een Start/Stop-systeem en remenergie-terugwinning om nog meer brandstof te besparen. Deze aandrijflijnen, gecombineerd met de relatief lichte constructie van de T-Roc, resulteren in concurrerende brandstofverbruikscijfers variรซrend van 5,6 tot 6,0 l/100km in gemengde rijomstandigheden, afhankelijk van de motor- en transmissiecombinatie.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De T-Roc SUV toonde indrukwekkende remprestaties in onze tests. Hij kwam tot volledige stilstand vanaf 100 km/u in slechts 36,85 meter en 2,65 seconden. Dit toont zijn sterke remcapaciteiten, die opmerkelijk zijn voor een auto in deze klasse.
De remmen hebben een goed progressief pedaalgevoel, waardoor ze zeer beheersbaar zijn in het dagelijkse verkeer. Er is weinig koppelingshap bij lage snelheden, wat goed is voor stadsrijden. De remmen presteren ook uitstekend; zelfs tijdens meer pittig rijden vertonen ze nauwelijks fading na 5 of 6 harde remacties achter elkaar.
De remschijven zijn groter op de hogere uitrustingsniveaus (R-Line, R-Line Edition). Zo heeft het R-model 340mm remschijven, die zorgen voor geweldige remkracht en warmteabsorptie tijdens prestatiegericht rijden.
En vergeet niet, de T-Roc komt met een elektronische parkeerrem – een zeer handige functie, vooral in de stad. De automatische vasthoudfunctie is vooral handig in start-stop verkeer.
Besturing En Ophanging
De besturing is een van de positieve aspecten van de VW T-Roc. Het is licht in de stad maar heeft precies genoeg precisie voor andere wegen. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting heeft een goede gewichtsverdeling; de besturing voelt zwaar genoeg aan om de bestuurder betrokken te houden, maar niet te zwaar.
De lichte besturing zorgt voor moeiteloze manoeuvreerbaarheid en parkeren in de stad. Bij lage snelheden is de besturing licht, maar voelt veel zwaarder aan naarmate de snelheid toeneemt, wat zorgt voor zeer stabiele prestaties op de snelweg en een precies en responsief gevoel op bochtige wegen. De R-Line en R-Line Edition hebben beide een sportiever stuurgevoel, wat bijdraagt aan de wendbaarheid van de auto.
De ophangingsconfiguratie varieert afhankelijk van het uitrustingsniveau. De standaardmodellen rijden comfortabel en absorberen de meeste oneffenheden in de weg behoorlijk goed. Hoewel de R-Line versies een sportonderstel hebben, wat steviger is maar niet oncomfortabel. De adaptieve chassisregeling (die optioneel is) stelt bestuurders in staat om de ophangingskarakteristieken naar wens in te stellen, ergens tussen comfort en sport.
De handling van de T-Roc is een van de meest geprezen aspecten van zijn rijkarakteristieken. Hij zit hoog als een SUV, maar er is zeer weinig carrosserierol in bochten, waardoor hij meer aanvoelt als een goed afgestelde hatchback dan een typische crossover. Dit is vooral merkbaar in het R-model, dat hot hatch-achtige prestaties levert in een SUV-carrosserie.
De T-Roc is een wendbaar voertuig, met een klein frame en goed afgesteld onderstel. Hij is relatief licht, met een gewicht van net onder de 1,4 ton in de meeste configuraties. Dit lage gewicht draagt bij aan zijn snelheid en stelt hem in staat om efficiรซnt te presteren.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Volkswagen T-Roc heeft verschillende bandenopties voor zijn uitrustingsniveaus vanwege zijn wielformaat en rijprestaties. Hij komt met 205/60 R16 banden en 16-inch stalen velgen met wieldoppen op de basis T-Roc. Deze bandenmaat zorgt voor een comfortabele en zuinige rit met relatief goede rijeigenschappen voor normale dagelijkse rijomstandigheden. 16-inch “Chester” lichtmetalen velgen zijn beschikbaar op het basismodel voor wie wat extra stijl wil.
De T-Roc, in de Life Edition en Oranje Edition, staat op grotere 215/55 R17 banden en 17-inch ‘Johannesburg’ lichtmetalen velgen. Deze upgrade verbetert niet alleen het uiterlijk van de auto maar kan ook zorgen voor betere handling omdat het loopvlak breder is. 17-inch velgen zijn ook standaard op de R-Line en R-Line Edition, maar met een sportievere “Valencia” stijl, nog steeds met 215/55 R17 banden.
Voor klanten die nog grotere wielen willen, heeft Volkswagen veel te bieden. De Life Edition kan 18-inch ‘Grange Hill’ lichtmetalen velgen krijgen, maar de R-Line en R-Line Edition hebben de optie van 18-inch ‘Nevada’ en 19-inch ‘Misano’ lichtmetalen velgen. Deze wielen zijn veel groter, met respectievelijk 215/50 R18 en 225/40 R19 banden, wat de T-Roc een agressievere uitstraling en mogelijk betere handling geeft, hoewel dit ten koste kan gaan van het rijcomfort.
De T-Roc heeft ook een assortiment wiel- en bandenpakketten voor verschillende seizoenen. 17-inch en 18-inch opties, genaamd de “Merano” en “Sebring”, zijn winterpakketten met winterbanden. De 18-inch ‘Sebring’ en 19-inch ‘Suzuka’ wielen bieden all-season bandenopties voor wie het hele jaar door prestaties wil zonder het ongemak van meerdere keren per jaar banden te moeten wisselen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de VW T-Roc SUV weerspiegelt een mix van Volkswagens traditionele kwaliteit en moderne designelementen. De algemene layout is overzichtelijk en functioneel, waardoor het gemakkelijk te navigeren is. De meningen over de interieurkwaliteit zijn echter enigszins verdeeld onder recensenten.
Het dashboardontwerp is overzichtelijk en ergonomisch. Het infotainmentscherm, dat 8 inch kan zijn in het basismodel maar 10,25 inch in hogere uitvoeringen, is hoog op het dashboard geplaatst. Deze plaatsing maakt het gemakkelijk om te bekijken zonder je ogen te lang van de weg af te halen.
Een van de belangrijkste upgrades in het 2024 model is de verbetering in materiaalgebruik. Bij eerdere T-Roc modellen waren er klachten over het uitgebreide gebruik van hard plastic. Hoewel er nog steeds wat hard plastic aanwezig is, vooral in de lagere delen van het interieur, is er een merkbare toename van zachte materialen, zoals op het bovenste dashboard en de deurpanelen.
Het ontwerp is modern en ingetogen, wat Volkswagens stijl weerspiegelt. Hogere uitrustingsniveaus, vooral de R-Line en R-modellen, hebben meer premium details zoals sportstoelen met contrasterende stiksels, een met leer omwikkeld stuurwiel en aluminium pedalen.
Het grootste deel van het gamma is voorzien van de Digital Cockpit, een digitaal instrumentenpaneel dat een futuristisch gevoel aan het interieur geeft en de bestuurder in staat stelt om de informatie die voor hem het meest interessant is te prioriteren.
Ambianceverlichting, beschikbaar in hogere uitvoeringen, voegt ’s nachts een vleugje verfijning toe aan het interieur. Sommige recensenten merkten echter op dat het aanbod van interieurkleuren en afwerkingsopties is verminderd in vergelijking met eerdere modellen, wat de personalisatiemogelijkheden zou kunnen beperken.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de T-Roc SUV is een perfecte mix van klassiek Volkswagen-design en een meer jeugdige en energieke uitstraling. Hij heeft een sportief uiterlijk dankzij zijn kleinere formaat en gebalanceerde carrosserie, anders dan meer conservatieve SUV-ontwerpen.
Aan de voorzijde heeft de T-Roc een grote, imposante grille met agressieve LED-koplampen die standaard zijn in het hele gamma. De dagrijverlichting is bijzonder opvallend en creรซert een onderscheidende signatuur. Het ontwerp van de voorbumper varieert per uitrustingsniveau, waarbij duurdere modellen zoals de R-Line een agressievere stijl tonen met grotere luchtinlaten.
Het zijaanzicht onthult een aflopende daklijn, wat de T-Roc een coupรฉ-achtig uiterlijk geeft in vergelijking met traditionele hoekige SUV’s. Deze ontwerpkeuze versterkt het sportieve karakter van de auto maar heeft wel enige invloed op de hoofdruimte achterin en het zicht. Geprononceerde wielkasten bieden plaats aan lichtmetalen velgen die variรซren van 16 tot 19 inch, afhankelijk van de specificatie.
Een van de opvallende kenmerken van de T-Roc is de optie voor een contrasterende dakkleur, wat een vleugje personalisatie toevoegt en de visuele aantrekkingskracht van de auto verhoogt. De two-tone look is vooral mooi op de exemplaren met het panoramadak.
Aan de achterzijde behoudt de T-Roc zijn atletische thema met een dakspoiler en scherpe LED-achterlichten. De R-Line en R-modellen hebben een agressiever achterbumperontwerp, compleet met nep-uitlaatsierstukken die bijdragen aan de sportieve uitstraling, hoewel deze onnodig misleidend zijn.
Het modeljaar 2024 introduceert subtiele verfijningen aan het exterieur, waaronder bijgewerkte lichtsignaturen en kleine aanpassingen aan de bumperontwerpen. Deze updates helpen de T-Roc fris te blijven in een zeer competitief segment.
De kleuropties zijn gevarieerd, met een reeks standaard- en metallic-afwerkingen. De metallic-opties, hoewel aantrekkelijk, komen met een meerprijs, meestal rond de ยฃ700-900 extra.
Het exterieur is over het algemeen een van de betere verkooppunten van de T-Roc. Het is nog steeds duidelijk een Volkswagen, maar uniek genoeg om zich te onderscheiden van de rest van de kleine SUV-menigte. De stijl trekt mensen aan die de functionaliteit van een SUV wensen, maar een meer energieke en jongere uitstraling willen hebben.
Comfort En Gemak
De T-Roc van Volkswagen is in 2024 een gemakkelijke en comfortabele auto om te rijden, hij combineert alle gemakken van een dagelijkse pendelauto met alle mogelijkheden van een echte SUV. De zitpositie is hoog en geeft een uitstekend zicht op alles behalve recht naar achteren, waar de aflopende daklijn en dikke C-stijlen het zicht enigszins belemmeren.
De basismodellen hebben een 8-inch touchscreen en de hogere uitvoeringen een 10,25-inch display. Het is zeer gebruiksvriendelijk, de graphics zijn scherp, het reageert snel en de menu’s zijn gemakkelijk te begrijpen. Het heeft Apple CarPlay en Android Auto, en bijna alle modellen hebben draadloze connectiviteit.
Mijn favoriete functie is de Digital Cockpit, wat VW’s naam is voor hun digitale instrumentenpaneel. Het wordt aangeboden op de meeste uitvoeringen en is zeer aanpasbaar, zodat de bestuurder de informatie kan zien die voor hem het belangrijkst is. Dit kunnen traditionele meters zijn, navigatiekaarten of bestuurdersinformatie.
De stoelen zijn behoorlijk comfortabel; ze bieden goede ondersteuning en worden niet echt oncomfortabel tijdens langere ritten. De voorstoelen zijn redelijk verstelbaar, met lendensteun in de hogere modellen. Sommige recensenten merkten echter op dat de stoelen, hoewel comfortabel, voor sommigen wat stevig kunnen zijn, vooral tijdens langere ritten.
Ze komen allemaal met klimaatregeling, en de hogere uitvoeringen hebben dual-zone klimaatregeling. In het 2024 model zijn de oude draaiknoppen voor het klimaatsysteem vervangen door aanraakgevoelige sliders. Dit geeft een modernere uitstraling, maar sommigen zullen wellicht de voorkeur geven aan de oude analoge knoppen omdat deze gemakkelijker te gebruiken zijn tijdens het rijden.
De algemene consensus is dat de T-Roc comfortabel rijdt, vooral de exemplaren met adaptieve vering. Wat comfort betreft absorbeert hij bijna alle oneffenheden in de weg zeer goed, en hij heeft een relatief soepele rit zelfs op wat ruwere ondergronden. Maar de versies met grotere wielen en sportonderstel (R-Line) neigen naar een stevigere rit, in ieder geval over kuilen en verkeersdrempels.
Het interieur is goed geรฏsoleerd, er dringt slechts weinig wind- en weggeluid door bij snelwegsnelheden. De motoren, vooral de 1,5-liter TSI, zijn verfijnd en stil onder normale rijomstandigheden, hoewel ze wat nadrukkelijker aanwezig zijn wanneer ze harder worden aangepakt.
Comfortvoorzieningen zijn er in overvloed, vooral in hogere uitvoeringen. Deze bestaan uit keyless entry en start, een elektrische achterklep en een draadloze telefoonlader. Het infotainmentsysteem heeft Apple CarPlay en Android Auto, en is in de meeste modellen draadloos dus geen kabels nodig.
De opbergvakken zijn zeer doordacht; de deurvakken zijn groot, het handschoenenkastje is gemiddeld, en er zijn veel kleine vakjes voor kleine spullen. Bekerhouders zijn zowel voor als achter aanwezig, hoewel sommige recensenten hun positionering en formaat in de middenconsole voorin minder dan ideaal vonden.
De auto heeft ook verschillende rijmodi (Eco, Normal, Sport en Individual) die de gaspedaalrespons, stuurgewicht en zelfs sommige veringsinstellingen regelen. Hiermee kunnen bestuurders de respons van de auto afstemmen op hun voorkeur of rijomstandigheden.
Veiligheid En Beveiliging
Veiligheid is nog een gebied waar de 2024 VW T-Roc uitblinkt, een bewijs van Volkswagens toewijding aan het waarborgen van uw welzijn en dat van uw passagiers. Hij ontving een 5-sterren beoordeling van Euro NCAP in 2017, en hoewel de tests sindsdien strenger zijn geworden, is de T-Roc nog steeds volledig uitgerust met een fatsoenlijk arsenaal aan veiligheidsfuncties die vandaag de dag iedereen tevreden zouden moeten stellen.
Ongeacht het uitrustingsniveau vindt u serieuze standaard veiligheidsuitrusting. Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie beschermt u tegen aanrijdingen. Lane Keeping Assist helpt u op koers te blijven, en Driver Fatigue Detection houdt u in de gaten om er zeker van te zijn dat u niet achter het stuur in slaap valt. Voor- en achterparkeersensoren maken manoeuvreren gemakkelijker, en meerdere airbags, waaronder front-, zij- en gordijnairbags, bieden essentiรซle bescherming bij een ongeval.
Als u nog meer veiligheidstechnologie wilt, vindt u die in de hogere uitrustingsniveaus en optionele pakketten. Adaptive Cruise Control, Blind Spot Monitoring en Rear Cross-Traffic Alert werken allemaal samen om een veiligere en minder stressvolle rijervaring te bieden. Traffic Sign Recognition en High Beam Assist houden u ook op de hoogte van wat er om u heen gebeurt en kunnen u mogelijk behoeden voor een ongeval.
Een ander pluspunt is de carrosseriestructuur van de T-Roc, met een stijve carrosserie die ontworpen is om botskrachten te absorberen en te verdelen. Met de toegevoegde zekerheid van stabiliteitssystemen zoals Electronic Stability Control (ESC) en Anti-lock Braking System (ABS), kan deze SUV met vertrouwen worden gereden onder alle rijomstandigheden.
Een unieke veiligheidsfunctie is het actieve inzittendenbeschermingssysteem. Het detecteert automatisch wanneer een botsing op het punt staat te gebeuren, spant de veiligheidsgordels aan en sluit de ramen, wat een extra veiligheidsvoorziening is.
Hoewel de achteruitrijcamera standaard is op de meeste modellen, hebben sommige gebruikers opgemerkt dat de resolutie niet zo scherp is als bij sommige concurrerende voertuigen. Het is echter een fijne functie in combinatie met de parkeersensoren, waardoor parkeren niet zo’n probleem is.
Wat beveiliging betreft komt de T-Roc met een standaard alarmsysteem, startonderbreker en centrale vergrendeling. Als u kiest voor een hogere uitvoering, krijgt u mogelijk ook keyless entry, wat handig is maar waar u wel op moet letten vanwege de mogelijkheid van relay-aanvallen, een veel voorkomend probleem bij keyless systemen.
Hoe Rijdt Het?
De Volkswagen T-Roc biedt een fantastische rijervaring, met een perfecte balans tussen comfort, wendbaarheid en rijbeleving die hem onderscheidt van andere compacte SUV’s.
Zelfs bij dagelijks gebruik is de T-Roc stabiel en beheersbaar. Zijn compacte formaat en kleine draaicirkel zijn ideaal in de stad waar parkeren in kleine ruimtes noodzakelijk is en het rijden door smalle straten een must is. De hoge zitpositie zorgt voor goed zicht, maar de dikke C-stijlen kunnen het zicht bij achteruitrijden belemmeren.
Op de open weg is de T-Roc zeer stabiel en verfijnd. Hij is zeer rustig op de snelweg, met nauwelijks wind- of weggeluid. De adaptieve cruise control, indien aanwezig, werkt goed bij het handhaven van afstanden en aanpassen van snelheden, wat lange reizen minder vermoeiend maakt.
Waar de T-Roc in uitblinkt zijn zijn rijeigenschappen. Het is een SUV-achtige carrosserie maar rijdt meer als een goed afgestelde hatchback. Er is bijna geen carrosserierol, en hij voelt gewoon zo wendbaar en snel aan in de bochten. Dat geldt vooral voor de R-Line en R-modellen die een sportief afgesteld onderstel hebben.
De besturing verdient speciale vermelding. Hij heeft een prettig gewicht, niet te zwaar maar precies goed, en is zeer nauwkeurig en responsief. Dit draagt aanzienlijk bij aan het rijkarakter van de auto, wat vertrouwen geeft tijdens het rijden op bochtige wegen.
Voor wie op zoek is naar een sportievere rijervaring zijn er de R-Line en R-Line Edition uitvoeringen. Deze modellen komen standaard met progressieve besturing, die de stuurverhouding aanpast op basis van de stuurhoek. Dit zorgt voor directere stuurreacties bij sportief rijden maar blijft gemakkelijk te gebruiken tijdens normaal rijden. Ook hebben deze uitvoeringen een optioneel Sport Package met sportonderstel, wat zorgt voor een strakkere rit en minder carrosserierol in bochten. Voor nog meer aanpassingsmogelijkheden voegt het Sport Package Plus adaptieve demping toe, waarmee bestuurders de veringkarakteristieken kunnen aanpassen aan hun voorkeuren of rijomstandigheden.
Ze rijden behoorlijk goed, in ieder geval de exemplaren met adaptieve rijcontrole. In de comfortmodus absorbeert hij de meeste oneffenheden goed. De versies met grotere wielen en sportonderstel (vooral de R-Line en R) kunnen echter behoorlijk hard zijn op slechte wegen.
De prestaties variรซren over het gamma, maar zelfs de basis 1,0-liter motor biedt voldoende vermogen voor de meeste rijsituaties. De door ons geteste 1,5-liter TSI biedt een goede balans tussen prestaties en efficiรซntie, hoewel er bij lagere snelheden een lichte vertraging in de respons is.
Het enige kleine nadeel is de prestatie van de automatische transmissie in de stad. We merkten dat de DSG-transmissie wat terughoudend was bij lage snelheden, vooral wanneer snelle reacties nodig zijn, zoals op een rotonde of bij het invoegen in het verkeer.
Het rijden van de T-Roc in het algemeen is een ander sterk punt. Maar op de een of andere manier combineert hij de hoge zitpositie en praktische kant van een SUV met de leuke rijeigenschappen die meer kenmerkend zijn voor een hatchback. Dat maakt hem echt verleidelijk voor wie het beste van twee werelden wil.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte van de T-Roc SUV draait helemaal om praktisch gebruik en veelzijdigheid, perfect voor uw dagelijkse boodschappen en die occasionele grotere ladingen.
U krijgt 445 liter laadruimte met de achterbank omhoog, en dit wordt uitgebreid naar een zeer ruime 1.290 liter met de achterbank neergeklapt. Deze cijfers plaatsen de T-Roc voor op veel van zijn concurrenten, en overtreffen zelfs sommige grotere hatchbacks. De bagageruimte zelf is goed ontworpen, met een brede opening en een lage laaddrempel, dus u zult geen moeite hebben met het in- en uitladen van zwaardere of omvangrijkere items. Hij heeft ook een vlakke laadvloer, wat zeer handig is wanneer u de achterbank neergeklapt heeft omdat u dan een vlak oppervlak heeft om mee te werken.
De verstelbare laadvloer is een van de slimme kenmerken. Dit tweeledig systeem laat u kiezen tussen het maximaliseren van de totale ruimte of het creรซren van een verborgen compartiment onder de vloer voor het opbergen van waardevolle spullen of items die u niet dagelijks gebruikt. Als u hem in de hogere positie zet, sluit hij precies aan op de neergeklapte achterbank zodat u een volledig vlakke laadruimte heeft.
De achterbank heeft een 60/40-split, dus of u nu mensen, spullen of beide moet vervoeren, u heeft de opties. Er zit zelfs een skiluik in de middelste zitting, zodat u nog steeds langere dingen kunt vervoeren zonder het gebruik van twee achterstoelen te verliezen.
Hij heeft ook enkele handige features in de bagageruimte, zoals sjorpunten om uw lading vast te zetten, een 12V-aansluiting in sommige modellen, haken om boodschappentassen aan op te hangen, en een uitrolbare/verwijderbare bagageafdekking. Onder de laadvloer ligt een ruimtebesparend reservewiel, wat een mooie bonus is vergeleken met de bandenreparatiesets die sommige concurrenten aanbieden.
Nog handiger is dat hogere uitvoeringen een elektrische achterklep als optie hebben. Hij heeft ook die functie waarbij u uw voet onder de achterbumper kunt zwaaien om hem te openen, wat echt handig van pas komt als uw handen vol zijn.
Hoewel de T-Roc een grote bagageruimte heeft voor zijn klasse, beperkt de schuine daklijn wel de hoogte van objecten die u kunt vervoeren, vooral richting de achterkant. Maar dat is een gebruikelijke concessie bij voertuigen die voor een sportievere look gaan.
Comfort Achterbank
De achterbank in de T-Roc is helemaal niet slecht; er is een mooi compromis tussen comfort en functionaliteit, maar het heeft ook zijn nadelen, die vrij gebruikelijk zijn voor een compacte SUV.
Wat betreft ruimte en comfort is de hoofdruimte decent, en de T-Roc heeft een redelijk hoge daklijn. Maar als u er een neemt met een panoramadak, moet u mogelijk wat hoofdruimte inleveren. De beenruimte is voldoende voor gemiddeld grote volwassenen, maar als u langer bent of de voorstoelen ver naar achteren staan, kan het wat krap aanvoelen, vooral op langere ritten. De zitkussens voelen goed aan en hebben wat vorm – ze voldoen voor lange ritten. Houd er echter rekening mee dat de rugleuning op de meeste modellen vast staat, en dat kan voor sommigen wat ongemakkelijk zijn.
Wat betreft features en voorzieningen heeft Volkswagen de achterbank uitgerust met een paar USB-C-oplaadpoorten, zodat uw passagiers hun apparaten onderweg opgeladen kunnen houden. Het achterste gedeelte heeft zelfs klimaatregeling met ventilatieopeningen achterin, en er is een middenarmsteun met bekerhouders, dus het is redelijk comfortabel. En er zitten kaartenvakken achter de voorstoelen, dus dat is een leuke extra opbergruimte.
Wat kinderzitjes betreft is de T-Roc er klaar voor. De twee buitenste zitplaatsen achterin hebben ISOFIX-bevestigingspunten, die het installeren van kinderzitjes gemakkelijk en zeer veilig maken. De deuren openen ook wijd, wat een echt pluspunt is wanneer u kinderen in en uit moet laden of hun stoeltjes moet installeren.
In praktisch opzicht geven de 60/40 neerklapbare achterstoelen u extra laadruimte. Er is ook een skiluik boven de middelste zitplaats zodat u lange dingen kunt vervoeren en nog steeds ruimte heeft voor twee mensen achterin. De middelste zitplaats is echter wat klein en heeft een verhoogde zitting, dus het is niet echt de beste plek voor volwassenen tijdens lange ritten.
Wat betreft zicht zit de T-Roc hoger zodat de kinderen achterin eigenlijk redelijk goed zicht naar voren hebben. De schuine daklijn en grote C-stijlen kunnen het echter wat claustrofobisch maken achterin en beperken het zicht voor kleinere passagiers.