2024 BMW 3 Serie Benzine Sedan Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 318i Sedan | BMW 320i Sedan | BMW 320i xDrive Sedan | BMW 330i xDrive Sedan | BMW M340i xDrive Sedan |
---|---|---|---|---|---|
Motor Type: | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine โ 48 Volt Mild Hybrid |
Versnellingsbak: | 8-traps, automatisch | 8-traps, automatisch | 8-traps, automatisch | 8-traps, automatisch | 8-traps, automatisch |
Aandrijftype: | Achterwielaandrijving (RWD) | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie: | Steptronic transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Max Vermogen: | 156 pk (115 kW) | 184 pk (135 kW) | 184 pk (135 kW) | 245 pk (180 kW) | 374 pk (275 kW) |
Max Koppel: | 250 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 400 Nm | 500 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 318i Sedan | BMW 320i Sedan | BMW 320i xDrive Sedan | BMW 330i xDrive Sedan | BMW M340i xDrive Sedan |
---|---|---|---|---|---|
Brandstoftype: | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine |
Tankinhoud in l: | 59 liter | 59 liter | 59 liter | 59 liter | 59 liter |
Top snelheid: | 223 km/h | 235 km/h | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 318i Sedan | BMW 320i Sedan | BMW 320i xDrive Sedan | BMW 330i xDrive Sedan | BMW M340i xDrive Sedan |
---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen: | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte (Achter): | 480 liter | 480 liter | 480 liter | 480 liter | 480 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW 318i Sedan | BMW 320i Sedan | BMW 320i xDrive Sedan | BMW 330i xDrive Sedan | BMW M340i xDrive Sedan |
---|---|---|---|---|---|
Max. Trekgewicht/nosgewicht | 1300 / 75 kg | 1600 / 75 kg | 1800 / 75 kg | 1800 / 75 kg | 1800 / 75 kg |
Gewicht (Leeg): | 1575 kg | 1590 kg | 1655 kg | 1670 kg | 1800 kg |
Totaal gewicht (maximaal toegestaan): | 2055 kg | 2070 kg | 2135 kg | 2150 kg | 2260 kg |
Laadgewicht: | 555 kg | 555 kg | 555 kg | 555 kg | 535 kg |
Specificaties | BMW 318i Sedan | BMW 320i Sedan | BMW 320i xDrive Sedan | BMW 330i xDrive Sedan | BMW M340i xDrive Sedan |
---|---|---|---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ54.524,20 – โฌ59.788,20 | โฌ58.976,20 – โฌ63.966,20 | โฌ63.161,20 – โฌ68.151,20 | โฌ68.161,20 – โฌ73.151,20 | โฌ94.317,20 |
Brandstoftype: | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine โ 48 Volt Mild Hybrid |
Cilinders | 4 | 4 | 4 | 4 | 6 |
Inhoud in cm3 | 1.998 | 1.998 | 1.998 | 1.998 | 2.998 |
Aandrijftype: | RWD | RWD | AWD | AWD | AWD |
Transmissie: | Steptronic transmissie met schakelpaddles aan het stuurwiel | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie | Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie |
Brandstofverbruik: | 6,8 – 6,4 l / 100 km | 7 – 6,5 l / 100 km | 7,3 – 6,8 l / 100 km | 7,4 – 7 l / 100 km | 8,2 – 7,8 l / 100 km |
CO2-uitstoot: | 154 – 145 g/km | 157 – 147 g/km | 164 – 153 g/km | 168 – 158 g/km | 184 – 177 g/km |
Batterijcapaciteit (bruto/netto) | N/B | N/B | N/B | N/B | 0,4 kWh |
Maximale vermogen: | 156 pk (115 kW) | 184 pk (135 kW) | 184 pk (135 kW) | 245 pk (180 kW) | 374 pk (275 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h: | 8,6 s | 7,4 s | 7,7 s | 5,7 s | 4,4 s |
Maximale koppel: | 250 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 400 Nm | 500 Nm |
Top snelheid: | 223 km/h | 235 km/h | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1445 mm |
Breedte: | 1827 mm |
Lengte: | 4713 mm |
Breedte, met spiegels: | 2068 mm |
Wielbasis: | 2851 mm |
BMW 318i Sedan
Kenmerk | Standaarduitvoering | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Prijs | โฌ 54.524,20 | โฌ 58.793,60 | โฌ 60.969,70 |
Exterieur | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen, lichtmetalen wielen | M Aerodynamicapakket, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur | M Aerodynamicapakket, M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, leder sportstuurwiel, 3-zoneregeling automatische airconditioning | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz, veiligheidsgordels met M striping |
Extra Uitrusting | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit | M Achterspoiler, M Sportremsysteem (rode remklauwen), M Koplampen Shadow Line, M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit |
Aandrijving/Onderstel | Automatische Steptronic transmissie met schakelpaddles | M Sportonderstel | M Sportonderstel |
Bestuurdersassistentie | Park Distance Control, Cruise Control | Zelfde als Standaarduitvoering | Zelfde als Standaarduitvoering |
BMW 320i Sedan
Kenmerk | Standaarduitvoering | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Prijs | โฌ 58.976,20 | โฌ 62.971,60 | โฌ 65.147,70 |
Exterieur | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen, lichtmetalen wielen | M Aerodynamicapakket, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur | M Aerodynamicapakket, M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, leder sportstuurwiel, 3-zoneregeling automatische airconditioning | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz, veiligheidsgordels met M striping |
Extra Uitrusting | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit | M Achterspoiler, M Sportremsysteem (rode remklauwen), M Koplampen Shadow Line, M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit |
Aandrijving/Onderstel | Automatische Steptronic transmissie met schakelpaddles | M Sportonderstel | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie |
Bestuurdersassistentie | Park Distance Control, Cruise Control | Zelfde als Standaarduitvoering | Zelfde als Standaarduitvoering |
BMW 320i xDrive Sedan
Kenmerk | Standaarduitvoering | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Prijs | โฌ 63.161,20 | โฌ 67.156,60 | โฌ 69.332,70 |
Exterieur | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen, lichtmetalen wielen | M Aerodynamicapakket, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur | M Aerodynamicapakket, M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, leder sportstuurwiel, 3-zoneregeling automatische airconditioning | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz, veiligheidsgordels met M striping |
Extra Uitrusting | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit | M Achterspoiler, M Sportremsysteem (rode remklauwen), M Koplampen Shadow Line, M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit |
Aandrijving/Onderstel | Automatische Steptronic transmissie met schakelpaddles | M Sportonderstel | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie |
Bestuurdersassistentie | Park Distance Control, Cruise Control | Zelfde als Standaarduitvoering | Zelfde als Standaarduitvoering |
BMW 330i xDrive Sedan
Kenmerk | Standaarduitvoering | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Prijs | โฌ 68.161,20 | โฌ 72.156,60 | โฌ 74.332,70 |
Exterieur | M hoogglans Shadow Line, LED koplampen, lichtmetalen wielen | M Aerodynamicapakket, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur | M Aerodynamicapakket, M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang, 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor wielen, Alpinweiss kleur |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, leder sportstuurwiel, 3-zoneregeling automatische airconditioning | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz | M Sportstuurwiel, M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit, sportstoelen, Kunstleder Sensatec Schwarz, veiligheidsgordels met M striping |
Extra Uitrusting | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit | M Achterspoiler, M Sportremsysteem (rode remklauwen), M Koplampen Shadow Line, M Sportonderstel, ambiance verlichting, M hemelbekleding in Anthrazit |
Aandrijving/Onderstel | Automatische Steptronic transmissie met schakelpaddles | M Sportonderstel | M Sportonderstel, Steptronic Sport automatische transmissie |
Bestuurdersassistentie | Park Distance Control, Cruise Control | Zelfde als Standaarduitvoering | Zelfde als Standaarduitvoering |
BMW M340i xDrive Sedan
Kenmerk | BMW M340i xDrive Sedan | M Sportpakket Pro |
---|---|---|
Prijs | โฌ 94.317,20 | โฌ 96.219,30 |
Exterieur | M Aerodynamicapakket, M achterspoiler, M buitenspiegels, M hoogglans Shadow Line, LED koplampen, lichtmetalen M wielen | M achterspoiler, M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang, M koplampen Shadow Line |
Interieur | BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, sportstoelen, HiFi luidsprekersysteem, leder multifunctioneel M Sportstuurwiel, 3-zoneregeling automatische airconditioning | Zelfde als Standaarduitvoering |
Aandrijving/Onderstel | M Sportonderstel, Variable Sport Steering, M Sportremsysteem, M Sportdifferentieel, automatische Steptronic Sport transmissie met schakelpaddles | Zelfde als Standaarduitvoering |
Bestuurdersassistentie | Cruise Control met remfunctie, Park Distance Control voor en achter | Zelfde als Standaarduitvoering |
Extra Uitrusting | – | M Sportremsysteem (rode remklauwen), M veiligheidsgordels met M striping |
Accessoires | Prijs |
---|---|
Exterieur uitrusting | |
Geluidswerende ramen | โฌ 213 |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | โฌ 234,70 |
M Achterspoiler | โฌ 288 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌ 480,40 |
Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak | โฌ 1.281,40 |
Interieur uitrusting | |
Galvanische afwerking voor bedieningselementen | โฌ 106,50 |
Sportstoelen voor | โฌ 373,90 |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | โฌ 502,20 |
Dashboard uitgevoerd in Sensatec | โฌ 586,90 |
M Sportstoelen voor | โฌ 1.057,50 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | โฌ 64,10 |
Banden met noodloopeigenschappen | โฌ 309,80 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌ 288 |
BMW Individual | |
M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd | โฌ 373,90 |
Elektrische voorzieningen | |
Active Cruise Control | โฌ 522,70 |
Adaptieve LED koplampen | โฌ 907,50 |
Driving Assistant Professional | โฌ 1.494,40 |
Stoelen en zitcomfort | |
In de breedte verstelbare rugleuning | โฌ 128,30 |
Sportstoelen voor | โฌ 373,90 |
Elektrisch verstelbare stoelen | โฌ 1.281,40 |
Entertainment en communicatie | |
BMW Drive Recorder | โฌ 213 |
HiFi System | โฌ 427,10 |
HIFI System Harman Kardon | โฌ 1.014 โฌ 586,90 (M340i xDrive Sedan) |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportonderstel | โฌ 661,90 |
M Sportremsysteem Blau | โฌ 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌ 1.174,90 |
M Adaptief onderstel (BMW 320i Sedan and above) | โฌ 1.174,90 |
BMW Service Inclusive | |
Service Inclusive – 5 jaar/100.000 km | โฌ 1.331 |
Klimaatbeheersing | |
Interieurvoorverwarming | โฌ 1.494,40 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Innovation Pack: | โฌ 1.995,30 โฌ 2.994,80 (BMW M340i xDrive Sedan) |
M Sportpakket Pro: | โฌ 2.289,30 โฌ 994,60 (BMW M340i xDrive Sedan) |
Comfort Pack: | โฌ 994,60 |
Innovation Pack:
The following options are standard part of the package.
- BMW Live Cockpit Professional
- Parking Assistant Plus
- Driving Assistant
M Sportpakket Pro Pack:
The following options are standard part of the package.
- Ambiance verlichting
- Automatische 8-traps Steptronic sporttransmissie (BMW 320i Sedan and above)
- M Achterspoiler
- M Aerodynamicapakket
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Koplampen Shadow Line
- M Sportremsysteem Rot
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- 18 inch LM M Dubbelspaak (Styling 848M) Bicolor
- Kunstleder Sensatec Schwarz
- M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit
- M Sportonderstel
- Sportstoelen voor
Comfort Pack:
The following options are standard part of the package.
- Ambiance verlichting
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- Elektrisch op afstand volledig te openen en te sluiten achterklep
- Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier
- Standaarduitvoering
- M Sportpakket
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW 3 Serie Benzine Sedan Te Kopen?
De BMW 3 Serie is het toonbeeld in het luxe sport sedan segment, met toonaangevende prestaties die al decennia voortduren. Strak design, krachtige motoren en zeer geavanceerde technologie zijn overgenomen in deze nieuwste generatie, wat nog meer indruk maakt. Deze omvatten versies met benzine en een mild hybride benzine aandrijflijn voor een gevarieerd portfolio aan eisen en portemonnees.
Het aanbod loopt van de BMW 318i tot de 320i, 320i xDrive, 330i xDrive, en uiteindelijk de high-end M340i xDrive. De uitrustingsniveaus lopen van top tot basis, met een mix van prestaties, efficiรซntie en luxe om aan verschillende klanten tegemoet te komen. Of je nu een rijliefhebber bent of gewoon van de fijnere dingen in het leven houdt, de BMW 3 Serie heeft voor ieder wat wils.
Van de basis 318i tot de high-performance M340i, laat deze 3 Serie zien wat hij in huis heeft als bewijs van BMW’s techniek. Het zit in elk klein detail van deze auto, van het vakkundig vervaardigde interieur tot de geavanceerde rijhulpsystemen. Het is een auto die zeker aan de verwachtingen zal voldoen, zo niet overtreffen.
In deze uitgebreide review worden alle details over de BMW 3 Serie Benzine en Benzine Mild Hybrid modellen behandeld. We gaan kijken naar prestaties, handling, comfort, technologie en andere aspecten die inzicht geven bij het nemen van een beslissing. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe luxe sportsedan of een liefhebber bent van automotive voortreffelijkheid, deze review is je complete gids.
Motor, Prestaties En Transmissie
Allereerst is de rijervaring van de BMW 3 Serie – een auto die zeer bekend staat om zijn uitstekende prestaties – zeer opwindend en vol betrokkenheid. BMW biedt bij elk model een perfecte harmonie van kracht, wendbaarheid en controle, waardoor de 3 Serie een auto is om overal met groot plezier te rijden.
Beginnend bij het basismodel BMW 318i, beschikt deze over een 2,0-liter viercilinder motor die een goede 156 pk en 250 Nm koppel levert. Wetende dat dit het instapmodel is, heeft de 318i nog steeds genoeg pit om het dagelijks rijden behoorlijk levendig te maken, met een 0-100 km/u tijd van 8,6 seconden en een topsnelheid van 223 km/u.
De volgende in lijn, de BMW 320i en 320i xDrive, tillen de prestaties van deze motor nog hoger – naar 184 pk, met een maximaal koppel van 300 Nm. De 320i met achterwielaandrijving sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden, terwijl de vierwielaangedreven 320i xDrive dit in 7,7 seconden doet. De topsnelheden zijn 235 en 230 km/u, wat een uitstekende balans biedt tussen prestaties en efficiรซntie.
Voor nog meer rijplezier is er de BMW 330i xDrive. De 2,0-liter levert 245 pk met 400 Nm koppel – daarmee behoorlijk sportief: 0-100 km/u in 5,7 seconden, en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Vierwielaandrijving en de 8-traps Steptronic transmissie geven een dynamisch, positief rijgevoel.
Helemaal bovenaan staat de BMW M340i xDrive, die is uitgerust met een 3,0-liter zescilinder motor met een 48-volt mild hybrid systeem. Deze produceert 374 pk en 500 Nm koppel, en sprint van 0-100 km/u in slechts 4,4 seconden op weg naar een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Over de gehele linie zijn alle nieuwe versies van de 3 Serie uitgerust met een 8-traps Steptronic transmissie die zijdezacht en zeer precies schakelt. Deze transmissie is zeer goed afgestemd op de motoren, wat zorgt voor een aanzienlijke verbetering in brandstofefficiรซntie en acceleratie. Bovendien biedt deze transmissie snellere schakeltijden en schakelflippers aan het stuurwiel voor een meer betrokken rijervaring. Een Sport-modus en Launch Control helpen deze transmissie het sportieve karakter van de auto naar boven te halen.
Het vermogen is lineair en goed voorspelbaar, zonder merkbare turbovertraging. De transmissies zijn responsief en intuรฏtief, en weten altijd welke versnelling het beste past bij de situatie. Aandrijflijnen zoals die van de 3 Serie, of je nu over de snelweg cruist of door bochtige wegen rijdt, bewijzen waar BMW-techniek voor staat.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Geventileerde schijfremmen zijn standaard op zowel de voor- als achteras van alle 3 Serie modellen. De voorremmen zijn voorzien van grote vaste remklauwen met meerdere zuigers die uitstekende remkracht en warmteafvoer bieden. Aan de achterzijde zorgen enkelzuiger zwevende remklauwen voor een stevig en progressief pedaalgevoel om soepel en gecontroleerd remmen te garanderen.
Tractie en stabiliteit worden verbeterd door BMW’s DSC, dat samenwerkt met de remmen en continu de bewegingen van het voertuig monitort, waarbij remmen op verschillende wielen worden toegepast voor extra stabiliteit. Andere functies van de DSC zijn onder meer Brake Drying, dat periodiek de remmen activeert wanneer de wegen nat zijn om optimale prestaties te behouden. Voor wie nog betere remprestaties zoekt, is op sommige modellen een M Sport rempakket beschikbaar – met grotere en krachtigere remmen, herkenbaar aan hun kenmerkende blauwe remklauwen – de perfecte optie voor de liefhebber die van sportief rijden houdt of zelfs circuitgebruik.
Hoewel de 3 Serie Sedan is uitgerust met uitstekende remmen die een stevig en lineair pedaalgevoel bieden, goede modulatie en feedback, sterke grip en remkracht – zonder fading – en betrouwbaarheid zelfs bij zwaar gebruik, waren de resultaten meer dan indrukwekkend. De auto bleef stabiel en controleerbaar in noodremsituaties, met minimaal duiken van de neus en verminderde carrosserie-rol, wat getuigt van BMW’s technische vakmanschap bij het ontwerpen van zo’n responsief, vertrouwenwekkend remsysteem.
Besturing En Ophanging
De volledig nieuwe generatie van de BMW 3 Serie zet de legende voort met werkelijk uitzonderlijke handling en rijdynamiek. De besturing en vering zijn door BMW afgesteld om de perfecte mix van comfort, wendbaarheid en controle te bieden, waarmee de status van de 3 Serie als echte rijdersauto stevig wordt bevestigd.
Een van de opvallende kenmerken is het variabele sport stuursysteem. Het past zich aan aan de rijsituatie. Bij lage snelheden zorgt het voor zeer lichte en gemakkelijke besturing voor eenvoudige manoeuvreerbaarheid; met toenemende snelheid wordt het zwaarder en directer. Omdat de stuurverhouding variabel is, reageert het bij een grotere stuurhoek sneller op stuurinputs, wat de wendbaarheid van het voertuig verbetert en de besturing intuรฏtief en precies maakt.
Er zijn verschillende opties voor vering die BMW aanbiedt om aan ieders smaak te voldoen. De standaardvering zorgt voor een comfortabele en soepele rit zonder enige verstoring door oneffenheden. Wie een sportievere rijstijl nastreeft, zal de M Sport-vering waarderen, die stevigere veren en dempers omvat voor betere carrosseriecontrole. De Adaptieve M-vering gaat een stap verder door automatisch de dempingskrachten aan te passen op basis van rijstijl en wegdekconditie. Het wordt zachter in de Comfort-modus voor ontspannen rijden en steviger in de Sport-modus, wat de carrosserie-rol vermindert en de bochtenprestaties verbetert.
Tests toonden aan dat de 3 Serie zeer stabiel en beheerst is, met weinig carrosserie-rol, zeer goede grip, nauwkeurige besturing en veel gevoel. Het is gemakkelijk om een gevoel van verbinding met het wegdek te krijgen. In krappe bochten verraste deze auto ons door de manier waarop hij snel en neutraal roteerde, met een zeer voorspelbare reactie van de achterkant. Het beschikbare xDrive vierwielaandrijvingssysteem verbetert de tractie en stabiliteit nog verder, waardoor bestuurders van elk vaardigheidsniveau vertrouwen kunnen hebben in hun voertuig onder alle rijomstandigheden.
Welke Banden Gebruikt Het?
Je weet hoe belangrijk banden zijn voor de wegligging van een auto, toch? Wel, de nieuwe BMW 3 Serie, of je nu de gewone benzine- of hybride-variant hebt, komt standaard met zeer goede banden. BMW heeft samengewerkt met de beste bandenfabrikanten om je geweldige grip te bieden, ongeacht de wegconditie.
Je krijgt standaard 17-inch lichtmetalen velgen met all-season banden, die een goede balans bieden tussen prestaties en dagelijks gebruik. Je voelt je stabiel onder natte of droge omstandigheden en rijdt gewoon door – de rit is super soepel en stil, alsof je op een wolkje zweeft!
Je zult de beschikbare 18-inch lichtmetalen velgen met performance run-flat banden waarderen. Ze geven je veel betere grip en maken de auto super responsief. En weet je wat nog beter is? Je kunt zelfs nog een tijdje doorrijden als je een lekke band krijgt, dankzij deze run-flat banden. Dat is pure winst op het gebied van veiligheid!
Als je het type bent dat graag het uiterste uit een auto haalt, dan wil je zeker de opties voor high-performance banden van BMW bekijken. Deze zijn gemonteerd op 18- of zelfs 19-inch lichtmetalen velgen, en de banden komen van topmerken als Michelin en Pirelli. Zulke banden hebben speciale ontwerpen en materialen die de auto als het ware aan de weg lijmen. Je ervaart bochten en wendingen op een hele nieuwe manier.
De 3 Serie, uitgerust met deze talrijke bandenopties, stelde ons niet teleur. De standaard all-season banden voelden ontspannen aan, met respectabele tractie, terwijl de performance run-flats op hogere uitvoeringen eigenaren in staat stellen te genieten van verbeterde handling en responsiviteit. Uitgerust met de optionele high-performance banden komt de 3 Serie echter echt tot leven en levert een stevigere grip op de grond en precieze bochtenwerk, zodat men bochten kan nemen met een zeer zelfverzekerde mate van wendbaarheid. Deze setup brengt het levendige en dynamische karakter van de auto direct over op de weg.
Interieur Uiterlijk
Aan de binnenkant tonen de nieuwe BMW 3 Serie Benzine en Benzine Mild Hybrid modellen een premium design en minutieuze vakmanschap. Zodra je instapt, kom je in een cabine die kwaliteit en verfijning uitstraalt; het is duidelijk dat de bestuurder centraal staat. Het strakke design van het dashboard en de op de bestuurder gerichte layout zorgen ervoor dat alle bedieningselementen gemakkelijk bereikbaar zijn, terwijl een hoek in de middenconsole het een meer sportief, cockpit-achtig gevoel geeft. Het heeft materialen van topkwaliteit, waaronder soft-touch kunststoffen, hoogwaardig leder en elegante sierelementen die samenkomen in de cabine om een algemene indruk van luxe te creรซren.
De bekleding varieert van standaard Sensatec kunstleer in het basismodel tot Vernasca leder op middenniveau uitvoeringen, en uiteindelijk Merino leder voor echt luxueuze interieurs. Het Sensatec kunstleer heeft een indrukwekkend overtuigende uitstraling en gevoel, terwijl Vernasca leder, beschikbaar op hogere uitvoeringen, een nog verfijndere textuur biedt. Vooral opvallend zijn de stoelen, die zeer ondersteunend en comfortabel zijn en op verschillende manieren kunnen worden versteld. Basisstoelen worden handmatig versteld; bij hogere lijnen hebben elektrisch verstelbare stoelen geheugenfuncties, en sportstoelen bieden verbeterde zijsteunen en geven een race-uitstraling.
De interieurverlichting is ook aanpasbaar om de interieursfeer te veranderen, wat zorgt voor een verschillende en vriendelijke atmosfeer, vooral door BMW’s systeem van Ambient Lighting. Deze verlichting strekt zich uit tot de deurpanelen, voetenruimtes en de middenconsole – wat bijdraagt aan zijn klasse. Bedieningselementen in het interieur zijn precies vervaardigd voor een goed, solide tactiel gevoel, en de cabine is indrukwekkend goed beschermd tegen rammelen op minder dan perfecte wegen. Deze editie van de 3 Serie heeft zijn interieur niet alleen functioneel maar ook esthetisch verbeterd door de beschikbare BMW Live Cockpit Professional, die komt met volledig digitale displays – het volledig digitale 12,3-inch instrumentencluster en een 10,25-inch centraal display met augmented reality navigatie, wat de rijervaring verder verbetert.
Exterieur Uiterlijk
Aan de buitenkant combineren de BMW 3 Serie Benzine en Benzine Mild Hybride een exterieurontwerp dat tactvol sportiviteit en elegantie verenigt. De nieuwste generatie verhoogde de norm voor een luxe sportsedan en behield slanke en atletische proporties die het een maatstaf maken in dit segment. Aan de voorkant prijkt BMW’s niervormige grille die is herontworpen voor een modernere, agressievere look. Slanke LED-koplampen flankeren de voorkant, terwijl hogere uitvoeringen komen met nog geavanceerdere Laserlight technologie van BMW, wat deze auto werkelijk een dynamische uitstraling geeft. Deze adaptieve koplampen draaien niet alleen mee met het stuur om de weg voor je te verlichten, maar hebben ook de inmiddels zeer herkenbare vorm van de LED-dagrijverlichting.
Daarnaast wordt het slanke design van de 3 Serie geaccentueerd door een lange motorkap die is vormgegeven met zeer uitgesproken vouwen, die zijn sportieve karakter onderstrepen. Grote luchtinlaten op de voorbumper geven de auto een agressieve uitstraling en dienen tegelijkertijd een functionele rol bij het leiden van lucht naar de remmen en motor voor verbeterde koeling. Kijkend naar het profiel, is er een sportieve flair verbonden aan het klassieke sportsedan silhouet, gekenmerkt door een lange motorkap, korte overhangen en een slanke coupรฉ-achtige daklijn. Veel modern design komt samen met een traditionele touch door een conventionele Hofmeister-knik bij het achterste zijraam van de nieuwe BMW, terwijl verzonken deurgrepen helpen een vlekkeloos oppervlak te bereiken.
En dan is er een reeks wieldiameters voor de 3 Serie, tussen 17 en 19 inch, die allemaal zeer smaakvol zijn samengesteld en komen met complexe designs en afwerkingen in gepolijst en gelakt of two-tone. De achterkant van de auto is even indrukwekkend, met slanke, L-vormige LED-achterlichten met een onmiskenbare BMW-lichtsignatuur. De gecontoureerde achterbumper en geรฏntegreerde uitlaatopeningen variรซren tussen modellen, maar voegen allemaal een gespierde touch toe aan zijn atletische houding. Daarbovenop biedt BMW een diverse reeks exterieurkleuren – van klassieke tinten tot levendige kleuren – allemaal in een diepe en glanzende afwerking die deze gebeeldhouwde lijnen accentueert.
Comfort En Gemak
De nieuwste BMW 3 Serie Benzine en Benzine Mild Hybrid stralen luxe uit, zowel in stijl als comfort, en bieden consumenten gegarandeerd een premium rijervaring. Van de stoelen tot de technologie, alles is in deze auto gedetailleerd met het oog op de bestuurder en passagiers. De voorstoelen zijn zeer verstelbaar, met een brede verstelling voor hoogte, sterke ondersteuning in de lendenen en prominente zijsteunen. Beschikbare sportstoelen bieden een meer dynamische zitervaring, met duidelijk geaccentueerde zijsteunen geรฏnspireerd door racen. En er is geen gebrek aan ruimte achterin. De achterstoelen zijn ook zeer comfortabel, zodat volwassen passagiers comfortabel genoeg zitten om niet moe te worden op middellange tot lange reizen.
Gemak is een andere belangrijke focus binnen de 3 Serie. Toegang wordt gemakkelijk gemaakt, met keyless entry en start-knop waarmee je de auto kunt starten zonder de sleutel uit je zak te halen. Een bijzonder handig kenmerk is de handsfree kofferbakopening, die zeer nuttig is wanneer je handen vol zijn. Je kunt de kofferbak openen door gewoon een voet onder de achterbumper te zwaaien. De klimaatregeling is ook uitstekend; temperatuurregelingen zijn beschikbaar voor zowel de bestuurder als voorpassagier. Verwarmde en geventileerde voorstoelen zijn beschikbaar voor comfort tijdens extreme temperaturen. Daarnaast zijn verwarmde achterstoelen een beschikbare voorziening, een mooie touch in deze klasse.
Het infotainmentsysteem valt op, beginnend met een 8,8-inch touchscreen bij de basisuitvoering, en groeiend naar 10,25 inch in de hogere uitvoeringen. Het is intuรฏtief, gebruiksvriendelijk, scherp in graphics en logisch menu-opgebouwd. Gesture Control brengt een beetje “futurisme” wanneer je bepaalde functies kunt bedienen met eenvoudige handbewegingen. BMW’s iDrive-systeem wordt beschouwd als een van de beste in de industrie, waarbij de draaiknop wordt aangevuld met een touchpad en natuurlijke spraakbesturing voor gebruiksgemak. Optioneel is het head-up display, dat belangrijke informatie projecteert op de voorruit voor je zodat je je aandacht niet van de weg hoeft te halen.
Veiligheid En Beveiliging
Veiligheid is een zeer belangrijke zaak bij de BMW 3 Serie. Zowel de gewone benzine- als hybride modellen hebben een sterke en stijve veiligheidskooi om je heen, ontworpen om de klap op te vangen bij een botsing en jou veilig te houden. Plus, er zijn overal airbags! Je hebt front-, zij- en gordijnairbags voor zowel jou als je passagier, en zelfs knie-airbags voor jou als bestuurder. BMW heeft echt geen compromissen gesloten als het gaat om jouw bescherming.
Een opvallend kenmerk is BMW’s Active Protection System, dat een dreigende botsing detecteert door veiligheidsgordels aan te spannen, ramen en schuifdak te sluiten, en post-crash remmen in te schakelen om secundaire impacts te voorkomen. Dit systeem biedt ook een vermoeidheids- en concentratiealarm, dat afgaat wanneer het merkt dat de bestuurder slaperig of afgeleid raakt. Daarbovenop beschikt de 3 Serie over verschillende ongevalvermijdingssystemen, waaronder Frontale Botsingswaarschuwing, Actieve Dodehoekdetectie en Rijstrookwaarschuwing.
Een achteruitrijcamera, parkeersensoren en een geautomatiseerd parkeersysteem zijn beschikbaar als onderdeel van het Parking Assistance Package. Voor extra beveiliging heeft het ook een diefstalarm, op afstand vergrendelen en ontgrendelen, en een voertuigvolgsysteem. De BMW Connected app breidt de controle uit naar je smartphone, waarmee je de auto op afstand kunt vergrendelen, ontgrendelen of zelfs starten. Over het geheel genomen biedt de 3 Serie een veilige, beveiligde en comfortabele rijervaring.
Hoe Rijdt Het?
Voor rijplezier zijn de BMW 3 Serie Benzine en Benzine Mild Hybrid simpelweg sensationeel. Vanaf het moment dat je instapt, doet de 3 Serie meer dan genoeg om je eraan te herinneren waarom het door velen wordt beschouwd als een rijdersauto. Er is hier een ongeรซvenaard niveau van betrokkenheid en responsiviteit dat weinig rivalen kunnen evenaren. Het is een bekwame handler – wendbaar en precies; je kunt hem exact plaatsen waar je wilt met gemak, dankzij zijn directe en communicatieve besturing.
De vering imponeert ook, met een goede balans tussen comfort en controle. De standaardsetup is stevig maar comfortabel, wat het geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Als je meer personalisatie wilt, past de beschikbare adaptieve vering de demping aan tijdens het rijden om de rijervaring te bieden die je zoekt, gebaseerd op jouw input en wegomstandigheden. In Sport-modus komt de 3 Serie tot leven met scherpere gaspedaalrespons, stevigere vering en agressievere schakelpunten die je aansporen om harder te pushen.
Comfort is een ander sterk punt van de 3 Serie. Cabine-isolatie tegen wind- en weggeluid is goed; stoelen bieden uitstekende ondersteuning, en de bestuurdersstoel is gemakkelijk verstelbaar voor comfort. De rijkwaliteit imponeert, en gaat gemakkelijk om met oneffenheden in de weg. Je zult geen moeite hebben om een comfortabele rijpositie te vinden met verstelbare stoelen en stuurwiel, terwijl intuรฏtieve bediening personalisatie binnen handbereik brengt zonder je aandacht van de weg af te leiden.
De 3 Serie biedt verschillende rijmodi waarmee bestuurders hun ervaring kunnen personaliseren. Comfort biedt een zachte en soepele rit, geoptimaliseerd voor dagelijks gebruik, terwijl Eco Pro zich richt op brandstofefficiรซntie door verschillende instellingen aan te passen. Het is echter de Sport-modus die het beste in deze auto naar boven haalt, met verbeterde gaspedaalrespons, transmissie en elk ander responsief systeem gecombineerd om een opwindende rijervaring te leveren.
Of je nu door stadsstraten rijdt of door bergwegen slingert, de 3 Serie blijft beheerst. De handling is subliem en wordt gecomplementeerd door responsieve remmen. Dit wordt verder verbeterd met geavanceerde rijhulpfuncties zoals adaptieve cruisecontrol en automatisch noodremmen. Kortom, de BMW 3 Serie handelt zowel prestaties als comfort beter af dan de meeste in deze klasse, een belangrijke reden voor zijn topwaardering onder luxe sportsedan.
Comfort Achterbank
De achterbank van de nieuwe BMW 3 Serie – het is als een kleine luxe lounge! Er is ruime been- en hoofdruimte, zodat zelfs je langste vrienden er comfortabel in passen. De stoelen zelf zijn zeer comfortabel en vinden die perfecte balans tussen ondersteuning en zachtheid, perfect voor lange ritten.
De achterbank van de 3 Serie komt niet alleen met royale ruimte, maar biedt ook fijne hoofdruimte die echt tegemoet komt aan langere passagiers; er is dus geen benauwd gevoel. De lage daklijn van het voertuig, grote achterramen en hogere cabinedak verbeteren het gevoel van ruimte in de cabine en zorgen voor uitstekend zicht dat de atmosfeer binnen kan opvrolijken.
Gemaksfuncties in de achterstoelen maken ze nog aantrekkelijker. Er zijn twee USB-poorten en een 12-volt stopcontact voor het opladen van apparaten. De neerklapbare middenarmsteun heeft twee bekerhouders. Dit zijn enkele van de kleine dingen die het comfort en gemak tijdens een reis verbeteren.
De deuropberging, stoelzakken aan de rugleuning en een middenconsole compartiment zijn ook beschikbaar bij de achterstoelen, waardoor het gemakkelijk is om kleine items hier op te bergen en ze te vinden wanneer nodig. Aanpassingen aan de achterstoelen zijn ook vrij eenvoudig en vereisen geen expert in het monteren; alles wat nodig is, is het verstellen van de hendel voor het achterover klappen of vouwen van de rugleuning.
Bovendien beschikt de 3 Serie over goede geluidsisolatie die ongewenste wind- en weggeluiden reduceert, wat zorgt voor een zeer stille omgeving in de cabine. Dit wordt bereikt door geavanceerde aerodynamica en geluiddempende materialen zodat de passagiers achterin kunnen ontspannen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De BMW 3 Serie Benzine en Benzine Mild Hybrid modellen bieden een grote en praktische kofferbakinhoud van 480 liter. Er is voldoende ruimte voor bagage, boodschappen, of wat er ook maar komt kijken bij een actieve levensstijl. Het heeft een brede opening en lage laadhoogte, wat het laden en lossen gemakkelijker maakt voor de rug wanneer er omvangrijke items moeten worden ingeladen.
De kofferbak is goed vormgegeven, met een brede, vlakke vloer die verschillende sjorpunten en haken biedt om de lading vast te zetten en verschuiving tijdens het rijden te voorkomen. De achterstoelen kunnen verder worden neergeklapt in een 40/20/40-split, wat resulteert in een bagageruimte van 1.600 liter. Deze royaal hoge capaciteit is ideaal voor het vervoeren van lange items, zoals ski’s, snowboards, of extra bagage op een roadtrip.
Deze kofferbak is gebruiksvriendelijk doordat hij een soepel openende klep heeft met heldere LED-verlichting die oplicht en het mogelijk maakt om voorwerpen duidelijk te zien onder omstandigheden met weinig licht. Het heeft ook slimme opbergoplossingen die het praktisch maken, met kleine compartimenten, een verwijderbaar bagagenet, en een 12-volt stroomaansluiting. Over het geheel genomen komt deze 3 Serie met een van de beste kofferbakken in zijn klasse, goed ontworpen en functioneel om aan de meeste eisen te voldoen met gemak en praktisch nut.