MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2024 Volkswagen Polo Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > Hatchback > Subcompacte Hatchback > 2024 Volkswagen Polo Specificaties Prijzen en Review
HatchbackSubcompacte Hatchback

2024 Volkswagen Polo Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:26 am
Motor&Auto Team
Share
2024 Volkswagen Polo
2024 Volkswagen Polo
2024 Volkswagen Polo Reef Blue Kleur
Reef Blue Kleur
2024 Volkswagen Polo Smokey Grey Kleur
Smokey Grey Kleur
2024 Volkswagen Polo Interieur
2024 Volkswagen Polo Interieur
2024 Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
2024 Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
2024 Volkswagen Polo Bagageruimte
2024 Volkswagen Polo Bagageruimte
List of Images 1/8
2024 Volkswagen Polo
2024 Volkswagen Polo Reef Blue Kleur
2024 Volkswagen Polo Smokey Grey Kleur
2024 Volkswagen Polo Interieur
2024 Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
2024 Volkswagen Polo Bagageruimte
2024 Volkswagen Polo
2024 Volkswagen Polo
2024 Volkswagen Polo
2024 Volkswagen Polo Reef Blue Kleur
2024 Volkswagen Polo Reef Blue Kleur
Reef Blue Kleur
2024 Volkswagen Polo Smokey Grey Kleur
2024 Volkswagen Polo Smokey Grey Kleur
Smokey Grey Kleur
2024 Volkswagen Polo Interieur
2024 Volkswagen Polo Interieur
2024 Volkswagen Polo Interieur
2024 Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
2024 Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
2024 Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
2024 Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
2024 Volkswagen Polo Bagageruimte
2024 Volkswagen Polo Bagageruimte
2024 Volkswagen Polo Bagageruimte
SHARE
4.1 Erg Goed
2024 Volkswagen Polo
Contents
2024 Volkswagen Polo SpecificatiesPrijsstructuur van 2024 Volkswagen PoloIs Het De Moeite Waard Om De Volkswagen Polo Hatchback Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2024 Volkswagen Polo Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSOIRES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Motortype1.0 MPI1.0 TSI1.0 TSI2.0 TSI (GTI)
Versnellingsbak5-versnellingen5-versnellingen7-versnellingen7-versnellingen
AandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijving
TransmissieHandgeschakeldHandgeschakeldDSG AutomatischDSG Automatisch
Maximaal vermogen59 kW (80 PS)70 kW (95 PS)70 kW (95 PS)152 kW (207 PS)
Maximaal koppel93 Nm bij 3.700-3.900 tpm175 Nm bij 1.600-3.500 tpm175 Nm bij 1.600-3.500 tpm320 Nm bij 1.500-4.500 tpm
Motor- en transmissiespecificaties van de VW Polo

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Motortype1.0 MPI1.0 TSI1.0 TSI (DSG)2.0 TSI (GTI)
BrandstoftypeEuro loodvrij RON 95Euro loodvrij RON 95Euro loodvrij RON 95Euro loodvrij RON 95
Brandstoftank40 liter40 liter40 liter40 liter
EmissienormEURO 6 EAEURO 6 EAEURO 6 EAEURO 6 AP
Topsnelheid171 km/u188 km/u188 km/u242 km/u
Brandstof- en prestatiegegevens voor de Volkswagen Polo

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkPoloLife EditionR-LineR-Line EditionGTI
Zitcapaciteit55555
Kofferruimtevolume355 L355 L355 L355 L355 L
Kofferruimtevolume (achterstoelen neergeklapt)1.125 L1.125 L1.125 L1.125 L1.125 L
Achterstoelen splitsingNeeJaJaJaJa
Verstelling voorstoelenHandmatigHandmatigHandmatigHandmatigHandmatig
Hoogteverstelling stoelenAlleen bestuurderBeide voorstoelenBeide voorstoelenBeide voorstoelenBeide voorstoelen
Stoelverwarming voor–OptioneelOptioneelStandaardOptioneel
Lendensteun bestuurderNeeNeeJaJaJa
Bekleding‘Polo’ stof‘Life’ stof‘R-line’ stof‘R-line’ stof‘Clark’ stof
SfeerverlichtingNeeNeeJaJaJa
Glazen schuif/kantel dakOptioneelOptioneelOptioneelOptioneelOptioneel
Zit- en bagageruimte specificaties voor de VW Polo

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie1.0 MPI 80 PS1.0 TSI 95 PS1.0 TSI 95 PS DSG2.0 TSI 207 PS GTI
Leeggewicht (gewicht op kenteken) (kg)1.1411.1691.2031.372
Max. toelaatbaar gewicht (kg)1.5401.6201.6601.800
Max. trekgewicht, ongeremd (kg)570580590680
Max. trekgewicht, geremd (kg)8001.0001.0001.200
Max. kogeldruk (kg)75757550
Max. daklast (kg)75757575
Trekvermogen en gewichtspecificaties voor de Volkswagen Polo
Specificatie1.0 MPI 80 PS1.0 TSI 95 PS1.0 TSI 95 PS DSG2.0 TSI 207 PS GTI
Vanafprijsโ‚ฌ26.990โ‚ฌ27.990โ‚ฌ30.990โ‚ฌ45.490
BrandstoftypeEuro loodvrij RON 95Euro loodvrij RON 95Euro loodvrij RON 95Euro loodvrij RON 95
Motorinhoud999 cc999 cc999 cc1.984 cc
Aantal cilinders3334
Beschikbare uitvoeringenPoloPolo, Life Edition, R-Line, R-Line EditionLife Edition, R-Line, R-Line EditionGTI
AandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijvingVoorwielaandrijving
Transmissie5-versnellingsbak handgeschakeld5-versnellingsbak handgeschakeld7-versnellingsbak DSG automatisch7-versnellingsbak DSG automatisch
Brandstofverbruik (gecombineerd)5,3 L/100 km5,2 L/100 km5,4 L/100 km6,5 L/100 km
CO2-uitstoot121 g/km118 g/km122 g/km149 g/km
Maximaal vermogen59 kW (80 PS)70 kW (95 PS)70 kW (95 PS)152 kW (207 PS)
Acceleratie 0-100 km/u15,6 sec10,8 sec11,5 sec6,5 sec
Maximaal koppel93 Nm bij 3.700-3.900 tpm175 Nm bij 1.600-3.500 tpm175 Nm bij 1.600-3.500 tpm320 Nm bij 1.500-4.500 tpm
Topsnelheid171 km/u188 km/u188 km/u242 km/u
Vergelijking van de belangrijkste specificaties en kenmerken van de beschikbare VW Polo-aandrijflijnen, samen met de prijzen
Exterieur Afmetingen
Hoogte1.451 mm
Breedte (zonder zijspiegels)1.751 mm
Breedte (met zijspiegels)1.946 mm
Lengte4.074 mm
Wielbasis2.552 mm
Draaicirkel10,7 m
Exterieur afmetingen voor de Volkswagen Polo
FunctiecategoriePoloLife EditionR-LineR-Line EditionGTI
Startprijsโ‚ฌ26.990โ‚ฌ28.990โ‚ฌ32.990โ‚ฌ34.990โ‚ฌ45.490
Beschikbare Aandrijflijnen
1.0 MPI 80 PK 5-versnellingsbak handgeschakeldJa––––
1.0 TSI 95 PK 5-versnellingsbak handgeschakeldJaJaJaJa–
1.0 TSI 95 PK 7-traps DSG–JaJaJa–
2.0 TSI 207 PK 7-traps DSG––––Ja
Exterieur
Wielen15″ staal15″ ‘Essex’ lichtmetaal16″ ‘Valencia’ lichtmetaal16″ ‘Valencia’ lichtmetaal17″ ‘Milton Keynes’ lichtmetaal
Banden185/65 R15185/65 R15195/55 R16195/55 R16215/45 R17
KoplampenLEDLEDLEDLED Matrix (IQ.Light)LED Matrix (IQ.Light)
AchterlichtenLEDLEDLEDLED met dynamische richtingaanwijzersLED met dynamische richtingaanwijzers
Mistlampen––Met bochtverlichtingMet bochtverlichting–
Getinte achterruiten–65% lichtabsorberend65% lichtabsorberend65% lichtabsorberend65% lichtabsorberend
Exterieur stylingStandaardStandaardR-Line designR-Line designGTI design
BuitenspiegelsElektrisch, verwarmdElektrisch, verwarmd, inklapbaarElektrisch, verwarmd, inklapbaarElektrisch, verwarmd, inklapbaarElektrisch, verwarmd, inklapbaar
Interieur
Bekleding‘Polo’ stof‘Life’ stof‘R-line’ stof‘R-line’ stof‘Clark’ stof
Decoratieve inlegstukken‘Zoethoutjeszwart’‘Lavasteen zwart’‘Grijs’ geanodiseerd mat‘Grijs’ geanodiseerd mat‘Diep ijzergrijs’
StuurwielMultifunctioneelLeder, multifunctioneelLeder, multifunctioneelLeder, multifunctioneelLeder, multifunctioneel
Ambianceverlichting––JaJaJa
VoorstoelenStandaardStandaardSport-comfortSport-comfortSport
In hoogte verstelbare stoelenAlleen bestuurderBeide vooraanBeide vooraanBeide vooraanBeide vooraan
Lendensteun––JaJaJa
Neerklapbare achterbank–JaJaJaJa
PedalenStandaardStandaardRoestvrij staalRoestvrij staalRoestvrij staal
Comfort & Gemak
AirconditioningHandmatig (Climatic)Handmatig (Climatic)Automatisch 2-zone (Climatronic)Automatisch 2-zone (Climatronic)Automatisch 2-zone (Climatronic)
Digitaal Cockpit20,3 cm20,3 cm20,3 cm26 cm (Pro)20,3 cm
Infotainmentsysteem‘Composition’ 20,3 cm, 4 luidsprekers‘Composition’ 20,3 cm, 4 luidsprekers‘Ready to Discover’ 20,3 cm, 6 luidsprekers‘Discover Media’ 20,3 cm, 6 luidsprekers‘Ready to Discover’ 20,3 cm, 6 luidsprekers
Smartphone-integratieApp-ConnectApp-ConnectDraadloze App-ConnectDraadloze App-ConnectDraadloze App-Connect
USB-poorten2 vooraan2 vooraan2 vooraan, 2 achteraan2 vooraan, 2 achteraan2 vooraan, 2 achteraan
ParkeersensorenAchterAchterVoor en achterVoor en achterVoor en achter
Achteruitrijcamera–Ja–Ja–
Sleutelloos toegang–––Ja–
Draadloos telefoon opladen–––Ja–
Verwarmde voorstoelen–––Ja–
Aandrijving & Chassis
Transmissie-opties5-versnellingsbak handgeschakeld5-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG5-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG5-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG7-traps DSG
Sportonderstel––––Ja
Rijprofielselectie––––Ja
XDS elektronisch sperdifferentieel––––Ja
Veiligheid & Rijhulpsystemen
Lane AssistJaJaJaJaJa
Front AssistJaJaJaJaJa
Cruise ControlJa––––
Adaptieve Cruise Control–JaJaJaJa
Travel Assist–JaJaJaJa
Side Assist–––Ja–
Park Assist–––Ja–
Proactieve inzittendenbescherming–––Ja–
VermoeidheidsherkenningJaJaJaJaJa
VerkeersbordherkenningJaJaJaJa–
Diefstalalarmsysteem–––Ja–
Garantie & Diensten
Garantie4 jaar4 jaar4 jaar4 jaar4 jaar
WegenhulpJaJaJaJaJa
Uitgebreid overzicht van alle functies in de verschillende categorieรซn voor elke Volkswagen Polo modelvariant.
CategorieAccessoireOmschrijvingPrijs (incl. BTW)
Styling
Chroom-look achterklep sierlijstVerbetert de uitstraling van de achterkantโ‚ฌ209
Chroom-look achterbumper beschermstripVoegt stijl en bescherming toeโ‚ฌ299
Transparante achterbumper beschermfolieBeschermt bumper tegen krassenโ‚ฌ164
WindgeleidersVoor voordeurenโ‚ฌ119
SpatlappenVoorzijdeโ‚ฌ184
SpatlappenAchterzijdeโ‚ฌ184
Comfort en Interieur
Eco-lederen interieurVerkrijgbaar in 6 kleuren, diverse stikselsVanaf โ‚ฌ1.645
StoelverwarmingVoor 2 stoelen (onderdeel van Eco-lederen interieur)โ‚ฌ399
Instaplijsten folie4-deurs, zwart/zilverโ‚ฌ214
Aluminium instaplijsten4-deursโ‚ฌ279
Set all-weather vloermattenVoor- en achterzijdeโ‚ฌ104
KofferbakschalStevig plasticโ‚ฌ149
KofferbakmatVoor variabele laadvloerโ‚ฌ79
KofferbaklinerVoor vaste laadvloerโ‚ฌ69
KofferbaklinerVoor variabele laadvloerโ‚ฌ69
Transport en Gebruiksgemak
DakdragersBasis voor dakaccessoiresโ‚ฌ304
DakkofferMat zwart, 340L capaciteitโ‚ฌ369
AanhangwagenkofferHoogglans zwart, 300L capaciteitโ‚ฌ919
Opvouwbare fietsendragerGeschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg)โ‚ฌ579
TrekhaakAfneembaarโ‚ฌ800
Wielen
15″ ‘Corvara’ lichtmetalen wielen setZilver, glanzend (zomer, winter of all-season)Vanaf โ‚ฌ1.189
16″ ‘Sebring’ lichtmetalen wielen setGrijs metallic (zomer of all-season)Vanaf โ‚ฌ1.639
17″ ‘Bergamo’ lichtmetalen wielen setZwart, zilver gepolijst (zomer of all-season)Vanaf โ‚ฌ1.839
Technologie
VW ConnectOnline diensten, inclusief navigatie-updates, verkeersinformatie, etc.Niet gespecificeerd
VW Connect appSmartphone-integratie voor voertuigstatus en functiesGratis
Veiligheid
Alarm tegen diefstalVerhoogt voertuigbeveiligingโ‚ฌ320
Diversen
Volwaardig reservewiel15″ staal (voor auto’s met 15″ wielen)โ‚ฌ110
Ruimtebesparend reservewiel15″ staal (voor auto’s met 16″ en 17″ wielen)โ‚ฌ110
Ruimtebesparend reservewiel18″ staal (voor GTI)โ‚ฌ110
All-season banden185/65 R15โ‚ฌ190
Tabel van beschikbare accessoires voor de VW Polo
PakketnaamInhoudPrijs (incl. BTW)Beschikbaar voor
Assistentiepakket– Dodehoeksensor (Side Assist)
– Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash)
– Parkeerassistent (Park Assist)
โ‚ฌ970Life Edition
โ‚ฌ570R-Line
โ‚ฌ470Life Edition (in combinatie met Comfortpakket)
Comfortpakket– Parkeersensoren voor en achter (Park Distance Control)
– Achteruitrijcamera
– Keyless entry en startsysteem (Keyless Access)
– Verwarmde voorstoelen
โ‚ฌ670Life Edition
โ‚ฌ760R-Line, GTI
Designpakket– Panoramisch schuifdak, elektrisch bedienbaar
– LED Matrix koplampen (IQ.Light)
– LED strip die de koplampen verbindt
– LED achterlichten, incl. dynamische richtingaanwijzers
– Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist)
– Dynamische bochtverlichting en koplampverstelling
– Getinte achterzijruiten en achterruit, 65% lichtabsorberend
– Digital Cockpit Pro (26 cm)
โ‚ฌ2.080Life Edition
โ‚ฌ1.890R-Line
โ‚ฌ1.300GTI
Multimediapakket– Navigatie ‘Discover Media’ (20,3 cm), 6 luidsprekers
– Draadloze ‘App-Connect’ smartphone-integratie
– Draadloos opladen van telefoon (Wireless Charging)
– Verkeersbordenherkenning
โ‚ฌ1.240Life Edition
โ‚ฌ740R-Line, R-Line Edition, GTI
Multimediapakket Plus– Navigatie ‘Discover Pro’ (23,4 cm), 6 luidsprekers
– Gebarenbediening voor verschillende functies
– Draadloze ‘App-Connect’ smartphone-integratie
– Draadloos opladen van telefoon (Wireless Charging)
– Verkeersbordenherkenning
– VW Connect Plus
– High-end audiosysteem Beats
– 8-kanaals versterker met zes luidsprekers en subwoofer (300 Watt)
– Spraakbediening
โ‚ฌ2.170R-Line, GTI
โ‚ฌ1.060R-Line Edition
Uitgebreid overzicht van de beschikbare pakketten voor de VW Polo in verschillende uitvoeringen
VW Polo Ascot Grey Kleur
Ascot Grey Kleur
VW Polo Deep Black Kleur
Deep Black Kleur
VW Polo Kings Red Kleur
Kings Red Kleur
VW Polo Pure White Kleur
Pure White Kleur
VW Polo Reef Blue Kleur
Reef Blue Kleur
VW Polo Reflex Silver Kleur
Reflex Silver Kleur
VW Polo Vibrant Violet Kleur
Vibrant Violet Kleur
VW Polo Smokey Grey Kleur
Smokey Grey Kleur

Prijsstructuur van 2024 Volkswagen Polo

UitvoeringMotorTransmissieNetto catalogusprijs (excl. BTW & BPM)BPM bedragFiscale waarde (incl. BTW & BPM)Rijklaarmaakkosten*Consumentenadviesprijs**
Polo1.0 MPI 80 pkHand-5โ‚ฌ17.155โ‚ฌ5.263โ‚ฌ26.020โ‚ฌ970โ‚ฌ26.990
Polo1.0 TSI 95 pkHand-5โ‚ฌ18.533โ‚ฌ4.595โ‚ฌ27.020โ‚ฌ970โ‚ฌ27.990
Life Edition1.0 TSI 95 pkHand-5โ‚ฌ19.221โ‚ฌ4.762โ‚ฌ28.020โ‚ฌ970โ‚ฌ28.990
Life Edition1.0 TSI 95 pkDSG-7โ‚ฌ20.322โ‚ฌ5.430โ‚ฌ30.020โ‚ฌ970โ‚ฌ30.990
R-Line1.0 TSI 95 pkHand-5โ‚ฌ22.389โ‚ฌ4.929โ‚ฌ32.020โ‚ฌ970โ‚ฌ32.990
R-Line1.0 TSI 95 pkDSG-7โ‚ฌ23.490โ‚ฌ5.597โ‚ฌ34.020โ‚ฌ970โ‚ฌ34.990
R-Line Edition1.0 TSI 95 pkHand-5โ‚ฌ23.904โ‚ฌ5.096โ‚ฌ34.020โ‚ฌ970โ‚ฌ34.990
R-Line Edition1.0 TSI 95 pkDSG-7โ‚ฌ25.005โ‚ฌ5.764โ‚ฌ36.020โ‚ฌ970โ‚ฌ36.990
GTI2.0 TSI 207 pkDSG-7โ‚ฌ28.226โ‚ฌ10.367โ‚ฌ44.520โ‚ฌ970โ‚ฌ45.490

Is Het De Moeite Waard Om De Volkswagen Polo Hatchback Te Kopen?

De 2024 Volkswagen Polo blijft een van de meest populaire compacte hatchbacks, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Deze nieuwe generatie Polo bouwt voort op de reputatie van de Polo op het gebied van kwaliteit, verfijning en rijdynamiek, maar dan met de toevoeging van moderne technologie en styling updates. Van de basis Polo uitvoering tot de sportieve GTI, de Polo heeft veel te bieden aan verschillende kopers in het segment van de kleine auto’s.

De vernieuwde carrosserie ziet er veel agressiever en hoogwaardiger uit (tenminste bij de topuitvoeringen) met opnieuw ontworpen LED-koplampen en achterlichten die nu doorlopen in de achterklep. Het interieur van de Polo doet hier ook niet voor onder, met een zeer hoogwaardige uitstraling, en bijna alle modellen hebben digitale meters en grote touchscreen infotainmentsystemen. Ondanks de lichte prijsstijging blijft de Polo een uitstekende deal in vergelijking met andere grotere VW’s zoals de Golf.

Onder de motorkap maken de meeste Polo’s gebruik van kleine maar krachtige 1.0L driecilinder turbomotoren, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of DSG-automaat. De prestaties zijn levendig voor dagelijks gebruik, maar niet te snel. Het topmodel GTI gebruikt een krachtige 2.0L TSI-motor die 207 pk levert en uitsluitend gekoppeld is aan een 7-traps DSG-automaat. De Polo blinkt uit met zijn beheerste rijkwaliteit en nauwkeurige besturing die hem een plezier maken om te rijden, zowel in de stad als op de snelweg.

Over het algemeen bouwt de Polo hatchback voort op zijn sterke punten om een topkeuze te blijven in de klasse van compacte hatchbacks. Hij heeft een combinatie van premium gevoel, moderne technologie en plezierige rijdynamiek, allemaal in รฉรฉn verpakking om zijn hogere prijspunt ten opzichte van sommige concurrenten te rechtvaardigen. De nieuwe Polo zal die auto zijn waarvan veel kopers zullen zeggen dat hij de perfecte balans heeft tussen verfijning, praktisch gebruik en merkimago.

Motor, Prestaties En Transmissie

De VW Polo Hatchback biedt verschillende aandrijflijnopties, zodat je degene kunt kiezen die het beste bij jouw rijstijl past. Om te beginnen met de basis, er is de 1.0-liter MPI-motor. Deze kleine 3-cilinder atmosferische motor produceert 59 kW (80 pk) en is gekoppeld aan een 5-versnellingsbak. Het is een eenvoudige, geen poespas-oplossing, geen behoefte aan snelheid, gewoon gemakkelijk door de stad cruisen en brandstof besparen.

Kies voor de 5-versnellingsbak als je je meer verbonden wilt voelen met de auto, of ga voor de 7-traps DSG-automaat als soepele, zorgeloze schakelingen meer je stijl zijn.

De top van het Polo-gamma is de GTI, een hot hatch met serieuze power. Deze komt met een 2.0-liter TSI-motor die een forse 152 kW (207 pk) levert. Deze turbocharged 4-cilinder motor komt alleen met de 7-traps DSG-automaat omdat dit de enige transmissie is die zulk vermogen aankan en kan schakelen met bliksemsnelle precisie en soepelheid.

Qua prestaties bevinden deze motoren zich in een compleet andere klasse. De 1.0 MPI doet er 15,6 seconden over om van 0-100 km/u te gaan en haalt een topsnelheid van 171 km/u. De 1.0 TSI is sneller en sprint naar 100 km/u in 10,8 seconden met de handbak of 11,5 seconden met de DSG, en kan een topsnelheid van 188 km/u bereiken. De GTI speelt echter in een eigen league, met een sprint naar 100 km/u in slechts 6,5 seconden en een topsnelheid van 242 km/u.

Bovendien is het motorengamma van de Polo zeer zuinig. De 1.0 MPI heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 5,3 l/100 km, terwijl de 1.0 TSI nog zuiniger is met 5,2 l/100 km (of 5,4 l/100 km met de DSG). Ondanks zijn indrukwekkende prestaties haalt de GTI nog steeds een respectabele 6,5 l/100 km. Alle motoren voldoen aan de Euro 6-norm, en de GTI gaat zelfs een stap verder door te voldoen aan de strengere Euro 6 AP-regelgeving.

Ook maakt je transmissie een groot verschil in hoe de Polo aanvoelt. Als je wat meer “hands-on” wilt zijn met je rijden, is de 5-versnellingsbak ideaal. De 7-traps DSG daarentegen biedt soepele, snelle schakelingen en betere efficiency, met de mogelijkheid om te wisselen tussen automatische en handmatige modus. Of je nu op zoek bent naar basic transport of iets dat een kick geeft, er is een Polo-configuratie die precies bij je past.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

De remkracht van de Polo Hatchback zorgt voor zelfverzekerd remvermogen. De remprestaties als geheel lijken te voldoen aan de verwachtingen voor een auto in deze klasse.

Het rempedaalgevoel wordt beschreven als stevig en progressief, wat een gemakkelijke modulatie mogelijk maakt tijdens dagelijks rijden. Sportief rijden onthult geen significante remfading of andere problemen, een goed teken dat het systeem goed is afgestemd op het prestatiepotentieel van de auto.

R-Line en GTI (de hogere uitvoeringen) hebben rode remklauwen waardoor ze er sportief uitzien. Deze duiden ook op grotere remschijven bij deze prestatiegeoriรซnteerde modellen.

Geavanceerde rijhulpsystemen zoals autonoom noodremmen zijn beschikbaar als onderdeel van optionele veiligheidspakketten, wat het vermogen van de Polo om botsingen te vermijden verbetert. Dit systeem kan automatisch de remmen activeren als het een dreigende botsing detecteert, wat een extra laag van veiligheid toevoegt.

Besturing En Ophanging

Volkswagen Polo Interieur
Volkswagen Polo Interieur

Het besturingssysteem van de Polo Hatchback krijgt veel lof van testers vanwege de zeer precieze en goed afgewogen besturing. Zelfs de elektrische stuurbekrachtiging geeft goede feedback, waardoor de auto nauwkeurig op de weg kan worden geplaatst. De auto draait gemakkelijk in kleine ruimtes maar is stabiel bij hoge snelheden.

De Polo heeft een zeer goede veringdemping maar slaat een goede balans tussen comfort en handling. De standaardvering is zeer comfortabel en absorbeert vrijwel alle oneffenheden in de weg, hoewel sommige testers aangaven dat het bij grotere hobbels wat hard kan aanvoelen. Die stijfheid komt de rijdynamiek echter ten goede, aangezien de Polo zeer weinig overhelling vertoont en een bijna koninklijke houding behoudt tijdens het bochtenwerk.

De prestatie-edities (GTI) zijn voorzien van een sportonderstel dat de rijhoogte met ongeveer 8 centimeter verlaagt. Dit maakt de besturing wat responsiever maar gaat wel ten koste van wat rijcomfort. Sommige modellen komen met adaptieve dempers, waarmee de bestuurder de veringkarakteristieken kan aanpassen aan hun voorkeur of rijomstandigheden.

Al met al draagt de afstemming van besturing en vering aanzienlijk bij aan de positie van de Polo als een van de meer bevredigende rijders in zijn klasse. Hij weet zowel verfijnd als leuk om te rijden te zijn, een moeilijke combinatie om te bereiken in een compacte auto.

Welke Banden Gebruikt Het?

Zelfs het basismodel VW Polo komt met verschillende bandenkeuzes, elk specifiek ontworpen om te voldoen aan de behoeften en prestaties van elke specifieke uitvoering. Mijn basis Polo is uitgerust met 185/65 R15’s, wat een goed compromis is tussen comfort, kilometerstand en prijs. Deze banden, die gemonteerd zijn op 15-inch stalen velgen, bieden adequate prestaties in normale rijsituaties maar helpen het voertuig ook een algemeen goed brandstofverbruik te bereiken.

Bij de Life Edition blijft de bandenmaat hetzelfde, 185/65 R15, maar dit keer zitten ze op 15-inch ‘Essex’ lichtmetalen velgen. Deze setup handhaaft de standaardprestaties van het basismodel maar met wat extra flair van de lichtmetalen velgen. Het document vermeldt dat deze banden “geoptimaliseerd zijn voor rolweerstand.” Deze optimalisatie helpt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen door de energieverliezen tijdens het rollen van de banden over de weg te minimaliseren.

De R-Line en R-Line Edition uitvoeringen rijden op grotere 195/55 R16 banden gemonteerd op 16-inch ‘Valencia’ lichtmetalen velgen. De bredere band met lager profiel zorgt voor betere handling en een sportievere uitstraling, wat past bij het meer agressieve karakter van de R-Line modellen. De grotere wieldiameter en bredere band creรซren ook een groter contactoppervlak tussen het wiel en de weg, wat de tractie in zowel droge als natte omstandigheden kan verbeteren.

En als topmodel is er de prestatiegeoriรซnteerde GTI, die nog grotere 215/45 R17 banden heeft op 17-inch ‘Milton Keynes’ lichtmetalen velgen. Deze banden hebben het breedste profiel en de laagste hoogte van alle banden in de Polo-lijn, en ze zijn er om de grip en handling te bieden die past bij de krachtige motor en sportief afgestemde vering van de GTI. Het lagere zwaartepunt draagt ook bij aan een scherpere stuurrespons en hogere bochtenstabiliteit bij hoge snelheden.

Interieur Uiterlijk

Volkswagen Polo Dashboard Indeling en Middenconsole
VW Polo Dashboard Indeling en Middenconsole

Het interieur van de Polo Hatchback imponeert met zijn hoogwaardige design en kwaliteitsmaterialen, vooral gezien zijn positie in het compacte autosegment. Het heeft een zeer strak en modern ogend dashboard, en is duidelijk “bestuurdersgericht.”

Een bijzondere feature is het beschikbare digitale dashboard, dat gebruik maakt van een programmeerbaar scherm in plaats van traditionele analoge meters. Dit voegt een hightech gevoel toe aan het interieur en stelt bestuurders in staat zich te concentreren op de informatie die op dat moment het belangrijkst voor hen is. Het basismodel komt met een 8-inch display, terwijl hogere uitvoeringen een grotere 10,25-inch “Digital Cockpit Pro” versie bieden.

De middenconsole wordt gedomineerd door het infotainment touchscreen, dat 8 inch is in de basismodellen en 9,2 inch in hogere uitvoeringen. Het is echter hoog op het dashboard geplaatst zodat het gemakkelijk af te lezen is, en het heeft een goede grafische kwaliteit. Onder het scherm bevinden zich fysieke klimaatregelingsknoppen, die we waardeerden vanwege hun gebruiksgemak tijdens het rijden.

Stoelbekleding varieert per uitrustingsniveau, met stoffen bekleding standaard op de meeste modellen. De GTI-uitvoering heeft de traditionele tartan stoffen stoelen, een soort GTI-traditie. We merkten ook op dat hoewel de materialen over het algemeen zeer mooi zijn, er nog steeds behoorlijk wat hard plastic aanwezig is, vooral op de onderste deurpanelen.

Het met leer beklede stuurwiel (op de meeste uitvoeringen) heeft een nieuw design met een afgeplatte onderkant op sommige van de meer “sportieve” modellen. De meeste bedieningselementen op het stuurwiel zijn echte knoppen, maar sommige modellen hebben aanraakgevoelige bediening, waarvan mensen die ze hebben zeggen dat ze behoorlijk cool zijn, maar anderen zeggen dat ze een pain in the butt zijn.

Sfeerverlichting is beschikbaar op de hogere uitvoeringen, wat het interieur ’s nachts echt aangenaam maakt. Nog meer licht komt de cabine binnen door het optionele panoramadak, wat ook bijdraagt aan de openheid van het voertuig.

Exterieur Uiterlijk

Het nieuwe exterieurdesign van de Volkswagen Polo Hatchback bouwt voort op de vorige generatie met zijn strakke, volwassen look, maar met updates die hem moderner en enigszins sportiever maken. De facelift brengt nieuwe LED-koplampen voor alle modellen, en de hogere uitvoeringen krijgen IQ. Light LED matrix koplampen die selectief delen van de lichtbundel kunnen dimmen om verblinding van andere bestuurders te voorkomen. De auto heeft nog steeds de karakteristieke Polo-vorm, laag bij de grond maar met goede proporties.

De grille is herzien, en bij sommige modellen loopt er een lichtbalk overheen, wat aansluit bij de huidige VW-designtaal van de grotere modellen. Het ontwerp van de onderbumper varieert per uitvoering, waarbij sportievere versies zoals de R-Line een agressievere voorkant hebben met grotere luchtinlaten. Deze uitvoering voegt ook mistlampen toe met bochtenfunctie, wat het prestatiegeoriรซnteerde karakter verder benadrukt.

Op de flanken behoudt de Polo zijn scherpe karakterlijnen die hem een solide, stevig uiterlijk geven. Wielopties variรซren van 15 tot 17 inch, waarbij de grotere wielen de wielkasten mooi vullen en de uitstraling van de auto versterken.

Aan de achterkant is de meest opvallende verandering het nieuwe achterlichtdesign. De achterlichten lopen nu door in de achterklep, wat de Polo een meer premium uitstraling geeft die doet denken aan grotere VW-modellen. Het VW-embleem op de achterklep fungeert tevens als handgreep om de kofferbak te openen, een slim en strak designelement.

Het exterieur van de GTI onderscheidt zich verder door zijn unieke styling-elementen, waaronder een honingraat grille met de klassieke GTI rode strip, meer uitgesproken sideskirts en een achterdiffuser met dubbele uitlaatpijpen. Deze designelementen communiceren duidelijk de prestatie-credentials van de GTI.

De kleuropties zijn gevarieerd, waarbij รฉรฉn recensent specifiek de “Reef Blue Metallic” lak prees omdat deze de auto laat opvallen. Voor wie een dynamischere look wil, voegt de R-Line uitvoering sportievere bumpers, sideskirts en een dakspoiler toe.

Comfort En Gemak

De 2024 Polo is een zeer comfortabele kleine auto met veel features die hem doen aanvoelen alsof hij in een klasse boven zijn gewicht bokst. De voorstoelen bieden goede ondersteuning voor lange ritten, maar als je lang bent, zou je misschien wat meer dijbeensteun willen hebben.

De klimaatregeling werkt effectief en is gemakkelijk te gebruiken. De fysieke bediening is een prettige toevoeging – makkelijk te gebruiken en zeer intuรฏtief. Als je wat meer luxe wilt, bieden de hogere uitvoeringen dual-zone klimaatregeling voor extra comfort. Voor de zonliefhebbers bieden sommige modellen een panoramadak dat een luchtig gevoel aan het interieur geeft.

Wat opbergruimte betreft doet de Polo het behoorlijk goed. De deurvakken zijn groot, net als het middenconsole vak en het handschoenenkastje. De bekerhouders zijn zeshoekig, dus niet elk formaat beker past erin – even als waarschuwing.

Qua technologie houdt de Polo het handig. Zelfs de basismodellen hebben Apple CarPlay en Android Auto voor een eenvoudige verbinding met je smartphone, en als je telefoon er geschikt voor is, heeft hij een draadloze oplaadpad, wat echt handig is. Hij krijgt goede beoordelingen voor zijn gebruiksgemak en respons – zoals het hoort.

In de hogere modellen is keyless entry en start een van die dingen die je niet echt nodig hebt, maar als je het eenmaal hebt, maakt het het leven een stuk makkelijker. Het heeft ook een Park Assist systeem beschikbaar dat daadwerkelijk de auto in parallel en haaks parkeerplaatsen stuurt, iets wat nog niet veel voorkomt in deze klasse.

Het comfort op de achterbank is ongeveer wat je zou verwachten van een auto van dit formaat. Het is adequaat voor twee volwassenen op kortere ritten, maar de middelste zitplaats is eigenlijk alleen bedoeld voor een kind of incidenteel gebruik; hij is nogal smal en de transmissietunnel neemt wat ruimte in beslag.

Het interieur van de Polo als geheel lijkt gewoon een niveau hoger (vooral bij de hogere modellen). Je weet hoe het gaat – alle echt goede comfortfeatures zijn altijd optioneel, dus als je alle toeters en bellen wilt, kan de prijs behoorlijk snel oplopen.

Veiligheid En Beveiliging

Het veiligheidspakket van de Polo is bijzonder indrukwekkend, aangezien het standaard op alle modellen komt met actieve veiligheidsfeatures. Het Lane Assist systeem, dat standaard is op alle uitvoeringen, helpt onbedoelde rijstrookafwijkingen te voorkomen door je zachtjes terug te sturen in je rijstrook als je eruit dreigt te drijven. Dit wordt aangevuld met Front Assist, dat gebruik maakt van Autonoom Noodremsysteem en Voetganger- en Fietsersdetectie om frontale botsingen te voorkomen of de impact ervan aanzienlijk te verminderen, en je hebt een behoorlijk goed systeem. Al deze systemen werken samen om de Polo een zeer veilige auto te maken in actieve zin.

De hogere uitvoeringen belonen je met nog meer veiligheidsextra’s. De Life Edition heeft om te beginnen Travel Assist, dat adaptive cruise control en lane assist combineert, zodat je daar een beetje semi-geautomatiseerd rijden krijgt, zeer prettig vooral tijdens een lange snelwegrit. De R-Line Edition gaat nog een stapje verder door Side Assist (oftewel dodehoekbewaking) en Park Assist toe te voegen, dat het sturen tijdens het parkeren kan overnemen. Deze uitvoering heeft ook een actief inzittendenbeschermingssysteem, dat een botsing kan anticiperen en de auto en passagiers kan voorbereiden op de impact door de veiligheidsgordels aan te spannen en de ramen te sluiten.

Daar stopt het niet met veiligheidstechnologie in de Polo. Alle modellen hebben een bandenspanningscontrolesysteem, hill-hold assist en ESC (Elektronisch Stabilisatie Programma) met remassistent en tegensturingsassistent. Het ESC-systeem is uitgebreid en omvat features zoals antiblokkeerremsysteem (ABS), tractiecontrole (ASR), elektronisch sperdifferentieel (EDS), motorsleepmomentregeling (MSR), en zelfs aanhangerstabilisatie, waardoor de auto stabiel blijft in verschillende rijomstandigheden.

Qua beveiliging komen alle Polo-uitvoeringen met een elektronische startonderbreker, wat fijn is voor de gemoedsrust. De R-Line Edition heeft ook een anti-diefstalalarm, wat extra beveiliging biedt tegen diefstal of inbraak. Ook standaard op alle modellen is centrale vergrendeling met afstandsbediening, en je krijgt twee inklapbare sleutels, dus het is makkelijk en veilig om je auto te vergrendelen en ontgrendelen.

Wat verlichting betreft komen de hogere uitvoeringen standaard met LED-koplampen, en je hebt de optie om te upgraden naar de geavanceerde IQ. Light LED matrix koplampen. Deze bieden uitstekend zicht in het donker omdat ze hun lichtpatroon verlagen zodat je andere bestuurders niet verblindt, maar het geeft je nog steeds het beste zicht dat je kunt krijgen.

En ja, een achteruitrijcamera, maar niet in alle modellen. Mensen hebben geklaagd dat het camerascherm af en toe storingen vertoont, dus er zitten mogelijk nog wat bugs in de software die ze moeten oplossen.

De auto kreeg een 5-sterren Euro NCAP veiligheidsbeoordeling bij de laatste test, dus hij heeft een goede crashbestendigheid. Maar veiligheidsstandaarden veranderen in de loop der tijd, dus het is goed om te onthouden dat sommige nieuwere concurrenten mogelijk onder strengere richtlijnen zijn getest.

De Polo biedt een zeer compleet veiligheidspakket, maar het meeste van het goede spul zit in optionele extra’s. Als veiligheid voor jou een topprioriteit is, is het verstandig om zorgvuldig te overwegen welke pakketten je wilt toevoegen, maar houd er rekening mee dat deze de totale prijs van de auto kunnen opdrijven.

Hoe Rijdt Het?

De 2024 Volkswagen Polo hatchback blijft indruk maken met zijn rijdynamiek, met die perfecte mix van rijcomfort en verfijning, samen met betrokkenheid van de bestuurder, iets wat veel anderen in de compacte klasse niet kunnen bieden. De rijervaring wordt vaak beschreven als aanvoelend als een grotere, duurdere auto, wat hoge lof is voor een voertuig in deze klasse.

De besturing is zeer scherp en goed afgewogen en geeft de bestuurder veel vertrouwen. Hij is zo licht dat hij gemakkelijk te manoeuvreren is in de krappe ruimtes van de stad, maar hij is ook zeer stabiel bij hogere snelheden. De compacte afmetingen en responsieve besturing van de Polo maken het gemakkelijk om door de stad te rijden en in krappe ruimtes te parkeren. Veel testers merkten op dat de auto zeer lichtvoetig is en ook plezierig rijdt op bochtige wegen.

De rijkwaliteit is behoorlijk goed, met een mooie balans tussen comfort en handling. De vering absorbeert bijna alle oneffenheden in de weg netjes, maar sommige journalisten schreven dat het wat hard is bij grotere hobbels, vooral bij de versies met grotere wielen. De R-Line versie, die een sportief afgestelde vering heeft, biedt scherpere handling maar levert wat in op comfort.

Voor een auto in deze klasse zijn geluid, trillingen en hardheid (NVH) zeer goed onder controle. De 1,0-liter turbomotor is verfijnd voor een driecilinder unit, met minimale trillingen bij stationair draaien en een aangenaam sportief geluid bij hard accelereren. Wind- en weggeluid worden over het algemeen goed onderdrukt, maar er is wat merkbaar bandengeluid dat doorkomt over ruwere oppervlakken, vooral met de grotere wielen.

Als het gaat om dagelijkse rijprestaties is de Polo meer dan adequaat. De 70 kW motor, en nog meer met de DSG-transmissie, zorgt voor pittige acceleratie die het invoegen en inhalen in het verkeer tot een eenvoudige taak maakt. Het is zeker geen sportwagen, maar hij voelt alert en responsief aan voor het grootste deel van de tijd.

Het algehele zicht is behoorlijk goed met dunne A-stijlen en een relatief lage raamlijn. De achteruitrijcamera en parkeersensoren zijn optioneel, maar maken achteruitrijden in krappe ruimtes een fluitje van een cent. Enkele recensenten meldden echter dat het camerascherm soms vastliep.

Voor degenen die een meer prestatiegericht rijgedrag willen, heeft het GTI-model veel meer vermogen en een veel meer gefocuste chassisafstelling. Echter, zelfs de standaard Polo-uitvoeringen bieden een betrokken rijervaring die meer dan voldoende zou moeten zijn voor de gemiddelde consument in dit segment.

Brandstofefficiรซntie is een ander sterk punt in het dagelijks gebruik. Recensenten melden verbruikscijfers die dicht bij het opgegeven verbruik van 5,4 L/100 km liggen voor het 70 kW DSG-model, wat zeer goed is voor een benzineauto in deze klasse.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Volkswagen Polo Bagageruimte
Volkswagen Polo Bagageruimte

Het enige wat mensen zeggen over de Volkswagen Polo is dat hij veel kofferbakruimte heeft, wat zeer praktisch is voor zijn formaat, en dit komt van een van buiten zeer kleine auto. Hij heeft een fatsoenlijke standaard kofferbakruimte van 355 liter met de achterbank op zijn plaats, wat concurrerend is voor het segment en voldoende groot om de meeste dagelijkse behoeften aan te kunnen.

Hij heeft een brede, lage instap wat het laden en lossen van grotere items gemakkelijk maakt. Hij heeft een achterklep die het VW-logo als handgreep gebruikt en opent naar een goed gevormde bagageruimte. De meeste modellen hebben een in hoogte verstelbare laadvloer in de kofferbak, die verhoogd of verlaagd kan worden om de bagageruimte te maximaliseren of een vlakke laadvloer te creรซren wanneer de achterbank is neergeklapt.

Sprekend over neerklapbare achterbank, de Polo heeft een standaard 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank. De neergeklapte stoelen vergroten de bagageruimte aanzienlijk, maar Volkswagen geeft geen exacte volume-opgave met neergeklapte stoelen.

Het reservewiel zit onder de kofferbakvloer zoals in de meeste modellen. Het is een welkome feature, hoewel het de opbergruimte onder de vloer voor kleinere items beperkt.

De GTI heeft echter een iets kleinere kofferbak vanwege de subwoofer van zijn verbeterde geluidssysteem. Dit verschil is echter minimaal en waarschijnlijk geen dealbreaker voor de meeste kopers.

De Polo heeft een zeer praktische kofferbak, maar is niet toonaangevend in pure kofferbakgrootte. Sommige concurrenten bieden wat meer bagageruimte, en dat zou een verschil kunnen maken voor degenen die regelmatig veel bagage vervoeren. Voor de dagelijkse bestuurder zou de kofferbak van de Polo echter meer dan voldoende moeten zijn voor dagelijks gebruik en de occasionele langere trip.

Comfort Achterbank

Volkswagen Polo Achterstoelen
Volkswagen Polo Achterstoelen
Volkswagen Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten
VW Polo Achterstoelen USB Oplaadpunten

De VW Polo biedt, zoals de meeste compacte hatchbacks, redelijke ruimte en comfort op de achterbank. Het is niet de meest ruime in zijn klasse, maar biedt voldoende ruimte voor twee volwassenen tijdens een korte rit of voor kinderen tijdens een langere.

Er is ook voldoende beenruimte voor een gemiddeld grote volwassene als de voorstoelen zijn ingesteld voor een gemiddeld groot persoon. Lange mensen kunnen echter klagen over beenruimte, vooral als de bestuurder lang is. De hoofdruimte is goed, dankzij de enigszins hoekige daklijn van de Polo.

Er kunnen 3 personen achterin zitten maar de bank is gevormd voor 2 en heeft een minder geprofileerde verhoging in het midden voor de arme ziel die voor korte afstanden achterin moet zitten. De middelste zitplaats is eigenlijk alleen bedoeld voor een kind of incidenteel gebruik omdat deze het smalst is met de minste beenruimte vanwege de transmissietunnel.

We vonden het fijn dat er 2 USB-C-aansluitingen achterin zitten zodat de passagiers hun spullen kunnen opladen. Dit is een attente toevoeging die niet per se te vinden is in dit soort auto.

De achterdeuren openen wijd, wat het veel gemakkelijker maakt om in en uit te stappen of zelfs om een kinderzitje te installeren. Er zijn ook ISOFIX-bevestigingspunten voor de buitenste achterstoelen, wat handig is bij het installeren van kinderzitjes.

Comfortvoorzieningen achterin zijn basic maar adequaat. Er zijn geen ventilatieopeningen achterin, wat gebruikelijk is in deze klasse maar gemist zou worden op warme dagen. Een middenarmsteun met bekerhouders zou een mooie toevoeging zijn voor lange ritten.

2024 Volkswagen Polo
Erg Goed 4.1
Rijdynamiek 4.2 out of 5
Besturing & Wegligging 4.3 out of 5
Features & Styling 4.4 out of 5
Brandstofefficiรซntie 4.1 out of 5
Comfort 4.0 out of 5
Veiligheid 4.2 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 3.8 out of 5
Good Stuff Verfijnde 1.0L TSI-motor met goede krachtlevering Soepel schakelende 7-versnellings DSG-transmissie Goed uitgebalanceerde rijeigenschappen Goede stuurprecisie en feedback Indrukwekkend brandstofverbruik (praktijkverbruik 5.4-6.0L/100km) Sterke remprestaties Intuรฏtief infotainmentsysteem met goede respons Goede geluidsisolatie van motorgeluid Degelijke bagageruimte van 355L met praktische vorm Optioneel IQ Light LED-matrixsysteem Modern klimaatcontrolesysteem met fysieke knoppen Goed kwaliteit audiosysteem
Bad Stuff Hoge startprijs in vergelijking met sommige concurrenten Dure optionele extra's Veel gewenste functies niet standaard Premium prijzen voor hogere uitvoeringen Beperkte ruimte op middelste achterbank Beperkte hoofdruimte achter voor langere passagiers Basismotor (59kW) voelt onderkracht Enige aarzeling bij lage snelheid met DSG Overhelling in standaard wielophanging Geen grotere motoroptie onder GTI Merkbaar windgeruis bij snelwegsnelheden Geen ventilatieopeningen achter in basismodellen
Summary
De 2024 VW Polo hatchback blijft een overtuigende optie in het subcompacte segment, met een succesvolle balans tussen premium gevoel en praktische functionaliteit. Hoewel de instap 1.0 MPI (80 PK) wat onderbemeten kan aanvoelen met zijn 15,6 seconden 0-100 km/u tijd, is het zoete punt in het aanbod de 1.0 TSI (95 PK) variant, vooral in Life Edition uitvoering. Deze biedt de beste balans van prestaties, kenmerken en waarde met een respectabele 10,8 seconden sprinttijd en uitstekend brandstofverbruik van 5,2 L/100km. De Polo onderscheidt zich door zijn verfijnde rijdynamiek, premium interieurkwaliteit en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen, hoewel veel gewenste opties tegen meerprijs komen. De DSG-transmissie, hoewel soepel, voegt zowel kosten als een licht brandstofverbruik toe (5,4 vs 5,2 L/100km). De GTI-variant, met zijn 207 PK vermogen en 6,5 seconden sprinttijd, biedt hot-hatch prestaties maar tegen een aanzienlijke meerprijs. Aankoopadvies: *Beste Waarde: Life Edition met 1.0 TSI handgeschakeld - combineert goede prestaties met essentiรซle kenmerken. *Beste Prestaties: GTI - als het budget het toelaat en prestaties prioriteit hebben. *Meest Zuinig: 1.0 TSI handgeschakeld - optimale balans tussen vermogen en efficiรซntie. *Beste Stadsgebruik: 1.0 TSI DSG - soepele automaat ideaal voor stadsverkeer. Voor de meeste kopers biedt de Life Edition of R-Line met de 1.0 TSI-motor de beste balans tussen kenmerken, prestaties en waarde. Sla de basis MPI-motor over tenzij budget absolute prioriteit heeft, en overweeg de GTI alleen als prestaties het belangrijkst zijn en het budget de startprijs van โ‚ฌ45.490 toelaat.
TAGGED: 2024 Volkswagen Hatchback, 2024 Volkswagen Polo, Benzine, Benzine Subcompacte Hatchback, Volkswagen, Volkswagen Polo
SOURCES: Volkswagen
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Volkswagen

2025 Volkswagen Tayron
25

2025 Volkswagen Tayron Test, Specificaties en Prijzen

2024 Volkswagen T-Roc
9

2024 Volkswagen T-Roc Specificaties Prijzen en Review

Show More
Nieuwe Volkswagen Golf
13

Nieuwe Volkswagen Golf Review | Specificaties en Prijzen

2024 Volkswagen ID.3
10

2024 Volkswagen ID.3 Specificaties Prijzen en Review

2025 Volkswagen ID.7
7

2025 Volkswagen ID.7 Specificaties Prijzen en Review

2025 Volkswagen ID.7 Tourer
12

2025 Volkswagen ID.7 Tourer Specificaties Prijzen en Review

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.