2024 BMW 3 Serie Plug-in Hybride Sedan Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 330e Sedan | BMW 330e xDrive Sedan |
---|---|---|
Motortype: | Elektrisch en Benzine | Elektrisch en Benzine |
Versnellingsbak: | 8-traps, automatisch | 8-traps, automatisch |
Aandrijftype: | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie: | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Maximaal vermogen: | 292 pk (215 kW) | 292 pk (215 kW) |
Maximaal koppel: | 420 Nm | 420 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 330e Sedan | BMW 330e xDrive Sedan |
---|---|---|
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Tankinhoud in l: | 40 liter | 40 liter |
Top snelheid: | 230 km/h | 230 km/h |
Elektrische topsnelheid: | 140 km/h | 140 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 330e Sedan | BMW 330e xDrive Sedan |
---|---|---|
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | [22.3 kWh / 19.5 kWh] | [22.3 kWh / 19.5 kWh] |
Elektrische actieradius (Gecombineerd): | Tot 93 โ 101 km | Tot 88 – 96 km |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd): | 22.2 – 20.7 kWh/ 100 km | 23.4 โ 22 kWh/ 100 km |
Maximale AC-laadvermogen in kW: | 11 kW | 11 kW |
Laadtijd AC-laadproces: | 2,15 uur | 2,15 uur |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 330e Sedan | BMW 330e xDrive Sedan |
---|---|---|
Stoelen: | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume (Achter): | 375 liter | 375 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 330e Sedan | BMW 330e xDrive Sedan |
---|---|---|
Max. Trekgewicht/nose weight | 1500 / 75 kg | 1500 / 75 kg |
Gewicht (Leeg): | 1910 kg | 1960 kg |
Totaal gewicht (maximaal toegestaan): | 2360 kg | 2410 kg |
Laadgewicht: | 525 kg | 525 kg |
Specificaties | BMW 330e Sedan | BMW 330e xDrive Sedan |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ56.720,20 – โฌ59.714,90 | โฌ 59.317,20 – โฌ 62.311,90 |
Brandstoftype: | Elektrisch/Benzine | Elektrisch/Benzine |
Cilinders | 4 | 4 |
Inhoud in cmยณ | 1.998 | 1.998 |
Aandrijftype: | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie: | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd): | 22,2 – 20,7 kWh/100 km | 23,4 – 22 kWh/100 km |
Brandstofverbruik: | 1 – 0,8 l/100 km | 1,1 – 0,9 l/100 km |
CO2-uitstoot: | 22 – 19 g/km | 24 – 21 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd): | Tot 93 – 101 km | Tot 88 – 96 km |
Batterijcapaciteit (bruto/netto): | 22,1 kWh / 19,4 kWh | 22,1 kWh / 19,4 kWh |
Oplaadtijd AC-laadproces: | 2,15 uur | 2,15 uur |
Maximale vermogen: | 292 pk (215 kW) | 292 pk (215 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 5,9 s | 5,9 s |
Maximaal koppel: | 420 Nm | 420 Nm |
Top snelheid: | 230 km/u | 230 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1446 mm |
Breedte: | 1827 mm |
Lengte: | 4713 mm |
Breedte met spiegels: | 2068 mm |
Wielbasis: | 2851 mm |
- BMW 330e Sedan
- BMW 330e xDrive sedan
Kenmerk | Standaarduitvoering (โฌ56.720,20) | M Sportpakket (โฌ59.714,90) | M Sportpakket Pro (โฌ61.617) |
---|---|---|---|
Exterieur | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen en achterlichten, lichtmetalen wielen | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen en achterlichten, lichtmetalen M wielen, M Aerodynamicapakket | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen en achterlichten, lichtmetalen M wielen, M Aerodynamicapakket, M achterspoiler |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, BMW Operating System 8.5 inclusief navigatiefunctie, met leder bekleed sportstuurwiel, automatische airconditioning met 3-zoneregeling | Sportstoelen, M Sportstuurwiel met leder bekleed, M hemelbekleding in Anthrazit, M interieurlijsten in Aluminium Rhombicle Anthrazit | Zelfde als M Sportpakket, plus M interieurlijsten in Aluminium Rhombicle Anthrazit |
Aandrijving/onderstel | Automatische Steptronic transmissie met schakelpaddles | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie |
Bestuurdersassistentie | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | Zelfde als standaarduitvoering | Zelfde als M Sportpakket |
Extra uitrusting | – | Ambiance verlichting, Sportstoelen voor, M hemelbekleding in Anthrazit | M Sportremsysteem Rot, veiligheidsgordels voorzien van M striping, M koplampen Shadow Line |
Kenmerk | Standaarduitvoering (โฌ 59.317,20) | M Sportpakket (โฌ 62.311,90) | M Sportpakket Pro ( โฌ 64.214) |
---|---|---|---|
Exterieur | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen en achterlichten, lichtmetalen wielen | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen en achterlichten, lichtmetalen M wielen, M Aerodynamicapakket | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen en achterlichten, lichtmetalen M wielen, M Aerodynamicapakket, M achterspoiler |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, BMW Operating System 8.5 inclusief navigatiefunctie, met leder bekleed sportstuurwiel, automatische airconditioning met 3-zoneregeling | Sportstoelen, M Sportstuurwiel met leder bekleed, M hemelbekleding in Anthrazit, M interieurlijsten in Aluminium Rhombicle Anthrazit | Zelfde als M Sportpakket, plus M interieurlijsten in Aluminium Rhombicle Anthrazit |
Aandrijving/onderstel | Automatische Steptronic transmissie met schakelpaddles | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie |
Bestuurdersassistentie | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | Zelfde als standaarduitvoering | Zelfde als M Sportpakket |
Extra uitrusting | – | Ambiance verlichting, Sportstoelen voor, M hemelbekleding in Anthrazit | M Sportremsysteem Rot, veiligheidsgordels voorzien van M striping, M koplampen Shadow Line |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur uitrusting | |
Geluidswerende ramen | โฌ 213 |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | โฌ 234,70 |
M Achterspoiler | โฌ 288 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 480,40 |
Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak | โฌ 1.281,40 |
Interieur uitrusting | |
Galvanische afwerking voor bedieningselementen | โฌ 106,50 |
Sportstoelen voor | โฌ 373,90 |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | โฌ 502,20 |
Dashboard uitgevoerd in Sensatec | โฌ 586,90 |
M Sportstoelen voor | โฌ 1.057,50 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Banden met noodloopeigenschappen | โฌ 309,80 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 288 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd | โฌ 373,90 |
Elektrische voorzieningen | |
BMW IconicSounds Electric | โฌ 213 |
Active Cruise Control | โฌ 522,70 |
Adaptieve LED koplampen | โฌ 907,50 |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.494,40 |
Stoelen en zitcomfort | |
In de breedte verstelbare rugleuning | โฌ 128,30 |
Sportstoelen voor | โฌ 373,90 |
Elektrisch verstelbare stoelen | โฌ 1.281,40 |
Entertainment en communicatie | |
HiFi System | โฌ 427,10 |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 1.014 |
Aandrijving en onderstel | |
M Adaptief onderstel | โฌ 533,60 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.174,90 |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 1.331 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Innovation Pack: | โฌ 1.995,30 |
M Sportpakket Pro: | โฌ 2.289,30 โฌ 994,60 (BMW 330e xDrive Sedan) |
Comfort Pack: | โฌ 994,60 |
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- BMW Live Cockpit Professional
- Parking Assistant Plus
- Driving Assistant
M Sportpakket Pro Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie
- M Achterspoiler
- M Aerodynamicapakket
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Koplampen Shadow Line
- M Sportremsysteem Rot
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor
- Kunstleder Sensatec Schwarz
- M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit
- Sportstoelen voor
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Ambiance verlichting
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- Elektrisch op afstand volledig te openen en te sluiten achterklep
- Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier
- Standaard versie
- M Sportpakket
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW 3 Serie Plug-in Hybride Sedan Te Kopen?
De BMW 330e is de plug-in hybride versie van BMW’s 3 Serie sedan, die simpelweg gekenmerkt wordt door twee uitstekende elementen: een dynamische rijervaring die BMW altijd heeft onderscheiden, en de efficiรซntie van elektrische energie. Als rijexperts die de kans hebben gehad om deze auto te ervaren, kunnen we met zekerheid zeggen: de 330e is werkelijk een prachtstuk van techniek waarbij prestaties uitstekend in balans zijn met duurzaamheid.
Een van de meest indrukwekkende aspecten van de 330e is zonder twijfel de manier waarop hij echt vermakelijke dynamiek kan bieden zonder brandstofverbruik op te offeren. BMW is erin geslaagd om de elektrische aandrijflijn in het voertuig te integreren zonder ook maar iets te verliezen van het karakter dat de 3 Serie zo populair maakt onder liefhebbers. De schakelovergangen van puur elektrisch naar hybride modus zijn nauwelijks waarneembaar; de prestaties van de auto zijn altijd alert en responsief.
Het plug-in hybride systeem van de 330e combineert een 2,0-liter viercilinder turbomotor met een elektromotor die resulteert in een vermogen van 292 pk en 420 Nm koppel. Deze combinatie zorgt voor uitstekende acceleratieprestaties: de 330e gaat van nul naar 100 km/u in slechts 5,6 seconden. De elektromotor levert zijn koppel ogenblikkelijk, wat de auto een betere respons geeft en het voertuig nog wendbaarder en lichtvoetig maakt.
Wat brandstofefficiรซntie betreft heeft de 330e een volledig elektrisch WLTP-bereik van 35 kilometer, of 32 kilometer als men kiest voor de xDrive vierwielaandrijving versie. Dat is genoeg om de meeste dagelijkse woon-werkverkeer en korte ritten te dekken. In hybride modus schakelt de auto naadloos tussen zijn benzinemotor en elektromotor om de zuinigheid te optimaliseren. We registreerden uitstekende brandstofverbruikscijfers, die de officiรซle cijfers tijdens onze tests ver overtroffen.
Het exterieurdesign van de 330e verwijst nog steeds naar de klassieke 3 Serie esthetiek, zij het met enkele subtiele gebaren die dit geรซlektrificeerde beest laat zien. Er is de laadpoort op het linker voorscherm, maar dat is het wel zo ongeveer. Een beschikbaar M Sport-pakket voegt een vleugje sportiviteit toe met agressievere bumpers, grotere wielen en een iets verlaagde ophanging.
Motor, Prestaties En Transmissie
De geavanceerde aandrijflijn van de BMW 330e is geconfigureerd met een combinatie van een 2,0-liter viercilinder turbomotor gekoppeld aan een elektromotor, die samen een systeemvermogen van 292 pk en 420 Nm koppel produceren. Het geeft de juiste balans tussen sportief rijden en efficiรซnt cruisen. Op zich levert de benzinemotor 184 pk en 300 Nm koppel, terwijl de elektromotor nog eens 109 pk en 265 Nm koppel bijdraagt voor sterke prestaties over de hele lijn bij dagelijks rijden.
De elektromotor is goed geรฏntegreerd met de 8-traps automatische transmissie, die zorgt voor soepele, snelle schakelingen om de motor in zijn optimale toerentalbereik te houden. In EV-modus haalt de 330e snelheden tot 140 km/u, dus voor het meeste rijden is hij zeer bruikbaar. Overschakelingen van elektrische naar benzinekracht zijn vrijwel onmerkbaar.
Het duidelijke hoogtepunt van de 330e’s aandrijflijn moet wel het directe koppel zijn dat de elektromotor levert voor betere responsiviteit, vooral tijdens acceleraties in het lage en middelhoge bereik. Direct koppel vermindert turbolag, waardoor acceleratie lineairder, directer en over het algemeen zeer zeker en gemakkelijk wordt – of het nu vanuit stilstand is of bij het inhalen op de snelweg.
De technologieรซn in de 330e zijn zeer geavanceerd; enkele hiervan zijn directe injectie, variabele klepbediening en precisie brandstofinjectie voor optimale efficiรซntie en prestaties. In combinatie met de elektromotor werkt de motor harmonieus, wat resulteert in een verfijnde rijervaring. Hij is uitgerust met een roetfilter die de uitstoot verder helpt verlagen en zijn milieustatus nog een stapje hoger brengt.
Testen laten zien dat de 330e zich zeker kan aanpassen aan verschillende rijstijlen en omstandigheden. In Eco Pro-modus past hij de aandrijflijnoutput en energieterugwinning aan om het rijden zo efficiรซnt mogelijk te maken. Sport-modus ontketent volledige prestaties met snellere gaspedaalrespons en agressievere schakelpatronen. Dit stelt de bestuurder in staat om de algemene eigenschappen van de 330e af te stemmen op ofwel brandstofbesparing ofwel dynamisch rijden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De BMW 330e beschikt over een geavanceerd remsysteem dat de combinatie van regeneratief en conventioneel wrijvingsremmen effectief beheerst, wat niet alleen zorgt voor sterke remkracht maar ook de energieterugwinning maximaliseert om de efficiรซntie van het voertuig te verhogen. BMW heeft de werking van het rempedaal zo verfijnd dat overgangen van regeneratief naar wrijvingsremmen vrijwel onmerkbaar zijn, wat het vertrouwen van de bestuurder vergroot door het natuurlijke, lineaire gevoel.
Het regeneratieve remsysteem in de 330e vangt kinetische energie op tijdens het vertragen en zet deze om in elektrische energie, die vervolgens wordt opgeslagen in de accu. Naast het opladen van de accu vermindert dit ook de belasting op de wrijvingsremmen, waardoor hun levensduur mogelijk wordt verlengd. Door de beschikbaarheid van verschillende rijmodi kunnen bestuurders hun gewenste niveau van regeneratief remmen bepalen en kiezen voor ofwel agressievere of zachtere reminstellingen.
De 330e toonde uitstekende remprestaties, met zeer consistente remkracht en minimale remvervaging, zelfs bij herhaaldelijk hard remmen. Intensere remprestaties – vooral voor sportief rijden – kunnen worden bereikt met het M Sport-pakket, dat grotere remschijven en -klauwen omvat. Geavanceerde remfuncties werken ook samen om de beste remprestaties te leveren in verschillende rijomstandigheden. Deze geavanceerde functies omvatten Brake Assist, Brake Standby, ABS en Cornering Brake Control.
Besturing En Ophanging
De besturing en ophangingssystemen van de BMW 330e zijn nog steeds de beste in het bieden van de handling en rijdynamiek die al lang de kenmerken zijn van de 3 Serie. Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem geeft zeer goede feedback en responsiviteit, en het stuurgewicht is goed gekalibreerd om natuurlijk en progressief aan te voelen, waarbij het directer wordt naarmate de snelheid toeneemt. Het M Sport-pakket brengt dit naar een hoger niveau met zijn variabele sportbesturingsoptie, waardoor het geheel nog boeiender wordt.
Tests toonden aan met welk gemak de 330e bochtige wegen vol vertrouwen nam. De scherpe en nauwkeurige besturing in combinatie met zijn snelle overbrenging, samen met zeer goed afgestelde ophanging, zorgt ervoor dat bochten precies kunnen worden genomen en richtingsveranderingen gemakkelijk zijn. Dit niveau van wendbaarheid en behendigheid is meestal voorbehouden aan kleinere en lichtere voertuigen, dus complimenten voor de 330e hier.
Een van de opvallende kenmerken is het ophangingssysteem, dat op meesterlijke wijze sportiviteit en comfort in balans brengt. Het beschikt over een dubbele-gewrichtsveerpoot aan de voorkant en een vijfarmige as aan de achterkant, die uitstekende carrosseriecontrole en stabiliteit bieden. Met het M Sport-pakket is de Adaptive M Suspension beschikbaar, waarmee de bestuurder de demperkarakteristieken kan aanpassen via de Driving Experience Control: van een soepele rit in Comfort-modus tot een wendbare en stevige rit in Sport-modus. Bovendien wordt de handling en stabiliteit verbeterd door het lage zwaartepunt, dankzij de accu die onder de achterbank is geplaatst.
Daarnaast maakt hij gebruik van geavanceerde technologieรซn zoals Dynamic Stability Control en Dynamic Traction Control om optimale grip en perfecte controle in alle rijomstandigheden te faciliteren. Deze technologieรซn blijven het rijgedrag continu monitoren en maken aanpassingen wanneer nodig zodat stabiliteit en maximaal mogelijke tractie behouden blijven. Dit zal u vertrouwen geven tijdens het rijden.
Welke Banden Gebruikt Het?
De hoogwaardige banden die voor de nieuwe BMW 330e zijn ontwikkeld, zijn echte bochtenspecialisten. De standaard 225/45R18 all-season runflat-banden bieden een uitstekende balans tussen grip, comfort en brandstofefficiรซntie. Tijdens tests toonden deze banden uitstekende grip op droog en nat wegdek, met indrukwekkende handling als bonus – samen met het extra voordeel van runflat-technologie die de auto in staat stelt door te rijden in geval van een lekke band, wat de veiligheid en het gemak verbetert.
Beschikbaar met het M Sport-pakket verbetert de 19″ combinatie de prestaties met niet-runflat-banden. Deze opstelling heeft een gestaffelde rangschikking met 225/40R19 rubber voor en 255/35R19 achter, wat zorgt voor meer grip, stuurrespons en bochtencapaciteit. Hoewel deze prestatiebanden de handling aanzienlijk verbeteren, kunnen ze de rit verstevigen – vooral op ruwe wegen – en zijn ze niet ideaal voor koude of sneeuwrijke omstandigheden. Deze banden zijn echter ontworpen voor rijliefhebbers die op zoek zijn naar de ultieme prestaties.
Welke bandvariant er ook is gekozen, het complexe samenspel tussen de geavanceerde chassis- en ophangingssystemen van de 330e resulteert in een zelfverzekerde en betrokken rijervaring. Het DSC-systeem monitort continu het bandengedrag en maakt alle nodige aanpassingen om perfecte tractie en stabiliteit te bereiken in alle soorten weg- of rijomstandigheden, zodat de rit veilig in balans blijft.
Interieur Uiterlijk
Het nieuwe interieur van de BMW 330e combineert luxe, verfijning en sportieve elementen op briljante wijze om een comfortabele maar betrokken binnenruimte te bieden. Naast de indrukwekkende features verzekert de hoge kwaliteit van materialen en vakmanschap een van de beste cabines in zijn klasse.
De cockpit is bestuurdersgericht en verhoogt het rijplezier met zijn strakke, hedendaagse ontwerp – een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10,25-inch centraal touchscreen. Het M Sport-pakket bevat sportieve accenten: het M Sport-stuurwiel, M-specifieke pedalen en een antracietkleurige hemelbekleding, die de interieursfeer qua dynamiek naar een hoger niveau tillen.
Het interieur van de 330e wordt grotendeels gekenmerkt door premium materialen: zachte kunststoffen, hoogwaardig leder en echte metalen accenten. De aandacht voor detail is voortreffelijk, met stiksels die tot op de millimeter nauwkeurig zijn en oppervlakken die rustig ogen. Vernasca lederen bekleding, verkrijgbaar in verschillende kleuren, verhoogt het luxegehalte nog een stapje verder.
De voorstoelen zijn ultra-comfortabel en ondersteunend, terwijl ze qua verstelbaarheid ook verschillende voorkeuren bedienen. Met het M Sport-pakket vindt men sportstoelen met extra zijdelingse steun die magnifieke laterale ondersteuning bieden tijdens dynamisch rijden. De achterstoelen bieden fatsoenlijke been- en hoofdruimte, waardoor de 330e een praktische optie is voor gezinnen of frequent passagiersvervoer.
Geavanceerde features zoals iDrive 8.0 infotainment, draadloze Apple CarPlay en Android Auto verhogen de lat van deze rijervaring verder. Het optionele Harman Kardon surround sound systeem klinkt uitstekend en helpt dat premium gevoel in de cabine verder te versterken.
Opvallende kenmerken, zoals een panoramisch schuifdak, een draadloze oplaadpad en geavanceerde rijhulpsystemen zoals Adaptive Cruise Control en Lane Departure Warning, maken het 330e interieur nog completer – zowel luxueus als zeer functioneel.
Exterieur Uiterlijk
Het ontwerp van het BMW 330e exterieur combineert klassieke 3 Serie elementen met moderne en sportieve details, die zijn geรซlektrificeerde karakter benadrukken. Het is zonder twijfel een van de mooiste auto’s in zijn segment, goed geproportioneerd, met een sterke wegpresentie en enkele opvallende details. Aan de voorzijde valt de klassieke BMW-nierengrille op, compleet met actieve luchtflappen voor betere aerodynamica en efficiรซntie, terwijl slanke adaptieve LED-koplampen hem flankeren. Het M Sport-pakket versterkt het sportieve karakter met een agressievere voorbumper en grotere luchtinlaten.
Het silhouet langs de flanken blijft typisch 3 Serie, met een lange motorkap, korte overhangen en een gespierde schouderlijn van de voorschermen naar de achterlichten. De proporties zijn goed in balans om een ruime cabine te bieden zonder zijn wendbare karakter te verliezen. Een set optionele 19-inch two-tone lichtmetalen velgen vult de wielkasten, wat de auto een nog plantaardiger, atletische houding geeft. Aan de achterzijde van de 330e is een lipsspoiler toegevoegd, samen met slanke achterlichten die een kenmerkend LED-ontwerp hebben. Het M Sport-pakket voegt verder een agressievere achterbumper toe met een diffuser-achtig inzetstuk gecombineerd met verchroomde dubbele uitlaatpijpen.
Subtiele, unieke blauwe accenten benadrukken de geรซlektrificeerde aandrijflijn van de 330e, geplaatst op verschillende strategische plekken: het BMW i-logo op zowel de voorschermen als de kofferklep, en blauwe omlijningen op de grille en wielnaafkappen. Deze onderscheidende details onderscheiden hem van de niet-hybride varianten. De vorm en functie van het exterieurdesign van de BMW 330e wijzen op een combinatie die zowel visueel aantrekkelijk is als een weerspiegeling van zijn hoogwaardige prestatiemogelijkheden, of het nu in standaard uitvoering of M Sport-uitvoering is.
Comfort En Gemak
De BMW 330e heeft comfort- en gemaksfuncties geรฏmplementeerd, waardoor het een van de geweldige auto’s is voor dagelijks woon-werkverkeer en comfortabel rijden over lange afstanden. Het autoontwerp realiseert geweldig glijden dankzij een dubbele-gewrichtsveerpoot aan de voorkant met een vijfarmige achterwielophanging. Daarbovenop voegt het M Sport-pakket Adaptive M Suspension toe, waarbij de bestuurder de demperkarakteristieken kan aanpassen zoals zij dat geschikt achten of om aan te passen aan de heersende rijomstandigheden.
Binnenin weerspiegelen de stoelen van de 330e een nadruk op comfort en ondersteuning. De voorstoelen beschikken over 8-voudig elektrische verstelling samen met 2-voudig handmatig verstelbare hoofdsteunen. Optionele sportstoelen bieden extra dij- en zijdelingse steun, ideaal voor enthousiaste bestuurders. Ook de achterstoelen zijn goed gecushioned, met royale been- en hoofdruimte, waardoor de 330e een haalbare keuze is voor gezinnen of degenen die regelmatig passagiers vervoeren.
Gemak is een ander sterk punt van de 330e. Deze omvatten Comfort Access, dat keyless entry en starten mogelijk maakt, samen met een elektrische kofferklep om gemakkelijk laden en lossen te faciliteren. Een optioneel Parking Assistance Package biedt een achteruitrijcamera, voor- en achterparkeersensoren en een geautomatiseerd parkeersysteem dat snel werk maakt van parkeren op krappe plekken. De nieuwste generatie iDrive 8.0 is toegankelijk via een 10,25-inch touchscreen of de iDrive controller en biedt volledig geรฏntegreerde smartphone-connectiviteit via draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Beschikbare Gesture Control stelt de bestuurder in staat functies te bedienen met handbewegingen.
Extra comfortfuncties omvatten een elektrisch schuifdak, 3-zone automatische klimaatregeling en verschillende opbergmogelijkheden in de cabine. Geavanceerde rijhulpsystemen zijn overvloedig aanwezig in dit model, met adaptieve cruise control met Stop & Go, rijstrookwaarschuwing en automatische botsingswaarschuwing voor extra comfort en veiligheid tijdens het rijden.
Veiligheid En Beveiliging
De BMW 330e beschikt over een sterk maar complex veiligheidssysteem ontworpen met een geavanceerde carrosseriestructuur. Bij een botsing is dit ontwerp gemaakt om botskrachten te absorberen en om te leiden rond de inzittenden. Bovendien behouden strategische verstevigingen en hoogsterkte staalsoorten de integriteit van het passagierscompartiment, terwijl kreukelzones aan zowel voor- als achterzijde energie absorberen en daarmee het risico op letsel verminderen.
De actieve veiligheidstechnologieรซn van de 330e zijn ontworpen om een crash te helpen voorkomen. De Dynamic Stability Control (DSC) is een continu monitorend systeem dat het voertuig in balans houdt voor stabiele en tractie-verbeterende handling. Belangrijke kenmerken hiervan zijn onder andere Brake Fade Compensation om de remdruk aan te passen en voorspelbare en betrouwbare remafstanden te garanderen, en Start-Off Assistant, die terugrol op hellingen voorkomt. Blind Spot Detection en Forward Collision Warning met Automatic Emergency Braking zijn gecombineerd om de bestuurder te waarschuwen voor dreigende gevaren en een mogelijke botsing te vermijden.
De 330e is beter uitgerust dan de meeste voor een potentieel ongeval, met zijn passieve veiligheidsfuncties waaronder een volledig airbagsysteem en actieve hoofdsteunen om whiplash te verminderen, samen met een noodoproepsysteem dat contact opneemt met hulpdiensten met vitale informatie in geval van een ongeval. Beschikbare geavanceerde opties op de 330e omvatten Night Vision met voetgangersdetectie en het Driving Assistance Professional Package, dat zich richt op het verbeteren van de veiligheid door Active Cruise Control en semi-geautomatiseerd rijden in druk verkeer.
Hoe Rijdt Het?
Rijden in een BMW 330e is een echte rijervaring met een niet te evenaren mix van prestaties, efficiรซntie en rijdynamiek. Een plug-in hybrid verweven benzine-aandrijflijnen met elektromotoren om een rijgevoel te creรซren dat zowel krachtig als efficiรซnt is. De 330e is een opmerkelijk snel accelererende auto, met 292 pk en 420 Nm totaal systeemvermogen dat sterk aanvoelt over het hele toerentalbereik. Evenzo dient de elektromotor om een extra vermogensstoot te bieden, waarbij de benzinemotor garandeert dat het vermogen soepel en gelijkmatig is.
De rijdynamiek wordt nu naar een hoger niveau getild met de uitzonderlijke ophanging. Bovendien zorgen de dubbele-gewrichtsveerpoot voorwielophanging en vijfarmige achterwielophanging ervoor dat hobbels en bulten van slechte wegen worden gladgestreken voor een fluweelzachte, comfortabele rit. Kies voor het M Sport-pakket en je krijgt de Adaptive M Suspension. Daarmee kunnen rijcomfort en rijdynamiek worden aangepast, afhankelijk van je persoonlijke rijstijl of omstandigheden. Of je nu over een bochtige weg rijdt of over de snelweg cruist – de ophanging kan het allemaal aan.
Hetzelfde geldt voor de besturing van de 330e, die proper en responsief aanvoelt en je een geweldig gevoel van controle geeft. De variabele sportbesturing van het M Sport-pakket biedt meer precisie om de auto wendbaarder te laten aanvoelen. De 330e beschikt ook over innovatieve rijhulpsystemen, waaronder Active Cruise Control met Stop & Go en Lane Keeping Assistant voor nog veiliger en comfortabeler rijden. Tractiecontrole en regeneratieve remsystemen verhogen het rijplezier verder door optimale grip te behouden en het elektrische bereik van de auto te vergroten. Of het nu gaat om gewoon woon-werkverkeer, boodschappen doen in de stad of een roadtrip, het wordt alleen maar leuker met een wendbare en zelfverzekerde rit in een 330e.
Comfort Achterbank
De achterbank in de 3 Serie modellen is ontworpen voor comfort en praktisch gebruik. Been- en hoofdruimte zijn royaal om alle passagiers gemakkelijk te laten passen. Goed gecapitonneerde stoelen hebben een gebeeldhouwd ontwerp om maximale ondersteuning te bieden aan passagiers tijdens lange reizen. Enkele comfortfuncties zijn verstelbare hoofdsteunen, armleuningen met geรฏntegreerde bekerhouders en een neerklapbare middenarmsteun die komt met extra opbergvakken.
Veelzijdigheid is zeker een van de belangrijkste kenmerken van de achterbank in de 330e. Ze klappen neer in een 40/20/40-configuratie om de laadcapaciteit en veelzijdigheid van de bagageruimte te vergroten. ISOFIX-kinderzitjesbevestigingen zijn ook gemonteerd op de achterbank, voor eenvoudige montage van kinderzitjes. Andere kenmerken zijn rugleuning- en deurvakken, terwijl verwarmde achterstoelen en handmatige zonneschermen optioneel zijn. Het volledige klimaatcontrolesysteem biedt temperatuurregeling achterin, verstelbare ventilatieroosters en meerdere oplaadmogelijkheden met een 12V-aansluiting en twee USB-poorten voor comfort en gemak rondom.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De BMW 330e heeft een grote, praktisch ontworpen kofferbak met een laadvolume van 375 liter. Dit is iets kleiner dan de niet-hybride 3 Serie modellen vanwege de positie van het accupakket onder de achterbank, maar biedt nog steeds voldoende ruimte voor dagelijkse behoeften zoals boodschappen, weekendbagage of sportuitrusting. Deze kofferbak is ontworpen met het oog op gemak – de ondiepe, brede opening maakt efficiรซnt laden en lossen mogelijk, terwijl achterbanken die neerklapbaar zijn in een 40/20/40-split configuratie meer flexibiliteit bieden.
Er zijn ook enkele slimme opbergmogelijkheden in de kofferbak van de 330e, waaronder een verwijderbare laadvloerplaat die kan worden verplaatst om ofwel een vlakke laadoppervlak mogelijk te maken of ruimte te maximaliseren, en sjorghaken en bagagenetten om items vast te zetten. Ook binnenin is een stroompunt in de vorm van een 12V-aansluiting voor het aandrijven van extra zaken zoals een koelbox, terwijl toegang via de handsfree elektrische achterklep gemakkelijk wordt gemaakt door een simpele voetbeweging onder de achterbumper. Andere optionele accessoires, zoals de kofferbakmat en bagagenet, bieden verdere opbergoplossingen. Over het algemeen is deze kofferbak van de 330e de beste representatie van hoe praktisch nut zich combineert met innovatie bij BMW om aan gevarieerde bagagebehoeften te voldoen.