2024 BMW X3 Plug-in Hybride SUV Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Motor Type: | Elektrisch en Benzine |
Versnellingsbak: | Automatisch |
Aandrijvingstype: | AWD |
Transmissie: | Steptronic transmissie/ Automatische 8-traps M Steptronic sporttransmissie met Drive Logic |
Max Vermogen: | 292 pk (215 kW) |
Max Koppel: | 420 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch/ Benzine |
Tankinhoud: | 50 liter |
Topsnelheid: | 210 km/u |
Elektrische topsnelheid: | 140 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | 12 kWh / 10,5 kWh |
Elektrisch bereik (Gecombineerd): | Tot 41 โ 44 km |
Elektrische energieverbruik (Gecombineerd): | 22,7 โ 21,5 kWh/100 km |
Maximale AC-laadvermogen in kW | 3,7 kW |
Opladen thuis: | 4 uur |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Zittingen: | 5 |
Bagageruimte (achter): | 450 liter |
Bagageruimte (met achterbanken neergeklapt): | 1500 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Max. Trekgewicht / kogeldruk: | 2000 / 100 kg |
Gewicht (Leeg): | 2065 kg |
Totaalgewicht (maximaal toegestaan): | 2600 kg |
Laadvermogen: | 610 kg |
Specificaties | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Startprijs: | โฌ67.575,70 – โฌ67.788,60 |
Brandstoftype: | Benzine โ Plug-in Hybride |
Aandrijvingstype: | AWD |
Transmissie: | Steptronic transmissie/ Automatische 8-traps M Steptronic sporttransmissie met Drive Logic |
Elektrische energieverbruik (Gecombineerd): | 22,7 โ 21,5 kWh/100 km |
Brandstofverbruik: | 2,6 โ 2,1 l / 100 km |
CO2-uitstoot: | 58 โ 47 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd): | Tot 41 โ 44 km |
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | 12 kWh / 10,5 kWh |
Opladen thuis: | 4 uur |
Maximale vermogen: | 292 pk (215 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 6,1 s* |
Maximaal koppel: | 420 Nm |
Topsnelheid: | 210 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1676 mm |
Breedte: | 1891 mm |
Lengte: | 4708 mm |
Breedte, met spiegels: | 2138 mm |
Wielbasis: | 2864 mm |
Kenmerk Categorie | Standaard Versie | M Sports Package |
---|---|---|
Prijs | โฌ67.788,60 | โฌ71.537,50 |
Exterieur | – LED-koplampen en LED-achterlichten – Parkeerhulp voor en achter – Dakrails in satin aluminium – Automatische achterklepbediening – Lichtmetalen velgen: 18 inch LM V-spaak (styling 618) | – Alpinweiss carrosseriekleur – 19 inch LM M Y-spaak (Styling 887 M) in Bicolor Midnight Grau – M Aerodynamics pakket – M raamomlijsting in high-gloss Shadow Line – M daksteun systeem in high-gloss Shadow Line |
Interieur | – BMW Live Cockpit Plus met navigatiefunctie – Automatische airconditioning met 3-zone regeling – Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier – Leder bekleed sportstuurwiel | – Kunstlederen Sensatec Black bekleding – M interieurafwerkingen Aluminium Rhombicle dun + accentafwerkingen Pearl Chrome – M hemelbekleding in Anthracite – M sportstuurwiel in leder – Ambient verlichting |
Transmissie en Onderstel | – Automatische Steptronic transmissie | – Automatische 8-traps M Steptronic sporttransmissie met Drive Logic – M sportonderstel – Variabele sportsturing |
Rijassistentie | – Cruise Control met remfunctie | – Zelfde als Standaard Versie |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur uitrusting | |
M Koplampen Shadow Line | โฌ 267,40 |
Geluidswerende ramen | โฌ 267,40 |
Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line | โฌ 213 |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | โฌ 213 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 513 |
Glazen panoramadak | โฌ 1.708,50 |
Interieur uitrusting | |
Galvanische afwerking voor bedieningselementen | โฌ 106,50 |
Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier | โฌ 267,40 |
Handbediende zonneschermen voor achterportierramen | โฌ 288 |
Veiligheidsgordels voorzien van M striping | โฌ 320,70 |
Opbergpakket | โฌ 373,90 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | โฌ 405,40 |
Dashboard uitgevoerd in Sensatec | โฌ 694,50 |
M Sportstoelen voor | โฌ 1.057,50 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Banden met noodloopeigenschappen | โฌ 309,80 |
Stuurwielen | |
M Sportstuurwiel met leder bekleed | โฌ 234,70 |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 288 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd | โฌ 373,90 |
Elektrische voorzieningen | |
Active Protection | โฌ 373,90 |
Ambiance verlichting | โฌ 394,50 |
Parking Assistant Plus | โฌ 494,90 |
Active Cruise Control | โฌ 522,70 |
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) | โฌ 533,60 |
Comfort Access | โฌ 694,50 |
Driving Assistant | โฌ 949,90 |
Adaptieve LED koplampen | โฌ 1.067,20 |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.494,40 |
BMW Laserlight | โฌ 2.135,70 |
Stoelen en zitcomfort | |
In de breedte verstelbare rugleuning | โฌ 128,30 |
Verstelbare leuning achterbank | โฌ 213 |
Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier | โฌ 267,40 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | โฌ 405,40 |
Verwarmde stoelen voor en achter | โฌ 811,90 |
Elektrisch verstelbare stoelen | โฌ 1.281,40 |
Elektrisch verstelbare voorstoelen met actieve stoelvenilatie | โฌ 2.242,10 |
Entertainment en communicatie | |
BMW Drive Recorder | โฌ 213 |
BMW Gesture Control | โฌ 373,90 |
HiFi System | โฌ 427,10 |
Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid | โฌ 480,40 |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 1.174,90 |
BMW Head-Up Display | โฌ 1.228,20 |
BMW Live Cockpit Professional | โฌ 1.708,50 |
Aandrijving en onderstel | |
Performance Control | โฌ 159,70 |
Automatische 8-traps M Steptronic sporttransmissie met Drive Logic | โฌ 213 |
Variable Sport Steering | โฌ 267,40 |
M Sportremsysteem Rot | โฌ 747,80 |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.174,90 |
Adaptief onderstel | โฌ 1.174,90 |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 1.597,20 |
Klimaatbeheersing | |
Handbediende zonneschermen voor achterportierramen | โฌ 288 |
Ambient Air Pakket | โฌ 373,90 |
Overige | |
Garagedeuropener geintegreerd in binnenspiegel | โฌ 277,10 |
19″ winterset M dubbelspaakvelgen 698 M Orbitgrijs | โฌ 3.408 |
Pakket | Prijs |
---|---|
M Sport Plus Pack: | โฌ 1.995,30 |
High Executive: | โฌ 2.994,80 |
Safety Pack: | โฌ 994,60 |
Business Edition Plus: | โฌ 994,60 |
M Sport Plus Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 21 inch LM BMW Individual V-spaak (Styling 726 i)
- Ambient lighting
- Automatische 8-traps M Steptronic sporttransmissie met Drive Logic
- BMW Head-Up Display
- M Aerodynamicapakket
- M Headlining in Anthracite
- M Sportpakket
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- Steptronic transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel
- Variable Sport Steering
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- Kunstleder Sensatec Schwarz
- M Interieurlijsten Aluminium Rhombicle
- M Sportremsysteem Blau
- Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line
- Dakdraagsysteem M hoogglans Shadow Line
High Executive Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
- BMW Live Cockpit Professional
- Business Edition Plus
- Opbergpakket
- Leder Vernasca Cognac stiksel Schwarz
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
Safety Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Active Protection
- Driving Assistant
Business Edition Plus Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- High Executive
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW X3 Plug-in Hybride SUV Te Kopen?
De BMW X3 xDrive30e is een van de beste compacte luxe plug-in hybride SUV’s, die een ideale combinatie biedt van elektrische en benzinekracht, verpakt in een strak sportief uiterlijk, hoogwaardig interieur en opwindende rijdynamiek. De bestuurder kan tot 44 km rijden tussen oplaadbeurten en hoeft nooit echte prestaties te missenโperfect voor een milieubewuste bestuurder.
Er zijn verschillende uitrustingsniveaus om uit te kiezen, beginnend bij een basismodel vanaf โฌ67.575,70 tot meer dan โฌ77.000 voor de topuitvoering. Elke X3 xDrive30e is standaard uitgerust met xDrive vierwielaandrijving, een 8-traps automatische transmissie en een krachtige 215 kW (292 pk) hybride aandrijflijn. Met deze configuratie kun je het beste van twee werelden verwachten: elektrische efficiรซntie voor je woon-werkverkeer en die turbomotor wanneer je wat extra vermogen nodig hebt.
Bijzonder vermeldenswaardig is dat de X3 xDrive30e in pure elektrische modus tot 135 km/u kan rijden, wat ideaal is voor de stad en kortere ritten. De 2,0-liter turbomotor neemt soepel over wanneer meer vermogen nodig is of wanneer de accu volledig is ontladen, met een naadloze overgang die ervoor zorgt dat de rit ononderbroken aanvoelt. Deze opstelling zorgt voor een verfijnde reis gekenmerkt door sereniteit, of je nu dynamisch door de stad rijdt of over de snelweg.
Deze balans van stijl, prestaties, efficiรซntie en luxe zorgt ervoor dat de X3 xDrive30e zich onderscheidt van zijn concurrenten. Het vertegenwoordigt de perfecte mix van eigenschappen voor de koper die zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen zonder in te leveren op rijervaring of het premium gevoel dat men associeert met BMW.
Motor, Prestaties En Transmissie
De plug-in hybride aandrijflijn zorgt ervoor dat de BMW X3 xDrive30e indrukwekkende prestaties levert. Met een totaal vermogen van 215 kW (292 pk) uit zijn 2,0-liter viercilinder turbomotor en elektromotor, kan hij in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/u accelereren. Dat is opmerkelijk voor een compacte luxe SUV, en direct vanaf de start merk je de boost in acceleratie dankzij het directe koppel van de elektromotor.
Afhankelijk van de rijomstandigheden en opties kan de X3 xDrive30e in Pure Electric-modus tot 44 km rijden op een enkele lading. Dat is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten en boodschappen, en je kunt tot 135 km/u rijden zonder dat de benzinemotor aanslaat. Zodra de accu bijna leeg is of je meer vermogen nodig hebt, schakelt de viercilinder motor soepel in om extra stuwkracht te leveren.
Een 12 kWh lithium-ion accupakket dat de elektromotor aandrijft, is onder de achterbank geplaatst. Het opladen van de accu is geen grote opgave: vanaf een gewoon 220V stopcontact duurt het ongeveer zes uur, terwijl het gebruik van BMW’s i Wallbox laadstation die tijd terugbrengt tot ongeveer drieรซnhalf uur. Daarnaast vangt het regeneratieve remsysteem energie op tijdens het vertragen, waardoor de accu tijdens het rijden wordt opgeladen.
Of het nu gaat om stadsverkeer of snelwegritten, de hybride configuratie van de X3 xDrive30e is altijd opgewassen tegen de taak. In de stad zorgt de elektromotor voor soepele en stille acceleratie, waarbij regeneratief remmen energie terugwint bij het remmen. Op de snelweg zorgt de benzinemotor voor uitstekende inhaalacties en een verfijnde rit. De overgang van pure elektrische modus naar hybride modus is vrijwel onmerkbaar, wat de prestaties van deze plug-in hybride SUV opmerkelijk maakt.
Snel en accuraat, de X3 xDrive30e is niet echt een sportwagen. Het extra gewicht van de accu en motor kan soms de sportieve wendbaarheid van de standaard X3 in bochten beรฏnvloeden. Echter, met de conventionele xDrive vierwielaandrijving biedt hij voldoende tractie en de karakteristieke BMW handling. Alles bij elkaar genomen combineert de X3 xDrive30e vakkundig efficiรซntie met rijplezier, waarmee hij zich onderscheidt in dit competitieve segment.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De BMW X3 xDrive30e beschikt over een hightech remsysteem, waarbij intelligente interactie conventionele hydraulische remmen combineert met een geavanceerd regeneratief remsysteem. Het bijzondere aan regeneratieve remmen is dat ze energie opvangen die normaal gesproken tijdens het remmen verloren gaatโen deze gebruiken om de accu tijdens het rijden op te laden. Dit verhoogt niet alleen de efficiรซntie, maar draagt ook bij aan de verlenging van de elektrische actieradius.
In het dagelijks verkeer voelen de remmen soepel en progressief aan, met een consistente, natuurlijke opbouw die je vertrouwen geeft in de xDrive30e. Je voelt nooit de overgang tussen regeneratief en hydraulisch remmen. De remmen hebben een sterk en betrouwbaar stopvermogen met een goede initiรซle bite en soepele, gemakkelijk te controleren modulatie.
Een van de opvallende kenmerken is de instelbare regeneratieve remfunctie. Met behulp van de rijmodusschakelaar of de schakelflippers kun je vier niveaus van regeneratief remmen selecteren. Deze variรซren van een vrijloopmodus die de auto moeiteloos laat glijden met zeer weinig vertraging tot een agressievere instelling die een stevige remkracht levert wanneer je het gaspedaal loslaat. Dit is een geweldige manier om het remgevoel aan te passen aan je rijstijl.
De X3 xDrive30e heeft ook een elektrische parkeerrem met automatische hold-functie. Deze functie houdt de parkeerrem automatisch vast wanneer je tot stilstand komt, en laat los wanneer je het gaspedaal indrukt. Deze functie kan handig zijn in stop-and-go verkeer of op steile hellingen. Samenvattend is het indrukwekkende aan het remsysteem van de X3 xDrive30e dat het vakkundig sterke prestaties combineert met effectieve energiebesparende technologie om het soepel en efficiรซnt te maken.
Besturing En Ophanging
De veringโdie al goed ontworpen is in de BMW X3 xDrive30eโis uitstekend afgestemd tussen sportiviteit en comfort. Aan de voorzijde resulteert deze opstelling in een dubbele-gewrichts veerpoot, terwijl aan de achterzijde een vijfarmige constructie aanwezig is om carrosseriehelling tegen te gaan en stabiele handling in bochten te garanderen.
Er zijn twee veringsystemen beschikbaar: De basisopstelling biedt een goede balans tussen comfort en wendbaarheid, waarbij hobbels en oneffenheden worden opgevangen terwijl alles stevig onder controle blijft. Op zoek naar een sportieve rit? Er is de Adaptieve M Vering met elektronisch geregelde dempers. Hiermee kun je schakelen tussen Comfort-, Sport- en Eco Pro-modi, waarbij de dempingsstevigheid en stuurrespons worden aangepast aan je rijstijl.
In de X3 xDrive30e zorgt de nauwkeurige en natuurlijk gewogen besturing voor gemakkelijke plaatsing van de auto. Snel en responsief worden krappe bochten moeiteloos genomen. Je kunt de stuurweerstand aanpassen via de rijmodusselector; de Sport-modus verhoogt de weerstand, terwijl de Comfort-modus de setup lichter maakt.
Een van de opmerkelijke kenmerken is de zelfnivellerende luchtvering achter. Het systeem past automatisch de rijhoogte aan afhankelijk van de belading en rijomstandigheden, waardoor de auto waterpas blijft, zelfs met zware lading of tijdens het trekken van een aanhanger. Het bevordert de efficiรซntie door de rijhoogte bij hogere snelheden te verlagen om de luchtweerstand te verminderen. Deze X3 xDrive30e heeft soepele, betrokken rijkarakteristieken, waardoor de auto gemakkelijk te hanteren is, of je nu cruist of bochtige wegen aanpakt.
Welke Banden Gebruikt Het?
De BMW X3 xDrive30e is standaard uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen en all-season banden. De bandenmaat is 225/55R18, wat een goede balans biedt tussen comfort, handling en efficiรซntie. Deze banden bieden goede grip op droog en nat wegdek dankzij hun profielpatroon dat water afvoert en meer profiel op het wegdek legt.
Als je iets sportiever wilt, heeft BMW verleidelijke upgrade-opties beschikbaar. Het M Sport-pakket voegt grotere 19″ lichtmetalen velgen toe met performance run-flat banden, voor verbeterde handling en een assertieve uitstraling. Je hebt de keuze uit verschillende velgontwerpen voor het laatste modeljaar, zoals velgen in 20″ formaat met een sportief, gestroomlijnd split-spoke design en een bi-color afwerking. Voor ultieme prestaties komt de beschikbare 21″ velg met high-performance zomerbanden van BMW. Deze hebben uitstekende grip en stuurprecisie maar zijn niet geschikt voor wintergebruik. De 21-inch velgen hebben een schitterend star-spoke design, gepolijst in glanzend zwart.
Ongeacht de velg- en bandenmontage is de X3 xDrive30e een comfortabele, stille cruiser. Run-flats zijn handig omdat je nog even door kunt rijden als je een lekke band krijgt. Houd er echter rekening mee dat het extra gewicht van de accu en elektromotor extra belasting op de banden zal leggenโvooral als je flink gas geeft. In dat geval kies je wellicht liever voor performancebanden voor meer grip en sterkte. De standaardconfiguratie is goed afgestemd op de rol van de X3 xDrive30e als comfortabele en efficiรซnte luxe SUV.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de BMW X3 xDrive30e is wat je zou verwachten van een SUV met zo’n strak, gestroomlijnd design. Van soft-touch kunststoffen en echte hout- en metaalaccenten tot weelderige lederen bekleding (afhankelijk van de uitvoering), overal vind je kwaliteit. Het strakke cabine-ontwerp is modern en richt zich op de bestuurder voor een gemakkelijk bereik en bruikbaarheid van alles.
Een van de meest indrukwekkende kenmerken binnen is het volledig digitale 12,3-inch instrumentenpaneel. Het is haarscherp en duidelijk; het toont alles van traditionele meters tot gedetailleerde navigatiekaarten en informatie over het hybride systeem. De graphics zijn zeer scherp en duidelijkโhet is uitstekend leesbaar en integreert goed met het centrale iDrive-infotainmentsysteem.
Over iDrive gesproken, het is een van de beste systemen die beschikbaar zijn. Er is een levendig 10,25-inch touchscreen dat gekoppeld is aan een zeer handige draaiknop op de middenconsole. Het heeft een intuรฏtief menu met eenvoudige toegang tot bediening voor radio, navigatie en telefoon. Je krijgt ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat smartphone-integratie heel eenvoudig maakt.
Beide voorstoelen zijn goed gepolsterd en ondersteunend. Ze zijn ook voorzien van elektrische verstelling en verwarmings- en koelingsopties. De achterbank biedt veel hoofdruimte en beenruimte, wat resulteert in degelijk comfort voor volwassen passagiers. De 40/20/40 gedeelde neerklapbare achterbankleuningen voegen flexibiliteit toe aan de bagageruimte, wat het laden van langere items vergemakkelijkt.
Andere interieurvoordelen zijn onder meer het optionele panoramadak, dat de cabine echt verlicht; een premium 16-speaker Harman Kardon surround sound systeem; en een draadloze oplaadpad voor compatibele telefoons. Je vindt er ook geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en automatisch noodremsysteem. Samenvattend biedt het interieur van de X3 xDrive30e een geweldige mix van luxe en technologie die precies goed aanvoelt voor dagelijks woon-werkverkeer en lange roadtrips.
Exterieur Uiterlijk
De nieuwe BMW X3 xDrive30e zal je bekoren met zijn slanke, sportieve design. Deze auto heeft een zelfverzekerde atletische houding met een lange motorkap en korte overhangen. Voeg daaraan toe de gespierde vormen op de carrosserie, en je voelt zijn indrukwekkende prestaties. Aan de voorkant is de klassieke nierengrille geplaatst tussen haarscherpe, hoekige koplampen die een agressieve en dominante look creรซren, typisch onmogelijk om aan voorbij te gaan.
Van opzij creรซren de strakke lijnen van de X3 xDrive30e met zijn aflopende daklijn een coupรฉ-achtig design dat hem nog meer dynamische aantrekkingskracht geeft. De taillelijn van de ramen buigt heel subtiel naar achteren om een gevoel van beweging toe te voegen, zelfs als de auto geparkeerd staat. Voor meer sportieve flair voegt het M Sport-pakket in carrosseriekleur gespoten sideskirts, grotere luchtinlaten aan de voorzijde en een sportievere achterbumper toe.
De achterkant is gebeeldhouwd met een subtiele contour op de achterklep en heeft zelfs een kleine lipspoiler, terwijl de achterlichten modern zijn en de agressiviteit van de voorkant weerspiegelen. De bumper is voorzien van een diffuser-achtig inzetstuk en dubbele uitlaatpijpen om de sportiviteit te versterken, met blauwe accenten en een “eDrive” badge die deze X3 xDrive30e onderscheidt van zijn niet-hybride tegenhangers. Bovendien verlichten de optionele BMW Laserlight koplampen de weg tot 500 meter vooruit, waarbij LED- en lasertechnologie wordt gebruikt om automatisch aan te passen zodat tegemoetkomend verkeer niet verblind wordt.
Combineer dit met de beschikbare 20-inch en 21-inch lichtmetalen velgen, een handsfree elektrische achterklep en de optie van een panoramadak, en je krijgt een compleet pakket dat stijl met functionaliteit verenigt. Hij is beschikbaar in een reeks premium lakkleuren, waaronder metallic en matte opties, waardoor het exterieurdesign van de X3 xDrive30e een glamoureuze uitstraling heeft, zowel in beweging als stilstaand.
Comfort En Gemak
De BMW X3 xDrive30e is aan boord volledig geladen met comfort- en gemaksfuncties die er echt uitspringen. De voorstoelen zijn comfortabel en ondersteunend, met standaard elektrische verstelmogelijkheden en de optie voor verwarming of koeling. Het stuurwiel is ook elektrisch verstelbaar, en je kunt het zelfs verwarmd krijgen om je handen op koude ochtenden warm te houden.
Achterin zullen passagiers helemaal geen benauwdheid ervaren. Er is voldoende hoofd- en beenruimte om ervoor te zorgen dat het geen oncomfortabele rit wordt voor volwassenen tijdens lange ritten. De achterbank is ook neerklapbaar in een 40/20/40-verdeling, waardoor er bagageruimte vrijkomt voor grotere objecten. Er is ook een elektrisch panoramadak dat een vleugje klasse toevoegt en veel licht in de cabine laat voor dat open en luchtige gevoel.
Verder op de lijst van hoogtepunten voor de X3 xDrive30e is er een driezone automatische klimaatregeling voor aangepaste temperatuurinstellingen. Uitgerust met een luchtkwaliteitssensor, monitort deze de cabinelucht en past de filtratie aan om alles fris te houden. Dat betekent dat jij en je passagiers niet gehinderd zullen worden door slechte luchtkwaliteit, ongeacht de omstandigheden buiten.
Er is ook veel aandacht besteed aan gebruiksgemak. Hij heeft een elektrische handsfree achterklep die opent met een eenvoudige voetbeweging, samen met keyless entry en de start-stopknop. In de cabine is er een draadloze oplaadpad voor je telefoon, verschillende bekerhouders en een neerklapbare achterarmsteun met extra opbergruimte. Voor extra gemoedsrust zijn er een achteruitrijcamera, parkeersensoren en meer geavanceerde rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie.
Veiligheid En Beveiliging
De combinatie van talrijke geavanceerde veiligheids- en beveiligingsfuncties in de BMW X3 xDrive30e zorgt ervoor dat jij en je passagiers goed beschermd zijn. Er is een uitgebreid pakket airbags dat units omvat voor front-, zij- en gordijnairbags om iedereen te helpen beschermen in het onfortuinlijke geval van een ongeval. Maar dat is niet allesโBMW heeft ook een rolsensor toegevoegd die een naderende rollover kan detecteren en vervolgens automatisch de zijgordijnairbags kan activeren om het risico op letsel te verminderen.
Maar het gaat niet alleen om passieve veiligheidโde X3 xDrive30e heeft veel actieve veiligheidstechnologie om een botsing te helpen voorkomen voordat deze kan gebeuren. Het hoogtepunt hier is adaptieve cruisecontrol; deze zal automatisch een ingestelde volgafstand achter de auto voor je handhaven en kan zelfs het voertuig stoppen indien nodig om een botsing te voorkomen. De rijstrookassistentie stuurt je zachtjes terug naar je rijstrook als je begint af te dwalen. Systemen zoals dodehoekdetectie of kruisend verkeer waarschuwing helpen bestuurders verder alert te blijven op de omgeving om hen heen. Automatisch noodremsysteem activeert zelfs de remmen in geval van een dreigende botsing. Het is ook uitgerust met een voetgangersdetectiesysteem dat waarschuwt voor voetgangers op de weg.
Vanuit beveiligingsperspectief heeft de X3 xDrive30e keyless entry, die de deuren vergrendelt en ontgrendelt als je nadert of wegloopt met de proximity key, en een alarmsysteem met bewegingssensoren in het interieur om diefstal te voorkomen. Daarnaast beschikt hij over een head-up displayโdie belangrijke informatie op de voorruit projecteertโzodat je je focus op de weg kunt houden. De X3 xDrive30e komt ook met een achteruitrijcamera in combinatie met parkeersensoren voor en achter. Over het geheel genomen verbeteren de veiligheids- en beveiligingsfuncties van de X3 xDrive30e het rijplezier, wat een stressvrije ervaring biedt in de stad of tijdens een roadtrip.
Hoe Rijdt Het?
De BMW X3 xDrive30e is wendbaar en responsief, met een perfect uitgebalanceerd onderstel, direct sturend en een krachtige hybride aandrijflijn die robuust vermogen en koppel levert. De adaptieve vering, standaard gemonteerd, zorgt voor een soepele en comfortabele rit terwijl bestuurders desgewenst ook wat opwinding achter het stuur kunnen ervaren.
Onder normale rijomstandigheden is de X3 xDrive30e ontworpen om een naadloze mix te bieden van zowel de benzinemotor als de elektromotor voor soepele, moeiteloze en stille acceleratie. Direct koppel van de elektromotor zorgt ook voor zeer sterke acceleratie vanuit stilstand, terwijl veel vermogen van de benzinemotor zorgt voor zelfverzekerd inhalen en invoegen, zelfs bij hogere snelheden.
De X3 xDrive30e rijdt ongeveer 29 kilometer op alleen elektrische kracht, zeer geschikt voor deze dagelijkse korte woon-werkverkeer en boodschappen in de stad. Hij is vrijwel geluidloos in de elektrische modus, met slechts een zachte zoem van de elektromotor en een zeer licht geruis van de banden op de weg. De overgang van elektrische naar benzinekracht is verrassend soepelโer is geen gevoel van schokken of pauze wanneer de motor activeert.
In de Sport-modus krijgt de X3 xDrive30e meer rijdynamiek: snellere gaspedaalrespons, hardere demperinstelling en 8-traps automatische transmissie met agressievere schakelmomenten. In deze modus brengt de X3 dit gedrag tot perfectie, waarbij hij de taak van tractie en stabiliteit uitstekend vervult, wat betekent dat hij door bochten kan worden gegooid en zeker met wat pit kan worden gereden op natte of gladde wegen.
Het sturen in de X3 xDrive30e voelt solide, goed gewogen en precies aan, met goede feedback en een natuurlijk, progressief gevoel. Hij remt ook zeer goed, met een soepel, lineair pedaalgevoel en goede modulatie. Bovendien helpt het regeneratieve remsysteem energie op te vangen die normaal tijdens het remmen verloren gaat en gebruikt deze om de accu op te laden, wat de efficiรซntie verder verbetert.
De BMW X3 xDrive30e biedt een verfijnde rijervaring, waarbij sterke prestaties van de hybride aandrijflijn worden gecombineerd met een goed uitgebalanceerd onderstel voor een soepele, comfortabele rit. Of het nu gaat om dagelijks woon-werkverkeer of lange afstanden, de X3 xDrive30e imponeert met zijn zelfverzekerde handling en precies gewogen besturingโaltijd klaar voor snelle richtingsveranderingen met gemak.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De BMW X3 xDrive30e heeft een grote en veelzijdige kofferbak die geschikt is voor allerlei ladingen. Je krijgt 450 liter met de achterbank omhoog, wat iets minder is dan de reguliere X3 als gevolg van de plaatsing van het accupakket onder de achterbank. Dat gezegd hebbende, is het nog steeds ruim voldoende voor dagelijks gebruik zoals boodschappen doen of weekenduitstapjes.
Wanneer je extra ruimte nodig hebt, heeft de X3 xDrive30e een 40/20/40 gedeelde neerklapbare achterbank die de bagageruimte vergroot tot een royale 1.500 liter. In deze configuratie kun je langere items zoals ski’s of snowboards vervoeren en heb je de mogelijkheid om de achterbank te verstellen voor extra comfort tijdens langere ritten.
De kofferbak zelf is gebruiksvriendelijk, met een brede, vierkante opening die gemakkelijk laden en lossen mogelijk maakt. De vlakke, egale bodemโononderbroken door enige indringing van het accupakketโvergemakkelijkt het inschuiven van zware of omvangrijke items. Daarnaast is er een verwijderbare bagageafdekking die helpt items uit het zicht te houden, een 12-volt stopcontact en bagagehaken om losse items vast te zetten. Bovendien voegt de elektrische handsfree achterklep, die opent en sluit met een schop onder de achterbumper, extra gemak toe, vooral wanneer je handen vol zijn. Hoewel het accupakket de bagageruimte vermindert ten opzichte van de conventionele X3, blijft de kofferbak van de X3 xDrive30e zeer praktisch en veelzijdig voor de meeste toepassingen.
Comfort Achterbank
Comfort in de BMW X3 xDrive30e komt nog meer tot zijn recht achterin. Het achtercompartiment is ruim en voorzien van comfortabele stoelen, zodat passagiers zich comfortabel kunnen uitstrekken en ontspannen. Deze stoelen bieden uitstekende ondersteuning en hebben een verstelbare rugleuning die kan worden aangepast voor lange reizen. Het comfort eindigt hier niet: de hoofdsteunen achterin zijn ook verstelbaar.
Langere mensen kunnen in de X3 xDrive30e zitten met voldoende been- en hoofdruimte. De hoge, vierkante daklijn biedt ruime ruimte, waardoor elk gevoel van benauwdheid wordt voorkomen. De stoelen zijn breed genoeg om drie volwassenen comfortabel te laten zitten, hoewel de middenstoel iets smaller is vanwege de centrale vloerverhoging. Het is een zeer kleine concessie maar biedt nog steeds een goed niveau van comfort.
En het is ook een grote winst op het gebied van gemak. De middenarmsteun klapt naar beneden om bekerhouders en een klein opbergvak te onthullen, terwijl een paar USB-poorten en een 12-volt aansluiting het saai houden van je apparatuur opladen verhelpen. Het kleine nadeel is dat het in de vloer gemonteerde accupakket wat voetruimte wegneemt in vergelijking met de reguliere X3, maar het is niet echt een probleem. Wat betreft de ruimte op de achterbank is de X3 xDrive30e ruim en goed uitgerust, en hij rijdt met comfort en praktisch gebruik in gedachten op zowel korte als lange ritten.