2024 Volkswagen ID.3 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pure (52 kWh) | Pro (59 kWh) | Pro S (77 kWh) | GTX Performance (79 kWh) |
---|---|---|---|---|
Motor Type | PMS (Permanent Magnet Synchron) | PMS (Permanent Magnet Synchron) | PMS (Permanent Magnet Synchron) | PMS (Permanent Magnet Synchron) |
Enkel/Dubbel Motor | Enkel Motor | Enkel Motor | Enkel Motor | Enkel Motor |
Versnellingsbak | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling |
Aandrijvingstype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 125 kW (170 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 240 kW (326 pk) |
Max Koppel | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pure (52 kWh) | Pro (59 kWh) | Pro S (77 kWh) | GTX Performance (79 kWh) |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm-naleving | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top Snelheid | 160 km/h (beperkt) | 160 km/h (beperkt) | 160 km/h (beperkt) | 200 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pure (52 kWh) | Pro (59 kWh) | Pro S (77 kWh) | GTX Performance (79 kWh) |
---|---|---|---|---|
Accutype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Accuwicht | 348 kg | 376 kg | 493 kg | 493 kg |
Accupositie | Tussen de assen | Tussen de assen | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale Capaciteit | 58 kWh | 58 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
Gebruikbare Capaciteit | 52 kWh | 59 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
AC Laadvermogen | 7.2 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
AC Laadtijd (0-100%) | 8u 30min (7.2 kW) | 6u 30min (11 kW) | 8u (11 kW) | 8u 30min (11 kW) |
DC Snelladen Vermogen | 145 kW | 165 kW | 175 kW | 185 kW |
DC Snellaadtijd (10-80%) | 35 min | 28 min | 24 min | 24 min |
Maximale Actieradius (WLTP) | 388 km | 431 – 434 km | 557 km (556 km voor Business) | 595 km |
Energieverbruik | 15.2 kWh/100km | 15.2 – 15.4 kWh/100km | 15.6 kWh/100km (15.7 voor Business) | 148.0 kWh/100km |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Black Edition | Pure Business | Pro | Pro Business | Pro S | Pro S Business | GTX Performance |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 385 liter | 385 liter | 385 liter | 385 liter | 385 liter | 385 liter | 385 liter |
Volume bagageruimte (achterbanken neergeklapt) | 1.267 liter | 1.267 liter | 1.267 liter | 1.267 liter | 1.267 liter | 1.267 liter | 1.267 liter |
Achterbanken splitsbaar | Ja (3-zits, opvouwbaar) | Ja (3-zits, opvouwbaar) | Ja (3-zits, opvouwbaar) | Ja (3-zits, opvouwbaar) | Ja (3-zits, opvouwbaar) | Ja (3-zits, opvouwbaar) | Ja (3-zits, opvouwbaar) |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Elektrisch** | Elektrisch** | Elektrisch** | Elektrisch met massage |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (bestuurder & passagier) | Ja (bestuurder & passagier) | Ja (bestuurder & passagier) | Ja (bestuurder & passagier) | Ja (bestuurder & passagier) | Ja (bestuurder & passagier) | Ja (bestuurder & passagier) |
Verwarming voorstoelen | Nee | Ja | Optioneel*** | Ja | Optioneel*** | Ja | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | – | – | – | Ja** | Ja** | Ja** | Ja |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Nee | Nee | Ja** | Ja** | Ja** | Ja |
Bekleding | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘GTX’ bekleding |
Verwarmd stuur | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Ambiant verlichting | Ja (10 kleuren) | Ja (10 kleuren) | Ja (10 kleuren) | Ja (30 kleuren)** | Ja (10 kleuren) | Ja (30 kleuren)** | Ja (30 kleuren) |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Notities:
** Deze functies maken deel uit van het Interieurstijlpakket of het Interieurstijlpakket Plus, die standaard zijn op de Pro Business en Pro S Business, en optioneel op andere uitvoeringen.
*** De verwarming van de voorstoelen is onderdeel van het Comfortpakket, dat standaard is op de Pro Business en Pro S Business, en optioneel op andere uitvoeringen.
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Black Edition (52 kWh) | Pure Business (52 kWh) | Pro (59 kWh) | Pro Business (59 kWh) | Pro S (77 kWh) | Pro S Business (77 kWh) | GTX Performance (79 kWh) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kentekengewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.787 | 1.787 | 1.815 | 1.815 | 1.957 | 1.957 | 1.993 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2.260 | 2.260 | 2.280 | 2.280 | 2.420 | 2.420 | 2.430 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | – | – | – | – | – | – | – |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | – | – | – | – | – | – | – |
Max. trekhaak belasting (kg) | – | – | – | – | – | – | – |
Max. dakbelasting (kg) | – | – | – | – | – | – | – |
Kenmerk | Pure (52 kWh) | Pro (59 kWh) | Pro S (77 kWh) | GTX Performance (79 kWh) |
---|---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ34.990 | โฌ39.990 | โฌ42.990 | โฌ51.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Black Edition, Pure Business | Pro, Pro Business | Pro S, Pro S Business | GTX Performance |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Versnellingsbak | Automatisch (1-speed) | Automatisch (1-speed) | Automatisch (1-speed) | Automatisch (1-speed) |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 15,2 kWh/100km | 15,2 – 15,4 kWh/100km | 15,6 kWh/100km (15,7 voor Business) | 148,0 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | 384-387 km | 432-434 km | 556-557 km | 595 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 58 kWh | 58 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
Batterijcapaciteit (netto) | 52 kWh | 59 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
Laadtijd AC (0-100%, 11kW) | 8u 30min (7.2 kW) | 6u 30min | 8u | 8u 30min |
Laadtijd DC (10-80%) | 35 min (145 kW) | 28 min (165 kW) | 24 min (175 kW) | 24 min (185 kW) |
Maximaal vermogen | 125 kW (170 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 240 kW (326 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 sec | 7,6 sec | 8,2 sec | 5,7 sec |
Maximaal koppel | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm |
Top snelheid | 160 km/h (beperkt) | 160 km/h (beperkt) | 160 km/h (beperkt) | 200 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.564 mm |
Breedte | 1.809 mm |
Lengte | 4.264 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
draaicirkel | 10,3 m |
Specificatie | Black Edition | Pure Business | Pro | Pro Business | Pro S | Pro S Business | GTX Performance |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ34.990 | โฌ36.990 | โฌ39.990 | โฌ41.990 | โฌ42.990 | โฌ44.490 | โฌ51.990 |
Aandrijflijn | |||||||
Batterijcapaciteit (netto) | 52 kWh | 52 kWh | 59 kWh | 59 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
Batterijcapaciteit (bruto) | 58 kWh | 58 kWh | 58 kWh | 58 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
Motorvermogen | 125 kW (170 pk) | 125 kW (170 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 150 kW (204 pk) | 240 kW (326 pk) |
Maximaal koppel | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm |
Bereik (WLTP) | 384 km | 387 km | 434 km | 432 km | 557 km | 556 km | 595 km |
AC-laden (max) | 7,2 kW | 7,2 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
DC-snelladen (max) | 145 kW | 145 kW | 165 kW | 165 kW | 175 kW | 175 kW | 185 kW |
Exterieur | |||||||
Wielen | 19″ ‘Bergen’ zwart | 18″ ‘East Derry’ | 18″ staal met wieldoppen | 18″ ‘East Derry’ | 20″ ‘Sanya’ | 20″ ‘Sanya’ | 20″ ‘Skagen’ zwart |
Koplampen | LED | LED | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) |
Achterlichten | LED | LED | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED met dynamische richtingaanwijzers |
Getinte ramen | Ja, 65% | Ja, 65% | Nee | Ja, 65% | Nee | Ja, 65% | Ja, 65% |
Metallic lak | Optioneel | Inbegrepen | Optioneel | Inbegrepen | Optioneel | Inbegrepen | Optioneel |
Verlichte deurgrepen | Nee | Nee | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Zwart dak | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
LED-strip tussen koplampen | Nee | Nee | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Interieur | |||||||
Bekleding | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘Taia’ stof | ‘GTX’ bekleding |
Sfeerverlichting | 10 kleuren | 10 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Verwarmbaar stuurwiel | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Verwarmbare voorstoelen | Nee | Ja | Optioneel | Ja | Optioneel | Ja | Ja |
Ergo-Active stoelen | Nee | Nee | Nee | Ja | Nee | Ja | Top-sport met massage |
Lendensteun | Nee | Nee | Nee | Ja, elektrisch | Nee | Ja, elektrisch | Ja, elektrisch |
Geheugenfunctie | Nee | Nee | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Dashboard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | GTX-specifiek |
Deurpaneel inleg | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Kunstleder | Kunstleder | Kunstleder |
Infotainment | |||||||
Infotainmentsysteem | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro’ | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro’ | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro’ | ‘Discover Pro’ |
Luidsprekers | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 4+1 | Harman Kardonยฎ |
Head-up display | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Augmented Reality |
Draadloos telefoon opladen | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Rijden en Onderstel | |||||||
Aandrijving | Achter | Achter | Achter | Achter | Achter | Achter | Achter |
Adaptieve onderstelregeling | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (DCC) |
Progressieve stuurbekrachtiging | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Veiligheid en Assistentie | |||||||
Parkeerassistent | Basis | Camera | Basis | Park Assist Plus | Basis | Park Assist Plus | Park Assist Pro |
Diefstalalarm | Nee | Nee | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Comfort | |||||||
Klimaatregeling | 1-zone | 2-zone | 1-zone | 2-zone | 1-zone | 2-zone | 2-zone |
Keyless Access | Nee | Nee | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Regensensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Laadapparatuur | |||||||
Mode 3 laadkabel | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
CCS-aansluiting snelladen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Garantie en Service | |||||||
Fabrieksgarantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Hoogspanningsbatterij garantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Onderhoud en APK | Tot en met 5 jaar | Tot en met 5 jaar | Tot en met 5 jaar | Tot en met 5 jaar | Tot en met 5 jaar | Tot en met 5 jaar | Tot en met 5 jaar |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
19-inch ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zwart) | Zomerset met Continental-banden | โฌ2.134 | |
19-inch ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zwart) | Winterset met Continental-banden | โฌ2.434 | |
19-inch ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zwart) | All-season set met Continental-banden | โฌ2.209 | |
19-inch ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zilver) | Zomerset met Continental-banden | โฌ2.134 | |
19-inch ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zilver) | Winterset met Continental-banden | โฌ2.434 | |
19-inch ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zilver) | All-season set met Continental-banden | โฌ2.209 | |
20-inch ‘Seoul’ lichtmetalen velgen (donker grafiet mat, glanzende afwerking) | Zomerset met Continental-banden | โฌ2.739 | |
20-inch ‘Seoul’ lichtmetalen velgen (donker grafiet mat, glanzende afwerking) | Winterset met Continental-banden | โฌ3.739 | |
20-inch ‘Seoul’ lichtmetalen velgen (donker grafiet mat, glanzende afwerking) | All-season set met Continental-banden | โฌ3.439 | |
Dynamic LED-knipperlichten | Voor zijspiegels | โฌ389 | |
Comfort en Bescherming | |||
Raamzonneschermen | 3-delige set | โฌ269 | |
Interieurbeschermingspakket | 5-delige rubbermatset | โฌ100 | |
Eco-lederen interieur | CO2-neutraal geproduceerd, diverse kleuren beschikbaar | Vanaf โฌ1.895 | |
Zitverwarming | Voor 2 voorstoelen (met leren interieur) | โฌ399 | |
Transport | |||
Volkswagen Compact II fietsdrager | Vouwbaar, geschikt voor twee fietsen | โฌ579 | |
Trekhaak | Voor fietsdrager (niet voor 77kWh batterijmodellen) | Prijs niet gespecificeerd | |
Opladen en Connectiviteit | |||
Type 2 laadkabel (230V) | Voor thuisgebruik, max 2,3 kW, 6 meter lang | โฌ239 | |
‘HELICES’ mode 3 laadkabel | Voor wandcontactdoos of openbare laadpalen, 3-fase 20A, 11 kWh, 5 meter | โฌ299 | |
USB-C naar Apple lightning laadkabel | 30 cm lengte | โฌ39 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Aanvullende informatie |
---|---|---|---|
Assistance Pakket | – Achteruitrijcamera (Achterzicht) – Sleutelloze toegang en start systeem (Keyless Access) – Diefstalalarmsysteem – Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) – Parkeerassistent (Park Assist Plus) – Verlichte deurgrepen | โฌ1.350 | Standaard op Pro Business en Pro S Business uitvoeringen |
Assistance Pakket Plus | Alle functies van het Assistance Pakket, plus: – 360-graden camera (Area View) – Travel Assist (incl. “Emergency Assist”) – Dodehoekdetectie (Side Assist) – Externe sfeerverlichting (logo-projectie) – Parkeerassistent (Park Assist Plus) incl. Remote Park Assist – Geheugenfunctie voor Parkeerassistent (Trained Park Assist) | โฌ1.420 | Beschikbaar als optie op Pro Business en Pro S Business uitvoeringen |
Design Pakket | – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Verbindende LED-strip tussen koplampen – Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) – LED achterlichten, premium versie incl. dynamische knipperlichten – Achter- en achterzijruiten getint, 65% lichtabsorberend | Inbegrepen in Pro Business en Pro S Business uitvoeringen | |
Sport Pakket | – Adaptieve chassisregeling (Dynamic Chassis Control) – Progressieve stuurinrichting (Progressive Steering) | โฌ1.130 | Optioneel voor alle uitvoeringen |
Comfort Pakket | – Automatische airconditioning (Climatronic), 2-zone – Verwarmde voorstoelen – Verwarmd stuurwiel, multifunctioneel en met leer omhuld – Navigatie ‘Discover Pro’ (30,5 cm), 4+1 luidsprekers – Telefoonvoorbereiding Plus, inclusief draadloos opladen | โฌ1.640 โฌ1.400 (voor Pro S) | Standaard op Pro Business en Pro S Business uitvoeringen |
Interieur Style Pakket | – ‘ArtVelours’ bekleding – Ergo-Active stoelen, elektrisch verstelbaar incl. geheugenfunctie – Augmented reality head-up display – Externe sfeerverlichting (logo-projectie) – Interne sfeerverlichting (30 kleuren instelbaar) – Verwarmde voorstoelen – Voorste lendensteunen, elektrisch verstelbaar met massagefunctie – Verwarmde, geluids- en warmte-isolerende voorruit | โฌ2.680 | Optioneel voor alle uitvoeringen |
Interieur Style Pakket Plus | Alle functies van het Interieur Style Pakket, plus: – Topsportstoelen, elektrisch verstelbaar incl. geheugenfunctie – High-end audiosysteem Beatsยฎ – 6-kanaals versterker met zes luidsprekers en subwoofer (400 Watt) | โฌ4.580 | Optioneel voor Pro Business en Pro S Business uitvoeringen |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 VW ID.3 hatchback EV Te Kopen?
De vernieuwde 2024 Volkswagen ID.3 is een grote sprong voorwaarts voor Volkswagens elektrische voertuiglijn. Als spirituele opvolger van de iconische Golf streeft de ID.3 ernaar Volkswagens reputatie voor kwaliteit en praktisch gebruik te combineren met geavanceerde EV-technologie. Deze tussentijdse update pakt veel van de kritiekpunten op het eerste model aan, voornamelijk de interieurkwaliteit en softwarefunctionaliteit.
De ID.3 is gebaseerd op Volkswagens specifieke MEB elektrische voertuigplatform, dat een optimale indeling en gewichtsverdeling mogelijk maakt. De facelift behoudt de compacte buitenafmetingen van het origineel, met een lengte van 4,26 meter (168 inch), waardoor hij precies in het C-segment valt, waar hij moet concurreren met zowel andere elektrische auto’s als auto’s met verbrandingsmotor in de zeer populaire compacte hatchback-klasse.
Volkswagen heeft het ID.3-assortiment voor de facelift vereenvoudigd en biedt drie belangrijke batterijopties aan. De instapversie Pure Oranje Edition komt met een 52 kWh (netto) batterij en een 125 kW (170 pk) elektromotor en is goed voor een WLTP-bereik tot 388 km. De Pro en Pro Business uitvoeringen zijn uitgerust met een grotere 59 kWh (netto) batterij en een krachtigere 150 kW (204 pk) motor, waardoor het bereik wordt verhoogd tot respectievelijk 434 km en 432 km. De topversies Pro S en Pro S Business hebben het grootste batterijpakket (77 kWh netto), ook gekoppeld aan de 150 kW (204 pk) motor, en halen een WLTP-bereik tot 557 km.
De facelift brengt enkele subtiele maar zeer mooie wijzigingen in het exterieurontwerp met zich mee, wat resulteert in een volwassener en conservatiever uiterlijk. De meest opvallende verandering is het wegwerken van het zwarte paneel onder de voorruit, waardoor de voorkant van de auto er veel strakker uitziet. Nieuwe bumperontwerpen, optionele matrix LED-koplampen en bijgewerkte wielopties maken de ID.3 nog aantrekkelijker.
In het interieur heeft VW een van de belangrijkste klachten over de oude auto aangepakt door de materialen en het algehele gevoel van het interieur te upgraden. Sommige harde kunststoffen zijn er nog steeds, maar er is een aanzienlijke verbetering in de gebieden waarmee de passagiers het meest in contact komen. Het infotainmentsysteem heeft ook een software-update gekregen maar heeft nog steeds enkele gebruiksproblemen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De VW ID.3 draait volledig om het aanbieden van een reeks elektrische aandrijflijnen die passen bij verschillende rijstijlen en behoeften. Elke versie wordt aangedreven door een efficiรซnte elektromotor op de achteras, die gekoppeld is aan een automatische transmissie met รฉรฉn versnelling. Deze opstelling maakt alles zeer eenvoudig en zeer efficiรซnt, en de ID.3 reageert zeer direct. En hij heeft achterwielaandrijving, dus hij voelt sportief aan, bijna zoals de oude muscle cars, maar met alle voordelen van elektrische aandrijving.
Beginnend met de Black Edition en Pure Business, start je het elektrisch rijden met een 52 kWh batterij. Deze is gekoppeld aan een 125 kW (170 pk) motor die direct 310 Nm koppel levert. De Black Edition heeft een WLTP-bereik van 384 km, terwijl de Pure Business variant 387 km haalt. Hoewel het de basismodellen zijn, zijn het geen langzame auto’s – ze accelereren van 0-100 km/u in slechts 8,2 seconden en halen een topsnelheid van 160 km/u (elektronisch begrensd).
Stap je over naar de Pro en Pro Business, dan krijg je een grotere 59 kWh batterij. Deze modellen komen met een 150 kW (204 pk) motor, en nog steeds dezelfde 310 Nm koppel. Dit extra vermogen betekent betere acceleratie, waarbij 100 km/u vanuit stilstand in slechts 7,6 seconden wordt bereikt. De Pro heeft een WLTP-bereik van 434 km, terwijl de Pro Business 432 km haalt, waardoor ze geschikt zijn voor langere ritten maar nog steeds zeer praktisch blijven.
Voor nog meer bereik bieden de Pro S en Pro S Business een enorme 77 kWh batterij, terwijl de GTX Performance beschikt over een 79 kWh batterij. De Pro S-varianten behouden de 150 kW (204 pk) motor, terwijl de GTX Performance een indrukwekkende 240 kW (326 pk) levert. De Pro S modellen hebben een bereik van 557 km (Pro S) en 556 km (Pro S Business), terwijl de GTX Performance 595 km haalt. Ze zijn ideaal voor de langeafstandsreiziger of zelfs voor iemand die gewoon de zekerheid wil hebben van een groot bereik. De Pro S modellen halen een topsnelheid van 160 km/u en 0-100 km/u in 8,2 seconden, terwijl de GTX Performance een topsnelheid van 200 km/u heeft en in slechts 5,7 seconden naar 100 km/u sprint.
Alle ID.3-varianten komen met geavanceerde batterijbeheer- en laadsystemen. De 52 kWh modellen hebben DC-snelladen tot 145 kW, de Pro-modellen kunnen 165 kW aan, de Pro S-modellen gaan tot 175 kW, en de GTX Performance haalt zelfs 185 kW. Onder perfecte omstandigheden kunnen de snelste varianten van 10% naar 80% in 24 minuten. AC-laden is ook sterk, waarbij de Pure modellen 7,2 kW ondersteunen en alle andere varianten tot 11 kW, dus het is geen probleem om thuis op te laden of bij elk laadpunt tijdens het parkeren overdag.
En de transmissie met รฉรฉn versnelling in de ID.3. Anders dan traditionele auto’s met meerdere versnellingen, gebruikt de elektromotor van de ID.3 een enkele reductieversnelling. Dit zorgt voor gemakkelijk rijden, geen schakelen of iets dergelijks. Het effect is een zeer soepele en plezierige rijervaring, of het nu op stadswegen of snelwegen is, dankzij het continue vermogen en het directe koppel van de elektromotor.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De ID.3 EV maakt gebruik van een remsysteem dat regeneratief remmen combineert met conventionele wrijvingsremmen. In normale rijmodi resulteert het loslaten van het gaspedaal in mild regeneratief remmen, waardoor de auto kan uitrollen en de efficiรซntie wordt gemaximaliseerd. Voor degenen die de voorkeur geven aan sterkere regeneratie, kan een “B”-modus worden ingeschakeld via de versnellingskeuzeknop, die een meer uitgesproken vertragingseffect geeft bij het loslaten van het gaspedaal.
Hoewel het regeneratieve remsysteem over het algemeen effectief is, vonden we de overgang tussen regeneratief en wrijvingsremmen enigszins inconsistent. Zelfs bij zeer lage snelheden heeft het rempedaal een grote “dode zone” voordat er daadwerkelijk vertraging optreedt. Het duurt even om eraan te wennen en maakt het in eerste instantie moeilijk om te stoppen in het verkeer.
In werkelijkheid hebben de wrijvingsremmen meer dan genoeg remkracht voor het gewicht en de prestatiemogelijkheden van de ID.3 hatchback. Maar de achterremmen zijn trommels, geen schijven. Dit klinkt enigszins archaรฏsch, maar Volkswagen stelt dat trommelremmen perfect geschikt zijn voor de achteras van een EV, aangezien het meeste remmen toch door regeneratie gebeurt. Trommelremmen worden gebruikt omdat ze de behoefte aan onderhoud verminderen en de mogelijkheid van roestende remmen elimineren in het geval dat ze niet veel worden gebruikt.
Besturing En Ophanging
De besturing van de ID.3 is een goede balans tussen te los en te strak. De lichte besturing maakt het gemakkelijk om te sturen en te parkeren in de stad. Hij heeft ook een ongelooflijke draaicirkel, nog een voordeel van de achterwielaandrijving, waardoor het nog meer een stadsauto is.
De besturing wordt zwaarder bij hogere snelheden, maar voelt stabiel en veilig aan. Het mist de tactiele feedback die sommige sportievere auto’s hebben, maar het past heel goed bij het doel van de ID.3 EV als comfortabele en efficiรซnte pendelauto.
De balans van de ophanging is echter behoorlijk goed, een goede afweging tussen comfort en handling. De standaard ophanging is ook echt fijn, het absorbeert alle oneffenheden in de weg, en toch houdt het tegelijkertijd de carrosserie onder controle in een bocht. Voor degenen die echt iets geavanceerders willen, heeft Volkswagen ook Dynamic Chassis Control (DCC), een adaptief ophangingssysteem.
De DCC (Dynamic Chassis Control) stelt de bestuurder in staat om de ophangingskarakteristieken aan te passen via de rijmodusselector. De “Comfort”-modus maakt de rit veel zachter en is goed voor lange ritten op de snelweg. De “Sport”-modus maakt alles stijver, zonder overhellen van de carrosserie, en de auto lijkt รฉรฉn te worden met de weg. De “Individual”-modus betekent een persoonlijke setup waarbij bestuurders de ophanging, besturing en gaspedaalrespons kunnen aanpassen aan hun eigen voorkeuren.
De ID.3 heeft wel wat gewicht (vanwege het grote batterijpakket), maar hij neemt bochten veel beter dan verwacht. De in de vloer gemonteerde batterij houdt het zwaartepunt laag en beperkt daardoor het overhellen van de carrosserie. De balans van de achterwielaandrijving is goed in krappe bochten, en de auto roteert zeer gemakkelijk en voorspelbaar rond zijn as.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Volkswagen ID.3 hatchback biedt verschillende bandopties voor zijn verschillende uitvoeringen, elk afgestemd op de elektrische aandrijflijn en ter verbetering van de algemene prestaties. Banden zijn zo’n belangrijk onderwerp bij de ID.3 omdat ze invloed hebben op alles, van efficiรซntie en bereik tot wegligging en rijcomfort. Volkswagen heeft handig elke uitvoering gekoppeld aan een band- en wielcombinatie die precies de juiste balans lijkt te bieden voor bestuurders.
De Pure Oranje Edition begint met 18-inch stalen velgen en 215/55 R18 banden. Deze setup biedt een goede rit en brandstofefficiรซntie vanwege de grotere zijwanden, die oneffenheden in de weg veel beter opvangen dan kleinere zijwanden. Het Pro-niveau deelt ook de 18-inch wielen, dus het rijgevoel is hetzelfde voor de basismodellen. Deze banden hebben een lage rolweerstand, wat een goede zaak is bij een elektrisch voertuig omdat het het bereik maximaliseert terwijl er nog steeds goede grip en veiligheid wordt geboden.
De volgende stap is de Pro Business, die je upgradet naar 18-inch “East Derry” lichtmetalen velgen maar nog steeds op 215/55 R18 banden rijdt. Het zijn wel lichtmetalen velgen, dus ze zien er wat scherper uit en ze verminderen enigszins het onafgeveerde gewicht van het voertuig, wat zou moeten zorgen voor betere handling. Voor degenen die iets sportiever willen, heeft de Pro Oranje Edition 19″ “Wellington” lichtmetalen velgen in zwart met iets lagere 215/50 R19 banden. Deze configuratie verbetert de stuurrespons en stabiliteit in bochten, maar wel ten koste van enig rijcomfort.
Aan de top van de lijn komen de Pro S en Pro S Business uitvoeringen met 20-inch ‘Sanya’ lichtmetalen velgen en nog lagere 215/45 R20 banden. Deze banden, bekend als ‘Airstop’, zijn waarschijnlijk ontworpen om de bandenspanning te behouden en het risico op lekke banden te verminderen. De grotere wielen en lagere banden geven de meest precieze handling en meest directe stuurreactie van het ID.3-gamma. Maar onthoud dat deze configuratie het elektrische bereik enigszins kan verminderen vanwege de toegenomen rolweerstand.
Volkswagen biedt ook verschillende wiel- en bandenpakketten aan als accessoires, waarmee je je ID.3 kunt aanpassen voor seizoens- of rijstijldoeleinden. Bijvoorbeeld, 19″ “Loen” lichtmetalen velgen in zwart of zilver zijn beschikbaar met Continental banden in zomer-, winter- en all-season configuraties. En voor degenen die alleen het beste willen in stijl en prestaties, zijn er ook 20-inch “Seoul” lichtmetalen velgen in donker grafiet mat met een glanzende afwerking verkrijgbaar, compleet met Continentals. Deze accessoires stellen je in staat om je rit aan te passen terwijl je veilig en stijlvol blijft, ongeacht de weersomstandigheden, het hele jaar door.
Interieur Uiterlijk
In de vernieuwde ID.3 EV is het interieur getransformeerd tot een veel aangenamere plek om te zijn, en het is duidelijk dat VW heeft geluisterd naar veel van de eerdere kritiek. Het is duidelijk dat VW heeft geluisterd naar zijn consumenten en zich heeft geconcentreerd op betere materialen en algemene pasvorm en afwerking. Het resultaat is een cabine die meer premium aanvoelt en zijn prijskaartje waardig is, hoewel het misschien niet helemaal het luxeniveau haalt vergeleken met sommige high-end concurrenten.
Het eerste dat opvalt aan de ID.3 als je instapt is het minimalisme. Het dashboard is clean en minimalistisch, met een groot 12-inch infotainmentscherm dat domineert. Dit scherm is nu iets naar de bestuurder toe gekanteld, waardoor het gemakkelijker te zien en te gebruiken is. Achter het stuurwiel bevindt zich een digitaal instrumentencluster dat alle belangrijke informatie geeft, maar het is wel wat eenvoudig vergeleken met sommige meer uitgebreide setups in andere auto’s.
De facelift heeft de kwaliteit van materialen zeker verbeterd. Het bovenste dashboard en de deurpanelen zijn nu bekleed met soft-touch materialen, en dat zijn de plekken die je het meest aanraakt, waardoor het meer premium aanvoelt. Het stuurwiel voelt prettig aan; het is volledig bekleed met leer (niet echt, het is kunstleer) en het heeft al deze touch-bedieningen voor de radio en dergelijke. Deze touch-bedieningen kunnen echter wat lastig te gebruiken zijn tijdens het rijden en het kan even duren om eraan te wennen. Lager zijn er hardere kunststoffen, maar ze voelen niet goedkoop aan; ze voelen solide en duurzaam.
De stoelen zijn ook geรผpgraded. Hogere uitvoeringen hebben nu sportstoelen met geweldige ondersteuning en comfort, met geรฏntegreerde hoofdsteunen en een mooi microfiber materiaal. Zelfs de basisstoelen zijn comfortabel genoeg voor langdurig rijden. En daaraan toegevoegd ondersteunen alle gerecyclede materialen die in de auto worden gebruikt de “groene” missie van de ID.3, zonder compromissen te sluiten op het gebied van kwaliteit of uiterlijk.
Ambianceverlichting verbetert de sfeer in de cabine echt. Er is ook deze programmeerbare LED-strip die over het dashboard en in de deurpanelen loopt, zodat je de “sfeer” kunt instellen met verschillende kleuren. Deze verlichting, samen met de grote ramen en het beschikbare panoramadak, maakt het zeer licht en modern. ’s Nachts voegt het een vleugje luxe toe die verrassend is gezien de mainstream prijsstelling van de ID.3. Zelfs de lagere basisuitvoeringen hebben een 10-kleuren ambianceverlichtingssysteem, en de hogere uitvoeringen, vooral met het interieurstijlpakket, krijgen een 30-kleuren systeem. De verlichting is niet alleen stijlvol maar heeft in sommige uitvoeringen ook verlichte deurgrepen.
Opbergruimte in de ID.3 is goed doordacht. De middenconsole zweeft, en er is open opbergruimte eronder, perfect voor grotere items zoals handtassen of waterflessen. De cabine heeft grote deurvakken en verschillende hoekjes en gaatjes voor kleinere items. Het algemene ontwerp is zeer functioneel, modern en echt mooi om te zien.
Voor degenen die wat meer luxe en technologie willen, is er het Interior Style Package en het Interior Style Package Plus, die veel upgrades bevatten. Deze hebben ook “ArtVelours” bekleding, wat een mooie touch geeft aan het interieur. Het Plus-pakket voegt sportstoelen toe die meer ondersteuning bieden tijdens het rijden, een augmented reality head-up display, en een superieur Beatsยฎ geluidssysteem met zichtbare luidsprekers. Deze toevoegingen maken de cabine van de ID.3 zo premium en hightech als sommige luxevoertuigen, waardoor je het interieur naar je smaak kunt aanpassen.
Exterieur Uiterlijk
De 2024 Volkswagen ID.3 facelift brengt enkele mooie aanpassingen aan het exterieur, wat resulteert in een verfijnder en volwassener uiterlijk terwijl de kenmerkende elektrische uitstraling behouden blijft. Een belangrijke verandering is het ontbreken van een zwart paneel onder de voorruit. Deze update maakt de voorkant strakker en conventioneler, wat tegemoet komt aan enkele zorgen dat het originele ontwerp wat te eigenzinnig of controversieel was.
De nieuwe voorbumper heeft een grotere luchtinlaat. Dit zijn meestal nep-inlaten (elektrische voertuigen hebben veel minder koeling nodig) maar ze voegen wel een mooie sportieve flair toe aan het algemene uiterlijk van de auto. De koplampen behouden hun algemene vorm, maar hebben nu de optie van matrix LED-technologie, die naast het verbeteren van de zichtbaarheid, een meer luxueuze touch geeft. Er is ook een coole LED-strip die tussen de koplampen loopt zodat de ID.3 een unieke dagrijverlichting-signatuur heeft.
Aan de zijkant behoudt de ID.3 zijn compacte hatchback-proporties met korte overhangen en een lange wielbasis, een kenmerk van zijn elektrische ontwerp. De nieuwe facelift brengt nieuwe wielontwerpen, waaronder enkele zeer mooi ogende 20″ exemplaren die de wielkasten echt mooi vullen. Een coole karakterlijn loopt langs de zijkant om wat pit te geven aan het gladde exterieur, waardoor de auto lijkt te bewegen zelfs als hij gewoon geparkeerd staat.
De achterkant krijgt ook enkele updates. De achterlichten hebben nu een complexer LED-patroon en hebben een onderscheidend X-vormig remlichtontwerp. Ze hebben ook deze schattige kleine “welkom” of “tot ziens” animatie wanneer je de auto vergrendelt of ontgrendelt, een leuk technisch aspect. De achterbumper is licht aangepast met een meer uitgesproken diffuser, wat hint naar de elektrische aard van de auto.
Het uitgebreide kleurenpalet is een van de andere mooie, nieuwe toevoegingen. De kleur die eruit springt is het “Dark Olivine Green”. Het ziet er sophisticated uit en voegt een elegante touch toe. Deze kleur past zeer goed bij het zwarte dak en A-stijlen — een zeer scherpe two-tone look. Er zijn ook andere kleuren beschikbaar, van subtiele zilver- en grijstinten tot levendige blauwen en roden, zodat je de ID.3 echt je eigen kunt maken.
De vernieuwde ID.3 is een uitstekende mix van futuristisch elektrisch ontwerp en traditionele Volkswagen. Het is duidelijk een lid van de ID-familie met hints van de ID.4 en ID.5, maar behoudt nog steeds een kleine, stadsvriendelijke aanwezigheid. Deze aanpassingen tonen sommige van de meer radicale aspecten van het originele ontwerp wat af, en als gevolg daarvan ziet de ID.3 er verfijnder uit en zou mogelijk een breder scala aan klanten kunnen aantrekken.
Comfort En Gemak
De VW ID.3 legt grote nadruk op comfort en gemak, waarbij ervoor gezorgd wordt dat elke rit een aangename ervaring is voor zowel jou als je passagiers. Ongeacht welk niveau je krijgt, van de basis Pure Oranje Edition tot de Pro S Business, ze hebben echt doordachte details die het comfortabel en gemakkelijk te gebruiken maken.
Klimaatbeheersing is een van de beste eigenschappen van elke ID.3. Alle modellen hebben automatische klimaatbeheersing, maar de basismodellen hebben slechts รฉรฉn zone. Als je voor de Pro Business of Pro S Business gaat, krijg je het geรผpgradede 2-zone systeem (Climatronic). Niet alleen dat, maar het laat jou en de passagier voorin je eigen temperatuur instellen, zodat iedereen comfortabel kan zijn, of het nu 0 graden buiten is of 40.
Wat de stoelen betreft, bezuinigt de ID.3 niet. Alle uitvoeringen bieden standaard in hoogte verstelbare voorstoelen. Als je echter kiest voor de Pro Business of Pro S Business, krijg je de Ergo-Active stoelen, met elektrische verstelbaarheid en geheugenfunctie. Deze stoelen hebben ook elektrisch verstelbare lendensteun en een massageoptie, waardoor ze veel prettiger zijn voor langere ritten. Sommige interieurs komen zelfs met verwarmde stoelen, wat geweldig zou zijn op die koude ochtenden.
Een ander ding waarin de ID.3 uitblinkt is het stuurwiel. Alle modellen hebben een met leer bekleed, multifunctioneel stuurwiel, zodat je alle nodige bedieningselementen binnen handbereik hebt. Op de hogere uitvoeringen of met bepaalde pakketten kun je een verwarmd stuurwiel krijgen, wat echt fijn is als het buiten koud is.
Zelfs het gemak strekt zich uit tot de manier waarop je de ID.3 binnengaat en start. De basismodellen hebben een normale sleutel, maar de hogere uitvoeringen hebben Keyless Access, wat het echt handig maakt om in te stappen en de auto te starten zonder je sleutel tevoorschijn te hoeven halen. Ze komen ook met een anti-diefstal alarmsysteem in de Pro Business en Pro S Business uitvoeringen.
De ID.3 is ook ontworpen met praktisch gebruik in het achterhoofd. Alle modellen hebben een verlengde middenconsole met een verlichte opbergvak en twee bekerhouders. De achterbank is veelzijdig, met een 60/40 neerklapbaar ontwerp en een middenarmsteun met doorlaadmogelijkheid, waardoor het gemakkelijk is om langere items te vervoeren terwijl er nog steeds ruimte is voor achterpassagiers.
Een ding dat eruit springt is de beschikbaarheid van een panoramadak. Het brengt veel licht binnen en laat de cabine veel ruimer lijken. Het zit vast op zijn plaats om windgeruis te verminderen wanneer je echt hard rijdt, en er is een kleine elektrische zonnescherm om het interieur koel te houden wanneer het echt zonnig is buiten.
Wat betreft technologie komt de ID.3 met het “Ready to Discover” infotainmentsysteem in de lagere uitvoeringen, en het “Discover Pro” systeem in de hogere uitvoeringen. Je krijgt functies zoals draadloze App-Connect smartphone-integratie, spraakbediening, en zelfs draadloos telefoon opladen in sommige uitvoeringen. Voor de meest hightech optie is er een beschikbare augmented reality head-up display die belangrijke informatie direct in je gezichtsveld projecteert.
Ten slotte wordt er goed gezorgd voor zichtbaarheid en parkeergemak. Alle modellen hebben voor- en achterparkeersensoren, regensensoren, en een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Hogere uitvoeringen en sommige pakketten bevatten echter een achteruitrijcamera, een 360-graden Area View camerasysteem, en Park Assist Plus, die daadwerkelijk voor je stuurt tijdens het parkeren. Al deze functies maken manoeuvreren en parkeren een fluitje van een cent.
Veiligheid En Beveiliging
De 2024 Volkswagen ID.3 legt echt de nadruk op het veilig en beveiligd houden van je, met een verscheidenheid aan functies die ontworpen zijn om iedereen binnenin te beschermen en ongelukken te helpen voorkomen. Hij is gebouwd op Volkswagens MEB-platform, dat specifiek is ontworpen voor elektrische voertuigen. Dit platform geeft niet alleen een veel ruimere cabine maar verbetert ook de crashveiligheid. Het batterijpakket is onder de vloer geplaatst, wat het zwaartepunt verlaagt en de auto zeer stabiel maakt.
Alle ID.3’s bevatten een uitgebreid actief veiligheidspakket. Front Assist, dat Forward Collision Warning en Autonomous Emergency Braking omvat, detecteert het verkeer voor je en waarschuwt je voor mogelijke botsingen. Indien nodig neemt het de controle over en remt het om een botsing te vermijden of de impact ervan te verminderen. Ook standaard is Lane Assist, die je gecentreerd houdt in je rijstrook en subtiel stuurt wanneer je begint af te dwalen.
De andere standaardfunctie op alle modellen is Adaptive Cruise Control (ACC). Het handhaaft een constante snelheid en volgafstand tot de auto voor je, en het werkt naadloos in het verkeer. Travel Assist komt alleen op de hogere uitvoeringen en enkele optiepakketten. Dit maakt ACC nog beter door rijstrookbehoud en semi-autonoom rijden op snelwegen toe te voegen, waardoor lange ritten wat minder stressvol worden.
De ID.3 blinkt ook uit in zijn verlichtingstechnologie. Elke uitvoering heeft LED-koplampen, maar de hogere uitvoeringen hebben het nieuwe LED Matrix (IQ.Light) systeem. Deze slimme verlichting past je grootlicht aan om andere bestuurders niet te verblinden terwijl de weg goed verlicht blijft. Het heeft ook Dynamic Light Assist, zodat de spreiding van het licht nog veel preciezer is.
Een coole functie is de augmented reality head-up display. Het projecteert navigatie-instructies en andere vitale informatie direct op de voorruit, waardoor je je ogen op de weg kunt houden.
Voor extra beveiliging komen alle uitvoeringen met een elektronische motorstartonderbreker. Als je echter kiest voor de Pro Business of Pro S Business, krijg je ook een anti-diefstal alarmsysteem. Daarnaast komt het met Car2X-technologie, waarmee de ID.3 kan communiceren met andere voertuigen en infrastructuur om verkeersomstandigheden en gevaren in real-time te melden. Dit kan helpen ongevallen te voorkomen voordat ze zelfs gebeuren. Andere coole veiligheidsfuncties zijn verkeersbordherkenning en vermoeidheidsdetectie van de bestuurder, die laten zien hoe toegewijd Volkswagen is om de ID.3 een veilige auto voor iedereen te maken.
Hoe Rijdt Het?
Hij is zeer comfortabel op de weg en het is een zeer plezierige auto om te besturen. De elektromotor heeft direct koppel, dus hij trekt erg goed op, vooral bij het wegrijden vanuit stilstand. Niet dat hij langzaam is, maar vergeleken met sommige meer prestatiegerichte EV’s is hij misschien niet zo snel. Het inhalen en invoegen zijn echter zelfverzekerde ondernemingen met meer dan genoeg vermogen in reserve.
Hij heeft een echt laag zwaartepunt (vanwege het in de vloer gemonteerde batterijpakket), wat zeer stabiele en voorspelbare besturing betekent. De ID.3 neemt bochten echt goed met bijna geen overhellen van de carrosserie. De achterwielaandrijving voegt een vleugje dynamiek toe, waardoor de auto mooi kan draaien in enkele echt krappe bochten.
Een andere coole eigenschap van de ID.3 is zijn korte draaicirkel. Het maakt een groot verschil in de stad met parkeren en door kleine ruimtes manoeuvreren. Dan is er de lichte besturing tijdens langzaam rijden; de ID.3 is een geweldige auto om in de stad te hebben ondanks zijn compacte formaat.
Op de snelweg komt de ID.3 tot een comfortabele cruise. Wind- en weggeluid zijn minimaal, maar er is zeker merkbaar bandengeruis over meer gestructureerde oppervlakken, vooral met de grotere wielopties. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie werken samen om lange ritten veel minder stressvol te maken voor de bestuurder.
Er zijn vier verschillende rijmodi (Eco, Comfort, Sport en Individual) die je in staat stellen de “persoonlijkheid” van de auto aan te passen aan je stemming of wat je aan het doen bent. Sport-modus maakt het gaspedaal responsiever en de besturing wat stijver, en Eco-modus bespaart de meeste energie voor de meeste kilometers.
Het enige nadeel is het gevoel van het rempedaal. Het is niet erg soepel van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen, en er is deze enorme “dode zone” aan het begin van de pedaalweg. Het vergt wat gewenning en kan in het begin leiden tot wat schokkerigheid in het verkeer.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Hij heeft een fatsoenlijk formaat kofferbak van 385 liter met de achterbank omhoog, die kan worden uitgebreid tot 1.267 liter met de achterbank neergeklapt. Hoewel het niet de beste in zijn klasse is, is het meer dan voldoende voor bijna alle praktische doeleinden en kan het zich goed meten met veel ICE (Internal Combustion Engine) concurrenten in de compacte hatchback-divisie.
De kofferbakopening is breed en laag, waardoor het gemakkelijk is om grotere items te laden. De 60/40 neerklapbare achterbank maakt het mogelijk om langere items te vervoeren zonder de mogelijkheid van een achterpassagier op te offeren. Het heeft een in hoogte verstelbare kofferbakvloer, die een vlakke laadruimte creรซert met de stoelen neergeklapt of een verborgen opbergruimte eronder biedt.
Het enige kleine nadeel is dat hij geen voorklep heeft, of “frunk” zoals sommige elektrische auto’s het noemen. Volkswagen heeft deze ruimte gebruikt voor verschillende voertuigcomponenten om de passagiersruimte te maximaliseren.
De kofferbak is prettig omdat hij tashaken, een 12V-aansluiting en bevestigingspunten voor lading heeft. Ook kan de hoedenplank worden verwijderd en onder de kofferbakvloer worden opgeborgen wanneer deze niet in gebruik is, wat de algehele flexibiliteit van de ruimte vergroot.
Comfort Achterbank
Het achterbank-gedeelte van de Volkswagen ID.3 facelift toont de voordelen van zijn specifieke elektrische voertuigplatform. Zonder een conventionele aandrijflijntunnel is de hele vloer vlak, wat een substantieel verschil maakt in de hoeveelheid beenruimte achterin. Dit is vooral duidelijk op de middelste zitplaats waar passagiers niet langer te maken hebben met een grote transmissietunnel.
De beenruimte achterin is royaal, vooral gezien de compacte buitenafmetingen van de ID.3. Volwassenen van gemiddelde lengte hebben volop knie- en voetruimte, zelfs als de mensen voor hen lang zijn. Deze ruimte kan worden toegeschreven aan Volkswagens efficiรซnte verpakking van de elektrische aandrijflijncomponenten om het interieurvolume te maximaliseren.
Hoofdruimte achterin is over het algemeen voldoende, maar wordt enigszins beperkt in modellen met het panoramadak. Lange passagiers kunnen merken dat hun hoofd tegen de dakbekleding komt, vooral op de buitenste stoelen waar het dak wat laag loopt. Echter, men moet opmerken dat het panoramadak veel licht binnenlaat, wat door veel passagiers zal worden gewaardeerd.
De zitkussens zelf zijn behoorlijk comfortabel en bieden goede ondersteuning voor langere ritten. De rugleuning staat in een goede hoek en zit tussen rechtop en achterover leunen in. De buitenste stoelen zijn gevormd om wat zijdelingse steun te bieden, wat helpt om passagiers op hun plaats te houden tijdens het bochtenwerk.
Een belangrijke overweging voor potentiรซle kopers is de zitcapaciteit. In de Pro-versie met de kleinere 58 kWh batterij biedt de ID.3 plaats aan vijf personen. Maar de Pro S-versie met de grotere 77 kWh batterij heeft slechts vier zitplaatsen omdat hij te zwaar is. Dat is een grote overweging voor gezinsgebruik of voor iedereen die regelmatig vijf mensen vervoert.
Wat voorzieningen betreft zijn de achterstoelen van de ID.3 goed uitgerust. Er zijn twee USB-C-oplaadpunten om passagiers te accommoderen die tijdens lange ritten hun apparaten moeten opladen. De deurvakken zijn royaal bemeten en bieden handige opbergruimte voor waterflessen en andere items. Vijfpersoonsmodellen hebben een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders voor het comfort van de buitenste passagiers.
Installatie van een kinderzitje is gemakkelijk met ISOFIX-bevestigingspunten op de naar buiten gerichte achterstoelen. De achterdeuren openen wijd, en de zitpositie is hoog, wat het veel gemakkelijker maakt om kinderzitjes te installeren en verwijderen dan in sommige lagere auto’s. Echter, drie kinderzitjes naast elkaar op de achterbank zou wat krap kunnen zijn, aangezien de auto relatief breed is.
Het enige kleine nadeel van het achterbank-gedeelte is dat het geen eigen ventilatieopeningen heeft. De klimaatregeling van de ID.3 is over het algemeen goed in het op een comfortabele temperatuur houden van de hele cabine, maar achterpassagiers hebben geen daadwerkelijke controle over de lucht. Dat zou van invloed kunnen zijn op het comfort in extreem heet of koud weer, maar voor een normaal klimaat zou dat niet echt een probleem zijn.
Prijsstructuur van 2024 Volkswagen ID.3
Uitvoering | Batterijcapaciteit | Vermogen | Actieradius (WLTP) | Basisprijs (โฌ) | Prijs rijklaar* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|
Black Edition | 52 kWh | 125 kW / 170 pk | 384 km | 33.860 | 34.990 |
Pure Business | 52 kWh | 125 kW / 170 pk | 387 km | 35.860 | 36.990 |
Pro | 59 kWh | 150 kW / 204 pk | 434 km | 38.850 | 39.990 |
Pro Business | 59 kWh | 150 kW / 204 pk | 432 km | 40.850 | 41.990 |
Pro S | 77 kWh | 150 kW / 204 pk | 557 km | 41.850 | 42.990 |
Pro S Business | 77 kWh | 150 kW / 204 pk | 556 km | 43.350 | 44.490 |
GTX Performance | 79 kWh | 240 kW / 326 pk | 595 km | 50.850 | 51.990 |