2024 BMW iX3 SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX3 |
---|---|
Type motor (batterij): | [80 kWh / 73.9 kWh] |
Versnellingsbak: | 1-traps, automatisch |
Aandrijving: | RWD |
Transmissie: | automatische transmissie |
Maximaal vermogen: | 286 pk (210 kW) |
Maximaal koppel: | 400 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX3 |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Uitstootnorm naleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Topsnelheid: | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX3 |
---|---|
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | [80 kWh / 73.9 kWh] |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 461 โ 471 km |
Elektriciteitsverbruik (gecombineerd): | 18 – 17.6 kWh/ 100 km |
Maximaal AC-laadvermogen in kW: | 11 kW |
Laadtijd AC-laadproces (laadstatus 0-100%): | 7,5 uur |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%): | 31 min |
Herladen bereik na 10 minuten snelladen: | 133 – 147 km |
Maximaal DC-laadvermogen in kW: | 150 kW |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX3 |
---|---|
Zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte (achter): | 510 liter |
Bagageruimte (met achterstoelen neergeklapt): | 1560 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW iX3 |
---|---|
Max. aanhanggewicht/ kogeldruk | 750 kg/75 kg |
Gewicht (leeg voertuig): | 2270 kg |
Totaal gewicht (maximaal toegestaan): | 2740 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Specificaties | BMW iX3 |
---|---|
Vanaf prijs: | โฌ 71.465,20 |
Brandstoftype: | Elektrisch |
Aandrijving: | RWD |
Transmissie: | 1-traps, automatisch |
Elektriciteitsverbruik (gecombineerd): | 18 – 17.6 kWh/ 100 km |
CO2-uitstoot: | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 461 โ 471 km |
Batterijcapaciteit (bruto/netto) | 80 kWh / 73.9 kWh |
Laadtijd AC-laadproces (laadstatus 0-100%) | 7,5 uur |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%) | 31 min |
Maximaal vermogen: | 286 pk (210 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 6,8 s |
Maximaal koppel: | 400 Nm |
Topsnelheid: | 180 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1668 mm |
Breedte: | 1891 mm |
Lengte: | 4734 mm |
Breedte, inclusief spiegels: | 2138 mm |
Wielbasis: | 2864 mm |
Functiecategorie | Executive | High Executive | High Executive Edition |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ71.465,20 | โฌ77.465,50 | โฌ77.502,80 |
Exterieur | M Carbon Black metallic, M hoogglans Shadow Line, Automatisch dimmende binnenspiegel en buitenspiegel aan bestuurderszijde, Lichtmetalen velgen – 19 inch LM aerodynamisch (Styling 842) in Bicolor Jet Black uni | M Carbon Black metallic, M hoogglans Shadow Line, Automatisch dimmende binnenspiegel en buitenspiegel aan bestuurderszijde, Geluidswerende ruiten, Lichtmetalen velgen – 20 inch LM aerodynamisch (Styling 890 M) in Bicolor Jet Black | M Carbon Black metallic, M hoogglans Shadow Line, Automatisch dimmende binnenspiegel en buitenspiegel aan bestuurderszijde, Lichtmetalen velgen – 20 inch LM aerodynamisch (Styling 890 M) in Bicolor Jet Black |
Interieur | Kunstleer Sensatec Zwart, Verwarmde sportstoelen, M hemelbekleding in Anthracite | Kunstleer Sensatec Zwart, Verwarmde sportstoelen, M hemelbekleding in Anthracite, Rugleuning met breedteverstelling, BMW Iconic Sounds Electric, BMW Head Up Display, HIFI-systeem Harman Kardon, BMW Gebarenbediening | Leder Vernasca Zwart met Blauwe stiksels, Verwarmde sportstoelen, M hemelbekleding in Anthracite, Rugleuning met breedteverstelling, BMW Iconic Sounds Electric, BMW Head Up Display, HIFI-systeem Harman Kardon, BMW Gebarenbediening |
Aanvullende uitrusting | Parkeerassistent, Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank, Dakdragersysteem M hoogglans Shadow Line, Optie voor deactivering passagiersairbag voorzijde, Comforttelefonie met draadloze oplaadoptie, Bandenreparatieset, Bandenspanningsweergavesysteem, Sportstoelen voor, Elektrisch verwarmde stoelen voor | Parkeerassistent Plus, Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank, Dakdragersysteem M hoogglans Shadow Line, Optie voor deactivering passagiersairbag voorzijde, Comforttelefonie met draadloze oplaadoptie, Bandenreparatieset, Bandenspanningsweergavesysteem, Sportstoelen voor, Elektrisch verwarmde stoelen voor | BMW Drive Recorder, M Adaptieve vering, Verwarmd stuurwiel, Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank, Dakdragersysteem M hoogglans Shadow Line, Optie voor deactivering passagiersairbag voorzijde, Comforttelefonie met draadloze oplaadoptie, Bandenreparatieset, Bandenspanningsweergavesysteem, Sportstoelen voor, Elektrisch verwarmde stoelen voor |
Standaarduitrusting (Alle Varianten) |
---|
Exterieur |
M Sportpakket Adaptieve LED koplampen en LED achterlichten Automatische achterklepbediening |
Interieur |
Glazen panoramadak BMW Live Cockpit Professional Automatische airconditioning met 3-zone regeling Dashboard in Sensatec Gegalvaniseerde bedieningselementen Ambianceverlichting Met leder bekleed M Sportstuurwiel M voetsteun en pedalen in aluminium Verlichte instaplijsten met M opschrift |
Aandrijving en onderstel |
Adaptief onderstel Warmtepomp voor hogere efficiรซntie en preconditionering |
Opladen |
Laadkabel (Mode 3) voor opladen aan openbare laadpunten BMW Charging Card voor toegang tot het openbare laadnetwerk met aantrekkelijke, transparante voorwaarden AC laden (11 kW), DC laden (150 kW) |
Bestuurdersassistentie |
Active Protection |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur | |
M Koplampen Shadow Line | โฌ 267,40 |
Exterieur uitrusting | |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | โฌ 267,40 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 513 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 288 |
Elektrische voorzieningen | |
BMW Laserlight | โฌ 1.815 |
Entertainment en communicatie | |
BMW Drive Recorder | โฌ 213 |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 1.174,90 |
Aandrijving en onderstel | |
M Adaptief onderstel | โฌ 522,70 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.174,90 |
BMW Service Inclusive | |
Zonder Service Inclusive | โฌ – 689,70 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Shadow Line Pack | โฌ 694,50 |
Safety Pack | โฌ – – |
Shadow Line Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- M Koplampen Shadow Line
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
Safety Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Active Protection
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
- Driving Assistant Professional
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW iX3 SUV Te Kopen?
De BMW iX3 is de volledig elektrische variant van de zeer populaire compacte luxe SUV van het bedrijf, de X3. Het is het eerste echte BMW-model dat zich aansluit bij de steeds drukker wordende elektrische SUV-markt. Dit betekent dat het alle technologie, kwaliteit en prestaties moet combineren die mensen van BMW verwachten, maar dan met nul uitlaatemissies.
De iX3 was de eerste volledig elektrische compacte SUV van BMW en een mijlpaal in zijn geschiedenis. Voortkomend uit hetzelfde platform als de conventionele X3, werd bij dit voertuig de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor en een accupakket. Dit betekent dat het alle vertrouwde styling en proporties van een X3 heeft – iets dat aantrekkelijk kan zijn voor kopers die worden afgeschrikt door sommige van de meer radicaal ogende EV’s.
De iX3 begint bij ongeveer โฌ70.000 in het elektrische SUV-segment. Voor dit geld is het een premium model dat direct concurreert met de Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, Mercedes-Benz EQC en Jaguar I-PACE. BMW hoopt dat deze nieuwe iX3 zijn prijs zal rechtvaardigen door rijdynamiek, bouwkwaliteit en pure merkprestige te bieden.
Voor het eerst getoond als iX3 Concept in 2018, kwam de productieversie in 2020, maar het modeljaar 2024 heeft enkele updates ontvangen. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer een groter accupakket voor een grotere actieradius en enkele nieuwe technologische functies. Met de iX3 brengt BMW zijn kenmerkende mix van sportiviteit en luxe naar de EV-markt.
Motor, Prestaties En Transmissie
Met overmacht, handling en snelheid stelt de BMW iX3 niet teleur, ondanks dat het een elektrische mobiliteitsoplossing is. Ze halen hun vermogen uit een enkele elektromotor op de achteras die een vermogen levert van 210 kW (286 pk) en 400 Nm koppel. Dit zorgt ervoor dat de iX3 in 6 seconden van 0 naar 100 km/u schiet. Een vlotte 0-60 mph in ongeveer 8 seconden – wat de lat hoger legt dan Tesla, maar niet veel. Toch is wat hier echt belangrijk is, de kwaliteit van die acceleratie. De aard van het koppel van de elektromotor zorgt voor directe respons zonder vertraging of schakelen en maakt de iX3 vooral in stedelijk gebruik levendig en vlot.
Het andere aspect dat aan het licht komt wanneer de auto op snelheid is, is het vermogen van de iX3 om zijn stabiliteit goed te behouden dankzij zijn lage stand en ideale gewichtsverdeling. Fans van BMW-auto’s zullen zeker van de achterwielaandrijving houden, iets dat de meeste BMW-auto’s bezitten. Het is niet de meest inspirerende auto, laten we het een SUV noemen, maar de BMW iX3 rijdt sportiever dan veel van zijn rivalen. Maar het gaat niet alleen om veelzijdigheid – de iX3 blijkt ook behoorlijk zuinig te zijn. Hoewel het een aanzienlijke massa heeft, bereikt het ongeveer 18 kWh per 100 km in moderne gebruikssituaties, wat de elektrische auto een vergelijkbaar goede actieradius en betaalbare gebruikskosten geeft.
Prestaties met de iX3 gaan niet alleen over snelheid en handling. Hij is ook zeer stil en hoogwaardig verfijnd. Je zult moeite hebben om wind- en weggeluid te horen, zelfs bij hogere snelheden. En de directe respons die een elektromotor biedt, maakt stop-and-go verkeer een fluitje van een cent. Het is een soort prestatie die je niet zult ervaren in een BMW met benzinemotor, maar het is er een die zeer goed past bij een premium elektrische SUV. De aandrijflijn van de iX3 beschikt over een 80 kWh lithium-ion accupakket dat een door BMW ontwikkelde synchrone elektromotor aandrijft. Deze lay-out van het elektrische aandrijfsysteem bereikt meer dan 90% efficiรซntie in energieverbruik, waardoor niet alleen uitstekende kracht mogelijk is, maar ook de cabineruimte volledig vlak kan zijn op de vloer waar geen conventionele transmissietunnel is. Dit alles zorgt ervoor dat de prestaties zowel boeiend als hyper-efficiรซnt zijn, met intelligent energiebeheer in de iX3 – geoptimaliseerde energiestromen en maximaal bereik.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Een groot deel van deze prestaties en efficiรซntie in de iX3 maakt deel uit van het regeneratieve remsysteem. Dit systeem is uitgerust met de technologie, zoals gevonden in veel andere elektrische voertuigen, die energie terugwint die anders verloren zou zijn gegaan door dissipatie als warmte tijdens het vertragen. Deze wordt vervolgens teruggevoerd naar de accu, waardoor de actieradius wordt vergroot.
De mate van regeneratief remmen kan eenvoudig worden aangepast via paddles achter het stuurwiel, in vier niveaus: hoog, medium, laag en adaptief. Op de meest agressieve instelling zal deze iX3 vrij sterk vertragen zodra je het gaspedaal loslaat, waardoor je in de meeste rijsituaties met รฉรฉn pedaal kunt rijden. De lage instelling is conventioneler, met weinig vertraging wanneer je het gaspedaal loslaat.
We vonden de adaptieve instelling behoorlijk intuรฏtief. Het put uit gegevens van het navigatiesysteem en de naar voren gerichte camera om het regeneratief remmen aan te passen op basis van de situatie. Het zal bijvoorbeeld de regeneratie verhogen bij het naderen van een langzamer voertuig of een kruispunt, in een poging om de energieterugwinning te maximaliseren zonder dat de bestuurder er rekening mee hoeft te houden.
Wanneer meer remkracht nodig is, mengt de iX3 wrijvingsremmen vloeiend met regeneratieve vertraging. De menging is naadloos, waarbij het rempedaal goede feedback en modulatie biedt. Grotere stops die meerdere keren achter elkaar werden herhaald, onderstreepten de indrukwekkende veerkracht van de remmen, waarbij de iX3 vertrouwen wekt. Het heeft een innovatief remsysteem voor de iX3 omdat het GPS-gegevens gebruikt om voorbereid te zijn op de volgende bochten of als het verkeer voor je vertraagt. Bijvoorbeeld, wanneer er een scherpe bocht aankomt, initieert het voertuig automatisch regeneratief remmen, waardoor de snelheid wordt verminderd. Dit zorgt voor zowel veiligheid tijdens het rijden als hoge energie-efficiรซntie.
Besturing En Ophanging
De andere grote sleutels tot de rijdynamiek van de iX3 zijn de besturing en de vering. De besturing is een elektromechanisch systeem dat zeer direct en uiterst precies aanvoelt. Het heeft een goed gewicht, met een decent gevoel in het midden en een progressieve opbouw van kracht als je een bocht instuurt.
Voor de iX3 is de High Executive Edition uitgerust met een variabel sportbesturingssysteem dat aanpassingen mogelijk maakt op basis van de verkeerssituatie. Het biedt een directere overbrenging bij lagere snelheden om eenvoudig manoeuvreren mogelijk te maken. De overbrenging bij hogere snelheden wordt ontspannener voor betere stabiliteit. Dit systeem werkt naadloos en draagt bij aan de wendbaarheid waarmee de iX3 is uitgerust.
De vering van de iX3 bestaat uit een dubbele wishbone-configuratie aan de voorkant en een vijfarmige as aan de achterkant die een geavanceerd ontwerp bevat, wat goed van pas zou moeten komen bij het balanceren van rijcomfort en precisie in handling. Het High Executive Edition-model wordt ook standaard geleverd met adaptieve dempers, die hun stevigheid kunnen aanpassen op basis van de geselecteerde rijmodus en wegomstandigheden.
In de Comfort-stand zweeft de iX3 sereen voort en absorbeert hij hobbels en ruw wegdek. Het is een luxueuze en ontspannen ervaring, precies wat nodig is voor lange snelwegreizen. Schakel over naar de Sport-modus, en de dempers worden merkbaar steviger. De carrosserie blijft beter onder controle, blijft vlakker door bochten en verscherpt de respons.
Niet dat het aanvoelt als zijn bijna 2,2 ton, want hij is wendbaar en beheerst in bochten. Veel daarvan moet ongetwijfeld worden toegeschreven aan het lage zwaartepunt dat het in de vloer gemonteerde accupakket mogelijk maakt, wat wonderen doet voor het beperken van carrosseriehelling. Qua balans is de iX3 zelfs iets meer op de achterkant gericht; er zit een bepaald gevoel in zijn handling dat BMW-klanten waarschijnlijk zeer goed zullen leren kennen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Standaard wordt de iX3 geleverd met aerodynamische wielen van 19 inch, voorzien van all-season run-flat banden in de maat 245/50R19. Deze banden zijn standaard gemonteerd om een goede balans te bieden tussen rijcomfort, weinig geluid en tractie onder alle weersomstandigheden.
De run-flat aanduiding geeft aan dat de banden het gewicht van het voertuig kunnen dragen als ze druk verliezen, waardoor het voertuig een beperkte afstand kan rijden. Meestal kun je tot 80 kilometer rijden op lagere snelheid zonder reserveband. Dit zorgt ervoor dat er geen reserveband in de kofferbak hoeft te worden meegenomen.
Op de High Executive en High Executive Edition uitvoeringen kunnen 20-inch wielen met prestatiebanden worden gemonteerd voor een sportiever uiterlijk en wellicht scherpere handling. Deze banden hebben meer grip en zijn responsiever, maar dit kan ten koste gaan van het rijcomfort. Ze verlagen de efficiรซntie ook enigszins vanwege de verhoogde rolweerstand.
Een ander belangrijk ingrediรซnt in deze efficiรซntie zijn de banden die op de iX3 zijn gemonteerd. Aerodynamisch ontworpen 19-inch standaardwielen snijden met minimale weerstand door de lucht. De banden met lage rolweerstand betekenen dat ze minder energie nodig hebben om het voertuig voort te bewegen, wat helpt om de actieradius van de iX3 te maximaliseren.
Interieur Uiterlijk
In veel opzichten lijkt het interieur van de iX3 sterk op dat van een conventionele X3 – en dat is geen kritiek. Het is een vertrouwde en goed uitgevoerde ruimte, met helderheid in ontwerp en gebruik. De gebruikte materialen en de bouwkwaliteit van het interieur zijn zoals je zou verwachten in een auto in dit segment.
Het dashboard wordt gedomineerd door twee 12,3-inch displays; รฉรฉn is belast met het weergeven van het instrumentencluster, en de andere wordt het gezicht van het centrale infotainmentscherm. In de BMW iX3 zijn het digitale instrumentencluster en het infotainmentsysteem ontworpen als afzonderlijke eenheden, wat het interieur een andere indeling geeft vergeleken met de vernieuwde BMW X3, die deze elementen integreert in รฉรฉn doorlopend display. Ze zijn kristalhelder en haarscherp en zijn gemakkelijk af te lezen dankzij uitstekende graphics en snelle responstijden. Ze zijn licht naar de bestuurder toe gekanteld, waardoor ze gemakkelijk te bekijken zijn tijdens het rijden.
Onder het centrale scherm zitten rijen knoppen voor de bediening van verschillende klimaatinstellingen. Dit is een welkome praktijk in een tijd waarin te veel auto’s overgaan op alleen touchscreen-bediening. Er is ook een traditionele versnellingspook op de middenconsole in plaats van de ingewikkelde elektronische schakelaars die door sommige EV’s worden gebruikt.
Het is een dik stuurwiel, bekleed met leder en voorzien van M-badges, en het is uitgerust met metalen schakelflippers voor de bediening van het regeneratief remmen. Het stuur zelf heeft een zeer goede handmatige reik- en kantelinstelling, zodat het gemakkelijk is om precies de juiste rijpositie te vinden.
De iX3 wordt geleverd met Vernasca lederen stoelen, verkrijgbaar in verschillende kleuren. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben een geheugenfunctie, bieden goed comfort en ondersteuning. Ze zijn ontworpen om zeer comfortabel te zijn voor lange ritten en zijn voorzien van verwarmings- en ventilatieopties.
Andere indrukwekkende interieurkenmerken zijn sfeerverlichting, een panoramisch glazen zonnedak en een premium Harman Kardon surround sound systeem. Ook is er voldoende opbergruimte aanwezig, waaronder een ruim middenconsole vak, deurvakken en een handige draadloze oplaadpad voor een smartphone.
Over het geheel genomen is de indruk die van een hoogwaardig, goed uitgevoerd interieur dat niet te hard lijkt te streven naar stijl. Misschien heeft het niet de wow-factor van sommige andere EV-interieurs die verder in de toekomst zijn gepositioneerd, maar het voelt als een prettige ruimte om in te zijn. Het enige echte nadeel is dat er veel pianozwarte oppervlakken zijn die gemakkelijk vingerafdrukken en stof laten zien.
Exterieur Uiterlijk
Op het eerste gezicht lijkt de iX3 sterk op de standaard X3; de voorzichtige zet van BMW is om de overgang naar elektrische aandrijving zo soepel mogelijk te maken voor klanten. In de vernieuwde X3 heeft BMW echter verschillende designaanpassingen geรฏntroduceerd die hem een frisse en onderscheidende uitstraling geven vergeleken met de iX3. Subtiele designaanpassingen onderscheiden de iX3 als EV van de 2024 X3. De meest opvallende verandering is de grille die grotendeels dicht is vanwege de verminderde koelbehoefte van een elektrische aandrijflijn. Hij krijgt een blauwe accent, wat deel uitmaakt van de designhandtekening die BMW gebruikt voor zijn elektrische i-submerk. Andere wijzigingen aan de voorzijde zijn vloeiendere oppervlakken op de bumper en de toevoeging van luchtgordijnen voor verbeterde aerodynamische efficiรซntie, plus adaptieve LED-koplampen – met BMW’s kenmerkende dagrijverlichting – die standaard zijn.
Vanaf de zijkant behoudt hij de klassieke proporties van de X3 met zijn lange motorkap, korte overhangen en zacht aflopende daklijn, maar EV-specifieke details zoals blauwe accenten op de dorpels en aerodynamisch geoptimaliseerde 19-inch wielen helpen hem te onderscheiden van zijn verbrandingsmotor (ICE) broer. Elders zijn de designwijzigingen het meest ingetogen aan de achterzijde, beperkt tot een opnieuw vormgegeven bumper met een diffusor-achtig element en nog meer blauwe accenten die elektrische aandrijving signaleren door hun uitlaatloze verschijning.
Er is iets fraais en ingetogens aan de iX3 als geheel. Het is duidelijk een BMW, maar hij schreeuwt niet dat hij elektrisch is – in ieder geval niet zo veel als sommige anderen. Het ontwerp is ook zeer functioneel; actieve luchtklepen, een gladde onderkant, luchtgordijnen en aerodynamisch geoptimaliseerde wielen dragen allemaal bij aan zijn indrukwekkende luchtweerstandscoรซfficiรซnt van slechts 0,29. Dit maakt de iX3 zeer efficiรซnt, en de aandacht voor aerodynamica ondersteunt ook een grote actieradius, waardoor het een zeer praktische en stijlvolle elektrische SUV is.
Comfort En Gemak
De BMW iX3 biedt maximaal comfort en gemak om ervoor te zorgen dat elke reis soepel en stressvrij verloopt. Er is voldoende hoofdruimte en beenruimte voor en achter, met volop ruimte in dit luchtige interieur. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en komen met een geheugenfunctie, met optionele ventilatie voor een comfortabele positie voor bestuurders van elk postuur. De achterbank, licht achterover hellend en voorzien van een veelzijdig 40/20/40 neerklapbaar ontwerp, biedt gemakkelijk plaats aan drie volwassenen. ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, verschillende opbergmogelijkheden en een indrukwekkend grote kofferbak van 510 liter die uitbreidbaar is tot 1.560 liter zijn allemaal geweldig voor praktisch gebruik en gezinsbehoeften.
Kenmerkend voor de iX3 zijn features die hem handig maken. Een efficiรซnte cabinetemperatuur kan worden gehandhaafd met behulp van de effectieve 3-zone automatische airconditioning. Andere features die dagelijkse procedures vereenvoudigen zijn onder meer een handsfree elektrische achterklep, keyless entry en een parkeerassistent. Connected services aan boord maken het mogelijk om belangrijke functies op afstand te bedienen – zoals het voorverwarmen of koelen van de cabine en de laadstatus van de accu – via een smartphone-app. De adaptieve vering zorgt voor een soepele rit, omdat deze alle soorten hobbels opvangt, terwijl de cabine behoorlijk stil is, waardoor de iX3 een uitstekende lange-afstandscruiser is.
Hoewel tot nu toe alles goed is, ligt het kleine minpunt van deze auto in de opbergruimte – er is geen voorste kofferbak of ‘frunk’ en daardoor beperkte bagageruimte vergeleken met sommige rivalen zoals Tesla’s Model Y. Maar dat tekort wordt gecompenseerd door al die geavanceerde technologische features. Spraakbediening via de BMW Intelligent Personal Assistant AI regelt navigatie, klimaat en entertainment. Connected Navigation berekent de beste route met voorgestelde laadstops, terwijl de Digital Key zorgt voor handige toegang en personalisatie.
De ingebouwde lader in de iX3 ondersteunt AC tot 11 kW, en DC snelladen wordt ondersteund tot 150 kW. Dit zorgt voor een laadtijd van 10% tot 80% in slechts 31 minuten. Bovendien krijgen eigenaren via de BMW Charging service toegang tot een groot netwerk van laadpunten, waardoor het zeer handig en niet duur is onderweg.
Veiligheid En Beveiliging
Wat betreft veiligheid en beveiliging heeft de BMW iX3 een lange lijst met opties en features die gericht zijn op het beschermen van zowel de passagiers als de auto zelf. Een rigide en zeer veilige constructie als kern van zijn bescherming is gemaakt van hoogwaardig staal en aluminium die het passagierscompartiment omhullen in een beschermende schil. Dit ontwerp helpt succesvol bij het opvangen van een deel van de impactenergie bij een botsing en vermindert de krachten die op passagiers inwerken. ABS met EBD en BA, bochtenremcontrole, elektronisch stabiliteitsprogramma, tractiecontrole, en mid- en full-size airbags, voor-, zij-, gordijn- en bestuurders knie-airbag brengen uiteindelijk adequate passieve veiligheid naar de iX3.
Naast passieve veiligheid zijn er actieve veiligheidssystemen geรฏnstalleerd in de iX3 die helpen een ongeval te voorkomen. Deze omvatten het automatische noodremsysteem met voetgangersdetectie, het rijstrookwaarschuwingssysteem en het dodehoekwaarschuwingssysteem om de bestuurder te helpen risicovolle punten op de weg op te merken. Een andere is de adaptieve cruise control met stop-and-go functie die helpt bij het bewaren van een veilige afstand tot de voorligger en er is een 360-graden camerasysteem dat goed zicht biedt bij het draaien. De parkeerhulp feature brengt parkeerveiligheid naar een hoger niveau door uitrusting en sensoren die de bestuurder waarschuwen voor obstakels rond de auto.
Op het gebied van beveiliging heeft de iX3 een alarmsysteem en een startonderbreker ter bescherming tegen diefstal. Tot de standaard beveiligingsfeatures behoort het automatisch vergrendelen van deuren wanneer het voertuig in beweging is, terwijl de geavanceerde feature de digitale sleutel is waarbij de eigenaar een smartphone als sleutel gebruikt en deze ook kan delen. Samen maken al deze features de BMW iX3 een veilige en beveiligde auto voor bestuurders en passagiers.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuur van de BMW iX3 zitten creรซert een mix van traditionele BMW-eigenschappen en nieuwe EV-ervaringen. De elektrische architectuur maakt het mogelijk om precieze en snelle besturing en handling te behouden, evenals een comfortabele, zij het niet heel sportieve, rijkwaliteit; tegelijkertijd vertrouwt hij op de conventionele architectuur om de sensatie, verfijning en responsiviteit van de reguliere iX3 te behouden. Het eindresultaat is er een die vertrouwd is maar tegelijkertijd een nieuw niveau van innovatie met zich meebrengt.
Hier moet het meest opmerkelijke aspect het directe vermogen op aanvraag van de iX3 zijn – geen koppelomvormer nodig. Dit maakt het oprijden van een snelweg, inhalen en rijden door drukke stadsstraten een eenvoudige taak. Er komt ook geen agressie van de motor, en dit maakt elke handeling nog preciezer en beter beheersbaar.
In het geval van handling, die sterk wordt verbeterd door de positie van het accupakket onder de vloer en de geavanceerde wielophanging in de iX3, is het fenomenaal. Deze configuratie zorgt voor een goed verankerde, stabiele basis en zeer weinig carrosseriehelling, wat de auto een behoorlijk wendbaar rijkarakter geeft ondanks de totale grootte van het voertuig. In bochten van de provinciale wegen of smalle stadsstraten rijdt de iX3 veilig en zelfverzekerd.
Een ander aspect van het rijden dat speciaal is in de iX3 is het regeneratieve remsysteem. Schakelen en regeneratief remmen kunnen handmatig worden geregeld via de schakelflippers aan het stuurwiel, met keuze uit maximaal vier standen. In zijn meest agressieve modus kan de iX3 met รฉรฉn pedaal worden bediend, waarbij regeneratief remmen hem vertraagt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Features zoals ADAS, waaronder adaptieve cruise control, rijstrookwaarschuwingssysteem en dodehoekbewaking optimaliseren verder de efficiรซntie en veiligheid van de auto en verminderen de kans dat de bestuurder vermoeid raakt tijdens het besturen van het voertuig.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De BMW iX3 komt met een behoorlijk veelzijdige en ruime kofferbak, waardoor hij praktische toepassingen biedt voor elk gezin, avonturier of iedereen die gewoon wat meer draagvermogen nodig heeft. Een totaal laadvolume van 510 liter met de stoelen omhoog is iets minder dan wat wordt geboden door de benzine-aangedreven X3 vanwege de plaatsing van de elektrische aandrijflijncomponenten. De kofferbak biedt comfortabel ruimte aan verschillende grote koffers, golfclubs of boodschappen. De auto heeft een brede opening en een lage laaddrempel, wat helpt bij het gemakkelijk in- en uitladen. Een vlakke vloer en rechte zijkanten dragen bij aan het gebruiksgemak.
Die ruimte is een van zijn belangrijkste sterke punten, de achterstoelen kunnen worden neergeklapt in een 40/20/40-verdeling voor een grote 1.560 liter aan ruimte. Met die uitgebreide ruimte volledig benut, is het groot genoeg om een normale, volwaardige fiets te plaatsen, of zelfs grote meubelstukken, waardoor zowel routinematige als extra grote vrachtbehoeften worden geaccommodeerd. Om de organisatie en het nut te vergroten zijn er enkele zeer praktische features zoals een verwijderbare bagageafdekking, sjorghaken en zelfs een 12-volt stopcontact.
Let ook op de opbergruimte onder de vloer, toegankelijk door de scharnierende kofferbakvloer op te tillen, die ruimte biedt aan kleinere items of waardevolle spullen. In totaal combineert de kofferbak van de iX3 ruime afmetingen en praktische features die zeer effectief zijn bij verschillende opslagtaken en helpen zijn aantrekkelijkheid als veelzijdige elektrische SUV te onderstrepen.
Comfort Achterbank
De achterstoelen in de iX3 zijn relatief ruim en comfortabel; ze bieden voldoende ruimte, wat meer dan genoeg is voor een volwassene om te zitten en zich uit te strekken in zowel hoofdruimte als beenruimte. Er is ook genoeg ruimte om passagiers van meer dan 1,80 meter achterin te accommoderen met een lange bestuurder voorin. De vlakke vloer, door de afwezigheid van een transmissietunnel, maakt ook de middelste zitplaats beter bruikbaar dan in veel conventionele SUV’s.
De achterstoelen zijn ook heel fijn. Ze hebben een lichte kantelfunctie voor extra comfort op lange reizen en komen met een 40/20/40 neerklapbaar mechanisme voor extra functionaliteit. ISOFIX-bevestigingspunten zijn ook geรฏnstalleerd voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen.
Achterpassagiers hebben hun eigen ventilatieroosters, temperatuurregeling en USB-C-oplaadpoorten. Daarnaast is er een neerklapbare middenarmsteun uitgerust met geรฏntegreerde bekerhouders. Grote ramen en een panoramisch zonnedak dragen bij aan het lichte, luchtige gevoel achterin de cabine.
Grote deuropeningen en een verstandige rijhoogte betekenen dat er relatief goede toegang is tot de achterstoelen. Dit zorgt voor gemakkelijke installatie van kinderzitjes of het helpen van ouderen bij het in- en uitstappen. Een mooie premium touch zijn de soft-close mechanismen op de deuren.
Een klein nadeel is dat de achterbank niet naar voren en achteren schuift, zoals bij veel concurrenten, maar bestuurders kunnen prioriteit geven aan beenruimte voor passagiers boven kofferbakruimte, afhankelijk van hun behoeften. Voor de meest waarschijnlijke gebruikers zal de achterbank ruimte in de iX3 echter meer dan voldoende zijn.