2024 Volkswagen Polo Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Motortype | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 2.0 TSI (GTI) |
---|---|---|---|---|
Versnellingsbak | 5-versnellingen | 5-versnellingen | 7-versnellingen | 7-versnellingen |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handgeschakeld | Handgeschakeld | DSG Automatisch | DSG Automatisch |
Maximaal vermogen | 59 kW (80 PS) | 70 kW (95 PS) | 70 kW (95 PS) | 152 kW (207 PS) |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.700-3.900 tpm | 175 Nm bij 1.600-3.500 tpm | 175 Nm bij 1.600-3.500 tpm | 320 Nm bij 1.500-4.500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Motortype | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.0 TSI (DSG) | 2.0 TSI (GTI) |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 |
Brandstoftank | 40 liter | 40 liter | 40 liter | 40 liter |
Emissienorm | EURO 6 EA | EURO 6 EA | EURO 6 EA | EURO 6 AP |
Topsnelheid | 171 km/u | 188 km/u | 188 km/u | 242 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Polo | Life Edition | R-Line | R-Line Edition | GTI |
---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Kofferruimtevolume | 355 L | 355 L | 355 L | 355 L | 355 L |
Kofferruimtevolume (achterstoelen neergeklapt) | 1.125 L | 1.125 L | 1.125 L | 1.125 L | 1.125 L |
Achterstoelen splitsing | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Hoogteverstelling stoelen | Alleen bestuurder | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen |
Stoelverwarming voor | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Optioneel |
Lendensteun bestuurder | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | ‘Polo’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-line’ stof | ‘R-line’ stof | ‘Clark’ stof |
Sfeerverlichting | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Glazen schuif/kantel dak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 MPI 80 PS | 1.0 TSI 95 PS | 1.0 TSI 95 PS DSG | 2.0 TSI 207 PS GTI |
---|---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht op kenteken) (kg) | 1.141 | 1.169 | 1.203 | 1.372 |
Max. toelaatbaar gewicht (kg) | 1.540 | 1.620 | 1.660 | 1.800 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 570 | 580 | 590 | 680 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 800 | 1.000 | 1.000 | 1.200 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 | 75 | 50 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | 1.0 MPI 80 PS | 1.0 TSI 95 PS | 1.0 TSI 95 PS DSG | 2.0 TSI 207 PS GTI |
---|---|---|---|---|
Vanafprijs | โฌ26.990 | โฌ27.990 | โฌ30.990 | โฌ45.490 |
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 |
Motorinhoud | 999 cc | 999 cc | 999 cc | 1.984 cc |
Aantal cilinders | 3 | 3 | 3 | 4 |
Beschikbare uitvoeringen | Polo | Polo, Life Edition, R-Line, R-Line Edition | Life Edition, R-Line, R-Line Edition | GTI |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 5-versnellingsbak handgeschakeld | 5-versnellingsbak handgeschakeld | 7-versnellingsbak DSG automatisch | 7-versnellingsbak DSG automatisch |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 5,3 L/100 km | 5,2 L/100 km | 5,4 L/100 km | 6,5 L/100 km |
CO2-uitstoot | 121 g/km | 118 g/km | 122 g/km | 149 g/km |
Maximaal vermogen | 59 kW (80 PS) | 70 kW (95 PS) | 70 kW (95 PS) | 152 kW (207 PS) |
Acceleratie 0-100 km/u | 15,6 sec | 10,8 sec | 11,5 sec | 6,5 sec |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.700-3.900 tpm | 175 Nm bij 1.600-3.500 tpm | 175 Nm bij 1.600-3.500 tpm | 320 Nm bij 1.500-4.500 tpm |
Topsnelheid | 171 km/u | 188 km/u | 188 km/u | 242 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.451 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1.751 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 1.946 mm |
Lengte | 4.074 mm |
Wielbasis | 2.552 mm |
Draaicirkel | 10,7 m |
Functiecategorie | Polo | Life Edition | R-Line | R-Line Edition | GTI |
---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ26.990 | โฌ28.990 | โฌ32.990 | โฌ34.990 | โฌ45.490 |
Beschikbare Aandrijflijnen | |||||
1.0 MPI 80 PK 5-versnellingsbak handgeschakeld | Ja | – | – | – | – |
1.0 TSI 95 PK 5-versnellingsbak handgeschakeld | Ja | Ja | Ja | Ja | – |
1.0 TSI 95 PK 7-traps DSG | – | Ja | Ja | Ja | – |
2.0 TSI 207 PK 7-traps DSG | – | – | – | – | Ja |
Exterieur | |||||
Wielen | 15″ staal | 15″ ‘Essex’ lichtmetaal | 16″ ‘Valencia’ lichtmetaal | 16″ ‘Valencia’ lichtmetaal | 17″ ‘Milton Keynes’ lichtmetaal |
Banden | 185/65 R15 | 185/65 R15 | 195/55 R16 | 195/55 R16 | 215/45 R17 |
Koplampen | LED | LED | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) |
Achterlichten | LED | LED | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED met dynamische richtingaanwijzers |
Mistlampen | – | – | Met bochtverlichting | Met bochtverlichting | – |
Getinte achterruiten | – | 65% lichtabsorberend | 65% lichtabsorberend | 65% lichtabsorberend | 65% lichtabsorberend |
Exterieur styling | Standaard | Standaard | R-Line design | R-Line design | GTI design |
Buitenspiegels | Elektrisch, verwarmd | Elektrisch, verwarmd, inklapbaar | Elektrisch, verwarmd, inklapbaar | Elektrisch, verwarmd, inklapbaar | Elektrisch, verwarmd, inklapbaar |
Interieur | |||||
Bekleding | ‘Polo’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-line’ stof | ‘R-line’ stof | ‘Clark’ stof |
Decoratieve inlegstukken | ‘Zoethoutjeszwart’ | ‘Lavasteen zwart’ | ‘Grijs’ geanodiseerd mat | ‘Grijs’ geanodiseerd mat | ‘Diep ijzergrijs’ |
Stuurwiel | Multifunctioneel | Leder, multifunctioneel | Leder, multifunctioneel | Leder, multifunctioneel | Leder, multifunctioneel |
Ambianceverlichting | – | – | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelen | Standaard | Standaard | Sport-comfort | Sport-comfort | Sport |
In hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurder | Beide vooraan | Beide vooraan | Beide vooraan | Beide vooraan |
Lendensteun | – | – | Ja | Ja | Ja |
Neerklapbare achterbank | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Pedalen | Standaard | Standaard | Roestvrij staal | Roestvrij staal | Roestvrij staal |
Comfort & Gemak | |||||
Airconditioning | Handmatig (Climatic) | Handmatig (Climatic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) |
Digitaal Cockpit | 20,3 cm | 20,3 cm | 20,3 cm | 26 cm (Pro) | 20,3 cm |
Infotainmentsysteem | ‘Composition’ 20,3 cm, 4 luidsprekers | ‘Composition’ 20,3 cm, 4 luidsprekers | ‘Ready to Discover’ 20,3 cm, 6 luidsprekers | ‘Discover Media’ 20,3 cm, 6 luidsprekers | ‘Ready to Discover’ 20,3 cm, 6 luidsprekers |
Smartphone-integratie | App-Connect | App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect |
USB-poorten | 2 vooraan | 2 vooraan | 2 vooraan, 2 achteraan | 2 vooraan, 2 achteraan | 2 vooraan, 2 achteraan |
Parkeersensoren | Achter | Achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | – | Ja | – | Ja | – |
Sleutelloos toegang | – | – | – | Ja | – |
Draadloos telefoon opladen | – | – | – | Ja | – |
Verwarmde voorstoelen | – | – | – | Ja | – |
Aandrijving & Chassis | |||||
Transmissie-opties | 5-versnellingsbak handgeschakeld | 5-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG | 5-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG | 5-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG | 7-traps DSG |
Sportonderstel | – | – | – | – | Ja |
Rijprofielselectie | – | – | – | – | Ja |
XDS elektronisch sperdifferentieel | – | – | – | – | Ja |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||||
Lane Assist | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Front Assist | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Cruise Control | Ja | – | – | – | – |
Adaptieve Cruise Control | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Travel Assist | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Side Assist | – | – | – | Ja | – |
Park Assist | – | – | – | Ja | – |
Proactieve inzittendenbescherming | – | – | – | Ja | – |
Vermoeidheidsherkenning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verkeersbordherkenning | Ja | Ja | Ja | Ja | – |
Diefstalalarmsysteem | – | – | – | Ja | – |
Garantie & Diensten | |||||
Garantie | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar |
Wegenhulp | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Categorie | Accessoire | Omschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Chroom-look achterklep sierlijst | Verbetert de uitstraling van de achterkant | โฌ209 | |
Chroom-look achterbumper beschermstrip | Voegt stijl en bescherming toe | โฌ299 | |
Transparante achterbumper beschermfolie | Beschermt bumper tegen krassen | โฌ164 | |
Windgeleiders | Voor voordeuren | โฌ119 | |
Spatlappen | Voorzijde | โฌ184 | |
Spatlappen | Achterzijde | โฌ184 | |
Comfort en Interieur | |||
Eco-lederen interieur | Verkrijgbaar in 6 kleuren, diverse stiksels | Vanaf โฌ1.645 | |
Stoelverwarming | Voor 2 stoelen (onderdeel van Eco-lederen interieur) | โฌ399 | |
Instaplijsten folie | 4-deurs, zwart/zilver | โฌ214 | |
Aluminium instaplijsten | 4-deurs | โฌ279 | |
Set all-weather vloermatten | Voor- en achterzijde | โฌ104 | |
Kofferbakschal | Stevig plastic | โฌ149 | |
Kofferbakmat | Voor variabele laadvloer | โฌ79 | |
Kofferbakliner | Voor vaste laadvloer | โฌ69 | |
Kofferbakliner | Voor variabele laadvloer | โฌ69 | |
Transport en Gebruiksgemak | |||
Dakdragers | Basis voor dakaccessoires | โฌ304 | |
Dakkoffer | Mat zwart, 340L capaciteit | โฌ369 | |
Aanhangwagenkoffer | Hoogglans zwart, 300L capaciteit | โฌ919 | |
Opvouwbare fietsendrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg) | โฌ579 | |
Trekhaak | Afneembaar | โฌ800 | |
Wielen | |||
15″ ‘Corvara’ lichtmetalen wielen set | Zilver, glanzend (zomer, winter of all-season) | Vanaf โฌ1.189 | |
16″ ‘Sebring’ lichtmetalen wielen set | Grijs metallic (zomer of all-season) | Vanaf โฌ1.639 | |
17″ ‘Bergamo’ lichtmetalen wielen set | Zwart, zilver gepolijst (zomer of all-season) | Vanaf โฌ1.839 | |
Technologie | |||
VW Connect | Online diensten, inclusief navigatie-updates, verkeersinformatie, etc. | Niet gespecificeerd | |
VW Connect app | Smartphone-integratie voor voertuigstatus en functies | Gratis | |
Veiligheid | |||
Alarm tegen diefstal | Verhoogt voertuigbeveiliging | โฌ320 | |
Diversen | |||
Volwaardig reservewiel | 15″ staal (voor auto’s met 15″ wielen) | โฌ110 | |
Ruimtebesparend reservewiel | 15″ staal (voor auto’s met 16″ en 17″ wielen) | โฌ110 | |
Ruimtebesparend reservewiel | 18″ staal (voor GTI) | โฌ110 | |
All-season banden | 185/65 R15 | โฌ190 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Beschikbaar voor |
---|---|---|---|
Assistentiepakket | – Dodehoeksensor (Side Assist) – Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) – Parkeerassistent (Park Assist) | โฌ970 | Life Edition |
โฌ570 | R-Line | ||
โฌ470 | Life Edition (in combinatie met Comfortpakket) | ||
Comfortpakket | – Parkeersensoren voor en achter (Park Distance Control) – Achteruitrijcamera – Keyless entry en startsysteem (Keyless Access) – Verwarmde voorstoelen | โฌ670 | Life Edition |
โฌ760 | R-Line, GTI | ||
Designpakket | – Panoramisch schuifdak, elektrisch bedienbaar – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – LED strip die de koplampen verbindt – LED achterlichten, incl. dynamische richtingaanwijzers – Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) – Dynamische bochtverlichting en koplampverstelling – Getinte achterzijruiten en achterruit, 65% lichtabsorberend – Digital Cockpit Pro (26 cm) | โฌ2.080 | Life Edition |
โฌ1.890 | R-Line | ||
โฌ1.300 | GTI | ||
Multimediapakket | – Navigatie ‘Discover Media’ (20,3 cm), 6 luidsprekers – Draadloze ‘App-Connect’ smartphone-integratie – Draadloos opladen van telefoon (Wireless Charging) – Verkeersbordenherkenning | โฌ1.240 | Life Edition |
โฌ740 | R-Line, R-Line Edition, GTI | ||
Multimediapakket Plus | – Navigatie ‘Discover Pro’ (23,4 cm), 6 luidsprekers – Gebarenbediening voor verschillende functies – Draadloze ‘App-Connect’ smartphone-integratie – Draadloos opladen van telefoon (Wireless Charging) – Verkeersbordenherkenning – VW Connect Plus – High-end audiosysteem Beats – 8-kanaals versterker met zes luidsprekers en subwoofer (300 Watt) – Spraakbediening | โฌ2.170 | R-Line, GTI |
โฌ1.060 | R-Line Edition |
Prijsstructuur van 2024 Volkswagen Polo
Uitvoering | Motor | Transmissie | Netto catalogusprijs (excl. BTW & BPM) | BPM bedrag | Fiscale waarde (incl. BTW & BPM) | Rijklaarmaakkosten* | Consumentenadviesprijs** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Polo | 1.0 MPI 80 pk | Hand-5 | โฌ17.155 | โฌ5.263 | โฌ26.020 | โฌ970 | โฌ26.990 |
Polo | 1.0 TSI 95 pk | Hand-5 | โฌ18.533 | โฌ4.595 | โฌ27.020 | โฌ970 | โฌ27.990 |
Life Edition | 1.0 TSI 95 pk | Hand-5 | โฌ19.221 | โฌ4.762 | โฌ28.020 | โฌ970 | โฌ28.990 |
Life Edition | 1.0 TSI 95 pk | DSG-7 | โฌ20.322 | โฌ5.430 | โฌ30.020 | โฌ970 | โฌ30.990 |
R-Line | 1.0 TSI 95 pk | Hand-5 | โฌ22.389 | โฌ4.929 | โฌ32.020 | โฌ970 | โฌ32.990 |
R-Line | 1.0 TSI 95 pk | DSG-7 | โฌ23.490 | โฌ5.597 | โฌ34.020 | โฌ970 | โฌ34.990 |
R-Line Edition | 1.0 TSI 95 pk | Hand-5 | โฌ23.904 | โฌ5.096 | โฌ34.020 | โฌ970 | โฌ34.990 |
R-Line Edition | 1.0 TSI 95 pk | DSG-7 | โฌ25.005 | โฌ5.764 | โฌ36.020 | โฌ970 | โฌ36.990 |
GTI | 2.0 TSI 207 pk | DSG-7 | โฌ28.226 | โฌ10.367 | โฌ44.520 | โฌ970 | โฌ45.490 |
Is Het De Moeite Waard Om De Volkswagen Polo Hatchback Te Kopen?
De 2024 Volkswagen Polo blijft een van de meest populaire compacte hatchbacks, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Deze nieuwe generatie Polo bouwt voort op de reputatie van de Polo op het gebied van kwaliteit, verfijning en rijdynamiek, maar dan met de toevoeging van moderne technologie en styling updates. Van de basis Polo uitvoering tot de sportieve GTI, de Polo heeft veel te bieden aan verschillende kopers in het segment van de kleine auto’s.
De vernieuwde carrosserie ziet er veel agressiever en hoogwaardiger uit (tenminste bij de topuitvoeringen) met opnieuw ontworpen LED-koplampen en achterlichten die nu doorlopen in de achterklep. Het interieur van de Polo doet hier ook niet voor onder, met een zeer hoogwaardige uitstraling, en bijna alle modellen hebben digitale meters en grote touchscreen infotainmentsystemen. Ondanks de lichte prijsstijging blijft de Polo een uitstekende deal in vergelijking met andere grotere VW’s zoals de Golf.
Onder de motorkap maken de meeste Polo’s gebruik van kleine maar krachtige 1.0L driecilinder turbomotoren, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of DSG-automaat. De prestaties zijn levendig voor dagelijks gebruik, maar niet te snel. Het topmodel GTI gebruikt een krachtige 2.0L TSI-motor die 207 pk levert en uitsluitend gekoppeld is aan een 7-traps DSG-automaat. De Polo blinkt uit met zijn beheerste rijkwaliteit en nauwkeurige besturing die hem een plezier maken om te rijden, zowel in de stad als op de snelweg.
Over het algemeen bouwt de Polo hatchback voort op zijn sterke punten om een topkeuze te blijven in de klasse van compacte hatchbacks. Hij heeft een combinatie van premium gevoel, moderne technologie en plezierige rijdynamiek, allemaal in รฉรฉn verpakking om zijn hogere prijspunt ten opzichte van sommige concurrenten te rechtvaardigen. De nieuwe Polo zal die auto zijn waarvan veel kopers zullen zeggen dat hij de perfecte balans heeft tussen verfijning, praktisch gebruik en merkimago.
Motor, Prestaties En Transmissie
De VW Polo Hatchback biedt verschillende aandrijflijnopties, zodat je degene kunt kiezen die het beste bij jouw rijstijl past. Om te beginnen met de basis, er is de 1.0-liter MPI-motor. Deze kleine 3-cilinder atmosferische motor produceert 59 kW (80 pk) en is gekoppeld aan een 5-versnellingsbak. Het is een eenvoudige, geen poespas-oplossing, geen behoefte aan snelheid, gewoon gemakkelijk door de stad cruisen en brandstof besparen.
Kies voor de 5-versnellingsbak als je je meer verbonden wilt voelen met de auto, of ga voor de 7-traps DSG-automaat als soepele, zorgeloze schakelingen meer je stijl zijn.
De top van het Polo-gamma is de GTI, een hot hatch met serieuze power. Deze komt met een 2.0-liter TSI-motor die een forse 152 kW (207 pk) levert. Deze turbocharged 4-cilinder motor komt alleen met de 7-traps DSG-automaat omdat dit de enige transmissie is die zulk vermogen aankan en kan schakelen met bliksemsnelle precisie en soepelheid.
Qua prestaties bevinden deze motoren zich in een compleet andere klasse. De 1.0 MPI doet er 15,6 seconden over om van 0-100 km/u te gaan en haalt een topsnelheid van 171 km/u. De 1.0 TSI is sneller en sprint naar 100 km/u in 10,8 seconden met de handbak of 11,5 seconden met de DSG, en kan een topsnelheid van 188 km/u bereiken. De GTI speelt echter in een eigen league, met een sprint naar 100 km/u in slechts 6,5 seconden en een topsnelheid van 242 km/u.
Bovendien is het motorengamma van de Polo zeer zuinig. De 1.0 MPI heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 5,3 l/100 km, terwijl de 1.0 TSI nog zuiniger is met 5,2 l/100 km (of 5,4 l/100 km met de DSG). Ondanks zijn indrukwekkende prestaties haalt de GTI nog steeds een respectabele 6,5 l/100 km. Alle motoren voldoen aan de Euro 6-norm, en de GTI gaat zelfs een stap verder door te voldoen aan de strengere Euro 6 AP-regelgeving.
Ook maakt je transmissie een groot verschil in hoe de Polo aanvoelt. Als je wat meer “hands-on” wilt zijn met je rijden, is de 5-versnellingsbak ideaal. De 7-traps DSG daarentegen biedt soepele, snelle schakelingen en betere efficiency, met de mogelijkheid om te wisselen tussen automatische en handmatige modus. Of je nu op zoek bent naar basic transport of iets dat een kick geeft, er is een Polo-configuratie die precies bij je past.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remkracht van de Polo Hatchback zorgt voor zelfverzekerd remvermogen. De remprestaties als geheel lijken te voldoen aan de verwachtingen voor een auto in deze klasse.
Het rempedaalgevoel wordt beschreven als stevig en progressief, wat een gemakkelijke modulatie mogelijk maakt tijdens dagelijks rijden. Sportief rijden onthult geen significante remfading of andere problemen, een goed teken dat het systeem goed is afgestemd op het prestatiepotentieel van de auto.
R-Line en GTI (de hogere uitvoeringen) hebben rode remklauwen waardoor ze er sportief uitzien. Deze duiden ook op grotere remschijven bij deze prestatiegeoriรซnteerde modellen.
Geavanceerde rijhulpsystemen zoals autonoom noodremmen zijn beschikbaar als onderdeel van optionele veiligheidspakketten, wat het vermogen van de Polo om botsingen te vermijden verbetert. Dit systeem kan automatisch de remmen activeren als het een dreigende botsing detecteert, wat een extra laag van veiligheid toevoegt.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem van de Polo Hatchback krijgt veel lof van testers vanwege de zeer precieze en goed afgewogen besturing. Zelfs de elektrische stuurbekrachtiging geeft goede feedback, waardoor de auto nauwkeurig op de weg kan worden geplaatst. De auto draait gemakkelijk in kleine ruimtes maar is stabiel bij hoge snelheden.
De Polo heeft een zeer goede veringdemping maar slaat een goede balans tussen comfort en handling. De standaardvering is zeer comfortabel en absorbeert vrijwel alle oneffenheden in de weg, hoewel sommige testers aangaven dat het bij grotere hobbels wat hard kan aanvoelen. Die stijfheid komt de rijdynamiek echter ten goede, aangezien de Polo zeer weinig overhelling vertoont en een bijna koninklijke houding behoudt tijdens het bochtenwerk.
De prestatie-edities (GTI) zijn voorzien van een sportonderstel dat de rijhoogte met ongeveer 8 centimeter verlaagt. Dit maakt de besturing wat responsiever maar gaat wel ten koste van wat rijcomfort. Sommige modellen komen met adaptieve dempers, waarmee de bestuurder de veringkarakteristieken kan aanpassen aan hun voorkeur of rijomstandigheden.
Al met al draagt de afstemming van besturing en vering aanzienlijk bij aan de positie van de Polo als een van de meer bevredigende rijders in zijn klasse. Hij weet zowel verfijnd als leuk om te rijden te zijn, een moeilijke combinatie om te bereiken in een compacte auto.
Welke Banden Gebruikt Het?
Zelfs het basismodel VW Polo komt met verschillende bandenkeuzes, elk specifiek ontworpen om te voldoen aan de behoeften en prestaties van elke specifieke uitvoering. Mijn basis Polo is uitgerust met 185/65 R15’s, wat een goed compromis is tussen comfort, kilometerstand en prijs. Deze banden, die gemonteerd zijn op 15-inch stalen velgen, bieden adequate prestaties in normale rijsituaties maar helpen het voertuig ook een algemeen goed brandstofverbruik te bereiken.
Bij de Life Edition blijft de bandenmaat hetzelfde, 185/65 R15, maar dit keer zitten ze op 15-inch ‘Essex’ lichtmetalen velgen. Deze setup handhaaft de standaardprestaties van het basismodel maar met wat extra flair van de lichtmetalen velgen. Het document vermeldt dat deze banden “geoptimaliseerd zijn voor rolweerstand.” Deze optimalisatie helpt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen door de energieverliezen tijdens het rollen van de banden over de weg te minimaliseren.
De R-Line en R-Line Edition uitvoeringen rijden op grotere 195/55 R16 banden gemonteerd op 16-inch ‘Valencia’ lichtmetalen velgen. De bredere band met lager profiel zorgt voor betere handling en een sportievere uitstraling, wat past bij het meer agressieve karakter van de R-Line modellen. De grotere wieldiameter en bredere band creรซren ook een groter contactoppervlak tussen het wiel en de weg, wat de tractie in zowel droge als natte omstandigheden kan verbeteren.
En als topmodel is er de prestatiegeoriรซnteerde GTI, die nog grotere 215/45 R17 banden heeft op 17-inch ‘Milton Keynes’ lichtmetalen velgen. Deze banden hebben het breedste profiel en de laagste hoogte van alle banden in de Polo-lijn, en ze zijn er om de grip en handling te bieden die past bij de krachtige motor en sportief afgestemde vering van de GTI. Het lagere zwaartepunt draagt ook bij aan een scherpere stuurrespons en hogere bochtenstabiliteit bij hoge snelheden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Polo Hatchback imponeert met zijn hoogwaardige design en kwaliteitsmaterialen, vooral gezien zijn positie in het compacte autosegment. Het heeft een zeer strak en modern ogend dashboard, en is duidelijk “bestuurdersgericht.”
Een bijzondere feature is het beschikbare digitale dashboard, dat gebruik maakt van een programmeerbaar scherm in plaats van traditionele analoge meters. Dit voegt een hightech gevoel toe aan het interieur en stelt bestuurders in staat zich te concentreren op de informatie die op dat moment het belangrijkst voor hen is. Het basismodel komt met een 8-inch display, terwijl hogere uitvoeringen een grotere 10,25-inch “Digital Cockpit Pro” versie bieden.
De middenconsole wordt gedomineerd door het infotainment touchscreen, dat 8 inch is in de basismodellen en 9,2 inch in hogere uitvoeringen. Het is echter hoog op het dashboard geplaatst zodat het gemakkelijk af te lezen is, en het heeft een goede grafische kwaliteit. Onder het scherm bevinden zich fysieke klimaatregelingsknoppen, die we waardeerden vanwege hun gebruiksgemak tijdens het rijden.
Stoelbekleding varieert per uitrustingsniveau, met stoffen bekleding standaard op de meeste modellen. De GTI-uitvoering heeft de traditionele tartan stoffen stoelen, een soort GTI-traditie. We merkten ook op dat hoewel de materialen over het algemeen zeer mooi zijn, er nog steeds behoorlijk wat hard plastic aanwezig is, vooral op de onderste deurpanelen.
Het met leer beklede stuurwiel (op de meeste uitvoeringen) heeft een nieuw design met een afgeplatte onderkant op sommige van de meer “sportieve” modellen. De meeste bedieningselementen op het stuurwiel zijn echte knoppen, maar sommige modellen hebben aanraakgevoelige bediening, waarvan mensen die ze hebben zeggen dat ze behoorlijk cool zijn, maar anderen zeggen dat ze een pain in the butt zijn.
Sfeerverlichting is beschikbaar op de hogere uitvoeringen, wat het interieur ’s nachts echt aangenaam maakt. Nog meer licht komt de cabine binnen door het optionele panoramadak, wat ook bijdraagt aan de openheid van het voertuig.
Exterieur Uiterlijk
Het nieuwe exterieurdesign van de Volkswagen Polo Hatchback bouwt voort op de vorige generatie met zijn strakke, volwassen look, maar met updates die hem moderner en enigszins sportiever maken. De facelift brengt nieuwe LED-koplampen voor alle modellen, en de hogere uitvoeringen krijgen IQ. Light LED matrix koplampen die selectief delen van de lichtbundel kunnen dimmen om verblinding van andere bestuurders te voorkomen. De auto heeft nog steeds de karakteristieke Polo-vorm, laag bij de grond maar met goede proporties.
De grille is herzien, en bij sommige modellen loopt er een lichtbalk overheen, wat aansluit bij de huidige VW-designtaal van de grotere modellen. Het ontwerp van de onderbumper varieert per uitvoering, waarbij sportievere versies zoals de R-Line een agressievere voorkant hebben met grotere luchtinlaten. Deze uitvoering voegt ook mistlampen toe met bochtenfunctie, wat het prestatiegeoriรซnteerde karakter verder benadrukt.
Op de flanken behoudt de Polo zijn scherpe karakterlijnen die hem een solide, stevig uiterlijk geven. Wielopties variรซren van 15 tot 17 inch, waarbij de grotere wielen de wielkasten mooi vullen en de uitstraling van de auto versterken.
Aan de achterkant is de meest opvallende verandering het nieuwe achterlichtdesign. De achterlichten lopen nu door in de achterklep, wat de Polo een meer premium uitstraling geeft die doet denken aan grotere VW-modellen. Het VW-embleem op de achterklep fungeert tevens als handgreep om de kofferbak te openen, een slim en strak designelement.
Het exterieur van de GTI onderscheidt zich verder door zijn unieke styling-elementen, waaronder een honingraat grille met de klassieke GTI rode strip, meer uitgesproken sideskirts en een achterdiffuser met dubbele uitlaatpijpen. Deze designelementen communiceren duidelijk de prestatie-credentials van de GTI.
De kleuropties zijn gevarieerd, waarbij รฉรฉn recensent specifiek de “Reef Blue Metallic” lak prees omdat deze de auto laat opvallen. Voor wie een dynamischere look wil, voegt de R-Line uitvoering sportievere bumpers, sideskirts en een dakspoiler toe.
Comfort En Gemak
De 2024 Polo is een zeer comfortabele kleine auto met veel features die hem doen aanvoelen alsof hij in een klasse boven zijn gewicht bokst. De voorstoelen bieden goede ondersteuning voor lange ritten, maar als je lang bent, zou je misschien wat meer dijbeensteun willen hebben.
De klimaatregeling werkt effectief en is gemakkelijk te gebruiken. De fysieke bediening is een prettige toevoeging – makkelijk te gebruiken en zeer intuรฏtief. Als je wat meer luxe wilt, bieden de hogere uitvoeringen dual-zone klimaatregeling voor extra comfort. Voor de zonliefhebbers bieden sommige modellen een panoramadak dat een luchtig gevoel aan het interieur geeft.
Wat opbergruimte betreft doet de Polo het behoorlijk goed. De deurvakken zijn groot, net als het middenconsole vak en het handschoenenkastje. De bekerhouders zijn zeshoekig, dus niet elk formaat beker past erin – even als waarschuwing.
Qua technologie houdt de Polo het handig. Zelfs de basismodellen hebben Apple CarPlay en Android Auto voor een eenvoudige verbinding met je smartphone, en als je telefoon er geschikt voor is, heeft hij een draadloze oplaadpad, wat echt handig is. Hij krijgt goede beoordelingen voor zijn gebruiksgemak en respons – zoals het hoort.
In de hogere modellen is keyless entry en start een van die dingen die je niet echt nodig hebt, maar als je het eenmaal hebt, maakt het het leven een stuk makkelijker. Het heeft ook een Park Assist systeem beschikbaar dat daadwerkelijk de auto in parallel en haaks parkeerplaatsen stuurt, iets wat nog niet veel voorkomt in deze klasse.
Het comfort op de achterbank is ongeveer wat je zou verwachten van een auto van dit formaat. Het is adequaat voor twee volwassenen op kortere ritten, maar de middelste zitplaats is eigenlijk alleen bedoeld voor een kind of incidenteel gebruik; hij is nogal smal en de transmissietunnel neemt wat ruimte in beslag.
Het interieur van de Polo als geheel lijkt gewoon een niveau hoger (vooral bij de hogere modellen). Je weet hoe het gaat – alle echt goede comfortfeatures zijn altijd optioneel, dus als je alle toeters en bellen wilt, kan de prijs behoorlijk snel oplopen.
Veiligheid En Beveiliging
Het veiligheidspakket van de Polo is bijzonder indrukwekkend, aangezien het standaard op alle modellen komt met actieve veiligheidsfeatures. Het Lane Assist systeem, dat standaard is op alle uitvoeringen, helpt onbedoelde rijstrookafwijkingen te voorkomen door je zachtjes terug te sturen in je rijstrook als je eruit dreigt te drijven. Dit wordt aangevuld met Front Assist, dat gebruik maakt van Autonoom Noodremsysteem en Voetganger- en Fietsersdetectie om frontale botsingen te voorkomen of de impact ervan aanzienlijk te verminderen, en je hebt een behoorlijk goed systeem. Al deze systemen werken samen om de Polo een zeer veilige auto te maken in actieve zin.
De hogere uitvoeringen belonen je met nog meer veiligheidsextra’s. De Life Edition heeft om te beginnen Travel Assist, dat adaptive cruise control en lane assist combineert, zodat je daar een beetje semi-geautomatiseerd rijden krijgt, zeer prettig vooral tijdens een lange snelwegrit. De R-Line Edition gaat nog een stapje verder door Side Assist (oftewel dodehoekbewaking) en Park Assist toe te voegen, dat het sturen tijdens het parkeren kan overnemen. Deze uitvoering heeft ook een actief inzittendenbeschermingssysteem, dat een botsing kan anticiperen en de auto en passagiers kan voorbereiden op de impact door de veiligheidsgordels aan te spannen en de ramen te sluiten.
Daar stopt het niet met veiligheidstechnologie in de Polo. Alle modellen hebben een bandenspanningscontrolesysteem, hill-hold assist en ESC (Elektronisch Stabilisatie Programma) met remassistent en tegensturingsassistent. Het ESC-systeem is uitgebreid en omvat features zoals antiblokkeerremsysteem (ABS), tractiecontrole (ASR), elektronisch sperdifferentieel (EDS), motorsleepmomentregeling (MSR), en zelfs aanhangerstabilisatie, waardoor de auto stabiel blijft in verschillende rijomstandigheden.
Qua beveiliging komen alle Polo-uitvoeringen met een elektronische startonderbreker, wat fijn is voor de gemoedsrust. De R-Line Edition heeft ook een anti-diefstalalarm, wat extra beveiliging biedt tegen diefstal of inbraak. Ook standaard op alle modellen is centrale vergrendeling met afstandsbediening, en je krijgt twee inklapbare sleutels, dus het is makkelijk en veilig om je auto te vergrendelen en ontgrendelen.
Wat verlichting betreft komen de hogere uitvoeringen standaard met LED-koplampen, en je hebt de optie om te upgraden naar de geavanceerde IQ. Light LED matrix koplampen. Deze bieden uitstekend zicht in het donker omdat ze hun lichtpatroon verlagen zodat je andere bestuurders niet verblindt, maar het geeft je nog steeds het beste zicht dat je kunt krijgen.
En ja, een achteruitrijcamera, maar niet in alle modellen. Mensen hebben geklaagd dat het camerascherm af en toe storingen vertoont, dus er zitten mogelijk nog wat bugs in de software die ze moeten oplossen.
De auto kreeg een 5-sterren Euro NCAP veiligheidsbeoordeling bij de laatste test, dus hij heeft een goede crashbestendigheid. Maar veiligheidsstandaarden veranderen in de loop der tijd, dus het is goed om te onthouden dat sommige nieuwere concurrenten mogelijk onder strengere richtlijnen zijn getest.
De Polo biedt een zeer compleet veiligheidspakket, maar het meeste van het goede spul zit in optionele extra’s. Als veiligheid voor jou een topprioriteit is, is het verstandig om zorgvuldig te overwegen welke pakketten je wilt toevoegen, maar houd er rekening mee dat deze de totale prijs van de auto kunnen opdrijven.
Hoe Rijdt Het?
De 2024 Volkswagen Polo hatchback blijft indruk maken met zijn rijdynamiek, met die perfecte mix van rijcomfort en verfijning, samen met betrokkenheid van de bestuurder, iets wat veel anderen in de compacte klasse niet kunnen bieden. De rijervaring wordt vaak beschreven als aanvoelend als een grotere, duurdere auto, wat hoge lof is voor een voertuig in deze klasse.
De besturing is zeer scherp en goed afgewogen en geeft de bestuurder veel vertrouwen. Hij is zo licht dat hij gemakkelijk te manoeuvreren is in de krappe ruimtes van de stad, maar hij is ook zeer stabiel bij hogere snelheden. De compacte afmetingen en responsieve besturing van de Polo maken het gemakkelijk om door de stad te rijden en in krappe ruimtes te parkeren. Veel testers merkten op dat de auto zeer lichtvoetig is en ook plezierig rijdt op bochtige wegen.
De rijkwaliteit is behoorlijk goed, met een mooie balans tussen comfort en handling. De vering absorbeert bijna alle oneffenheden in de weg netjes, maar sommige journalisten schreven dat het wat hard is bij grotere hobbels, vooral bij de versies met grotere wielen. De R-Line versie, die een sportief afgestelde vering heeft, biedt scherpere handling maar levert wat in op comfort.
Voor een auto in deze klasse zijn geluid, trillingen en hardheid (NVH) zeer goed onder controle. De 1,0-liter turbomotor is verfijnd voor een driecilinder unit, met minimale trillingen bij stationair draaien en een aangenaam sportief geluid bij hard accelereren. Wind- en weggeluid worden over het algemeen goed onderdrukt, maar er is wat merkbaar bandengeluid dat doorkomt over ruwere oppervlakken, vooral met de grotere wielen.
Als het gaat om dagelijkse rijprestaties is de Polo meer dan adequaat. De 70 kW motor, en nog meer met de DSG-transmissie, zorgt voor pittige acceleratie die het invoegen en inhalen in het verkeer tot een eenvoudige taak maakt. Het is zeker geen sportwagen, maar hij voelt alert en responsief aan voor het grootste deel van de tijd.
Het algehele zicht is behoorlijk goed met dunne A-stijlen en een relatief lage raamlijn. De achteruitrijcamera en parkeersensoren zijn optioneel, maar maken achteruitrijden in krappe ruimtes een fluitje van een cent. Enkele recensenten meldden echter dat het camerascherm soms vastliep.
Voor degenen die een meer prestatiegericht rijgedrag willen, heeft het GTI-model veel meer vermogen en een veel meer gefocuste chassisafstelling. Echter, zelfs de standaard Polo-uitvoeringen bieden een betrokken rijervaring die meer dan voldoende zou moeten zijn voor de gemiddelde consument in dit segment.
Brandstofefficiรซntie is een ander sterk punt in het dagelijks gebruik. Recensenten melden verbruikscijfers die dicht bij het opgegeven verbruik van 5,4 L/100 km liggen voor het 70 kW DSG-model, wat zeer goed is voor een benzineauto in deze klasse.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Het enige wat mensen zeggen over de Volkswagen Polo is dat hij veel kofferbakruimte heeft, wat zeer praktisch is voor zijn formaat, en dit komt van een van buiten zeer kleine auto. Hij heeft een fatsoenlijke standaard kofferbakruimte van 355 liter met de achterbank op zijn plaats, wat concurrerend is voor het segment en voldoende groot om de meeste dagelijkse behoeften aan te kunnen.
Hij heeft een brede, lage instap wat het laden en lossen van grotere items gemakkelijk maakt. Hij heeft een achterklep die het VW-logo als handgreep gebruikt en opent naar een goed gevormde bagageruimte. De meeste modellen hebben een in hoogte verstelbare laadvloer in de kofferbak, die verhoogd of verlaagd kan worden om de bagageruimte te maximaliseren of een vlakke laadvloer te creรซren wanneer de achterbank is neergeklapt.
Sprekend over neerklapbare achterbank, de Polo heeft een standaard 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank. De neergeklapte stoelen vergroten de bagageruimte aanzienlijk, maar Volkswagen geeft geen exacte volume-opgave met neergeklapte stoelen.
Het reservewiel zit onder de kofferbakvloer zoals in de meeste modellen. Het is een welkome feature, hoewel het de opbergruimte onder de vloer voor kleinere items beperkt.
De GTI heeft echter een iets kleinere kofferbak vanwege de subwoofer van zijn verbeterde geluidssysteem. Dit verschil is echter minimaal en waarschijnlijk geen dealbreaker voor de meeste kopers.
De Polo heeft een zeer praktische kofferbak, maar is niet toonaangevend in pure kofferbakgrootte. Sommige concurrenten bieden wat meer bagageruimte, en dat zou een verschil kunnen maken voor degenen die regelmatig veel bagage vervoeren. Voor de dagelijkse bestuurder zou de kofferbak van de Polo echter meer dan voldoende moeten zijn voor dagelijks gebruik en de occasionele langere trip.
Comfort Achterbank
De VW Polo biedt, zoals de meeste compacte hatchbacks, redelijke ruimte en comfort op de achterbank. Het is niet de meest ruime in zijn klasse, maar biedt voldoende ruimte voor twee volwassenen tijdens een korte rit of voor kinderen tijdens een langere.
Er is ook voldoende beenruimte voor een gemiddeld grote volwassene als de voorstoelen zijn ingesteld voor een gemiddeld groot persoon. Lange mensen kunnen echter klagen over beenruimte, vooral als de bestuurder lang is. De hoofdruimte is goed, dankzij de enigszins hoekige daklijn van de Polo.
Er kunnen 3 personen achterin zitten maar de bank is gevormd voor 2 en heeft een minder geprofileerde verhoging in het midden voor de arme ziel die voor korte afstanden achterin moet zitten. De middelste zitplaats is eigenlijk alleen bedoeld voor een kind of incidenteel gebruik omdat deze het smalst is met de minste beenruimte vanwege de transmissietunnel.
We vonden het fijn dat er 2 USB-C-aansluitingen achterin zitten zodat de passagiers hun spullen kunnen opladen. Dit is een attente toevoeging die niet per se te vinden is in dit soort auto.
De achterdeuren openen wijd, wat het veel gemakkelijker maakt om in en uit te stappen of zelfs om een kinderzitje te installeren. Er zijn ook ISOFIX-bevestigingspunten voor de buitenste achterstoelen, wat handig is bij het installeren van kinderzitjes.
Comfortvoorzieningen achterin zijn basic maar adequaat. Er zijn geen ventilatieopeningen achterin, wat gebruikelijk is in deze klasse maar gemist zou worden op warme dagen. Een middenarmsteun met bekerhouders zou een mooie toevoeging zijn voor lange ritten.