2024 Toyota C-HR Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Motortype | 4-cilinder, in-lijn | 4-cilinder, in-lijn |
Versnellingsbak | CVT | CVT |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Maximaal vermogen | 103 kW (140 pk) | 145 kW (197 pk) |
Maximaal koppel | 142 Nm @ 3.600 tpm | 190 Nm @ 4.400 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine (95 octaan+) | Benzine (95 octaan+) |
Brandstoftankcapaciteit | 43 liter | 43 liter |
Emissienorm | Euro 6e | Euro 6e |
Top Snelheid | 170 km/u | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterij | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 105-109 g/km | 108-111 g/km |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 4,7-4,8 L/100km | 4,8-4,9 L/100km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitcapaciteit | 5 (alle uitvoeringen) |
Kofferruimte | 1.8L Hybrid: 388-443 L |
2.0L Hybrid: 364-428 L | |
Achterstoelenverdeling | 60:40 (alle uitvoeringen) |
Voorstoelverstelling | Handmatig (Active, Dynamic, Business, Business Plus) |
Elektrisch (Executive, Premiรจre Edition, GR SPORT PLUS, GR SPORT Premiรจre Edition) | |
Hoogteverstelling stoelen | Bestuurder: Alle uitvoeringen |
Passagier: Dynamic en hoger, Business Plus | |
Stoelverwarming voor | Executive en hoger |
Lendensteun bestuurdersstoel | Dynamic en hoger, Business Plus |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Executive, Premiรจre Edition, GR SPORT PLUS, GR SPORT Premiรจre Edition |
Bekleding | Active: Zwart/grijze melange stof |
Dynamic, First Edition, Business, Business Plus: Zwarte stof met koperen stiksels | |
Executive: Zwarte stof met veganistisch leer en suรจde accenten | |
Premiรจre Edition: Geperforeerd zwart veganistisch leer met zwavelkleurige stiksels | |
GR SPORT PLUS, GR SPORT Premiรจre Edition: Suรจde met zwarte veganistische lederen accenten en rode stiksels | |
Verwarmd stuurwiel | Niet beschikbaar voor hybride versies |
Ambientverlichting | Executive, Premiรจre Edition, GR SPORT PLUS, GR SPORT Premiรจre Edition |
Glazen schuif/kanteldak | Vast panoramadak: Optioneel op Executive en GR SPORT PLUS, Standaard op Premiรจre Edition en GR SPORT Premiรจre Edition |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 140 | Hybrid 200 |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.505 – 1.520 | 1.540 – 1.550 |
Max. toegestane massa (kg) | 1.930 | 1.955 |
Max. aanhangergewicht, ongeremd (kg) | 725 | 725 |
Max. aanhangergewicht, geremd (kg) | 725 | 725 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 |
1.8L Hybrid:
- Active: 1,505 kg
- Dynamic, First Edition, Business: 1,510 kg
- Executive, Business Plus: 1,520 kg
2.0L High Power Hybrid:
- Dynamic, First Edition, Business: 1,540 kg
- Executive, Premiรจre Edition, GR SPORT PLUS, Business Plus: 1,550 kg
- GR SPORT Premiรจre Edition (with 20″ wheels): 1,550 kg
Specificatie | 1.8L Hybrid (Hybrid 140) | 2.0L High Power Hybrid (Hybrid 200) |
---|---|---|
Vanafprijs (Nederland) | โฌ37.295 | โฌ42.495 |
Brandstoftype | Benzine (95 octaan+) | Benzine (95 octaan+) |
Cilinders | 4, in-lijn | 4, in-lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc | 1.987 cc |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | CVT (Automatisch) | CVT (Automatisch) |
Brandstofverbruik (Gecombineerd WLTP) | 4,7-4,8 L/100km | 4,8-4,9 L/100km |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 105-109 g/km | 108-111 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijcapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal vermogen | 103 kW (140 pk) | 145 kW (197 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 seconden | 7,9 seconden |
Maximaal koppel (benzinemotor) | 142 Nm @ 3.600 tpm | 190 Nm @ 4.400 tpm |
Topsnelheid | 170 km/u | 180 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1558 mm |
Breedte | 1832 mm |
Lengte | 4362 mm |
Wielbasis | 2640 mm |
Functiecategorie | Active | Business | Dynamic | Business Plus | First Edition | Executive | GR SPORT PLUS | Premiรจre Edition | GR SPORT Premiรจre Edition |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs (โฌ) | 37.295 | 37.995 | 40.495 | 41.295 | 42.995 | 45.995 | 48.895 | 52.495 | 53.395 |
Exterieur | |||||||||
Koplampen | LED reflector | LED reflector | LED reflector | LED reflector | LED Prisma projector | LED Prisma projector | LED Prisma projector | LED Prisma projector | LED Prisma projector |
Mistlampen voor | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Privacy glas | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Wielmaat | 17″ | 17″ | 18″ | 18″ | 18″ | 19″ | 19″ | 19″ | 20″ |
Wielontwerp | Zilver lichtmetaal | Zilver lichtmetaal | Zwart gepolijst lichtmetaal | Zwart gepolijst lichtmetaal | Zwart gepolijst lichtmetaal | Zwart gepolijst lichtmetaal | Volledig zwart lichtmetaal | Zwart gepolijst lichtmetaal | Zwart gepolijst lichtmetaal |
Bi-tone lak | – | – | – | – | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard (Bi-tone+) | Standaard (Bi-tone+) |
Panoramadak | – | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Interieur | |||||||||
Bekleding | Stof | Stof | Stof | Stof | Stof | Stof met veganistisch leer en suรจde | Suรจde met veganistisch leer | Geperforeerd veganistisch leer | Suรจde met veganistisch leer |
Klimaatregeling | Handmatige airco | Handmatige airco | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone |
Stoelverwarming (voor) | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bestuurdersstoel verstelling | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Elektrisch met geheugen | Elektrisch met geheugen | Elektrisch met geheugen | Elektrisch met geheugen |
Sfeerverlichting | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard (Multi-kleur) | Standaard |
Stuurwiel materiaal | Veganistisch leer | Veganistisch leer | Veganistisch leer | Veganistisch leer | Veganistisch leer | Veganistisch leer | Geperforeerd veganistisch leer (GR SPORT) | Veganistisch leer | Geperforeerd veganistisch leer (GR SPORT) |
Infotainment | |||||||||
Touchscreen formaat | 8″ | 8″ | 8″ | 8″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Navigatie | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Cloud-gebaseerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd | Geรฏntegreerd |
Digitaal instrumentenpaneel | 7″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Draadloze telefoonlader | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
JBL Premium Audio | – | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Head-up display | – | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Veiligheid & Rijhulp | |||||||||
Toyota Safety Sense | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Dodehoekdetectie | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Rear Cross Traffic Alert | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
360-graden camera | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Bestuurder Monitoring Camera | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aandrijving en Chassis | |||||||||
Beschikbare aandrijflijnen | 1,8L Hybrid | 1,8L Hybrid | 1,8L/2,0L Hybrid | 1,8L/2,0L Hybrid | 1,8L/2,0L Hybrid | 1,8L/2,0L Hybrid | 2,0L Hybrid | 2,0L Hybrid | 2,0L Hybrid |
Aandrijving | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD | FWD |
Transmissie | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT |
Selecteerbare rijmodi | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aanvullende Functies | |||||||||
Smart entry | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Nanoe X luchtzuivering | – | – | – | – | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Smart Digital Key | – | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Styling | Style Pack Black | Stylingelementen voor de voorbumper in pianozwart, voorbumperlijst, zijlijsten | 825 |
Urban Pack | Voorskirt, achterskirt, zijkirts in mat donkergrijs | 725 | |
Adventure Pack | Voorskirt, achterskirt, zijstappen in mat donkergrijs | 1.495 | |
GR SPORT exterieur striping | Rode striping voor GR SPORT-modellen | 409 | |
GR SPORT wielstriping | Rode wielaccenten voor GR SPORT-modellen | 242 | |
Wielen en Banden | 17″ zilverkleurige lichtmetalen velgen (set van 4) | Zilverkleurige 17-inch lichtmetalen velgen | 1.659 |
18″ matzwarte lichtmetalen velgen (set van 4) | Matzwarte 18-inch lichtmetalen velgen | 1.964 | |
19″ antraciet lichtmetalen velgen (set van 4) | Antracietkleurige 19-inch lichtmetalen velgen | 2.345 | |
Winterset 17″ | 5-dubbelspaaks zilvergrijze lichtmetalen velgen met Yokohama V906 winterbanden | 2.225 | |
Winterset 18″ | 5-dubbelspaaks zwarte lichtmetalen velgen met Yokohama V906 winterbanden | 2.595 | |
Winterset 19″ | Meermaals spaaks antracietkleurige lichtmetalen velgen met Goodyear of Continental winterbanden | 3.795-3.995 | |
Wielsloten | Beveiligingssloten voor wielen (chroom of zwart) | 67-79 | |
Set bandopslagzakken | Set van 4 zakken voor het opslaan van banden | 118 | |
Comfort en Technologie | Draadloze telefoonoplader | Maakt draadloos opladen van compatibele smartphones mogelijk | N.V.T. |
Kledinghanger | Bevestigt aan de hoofdsteun voor het ophangen van kleding | 30 | |
Koelbox | Koelbox met een capaciteit van 7,5 liter | 281 | |
Transport en Bagage | Dwarsbalken voor dakdragers | Basis voor het bevestigen van dakaccessoires | 404 |
Dakkoffer | Verschillende maten beschikbaar voor extra opslag | 762-1.062 | |
Ski-/snowboardhouders | Voor het vervoeren van 4-6 paar ski’s of 2-4 snowboards | 173-195 | |
Fietshouder (dakgemonteerd) | Voor het vervoeren van een fiets op het dak | 174 | |
Fietsendrager (trekhaakgemonteerd) | Voor het vervoeren van 2 of 3 fietsen | 444-570 | |
Verticaal afneembare trekhaak | Voor het trekken van aanhangers, kan worden verwijderd wanneer niet in gebruik | 1.612 | |
Adapter 13-polig naar 7-polig | Voor het aansluiten van een 7-polige trailer op een 13-polige autosocket | 22 | |
Adapter 7-polig naar 13-polig | Voor het aansluiten van een 13-polige trailer op een 7-polige autosocket | 26 | |
Bescherming | Rubberen vloermatten | Duurzame, gemakkelijk te reinigen vloermatten | 121 |
Textiele vloermatten | Vloermatten van tapijt (standaard of 830g) | 114-153 | |
Kofferbakbeschermer | Duurzame plastic bescherming voor de kofferbakvloer | 110 | |
Achterbankbeschermer | Beschermt de achterkant van de achterbank wanneer deze is neergeklapt | 158 | |
Achterbumper beschermfolie | Transparante folie om de bumper te beschermen tegen krassen | 139 | |
Deurbeschermfolie | Transparante folie om de randen van de deuren te beschermen | 195 | |
Motorkap beschermfolie | Transparante folie om de motorkap te beschermen tegen steenslag | 328 | |
Voorbumper beschermfolie | Transparante folie om de voorbumper te beschermen | 214 | |
Spatlappen (voor en achter) | Vermindert opspattend water en beschermt de carrosserie | 97-201 | |
Veiligheid | Veiligheidshamer | Voor het inslaan van een raam in noodgevallen | 27-35 |
E.H.B.O.-kit | Basisbenodigdheden voor eerste hulp | 20 | |
Waarschuwingsdriehoek | Voor noodgevallen langs de weg | 9 | |
Veiligheidsvest | Reflecterend vest voor veiligheid langs de weg | 5 | |
Set reserve-LED-lampen | Vervangende LED-lampen | 66 | |
Beveiliging | Alarmsysteem (klasse 3 AA04) | Geavanceerd voertuigbeveiligingssysteem | 1.256 |
Auto-onderhoud | Toyota ProTect exterieur | Langdurige lakbescherming | 464 |
Toyota ProTect interieur | Beschermt interieur oppervlakken | 121 | |
Toyota ProTect lichtmetalen velgen | Bescherming voor lichtmetalen velgen | 78 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (โฌ) | Toepasbare Uitvoeringen |
---|---|---|---|
Next Generation Pack | – Panoramisch dak (vast) met thermisch comfortglas – Digitale binnenspiegel met camerafunctie (Slimme Achteruitkijkspiegel) – Head-up Display – JBL Premium Audio met 9 JBL-luidsprekers incl. subwoofer – Compatibiliteit met Slimme Digitale Sleutel | 2.950 | Executive, GR SPORT PLUS (Niet beschikbaar voor Business/Business Plus) |
Travel Pack | – Crossbars – Dakkoffer M 415 L (1704x417x861 mm) | 1.025 | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus |
Roof Bike Pack | – Crossbars – Fietshouder (dakgemonteerd) | 495 | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus |
Introduction Pack | – Voorbumperlijst (pianozwart) – Kofferbakbescherming (Hybrid 140 en Hybrid 200) – Zijlijst (pianozwart) | 625 | Business, Business Plus en lagere uitvoeringen (Niet voor GR SPORT uitvoeringen en Premiรจre Edition) |
Calamiteiten Pack | – 2x Veiligheidshamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x Eerste hulp kit – 1x Waarschuwingsdriehoek | 79 | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus |
Interieur Beschermingspakket HEV | – Rubber vloermatten set (Hybrid 140 en Hybrid 200) – Kofferbakbescherming (Hybrid 140 en Hybrid 200) – Bescherming achterbank | 315 | Hybrid uitvoeringen inclusief Business en Business Plus |
Exterieur Beschermingspakket | – Spatlappen voor en achter – Beschermfolie voor de achterbumper – Beschermfolie voor de deur randen | 455 | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus |
Style Pack Black | – Voorbumperlijst (pianozwart) – Stylingelementen voor de voorbumper – Zijlijsten (pianozwart) | 825 | Business, Business Plus en lagere uitvoeringen (Niet voor GR SPORT uitvoeringen en Premiรจre Edition) |
Urban Pack | – Voorskirt (mat donkergrijze afwerking) – Achterskirt (mat donkergrijze afwerking) – Zijkirts (mat donkergrijze afwerking) | 725 | Business, Business Plus en lagere uitvoeringen (Niet voor GR SPORT uitvoeringen en Premiรจre Edition) |
Adventure Pack | – Voorskirt (mat donkergrijze afwerking) – Achterskirt (mat donkergrijze afwerking) – Zijstappen | 1.495 | Business, Business Plus en lagere uitvoeringen (Niet voor GR SPORT uitvoeringen en Premiรจre Edition) |
GR SPORT Premiรจre Pack | – GR SPORT exterieur striping – GR SPORT wiel striping | 515 | Alleen voor GR SPORT Premiรจre Edition (Niet beschikbaar voor Business/Business Plus) |
Prijsstructuur van 2024 Toyota C-HR Hybride
Uitvoering | 1.8L Hybrid 140 | 2.0L Hybrid 200 |
---|---|---|
Active | โฌ37.295 | – |
Business | โฌ37.995 | – |
Dynamic | โฌ40.495 | โฌ42.495 |
Business Plus | โฌ41.295 | โฌ41.295 |
First Edition | โฌ42.995 | โฌ44.995 |
Executive | โฌ45.995 | โฌ47.995 |
GR SPORT PLUS | – | โฌ48.895 |
Premiรจre Edition | – | โฌ52.495 |
GR SPORT Premiรจre Edition | – | โฌ53.395 |
Is Het De Moeite Waard Om De Toyota C-HR Hybride Te Kopen?
Dit is de Toyota C-HR, een sprong voorwaarts voor Toyota’s compacte crossover. Het heeft nog steeds dezelfde avant-gardistische carrosseriestijl als voorheen, maar probeert enkele tekortkomingen te compenseren. We zijn een groep auto-enthousiastelingen die dit nieuwe model hebben getest en kunnen eerlijk zeggen dat Toyota op veel belangrijke gebieden stappen heeft gezet; echter, aangezien de C-HR een auto is die vorm boven pure functie stelt, moeten er compromissen worden gesloten.
Maar de C-HR, nou ja, de nieuwe, heeft hetzelfde radicaal uitziende exterieurthema maar met nog scherpere, futuristische lijnen. Dat komt duidelijk omdat Toyota de C-HR heeft “gedesignized”, wat betekent dat ze hem hebben gemaakt voor de “anders uitzien” aantrekkingskracht. Maar deze reรฏncarnatie komt met sprongen vooruit in interieur verfijning, beschikbare technologie en hybride aandrijflijn verfijning.
De belangrijkste verandering is dat de nieuwe C-HR alleen als hybride wordt aangeboden, wat in lijn is met Toyota’s plannen om hun hele assortiment te elektrificeren. Het lijkt een redelijk compromis tussen brandstofverbruik en vermogen in de stad en voorsteden.
Echter, zelfs dan springt de C-HR eruit in de categorie compacte crossovers. Het is de “hippe” versie van de Toyota Corolla Cross (basis auto), minus enkele utiliteiten. Dat blijkt uit het feit dat hij een hogere basis MSRP heeft dan de auto die hij vervangt, en daarom maakt de C-HR een sprong.
Hoewel de verbeteringen welkom zijn, is het belangrijk op te merken dat de C-HR nog steeds enkele beperkingen heeft qua ruimte voor achterpassagiers en algemene praktische bruikbaarheid in vergelijking met meer conventionele compacte SUV’s. Daarom is het, als het om dit model gaat, aan de consument om te beslissen of ze stijl willen opofferen voor functionaliteit.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Toyota C-HR biedt een keuze uit hybride aandrijflijnen, wat een verschuiving naar elektrificatie markeert in vergelijking met de vorige generatie. In de meeste markten, waaronder het VK en Europa, zijn twee zelf-opladende hybride opties beschikbaar: een 1,8-liter systeem en een krachtiger 2,0-liter setup.
Het basis 1,8-liter hybride systeem levert een gecombineerd vermogen van 140 pk. Deze aandrijflijn biedt adequate prestaties voor stedelijk en voorstedelijk rijden, waarbij Toyota claimt dat de 0-100 km/u tijd ongeveer 9,9 seconden bedraagt. Hoewel niet bijzonder snel, biedt het voldoende acceleratie voor de meeste dagelijkse rijsituaties.
Voor wie meer prestaties zoekt, levert het 2,0-liter hybride systeem een robuustere 197 pk. Deze aandrijflijn verkort de 0-100 km/u tijd tot ongeveer 7,9 seconden, wat merkbaar betere acceleratie en inhaalvermogen biedt. Het extra vermogen wordt vooral gewaardeerd bij het invoegen op snelwegen of het aanpakken van heuvelachtig terrein.
Beide hybride systemen maken gebruik van Toyota’s beproefde e-CVT (elektronisch gestuurde Continu Variabele Transmissie). Dit type transmissie is verfijnd over meerdere generaties Toyota hybriden en biedt soepele en efficiรซnte vermogensoverdracht in de meeste situaties. Het is echter vermeldenswaard dat onder harde acceleratie de e-CVT nog steeds een karakteristiek “gebrom” kan produceren als de motortoeren stijgen en op hogere toerentallen blijven hangen.
Een van de belangrijkste verbeteringen in deze generatie is de integratie van een nieuwe lithium-ion accu, die de nikkel-metaalhydride accu van het vorige model vervangt. Deze verandering brengt verschillende voordelen met zich mee, waaronder verminderd gewicht, verbeterde vermogensdichtheid en potentieel betere thermische beheersing. Het resultaat is een responsiever elektrisch assist en verbeterde algehele efficiรซntie.
In de praktijk schitteren hybride aandrijflijnen in stedelijke omgevingen waar frequent stoppen en rijden op lage snelheid uitgebreid gebruik van elektrische kracht mogelijk maakt. De overgang tussen elektrische en benzinekracht is over het algemeen soepel en naadloos, wat bijdraagt aan een verfijnde rijervaring in stop-and-go verkeer.
Snelwegrijden is comfortabel en efficiรซnt, hoewel de C-HR niet is ontworpen voor high-performance rijden. Wanneer hard gepusht op bochtige wegen of tijdens agressieve acceleratie, worden de beperkingen van het hybride systeem en e-CVT duidelijker, waarbij motorgeluid toeneemt en de aandrijflijn minder responsief aanvoelt in vergelijking met traditionele benzinemotoren met conventionele automaten.
Brandstofefficiรซntie is een sterk punt in de hele C-HR line-up. De 1,8-liter hybride is goed voor een indrukwekkende 4,7 l/100 km gecombineerd in VK-tests, terwijl de 2,0-liter hybride ongeveer 4,8 l/100 km haalt. Het werkelijke verbruik zal variรซren op basis van rijomstandigheden, maar we halen gemakkelijk 4,7 l/100 km in gemengd rijden, wat uitstekend is voor een voertuig in deze klasse.
Over het algemeen geven de aandrijflijnopties in de 2024 C-HR prioriteit aan efficiรซntie en soepele werking boven pure prestaties. Voor kopers die op zoek zijn naar een stijlvolle stadsauto met lage gebruikskosten, leveren de hybride aandrijflijnen wat ze beloven. Echter, degenen die de voorkeur geven aan sportief rijden kunnen de prestaties van de C-HR adequaat vinden maar niet bijzonder boeiend in vergelijking met sommige conventioneel aangedreven concurrenten.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remprestaties, organischer dan ooit, geven vertrouwen. Regeneratief remmen – een veelvoorkomende functie bij hybriden die energie opvangt tijdens het remmen en deze naar de accu leidt om deze op te laden – is gemonteerd op de C-HR. Dit lijkt nu echt goed afgesteld te zijn door Toyota, zodat de overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen als naadloos wordt ervaren.
Dit voelt behoorlijk prettig aan, en de respons is goed genoeg om gemakkelijk tot stilstand te komen tijdens het rijden. De initiรซle bijt is niet te hard voor stadsritten en al dat verkeer dat je in steden vindt. De voorspelbaarheid bij harder indrukken, met de opbouw van remkracht, biedt je fijne controle over het voertuig.
Toch is een van de meest betekenisvolle verbeteringen dat het niet meer zo “sponsachtig” aanvoelt als het vorige model. Het pedaal is veel steviger in het algemeen, maar specifiek aan het begin van de beweging, dus het is veel eenvoudiger om precies te remmen, wat vooral belangrijk is wanneer je manoeuvreert op lagere snelheden. Ook noodremmen klinkt goed. Met functies zoals antiblokkeersysteem en elektronische remkrachtverdeling levert het systeem zelfverzekerde remkracht en behoudt het de stabiliteit van de C-HR, zelfs bij hard remmen.
De 2,0-liter, met zijn toegevoegd gewicht en vermogen, vereist mogelijk dat je iets harder op het pedaal moet drukken om tot stilstand te komen, maar dit verschil is minimaal voor de meeste bestuurders. Het integreert ook soepel met de geavanceerde rijhulpsystemen van de C-HR, zoals automatisch noodremmen, wat het beter maakt voor de algehele veiligheid.
Besturing En Ophanging
De besturing en vering in een Toyota C-HR zijn zeer prettig, niet te zacht maar niet te hard. Toyota heeft er bij dit nieuwe model een punt van gemaakt dat het meer neigt naar praktisch dagelijks gebruik in plaats van sportief rijplezier.
Laten we beginnen met de besturing. Elektrisch bekrachtigd, dus makkelijk te tillen en draaien, zeer prettig op parkeerterreinen en drukke stadsstraten. De besturing wordt wat stugger wanneer je sneller rijdt en je voelt stevigheid op de snelweg. Het is nauwkeurig genoeg om volledig te vertrouwen tijdens het rijden maar mist de scherpe feedback die de sportievere modellen hebben. Het is in het algemeen een prima auto voor dagelijks gebruik, maar niet te opwindend voor de liefhebbers.
Ook heeft de C-HR een MacPherson veerpoot voor en dubbele wieldrager achter, wat de vering betreft. Dit geeft een goede combinatie van comfort en stevigheid. Het is een echt prettige, verfijnde rit wanneer de wegen mooi zijn, maar je voelt wat meer stevigheid op de wegen als ze niet zo mooi zijn, en nog meer als je kiest voor de 19 of 20-inch wielen.
De C-HR neemt bochten zeer goed en heeft weinig carrosserierol, geloof me. Als je op zoek bent naar iets sportiever, komt de GR Sport uitvoering met een sportief afgestelde vering die stevigere demping en minder carrosserierol biedt. Maar houd er rekening mee dat zelfs de GR Sport een opgewaardeerde sport is en geen echte sportauto. De vering is zeer prettig en absorberend, maar met grotere wielen lijkt het weggeluid toe te nemen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Nou, te beginnen met het basismodel, de C-HR heeft 17-inch lichtmetalen velgen met 215/60R17’s. Ze zijn een goede balans tussen comfort, geluidsabsorptie en brandstofverbruik. De hogere zijwanden van deze banden dragen bij aan een soepelere rit, vooral over ruwe stadswegen, en ze zijn meestal de meest kosteneffectieve optie voor vervanging.
Hogerop de ladder hebben de middenmodellen 18-inch wielen en 225/50R18 banden. Deze setup biedt een lichte verbetering in handling-respons en bochtengrip vergeleken met de 17-inch optie, terwijl nog steeds een redelijk niveau van rijcomfort wordt behouden. De grotere wielen dragen ook bij aan de sportiviteit van de C-HR omdat ze er goed uitzien.
Vooral aan de bovenkant van het gamma, met name op het GR Sport model, de C-HR met 19-inch wielen, en zelfs de 20-inch wielen op de GR SPORT Premiรจre Edition. Deze hebben meestal lageprofiel banden zoals 225/45R19, of 225/40R20. Hoewel deze opties zeker een gedurfde visuele uitstraling hebben en de scherpste handling in de line-up bieden, komen ze met enkele compromissen.
De lageprofielbanden op de grote wielopties zorgen voor een wat hardere rit, waarbij de oneffenheden in de weg gemakkelijker worden doorgegeven aan het interieur. Ze zouden waarschijnlijk ook veel meer lawaai maken, zeker op een ruwer oppervlak. Niet alleen dat, maar deze banden zijn zoveel duurder om te vervangen en zijn veel gemakkelijker te beschadigen door gaten in de weg of stoepranden.
Toyota verkoopt ook winterwielpakketten voor de C-HR, dus ze beseffen de noodzaak van seizoensgebonden bandenwissels voor maximale veiligheid en prestaties. Dit zijn winterpakketten bestaande uit 17-inch, 18-inch, of 19-inch wielen met goede winterbanden zoals Yokohama, Goodyear en Continental. Het zijn allemaal all-weather winterbanden die betere tractie en controle bieden in koud weer, zodat bestuurders van de C-HR zich nu het hele jaar door veel veiliger en zelfverzekerder voelen op de weg.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Toyota C-HR is dramatisch verbeterd qua design, materialen en technologie. Het interieur heeft een vernieuwde, enigszins avant-gardistische uitstraling die complementair is aan de buitenkant van de auto. Het dashboard heeft een zeer gelaagde uitstraling met verschillende texturen, en de middenconsole staat onder een hoek gericht naar de bestuurder, wat zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk is.
De materiaalkwaliteit is zeker verbeterd. Zelfs de basismodellen hebben zachte materialen op het dashboard en de deurpanelen, wat een echt prettige touch is. De GR Sport uitvoering brengt het echter naar een hoger niveau met Alcantara of kunstsuรจde inzetstukken, contrasterende stiksels en verschillende sportieve designaccenten die het interieur veel hoogwaardiger maken.
Een opvallend kenmerk is het nieuwe infotainmentsysteem. Met een touchscreen dat varieert van 8 inch in de basismodellen tot een forse 12,3 inch in hogere uitvoeringen, gaat het niet alleen om het uiterlijk. Het scherm staat hoog genoeg om gemakkelijk te zien en de graphics zijn helder en snel. De nieuwe modellen komen allemaal met een digitaal instrumentencluster dat je kunt programmeren om alleen de informatie weer te geven die je wilt, en de topuitvoeringen hebben zelfs een head-up display om wat extra tech flair toe te voegen.
De stoelen zijn ontworpen met comfort in gedachten. De voorstoelen zijn comfortabel en bieden in hogere uitvoeringen elektrische verstelling. De GR Sport stoelen hebben meer zijdelingse steun en leuke kleine details zoals geborduurde logo’s en contrasterende stiksels. Ook nieuw is de sfeerverlichting in de hogere uitvoeringen, met 64 kleuren om uit te kiezen, het geeft de auto echt een zeer hoogwaardig gevoel, vooral ’s nachts.
Hoewel het interieur van de C-HR indrukwekkend is, kan het zicht naar achteren wat beperkt zijn door de hoge taillelijn en aflopende daklijn, waardoor de achterstoelen wat besloten aanvoelen. Toyota heeft dit enigszins gecompenseerd met lichtgekleurde hemelbekleding en, in sommige modellen, een panoramisch glazen dak, maar het blijft een factor. De opbergvakken zijn mooi ontworpen met een goed formaat middenconsole vak en deurvakken, maar het is niet de grootste in zijn klasse.
Een van de beste aspecten van het klimaatcontrolesysteem is dat het nog steeds echte knoppen en draaiknoppen heeft om het te bedienen, in tegenstelling tot veel van de nieuwere auto’s die alles proberen te doen met een touchscreen. Het lijkt goed gebouwd te zijn, en er is niet veel pianozwarte afwerking om te krassen. Toyota heeft ook uitgeblonken met de geluidsisolatie, de cabine is veel stiller dan voorheen, en dit kleine detail draagt bij aan de hele “premium” ervaring.
Exterieur Uiterlijk
De Toyota C-HR heeft zeker een zeer uniek en onderscheidend uiterlijk. Hij behoudt nog steeds de coupรฉ-achtige vorm die de C-HR zijn naam gaf (Coupรฉ High-Rider), maar de lijnen zijn verfijnd en gemoderniseerd. De voorkant heeft een grotere grille en meer modern ogende LED-koplampen met C-vormige dagrijverlichting, wat het een unieke, bijna futuristische uitstraling geeft.
Het meest onderscheidende ontwerpelement, dat Toyota de “hammerhead” voorkant noemt, creรซert een vlak, breed oppervlak dat voorbij de grille steekt, lijkend op een hamerhaai. Dat draagt niet alleen bij aan de onderscheidende stijl van de C-HR maar laat hem ook lager en breder op de grond lijken.
De C-HR is ook zeer onderscheidend vanaf de zijkant, met sterkere karakterlijnen en agressief ogende wielkasten die hem breed en bijna gespierd doen lijken. Hij heeft een schuin aflopende daklijn aan de achterkant om dat sportieve coupรฉprofiel te behouden.
De nieuwe verzonken deurgrepen zijn een coole touch. Ze liggen bijna vlak tegen de carrosserie wanneer ze naar beneden zijn, maar ze steken een beetje uit wanneer je met de sleutelhanger nadert, wat ook bijdraagt aan het strakke zijprofiel en waarschijnlijk de luchtweerstand een beetje vermindert.
Aan de achterkant houdt de C-HR zich ook niet in. Hij heeft een LED-lichtbalk over de volle breedte met het C-HR-logo in het midden, wat echt een coole uitstraling heeft tijdens de nacht. De achterruit is steil aflopend om bij de coupรฉ-achtige daklijn te passen en eindigt met een agressieve achterspoiler.
Het nieuwe two-tone kleurenschema zal aanspreken bij degenen die willen opvallen. De “bi-tone+” optie voegt de secundaire kleur niet alleen toe aan het dak maar ook aan de onderste carrosseriepanelen aan de achterkant, die het rond de auto draagt. Toyota levert “Supersonic Red” en “Sulphur” (een zeer fel geel) kleuren die passen bij de hoekige stijl van de C-HR. En geen achterruitwisser, wat een beetje controversieel zou kunnen zijn, vooral in regenachtig weer, maar Toyota beweert dat het aerodynamische ontwerp water er natuurlijk van af laat stromen.
De GR Sport uitvoering is het volgende niveau met de sportieve look, agressievere voorbumper, sideskirts en diffuser-achtige achterbumper. Hoewel deze aanpassingen voornamelijk esthetisch zijn, voegen ze een meer prestatiegerichte uitstraling toe aan de C-HR. De aerodynamica van de auto is ook een focus van het ontwerp; soepele overgangen tussen carrosseriepanelen en het gebruik van verzonken deurgrepen (die trouwens elektrisch worden geactiveerd) verminderen luchtweerstand en windgeruis. Deze generatie is iets breder, dus misschien voegt dat wat meer interieurruimte toe, maar ze hebben de compacte stadsvriendelijke maat niet verloren. Het lijkt goed geconstrueerd te zijn met een goede pasvorm van de panelen en een mooie glanzende lak die het gesculpteerde ontwerp van de carrosserie laat zien.
Comfort En Gemak
Als het gaat om zitcomfort in de Toyota C-HR, zijn de voorstoelen behoorlijk goed ontworpen en ondersteunend. Ze hebben een goede verscheidenheid aan verstelmogelijkheden, en zelfs in de hogere uitvoeringen komen ze met elektrische verstelling voor de bestuurdersstoel. De licht verhoogde zitpositie biedt een echt goed zicht op de weg, wat veel crossover kopers lijken te waarderen. Maar dan weer zou de hoge taillelijn, als gevolg van het aflopende exterieurontwerp, een beetje problematisch kunnen zijn voor kortere bestuurders wat betreft het zicht naar buiten.
De stoelbekleding varieert afhankelijk van de uitvoering. Basismodellen komen met duurzaam textiel, maar je krijgt kunstleer of een mix van kunstleer en Alcantara op hogere uitvoeringen. De GR Sport gaat een stap verder met meer ondersteunende stoelen die je beter op je plaats houden wanneer je scherpe bochten neemt.
Wat klimaatbeheersing betreft, doet de C-HR het uitstekend. De meeste komen met automatische dual-zone klimaatcontrole, wat betekent dat jij en je voorpassagier je eigen temperatuur krijgen. Het houdt de zaken comfortabel en werkt stil. Als je in een kouder klimaat woont, zijn de hogere uitvoeringen met verwarmde voorstoelen een prettige aanvulling.
Het nieuwe infotainmentsysteem is een ander hoogtepunt. Het touchscreen, dat tot 12,3 inch kan zijn op hogere uitvoeringen, is responsief en heeft heldere graphics. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard met draadloze mogelijkheden voor eenvoudige smartphone-integratie. Hoewel de interface over het algemeen intuรฏtief is, zul je misschien merken dat sommige functies wat menu-navigatie vereisen.
Het heeft enkele zeer prettige opbergvakken, niet de grootste in zijn klasse. Het middenconsole vak is zeer groot, en er zijn andere vakken zoals deurvakken van voldoende formaat en een draadloze oplaadpad in de hogere uitvoeringen. De achterstoelen zijn ook niet super comfortabel omdat het ontwerp een beetje ten koste gaat van de passagiersruimte en de hoofdruimte enigszins beperkt is voor lange mensen.
Het is zo compact en kan in en uit kleine ruimtes manoeuvreren, en het heeft een achteruitrijcamera dus het is veel makkelijker te parkeren. De hogere uitvoeringen hebben een 360-graden camerasysteem, waarmee je rondom het voertuig kunt kijken, iets zeer prettigs gezien het gebrek aan zicht naar achteren. Je zult ook de elektrische achterklep waarderen (op hogere uitvoeringen); deze opent met een schop van je voet. Voor de techfreaks is er een Toyota-app voor afstandsbediening functies en een JBL-geluidssysteem op hogere uitvoeringen voor geweldige geluidskwaliteit.
Veiligheid En Beveiliging
De Toyota C-HR heeft zijn veiligheid naar een nieuw niveau getild met een bijgewerkt Toyota Safety Sense. Zelfs hun pre-collision systeem is geรผpgraded om voetgangers en fietsers veel beter te detecteren zodat je je echt veel veiliger voelt tijdens het rijden. De dynamische radar cruise control werkt in een veel breder snelheidsbereik en het lane tracing assist systeem is verbeterd tot het punt dat het veel natuurlijker gedraagt dan voorheen. Hoewel deze functies een semi-zelfstandige rijervaring bieden, moet je nog steeds opletten tijdens het rijden.
Enkele belangrijke veiligheidsfuncties zijn het Pre-Collision System met Voetgangersdetectie, dat camera’s en radar gebruikt om je te waarschuwen voor dreigende botsingen en zelfs voor je zal remmen als dat nodig is. Dynamic Radar Cruise Control houdt een veilige afstand tot het voorliggende voertuig, past je snelheid aan waar nodig, zelfs in druk verkeer. Lane Departure Alert met Steering Assist houdt je in je rijstrook en als je begint af te wijken geeft het je een kleine stuurassistentie om je in je rijstrook te houden. Automatic High Beams schakelen je koplampen voor je zodat je het meeste kunt zien zonder andere bestuurders te verblinden en Road Sign Assist toont je de verkeersborden waar je op moet letten in je instrumentencluster.
Het heeft ook een Blind Spot Monitor en Rear Cross-Traffic Alert zodat je niet tegen andere auto’s botst omdat het je vertelt wanneer er auto’s in je dode hoek zijn en wanneer verkeer van achteren nadert terwijl je achteruit rijdt. Parking Support Brake is een optie die detecteert wanneer er iets of iemand in de buurt is tijdens het parkeren en voorkomt dat je ze raakt. Het frame is van hoogwaardig staal, en de auto heeft veel airbags, dus de crashveiligheid is behoorlijk goed.
Ze hebben ook dit nieuwe Driver Monitor systeem, er is een camera die je constant in de gaten houdt op tekenen van in slaap vallen of afleiding en het laat je weten wanneer dit gebeurt. Het lane departure systeem stuurt je zachtjes terug in je rijstrook, en de adaptieve cruise control handelt al het stop-and-go verkeer voor je af. Voor gezinnen heeft de C-HR ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en kindersloten op de achterdeuren. Het heeft een 5-sterren euro NCAP-beoordeling dus de veiligheid voor alle passagiers is behoorlijk goed.
Hoe Rijdt Het?
Rondrijden in een Toyota C-HR is soepel, zuinig, en presteert voldoende om je te redden in de stad en buitenwijken. Maar dan in een stad als deze doet de C-HR het zeer goed. Hij is klein, en de besturing is zeer licht. Hij past in kleine parkeerplaatsen en kan zich door smalle straten wurmen zonder veel problemen. Het hybride systeem, vooral de 1,8-liter versie, handelt stop-and-go verkeer uitstekend af, vaak rijdend op alleen elektrische kracht voor korte ritten, wat zorgt voor uitstekende brandstofefficiรซntie en een stille rit.
Het zicht is behoorlijk goed vanaf de bestuurdersstoel, je hebt goed zicht voor je en naar de zijkanten. Maar het cool ogende achterontwerp vermindert wel het zicht. Gelukkig is er een standaard achteruitrijcamera, en een 360-graden camerasysteem beschikbaar op de duurdere uitvoeringen zodat je kunt zien wat er achter je is.
Op de snelweg is de C-HR stabiel en comfortabel. Je hoort windgeruis en weggeluid wordt grotendeels tot een minimum beperkt, maar de versies met de grotere 19-inch of 20-inch wielen laten mogelijk wat meer weggeluid door. De hybride motor biedt behoorlijke acceleratie voor invoegen en inhalen, vooral met de 2,0-liter versie. Je kunt echter wat motorgebrom opmerken tijdens hard accelereren, wat mogelijk minder verfijnd is dan bij traditionele automaten.
Qua handling is de C-HR rotsvast, maar niet te atletisch. De besturing is scherp, en het is makkelijk om de auto te plaatsen. Ook al heeft de GR Sport uitvoering een verlaagde ophanging en al dat, het is een beetje sportiever, maar het gaat niet echt om prestaties, het gaat om de look.
De remmen zijn behoorlijk goed gekalibreerd op de C-HR, goed pedaalgevoel, en soepele consistente stops. Het regeneratieve remmen werkt goed samen met het hybride systeem, zonder harde overgangen van elektrische naar benzinekracht. De hybride configuratie van de C-HR is vooral verfijnd in stedelijke en voorstedelijke omgevingen, en je kunt zelfs je rijstijl kiezen met de Eco, Normal en Sport modi om aan te sluiten bij je gevoel of de rijomstandigheden. Over het geheel genomen is de C-HR een zeer zuinige autoโvooral bij het rijden in de stad, waar het hybride systeem kan inspringen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
En dan nemen ze zelfs bagageruimte weg in de Toyota C-HR, allemaal voor de coolfactor. 388 liter (met de achterbank omhoog) is net iets meer dan de oude, maar nog steeds niet zoveel als sommige concurrenten, zoals de Nissan Qashqai die meer dan 400 heeft. Het heeft een behoorlijk brede opening om in te laden, maar de laaddrempel is wat hoog en het is niet zo hoog, dus hoge dingen zijn wat moeilijk erin te krijgen. De vlakke vloer maakt het echter makkelijker om zwaardere spullen naar binnen te schuiven.
Voor het geval je een van die dagen hebt waarop je wat meer ruimte nodig hebt, heeft hij neerklapbare achterstoelen die 60/40 splitsen. Toyota gaf geen exacte meting van hoeveel ruimte er is wanneer de stoelen zijn neergeklapt, maar het is vrij duidelijk dat het zeer groot is. Er is echter een afstapje van de kofferbakvloer naar de neergeklapte stoelen, dus het kan wat lastig zijn om langere dingen naar binnen te brengen. Hogere uitvoeringen komen ook met een handige handsfree elektrische achterklep, geweldig voor wanneer je met boodschappentassen jongleert. Het is zo functioneel voor dagelijks gebruik, zoals boodschappen doen en een paar tassen meenemen, maar als je meer dan dat wilt meenemen, zou je iets anders moeten nemen, zoals een Toyota Corolla Cross.
Comfort Achterbank
De achterbank van een Toyota C-HR is een perfect voorbeeld van vorm die functie overwint. De achterstoelen zijn prima voor gemiddeld grote volwassenen, maar het is gewoon niet zo ruim. Beenruimte is redelijk, maar langere passagiers kunnen merken dat hun knieรซn tegen de rugleuning van de voorstoelen komen tijdens langere ritten. Hoofdruimte is wat beperkt door de laag aflopende daklijn, dus iedereen boven de 1,80 meter zou het wat krap kunnen krijgen op lange ritten.
De kussens zijn comfortabel genoeg voor korte periodes, maar de rugleuning is niet verstelbaar zoals bij de anderen, dus qua comfort is het mogelijk niet het beste voor iedereen. De achterkant van de C-HR is wat laag gevormd met een hoge taillelijn, dus het is een beetje te laag en wat claustrofobisch. Het zou slecht zijn voor kinderen; het is wat claustrofobisch en ze krijgen niet zoveel licht.
Wat voorzieningen betreft zijn de achterstoelen vrij karig uitgerust. Er is รฉรฉn USB-C oplaadpoort, wat zeer handig is, maar de meeste modellen hebben niet eens een middenarmsteun of bekerhouders. De deurpanelen hebben hun flessenhouders, maar verder is er niet veel opbergruimte. Misschien hebben de hogere uitvoeringen wel stoelzakken om spullen in op te bergen.
Er zijn ook ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes in de C-HR, wat geweldig is voor gezinnen omdat het het installeren van een kinderzitje zeer eenvoudig maakt. De schuine daklijn beperkt echter de hoge achterwaarts gerichte zitjes. De middelste is veel te klein om als volwaardige zitplaats te gebruiken; het is meer een deeltijdzitplaats voor kinderen, niet voor volwassenen.
Hij heeft een schuin aflopende daklijn en hoge dorpels, wat het in- en uitstappen wat krap maakt, dus kortere mensen en kinderen kunnen daar moeite mee hebben. Echter, met deze eigenaardigheden, als je de achterbank niet veel gebruikt of voor grotere kinderen, voldoet de achterbank van de C-HR. Het is wel zeer stijlvol en compact, dus het gebrek aan ruimte en comfort is een redelijk compromis, en het is toch ontworpen voor stadsritten.