2024 Toyota Aygo X Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 VVT-i Handgeschakeld | 1.0 VVT-i CVT Automatisch |
---|---|---|
Versnellingsbak | 5-versnellingen | – |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handgeschakeld | CVT Automatisch |
Maximaal vermogen | 53 kW (72 pk) | 53 kW (72 pk) |
Maximaal koppel | 93 Nm @ 4.400 tpm | 93 Nm @ 4.400 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Brandstoftank: | 35 liter |
Emissienorm: | Euro 6d ISC FCM |
Top Snelheid: | 158 km/u (Handgeschakeld) 151 km/u (Automatisch) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Play | Pulse | Pulse met Design Pack | Envy | Premium |
---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bagageruimtevolume | 231 L | 231 L | 231 L | 189 L | 189 L |
Achterstoelen splitsing | 50:50 | 50:50 | 50:50 | 50:50 | 50:50 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel |
Bekleding | Stof ‘design Comfort’ | Stof ‘design Luxe’ | Stof ‘design Luxe’ | Synthetisch leer ‘design Luxe’ | Deels leer ‘Design Premium’ |
Verwarmd stuurwiel | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Ambiente verlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Glazen schuif/kanteldak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel canvas cabriodak | Optioneel canvas cabriodak |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Play | Pulse | Pulse met Design Pack | Envy | Premium |
---|---|---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht op kenteken) (kg) | 1020 (MT) / 1040 (CVT) | 1025 (MT) / 1045 (CVT) | 1025 (MT) / 1045 (CVT) | 1030 (MT) / 1050 (CVT) | 1030 (MT) / 1050 (CVT) |
Maximaal toelaatbaar gewicht (kg) | 1360 | 1360 | 1360 | 1360 | 1360 |
Max. kogeldruk (kg) | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Specificatie | 1.0 VVT-i Handgeschakeld | 1.0 VVT-i S-CVT Automatisch |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ20.495 | โฌ22.350 |
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Cilinders | 3-cilinder, in-lijn | 3-cilinder, in-lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc | 998 cc |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 5-versnellingen handgeschakeld | Continu Variabele Transmissie (CVT) |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 4,8 L/100km | 4,9 L/100km |
CO2-uitstoot (gecombineerd) | Vanaf 108 g/km | Vanaf 111 g/km |
Maximaal vermogen | 53 kW (72 pk) @ 6.000 tpm | 53 kW (72 pk) @ 6.000 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u | 10,9 seconden | 11,7 seconden |
Maximaal koppel | 93 Nm @ 4.400 tpm | 93 Nm @ 4.400 tpm |
Top snelheid | 158 km/u | 151 km/u |
Klepbediening | VVT-i 12-kleppen DOHC | VVT-i 12-kleppen DOHC |
Boring x slag | 71,0 x 84,0 mm | 71,0 x 84,0 mm |
Compressieverhouding | 11,8:1 | 11,8:1 |
Emissienorm | Euro 6d ISC FCM | Euro 6d ISC FCM |
Brandstoftankinhoud | 35 liter | 35 liter |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.525 mm |
Breedte | 1.740 mm |
Lengte | 3.700 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Kenmerk Categorie | Play | Pulse | Pulse met Design Pack | Envy | Premium |
---|---|---|---|---|---|
Buitenkant | |||||
Wielen | 17″ stalen velgen met wieldoppen | 17″ lichtmetalen velgen ‘machined design pulse’ | 18″ matzwarte lichtmetalen velgen ‘design Premium’ met accenten | 18″ lichtmetalen velgen ‘design envy’ | 18″ matzwarte lichtmetalen velgen ‘design Premium’ met accenten |
Koplampen | Halogeen | LED | LED | LED | LED |
Dagrijverlichting | LED | LED | LED | LED | LED |
Mistlampen voor | – | โ | โ | โ | โ |
Privacyglas | – | โ | โ | โ | โ |
Bi-tone Lak | – | Optioneel | โ | โ | โ |
Exterieur Accenten | – | – | Ginger Beige, Chili Red of Piano Black | – | Ginger Beige, Chili Red of Piano Black |
Cabriolet Dak | – | – | – | Optioneel | Optioneel |
Interieur | |||||
Bekleding | Zwarte stof ‘design Comfort’ | Zwarte stof ‘design luxe’ | Zwarte stof ‘design luxe’ | Synthetisch leer ‘design Luxe’ | Deels leer ‘design Premium’ met accenten |
Airconditioning | Handmatig | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Stuurwiel | Leder | Leder | Leder | Leder | Leder |
Ambient Verlichting | – | – | – | โ | โ |
Verwarmde Voorstoelen | – | – | – | – | โ |
Infotainment | |||||
Schermgrootte | 9″ | 9″ | 9″ | 10,5″ | 10,5″ |
Smartphone Integratie | Apple CarPlay & Android Auto (bedraad) | Apple CarPlay & Android Auto (bedraad) | Apple CarPlay & Android Auto (bedraad) | Apple CarPlay & Android Auto (draadloos) | Apple CarPlay & Android Auto (draadloos) |
Luidsprekers | 4 | 4 | 4 | 4 | JBL Audio (4 luidsprekers + subwoofer) |
Draadloos Opladen | – | – | – | โ | โ |
Aandrijving en chassis | |||||
Motor | 1.0 VVT-i | 1.0 VVT-i | 1.0 VVT-i | 1.0 VVT-i | 1.0 VVT-i |
Transmissie Opties | 5-versnellingsbak of CVT | 5-versnellingsbak of CVT | 5-versnellingsbak of CVT | 5-versnellingsbak of CVT | 5-versnellingsbak of CVT |
Schakelpaddles (alleen CVT) | – | – | – | โ | โ |
Veiligheid en Rijassistentie | |||||
Toyota Safety Sense 2 | โ | โ | โ | โ | โ |
Achteruitrijcamera | โ | โ | โ | โ | โ |
Parkeersensoren | – | – | – | Voor en achter | Voor en achter |
Regensensor | – | โ | โ | โ | โ |
Smart Entry | – | – | – | – | โ |
Bagageruimte | |||||
Bagageruimte Inhoud | 231 L | 231 L | 231 L | 189 L | 189 L |
Vanaf Prijs (Nederland) | |||||
Handgeschakelde Transmissie | โฌ20.495 | โฌ22.295 | โฌ22.990 | โฌ24.095 | โฌ25.995 |
CVT Transmissie | โฌ22.350 | โฌ24.150 | โฌ24.845 | โฌ25.950 | โฌ27.850 |
Accessoire Categorie | Item | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Exterieur Styling | Chrome Pack I | Ornament voor achter- en voorkant, chromen afwerking | โฌ475 (speciale prijs) |
Chrome Pack II | Ornament voor achter-, voor-, en zijkant, chromen afwerking | โฌ825 (speciale prijs) | |
Red Pack Exterieur I | Rode ornamenten voor achter-, voorkant en spiegelkappen | โฌ695 (speciale prijs) | |
Red Pack Exterieur II | Rode ornamenten voor achter-, voor-, zijkant en spiegelkappen | โฌ995 (speciale prijs) | |
Striping Pack Super Red | Rode striping voor zijkanten, achter-, motorkap en dak | โฌ345 (speciale prijs) | |
Wielen | 17″ 6-spaaks lichtmetalen velgen | Hoogglans zwart | โฌ2.079 |
18″ 8-spaaks lichtmetalen velgen | Mat zwart | โฌ2.473 | |
Interieur Styling | Red Pack Interieur (Handmatig) | Rode omlijsting versnellingspook, vloermatten met rode rand, rode versnellingspookknop | โฌ345 (speciale prijs) |
Red Pack Interieur (Automatisch) | Rode omlijsting versnellingspook, vloermatten met rode rand | โฌ195 (speciale prijs) | |
Comfort en Technologie | |||
Multimedia | Dashcam | Voorwaarts gerichte dashcam | โฌ666 |
Apple Lightning naar USB-oplaadkabel | – | โฌ18 | |
Comfort | Koelbox | Inhoud van 7,5 liter | โฌ281 |
Opvouwbare boodschappenkrat | – | โฌ59 | |
Bescherming | |||
Exterieur Bescherming | Protection Pack | Inclusief zijbeschermingsstrips, spatborden, beschermfolie achterbumper en laadvloermat | โฌ585 (speciale prijs) |
Achterbumper beschermfolie | – | โฌ141 | |
Deurkant beschermfolie | – | โฌ141 | |
Zijbeschermingsstrips | – | โฌ228 | |
Interieur Bescherming | Rubberen vloermatten | – | โฌ126 |
Textiele vloermatten | Diverse opties beschikbaar | vanaf โฌ96 | |
Laadruimtemat | Beschikbaar voor lage of hoge vloer | โฌ82 | |
Veiligheid en Beveiliging | |||
Veiligheid | Calamiteitenpakket | Inclusief 2x veiligheids hamer, 5x veiligheidsvesten, EHBO-set, gevarendriehoek | โฌ79 (speciale prijs) |
Brandblusser (1kg) | – | โฌ30 | |
EHBO-set | – | โฌ20 | |
Gevarendriehoek | – | โฌ10 | |
Beveiliging | RF MN500S TV-volgsysteem | Draadloos | โฌ378 |
TV-herstel systeem | Bekabeld | โฌ511 | |
Transport | |||
Fiets Transport | Fietsdrager Pack Aygo X | Inclusief fietsendragerbeugel en opvouwbare drager voor 2 fietsen | โฌ1.425 (speciale prijs) |
Fietsdrager | Diverse opties beschikbaar | vanaf โฌ444 | |
Winter Accessoires | Winterbandenset 17″ | Stalen velgen met Semperit SPD Grip5 winterbanden | โฌ1.295 |
Winterbandenset 18″ | Lichtmetalen velgen met Goodyear UGPerf3 winterbanden | โฌ1.995 | |
Sneeuwkettingen | Diverse opties beschikbaar | vanaf โฌ65 | |
Onderhoud | |||
Autoverzorging | Toyota ProTect exterieurbehandeling | – | โฌ464 |
Toyota ProTect interieur bescherming | – | โฌ121 | |
Toyota ProTect lichtmetalen velgen bescherming | – | โฌ78 |
Pakketnaam | Inhoud | Speciale Prijs (incl. BTW) | Reguliere Prijs | Besparing |
---|---|---|---|---|
Chrome Pack I | – Ornament achterkant chroom – Ornament voorkant chroom | โฌ475 | โฌ584 | โฌ109 |
Chrome Pack II* | – Ornament achterkant chroom – Ornament voorkant chroom – Ornament zijkant chroom | โฌ825 | โฌ1,104 | โฌ279 |
Red Pack Exterieur I | – Ornament achterkant rood – Ornament voorkant rood – Spiegelkappen | โฌ695 | โฌ878 | โฌ183 |
Red Pack Exterieur II* | – Ornament achterkant rood – Ornament voorkant rood – Ornament zijkant rood – Spiegelkappen | โฌ995 | โฌ1,388 | โฌ393 |
Protection Pack | – Stootlijsten – Spatlappen – Beschermingsfolie achterbumper – Laadvloerbeschermer | โฌ585 | โฌ742 | โฌ157 |
Striping Pack Super Red (3P0)* | – Striping zijkant en achterkant rood (3P0) – Striping motorkap en dak rood (3P0) | โฌ345 | โฌ449 | โฌ104 |
Red Pack Interieur (voor handmatig) | – Omlijsting rond schakelpook rood (3P0) – Mattenset met rode bies – Pookknop rood (3P0) | โฌ345 | โฌ449 | โฌ104 |
Red Pack Interieur (voor automatisch) | – Omlijsting rond schakelpook rood (3P0) – Mattenset met rode bies | โฌ195 | โฌ278 | โฌ83 |
Red Sport Pack | – Stripingset dak en motorkap – Stripingset zij- en achterkant – Ornament voorbumper – Ornament achterklep | โฌ1,095 | โฌ1,375 | โฌ280 |
Bike Pack Aygo X | – Fietsendragerbeugel Aygo X – Opklapbare fietsendrager t.b.v. 2 fietsen (13-polig) | โฌ1,425 | โฌ1,521 | โฌ96 |
Calamiteitenpakket | – 2x Safety Hammer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x EHBO-kit – 1x Gevarendriehoek | โฌ79 | โฌ106 | โฌ27 |
Essential Pack | – Laadvloerbeschermer – Veiligheidstas (EHBO-kit, gevarendriehoek, veiligheidsvest) – Bagagenet – Safety Hammer Evolution (2x) | โฌ234 | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Prijsstructuur van 2024 Toyota Aygo X
Uitvoering | Motor | Transmissie | Netto Prijs (ex. BTW) | BTW Bedrag | BPM Bedrag | Fiscale Waarde | Consumentenprijs* |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Play | 1.0 VVT-i | Handgeschakeld | โฌ13.696,69 | โฌ2.876,31 | โฌ3.092 | โฌ19.665 | โฌ20.495 |
Play | 1.0 VVT-i | S-CVT | โฌ14.815,70 | โฌ3.111,30 | โฌ3.593 | โฌ21.520 | โฌ22.350 |
Pulse | 1.0 VVT-i | Handgeschakeld | โฌ14.908,26 | โฌ3.130,74 | โฌ3.426 | โฌ21.465 | โฌ22.295 |
Pulse | 1.0 VVT-i | S-CVT | โฌ16.027,27 | โฌ3.365,73 | โฌ3.927 | โฌ23.320 | โฌ24.150 |
Pulse met Design Pack | 1.0 VVT-i | Handgeschakeld | โฌ15.482,64 | โฌ3.251,36 | โฌ3.426 | โฌ22.160 | โฌ22.990 |
Pulse met Design Pack | 1.0 VVT-i | S-CVT | โฌ16.601,65 | โฌ3.486,35 | โฌ3.927 | โฌ24.015 | โฌ24.845 |
Envy | 1.0 VVT-i | Handgeschakeld | โฌ16.395,87 | โฌ3.443,13 | โฌ3.426 | โฌ23.265 | โฌ24.095 |
Envy | 1.0 VVT-i | S-CVT | โฌ17.514,88 | โฌ3.678,12 | โฌ3.927 | โฌ25.120 | โฌ25.950 |
Premium | 1.0 VVT-i | Handgeschakeld | โฌ17.966,12 | โฌ3.772,88 | โฌ3.426 | โฌ25.165 | โฌ25.995 |
Premium | 1.0 VVT-i | S-CVT | โฌ18.947,11 | โฌ3.978,89 | โฌ4.094 | โฌ27.020 | โฌ27.850 |
Is Het De Moeite Waard Om De Toyota Aygo X Te Kopen?
De Toyota Aygo X is Toyota’s manier om de klasse van stadsauto’s te redden, terwijl anderen zich ervan terugtrekken. Het is een Aygo, de derde generatie Aygo, en om op te vallen in het stadsbeeld, moet het in crossover-vorm zijn. Hij staat hoger van de grond, ziet er robuuster uit en heeft tweekleurige lak-opties. De Aygo X probeert een meer “lifestyle”-georiรซnteerd publiek aan te spreken dan zijn voorgangers.
Met een lengte van 3,7 meter bevindt de Aygo X zich aan het kleinste uiteinde van het crossover-spectrum. Hij rijdt op Toyota’s TNGA-B platform dat wordt gedeeld met de grotere Yaris en zou daarom betere rijdynamiek en meer interieurruimte moeten bieden dan de vorige Aygo. Het is niet alleen een crossover in naam; de ontwerpers hebben de bodemvrijheid daadwerkelijk met 11mm verhoogd zodat hij iets beter om kan gaan met stedelijke obstakels.
Toyota heeft de Aygo X gepositioneerd als een betaalbaar instapmodel in hun assortiment, met een startprijs van ongeveer โฌ20.495 op de Nederlandse markt. Hij richt zich op jonge stadsbewoners die op zoek zijn naar een “coole” maar praktische stadsauto. De Aygo X komt in verschillende uitrustingsniveaus, waarbij zelfs basismodellen een goed niveau van standaarduitrusting bieden, inclusief veiligheidsvoorzieningen die niet vaak voorkomen in dit segment.
Het meest interessante is een groot opvouwbaar canvasdak, waardoor deze compacte crossover een pseudo-cabriolet wordt. Dat is รฉรฉn ding dat de Aygo X onderscheidt van de rest. Toyota heeft ook de vrijheid genomen om enkele “hippe” exterieurkleuren aan te bieden met kruidennamen – nog een zeer jeugd-georiรซnteerde lifestyle-beslissing.
Ja, hij is gebaseerd op het hybride Toyota-platform, maar de Aygo X vermijdt al dat elektrische spul voor een zeer eenvoudige en goedkope aandrijflijn. Dat stelt Toyota in staat om de instapprijs laag te houden maar toch het soort brandstofverbruik te leveren dat men zou verwachten van een stadsauto. Het is het omgekeerde van de elektrificatietrend, maar het is waarschijnlijk een slimme zet om de zaken betaalbaar te houden in deze prijsbewuste categorie.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Toyota Aygo X is uitgerust met een kleine, atmosferische 1,0-liter driecilinder motor die 72 pk en 93 Nm koppel produceert. Ondanks zijn kleine formaat presteert de Aygo X, met een gewicht van iets meer dan 1.000 kg, goed, vooral in stedelijke rijomstandigheden.
De motor is gekoppeld aan een standaard 5-versnellingsbak of een optionele CVT-automaat. De handgeschakelde versnellingsbak wordt vaak geprezen om zijn precieze, korte schakelwerking die een gevoel van betrokkenheid geeft bij de rijervaring. De CVT is niet zo opwindend, maar zorgt wel voor een continue, soepele acceleratie, wat echt prettig is tijdens het rijden in de stad.
De prestatiecijfers weerspiegelen het stadsgerichte ontwerp van de Aygo X. De sprint van 0-100 km/u duurt ongeveer 10,9 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak en 11,7 seconden met de CVT. Deze handgeschakelde versie heeft een topsnelheid van 158 km/u, en de CVT-versie heeft een topsnelheid van 151 km/u. Deze cijfers onderstrepen dat de Aygo X geen voertuig is gemaakt voor hoge snelheden, maar een auto voor het schieten door de stad.
Een van de interessantere kenmerken van deze motor is zijn kloppende “karaktergeluid”. Hij heeft veel persoonlijkheid met de driecilinder motor; veel bestuurders waarderen dat wanneer er stevig wordt gereden. Maar naarmate het toerental stijgt, neemt ook het motorgeluid toe, wat een factor kan zijn voor iemand die vaak lange ritten maakt.
De Aygo X is een zeer zuinige auto. Toyota claimt een gecombineerd verbruik van 4,8L/100km voor zowel de handgeschakelde als CVT-versies. Hij stoot 109g/km CO2 uit, wat niet slecht is voor een niet-hybride auto in zijn klasse. Met dat soort verbruik zou de Aygo X de droom kunnen zijn van de zuinige stadsbewoner, met meer dan 650 kilometer uit zijn 35-liter brandstoftank.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remprestaties van de Toyota Aygo X lijken misschien tegenstrijdig, maar gezien het feit dat het Toyota’s instapmodel is, is het niet verrassend. Hij is uitgerust met geventileerde schijfremmen op de voorwielen, die zorgen voor een uitstekende initiรซle bijt en fadingbestendigheid voor stadsritten. Sommige puristen zullen echter teleurgesteld zijn te horen dat hij trommelremmen aan de achterzijde heeft.
Trommelremmen zijn wat verouderd vergeleken met schijfremmen, maar ze worden op dit soort voertuigen gebruikt omdat ze veel minder kosten, en hoewel ze niet zo goed werken, hebben ze nog steeds voldoende remkracht voor een lichter voertuig. Nou, aangezien hij ontworpen is voor de stad en zo licht is, zouden de trommelremmen in de meeste scenario’s prima moeten voldoen.
Waar iedereen het over eens is, is dat de remmen zeer progressief en gemakkelijk te doseren zijn, wat een zeer goede zaak is tijdens het rijden in de stad. Maar de Aygo X is zo licht dat het bijna compenseert voor de trommelremmen aan de achterzijde, hoewel er geen echt korte remafstanden worden bereikt. Sommige bestuurders kunnen echter een lichte tekortkoming in “bijt” opmerken in vergelijking met auto’s met vier schijfremmen, vooral bij hard remmen.
Natuurlijk worden de remmen zelf ondersteund door een aantal elektronische hulpmiddelen in het volledige veiligheidssysteem van de auto. Dat zijn antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistent (BA). Al deze systemen werken in combinatie met elkaar om maximale remprestaties en voertuigstabiliteit tijdens een noodstop te garanderen.
De Aygo X zou voldoende remkracht moeten hebben bij normaal stadsverkeer. Echter, degenen die vaak op heuvelachtige wegen rijden of zware ladingen vervoeren, zullen zich misschien niet zo zeker voelen over de remmen in vergelijking met sommige vier-schijfremconfiguraties die bij concurrenten te vinden zijn. Dit is een kostenbesparende maatregel die Toyota heeft genomen, maar voor de gemiddelde Aygo X-bestuurder zal dit waarschijnlijk geen echt probleem zijn bij normaal rijden.
Besturing En Ophanging
Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem in de Toyota Aygo X is zorgvuldig gekalibreerd om het besturen van het voertuig zo gemakkelijk mogelijk te maken, vooral in de beperkte ruimte van de stad. Alle bestuurders, behalve de meest veeleisende, zullen de stuurrespons nauwkeurig vinden zonder overdreven gevoelig of slap te zijn, met een goede balans tussen comfortabel stadsrijden en stabiel snelwegrijden.
De stuurverhouding is vrij direct, wat betekent dat je wendbare bochten kunt maken zonder veel armbewegingen. De Aygo X is zo klein en heeft een krappe draaicirkel van 4,7 meter, waardoor hij gemakkelijk parallel kan parkeren en door smalle straten kan manoeuvreren. De besturing wordt bij hoge snelheden wat zwaarder, wat goed is voor de stabiliteit, maar sommigen zullen klagen dat het op de snelweg wat te licht is. Dit is niet onverwacht in een auto van deze klasse, die primair ontworpen is voor stadsverkeer.
Typerend voor kleine auto’s bestaat de ophanging uit MacPherson-veerpoten voor en een torsieas achter. Dit is een goede mix tussen comfort en handling. De Aygo X is 11mm hoger dan de oude Aygo en hoewel dat niet veel lijkt, absorbeert hij de hobbels en kuilen veel beter, een zeer prettige toevoeging als het gaat om stadsrijden. Dan zijn er altijd opmerkingen over de ophanging en hoe goed deze de kuilen in de stad absorbeert, een behoorlijk soepele rit voor zo’n compacte auto.
Hoewel hij in bochten wat overhelt, is deze Aygo X een leuk autootje om te rijden, vooral in de bochten. Het is geen sportauto, maar het lichte gewicht, de responsieve besturing en de goed afgestelde ophanging maken het nemen van bochten een zelfverzekerde en plezierige ervaring.
Als je echter gaat voor de topuitvoeringen, met de grote 18-inch wielen, laten we zeggen dat het een veel stevigere rit is dan met de standaard 17-inch wielen. De grotere wielen zien er mooi uit op de auto, maar sommige bestuurders zullen de meer gedempte rit van de kleinere wielen waarderen als je straten wat aan de ruwe kant zijn.
De besturing en ophanging van de Aygo X bieden echter een ideale mix van comfort, wendbaarheid en stabiliteit, de ideale stadsauto met net genoeg pit voor het occasionele weekenduitstapje.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Toyota Aygo X heeft het juiste type wielen voor het stedelijke ontwerp en de iets verhoogde bodemvrijheid. De meeste modellen komen met 175/65 R17 banden op 17-inch lichtmetalen velgen. Deze hoge zijwand vangt de hobbels op en het bandengeluid wordt tot vrijwel nul gereduceerd, wat je rit des te comfortabeler maakt.
Als je voor een hoger model gaat, krijg je 18-inch lichtmetalen velgen met 175/60 R18 banden. Deze grotere wielen dragen zeker bij aan de uitstraling van de Aygo X en kunnen de stuurrespons verbeteren door verminderde flexibiliteit van de zijwand. Je zult echter ook een licht verlies aan rijcomfort ervaren vergeleken met de standaard 17-inch setup.
Hij komt standaard met all-season banden, wat goed is omdat het een stadsauto is. Dit zijn all-season banden, dus je hoeft de banden niet voor elk seizoen te verwisselen (tenzij je in Alaska woont of zoiets).
Toyota koos deze banden omdat ze een lage rolweerstand hebben (wat goed is voor het brandstofverbruik en dus goed voor de CO2-uitstoot) dus ze zijn goed voor je portemonnee en goed voor de wereld. Maar dan weer hebben banden met lage rolweerstand niet altijd de “grip” op de weg zoals prestatiegeoriรซnteerde banden.
Dankzij het bredere spoor van de Aygo X en deze goed afgestemde banden krijg je solide stabiliteit en tractie voor dagelijks rijden. Houd er echter rekening mee dat het nog steeds een kleine, lichte auto is, dus in minder dan ideale situaties of bij agressief rijden zul je de grenzen van de tractie veel sneller bereiken dan in een grotere, meer sportieve auto. Maar voor de dagelijkse bestuurder zal de standaard bandensetup perfect zijn, tussen comfort, brandstofverbruik en all-season grip. Als je meer een liefhebber bent of vaak op bochtige wegen rijdt, overweeg dan om te upgraden naar prestatiebanden binnen hetzelfde maatbereik voor dat extra beetje grip.
Interieur Uiterlijk
In de Toyota Aygo X combineert het interieur een speelse mix van fantasierijk design en praktisch gebruik die past bij zijn jeugdige uitstraling. Waar de meeste andere autofabrikanten misschien een typisch vierkant dashboard hadden gebruikt, besloot Toyota in plaats daarvan meer organische, golvende, afgeronde vormen te gebruiken, wat het interieur een zeer modern, bijna funky uiterlijk geeft dat zich onderscheidt van de gebruikelijke interieurs van de meeste andere auto’s.
De interieurkleur varieert in een Aygo X afhankelijk van het uitrustingsniveau en de exterieurkleur. Zelfs de hogere uitvoeringen hebben kleurgecoรถrdineerde accenten op het dashboard, deurpanelen en stoelen die overeenkomen met of complementair zijn aan de exterieurkleur. Deze coรถrdinatie zorgt voor een levendige, uniforme look die de levendigheid van de auto versterkt.
Toyota heeft ervoor gezorgd dat hoewel er veel hard plastic door de cabine wordt gebruikt, dit niet saai is maar juist is voorzien van gestructureerde afwerkingen en een slim kleurenschema. Zeker, sommigen zullen zeggen dat er wat te veel plastic is, maar vergeet niet dat het een instap-stadsauto is. De materialen zijn stevig en gemakkelijk schoon te maken – een voordeel voor stadschauffeurs.
Het middelpunt van het dashboard is het infotainmentscherm, verkrijgbaar in maten van 7 inch op het basismodel tot 9 inch op hogere uitvoeringen. Het zit bovenop een hoge standaard voor goede zichtbaarheid, omlijst door een zwarte rand, wat het een eigentijdse uitstraling geeft. Je zult ook de fysieke knoppen en draaiknoppen voor klimaatbeheersing waarderen – ze zijn zeer gebruiksvriendelijk.
De stoelen zijn bekleed met stof en kunstleer, waarbij de hogere uitvoeringen gewaagdere designs en contrasterende stiksels hebben. Ze zijn comfortabel en ondersteunend, hoewel langere bestuurders zich wat krap kunnen voelen. Over het algemeen voelt het interieur van de Aygo X luxueuzer aan dan verwacht voor zijn prijs, wat het een praktische maar leuke keuze maakt voor stadsritten.
Exterieur Uiterlijk
De Toyota Aygo X is een grote afwijking van zijn voorgangers, met een meer robuust crossover-uiterlijk dat hem echt onderscheidt van andere stadsauto’s. Hij heeft een gedurfd uiterlijk dat zeker opvalt tussen de rest.
De voorkant van de Aygo X wordt gedomineerd door een grote trapeziumvormige grille die direct de aandacht trekt; deze zit laag op de voorbumper. Deze grille wordt omringd door hoekige mistlichtbehuizingen, waardoor de auto breed en laag bij de grond lijkt. Zelfs de koplampen, slank en naar achteren getrokken, zijn een elegant accent, vooral op de duurdere modellen met LED’s. Al met al biedt de voorkant een luxueuzere uitstraling dan je zou verwachten van een stadsauto.
Vanuit het zijaanzicht komt het crossover-karakter van de Aygo X naar voren. Hij staat veel hoger dan een gewone Aygo, wat hem meer presence geeft. De kunststof bekleding rond de wielkasten en langs de zijkanten van de carrosserie voegt een agressieve look toe en helpt beschermen tegen stedelijke deuken en krassen.
Het dak loopt naar achteren af, wat een mooi profiel geeft, vooral met de tweekleurige lak-opties. Deze hebben vaak een zwart dak en achterste stijlen, wat een “zwevend dak” effect creรซert dat flair toevoegt en de auto langer doet lijken.
Een van de leuke kenmerken is het opvouwbare canvasdak dat bijna de hele lengte van de auto bedekt. Het geeft een open lucht gevoel dat geen enkele andere auto in deze klasse heeft, en zelfs wanneer gesloten, vloeit het nog steeds soepel mee met de rest van de carrosserie.
Aan de achterkant heeft de Aygo X een sterk hellende achterruit die overgaat in een kleine spoiler, wat zowel stijl als aerodynamica verbetert. De verticale achterlichten lopen om de hoeken heen, wat de achterkant een unieke, moderne look geeft. Een zwarte onderste bumperinzet huisvest de kentekenplaat en reflectoren, wat de crossover-geรฏnspireerde look compleet maakt.
Wielen maken ook een groot verschil in de Aygo X. Hij komt standaard met 17-inch lichtmetalen velgen, en hogere uitvoeringen hebben 18-inch opties die de wielkasten echt vullen, waardoor hij meer lijkt op een volwassen crossover.
Zelfs Toyota’s kleurenselectie voor de Aygo X is net zo kleurrijk als de auto zelf, met opties zoals Chili Rood, Gember Beige en Jeneverbes Blauw – namen geรฏnspireerd door kruiden, die een vleugje persoonlijkheid toevoegen.
Over het algemeen transformeert het exterieurontwerp van de Aygo X deze eenvoudige stadsauto in een chique stedelijke crossover. Hij ziet er duurder uit en voelt duurder aan dan je zou verwachten, wat hem een geweldige keuze maakt voor mensen die wat flair aan hun stadsritten willen toevoegen.
Comfort En Gemak
De nieuwe Toyota Aygo X – een mini-auto, maar hij heeft veel comfort en gemak in een klein pakket, goed voor stadsritten. Een ding dat opvalt is de hoge zitpositie. Je hebt een goed zicht op de weg, en je voelt dat je de controle hebt, wat handig is als je door een grote stad rijdt. Bovendien maakt de hogere stand het in- en uitstappen gemakkelijker – iets wat oudere passagiers of mensen met mobiliteitsproblemen zullen waarderen.
Voorin zijn de stoelen behoorlijk comfortabel en bieden ze goede ondersteuning voor je dagelijkse ritten. Zelfs in de hogere uitvoeringen heeft de bestuurdersstoel een hoogteverstelling zodat je een meer op maat gemaakte zitpositie kunt krijgen. Maar onthoud dat het stuurwiel alleen omhoog en omlaag beweegt, niet in en uit, zodat sommige mensen het misschien moeilijk vinden om die “precies goede” positie te vinden.
De Aygo X handelt stadswegen met gemak, dankzij zijn goed uitgebalanceerde vering. Hij vlakt de meeste hobbels af zonder te zacht aan te voelen. Ook omdat de auto zo licht is, hoeft de vering niet zoveel werk te doen om alles stabiel te houden. Als je echter kiest voor de versies met de grotere 18″ wielen, kun je een iets stijvere rit ervaren dan met de standaard 17″ wielen.
Het is zeer stil in de cabine bij stadssnelheden, alleen een licht gebrom is te horen van de driecilinder motor. Als je echter de snelweg opgaat of de motor harder laat werken, nemen de geluidsniveaus wel wat toe. Iets om over na te denken als je vaak lange ritten maakt.
Gemak is een sterk punt voor de Aygo X. Zelfs het basismodel heeft een touchscreen infotainmentsysteem, dat varieert van 7 tot 10,5 inch, afhankelijk van de uitvoering. Het heeft Bluetooth en DAB-radio, en het kan verbinding maken met een smartphone via Apple CarPlay en Android Auto. Het is gebruiksvriendelijk, hoewel de graphics wat saai zijn als men gewend is aan meer hoogwaardige systemen.
Voor audiofielen biedt Toyota een optioneel JBL Premium Sound System op topmodellen. Het systeem voegt een 300W versterker en vier luidsprekers toe, inclusief een 200mm subwoofer, die rijk, helder geluid levert – een klasse beter dan wat normaal in deze voertuigklasse wordt gevonden.
Wat klimaatbeheersing betreft, stelt de Aygo X niet teleur. Alle basismodellen hebben handmatige airconditioning, maar hogere uitvoeringen hebben automatische klimaatregeling, wat een echt fijne functie is in deze klasse. De bediening is eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken, wat geweldig is als je onderweg bent.
Bergruimte wordt slim benut. Het handschoenenkastje is zeer ruim, en er zijn enkele mooie kleine vakjes en bekerhouders in de middenconsole. Hoewel de deurvakken niet zo groot zijn, zijn ze wel gevormd om waterflessen te passen. Als je voor een hogere uitvoering gaat, krijg je ook een draadloze oplaadpad voor je smartphone – een premium functie in deze klasse.
Een van de leuke dingen aan de Aygo X is dat hij een optioneel canvasdak heeft dat inschuift. Het beslaat bijna de hele lengte van de auto en kan worden geopend bij snelheden tot 130 km/u, wat een unieke open lucht ervaring biedt die de Aygo X echt onderscheidt van de concurrentie.
De stoelen achterin zijn geschikt voor korte afstanden, maar het is daar wel wat krap. Been- en hoofdruimte zijn enigszins beperkt voor volwassenen, of in ieder geval als de voorstoelen wat naar achteren staan. De achterste ramen klappen alleen uit in plaats van volledig naar beneden te rollen, wat sommige passagiers misschien teleurstelt, maar het is een veel voorkomende functie in auto’s van deze grootte.
Waar de Aygo X echter echt in uitblinkt is zijn handling. Hij is klein en draait op een dubbeltje, dus parallel parkeren in kleine ruimtes is gemakkelijk. Een standaard achteruitrijcamera is aanwezig op alle modellen, en hogere uitvoeringen krijgen voor- en achterparkeersensoren, waardoor het een van de gemakkelijkere auto’s is om te parkeren in zijn klasse.
Over het algemeen is de Aygo X een kleine auto, maar hij is comfortabel en gemakkelijk te navigeren door de stad. Hij is geweldig voor het rondrijden in de stad, maar als je regelmatig passagiers achterin vervoert of meer ruimte nodig hebt voor bagage, vind je hem misschien te klein. In de stad levert hij echter op alle fronten, wat hem een compleet pakket maakt voor stedelijke bestuurders.
Veiligheid En Beveiliging
Zelfs de nieuwe Toyota Aygo X, die een stadsauto is, komt met een lading veiligheidsfuncties. Toyota, man, ze zijn zo gefocust op veiligheid dat zelfs hun instapmodellen al deze hightech veiligheidstechnologie moeten hebben.
Gebaseerd op Toyota Safety Sense, dat een standaard pakket actieve veiligheidssystemen is op alle uitvoeringen van de Aygo X, bevat het het Pre-Collision System (PCS) met voetgangers- en fietsersdetectie, dat de remmen kan activeren als een botsing onvermijdelijk lijkt. Dit is een echte redder in het gekke stadsverkeer.
Het heeft ook LTA (Lane Trace Assist) en LDA (Lane Departure Alert). Dit zijn degene die je dat echt luide alarm geven als je van rijstrook wisselt zonder te signaleren. Voor een auto van deze grootte is het behoorlijk cool om deze functies te hebben; ze worden meestal gevonden in veel grotere, duurdere auto’s.
De andere (die ook erg fijn is) is dat hij standaard Adaptive Cruise Control (ACC) heeft. Het houdt een bepaalde afstand achter de auto voor je en het versnelt en vertraagt automatisch, dus het is echt fijn in stop-and-go verkeer en ook op lange ritten.
Je zult de RSA (Road Sign Assist) waarderen omdat het verkeersborden voor je leest en je op het instrumentenpaneel vertelt wat ze zeggen, zodat je geen onverwachte snelheidsboetes krijgt.
De impactveiligheid op de Aygo X, die gebaseerd is op het TNGA-B platform, is veel beter. Hij heeft een rigide unibody-structuur, zes airbags en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin. Euro NCAP heeft hem nog niet getest, maar hij zou het goed moeten doen omdat het in wezen een herziening is van de oude.
Hoe Rijdt Het?
De Toyota Aygo X is gemaakt om de stedelijke jungle te beheersen, en dat is precies hoe het rijden ermee aanvoelt. Zijn kleine gestalte en snelle bewegingen komen het best tot hun recht in de stad. Je zult de iets verhoogde hoogte van de grond waarderen; het is fijn om meer van de weg voor je te zien, en het geeft je meer controlegevoel tijdens het rijden door de stad.
Een van de eerste dingen die je zult merken is hoe wendbaar de Aygo X is. Met een draaicirkel van slechts 4,7 meter is hij perfect voor smalle stadsstraten en het inparkeren in die kleine parkeerplekken. Hij heeft een lichte besturing bij lage snelheid zodat draaien in drie keer en parallel parkeren echt gemakkelijk is, je kunt gewoon door de stad schieten.
De Aygo X is levendig en vlot in stadsverkeer. De 1,0-liter motor is misschien geen krachtpatser, maar heeft genoeg pit om tussen verkeerslichten door te schieten en met vertrouwen in te voegen. De auto is zo licht dat hij optimaal gebruik maakt van het motorvermogen.
De vering slaat een mooie balans tussen comfort en controle, en vlakt de meeste hobbels en kuilen die je in stedelijke omgevingen tegenkomt af. Hij staat ook wat hoger van de grond dan de normale Aygo waardoor verkeersdrempels veel gemakkelijker te nemen zijn.
De Aygo X doet het prima op de snelweg maar het is duidelijk dat deze auto gemaakt is voor de stad. De motor werkt harder bij hogere snelheden, wat leidt tot wat meer geluid, maar niets te storends. De auto blijft stabiel, hoewel inhalen wat planning vereist.
De handmatige versnellingsbak is engaging met een precieze, korte schakelactie die leuk is om te gebruiken als je daarvoor kiest. De CVT automaat zorgt echter voor prettig, gemakkelijk rijden – geen schakelen – wat echt fijn is, vooral in stop-and-go verkeer.
De Aygo X zit ook vol met rijhulpsystemen die de rijervaring verbeteren. De adaptieve cruise control stelt je in staat om een veilige afstand te bewaren tot de auto voor je, wat zeker een pluspunt is op langere ritten omdat je minder moe wordt. Lane trace assist helpt je gecentreerd te blijven, hoewel het wat opdringerig kan aanvoelen op bochtige wegen.
Daarnaast is het zicht behoorlijk goed dankzij de hoge stoelen en grote voorruit. De A-stijlen zijn dun, dus dode hoeken zijn minimaal. Het enige nadeel is dat het ontwerp van de auto geen optimaal zicht naar achteren mogelijk maakt, maar dit wordt gemakkelijk gecompenseerd door de standaard achteruitrijcamera bij het parkeren.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak in een Toyota Aygo X is een praktische box (hoewel het een stadsauto is). Hij heeft 231 liter kofferruimte, ongeveer 60 meer dan de vorige, dus dat is acceptabel. Het kan misschien niet concurreren met de hoeveelheid ruimte in grotere auto’s, maar het is prima voor het dagelijks stadsleven – een paar boodschappentassen of een paar kleine koffers.
Geloof het of niet, hij heeft een behoorlijk grote opening (voor een kleine auto als deze), waardoor het gemakkelijk is om grotere objecten erin te zetten. De laaddrempel is echter vrij hoog, wat een uitdaging kan zijn bij het laden van zwaardere items. Die grote drempel komt door het crossover-achtige ontwerp en de iets verhoogde bodemvrijheid van de Aygo X.
In plaats van een normale achterklep heeft de Aygo X een achterruitachtige klep die naar boven opent. Deze functie is handig op krappe parkeerplaatsen, maar maakt het moeilijk om grotere objecten door de opening te krijgen. Hij heeft een vlakke kofferbakvloer die het gemakkelijk maakt om items in en uit te schuiven, en er is een kleine opbergruimte onder de vloer voor kleinere items. Deze ruimte wordt echter deels ingenomen door de bandenreparatieset, aangezien er geen reservewiel is.
Om hem nog veelzijdiger te maken, kunnen de achterstoelen worden neergeklapt, waardoor de kofferruimte wordt uitgebreid tot ongeveer 829 liter. Ze klappen niet helemaal vlak, maar er is voldoende ruimte voor de meeste stadsgebruiken – een goed compromis tussen laadruimte en de compacte afmetingen van de auto.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Toyota Aygo X toont zijn stadsauto-roots, waarbij meer nadruk ligt op ruimte voor voorpassagiers en algemene compactheid dan op comfort achterin. Technisch gezien zou je vier mensen in de Aygo X kunnen krijgen, maar alleen in technische zin; de achterstoelen zijn eigenlijk meer voor incidenteel gebruik of voor kinderen, niet voor regelmatige volwassenen.
Het instappen achterin kan wat lastig zijn door de smalle deuropeningen, vooral als je een grotere volwassene bent of mobiliteitsproblemen hebt. Binnen is er een zitbank voor twee. Anders dan sommige concurrenten is er geen middelste gordel, dus het is strikt een vierzitter.
De beenruimte achterin is wat klein, vooral als iemand voorin lang is en hun stoel naar achteren moet schuiven. De rugleuningen van de voorstoelen zouden waarschijnlijk in de knieรซn van volwassenen van gemiddelde lengte duwen op lange ritten. Daarnaast is er een beetje gebrek aan hoofdruimte vanwege de aflopende daklijn van de auto, maar het zou prima moeten zijn voor korte afstanden.
De zitkussens achterin zijn stevig en vrij vlak, wat misschien niet het meest comfortabel is voor lange ritten. De rugleuning staat vast en is niet verstelbaar, wat gebruikelijk is in deze klasse maar het vermelden waard als je meer verstelbaarheid prefereert.
De Aygo X heeft uitklapbare achterramen in plaats van traditionele ramen die naar beneden draaien. Ze gaan niet helemaal open, maar laten wel wat lucht binnen, wat niet zo handig is als volledig openende ramen.
Aan de positieve kant hebben beide achterstoelen ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, dus het is gemakkelijk om kinderzitjes te plaatsen. Er zijn geen deurvakken en beperkte opbergruimte, maar er is รฉรฉn bekerhouder (tussen de voorstoelen) die mensen achterin kunnen bereiken.
De achterstoelen klappen in een 50:50-split om de bagageruimte te vergroten. Ze liggen niet helemaal vlak als ze zijn neergeklapt, dus het kan wat uitdagend zijn om langere items te laden. Het zicht achterin is behoorlijk met grote zijramen, maar de hoge taillelijn en kleine achterruit kunnen het voor sommige passagiers wat benauwd laten aanvoelen.
In het algemeen is de achterbank van de Aygo X alleen geschikt voor incidenteel gebruik of kinderen. Hij is niet ontworpen voor comfort op lange afstanden of continu gebruik door volwassenen. Voor degenen die regelmatig volwassenen vervoeren, kan een grotere auto geschikter zijn. Echter, voor stadsritten en het incidentele gebruik van de achterbank zal de Aygo X prima voldoen.