2024 Kia ProCeed Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | ||
---|---|---|
Motortype: | 1.5 T-GDi | 1.5 T-GDi DCT7 |
Versnellingsbak: | 6-versnellingshandmatige transmissie | 7-versnellings DCT (Dual Clutch Transmission) automatisch |
Aandrijftype: | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Maximaal vermogen: | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Maximale koppel: | 253 Nm | 253 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Tankinhoud in l: | 50 liter |
Top snelheid: | 197 km/h (voor zowel handmatige als DCT7 versies) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Stoelen: | 5 |
Bagageruimte volume (achter): | 594 liter |
Bagageruimte volume (met achterstoelen neergeklapt): | 1545 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 T-GDi (handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|
Leeggewicht: | 1298 kg | 1325 kg |
Max. Trekgewicht (geremd): | 1210 kg | 1210 kg |
Max. Trekgewicht (ongeremd): | 610 kg | 610 kg |
Totaal gewicht (maximaal toegestaan): | 1850 kg | 1880 kg |
Specificatie | 1.5 T-GDi (Handgeschakeld) | 1.5 T-GDi DCT7 |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ40,490 | โฌ42,490 |
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Cilinders: | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cm3): | 1,482 | 1,482 |
Aandrijftype: | FWD | FWD |
Transmissie: | 6-versnellings handmatig | 7-versnellings DCT automaat |
Brandstofverbruik: | 5.9 l/100 km (gecombineerd) | 6 – 6.4 l/100 km (gecombineerd) |
CO2-uitstoot: | 133-134 g/km | 135 – 143 g/km |
Maximaal vermogen: | 140 pk (103 kW) | 140 pk (103 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 9.7s | 9.9s |
Maximale koppel: | 253 Nm | 253 Nm |
Top snelheid: | 197 km/h | 197 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Height: | 1422 mm |
Width: | 1800 mm |
Length: | 4615 mm |
Wheelbase: | 2650 mm |
Ground clearance: | 135 |
Categorie | Kenmerk | GT-Line | GT-Line met schuif-/kanteldak MY25 | GT-PlusLine | GT-PlusLine met schuif-/kanteldak MY25 |
---|---|---|---|---|---|
Prijs | |||||
Vanafprijs | โฌ37.495 | โฌ38.490 | โฌ39.495 | โฌ40.490 | |
Exterieur | |||||
Hoogglans zwarte spiegelkappen | โ | โ | โ | โ | |
LED-richtingaanwijzers in buitenspiegels | โ | โ | โ | โ | |
Elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels | โ | โ | โ | โ | |
Schuif-/kanteldak | – | โ | – | โ | |
Interieur | |||||
Aluminium pedalen | โ | โ | โ | โ | |
LED-interieurverlichting voor | โ | โ | โ | โ | |
60:40 neerklapbare achterbank | โ | โ | โ | โ | |
Handmatig in hoogte/diepte verstelbare stuurkolom | โ | โ | โ | โ | |
Met รฉรฉn druk neerklapbare achterbank via bagageruimte | – | – | โ | โ | |
Comfort en Gemak | |||||
Verwarmd stuurwiel (2 standen) | โ | โ | โ | โ | |
Smart Key met start/stop-knop | โ | โ | โ | โ | |
Regensensor | โ | โ | โ | โ | |
Elektrische parkeerrem met auto-hold functie | โ | โ | โ | โ | |
Lichtsensor | โ | โ | โ | โ | |
Automatische ontwaseming | โ | โ | โ | โ | |
Automatische dual zone klimaatregeling | โ | โ | โ | โ | |
Luxe oprolbare bagageafdekking | โ | โ | โ | โ | |
Opbergvakken onder de laadvloer | โ | โ | โ | โ | |
Bagagenet met bevestigingshaken | โ | โ | โ | โ | |
12V-aansluiting in bagageruimte | โ | โ | โ | โ | |
Elektrische achterklep met handsfree opening | โ | โ | โ | โ | |
Luxe multifunctionele laadvloer | โ | โ | โ | โ | |
Elektrische ramen met veiligheidsfunctie | – | – | โ | โ | |
Technologie en Infotainment | |||||
Draadloze smartphone-oplader | โ | โ | โ | โ | |
Bluetooth met spraakherkenning | โ | โ | โ | โ | |
Twee achterluidsprekers | โ | โ | โ | โ | |
Twee voorluidsprekers | โ | โ | โ | โ | |
Veiligheid en Assistentie | |||||
Achteruitrijassistent (RCCA) | โ | โ | โ | โ | |
Intelligente snelheidsbordassistent (ISLA) | โ | โ | โ | โ | |
Dodehoekassistent (BCA) | โ | โ | โ | โ | |
Achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen | โ | โ | โ | โ | |
Voor-, achter- en zijparkeersensoren | – | – | โ | โ |
Accessoire | Prijs | |
---|---|---|
Bescherming | ||
Mattenset rubber 4 delig met GT-Line logo | โฌ 89,00 | |
Stootlijstenset vierdelig met chromen inleg | โฌ 199,00 | |
Stootlijstenset vierdelig zonder inleg | โฌ 179,00 | |
Stootlijstenset vierdelig zwart | โฌ 269,00 | |
Anti-slipbak (met speaker in de kofferruimte) | โฌ 79,00 | |
Styling | ||
Achterkleplijst hoogglans gepolijst | โฌ 135,00 | |
Achterkleplijst RVS geborsteld | โฌ 135,00 | |
Transport | ||
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559,95 | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499,00 | |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan aeroskin (400 liter) | โฌ 449,00 | |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475,00 | |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560,00 | |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719,00 | |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499,00 | |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13-polig | โฌ 1.015,00 | |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639,95 | |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 335,00 | |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 855,00 | |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 379,00 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Protection Pack (GT-PlusLine) | โฌ 350.00 |
All Seasons Pack (GT-PlusLine) | โฌ 198.00 |
All Seasons Pack (GT-Line) | โฌ 198.00 |
Prijsstructuur van 2024 Kia ProCeed
Uitvoering | Motor | Transmissie | Vermogen | Fiscale waarde* | Consumentenprijs** |
---|---|---|---|---|---|
GT-Line | 1.5 T-GDi | Handgeschakeld | 103 kW (140 pk) | โฌ36.650,00 | โฌ37.495,00 |
GT-Line | 1.5 T-GDi | DCT7 | 103 kW (140 pk) | โฌ38.650,00 | โฌ39.495,00 |
GT-Line met schuif-/kanteldak | 1.5 T-GDi | Handgeschakeld | 103 kW (140 pk) | โฌ37.645,00 | โฌ38.490,00 |
GT-Line met schuif-/kanteldak | 1.5 T-GDi | DCT7 | 103 kW (140 pk) | โฌ39.645,00 | โฌ40.490,00 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi | Handgeschakeld | 103 kW (140 pk) | โฌ38.650,00 | โฌ39.495,00 |
GT-PlusLine | 1.5 T-GDi | DCT7 | 103 kW (140 pk) | โฌ40.650,00 | โฌ41.495,00 |
GT-PlusLine met schuif-/kanteldak | 1.5 T-GDi | Handgeschakeld | 103 kW (140 pk) | โฌ39.645,00 | โฌ40.490,00 |
GT-PlusLine met schuif-/kanteldak | 1.5 T-GDi | DCT7 | 103 kW (140 pk) | โฌ41.645,00 | โฌ42.490,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia ProCeed Te Kopen?
De 2024 Kia ProCeed is een echte blikvanger in de compacte autoklasse. Het heeft een stijlvol shooting brake-ontwerp dat niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook veel bagageruimte biedt. Het is eigenlijk gewoon een bijgewerkte versie van de andere met enkele toegevoegde functies, waardoor het unieker en concurrerender lijkt.
De ProCeed is een van die pseudo-coupรฉs die alle praktische aspecten van een stationwagen combineert, maar eruitziet als een slanke hatchback/crossover-hybride. Als je op zoek bent naar iets anders maar geen praktisch gemak wilt opofferen, dan is deze auto zeker het overwegen waard.
De ProCeed is verkrijgbaar in vier hoofduitvoeringen: GT-Line, GT-Line met schuif-/kanteldak MY25, GT-PlusLine, en GT-PlusLine met schuif-/kanteldak MY25. Deze uitvoeringen bieden verschillende combinaties van eigenschappen om aan verschillende voorkeuren en budgetten te voldoen.
Zelfs het basismodel GT-Line heeft een sportief gevoel met 17″ lichtmetalen velgen en volledige LED-koplampen. Het is een uitstekende optie als je op zoek bent naar iets moois en chiqs zonder buitensporige bedragen te betalen.
Upgrade naar de GT-Line met het schuif-/kanteldak MY25, en je geniet van een panoramisch zonnedak dat veel natuurlijk licht en frisse lucht binnenlaat, waardoor het interieur nog ruimer aanvoelt.
Als dat niet luxueus genoeg voor je is, dan brengt de GT-PlusLine het naar een hoger niveau met standaard 18″ lichtmetalen velgen (op DCT-modellen), een JBL premium geluidssysteem, en extra comfortfuncties, zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen.
De GT-PlusLine met het schuif-/kanteldak MY25 is de meest luxueuze versie in de ProCeed-lijn, waarbij het panoramische zonnedak alle andere premium functies completeert.
Een van de belangrijkste pluspunten van de ProCeed is dat het basismodel is uitgerust met zoveel hoogwaardige standaardfuncties. Met LED-verlichting, een groot touchscreen-infotainmentsysteem en geavanceerde rijhulpsystemen krijg je veel waar voor je geld.
Als je klaar bent voor iets anders dat nog steeds een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt, is de ProCeed zeker het bekijken waard. Het heeft een onderscheidend ontwerp en veel aantrekkelijke functies die in de smaak zullen vallen bij degenen die “iets meer” willen in hun auto.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia ProCeed wordt in alle uitvoeringen aangedreven door een 1.5 T-GDi motor. Deze turbobenzinemotor met directe injectie levert 103 kW (140 pk) bij 5.500 tpm, wat een mooie balans biedt tussen prestaties en brandstofverbruik.
Hij levert 253 Nm koppel tussen 1.500 en 3.000 tpm, dus er is altijd voldoende vermogen om te versnellen. Deze koppelcurve zorgt ervoor dat de auto genoeg kracht heeft voor stadsverkeer, maar ook voldoende vermogen in het middenbereik om in te halen op de snelweg.
De 1,5-liter motor, die in de meeste ProCeed-varianten te vinden is, biedt voldoende punch voor de meeste situaties. Hij zorgt voor soepele acceleratie en behoorlijk koppel bij lage toerentallen, waardoor hij geschikt is voor zowel stadsverkeer als snelwegritten. Hoewel niet uitgesproken sportief, levert hij genoeg prestaties om de meeste bestuurders tevreden te stellen terwijl hij een goed brandstofverbruik behoudt.
Hij komt met een 6-versnellingsbak of een 7-traps dual-clutch (DCT7) voor het plezier van de consument. De handgeschakelde versnellingsbak biedt veel meer betrokkenheid voor bestuurders die graag volledige controle hebben, en de DCT voor degenen die tijdens het rijden niet bezig willen zijn met schakelen.
De prestaties zijn indrukwekkend voor zijn klasse. De handgeschakelde versie accelereert van 0-100 km/u in 9,7 seconden, terwijl de DCT-versie dit in 9,9 seconden doet. Beide varianten hebben een topsnelheid van 197 km/u.
Brandstofefficiรซntie is een sterk punt van de ProCeed. De handgeschakelde versie verbruikt 5,9 l/100km in de gecombineerde cyclus, terwijl de DCT-versie tussen 6,0 en 6,4 l/100km verbruikt, afhankelijk van de specifieke uitvoering en wielgrootte.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Kia ProCeed is uitgerust met een robuust en responsief remsysteem dat vertrouwen geeft onder verschillende rijomstandigheden. Het heeft geventileerde schijfremmen voor en massieve schijfremmen achter, die meer dan voldoende remkracht bieden voor dagelijks gebruik, en veel meer dan dat.
Bij normaal rijden biedt het rempedaal uitstekende modulatie voor soepel, progressief remmen. Dit is vooral handig in de stad, waar zacht stoppen de norm is. Het is niet te zacht of te hard; het voelt gewoon erg tactiel aan. Bestuurders kunnen precies voelen hoeveel druk ze moeten uitoefenen, ongeacht de remsituatie.
Bij hard remmen reageert het systeem van de ProCeed echter onmiddellijk en nauwkeurig. Het heeft een zeer stevige initiรซle grip, en de remmen blijven rotssolide, zelfs na langdurig intensief gebruik. De 130.000 mijl heeft de remcapaciteiten niet aangetast (in ieder geval niet veel, tenminste niet in de stad, op rechte snelwegen of tijdens normaal rijden; maar op een bochtige weg of bij hard rijden kan het wel merkbaar zijn).
De sportievere GT-uitvoeringen hebben 16-inch remmen voor en 15-inch remmen achter. Deze “prestatie” remmen zijn ontworpen om betere grip en grotere weerstand tegen fading tijdens hard rijden of volle belasting te bieden. Dit zorgt ervoor dat de remkracht in lijn is met de toegenomen mogelijkheden van de auto.
Een opmerkelijk kenmerk is de standaard elektrische parkeerrem in het hele gamma. Het zorgt voor meer ruimte in de middenconsole en is veel gemakkelijker in gebruik, dankzij de auto-hold knop. Dit is erg handig in start-stop verkeer of bij wegrijden op hellingen.
Het komt ook met elektronische remassistentie en een reeks andere veiligheidsvoorzieningen, zoals Electronic Stability Control (ESC), Anti-lock Braking System (ABS), en Emergency Brake Assist. Deze systemen werken samen om de remprestaties en algemene voertuigstabiliteit in ongunstige omstandigheden te verbeteren.
Besturing En Ophanging
De Kia ProCeed heeft een geweldige wielophanging, niet te zacht, niet te hard. Het heeft een MacPherson-veerpoot voorwielophanging en een multilink achterwielophanging, dus het heeft een degelijke basis voor wat betreft rijgedrag en handling.
In de stad is de ProCeed zeer comfortabel en beheerst. Hij neemt hobbels en andere oneffenheden in de weg verbazingwekkend goed op voor een sportieve auto met relatief grote wielen. Dit maakt het een geweldige auto voor lange ritten omdat de inzittenden niet veel worden doorgeschud.
Wat stabiliteit in bochten betreft, is de ProCeed rotssolide met weinig overhelling. De besturing is enigszins responsief maar heeft een goed gewicht, wat de bestuurder behoorlijk goede feedback geeft. Hij voelt niet zo direct aan als sommige hardcore sportwagens, maar biedt een zeer bevredigende rijervaring die goed past bij zijn grand tourer-karakter.
De GT-Line uitvoeringen bieden echter een meer prestatiegericht onderstel, en dat maakt een wereld van verschilโde auto is VEEL leuker om mee door bochten te rijden en levert niet veel rijcomfort in. Deze uitvoeringen hebben minder overhelling in bochten en een directere stuurrespons, wat de auto veel wendbaarder maakt op bochtige wegen. Sommige bestuurders zouden echter kunnen zeggen dat de rit wat hard is op ruwe oppervlakken.
Een aspect dat echt opvalt aan de ProCeed is zijn stabiliteit bij hoge snelheden. Op de snelweg is hij zeer stabiel en solide; de wind- en weggeluiden zijn minimaal in de cockpit. Dit draagt bij aan zijn uitstekende capaciteiten voor lange afstanden.
Welke Banden Gebruikt Het?
De GT-Line en GT-Line met schuif-/kanteldak MY25 varianten van de ProCeed zijn uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen met 225/45R17 banden. Deze banden bieden een zeer goed compromis tussen rijcomfort en grip. Ze hebben zowel in droge als natte omstandigheden uitstekende grip, wat zorgt voor een stabiele en zelfverzekerde rijervaring. De brede banden dragen ook bij aan een snelle stuurrespons en goede stabiliteit in bochten.
Maar als je het over de sportievere GT’s hebt, is dat een ander verhaal. De GT-PlusLine en GT-PlusLine met schuif-/kanteldak MY25 varianten komen met 18-inch lichtmetalen velgen met 225/40R18 banden, vooral in combinatie met de DCT7-transmissie. Deze banden verbeteren niet alleen het sportieve uiterlijk van de auto, maar ook de handling en grip. Houd er wel rekening mee dat ze de rit wat harder kunnen maken en mogelijk meer weggeluid produceren vergeleken met de standaardbanden.
Grotere wielen en prestatiebanden hebben echter enkele nadelen. Ze stoten iets meer CO2 uit en verbruiken wat meer brandstof vanwege de grotere rolweerstand van de banden.
Een cool kenmerk is dat sommige modellen zijn uitgerust met Michelin Pilot Sport 4s. Dit zijn prestatiebanden met geweldige grip en bochtencapaciteiten, waardoor de ProCeed wat sportiever wordt. Ze bieden uitstekende feedback en grip, vooral als je wat agressiever rijdt.
Hoewel de grotere wielen en prestatiebanden er geweldig uitzien en de handling verbeteren, kunnen ze invloed hebben op het rijcomfort en brandstofverbruik. Het is dus verstandig om je rijgewoonten en prioriteiten in overweging te nemen bij het kiezen tussen de verschillende wiel- en bandopties.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia ProCeed is net zo sportief als de buitenkant, met een combinatie van stijl, comfort en functionaliteit. Het interieur is zeer bestuurdersgericht met hoogwaardige materialen en afwerkingen die het een zeer luxe uitstraling geven.
Het dashboard heeft een hoogglans zwarte afwerking, wat een strakke en moderne look aan het interieur geeft. Dit wordt gecombineerd met satijnchroom deurgrepen, een mooie touch voor het gehele ontwerp.
Een opvallend kenmerk is het GT-Line stuurwiel. Het is D-vormig voor dat sportieve gevoel en biedt meer beenruimte. Het is bekleed met leder, voelt premium aan en draagt bij aan het atletische thema van de auto.
Aluminium pedalen en aluminium dorpellijsten voegen een mooi sportief accent toe, en de GT-PlusLine uitvoeringen hebben een zwarte hemelbekleding, wat de sportiviteit nog wat extra versterkt.
De dashboard-indeling is zowel stijlvol als praktisch. Het grote touchscreen infotainmentsysteem is mooi verzonken in het dashboard en vloeiend geรฏntegreerd. Het heeft strakke ventilatieopeningen eromheen en is afgewerkt met hoogwaardig materiaal, wat een zeer premium gevoel geeft.
Er zijn soft-touch materialen op bepaalde plekken, wat een luxueuzere uitstraling geeft. Het bovenste dashboard en de deurpanelen hebben zachte kunststoffen, en de contactpunten zoals het stuurwiel en de versnellingspook zijn bekleed met leder of lederachtig materiaal. De GT-Line en GT-PlusLine uitvoeringen voegen nog meer premium touches toe, waaronder Alcantara stoelbekleding en rode contrasterende stiksels.
Alle uitvoeringen hebben suรจde sportstoelen met GT-Line logo’s. De stoelen zijn lederachtig aan de bovenkant en suรจde op de zitting en rugleuning, wat een mooie touch geeft.
Kia heeft zelfs de kleine dingen geperfectioneerd, van de metalen pedalen van de sportievere modellen tot het heldere digitale instrumentenpaneel en smaakvolle sierdelen. Zelfs de bouwkwaliteit is geweldigโnette paneelkieren, alles voelt solide aan, en, nou ja, gewoon robuust en stevig. Het is duidelijk dat de ProCeed is gebouwd om lang mee te gaan.
Exterieur Uiterlijk
In een Kia ProCeed is het als een shooting brake, met het aerodynamische uiterlijk van een coupรฉ, maar de praktische kant van een stationwagen. Het heeft dit echt coole ontwerp dat de ProCeed er premium en atletisch uit laat zien in vergelijking met een gewone compacte auto.
De nieuwe, voor dit jaar in de ProCeed, ’tiger nose’ grille domineert de voorkant. Deze wordt aan weerszijden geflankeerd door agressief ogende, gefacetteerde koplampen met zeer opvallende LED-dagrijverlichting. Het frontontwerp geeft de sportievere GT-Line en GT-PlusLine een doelgericht en subtiel agressief karakter.
Aan de zijkant komt het meest kenmerkende aspect van de ProCeed tot uiting: de daklijn die op een zeer elegante manier naar achteren afloopt. Het heeft een eigen karakter, anders dan traditionele hatchbacks en stationwagens. De sterke karakterlijn van de voorschermen helemaal door naar de achterlichten zorgt ervoor dat de auto er zelfs stilstaand dynamisch uitziet.
De achterkant van de ProCeed is ook zeer fraai met zijn schuin aflopende achterruit en LED-lichtbalk over de volledige breedte. Deze lichtbalk ziet er niet alleen cool uit, maar laat de auto er ook breder en lager uitzien, wat een meer gesettelde en sportieve uitstraling geeft. Het heeft ook een diffuser-stijl bumper en dubbele uitlaatpijpen op de hogere uitvoeringen om de sportieve look compleet te maken.
Kia biedt de ProCeed aan in een reeks aantrekkelijke kleuren, van subtiele metallic kleuren tot meer opvallende opties. Zelfs de GT-Line en GT-modellen hebben sportieve touches met grotere lichtmetalen velgen, in carrosseriekleur uitgevoerde sideskirts en hoogglans zwarte exterieuraccenten. Dit alles samen maakt dat de ProCeed eruitziet als een auto die veel hoogwaardiger is dan zijn redelijk lage prijs doet vermoeden, en dat is zeer overtuigend.
Comfort En Gemak
De stoelen in de ProCeed zijn doordacht ontworpen om uitstekende ondersteuning en comfort te bieden voor zowel korte als lange ritten. De voorstoelen bieden een breed scala aan verstelmogelijkheden, zodat mensen van alle lengtes een comfortabele zitpositie kunnen vinden. In de hogere modellen is de bestuurdersstoel ook elektrisch verstelbaar (inclusief lendensteun), dus het comfort is zeer aangenaam.
De zitting van de stoel is niet te zacht en niet te hard, precies goed voor comfort en ondersteuning. Dit is vooral merkbaar op langere ritten, waar de stoelen helpen vermoeidheid te verminderen. De stoelen hebben meer ondersteunende wangen en een zeer sportief gevoel met Alcantara inzetstukken. Ze zien er niet alleen mooi uit, maar bieden ook betere grip tijdens sportief rijden.
De ProCeed heeft verwarmbare voorstoelen, een fijne functie, vooral in de kou. De ProCeed heeft ook geventileerde voorstoelen, voor verkoeling tijdens warmere dagen. Een andere fijne touch die bijdraagt aan het comfort is het verwarmbare stuurwiel, standaard op alle modellen, wat zeer aangenaam is tijdens de winter.
Het klimaatcontrolesysteem van de ProCeed is efficiรซnt en gebruiksvriendelijk. Alle modellen komen met automatische dual-zone klimaatcontrole, zodat de bestuurder en voorpassagier verschillende temperaturen kunnen kiezen naar wens.
Een ander fijn kenmerk van het klimaatcontrolesysteem is dat het zeer gebruiksvriendelijk is. Kia heeft verstandig fysieke knoppen en draaiknoppen behouden voor belangrijke functies, waardoor je gemakkelijk aanpassingen kunt doen zonder je ogen van de weg te halen. Dit is een praktische benadering die veel gebruikers prefereren boven volledig touchscreen-gebaseerde bediening.
De luchtverdeling is goed doordacht, met meerdere ventilatieopeningen die zorgen voor gelijkmatige koeling of verwarming in het hele interieur. Achterpassagiers genieten in de meeste modellen ook van hun eigen ventilatieopeningen, zodat iedereen comfortabel kan reizen.
Standaard over de hele linie is smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, waarmee gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot hun favoriete apps en navigatiediensten. Het interne navigatiesysteem, dat alleen beschikbaar is op de hogere uitvoeringen, is ook een fijne functie met goed leesbare kaarten en real-time verkeersupdates.
Het audiosysteem biedt goede geluidskwaliteit, en hogere uitvoeringen krijgen een premium JBL-geluidssysteem. Het heeft geweldig geluid, zeer helder, het soort systeem waar een audiofiel van zou houden. Bluetooth-mogelijkheid voor handsfree bellen en audio streaming is inbegrepen, samen met verschillende USB-poorten voor het opladen en aansluiten van diverse apparaten.
In dat opzicht hebben veel van de modellen een draadloze telefoonlader, wat echt fijn is.
Waar de ProCeed in uitblinkt, is zijn vermogen om een hoog niveau van bruikbare opbergruimte door het hele interieur te bieden. De deurvakken zijn zeer groot en kunnen grote waterflessen bevatten. De middenconsole heeft een behoorlijk groot vak onder de armsteun dat handig is voor het opbergen van persoonlijke bezittingen.
Het dashboardkastje is van een flink formaat en is vaak gekoeld, zodat het dranken koel houdt als het buiten warm is. Ze hebben ook leuke kleine details zoals een zonnebrilhouder in de overhead console en een kaarthouder op de zonneklep.
Veiligheid En Beveiliging
De Kia ProCeed komt volledig geladen met veiligheidssystemen. Het hart van de veiligheidssystemen van het voertuig is het Anti-blokkeer Remsysteem (ABS) en Electronic Stability Control (ESC), die helpen het voertuig onder controle te houden tijdens een noodmanoeuvre of wanneer de rijomstandigheden glad zijn.
Een van de belangrijkste veiligheidskenmerken van de ProCeed zijn de geavanceerde rijhulpsystemen. Deze functies omvatten Autonomous Emergency Braking (FCA 1.5) met voetgangers- en fietsersdetectie en detectie van tegemoetkomend verkeer op kruispunten. Dit systeem zal zelf stoppen als het een dreigende botsing waarneemt.
Het heeft ook Lane Keeping Assist (LKAS) en Lane Following Assist (LFA) zodat het in het midden van de rijstrook blijft. Voor degenen met de DCT-transmissie is er ook Highway Driving Assist (HDA), wat adaptieve cruisecontrol combineert met rijstrookassistentie voor semi-autonoom rijden op de snelweg.
Alle modellen komen standaard met Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross-Traffic Alert (RCTA), die de bestuurder waarschuwen voor voertuigen in dode hoeken of achter het voertuig tijdens het achteruitrijden. De GT-PlusLine uitvoeringen upgraden naar Blind Spot Collision Avoidance (BCA) en Rear Cross-Traffic Collision Avoidance (RCCA), die daadwerkelijk kunnen ingrijpen om botsingen te voorkomen.
Alle modellen hebben een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen voor het parkeren. De GT-PlusLine uitvoeringen hebben de toegevoegde functie van parkeersensoren voor naast de standaard parkeersensoren achter, zodat het veel gemakkelijker is om in kleine ruimtes te parkeren.
In de ProCeed is Smart Cruise Control met Stop & Go alleen beschikbaar op automatische modellen en alleen voor snelwegrijden, maar het handhaaft een constante afstand met de auto ervoor, zelfs in start-stop verkeer, wat op lange ritten helpt om vermoeidheid van de bestuurder te verminderen.
Hoe Rijdt Het?
De Kia ProCeed is een auto voor de bestuurder, en dit blijkt uit de goed afgewogen balans tussen comfort, verfijning en betrokken rijdynamiek.
Tijdens normaal rijden is de ProCeed behoorlijk comfortabel. De wielophanging doet een bewonderenswaardig werk bij het absorberen van alle oneffenheden in de weg, en de auto rijdt zeer soepel en beheerst, zelfs wanneer de weg niet zo perfect is. Dit maakt het een uitstekende auto voor lange ritten omdat iedereen die erin rijdt de moeiteloze capaciteit van de auto om kilometers te maken kan waarderen.
De ProCeed wordt speelser wanneer de weg begint te kronkelen. Hij heeft zeer precieze en gewogen besturing met goede feedback. Overhelling is goed onder controle, waardoor je met vertrouwen door bochten kunt rijden zonder comfort op te offeren.
Geen hardcore sportwagen, maar de ProCeed heeft een sportieve dynamiek die past bij zijn grand tourer-karakter. Hij heeft een mooie balans en goede grip aan de voorkant, en het is zeer voorspelbaar waar hij naartoe gaat. Het is plezierig om op bochtige wegen te rijden, maar niet te veeleisend of vermoeiend.
Natuurlijk, omdat het een shooting brake is, heeft hij een extreem laag zwaartepunt wat een echt fijn gevoel van stabiliteit en wegligging geeft. Dit is vooral merkbaar bij hogere snelheden, waar de auto uitstekende stabiliteit en weerstand tegen zijwind vertoont. Het geeft de bestuurder vertrouwen en is geweldig voor lange ritten op de snelweg.
Hij is zeer wendbaar in de stad voor een auto met een lange carrosserie. De besturing is behoorlijk licht bij lage snelheden, dus parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes is relatief eenvoudig. Het zicht naar voren en opzij is ook goed, wat helpt bij het rijden in de stad, maar de schuine daklijn beperkt het zicht naar achteren enigszins.
Een aspect dat opvalt is de verfijning van de ProCeed. Weggeluid en windgeruis zijn zeer minimaal, zelfs bij het rijden op de snelweg. Dit, in combinatie met de comfortabele rit, maakt het een aangename auto voor lange ritten. De motor, met name de 1,5-liter unit, blijft stil bij kruissnelheden en wordt alleen vocaler wanneer hij hard wordt gepusht.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte van de Kia ProCeed is een van de meest indrukwekkende aspecten van de auto, met geweldige praktische mogelijkheden achter zijn slanke exterieur.
Met de achterbank omhoog heeft de ProCeed 594 liter bagageruimte. Dat is ongeveer twee keer zoveel als in een normale compacte hatchback, en het rivaliseert zelfs met sommige grotere stationwagens. De bagageruimte is goed gevormd, met een brede opening en een relatief lage laaddrempel, waardoor het gemakkelijk is om grote spullen in en uit te laden.
Een van de coole dingen aan de bagageruimte van de ProCeed is dat deze zo veelzijdig is. Het heeft ook een dubbele bodem die kan worden aangepast wanneer de achterbank is neergeklapt om รฉรฉn lange bagageruimte te maken, wat vooral handig is bij langere items, omdat er geen afstap in de laadvloer zit.
Kia heeft enkele leuke details die het gebruiksvriendelijk maken. Er zijn bijvoorbeeld haken voor het vastzetten van boodschappentassen en sjorpunten voor grotere items. Sommige modellen komen zelfs met een 12V-aansluiting. Het heeft ook opbergvakken onder de vloer, die perfect zijn voor het opbergen van alle kleine dingen en ze uit het zicht te houden.
En als dat niet genoeg ruimte voor je is, klappen de achterstoelen 60/40 neer. Dat maakt een enorme 1.545 liter aan laadruimte. De stoelen klappen bijna volledig plat en er is een verbazingwekkende hoeveelheid laadruimte die zeer grote/onregelmatig gevormde voorwerpen kan bevatten.
Daarnaast heeft het op alle modellen een elektrische achterklep, die handsfree opening van de bagageruimte mogelijk maakt, wat vooral handig is wanneer je met volle boodschappentassen of bagage naar de auto loopt.
Comfort Achterbank
De beenruimte achterin is over het algemeen behoorlijk, en gemiddeld grote volwassenen kunnen achter de voorstoelen zitten zonder dat de voorste inzittenden hun stoelen te ver naar voren hoeven te schuiven. Er is voldoende knieruimte voor bijna alle passagiers, en de zitting zit op een mooie hoogte boven de vloer, dus er is goede ondersteuning voor de dijen.
Maar de lage aflopende daklijn van de auto beperkt de hoofdruimte voor lange passagiers. Dit zou voor de meeste mensen geen groot probleem moeten zijn, maar iedereen boven de 1,80 meter zal met hun hoofd tegen de hemelbekleding komen, vooral in modellen met het panoramadak. Dit compromis op hoofdruimte achterin voor stijl is een typische afweging in alle auto’s met een “coupรฉ-achtig” silhouet.
De achterbank is comfortabel en heeft goede ondersteuning, dus het is goed voor lange ritten. De hoek van de rugleuning is precies goed voor de meeste mensen, niet te rechtop en niet te ontspannen. In de meer high-end modellen zijn de stoelen meestal bekleed met zeer mooie materialen die overeenkomen met de voorstoelen, zoals leder, of leder en Alcantara in sportievere modellen.
De twee buitenste zitplaatsen zijn ruimer en comfortabeler, met subtiele wangen die passagiers op hun plaats houden tijdens het nemen van bochten. De middelste zitplaats is ook bruikbaar maar is wat smaller en zit hoger vanwege de transmissietunnel. Deze is het meest geschikt voor kortere ritten of kinderen.
Kia heeft echt aan de achterpassagiers gedacht; ze hebben verschillende doordachte functies opgenomen om het comfortabeler en handiger te maken. Veel modellen hebben ook ventilatieopeningen achterin, zodat er een goede luchtstroom is door de hele cabine. Dit wordt vooral gewaardeerd op langere ritten of bij extreme weersomstandigheden.
Opbergmogelijkheden zijn goed doordacht. De deuren hebben vakken voor waterflessen, en er zijn meestal zakken achter de voorstoelen voor extra opbergruimte voor boeken of tablets. Een middenarmsteun met geรฏntegreerde bekerhouders is standaard op de meeste uitvoeringen, wat een comfortabele plek biedt om armen te laten rusten en drankjes vast te zetten.
Een echt leuke touch is dat op de hogere uitvoeringen USB-oplaadpoorten voor achterpassagiers zijn opgenomen. Dit kan een echte zegen zijn voor het opladen van apparaten op langere ritten, vooral voor gezinnen met technisch onderlegde kinderen. Sommige modellen kunnen ook een 12V-aansluiting achterin hebben, wat de oplaadmogelijkheden verder uitbreidt.
Het ontwerp van de ProCeed, met een aflopende daklijn en oplopende raamlijn, vermindert het zicht naar achteren enigszins. De zijramen zijn niet zo groot als in een gewone stationwagen, dus de achterkant voelt niet zo open aan. Maar dit wordt enigszins gecompenseerd door het feit dat de hogere uitvoeringen een panoramadak hebben dat meer licht in de cabine laat.
De achterste zijramen zijn, hoewel stijlvol van buiten, relatief klein en hoog geplaatst, wat het zicht voor kortere passagiers of kinderen kan beperken. Dit is iets om rekening mee te houden voor degenen met kleine kinderen die graag naar buiten kijken tijdens het rijden.
Het is niet te moeilijk om in en uit de achterbank te stappen; de deuren openen wijd genoeg en de opening is een goede maat. Maar met de schuine daklijn moeten lange passagiers oppassen dat ze hun hoofd niet stoten bij het in- of uitstappen.
Voor degenen met kinderen heeft de ProCeed ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen achterin. De deuren openen wijd genoeg zodat het installeren van kinderzitjes niet te veel moeite kost, behalve dat de aflopende daklijn in de weg kan zitten bij het plaatsen van een van de grotere achterwaarts gerichte babyzitjes.