MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2024 Toyota Aygo X Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Compacte Crossover > 2024 Toyota Aygo X Specificaties Prijzen en Review
Compacte Crossover

2024 Toyota Aygo X Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:32 am
Motor&Auto Team
Share
2024 Toyota Aygo X
2024 Toyota Aygo X
2024 Toyota Aygo X Ginger Beige metallic-zwart dak
Ginger Beige metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Celestite Grey metalic-zwart dak
Celestite Grey metalic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Juniper Blue metallic-zwart dak
Juniper Blue metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Interieur
2024 Toyota Aygo X Interieur
2024 Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
2024 Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
2024 Toyota Aygo X Bagageruimte
2024 Toyota Aygo X Bagageruimte
List of Images 1/8
2024 Toyota Aygo X
2024 Toyota Aygo X Ginger Beige metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Celestite Grey metalic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Juniper Blue metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Interieur
2024 Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
2024 Toyota Aygo X Bagageruimte
2024 Toyota Aygo X
2024 Toyota Aygo X
2024 Toyota Aygo X
2024 Toyota Aygo X Ginger Beige metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Ginger Beige metallic-zwart dak
Ginger Beige metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Celestite Grey metalic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Celestite Grey metalic-zwart dak
Celestite Grey metalic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Juniper Blue metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Juniper Blue metallic-zwart dak
Juniper Blue metallic-zwart dak
2024 Toyota Aygo X Interieur
2024 Toyota Aygo X Interieur
2024 Toyota Aygo X Interieur
2024 Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
2024 Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
2024 Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
2024 Toyota Aygo X Bagageruimte
2024 Toyota Aygo X Bagageruimte
2024 Toyota Aygo X Bagageruimte
SHARE
3.8 Goed
2024 Toyota Aygo X
Contents
2024 Toyota Aygo X SpecificatiesPrijsstructuur van 2024 Toyota Aygo XIs Het De Moeite Waard Om De Toyota Aygo X Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2024 Toyota Aygo X Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie1.0 VVT-i Handgeschakeld1.0 VVT-i CVT Automatisch
Versnellingsbak5-versnellingen–
AandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijving
TransmissieHandgeschakeldCVT Automatisch
Maximaal vermogen53 kW (72 pk)53 kW (72 pk)
Maximaal koppel93 Nm @ 4.400 tpm93 Nm @ 4.400 tpm
Motor- en transmissiespecificaties van de Toyota Aygo X

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
Brandstoftype:Benzine
Brandstoftank:35 liter
Emissienorm:Euro 6d ISC FCM
Top Snelheid:158 km/u (Handgeschakeld)
151 km/u (Automatisch)
Brandstof- en prestatiespecificaties van de Toyota Aygo X

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkPlayPulsePulse met Design PackEnvyPremium
Zitcapaciteit44444
Bagageruimtevolume231 L231 L231 L189 L189 L
Achterstoelen splitsing50:5050:5050:5050:5050:50
Verstelling voorstoelenHandmatigHandmatigHandmatigHandmatigHandmatig
Hoogte verstelbare stoelenAlleen bestuurdersstoelAlleen bestuurdersstoelAlleen bestuurdersstoelAlleen bestuurdersstoelAlleen bestuurdersstoel
BekledingStof ‘design Comfort’Stof ‘design Luxe’Stof ‘design Luxe’Synthetisch leer ‘design Luxe’Deels leer ‘Design Premium’
Verwarmd stuurwielNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaar
Ambiente verlichtingNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaarBeschikbaarBeschikbaar
Glazen schuif/kanteldakNiet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaarOptioneel canvas cabriodakOptioneel canvas cabriodak
Zitplaatsen en bagageruimte specificaties van de Toyota Aygo X

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkPlayPulsePulse met Design PackEnvyPremium
Leeggewicht (gewicht op kenteken) (kg)1020 (MT) / 1040 (CVT)1025 (MT) / 1045 (CVT)1025 (MT) / 1045 (CVT)1030 (MT) / 1050 (CVT)1030 (MT) / 1050 (CVT)
Maximaal toelaatbaar gewicht (kg)13601360136013601360
Max. kogeldruk (kg)5050505050
Trek- en gewichtspecificaties van de 2024 Toyota Aygo X
Specificatie1.0 VVT-i Handgeschakeld1.0 VVT-i S-CVT Automatisch
Vanaf prijs (Nederland)โ‚ฌ20.495โ‚ฌ22.350
BrandstoftypeBenzineBenzine
Cilinders3-cilinder, in-lijn3-cilinder, in-lijn
Cilinderinhoud998 cc998 cc
AandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijving
Transmissie5-versnellingen handgeschakeldContinu Variabele Transmissie (CVT)
Brandstofverbruik (gecombineerd)4,8 L/100km4,9 L/100km
CO2-uitstoot (gecombineerd)Vanaf 108 g/kmVanaf 111 g/km
Maximaal vermogen53 kW (72 pk) @ 6.000 tpm53 kW (72 pk) @ 6.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/u10,9 seconden11,7 seconden
Maximaal koppel93 Nm @ 4.400 tpm93 Nm @ 4.400 tpm
Top snelheid158 km/u151 km/u
KlepbedieningVVT-i 12-kleppen DOHCVVT-i 12-kleppen DOHC
Boring x slag71,0 x 84,0 mm71,0 x 84,0 mm
Compressieverhouding11,8:111,8:1
EmissienormEuro 6d ISC FCMEuro 6d ISC FCM
Brandstoftankinhoud35 liter35 liter
Overzicht van belangrijke specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de Toyota Aygo, inclusief prijzen
Exterieur Afmetingen
Hoogte1.525 mm
Breedte1.740 mm
Lengte3.700 mm
Wielbasis2.430 mm
Exterieurafmetingen van de Toyota Aygo X
Kenmerk CategoriePlayPulsePulse met Design PackEnvyPremium
Buitenkant
Wielen17″ stalen velgen met wieldoppen17″ lichtmetalen velgen ‘machined design pulse’18″ matzwarte lichtmetalen velgen ‘design Premium’ met accenten18″ lichtmetalen velgen ‘design envy’18″ matzwarte lichtmetalen velgen ‘design Premium’ met accenten
KoplampenHalogeenLEDLEDLEDLED
DagrijverlichtingLEDLEDLEDLEDLED
Mistlampen voor–โœ“โœ“โœ“โœ“
Privacyglas–โœ“โœ“โœ“โœ“
Bi-tone Lak–Optioneelโœ“โœ“โœ“
Exterieur Accenten––Ginger Beige, Chili Red of Piano Black–Ginger Beige, Chili Red of Piano Black
Cabriolet Dak–––OptioneelOptioneel
Interieur
BekledingZwarte stof ‘design Comfort’Zwarte stof ‘design luxe’Zwarte stof ‘design luxe’Synthetisch leer ‘design Luxe’Deels leer ‘design Premium’ met accenten
AirconditioningHandmatigAutomatischAutomatischAutomatischAutomatisch
StuurwielLederLederLederLederLeder
Ambient Verlichting–––โœ“โœ“
Verwarmde Voorstoelen––––โœ“
Infotainment
Schermgrootte9″9″9″10,5″10,5″
Smartphone IntegratieApple CarPlay & Android Auto (bedraad)Apple CarPlay & Android Auto (bedraad)Apple CarPlay & Android Auto (bedraad)Apple CarPlay & Android Auto (draadloos)Apple CarPlay & Android Auto (draadloos)
Luidsprekers4444JBL Audio (4 luidsprekers + subwoofer)
Draadloos Opladen–––โœ“โœ“
Aandrijving en chassis
Motor1.0 VVT-i1.0 VVT-i1.0 VVT-i1.0 VVT-i1.0 VVT-i
Transmissie Opties5-versnellingsbak of CVT5-versnellingsbak of CVT5-versnellingsbak of CVT5-versnellingsbak of CVT5-versnellingsbak of CVT
Schakelpaddles (alleen CVT)–––โœ“โœ“
Veiligheid en Rijassistentie
Toyota Safety Sense 2โœ“โœ“โœ“โœ“โœ“
Achteruitrijcameraโœ“โœ“โœ“โœ“โœ“
Parkeersensoren–––Voor en achterVoor en achter
Regensensor–โœ“โœ“โœ“โœ“
Smart Entry––––โœ“
Bagageruimte
Bagageruimte Inhoud231 L231 L231 L189 L189 L
Vanaf Prijs (Nederland)
Handgeschakelde Transmissieโ‚ฌ20.495โ‚ฌ22.295โ‚ฌ22.990โ‚ฌ24.095โ‚ฌ25.995
CVT Transmissieโ‚ฌ22.350โ‚ฌ24.150โ‚ฌ24.845โ‚ฌ25.950โ‚ฌ27.850
Vergelijking van kenmerken van alle Toyota Aygo X modelvarianten
Accessoire CategorieItemBeschrijvingPrijs (incl. BTW)
Styling
Exterieur StylingChrome Pack IOrnament voor achter- en voorkant, chromen afwerkingโ‚ฌ475 (speciale prijs)
Chrome Pack IIOrnament voor achter-, voor-, en zijkant, chromen afwerkingโ‚ฌ825 (speciale prijs)
Red Pack Exterieur IRode ornamenten voor achter-, voorkant en spiegelkappenโ‚ฌ695 (speciale prijs)
Red Pack Exterieur IIRode ornamenten voor achter-, voor-, zijkant en spiegelkappenโ‚ฌ995 (speciale prijs)
Striping Pack Super RedRode striping voor zijkanten, achter-, motorkap en dakโ‚ฌ345 (speciale prijs)
Wielen17″ 6-spaaks lichtmetalen velgenHoogglans zwartโ‚ฌ2.079
18″ 8-spaaks lichtmetalen velgenMat zwartโ‚ฌ2.473
Interieur StylingRed Pack Interieur (Handmatig)Rode omlijsting versnellingspook, vloermatten met rode rand, rode versnellingspookknopโ‚ฌ345 (speciale prijs)
Red Pack Interieur (Automatisch)Rode omlijsting versnellingspook, vloermatten met rode randโ‚ฌ195 (speciale prijs)
Comfort en Technologie
MultimediaDashcamVoorwaarts gerichte dashcamโ‚ฌ666
Apple Lightning naar USB-oplaadkabel–โ‚ฌ18
ComfortKoelboxInhoud van 7,5 literโ‚ฌ281
Opvouwbare boodschappenkrat–โ‚ฌ59
Bescherming
Exterieur BeschermingProtection PackInclusief zijbeschermingsstrips, spatborden, beschermfolie achterbumper en laadvloermatโ‚ฌ585 (speciale prijs)
Achterbumper beschermfolie–โ‚ฌ141
Deurkant beschermfolie–โ‚ฌ141
Zijbeschermingsstrips–โ‚ฌ228
Interieur BeschermingRubberen vloermatten–โ‚ฌ126
Textiele vloermattenDiverse opties beschikbaarvanaf โ‚ฌ96
LaadruimtematBeschikbaar voor lage of hoge vloerโ‚ฌ82
Veiligheid en Beveiliging
VeiligheidCalamiteitenpakketInclusief 2x veiligheids hamer, 5x veiligheidsvesten, EHBO-set, gevarendriehoekโ‚ฌ79 (speciale prijs)
Brandblusser (1kg)–โ‚ฌ30
EHBO-set–โ‚ฌ20
Gevarendriehoek–โ‚ฌ10
BeveiligingRF MN500S TV-volgsysteemDraadloosโ‚ฌ378
TV-herstel systeemBekabeldโ‚ฌ511
Transport
Fiets TransportFietsdrager Pack Aygo XInclusief fietsendragerbeugel en opvouwbare drager voor 2 fietsenโ‚ฌ1.425 (speciale prijs)
FietsdragerDiverse opties beschikbaarvanaf โ‚ฌ444
Winter AccessoiresWinterbandenset 17″Stalen velgen met Semperit SPD Grip5 winterbandenโ‚ฌ1.295
Winterbandenset 18″Lichtmetalen velgen met Goodyear UGPerf3 winterbandenโ‚ฌ1.995
SneeuwkettingenDiverse opties beschikbaarvanaf โ‚ฌ65
Onderhoud
AutoverzorgingToyota ProTect exterieurbehandeling–โ‚ฌ464
Toyota ProTect interieur bescherming–โ‚ฌ121
Toyota ProTect lichtmetalen velgen bescherming–โ‚ฌ78
Optionele accessoires en hun prijzen voor de Toyota Aygo X
PakketnaamInhoudSpeciale Prijs (incl. BTW)Reguliere PrijsBesparing
Chrome Pack I– Ornament achterkant chroom
– Ornament voorkant chroom
โ‚ฌ475โ‚ฌ584โ‚ฌ109
Chrome Pack II*– Ornament achterkant chroom
– Ornament voorkant chroom
– Ornament zijkant chroom
โ‚ฌ825โ‚ฌ1,104โ‚ฌ279
Red Pack Exterieur I– Ornament achterkant rood
– Ornament voorkant rood
– Spiegelkappen
โ‚ฌ695โ‚ฌ878โ‚ฌ183
Red Pack Exterieur II*– Ornament achterkant rood
– Ornament voorkant rood
– Ornament zijkant rood
– Spiegelkappen
โ‚ฌ995โ‚ฌ1,388โ‚ฌ393
Protection Pack– Stootlijsten
– Spatlappen
– Beschermingsfolie achterbumper
– Laadvloerbeschermer
โ‚ฌ585โ‚ฌ742โ‚ฌ157
Striping Pack Super Red (3P0)*– Striping zijkant en achterkant rood (3P0)
– Striping motorkap en dak rood (3P0)
โ‚ฌ345โ‚ฌ449โ‚ฌ104
Red Pack Interieur (voor handmatig)– Omlijsting rond schakelpook rood (3P0)
– Mattenset met rode bies
– Pookknop rood (3P0)
โ‚ฌ345โ‚ฌ449โ‚ฌ104
Red Pack Interieur (voor automatisch)– Omlijsting rond schakelpook rood (3P0)
– Mattenset met rode bies
โ‚ฌ195โ‚ฌ278โ‚ฌ83
Red Sport Pack– Stripingset dak en motorkap
– Stripingset zij- en achterkant
– Ornament voorbumper
– Ornament achterklep
โ‚ฌ1,095โ‚ฌ1,375โ‚ฌ280
Bike Pack Aygo X– Fietsendragerbeugel Aygo X
– Opklapbare fietsendrager t.b.v. 2 fietsen (13-polig)
โ‚ฌ1,425โ‚ฌ1,521โ‚ฌ96
Calamiteitenpakket– 2x Safety Hammer (oranje)
– 5x Veiligheidsvesten
– 1x EHBO-kit
– 1x Gevarendriehoek
โ‚ฌ79โ‚ฌ106โ‚ฌ27
Essential Pack– Laadvloerbeschermer
– Veiligheidstas (EHBO-kit, gevarendriehoek, veiligheidsvest)
– Bagagenet
– Safety Hammer Evolution (2x)
โ‚ฌ234Niet gespecificeerdNiet gespecificeerd
Tabel met focus op alle beschikbare pakketten voor de Toyota Aygo X
Toyota Aygo X Celestite Grey metalic-zwart dak
Celestite Grey metalic-zwart dak
Toyota Aygo X Chili Red-zwart dak
Chili Red-zwart dak
Toyota Aygo X Ginger Beige metallic-zwart dak
Ginger Beige metallic-zwart dak
Toyota Aygo X Juniper Blue metallic-zwart dak
Juniper Blue metallic-zwart dak
Toyota Aygo X Tarragon Premium-zwart dak
Tarragon Premium-zwart dak

Prijsstructuur van 2024 Toyota Aygo X

UitvoeringMotorTransmissieNetto Prijs (ex. BTW)BTW BedragBPM BedragFiscale WaardeConsumentenprijs*
Play1.0 VVT-iHandgeschakeldโ‚ฌ13.696,69โ‚ฌ2.876,31โ‚ฌ3.092โ‚ฌ19.665โ‚ฌ20.495
Play1.0 VVT-iS-CVTโ‚ฌ14.815,70โ‚ฌ3.111,30โ‚ฌ3.593โ‚ฌ21.520โ‚ฌ22.350
Pulse1.0 VVT-iHandgeschakeldโ‚ฌ14.908,26โ‚ฌ3.130,74โ‚ฌ3.426โ‚ฌ21.465โ‚ฌ22.295
Pulse1.0 VVT-iS-CVTโ‚ฌ16.027,27โ‚ฌ3.365,73โ‚ฌ3.927โ‚ฌ23.320โ‚ฌ24.150
Pulse met Design Pack1.0 VVT-iHandgeschakeldโ‚ฌ15.482,64โ‚ฌ3.251,36โ‚ฌ3.426โ‚ฌ22.160โ‚ฌ22.990
Pulse met Design Pack1.0 VVT-iS-CVTโ‚ฌ16.601,65โ‚ฌ3.486,35โ‚ฌ3.927โ‚ฌ24.015โ‚ฌ24.845
Envy1.0 VVT-iHandgeschakeldโ‚ฌ16.395,87โ‚ฌ3.443,13โ‚ฌ3.426โ‚ฌ23.265โ‚ฌ24.095
Envy1.0 VVT-iS-CVTโ‚ฌ17.514,88โ‚ฌ3.678,12โ‚ฌ3.927โ‚ฌ25.120โ‚ฌ25.950
Premium1.0 VVT-iHandgeschakeldโ‚ฌ17.966,12โ‚ฌ3.772,88โ‚ฌ3.426โ‚ฌ25.165โ‚ฌ25.995
Premium1.0 VVT-iS-CVTโ‚ฌ18.947,11โ‚ฌ3.978,89โ‚ฌ4.094โ‚ฌ27.020โ‚ฌ27.850
Toyota Aygo X Prijsoverzicht

Is Het De Moeite Waard Om De Toyota Aygo X Te Kopen?

De Toyota Aygo X is Toyota’s manier om de klasse van stadsauto’s te redden, terwijl anderen zich ervan terugtrekken. Het is een Aygo, de derde generatie Aygo, en om op te vallen in het stadsbeeld, moet het in crossover-vorm zijn. Hij staat hoger van de grond, ziet er robuuster uit en heeft tweekleurige lak-opties. De Aygo X probeert een meer “lifestyle”-georiรซnteerd publiek aan te spreken dan zijn voorgangers.

Met een lengte van 3,7 meter bevindt de Aygo X zich aan het kleinste uiteinde van het crossover-spectrum. Hij rijdt op Toyota’s TNGA-B platform dat wordt gedeeld met de grotere Yaris en zou daarom betere rijdynamiek en meer interieurruimte moeten bieden dan de vorige Aygo. Het is niet alleen een crossover in naam; de ontwerpers hebben de bodemvrijheid daadwerkelijk met 11mm verhoogd zodat hij iets beter om kan gaan met stedelijke obstakels.

Toyota heeft de Aygo X gepositioneerd als een betaalbaar instapmodel in hun assortiment, met een startprijs van ongeveer โ‚ฌ20.495 op de Nederlandse markt. Hij richt zich op jonge stadsbewoners die op zoek zijn naar een “coole” maar praktische stadsauto. De Aygo X komt in verschillende uitrustingsniveaus, waarbij zelfs basismodellen een goed niveau van standaarduitrusting bieden, inclusief veiligheidsvoorzieningen die niet vaak voorkomen in dit segment.

Het meest interessante is een groot opvouwbaar canvasdak, waardoor deze compacte crossover een pseudo-cabriolet wordt. Dat is รฉรฉn ding dat de Aygo X onderscheidt van de rest. Toyota heeft ook de vrijheid genomen om enkele “hippe” exterieurkleuren aan te bieden met kruidennamen – nog een zeer jeugd-georiรซnteerde lifestyle-beslissing.

Ja, hij is gebaseerd op het hybride Toyota-platform, maar de Aygo X vermijdt al dat elektrische spul voor een zeer eenvoudige en goedkope aandrijflijn. Dat stelt Toyota in staat om de instapprijs laag te houden maar toch het soort brandstofverbruik te leveren dat men zou verwachten van een stadsauto. Het is het omgekeerde van de elektrificatietrend, maar het is waarschijnlijk een slimme zet om de zaken betaalbaar te houden in deze prijsbewuste categorie.

Motor, Prestaties En Transmissie

De Toyota Aygo X is uitgerust met een kleine, atmosferische 1,0-liter driecilinder motor die 72 pk en 93 Nm koppel produceert. Ondanks zijn kleine formaat presteert de Aygo X, met een gewicht van iets meer dan 1.000 kg, goed, vooral in stedelijke rijomstandigheden.

De motor is gekoppeld aan een standaard 5-versnellingsbak of een optionele CVT-automaat. De handgeschakelde versnellingsbak wordt vaak geprezen om zijn precieze, korte schakelwerking die een gevoel van betrokkenheid geeft bij de rijervaring. De CVT is niet zo opwindend, maar zorgt wel voor een continue, soepele acceleratie, wat echt prettig is tijdens het rijden in de stad.

De prestatiecijfers weerspiegelen het stadsgerichte ontwerp van de Aygo X. De sprint van 0-100 km/u duurt ongeveer 10,9 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak en 11,7 seconden met de CVT. Deze handgeschakelde versie heeft een topsnelheid van 158 km/u, en de CVT-versie heeft een topsnelheid van 151 km/u. Deze cijfers onderstrepen dat de Aygo X geen voertuig is gemaakt voor hoge snelheden, maar een auto voor het schieten door de stad.

Een van de interessantere kenmerken van deze motor is zijn kloppende “karaktergeluid”. Hij heeft veel persoonlijkheid met de driecilinder motor; veel bestuurders waarderen dat wanneer er stevig wordt gereden. Maar naarmate het toerental stijgt, neemt ook het motorgeluid toe, wat een factor kan zijn voor iemand die vaak lange ritten maakt.

De Aygo X is een zeer zuinige auto. Toyota claimt een gecombineerd verbruik van 4,8L/100km voor zowel de handgeschakelde als CVT-versies. Hij stoot 109g/km CO2 uit, wat niet slecht is voor een niet-hybride auto in zijn klasse. Met dat soort verbruik zou de Aygo X de droom kunnen zijn van de zuinige stadsbewoner, met meer dan 650 kilometer uit zijn 35-liter brandstoftank.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

De remprestaties van de Toyota Aygo X lijken misschien tegenstrijdig, maar gezien het feit dat het Toyota’s instapmodel is, is het niet verrassend. Hij is uitgerust met geventileerde schijfremmen op de voorwielen, die zorgen voor een uitstekende initiรซle bijt en fadingbestendigheid voor stadsritten. Sommige puristen zullen echter teleurgesteld zijn te horen dat hij trommelremmen aan de achterzijde heeft.

Trommelremmen zijn wat verouderd vergeleken met schijfremmen, maar ze worden op dit soort voertuigen gebruikt omdat ze veel minder kosten, en hoewel ze niet zo goed werken, hebben ze nog steeds voldoende remkracht voor een lichter voertuig. Nou, aangezien hij ontworpen is voor de stad en zo licht is, zouden de trommelremmen in de meeste scenario’s prima moeten voldoen.

Waar iedereen het over eens is, is dat de remmen zeer progressief en gemakkelijk te doseren zijn, wat een zeer goede zaak is tijdens het rijden in de stad. Maar de Aygo X is zo licht dat het bijna compenseert voor de trommelremmen aan de achterzijde, hoewel er geen echt korte remafstanden worden bereikt. Sommige bestuurders kunnen echter een lichte tekortkoming in “bijt” opmerken in vergelijking met auto’s met vier schijfremmen, vooral bij hard remmen.

Natuurlijk worden de remmen zelf ondersteund door een aantal elektronische hulpmiddelen in het volledige veiligheidssysteem van de auto. Dat zijn antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistent (BA). Al deze systemen werken in combinatie met elkaar om maximale remprestaties en voertuigstabiliteit tijdens een noodstop te garanderen.

De Aygo X zou voldoende remkracht moeten hebben bij normaal stadsverkeer. Echter, degenen die vaak op heuvelachtige wegen rijden of zware ladingen vervoeren, zullen zich misschien niet zo zeker voelen over de remmen in vergelijking met sommige vier-schijfremconfiguraties die bij concurrenten te vinden zijn. Dit is een kostenbesparende maatregel die Toyota heeft genomen, maar voor de gemiddelde Aygo X-bestuurder zal dit waarschijnlijk geen echt probleem zijn bij normaal rijden.

Besturing En Ophanging

Toyota Aygo X Interieur
Toyota Aygo X Interieur

Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem in de Toyota Aygo X is zorgvuldig gekalibreerd om het besturen van het voertuig zo gemakkelijk mogelijk te maken, vooral in de beperkte ruimte van de stad. Alle bestuurders, behalve de meest veeleisende, zullen de stuurrespons nauwkeurig vinden zonder overdreven gevoelig of slap te zijn, met een goede balans tussen comfortabel stadsrijden en stabiel snelwegrijden.

De stuurverhouding is vrij direct, wat betekent dat je wendbare bochten kunt maken zonder veel armbewegingen. De Aygo X is zo klein en heeft een krappe draaicirkel van 4,7 meter, waardoor hij gemakkelijk parallel kan parkeren en door smalle straten kan manoeuvreren. De besturing wordt bij hoge snelheden wat zwaarder, wat goed is voor de stabiliteit, maar sommigen zullen klagen dat het op de snelweg wat te licht is. Dit is niet onverwacht in een auto van deze klasse, die primair ontworpen is voor stadsverkeer.

Typerend voor kleine auto’s bestaat de ophanging uit MacPherson-veerpoten voor en een torsieas achter. Dit is een goede mix tussen comfort en handling. De Aygo X is 11mm hoger dan de oude Aygo en hoewel dat niet veel lijkt, absorbeert hij de hobbels en kuilen veel beter, een zeer prettige toevoeging als het gaat om stadsrijden. Dan zijn er altijd opmerkingen over de ophanging en hoe goed deze de kuilen in de stad absorbeert, een behoorlijk soepele rit voor zo’n compacte auto.

Hoewel hij in bochten wat overhelt, is deze Aygo X een leuk autootje om te rijden, vooral in de bochten. Het is geen sportauto, maar het lichte gewicht, de responsieve besturing en de goed afgestelde ophanging maken het nemen van bochten een zelfverzekerde en plezierige ervaring.

Als je echter gaat voor de topuitvoeringen, met de grote 18-inch wielen, laten we zeggen dat het een veel stevigere rit is dan met de standaard 17-inch wielen. De grotere wielen zien er mooi uit op de auto, maar sommige bestuurders zullen de meer gedempte rit van de kleinere wielen waarderen als je straten wat aan de ruwe kant zijn.

De besturing en ophanging van de Aygo X bieden echter een ideale mix van comfort, wendbaarheid en stabiliteit, de ideale stadsauto met net genoeg pit voor het occasionele weekenduitstapje.

Welke Banden Gebruikt Het?

De Toyota Aygo X heeft het juiste type wielen voor het stedelijke ontwerp en de iets verhoogde bodemvrijheid. De meeste modellen komen met 175/65 R17 banden op 17-inch lichtmetalen velgen. Deze hoge zijwand vangt de hobbels op en het bandengeluid wordt tot vrijwel nul gereduceerd, wat je rit des te comfortabeler maakt.

Als je voor een hoger model gaat, krijg je 18-inch lichtmetalen velgen met 175/60 R18 banden. Deze grotere wielen dragen zeker bij aan de uitstraling van de Aygo X en kunnen de stuurrespons verbeteren door verminderde flexibiliteit van de zijwand. Je zult echter ook een licht verlies aan rijcomfort ervaren vergeleken met de standaard 17-inch setup.

Hij komt standaard met all-season banden, wat goed is omdat het een stadsauto is. Dit zijn all-season banden, dus je hoeft de banden niet voor elk seizoen te verwisselen (tenzij je in Alaska woont of zoiets).

Toyota koos deze banden omdat ze een lage rolweerstand hebben (wat goed is voor het brandstofverbruik en dus goed voor de CO2-uitstoot) dus ze zijn goed voor je portemonnee en goed voor de wereld. Maar dan weer hebben banden met lage rolweerstand niet altijd de “grip” op de weg zoals prestatiegeoriรซnteerde banden.

Dankzij het bredere spoor van de Aygo X en deze goed afgestemde banden krijg je solide stabiliteit en tractie voor dagelijks rijden. Houd er echter rekening mee dat het nog steeds een kleine, lichte auto is, dus in minder dan ideale situaties of bij agressief rijden zul je de grenzen van de tractie veel sneller bereiken dan in een grotere, meer sportieve auto. Maar voor de dagelijkse bestuurder zal de standaard bandensetup perfect zijn, tussen comfort, brandstofverbruik en all-season grip. Als je meer een liefhebber bent of vaak op bochtige wegen rijdt, overweeg dan om te upgraden naar prestatiebanden binnen hetzelfde maatbereik voor dat extra beetje grip.

Interieur Uiterlijk

Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole
Toyota Aygo X Dashboard en Middelconsole

In de Toyota Aygo X combineert het interieur een speelse mix van fantasierijk design en praktisch gebruik die past bij zijn jeugdige uitstraling. Waar de meeste andere autofabrikanten misschien een typisch vierkant dashboard hadden gebruikt, besloot Toyota in plaats daarvan meer organische, golvende, afgeronde vormen te gebruiken, wat het interieur een zeer modern, bijna funky uiterlijk geeft dat zich onderscheidt van de gebruikelijke interieurs van de meeste andere auto’s.

De interieurkleur varieert in een Aygo X afhankelijk van het uitrustingsniveau en de exterieurkleur. Zelfs de hogere uitvoeringen hebben kleurgecoรถrdineerde accenten op het dashboard, deurpanelen en stoelen die overeenkomen met of complementair zijn aan de exterieurkleur. Deze coรถrdinatie zorgt voor een levendige, uniforme look die de levendigheid van de auto versterkt.

Toyota heeft ervoor gezorgd dat hoewel er veel hard plastic door de cabine wordt gebruikt, dit niet saai is maar juist is voorzien van gestructureerde afwerkingen en een slim kleurenschema. Zeker, sommigen zullen zeggen dat er wat te veel plastic is, maar vergeet niet dat het een instap-stadsauto is. De materialen zijn stevig en gemakkelijk schoon te maken – een voordeel voor stadschauffeurs.

Het middelpunt van het dashboard is het infotainmentscherm, verkrijgbaar in maten van 7 inch op het basismodel tot 9 inch op hogere uitvoeringen. Het zit bovenop een hoge standaard voor goede zichtbaarheid, omlijst door een zwarte rand, wat het een eigentijdse uitstraling geeft. Je zult ook de fysieke knoppen en draaiknoppen voor klimaatbeheersing waarderen – ze zijn zeer gebruiksvriendelijk.

De stoelen zijn bekleed met stof en kunstleer, waarbij de hogere uitvoeringen gewaagdere designs en contrasterende stiksels hebben. Ze zijn comfortabel en ondersteunend, hoewel langere bestuurders zich wat krap kunnen voelen. Over het algemeen voelt het interieur van de Aygo X luxueuzer aan dan verwacht voor zijn prijs, wat het een praktische maar leuke keuze maakt voor stadsritten.

Exterieur Uiterlijk

De Toyota Aygo X is een grote afwijking van zijn voorgangers, met een meer robuust crossover-uiterlijk dat hem echt onderscheidt van andere stadsauto’s. Hij heeft een gedurfd uiterlijk dat zeker opvalt tussen de rest.

De voorkant van de Aygo X wordt gedomineerd door een grote trapeziumvormige grille die direct de aandacht trekt; deze zit laag op de voorbumper. Deze grille wordt omringd door hoekige mistlichtbehuizingen, waardoor de auto breed en laag bij de grond lijkt. Zelfs de koplampen, slank en naar achteren getrokken, zijn een elegant accent, vooral op de duurdere modellen met LED’s. Al met al biedt de voorkant een luxueuzere uitstraling dan je zou verwachten van een stadsauto.

Vanuit het zijaanzicht komt het crossover-karakter van de Aygo X naar voren. Hij staat veel hoger dan een gewone Aygo, wat hem meer presence geeft. De kunststof bekleding rond de wielkasten en langs de zijkanten van de carrosserie voegt een agressieve look toe en helpt beschermen tegen stedelijke deuken en krassen.

Het dak loopt naar achteren af, wat een mooi profiel geeft, vooral met de tweekleurige lak-opties. Deze hebben vaak een zwart dak en achterste stijlen, wat een “zwevend dak” effect creรซert dat flair toevoegt en de auto langer doet lijken.

Een van de leuke kenmerken is het opvouwbare canvasdak dat bijna de hele lengte van de auto bedekt. Het geeft een open lucht gevoel dat geen enkele andere auto in deze klasse heeft, en zelfs wanneer gesloten, vloeit het nog steeds soepel mee met de rest van de carrosserie.

Aan de achterkant heeft de Aygo X een sterk hellende achterruit die overgaat in een kleine spoiler, wat zowel stijl als aerodynamica verbetert. De verticale achterlichten lopen om de hoeken heen, wat de achterkant een unieke, moderne look geeft. Een zwarte onderste bumperinzet huisvest de kentekenplaat en reflectoren, wat de crossover-geรฏnspireerde look compleet maakt.

Wielen maken ook een groot verschil in de Aygo X. Hij komt standaard met 17-inch lichtmetalen velgen, en hogere uitvoeringen hebben 18-inch opties die de wielkasten echt vullen, waardoor hij meer lijkt op een volwassen crossover.

Zelfs Toyota’s kleurenselectie voor de Aygo X is net zo kleurrijk als de auto zelf, met opties zoals Chili Rood, Gember Beige en Jeneverbes Blauw – namen geรฏnspireerd door kruiden, die een vleugje persoonlijkheid toevoegen.

Over het algemeen transformeert het exterieurontwerp van de Aygo X deze eenvoudige stadsauto in een chique stedelijke crossover. Hij ziet er duurder uit en voelt duurder aan dan je zou verwachten, wat hem een geweldige keuze maakt voor mensen die wat flair aan hun stadsritten willen toevoegen.

Comfort En Gemak

De nieuwe Toyota Aygo X – een mini-auto, maar hij heeft veel comfort en gemak in een klein pakket, goed voor stadsritten. Een ding dat opvalt is de hoge zitpositie. Je hebt een goed zicht op de weg, en je voelt dat je de controle hebt, wat handig is als je door een grote stad rijdt. Bovendien maakt de hogere stand het in- en uitstappen gemakkelijker – iets wat oudere passagiers of mensen met mobiliteitsproblemen zullen waarderen.

Voorin zijn de stoelen behoorlijk comfortabel en bieden ze goede ondersteuning voor je dagelijkse ritten. Zelfs in de hogere uitvoeringen heeft de bestuurdersstoel een hoogteverstelling zodat je een meer op maat gemaakte zitpositie kunt krijgen. Maar onthoud dat het stuurwiel alleen omhoog en omlaag beweegt, niet in en uit, zodat sommige mensen het misschien moeilijk vinden om die “precies goede” positie te vinden.

De Aygo X handelt stadswegen met gemak, dankzij zijn goed uitgebalanceerde vering. Hij vlakt de meeste hobbels af zonder te zacht aan te voelen. Ook omdat de auto zo licht is, hoeft de vering niet zoveel werk te doen om alles stabiel te houden. Als je echter kiest voor de versies met de grotere 18″ wielen, kun je een iets stijvere rit ervaren dan met de standaard 17″ wielen.

Het is zeer stil in de cabine bij stadssnelheden, alleen een licht gebrom is te horen van de driecilinder motor. Als je echter de snelweg opgaat of de motor harder laat werken, nemen de geluidsniveaus wel wat toe. Iets om over na te denken als je vaak lange ritten maakt.

Gemak is een sterk punt voor de Aygo X. Zelfs het basismodel heeft een touchscreen infotainmentsysteem, dat varieert van 7 tot 10,5 inch, afhankelijk van de uitvoering. Het heeft Bluetooth en DAB-radio, en het kan verbinding maken met een smartphone via Apple CarPlay en Android Auto. Het is gebruiksvriendelijk, hoewel de graphics wat saai zijn als men gewend is aan meer hoogwaardige systemen.

Voor audiofielen biedt Toyota een optioneel JBL Premium Sound System op topmodellen. Het systeem voegt een 300W versterker en vier luidsprekers toe, inclusief een 200mm subwoofer, die rijk, helder geluid levert – een klasse beter dan wat normaal in deze voertuigklasse wordt gevonden.

Wat klimaatbeheersing betreft, stelt de Aygo X niet teleur. Alle basismodellen hebben handmatige airconditioning, maar hogere uitvoeringen hebben automatische klimaatregeling, wat een echt fijne functie is in deze klasse. De bediening is eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken, wat geweldig is als je onderweg bent.

Bergruimte wordt slim benut. Het handschoenenkastje is zeer ruim, en er zijn enkele mooie kleine vakjes en bekerhouders in de middenconsole. Hoewel de deurvakken niet zo groot zijn, zijn ze wel gevormd om waterflessen te passen. Als je voor een hogere uitvoering gaat, krijg je ook een draadloze oplaadpad voor je smartphone – een premium functie in deze klasse.

Een van de leuke dingen aan de Aygo X is dat hij een optioneel canvasdak heeft dat inschuift. Het beslaat bijna de hele lengte van de auto en kan worden geopend bij snelheden tot 130 km/u, wat een unieke open lucht ervaring biedt die de Aygo X echt onderscheidt van de concurrentie.

De stoelen achterin zijn geschikt voor korte afstanden, maar het is daar wel wat krap. Been- en hoofdruimte zijn enigszins beperkt voor volwassenen, of in ieder geval als de voorstoelen wat naar achteren staan. De achterste ramen klappen alleen uit in plaats van volledig naar beneden te rollen, wat sommige passagiers misschien teleurstelt, maar het is een veel voorkomende functie in auto’s van deze grootte.

Waar de Aygo X echter echt in uitblinkt is zijn handling. Hij is klein en draait op een dubbeltje, dus parallel parkeren in kleine ruimtes is gemakkelijk. Een standaard achteruitrijcamera is aanwezig op alle modellen, en hogere uitvoeringen krijgen voor- en achterparkeersensoren, waardoor het een van de gemakkelijkere auto’s is om te parkeren in zijn klasse.

Over het algemeen is de Aygo X een kleine auto, maar hij is comfortabel en gemakkelijk te navigeren door de stad. Hij is geweldig voor het rondrijden in de stad, maar als je regelmatig passagiers achterin vervoert of meer ruimte nodig hebt voor bagage, vind je hem misschien te klein. In de stad levert hij echter op alle fronten, wat hem een compleet pakket maakt voor stedelijke bestuurders.

Veiligheid En Beveiliging

Zelfs de nieuwe Toyota Aygo X, die een stadsauto is, komt met een lading veiligheidsfuncties. Toyota, man, ze zijn zo gefocust op veiligheid dat zelfs hun instapmodellen al deze hightech veiligheidstechnologie moeten hebben.

Gebaseerd op Toyota Safety Sense, dat een standaard pakket actieve veiligheidssystemen is op alle uitvoeringen van de Aygo X, bevat het het Pre-Collision System (PCS) met voetgangers- en fietsersdetectie, dat de remmen kan activeren als een botsing onvermijdelijk lijkt. Dit is een echte redder in het gekke stadsverkeer.

Het heeft ook LTA (Lane Trace Assist) en LDA (Lane Departure Alert). Dit zijn degene die je dat echt luide alarm geven als je van rijstrook wisselt zonder te signaleren. Voor een auto van deze grootte is het behoorlijk cool om deze functies te hebben; ze worden meestal gevonden in veel grotere, duurdere auto’s.

De andere (die ook erg fijn is) is dat hij standaard Adaptive Cruise Control (ACC) heeft. Het houdt een bepaalde afstand achter de auto voor je en het versnelt en vertraagt automatisch, dus het is echt fijn in stop-and-go verkeer en ook op lange ritten.

Je zult de RSA (Road Sign Assist) waarderen omdat het verkeersborden voor je leest en je op het instrumentenpaneel vertelt wat ze zeggen, zodat je geen onverwachte snelheidsboetes krijgt.

De impactveiligheid op de Aygo X, die gebaseerd is op het TNGA-B platform, is veel beter. Hij heeft een rigide unibody-structuur, zes airbags en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin. Euro NCAP heeft hem nog niet getest, maar hij zou het goed moeten doen omdat het in wezen een herziening is van de oude.

Hoe Rijdt Het?

De Toyota Aygo X is gemaakt om de stedelijke jungle te beheersen, en dat is precies hoe het rijden ermee aanvoelt. Zijn kleine gestalte en snelle bewegingen komen het best tot hun recht in de stad. Je zult de iets verhoogde hoogte van de grond waarderen; het is fijn om meer van de weg voor je te zien, en het geeft je meer controlegevoel tijdens het rijden door de stad.

Een van de eerste dingen die je zult merken is hoe wendbaar de Aygo X is. Met een draaicirkel van slechts 4,7 meter is hij perfect voor smalle stadsstraten en het inparkeren in die kleine parkeerplekken. Hij heeft een lichte besturing bij lage snelheid zodat draaien in drie keer en parallel parkeren echt gemakkelijk is, je kunt gewoon door de stad schieten.

De Aygo X is levendig en vlot in stadsverkeer. De 1,0-liter motor is misschien geen krachtpatser, maar heeft genoeg pit om tussen verkeerslichten door te schieten en met vertrouwen in te voegen. De auto is zo licht dat hij optimaal gebruik maakt van het motorvermogen.

De vering slaat een mooie balans tussen comfort en controle, en vlakt de meeste hobbels en kuilen die je in stedelijke omgevingen tegenkomt af. Hij staat ook wat hoger van de grond dan de normale Aygo waardoor verkeersdrempels veel gemakkelijker te nemen zijn.

De Aygo X doet het prima op de snelweg maar het is duidelijk dat deze auto gemaakt is voor de stad. De motor werkt harder bij hogere snelheden, wat leidt tot wat meer geluid, maar niets te storends. De auto blijft stabiel, hoewel inhalen wat planning vereist.

De handmatige versnellingsbak is engaging met een precieze, korte schakelactie die leuk is om te gebruiken als je daarvoor kiest. De CVT automaat zorgt echter voor prettig, gemakkelijk rijden – geen schakelen – wat echt fijn is, vooral in stop-and-go verkeer.

De Aygo X zit ook vol met rijhulpsystemen die de rijervaring verbeteren. De adaptieve cruise control stelt je in staat om een veilige afstand te bewaren tot de auto voor je, wat zeker een pluspunt is op langere ritten omdat je minder moe wordt. Lane trace assist helpt je gecentreerd te blijven, hoewel het wat opdringerig kan aanvoelen op bochtige wegen.

Daarnaast is het zicht behoorlijk goed dankzij de hoge stoelen en grote voorruit. De A-stijlen zijn dun, dus dode hoeken zijn minimaal. Het enige nadeel is dat het ontwerp van de auto geen optimaal zicht naar achteren mogelijk maakt, maar dit wordt gemakkelijk gecompenseerd door de standaard achteruitrijcamera bij het parkeren.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Toyota Aygo X Bagageruimte
Toyota Aygo X Bagageruimte

De kofferbak in een Toyota Aygo X is een praktische box (hoewel het een stadsauto is). Hij heeft 231 liter kofferruimte, ongeveer 60 meer dan de vorige, dus dat is acceptabel. Het kan misschien niet concurreren met de hoeveelheid ruimte in grotere auto’s, maar het is prima voor het dagelijks stadsleven – een paar boodschappentassen of een paar kleine koffers.

Geloof het of niet, hij heeft een behoorlijk grote opening (voor een kleine auto als deze), waardoor het gemakkelijk is om grotere objecten erin te zetten. De laaddrempel is echter vrij hoog, wat een uitdaging kan zijn bij het laden van zwaardere items. Die grote drempel komt door het crossover-achtige ontwerp en de iets verhoogde bodemvrijheid van de Aygo X.

In plaats van een normale achterklep heeft de Aygo X een achterruitachtige klep die naar boven opent. Deze functie is handig op krappe parkeerplaatsen, maar maakt het moeilijk om grotere objecten door de opening te krijgen. Hij heeft een vlakke kofferbakvloer die het gemakkelijk maakt om items in en uit te schuiven, en er is een kleine opbergruimte onder de vloer voor kleinere items. Deze ruimte wordt echter deels ingenomen door de bandenreparatieset, aangezien er geen reservewiel is.

Om hem nog veelzijdiger te maken, kunnen de achterstoelen worden neergeklapt, waardoor de kofferruimte wordt uitgebreid tot ongeveer 829 liter. Ze klappen niet helemaal vlak, maar er is voldoende ruimte voor de meeste stadsgebruiken – een goed compromis tussen laadruimte en de compacte afmetingen van de auto.

Comfort Achterbank

2024 Toyota Aygo X Achterstoelen
Toyota Aygo X Achterstoelen

De achterbank van de Toyota Aygo X toont zijn stadsauto-roots, waarbij meer nadruk ligt op ruimte voor voorpassagiers en algemene compactheid dan op comfort achterin. Technisch gezien zou je vier mensen in de Aygo X kunnen krijgen, maar alleen in technische zin; de achterstoelen zijn eigenlijk meer voor incidenteel gebruik of voor kinderen, niet voor regelmatige volwassenen.

Het instappen achterin kan wat lastig zijn door de smalle deuropeningen, vooral als je een grotere volwassene bent of mobiliteitsproblemen hebt. Binnen is er een zitbank voor twee. Anders dan sommige concurrenten is er geen middelste gordel, dus het is strikt een vierzitter.

De beenruimte achterin is wat klein, vooral als iemand voorin lang is en hun stoel naar achteren moet schuiven. De rugleuningen van de voorstoelen zouden waarschijnlijk in de knieรซn van volwassenen van gemiddelde lengte duwen op lange ritten. Daarnaast is er een beetje gebrek aan hoofdruimte vanwege de aflopende daklijn van de auto, maar het zou prima moeten zijn voor korte afstanden.

De zitkussens achterin zijn stevig en vrij vlak, wat misschien niet het meest comfortabel is voor lange ritten. De rugleuning staat vast en is niet verstelbaar, wat gebruikelijk is in deze klasse maar het vermelden waard als je meer verstelbaarheid prefereert.

De Aygo X heeft uitklapbare achterramen in plaats van traditionele ramen die naar beneden draaien. Ze gaan niet helemaal open, maar laten wel wat lucht binnen, wat niet zo handig is als volledig openende ramen.

Aan de positieve kant hebben beide achterstoelen ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, dus het is gemakkelijk om kinderzitjes te plaatsen. Er zijn geen deurvakken en beperkte opbergruimte, maar er is รฉรฉn bekerhouder (tussen de voorstoelen) die mensen achterin kunnen bereiken.

De achterstoelen klappen in een 50:50-split om de bagageruimte te vergroten. Ze liggen niet helemaal vlak als ze zijn neergeklapt, dus het kan wat uitdagend zijn om langere items te laden. Het zicht achterin is behoorlijk met grote zijramen, maar de hoge taillelijn en kleine achterruit kunnen het voor sommige passagiers wat benauwd laten aanvoelen.

In het algemeen is de achterbank van de Aygo X alleen geschikt voor incidenteel gebruik of kinderen. Hij is niet ontworpen voor comfort op lange afstanden of continu gebruik door volwassenen. Voor degenen die regelmatig volwassenen vervoeren, kan een grotere auto geschikter zijn. Echter, voor stadsritten en het incidentele gebruik van de achterbank zal de Aygo X prima voldoen.

2024 Toyota Aygo X
Goed 3.8
Rijdynamiek 3.4 out of 5
Besturing & Wegligging 3.8 out of 5
Features & Styling 4.1 out of 5
Brandstofefficiรซntie 4.2 out of 5
Comfort 3.2 out of 5
Veiligheid 4.3 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 3.7 out of 5
Good Stuff Onderscheidend SUV-geรฏnspireerd design dat afwijkt van typische stadsauto's Gedurfde kleuropties inclusief "kruidengeรฏnspireerde" tinten Twee-kleurige lak opties geven een premium uitstraling Goed uitgevoerde crossover ontwerpelementen met verhoogde carrosseriebekleding Optioneel canvasdak voegt veelzijdige open lucht ervaring toe 18-inch velgopties versterken de visuele prรฉsence Toyota Safety Sense pakket standaard op alle uitvoeringen Uitstekende draaicirkel van 4,7m Lichte besturing ideaal voor stadsmanoeuvres Stabiel snelweggedrag ondanks compacte afmetingen Goed gecontroleerde carrosseriebewegingen Verfijnde rijkwaliteit voor dit segment 231-liter bagageruimte (60L meer dan voorganger) Goede stedelijke bodemvrijheid (11mm hoger)
Bad Stuff Zeer krappe achterbank ruimte, zelfs voor dit segment Beperkte toegang via achterportieren Geen middenarmsteun Beperkte opbergmogelijkheden interieur Kleine 35L brandstoftank beperkt actieradius Motorbelasting merkbaar bij snelwegsnelheden CVT-optie vermindert prestaties verder Enige carrosseriehelling door verhoogde rijhoogte Trommelremmen achter Hoog aangrijppunt koppeling bij handbak Geen telescopische stuurwielverstelling Beperkt zicht naar achteren door dikke pilaren Duurdere uitvoeringen worden prijzig voor dit segment Niet ideaal voor langere ritten
Summary
De 2024 Toyota Aygo X vertegenwoordigt een innovatieve aanpak om het stadsautosegment levend te houden, waarbij crossover-styling succesvol wordt gecombineerd met stedelijke praktische bruikbaarheid. Met een startprijs van โ‚ฌ20.495 voor de handgeschakelde versie en โ‚ฌ22.350 voor de CVT op de Nederlandse markt, biedt het een unieke propositie in een krimpend segment. Voor stadsbewoners die op zoek zijn naar een stijlvolle, gemakkelijk te parkeren auto met verhoogde zitpositie en moderne veiligheidsvoorzieningen, maakt de Aygo X een overtuigende indruk. De 1.0L VVT-i motor (72pk/93Nm) geeft prioriteit aan efficiรซntie boven prestaties, met een verbruik van ongeveer 4,8L/100km bij de handgeschakelde transmissie. Hoewel niet snel (0-100km/u in 10,9s handgeschakeld, 11,7s CVT), is het perfect geschikt voor stadsgebruik. Het zoete punt in het aanbod is de middenklasse Pulse uitvoering, met LED-koplampen, automatische klimaatregeling en 17-inch lichtmetalen velgen zonder in het premium prijssegment te komen. De handgeschakelde transmissie wordt aanbevolen boven de CVT, tenzij je specifiek een automaat nodig hebt voor stadsritten. Het beste geschikt voor: * Stedelijke forensen die stijl en wendbaarheid prioriteren. * Eerste-auto kopers die uitgebreide veiligheidsvoorzieningen willen. * Mensen die op zoek zijn naar een premium stadsauto met crossover-styling. * Bestuurders die zelden achterbank ruimte nodig hebben. Overweeg alternatieven als: * Je regelmatig achterpassagiers vervoert. * Je veel bagageruimte nodig hebt. * Je vaak op snelwegen rijdt. * Je een hybride/elektrische aandrijflijn nodig hebt. De Aygo X excelleert als een stadgerichte crossover met onderscheidende styling en sterke veiligheidscredentials. Echter moeten potentiรซle kopers zorgvuldig hun ruimtebehoefte en gebruikspatronen overwegen, aangezien de beperkte achterruimte en bescheiden prestaties mogelijk niet aan alle behoeften voldoen. Voor puur stedelijk gebruik is het echter een karaktervol en goed uitgevoerd pakket dat nieuwe aantrekkingskracht brengt in het stadsautosegment.
TAGGED: 2024 Toyota Aygo X, 2024 Toyota Compacte Crossover, Aygo X, Benzine, Toyota
SOURCES: Toyota
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Toyota

Land Cruiser 2025 in zandkleur getoond in een traditionele Nederlandse straatscรจne
19

Nieuwe Toyota Land Cruiser 2025: Test, Specificaties en Prijzen

2024 Toyota RAV4 Hybride
12

2024 Toyota RAV4 Hybride Specificaties Prijzen en Review

Show More
2024 Toyota Yaris Hybride
9

2024 Toyota Yaris Hybride Specificaties Prijzen en Reviewย 

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.