MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2024 Peugeot 2008 Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > SUV > Subcompacte Crossover SUV > 2024 Peugeot 2008 Specificaties Prijzen en Review
HybrideSubcompacte Crossover SUVSUV

2024 Peugeot 2008 Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:35 am
Motor&Auto Team
Share
2024 Peugeot 2008
2024 Peugeot 2008
2024 Peugeot 2008 Noir Perla Nera Kleur
Noir Perla Nera Kleur
2024 Peugeot 2008 Gris Selenium Kleur
Gris Selenium Kleur
2024 Peugeot 2008 Blanc Okenite Kleur
Blanc Okenite Kleur
2024 Peugeot 2008 Interieur
2024 Peugeot 2008 Interieur
2024 Peugeot 2008 Dashboardindeling
2024 Peugeot 2008 Dashboardindeling
2024 Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 Versnellingspook
2024 Peugeot 2008 Versnellingspook
2024 Peugeot 2008 Achterstoelen
2024 Peugeot 2008 Achterstoelen
2024 Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
2024 Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
2024 Peugeot 2008 Bagageruimte
2024 Peugeot 2008 Bagageruimte
List of Images 1/11
2024 Peugeot 2008
2024 Peugeot 2008 Noir Perla Nera Kleur
2024 Peugeot 2008 Gris Selenium Kleur
2024 Peugeot 2008 Blanc Okenite Kleur
2024 Peugeot 2008 Interieur
2024 Peugeot 2008 Dashboardindeling
2024 Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 Versnellingspook
2024 Peugeot 2008 Achterstoelen
2024 Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
2024 Peugeot 2008 Bagageruimte
2024 Peugeot 2008
2024 Peugeot 2008
2024 Peugeot 2008
2024 Peugeot 2008 Noir Perla Nera Kleur
2024 Peugeot 2008 Noir Perla Nera Kleur
Noir Perla Nera Kleur
2024 Peugeot 2008 Gris Selenium Kleur
2024 Peugeot 2008 Gris Selenium Kleur
Gris Selenium Kleur
2024 Peugeot 2008 Blanc Okenite Kleur
2024 Peugeot 2008 Blanc Okenite Kleur
Blanc Okenite Kleur
2024 Peugeot 2008 Interieur
2024 Peugeot 2008 Interieur
2024 Peugeot 2008 Interieur
2024 Peugeot 2008 Dashboardindeling
2024 Peugeot 2008 Dashboardindeling
2024 Peugeot 2008 Dashboardindeling
2024 Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 Versnellingspook
2024 Peugeot 2008 Versnellingspook
2024 Peugeot 2008 Versnellingspook
2024 Peugeot 2008 Achterstoelen
2024 Peugeot 2008 Achterstoelen
2024 Peugeot 2008 Achterstoelen
2024 Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
2024 Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
2024 Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
2024 Peugeot 2008 Bagageruimte
2024 Peugeot 2008 Bagageruimte
2024 Peugeot 2008 Bagageruimte
SHARE
3.9 Goed
2024 Peugeot 2008
Contents
Peugeot 2008 SUV SpecificatiesPrijsstructuur van Peugeot 2008Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot 2008 Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

Peugeot 2008 SUV Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatiePureTech 100 (Benzine)Hybrid 136 e-DCS6 (Hybride)
Motor Type1199 cc, 3-cilinder1199 cc, 3-cilinder
Versnellingsbak6-versnellingen6-versnellingen
AandrijvingVoorwielaandrijving (FWD)Voorwielaandrijving (FWD)
TransmissieHandmatigAutomatisch
Max Vermogen75 kW (100 pk) bij 5000 tpm100 kW (136 pk) bij 5500 tpm
Max Koppel205 Nm bij 1750 tpm230 Nm bij 1750 tpm
Motor- en transmissie specificaties voor de Peugeot 2008

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatiePureTech 100 (Benzine)Hybrid 136 e-DCS6 (Hybride)
BrandstoftypeBenzineBenzine (Hybride)
Brandstoftankcapaciteit44 liter44 liter
Emissienorm nalevingEURO 6dEURO 6d
Top snelheid183 km/h206 km/h
Brandstof- en prestatie specificaties voor de Peugeot 2008

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkActiveAllureGT
Zitcapaciteit555
Bagageruimte volume434/1467 liter434/1467 liter434/1467 liter
Achterstoelen split60:4060:4060:40
VoorstoelverstellingHoogte verstelbaar (bestuurder)Hoogte verstelbaar (beiden)Hoogte verstelbaar (beiden)
Hoogte verstelbare stoelenBestuurdersstoelBeide voorstoelenBeide voorstoelen
VoorstoelenverwarmingOptioneelOptioneelOptioneel (onderdeel van pakket)
Bestuurdersstoel geheugenfunctieNiet gespecificeerdNiet gespecificeerdOptioneel (onderdeel van pakket)
Bekleding“Pneuma 3D” Leorki stofCasual Lomsa stof/lederen lookBelomka stof/lederen look
Ambiant verlichtingNiet gespecificeerdNiet gespecificeerdAmbiant verlichting in 8 kleuren
Glazen schuif-/kanteldakNiet beschikbaarOptioneel (Benzine: niet beschikbaar)Optioneel
Zit- en bagageruimte specificaties voor de Peugeot 2008

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatiePureTech 100 (Benzine)Hybrid 136 e-DCS6 (Hybride)
Leeggewicht (kg)1.1631.272
Bruto voertuiggewicht (kg)1.7101.790
Max. trekgewicht, ongeremd (kg)630685
Max. trekgewicht, geremd (kg)1.2001.100
Max. trekhaak belasting (kg)6161
Trekcapaciteit en gewicht specificaties voor de Peugeot 2008
SpecificatiePureTech 100 (Benzine)Hybrid 136 e-DCS6 (Hybride)
Vanaf Prijs (Uitvoering)โ‚ฌ32.420 (Active)โ‚ฌ34.720 (Active)
Beschikbare UitvoeringenActive, AllureActive, Allure, GT
BrandstoftypeBenzineBenzine-Elektrische Hybride
Cilinders33
Cilinderinhoud (cm3)11991199
AandrijvingssoortNiet gespecificeerdNiet gespecificeerd
Transmissie6-versnellings handgeschakeld6-versnellingsautomaat e-DCS6
Brandstofverbruik (WLTP)5.6 l/100km4.9-5.0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP)126-127 g/km110-113 g/km
Maximale vermogen75 kW (100 pk) bij 5000 tpm100 kW (136 pk) bij 5500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h10.8 seconden8.3 seconden
Maximaal koppel205 Nm bij 1750 tpm230 Nm bij 1750 tpm
Top snelheid183 km/h206 km/h
Vergelijking van de belangrijkste specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de Peugeot 2008, samen met de prijzen
Exterieur afmetingen
Hoogte1550 mm
Breedte1770 mm
Lengte4304 mm
Wielbasis2605 mm
Exterieur afmetingen van de Peugeot 2008
AspectActiveAllureGT
Aandrijflijn Beschikbaarheid en Prijzen
PureTech 100 (Benzine)Beschikbaar: โ‚ฌ32.420Beschikbaar: โ‚ฌ34.320Niet beschikbaar
Hybrid 136 e-DCS6Beschikbaar: โ‚ฌ34.720Beschikbaar: โ‚ฌ36.620Beschikbaar: โ‚ฌ38.720
Motorspecificaties
Benzinemotor1,2L 3-cilinder, 75 kW (100 pk) bij 5000 tpm, 205 Nm bij 1750 tpmHetzelfde als ActiveN.v.t.
Hybride motor1,2L 3-cilinder hybride, 100 kW (136 pk) bij 5500 tpm, 230 Nm bij 1750 tpmHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Prestaties
Topsnelheid (Benzine/Hybride)183 km/u / 206 km/uHetzelfde als ActiveN.v.t. / 206 km/u
Acceleratie 0-100 km/u (Benzine/Hybride)10,8s / 8,3sHetzelfde als ActiveN.v.t. / 8,3s
Brandstofverbruik & Emissies
Brandstofverbruik (Benzine/Hybride) WLTP5,6 l/100km / 4,9-5,0 l/100kmHetzelfde als ActiveN.v.t. / 4,9-5,0 l/100km
CO2-uitstoot (Benzine/Hybride) WLTP126-127 g/km / 110-113 g/kmHetzelfde als ActiveN.v.t. / 110-113 g/km
Exterieur
KoplampenLED-technologie met LED-dagrijverlichtingHetzelfde als ActiveVolledige LED-technologie met LED-dagrijverlichting
Wielen16″ stalen wielen met “SILOM” wieldoppen17″ KARAKOY lichtmetalen wielen17″ KARAKOY lichtmetalen wielen (18″ optioneel)
DakrailsNiet gespecificeerdZwartZwart
BuitenspiegelsIn carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmbaarIn carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaarIn carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar met LED-welkomstverlichting
Zwart Diamond dakNiet beschikbaarNiet beschikbaarStandaard (behalve met Noir Perla Nera lak)
Interieur
DashboardSoft-touch met carbon-effect en glanzende afwerkingHetzelfde als ActiveSoft-touch met carbon-effect, glanzend zwarte inleg en chroomeffect
Bekleding“Pneuma 3D” Leorki stofCasual Lomsa stof/kunstleerBelomka stof/kunstleer met groene stiksels
StuurwielMet leer bekleed, multifunctioneelHetzelfde als ActiveGeperforeerd leren sportstuurwiel met GT-logo
SfeerverlichtingNiet gespecificeerdNiet gespecificeerd8-kleuren sfeerverlichting
Achterbank1/3 – 2/3 neerklapbaarHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
VoorstoelenIn hoogte verstelbare bestuurdersstoelIn hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoelHetzelfde als Allure
Aandrijving en Chassis
Transmissie (Benzine)6-versnellingen handgeschakeldHetzelfde als ActiveN.v.t.
Transmissie (Hybride)6-versnellingen e-DCS6 automatischHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Rijmodi (Hybride)Eco/Normaal/SportHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Remmen (Benzine)Schijf (voor) / Trommel (achter)Hetzelfde als ActiveN.v.t.
Remmen (Hybride)Schijf (voor en achter)Hetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Draaicirkel10,4 mHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Technologie en Comfort
Infotainment10″ touchscreen met Bluetooth, DAB Radio & draadloze Mirror screen10″ touchscreen met Peugeot i-ConnectHetzelfde als Allure
InstrumentenpaneelAnaloog met 3,5″ TFT kleurendisplay2D digitaal3D digitaal
KlimaatregelingStandaardHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
ParkeersensorenAchterVoor en achterVoor en achter met HD-achteruitrijcamera
Sleutelloos systeemNiet gespecificeerdSleutelloos startenSleutelloos toegang & starten
Draadloze telefoonladerNiet beschikbaarOptioneelStandaard (15W)
USB-poorten1 USB Type C2 USB Type CHetzelfde als Allure
Veiligheid
VeiligheidspakketStandaard (inclusief Cruise control, Active Safety Brake, Lane Departure Warning)Hetzelfde als Active plus geavanceerde Active Safety BrakeHetzelfde als Allure
Geavanceerde rijhulpNiet gespecificeerdNiet gespecificeerdAdaptieve cruise control (optioneel)
Aanvullende Kenmerken
Bagageruimte volume434/1467 literHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Brandstoftank capaciteit44 literHetzelfde als ActiveHetzelfde als Active
Trekvermogen (Benzine/Hybride)1200 kg / 1100 kg (geremd)Hetzelfde als ActiveN.v.t. / 1100 kg (geremd)
Hoge middenconsole met armsteunStandaard op Hybride, niet op BenzineStandaardStandaard
Elektrische parkeerremStandaard op Hybride, niet op BenzineStandaardStandaard
Uitgebreid overzicht van alle kenmerken in de verschillende categorieรซn voor elke Peugeot 2008 modelvariant.
CategorieAccessoire/OptieActiveAllureGTPrijs (indien beschikbaar)
Styling
18″ Lichtmetalen velgen “EVISSA”––Optioneelโ‚ฌ350
Black Diamond dak––StandaardN.v.t. (Standaard op GT)
Metallic lakOptioneelOptioneelOptioneelGeen extra kosten
Speciale metallic lak (Bleu Vertigo en Rouge Elixir)OptioneelOptioneelOptioneelโ‚ฌ250
Comfort en Technologie
Panoramisch zonnedak–Optioneel (niet voor benzine)Optioneelโ‚ฌ1.000
Keyless entry–OptioneelStandaardโ‚ฌ350 (op Allure)
Draadloze telefoonlader (15W)–OptioneelStandaardโ‚ฌ150 (op Allure)
Verwarmde voorstoelenOptioneelOptioneelOnderdeel van pakketโ‚ฌ300 (op Active en Allure)
Winterpakket–OptioneelOptioneelโ‚ฌ600
Trekkraag (verwijderbaar)OptioneelOptioneelOptioneelโ‚ฌ700
Rijhulpsystemen
Drive Assist Pack–Optioneel (alleen handgeschakeld)–โ‚ฌ250
Drive Assist Plus Pack–Optioneel (alleen Hybrid)Optioneelโ‚ฌ250
VisioPark 1 & NavigatiepakketOptioneelOptioneel–โ‚ฌ600
Vision Pack–Optioneel–โ‚ฌ250
Vision & Navigatiepakket–Optioneel–โ‚ฌ850
Infotainment
PEUGEOT i-Connect Advanced Navigatie––Optioneelโ‚ฌ350
Specifiek voor aandrijflijn
Warmtepomp (voor elektrische versies)OptioneelOptioneelOptioneelโ‚ฌ450
Praktisch
Voorbereiding voor reservewielOptioneelOptioneelOptioneelโ‚ฌ20
Voorbereiding voor reservewiel met 18″ “EVISSA” wielen––Optioneelโ‚ฌ370
Tabel van beschikbare accessoires voor de Peugeot 2008
PakketnaamActiveAllureGTPrijsInhoudOpmerkingen
Winterpakket–โœ“โœ“โ‚ฌ600– Gripcontrole
– Hill descent assist
– All-seasonbanden (3PMSF)
– Niet voor Allure Electric
– Verbetert de grip onder uitdagende omstandigheden
Drive Assist Pack–โœ“–โ‚ฌ250– Adaptieve cruisecontrol– Alleen voor handgeschakelde modellen
Drive Assist Plus Pack–โœ“*โœ“โ‚ฌ250– Adaptieve cruisecontrol
– Stop & Go-functie
– Rijstrookassistent
– Rijstrookpositionering assistent
– *Allure: Alleen Hybrid
– Voor Hybrid 136 e-DCS6 en elektrische versies
– Maakt semi-autonoom rijden mogelijk
VisioPark 1 & Navigatiepakketโœ“โœ“–โ‚ฌ600– PEUGEOT i-Connect Advanced Navigatie
– HD achteruitrijcamera
Verbetert parkeermogelijkheden en navigatie
Vision Pack–โœ“–โ‚ฌ250– HD voorcamera
– Passieve dodehoekmonitoring
– Instapverlichting
Verbetert zichtbaarheid en veiligheid
Vision & Navigatiepakket–โœ“–โ‚ฌ850– PEUGEOT i-Connect Advanced Navigatie
– HD voor- en achtercamera’s
– Passieve dodehoekmonitoring
– Instapverlichting
Combineert functies van het Vision Pack en Navigatie
Alcantaraยฎ Executive Interieur––โœ“โ‚ฌ1.400– Alcantaraยฎ/leren bekleding
– Verwarmde voorstoelen
– Elektrische bestuurdersstoel met massage
Luxe interieurupgrade voor GT-uitvoering
Safety Packโœ“โœ“โœ“Inbegrepen– Cruisecontrol met snelheidsbegrenzer
– Actieve veiligheidsrem
– Actieve waarschuwing voor rijstrookverandering
– Uitgebreide verkeersbordherkenning
– Waarschuwing voor aandacht bestuurder
Standaard op alle uitvoeringen
Safety Pack Plus–โœ“โœ“Inbegrepen– Alle functies van het Safety Pack
– Geavanceerde actieve veiligheidsrem met camera en radar
Standaard op Allure en GT
Uitgebreid overzicht van de beschikbare pakketten voor de Peugeot 2008 in verschillende uitvoeringen
Peugeot 2008 Blanc Okenite Kleur
Blanc Okenite Kleur
Peugeot 2008 Bleu Obsession Kleur
Bleu Obsession Kleur
Peugeot 2008 Bleu Vertigo Kleur
Bleu Vertigo Kleur
Peugeot 2008 Gris Artense Kleur
Gris Artense Kleur
Peugeot 2008 Gris Selenium Kleur
Gris Selenium Kleur
Peugeot 2008 Noir Perla Nera Kleur
Noir Perla Nera Kleur
Peugeot 2008 Rouge Elixir Kleur
Rouge Elixir Kleur

Prijsstructuur van Peugeot 2008

UitvoeringAandrijflijnVermogenCO2 UitstootEnergielabelConsumentenprijs*Fiscale waarde**BTWBasisprijs***
ActivePureTech 100100 pk126 g/kmCโ‚ฌ32.420โ‚ฌ31.500โ‚ฌ4.409โ‚ฌ20.993
ActiveHybrid 136 e-DCS6136 pk110 g/kmBโ‚ฌ34.720โ‚ฌ33.800โ‚ฌ5.272โ‚ฌ25.102
AllurePureTech 100100 pk126 g/kmCโ‚ฌ34.320โ‚ฌ33.400โ‚ฌ4.738โ‚ฌ22.564
AllureHybrid 136 e-DCS6136 pk111 g/kmBโ‚ฌ36.620โ‚ฌ35.700โ‚ฌ5.572โ‚ฌ26.535
GTHybrid 136 e-DCS6136 pk111 g/kmBโ‚ฌ38.720โ‚ฌ37.800โ‚ฌ5.937โ‚ฌ28.270
Prijsoverzicht 2024 Peugeot 2008 Modellen

*Consumentenprijs is inclusief BTW, BPM en afleveringskosten
**Fiscale waarde geldt als grondslag voor de fiscale bijtelling
***Basisprijs is exclusief BTW en BPM

Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot 2008 Te Kopen?

De nieuwe Peugeot 2008 vertegenwoordigt een belangrijke facelift van deze geliefde compacte SUV met een nieuwe interpretatie. Peugeot heeft een belangrijke facelift doorgevoerd die het model niet alleen verbetert, maar ook zijn unieke stijl en charme behoudt die het zo populair maakte.

De 2008 blijft een zeer bijzondere marktpositie innemen, een die goed gebalanceerd is tussen een meer conventionele subcompacte crossover en een wat meer premium kleine SUV. Hij beschikt over een dramatischere exterieurstijling en een luxueuzer interieur dat hem echt onderscheidt van rivalen zoals de Ford Puma, Volkswagen T-Roc en Skoda Kamiq.

Voor het modeljaar 2024 zijn er zowel van binnen als van buiten serieuze veranderingen doorgevoerd. De meest opvallende wijzigingen bevinden zich aan de voorkant met een nieuwe grille en Peugeot’s kenmerkende “drie-klauw” LED-koplampen, die een extra dosis dynamiek en moderniteit aan het exterieur van de 2008 toevoegen. Binnenin vind je een bijgewerkt infotainmentsysteem dat ook een verbeterde bruikbaarheid biedt.

Dit jaar heeft Peugeot de uitrustingsniveaus teruggebracht tot een overzichtelijk trio: Active, Allure en GT. Deze uitrustingsniveaus zijn veel eenvoudiger te kiezen, maar de personalisatiemogelijkheden zijn daardoor wellicht wat beperkter. De motoropties blijven grotendeels ongewijzigd, met een focus op efficiรซnte benzine- of hybride-opties.

Gelukkig behoudt deze Peugeot 2008 alle beste eigenschappen van zijn voorganger en pakt hij een aantal van de zwakkere punten aan. Het blijft een unieke mix van stijl, technologie en praktisch gebruik binnen een compacte SUV-verpakking. Maar laten we niet te enthousiast worden; enkele van de gebruikelijke haken en ogen kunnen nog steeds aanwezig zijn bij deze nogal Franse interpretatie van de kleine SUV.

Motor, Prestaties En Transmissie

Laten we verder gaan met de Peugeot 2008 en praten over de motorkeuzes. Als je kijkt naar de basis benzinemotor, heb je het over de PureTech 100. Dit is een 1,2-liter, 3-cilinder motor die 75 kW (100 pk) levert bij 5000 tpm en 205 Nm koppel bij 1750 tpm. Deze is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak handgeschakeld, dus het is een solide combinatie van prestaties en brandstofverbruik. Je kunt een topsnelheid van 183 km/u halen, en hij accelereert van 0 naar 100 km/u in ongeveer 10,8 seconden. Hij komt met de Active en Allure uitrustingsniveaus, dus het is geen slechte manier om in te stappen in het 2008-gamma. Hoewel het misschien wat weinig klinkt, is het goed genoeg voor stadsritten en af en toe snelweggebruik. De driecilinder motor heeft een uniek geluid, maar wordt behoorlijk luid als je hem hard pusht.

Als je op zoek bent naar iets met wat meer punch en efficiรซntie, zou de Hybrid 136 e-DCS6 wel eens precies kunnen zijn wat je zoekt. Deze opstelling combineert dezelfde 1,2-liter, 3-cilinder benzinemotor met een elektromotor om 100 kW (136 pk) te leveren bij 5500 tpm en 230 Nm koppel bij 1750 tpm. Hij is gekoppeld aan een 6-traps e-DCS6 automatische transmissie, die zorgt voor een soepele en efficiรซnte vermogensafgifte. Deze hybride optie verbetert niet alleen de prestaties – met een topsnelheid van 206 km/u en een 0-100 km/u tijd van slechts 8,3 seconden – maar biedt ook keuze uit verschillende rijmodi: Eco, Normal en Sport. Dit betekent dat je de prestaties van de auto kunt afstemmen op je rijstijl en omstandigheden. Hij is beschikbaar in alle uitrustingsniveaus: Active, Allure en GT.

Wat betreft brandstofefficiรซntie en emissies hebben beide motoren hun voordelen. De PureTech 100 benzinemotor biedt een WLTP-gecertificeerd brandstofverbruik van 5,6 l/100 km en stoot tussen de 126-127 g/km CO2 uit. Aan de andere kant is de Hybrid 136 e-DCS6 efficiรซnter, met een brandstofverbruik van 4,9-5,0 l/100 km en CO2-uitstoot tussen 110-113 g/km. Als je wilt besparen op brandstofkosten en milieuvriendelijker wilt zijn, is de hybride zeker het overwegen waard.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

De remmen op de Peugeot 2008 bieden meestal betrouwbare en responsieve prestaties, maar er zijn enkele nuances waar je rekening mee moet houden. Hij heeft geventileerde remschijven voor en massieve remschijven achter, zoals alle andere voertuigen van deze aard.

Onder normale rijomstandigheden zijn ze progressief en beheersbaar. Hij heeft een goede pedaalrespons; het is niet moeilijk om af te remmen zonder schokken in start-stop verkeer. Maar wanneer er paniekremmingen worden uitgevoerd, vertoont hij wel wat sponsachtig pedaalspel voordat de remmen daadwerkelijk ingrijpen. Dit vereist een kleine aanpassingsperiode maar verandert niet echt het remvermogen van het voertuig.

De ’08 profiteert van EBD en remassistentie, die hem helpen stabiel te blijven tijdens hard remmen. De SUV vertoonde minimale duikneiging in mijn noodstoptests en bleef altijd volledig kalm en zeer voorspelbaar.

ร‰รฉn ding dat de remmen echter missen is een sterke initiรซle bijt. In koude omstandigheden of als het buiten regent, kan er een duidelijke vertraging in de pedaalrespons zijn voordat je de volledige remkracht krijgt. Hoewel het geen groot probleem is, maakt het het voor bestuurders wel wat moeilijker om hun remming in te schatten.

Het regeneratieve remsysteem op de 2008 hybride versie is vooral opmerkelijk. Het is mooi afgesteld, heeft goede energieterugkoppeling maar is niet te schokkerig. Het schakelt netjes over van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen (niet alle hybrides doen dat echt goed).

Over het algemeen niet de beste in zijn klasse, maar de Peugeot 2008 biedt goede remmen, en elke bestuurder zou zich er relatief veilig in moeten voelen. Er moet worden opgemerkt dat het rempedaal een beetje anders aanvoelt met de verschillende wielmaten, waarbij het wat steviger is op de GT’s met de 18-inch wielen.

Besturing En Ophanging

Peugeot 2008 Dashboardindeling
Peugeot 2008 Dashboardindeling

Het stuur- en veringssysteem van de Peugeot 2008 is een essentieel onderdeel van zijn rijkarakter, dat zeer verschillend is van veel van zijn concurrenten. Peugeot streefde ernaar om een balans te vinden tussen comfort en betrokkenheid, en dit compromis kan ongelijk aanvoelen.

Nou ja, allereerst de rijervaring, de 2008 beschikt over Peugeot’s ongewone i-Cockpit layout, met een klein, laag stuurwiel. Dit ontwerp zou het responsiever en sneller moeten maken. In werkelijkheid maakt het de 08 inderdaad zeer wendbaar in een stedelijke omgeving met een snelle stuurverhouding en weinig armbewegingen om te draaien.

Het kleine stuurwiel kan echter wat gewenning vragen, vooral voor langere bestuurders. Het vereist echter een andere strategie dan traditionele stuurwielen, en sommige bestuurders kunnen mogelijk geen goede rijpositie vinden waarbij ze het instrumentenpaneel kunnen zien. Op de snelweg zorgt de snelle stuurverhouding van de 2008 ervoor dat hij wat zenuwachtig aanvoelt, waardoor er meer constante kleine correcties nodig zijn.

De elektrische stuurbekrachtiging is licht bij lage snelheden, waardoor parkeren en manoeuvreren in de stad gemakkelijk is. De bekrachtiging neemt toe met de snelheid maar geeft nog steeds zeer weinig feedback. Het is precies genoeg voor dagelijks gebruik, maar het heeft niet zoveel feedback als sommige sportievere concurrenten zoals de Ford Puma.

Als we overgaan naar de vering, heeft de 2008 een MacPherson veerpoot voor en een torsie-as achter, typisch voor deze klasse. De hele afstemming is meer gericht op comfort in plaats van pure sportiviteit. De 2008 absorbeert in de stad kleine hobbels en wegoneffenheden zeer goed, en over het algemeen biedt hij een zeer comfortabele rit.

Op meer uitdagende wegen worden echter enkele zwakke punten duidelijk. Er is aanzienlijke carrosserierol tijdens bochten, en de zachte vering zorgt voor een wat zwevend gevoel over oneffenheden bij hogere snelheden. De GT-uitvoering met zijn 18-inch wielen biedt een iets stijvere rit, wat sommige mensen misschien fijn vinden omdat het meer “gecontroleerd” aanvoelt, maar dit gaat ten koste van meer weggeluid en een hardere rit over scherpe hobbels.

Het goede aan de veringsafstemming is dat hij stabiel blijft bij het nemen van grotere obstakels. Verkeersdrempels en kuilen worden met weinig protest genomen en de 2008 voelt stevig genoeg aan om af en toe wat off-road te rijden (hoewel hij duidelijk is ontworpen voor comfort op de weg).

Welke Banden Gebruikt Het?

Zelfs de basis Active-uitvoering van de 08 staat op 16-inch wielen met 215/65 R16 banden. Deze bieden een mooie combinatie van comfort en efficiรซntie, met hogere zijwanden om de oneffenheden in de weg te absorberen. In mijn tests bieden ze een soepele en stille rit; ze zijn echter wat zachter en laten meer carrosserierol toe in bochten.

De upgrade naar de Allure- en GT-modellen introduceert 17″ wielen met 215/60 R17 banden. Deze combinatie is een goed compromis tussen het comfort van de 16-inch wielen en de responsievere besturing van grotere wielen. Door het iets lagere profiel reageert het wat beter op sturen, zonder het rijcomfort volledig op te offeren.

18″ wielen met 215/55 R18 banden zijn alleen beschikbaar op het topmodel GT. Ze bieden de scherpste uitstraling en handling van de lijn, maar daar komen natuurlijk wat compromissen bij kijken. Deze banden zijn wat luider op de weg, en de rit is iets harder op ruwe wegen. Maar ze hebben wel de meeste “grip” en stabiliteit van alle beschikbare opties en veel bestuurders waarderen dat.

Alle uitvoeringen van de Peugeot 2008 komen met all-season banden van gerenommeerde merken. In onze tests bij nat weer bleek dat ze goede tractie en voorspelbaar weggedrag bieden. Echter, zoals bij alle all-season banden, is het een compromis en zullen ze waarschijnlijk niet zo goed presteren in extreme omstandigheden. Mensen die in staten met strenge winters wonen, zouden voor de beste veiligheid echt moeten kijken naar winterbanden.

Een leuk ding aan de hogere modellen is dat ze Peugeot’s Advanced Grip Control-systeem hebben. Het is geen echt AWD-systeem, maar het gebruikt slimme elektronica om maximale grip te krijgen bij gladde omstandigheden. Dit systeem werkt samen met de standaard banden om betere prestaties te leveren op losse of gladde ondergrond; het is echter geen vervanging voor echte off-road banden als je van plan bent om serieus off-road te rijden.

Interieur Uiterlijk

Peugeot 2008 nterieur
Peugeot 2008 Interieur

Een van de beste dingen aan de Peugeot 2008 is het interieur. Peugeot heeft het echt voor elkaar gekregen met een opvallend design in de drukke compacte SUV-klasse, met een interieur dat veel hoogwaardiger is dan veel van zijn concurrenten.

Wanneer je in de 2008 stapt, is het eerste wat je voelt de futuristische cockpit-achtige atmosfeer. Het i-Cockpit ontwerp met zijn kleine stuurwiel en hoog geplaatste digitale dashboard geeft het een bijna capsule-achtige bestuurdersomgeving. Het kan even wennen zijn, maar het maakt zeker een sterke indruk.

De materiaalwkwaliteit is over het algemeen indrukwekkend voor deze klasse. Het bovenste dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met zachte kunststoffen, en hardere maar goed getextureerde kunststoffen worden daaronder gebruikt. Er is veel pianozwarte afwerking en nepkoolstofvezel in de hogere uitrustingsniveaus. Ze zien er scherp uit, maar na een tijdje beginnen vingerafdrukken en krassen zichtbaar te worden.

Het nieuwe 10-inch touchscreen infotainmentsysteem neemt een centrale plaats in op het dashboard en is standaard op alle uitvoeringen. Het heeft een hoge resolutie en past naadloos in het dashboard, wat bijdraagt aan het moderne gevoel. Er zijn ook enkele tuimelschakelaars voor verschillende functies eronder, een retro touch aan een anders futuristisch ontwerp.

De stoelbekleding varieert per uitrustingsniveau. Zelfs het basis Active-model heeft een mooie, duurzame stof. Stap je over naar de Allure-uitvoering, dan krijg je een mix van kunstleer en stoffen materialen. In de GT-uitvoering komt het met volledige Alcantara-stoelen met contrasterende stiksels, die niet alleen super cool ogen maar ook zeer comfortabel en ondersteunend zijn.

Een van mijn favoriete dingen aan het interieur van de 2008 is de sfeerverlichting. Op de hogere modellen creรซren de in kleur aanpasbare LED-strips die langs het dashboard en de deuren lopen ’s nachts een zeer hoogwaardige uitstraling. Je kunt kleuren veranderen om er een leuke, geรฏndividualiseerde cabine van te maken.

Het instrumentencluster is ook het vermelden waard. De Allure- en GT-uitvoeringen komen met een 10-inch digitaal display dat scherpe graphics heeft en verschillende layouts om uit te kiezen. Zelfs de GT-uitvoering heeft een 3D-effect dat alle belangrijke informatie naar je gezichtslijn laat uitspringen. Dat is cool maar kan wat afleidend zijn.

De opbergruimte is zeer goed doordacht, met een redelijk groot handschoenenkastje, grote deurvakken, en een armsteun in de middenconsole met verborgen opbergruimte. Het enige aan de draadloze oplaadpad in de middenconsole is dat deze wat ondiep is, en grotere telefoons hebben de neiging om rond te schuiven bij stevig rijden.

De bouwkwaliteit lijkt zeer stevig, zonder rammels of piepjes tijdens testritten. Zelfs de ruimtes tussen panelen zijn consistent, en de bedieningselementen voelen prettig aan. De nieuwe versnellingspook voor de automaten voelt veel beter aan dan de oude hendel-stijl.

Het enige nadeel zou zijn dat de dramatische styling ten koste kan gaan van de functionaliteit. De hoge taillelijn en kleine achterramen kunnen de achterstoelen wat krap laten aanvoelen voor sommige passagiers, en het zicht naar achteren is niet het beste in zijn klasse.

Exterieur Uiterlijk

Het exterieurontwerp van de Peugeot 2008 is waarschijnlijk een van de beste dingen eraan; het heeft een zeer unieke uitstraling in de overvolle compacte SUV-markt. Peugeot heeft het ontwerp van de 2e generatie zeker verbeterd; het ziet er nog mooier en consistenter uit.

Aan de voorkant is de meest opvallende verandering de nieuwe grille. Deze is nu veel uitgesprokener en integreert veel soepeler in het carrosseriewerk. Bij hogere uitvoeringen is deze grille in carrosseriekleur gespoten, wat de 2008 een meer premium uitstraling geeft. Om nog maar te zwijgen van het Peugeot-leeuw embleem dat is vervangen door een chic, minimalistisch schildlogo in het midden.

De koplampen zijn ook vernieuwd. Ze hebben Peugeot’s nieuwe “drie-klauw” LED dagrijverlichtingโ€”zeer uniek en stijlvolโ€”en ze geven veel licht. De GT’s hebben volledige LED-koplampen, die veel betere verlichting en een meer hightech uitstraling bieden.

Zelfs in profiel behoudt de 2008 zijn kenmerkende karakterlijnen en gebeeldhouwde oppervlakken. Hij heeft een hoge taillelijn met kortere zijruiten, die hem een zeer robuuste uitstraling geven, en hij heeft zwarte kunststof bekleding rond de wielkasten, wat bijdraagt aan zijn robuuste uiterlijk. De auto zelf ziet er mooi uit, vooral als je kiest voor het two-tone dak (alleen beschikbaar op de hogere uitvoeringen); het draagt echt bij aan het uiterlijk van de auto en maakt hem hoogwaardiger.

Er zijn subtiele maar zeer mooie veranderingen aan de achterkant. De nieuwe achterlichten hebben een horizontale LED-lichtbalk die de auto laag en breed en moderner laat lijken. Zelfs de Peugeot-letters op de achterklep, in plaats van het oude leeuwembleem, maken hem hoogwaardiger.

De wielen zijn ook vernieuwd. Het basis Active-model heeft 16-inch stalen wielen die er nogal saai uitzien vergeleken met de rest van het autodesign. Maar upgrade naar de Allure- of GT-uitvoeringen, en je krijgt aantrekkelijke 17-inch of 18-inch lichtmetalen wielen die echt complementair zijn aan de 2008-stijl.

Het beste aan de buitenkant van de 2008 is dat hij er zo robuust en toch zo elegant uitziet. Hij heeft een SUV-achtige uitstraling met een hoge rijhoogte en carrosseriebekleding, maar de strakke lijnen en mooie details maken hem zeer verfijnd.

Kleurkeuzes zijn ook een hoogtepunt. Je hebt levendige opties zoals Elixir Rood en Vertigo Blauw die de designelementen van de auto laten opvallen. Als je iets subtielers wilt, zijn Nimbus Grijs en Parelwit ook zeer mooie kleuren. Het zwarte dak is een optionele functie die hem een wat sportieve uitstraling geeft, maar het ziet er alleen goed uit bij lichtere carrosseriekleuren.

De facelift brengt ook enkele aerodynamische aanpassingen. De voorbumper heeft nu “luchtgordijnen” die de lucht voorzichtig rond de wielen leiden om turbulentie te verminderen en de efficiรซntie te verhogen. Het zijn de kleine dingen die de auto verfijnder maken.

Onze enige kleine klacht is dat het achter-driekwart aanzicht een beetje druk is met alle karakterlijnen die daar samenkomen. Dit kan het achteraanzicht er vanaf bepaalde hoeken wat rommelig uit laten zien, maar dat is een kleine prijs voor een over het algemeen mooi ontwerp.

Comfort En Gemak

Peugeot 2008 Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
2024 Peugeot 2008 SUV Voorste Bedieningselementen en Luchtroosters
Peugeot 2008 Versnellingspook
Peugeot 2008 Versnellingspook

De Peugeot 2008 biedt een goede hoeveelheid comfort en gemak, maar dat varieert afhankelijk van het niveau en sommige ontwerpbeslissingen die Peugeot heeft genomen.

Allereerst zijn de stoelen behoorlijk comfortabel, ondersteunend en gevormd aan de voorkant. De Alcantara-bekleding op hogere uitvoeringen is een mooie toevoeging en heeft een echt goede grip. De stoelhoogte en rugleuninghoek kunnen worden aangepast naar een comfortabele positie, maar langere bestuurders kunnen moeite hebben met het vinden van de optimale zitpositie vanwege het i-Cockpit ontwerp. GT-modellen hebben een massage-optie, wat een leuke kleine luxe functie is, hoewel wat kitscherig.

Het algemene rijcomfort is echter heel goed, vooral in de modellen met kleinere wielen. De vering absorbeert de kleine oneffenheden in de weg vrij goed, maar de grotere zijn veel merkbaarder. De 2008 is verrassend stil op de snelweg met weinig weg- en windgeluid; het maakt hem tot een comfortabele cruiser.

Het klimaatcontrolesysteem werkt prima, en de hogere uitvoeringen hebben een mooie automatische airconditioning met twee zones. Maar er zijn geen echte knoppen voor de veelgebruikte functies, dus je moet op het scherm drukken om dingen te veranderen, en dat wordt afleidend tijdens het rijden. Het ontbreken van achterste ventilatieroosters is een opvallende omissie, vooral voor een auto in deze klasse.

Het nieuwe 10-inch infotainmentsysteem is lichtjaren vooruit op het oude. Het is responsiever en biedt scherpe graphics. De toevoeging van draadloze Apple CarPlay en Android Auto is een mooie plus. De menustructuur is echter wat verwarrend en het zal waarschijnlijk even duren voordat sommige gebruikers er snel doorheen kunnen navigeren.

Opslagoplossingen zijn over het algemeen goed doordacht. Het heeft behoorlijke opbergruimte in de middenconsole, en de deurvakken hebben een mooie maat. Het handschoenenvak is ongewoon groot voor een handschoenenvak in dit type auto. De draadloze oplaadpad kan echter wat ondiep zijn, waardoor telefoons mogelijk kunnen schuiven tijdens het nemen van bochten.

Het zicht wordt enigszins beperkt door het stijlvolle ontwerp van de 2008. De hoge taillelijn en de achterruit zijn wat klein, en achteruit rijden is wat onhandig. Het komt echter standaard met ultrasone parkeersensoren achter en biedt een 360-graden camerasysteem, wat dit minder problematisch maakt.

Het schuifdak, dat alleen beschikbaar is op de hogere modellen, voegt een gevoel van openheid toe. Maar het gaat wel ten koste van de hoofdruimte, wat een probleem kan zijn voor extreem lange inzittenden.

Een leuke functie exclusief voor de GT-uitvoeringen is het 3D digitale instrumentencluster. Het ziet er heel cool uit, maar na een tijdje kan het afleidend worden en moeilijk snel af te lezen. Het standaard 2D-scherm op de lagere uitvoeringen is helder en functioneel.

Het heeft een echt fijn keyless entry en start systeem met sensoren op alle deurgrepen voor gemakkelijke toegang. De handsfree elektrische achterklep op hogere uitvoeringen is een handige functie als je handen vol zijn.

Veiligheid En Beveiliging

Beginnend met passieve veiligheid, de 2008 beschikt over een extreem stijve carrosserie die ontworpen is om de impactkrachten van een ongeluk zeer goed te absorberen. Het heeft meerdere airbags: front-, zij- en gordijnairbags voor zowel voor- als achterpassagiers. De stoelen hebben whiplash-verminderende hoofdsteunen, en er zijn ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterstoelen.

Zelfs het basismodel heeft veel actieve veiligheidsfuncties als het gaat om actieve veiligheid. Het heeft Automatisch Noodremsysteem (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie, wat goed is en prima werkt tijdens dagelijks rijden. Maar houd dit in gedachten, zoals bij alle AEB-systemen, het is een tweede verdedigingslinie, niet je primaire.

Rijstrookassistentie is standaard over de hele lijn en zal je subtiel terug naar het midden van de rijstrook sturen als je begint af te dwalen. Het is meestal niet opdringerig, maar soms is het wat te agressief bij het nemen van bochten. Verkeersbordherkenning is ook inbegrepen, wat je helpt om op de hoogte te blijven van snelheidslimieten en andere belangrijke verkeersborden.

Als je naar de hogere uitvoeringen gaat, krijg je nog meer geavanceerde bestuurdersassistentie. Adaptieve cruise control is beschikbaar en werkt geweldig op snelwegen, waarbij het een veilige afstand bewaart tot de auto voor je. Gecombineerd met de rijstrookassistentie biedt het een zeer basische, semi-autonome rijervaring.

Dodehoekbewaking is niet standaard maar wordt sterk aanbevolen vanwege het feit dat het zicht naar achteren enigszins beperkt is. Het geeft duidelijke waarschuwingen als er een voertuig in je dode hoek zit, wat het wisselen van rijstrook veiliger maakt.

’s Nachts bieden de LED-koplampen uitstekende verlichting. Maar als je gaat voor de volledige LED-koplampen met bochtenfunctie beschikbaar op GT-modellen, zie je nog beter in de bochten.

Wat betreft beveiliging komen alle 2008’s met een startonderbreker en alarmsysteem. Hogere uitvoeringen hebben een keyless entry systeem met een bewegingssensor die detecteert of de sleutel van het voertuig wordt weggehaald, wat helpt relay-aanvallen te voorkomen.

Het kreeg vier sterren in Euro NCAP-crashtests. Niet de beste score aller tijden, maar een zeer goede score en het betekent dat de auto als geheel goed presteert. Het enige minpunt, en de reden dat het een iets lagere score kreeg dan sommige concurrenten, is vanwege de plaatsing van het instrumentencluster, dat in sommige gevallen het zicht van de bestuurder kan belemmeren.

Waar de 2008 echter echt in uitblinkt is zijn noodremmen. De geventileerde voorremschijven bieden sterke en betrouwbare remkracht, zelfs na intensief gebruik. De elektronische remkrachtverdeling voegt stabiliteit toe tijdens noodstops.

Het bandenspanningscontrolesysteem is ook een mooie functie, die je informeert wanneer je een aanzienlijk verlies van bandenspanning ervaart voordat er ernstige schade optreedt. De kindersloten op de achterdeuren zijn ook zeer gebruiksvriendelijk voor ouders, en de vergrendelingsschakelaar voor de elektrische ramen bevindt zich op het deurpaneel van de bestuurder voor gemakkelijke toegang.

Hoe Rijdt Het?

De rijervaring met de i-Cockpit in de Peugeot 2008 is uniek. De auto zit dicht bij de grond en heeft een klein stuurwiel en een hoog geplaatst instrumentenpaneel. Deze opstelling geeft het meer een sportieve hatchback-gevoel dan een traditionele SUV.

In stadsverkeer blinkt de 2008 echt uit. Het kleine stuurwiel en de responsieve besturing maken het zo licht en gemakkelijk om te parkeren in krappe ruimtes. Je hebt een zeer hoge zitpositie die je in staat stelt om alles voor je te zien, maar de A-stijlen zijn wat te dik en ze creรซren dode hoeken wanneer je linksaf slaat op een kruispunt. Parkeren is een fluitje van een cent, met de zeer lichte besturing en alle modellen die standaard zijn uitgerust met parkeersensoren achter.

Op de snelweg verandert het karakter van de 2008 een beetje. Hij heeft extreem snelle besturing, wat prettig is in stadsverkeer maar de auto wat zenuwachtig kan laten aanvoelen op de snelweg. Je zult kleine correcties moeten blijven maken om rechtdoor te blijven rijden, maar daar wen je aan.

Het is geen slecht rijdende SUV, zolang je de kleine wielen neemt. Met een fijne vering die alle kleine oneffenheden in de weg absorbeert en het dagelijks pendelen zeer aangenaam maakt. Grotere kuilen en gaten zijn echter veel meer merkbaar, vooral met 18-inch wielen.

Wat handling betreft is de 2008 helemaal niet slecht, maar niet echt sportief. De vering is vrij zacht en meer gericht op comfort, dus er is aanzienlijke carrosserierol in bochten. Hij neemt bochten prima tijdens normaal rijden, en hoewel hij niet uitblinkt wanneer hij wordt gepusht, begint de voorkant wat te duwen of ondersturen in vergelijking met sommige sportievere concurrenten, zoals de Ford Puma.

En de remmen hebben een goed stevig gevoel met soepele maar progressieve remkracht. Er kan enige vertraging zijn bij de eerste reactie, dus dat zal wat gewenning vragen.

Een gebied waar de 2008 echt in uitblinkt is verfijning. Hij houdt het meeste wind- en weggeluid buiten bij snelwegsnelheden; het biedt een fijne rit. De benzinemotoren zijn behoorlijk stil tijdens het cruisen, maar als je echt het gaspedaal intrapt, worden ze wel wat luid.

Hij heeft Eco, Normal en Sport rijmodi zodat je kunt aanpassen hoe de auto reageert. Sport-modus voegt wat leven toe, maar het zal de 2008 niet plotseling in een soort hot hatch veranderen. Eco-modus bespaart veel brandstof op lange ritten.

En voor degenen die af en toe graag off-road gaan, is de nieuwe Advanced Grip Control een behoorlijk mooie functie. Het is geen vierwielaandrijving maar het voegt tenminste wat “grip” toe op losse/gladde oppervlakken.

De elektrische e-2008 versie biedt een andere rijervaring. Er is geen vertraging in koppel, gewoon directe snelheid vanaf stilstand. Het voelt veel meer “geplant” aan de grond met al het extra gewicht van de accu’s, maar het is gewoon niet zo snel als de benzineversies.

Een eigenaardigheid is de plaatsing van het instrumentencluster. Het idee is om over het stuurwiel heen te kijken, maar sommige bestuurders kunnen het lastig vinden om alle informatie duidelijk te zien zonder hun stoel aan te passen.

Het is de 2024 Peugeot 2008, een behoorlijk gemakkelijke en comfortabele rit, vooral in de stad. Ja, het is niet de meest atletische rit op de planeet, maar met zijn mix van klasse, unieke look en zuinige motoren, maakt het een echt coole, comfortabele compacte SUV.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Peugeot 2008 Bagageruimte
Peugeot 2008 Bagageruimte

De kofferbak van de Peugeot 2008 is vrij gemiddeld van formaat vergeleken met zijn klasse, maar is zeer handig voor dagelijks gebruik en voor lange reizen af en toe.

Met 434 liter bagageruimte achter de tweede rij in de 2008, is het groot genoeg voor een paar grote koffers of de wekelijkse boodschappen van een gezin. Het heeft een grote, lage instap wat het gemakkelijk maakt om grote items in en uit te laden.

Standaard in de Allure-uitvoering en hoger heeft de 2008 een tweeposities-kofferbakbodem. Dit is een slim ontworpkenmerk dat de laadruimte aanzienlijk vergroot. Het heeft een verhoogde vloer die op verschillende hoogtes kan worden ingesteld om gescheiden compartimenten te creรซren of verlaagd kan worden om een doorlopende laadruimte te maken wanneer de achterbank is neergeklapt. Dit is vooral handig voor het scheiden van kwetsbare items van andere bagage of wanneer men waardevolle spullen aan het zicht wil onttrekken.

De 60/40 neerklapbare achterbank biedt flexibele passagiers- en bagagecapaciteit. Wanneer volledig neergeklapt, creรซren ze een bijna vlakke laadvloer, en de bagagecapaciteit groeit naar 1.467 liter. Dit is vooral handig bij het vervoeren van grotere items zoals meubels of sportuitrusting.

Het heeft ook enkele mooie details, zoals een 12V-aansluiting in de kofferbak, wat handig is voor koelboxen of luchtbedpompen tijdens een kampeervakanties. Er zijn ook bevestigingshaken om losse items vast te zetten.

Wat betreft de kofferbakklep, op de meeste modellen is deze handmatig, maar opent en sluit met een vederlichte aanraking. Hogere uitvoeringen bieden een elektrische achterklep, wat echt fijn is als je handen vol zijn.

Maar daarbij moet worden opgemerkt dat, hoewel de bagageruimte zeer concurrerend is, sommige rivalen zoals de Skoda Kamiq iets meer bieden. De 2008 heeft die nette aflopende daklijn, die wat ten koste gaat van de verticale ruimte van de bagageruimte, dus het is misschien niet de beste optie voor degenen die altijd hoge dingen vervoeren.

Comfort Achterbank

Peugeot 2008 Achterstoelen
Peugeot 2008 Achterstoelen
Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten
Peugeot 2008 Achterste USB Oplaadpoorten

Het achterbank-gedeelte van de Peugeot 2008 is een combinatie van goede punten en compromissen, wat begrijpelijk is aangezien het een compacte SUV is die ontworpen is voor gebruik in de stad.

De achterdeuren openen wijd genoeg om gemakkelijk toegang te krijgen tot de achterbank, maar de deuropeningen zelf zijn niet zo groot als die in sommige andere voertuigen. Binnen vinden passagiers een mooi ingedeelde ruimte die de beschikbare plek goed benut.

Er is voldoende beenruimte voor normaal gebouwde volwassenen, tenzij de mensen voorin uitzonderlijk lang zijn. We ontdekten dat iedereen van 1,75m of korter gemakkelijk achter hun rijpositie kon zitten met een paar centimeter knieruimte. Langere mensen hebben echter hun knieรซn tegen de rugleuning van de voorstoelen gedrukt, vooral tijdens lange ritten.

De hoofdruimte is helemaal niet slecht omdat hij een SUV-achtig hoog dak heeft. Modellen met het optionele panoramadak verliezen echter wat hoofdruimte, dus dat kan een probleem zijn voor mensen boven de 1,80m.

De zitvlakken zijn goed gepolsterd en bieden goede ondersteuning voor de dijen, dus het is comfortabel voor langere ritten. De rugleuninghoek is comfortabel voor de meesten.

Een opmerkelijk kenmerk is de aanwezigheid van USB-poorten voor achterpassagiers (รฉรฉn USB-A en รฉรฉn USB-C op de meeste modellen), wat geweldig is voor het opladen van apparaten tijdens langere ritten. Er zijn echter geen ventilatieopeningen achterin deze klasse, wat nogal een schok is, en dat kan een verschil maken in comfort als het echt heet wordt.

De middelste zitplaats is prima voor korte afstanden maar is aanzienlijk lager en harder dan de buitenste stoelen. Daarnaast is er die verhoging in de vloer voor de transmissietunnel, die de beenruimte beperkt voor de arme persoon in het midden. Daarom zou de 2008 in wezen een vierzitter moeten zijn (tenminste wat volwassenen betreft), en de middelste zitplaats zou alleen spaarzaam of voor kinderen gebruikt moeten worden.

De buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, en ze zijn gemakkelijk te bereiken omdat de verankeringspunten duidelijk zijn gemarkeerd. De deuren openen wijd genoeg dat het niet te veel moeite kost om kinderzitjes te installeren.

Het zicht voor de achterpassagiers wordt enigszins beperkt door de hoge raamlijn en de wat kleine achterruiten. Dat maakt de achterkant wat benauwd aanvoelen, vooral voor kinderen, en zou kunnen leiden tot wagenziekte op bochtige wegen.

De achterkant heeft een behoorlijke hoeveelheid opbergruimte, en de deurvakken zijn groot genoeg om waterflessen te bevatten. Achter de voorstoelen zijn ook kaartenvakken die dunne dingen zoals tablets of boeken kunnen bevatten.

Het heeft een mooie armsteun in het midden die naar beneden klapt en op de perfecte hoogte zit, en het heeft twee bekerhouders. Dit is echter alleen op het Touring-niveau, niet op de basis Active-uitvoering.

2024 Peugeot 2008
Goed 3.9
Rijdynamiek 3.8 out of 5
Besturing & Wegligging 3.6 out of 5
Features & Styling 4.3 out of 5
Brandstofefficiรซntie 4.0 out of 5
Comfort 3.9 out of 5
Veiligheid 4.2 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 3.7 out of 5
Good Stuff Onderscheidende nieuwe voorkant met vernieuwde LED-signatuur Premium uitziende carrosseriekleurige grille in hogere uitvoeringen Strak profiel met goed uitgevoerde karakterlijnen Aantrekkelijke 17/18-inch wielontwerpen Modern achterlichtontwerp met horizontale LED-balken Hoogwaardige soft-touch materialen door het hele interieur Dashboard met premium uitstraling en mooie textuur Aanpasbaar digitaal instrumentencluster Sfeerverlichting met kleuraanpassing Groot handschoenenvak Responsieve 1.2L PureTech motoren Goed brandstofverbruik (ongeveer 6L/100km gemiddeld) Handmatige versnellingsbak schakelt soepel Snelle stuurrespons Goede geluidsisolatie bij snelwegsnelheden Geavanceerde rijhulpsystemen
Bad Stuff Merkbare carrosserie-overhelling in bochten Stugge rijkwaliteit op grotere wielmaten Driecilinder motortrilling bij stationair draaien Minder sportief dan sommige concurrenten Geen vierwielaandrijving beschikbaar Krappe ruimte voor achterpassagiers Geen ventilatieopeningen achterin Grote transmissietunnel beรฏnvloedt comfort middenzit Beperkte verstelling rugleuning achterbank Geen middenarmsteun achterin Smalle deuropeningen bemoeilijken in- en uitstappen i-Cockpit layout niet geschikt voor alle bestuurders Piano black oppervlakken gevoelig voor krassen en vingerafdrukken Touch-gevoelige knoppen kunnen lastig zijn Aan klein stuurwiel moet men wennen Beperkte verstelbaarheid stuurwiel Beperkt zicht door dikke A-stijlen Kostbare extra opties Handmatige versnellingsbak alleen beschikbaar op basismotor
Summary
De Peugeot 2008 2024 vormt een overtuigende optie in het compacte SUV-segment, met een onderscheidende combinatie van stijl, comfort en efficiรซntie. De facelift brengt welkome verbeteringen, vooral op het gebied van design en technologie, waardoor hij beter kan concurreren met rivalen zoals de Ford Puma en VW T-Roc. Voor kopers hangt de keuze grotendeels af van hun prioriteiten. De PureTech 100 met handgeschakelde versnellingsbak biedt een goede balans tussen prestaties en efficiรซntie voor stedelijk gebruik, terwijl de Hybrid 136 e-DCS6 betere prestaties en lagere gebruikskosten biedt, zij het tegen een hogere aanschafprijs (โ‚ฌ2.300 meerprijs ten opzichte van het basismodel). De middenklasse Allure-uitvoering vertegenwoordigt het zoete punt in het aanbod, met de beste prijs-kwaliteitverhouding en extra functies zoals 17-inch lichtmetalen velgen, verbeterd infotainment en betere interieurmaterialen dan de basis Active-uitvoering. Wie echter maximale stijl en technologie zoekt, zal de premium functies van de GT-uitvoering waardevol vinden, ondanks het hogere prijskaartje. Belangrijke overwegingen bij aankoop: Kies voor PureTech 100 als: Je voornamelijk in stedelijke gebieden rijdt en de voorkeur geeft aan een eenvoudigere, kosteneffectievere oplossing. Kies voor Hybrid 136 als: Je betere prestaties en lagere gebruikskosten wilt en de hogere initiรซle investering kunt rechtvaardigen. Vermijd de GT-uitvoering als: Je rijcomfort prioriteit geeft, aangezien de 18-inch wielen de rit behoorlijk stug kunnen maken. Overweeg de Allure-uitvoering als: Je de beste balans tussen functies en waarde wilt. De 2008 is vooral geschikt voor kopers die onderscheidend design, interieurkwaliteit en comfort belangrijker vinden dan ultieme rijdynamiek. Wie echter maximale ruimte voor achterpassagiers nodig heeft of de scherpste rijervaring zoekt, kan beter alternatieven overwegen zoals respectievelijk de ล koda Kamiq of Ford Puma. Tot slot is het belangrijk om te bedenken dat hoewel de i-Cockpit layout innovatief is, het cruciaal is om een proefrit te maken om er zeker van te zijn dat je een comfortabele rijpositie kunt vinden, aangezien deze unieke opstelling niet door iedereen wordt gewaardeerd.
TAGGED: 2024 Peugeot 2008, 2024 Peugeot SUV, Benzine Subcompacte Crossover SUV, Benzine SUV, HEV, Hybride SUV, Peugeot, Peugeot 2008
SOURCES: Peugeot
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Peugeot

2025 Peugeot E-3008 Dual Motor
23

2025 Peugeot E-3008 Dual Motor Test, Specificaties en Prijzen

Nieuwe Peugeot E-3008
11

Nieuwe Peugeot E-3008 Specificaties Prijzen en Review

Show More
2024 Peugeot 208
11

2024 Peugeot 208 Specificaties Prijzen en Review

2024 Peugeot E-208
11

2024 Peugeot E-208 Specificaties Prijzen en Review

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.