2024 Škoda Kodiaq Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 TSI mHEV | 1.5 TSI PHEV |
---|---|---|
Motortype | Turbocharged inline 4-cilinder, directe injectie | Turbocharged inline 4-cilinder, directe injectie |
Accu | Niet gespecificeerd | Lithium-ion, 25,7 kWh (19,7 kWh netto) |
Versnellingsbak | 7-traps DSG | 6-traps DSG |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 110 kW (150 pk) | 150 kW (204 pk) gecombineerd |
Max Koppel | 250 Nm | 350 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 TSI mHEV | 1.5 TSI PHEV |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine/Hybride |
Tankinhoud (l) | 55 | 45 |
Topsnelheid (km/u) | 207 | 210 |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV |
---|---|
Accutype | Lithium-ion |
Accucapaciteit | 25,7 kWh (19,7 kWh netto) |
Elektrisch bereik (WLTP) | 123 km |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 9 g/km |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 0,4 l/100 km |
Laadkabel | Mode 3 Type 2 voor 32A (inbegrepen) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | First Edition | Business Edition |
---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 (7 optioneel) | 5 (7 optioneel) |
Bagageruimte (5-zitconfiguratie) | 910 l (754 l voor PHEV) | 910 l (754 l voor PHEV) |
Bagageruimte (7-zitconfiguratie) | 340 l | 340 l |
Bagageruimte (met 2e rij stoelen neergeklapt) | 2.035 l | 2.035 l |
Voorstoelverstelling | Handmatig | Elektrisch voor bestuurder, handmatig voor passagier |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (voor) | Ja (voor) |
Verwarming voorstoelen | Ja | Ja |
Verwarming 2e rij stoelen | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) |
Lendensteun bestuurdersstoel | Handmatig | Elektrisch |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | N.v.t. | Ja |
Bekleding | Stof | Stof (leer optioneel) |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) |
Ambiente verlichting | LED-interieurverlichting inclusief ambiente verlichting | LED-interieurverlichting inclusief ambiente verlichting |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel panoramisch zonnedak | Optioneel panoramisch zonnedak |
Stoelen 3e rij | Optioneel, inklapbaar | Optioneel, inklapbaar |
2e rij met 3e rij optie | Met middenarmsteun | Met middenarmsteun |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 TSI mHEV | 1.5 TSI PHEV |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.665 | 1.916 |
Max. toegestane gewicht (kg) | 2.170 | 2.432 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.800 | 1.800 |
Max. kogeldruk (kg) | 100 | 100 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | 1.5 TSI mHEV | 1.5 TSI PHEV |
---|---|---|
Vanaf prijs | €44.990 (First Edition) | €48.990 (Business Edition) |
Brandstoftype | Benzine | Benzine/Hybride |
Cilinders | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cm3) | 1.498 | 1.498 |
Elektrisch bereik (gecombineerd) | – | 123 km |
Accucapaciteit | – | 25,7 kWh (19,7 kWh netto) |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 7-traps DSG automaat | 6-traps DSG automaat |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 6,0 l/100 km | 0,4 l/100 km |
CO2-uitstoot | 136 g/km | 9 g/km |
Maximaal vermogen | 110 kW (150 pk) | 150 kW (204 pk) gecombineerd |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,7 s | 8,4 s |
Maximaal koppel | 250 Nm | 350 Nm |
Topsnelheid | 207 km/u | 210 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.679 mm / 1.700 mm* |
Breedte | 1.864 mm |
Lengte | 4.758 mm |
Zadelbasis | 2.789 mm |
Draaicirkel | 11,2 m |
*De hoogte is 1679 mm, of 1700 mm met dakrails.
Aspect | First Edition | Business Edition | Tour Edition |
---|---|---|---|
Startprijs | €44.990 | €47.990 (mHEV), €48.990 (PHEV) | €45.990 |
Aandrijflijn | |||
Motor | 1.5 TSI mHEV 110kW / 150pk | 1.5 TSI mHEV 110kW / 150pk of 1.5 TSI PHEV 150kW / 204pk | 1.5 TSI mHEV 110kW / 150pk |
Transmissie | 7-traps DSG automaat | 7-traps DSG (mHEV) of 6-traps DSG (PHEV) automaat | 7-traps DSG automaat |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100 km | 6,0 l/100 km (mHEV), 0,4 l/100 km (PHEV) | 6,0 l/100 km |
CO2-uitstoot | 136 g/km | 136 g/km (mHEV), 9 g/km (PHEV) | 136 g/km |
Elektrisch bereik (PHEV) | – | 123 km | – |
Exterieur | |||
Velgen | 17″ Paget lichtmetaal | 18″ Mazeno lichtmetaal | 18″ Soira lichtmetaal |
Banden | 215/65 R17 | 235/55 R18 | 235/55 R18 |
Koplampen | LED | LED | LED |
Achterlichten | LED | LED | LED |
Mistlampen voor | LED met bochtenfunctie | LED met bochtenfunctie | LED met bochtenfunctie |
Dakrails | Zwart | Zwart | Zwart |
Buitenspiegelkappen | In carrosseriekleur | In carrosseriekleur | In carrosseriekleur |
Interieur | |||
Bekleding | Zwarte stof | Zwarte stof (leder optioneel) | Zwarte stof |
Infotainmentscherm | 10″ | 13″ met navigatie | 13″ met navigatie |
Virtual Cockpit | 10″ | 10″ | 10″ |
Klimaatregeling | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 3-zone Climatronic |
Sfeerverlichting | LED | LED | LED |
Interieuraccenten | “Mosgroen, Koolstofzwart” | “Mosgroen, Koolstofzwart” | “Mosgroen, Koolstofzwart” |
Stuurwiel | 2-spaaks lederen multifunctioneel met schakelpeddels | 2-spaaks lederen multifunctioneel met schakelpeddels | 3-spaaks lederen sport multifunctioneel met schakelpeddels |
Comfort & Gemak | |||
Sleutelloos systeem | KESSY GO (Start & Stop) | KESSY Advanced (toegang met wegloopvergrendeling) | KESSY Advanced |
Voorstoelen | Handmatig verstelbaar, verwarmd | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmd | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmd |
Lendensteun | Handmatig | Elektrisch voor bestuurder | Elektrisch voor bestuurder |
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Elektrische achterklep | Nee | Ja | Ja |
Draadloos telefoon opladen | Ja | Ja | Ja |
SmartLink | Draadloos | Draadloos | Draadloos |
Rijden & Chassis | |||
Rijmodus selectie | Nee (Ja voor PHEV) | Nee (Ja voor PHEV) | Nee |
Vering | Standaard | Standaard | Standaard |
Remmen | Geventileerde schijfremmen voor, schijfremmen achter | Geventileerde schijfremmen voor, schijfremmen achter | Geventileerde schijfremmen voor, schijfremmen achter |
Veiligheid & Assistentiesystemen | |||
Lane Assist | Standaard | Adaptief | Adaptief |
Cruise Control | Standaard | Adaptief | Adaptief |
Side Assist | Ja | Ja | Ja |
Front Assist | Ja | Ja | Ja |
Antidiefstal alarm | Nee | Ja | Ja |
Crew Protect Assist | Nee | Ja | Ja |
Airbags | Voor, zij, gordijn, midden | Voor, zij, gordijn, midden | Voor, zij, gordijn, midden |
ISOFIX | Ja | Ja | Ja |
Aanvullende Kenmerken | |||
Metallic lak | Optioneel | Optioneel | Inbegrepen |
Sunset (getinte achterruiten) | Optioneel | Optioneel | Inbegrepen |
Lederen stuurwiel | Optioneel | Optioneel | 3-spaaks sport leder inbegrepen |
Bagageruimte | 910 l (5-zits), 835 l (7-zits) | 910 l (5-zits), 835 l (7-zits), 754 l (PHEV) | 910 l (5-zits), 835 l (7-zits) |
Max. trekgewicht | 1.800 kg | 1.800 kg | 1.800 kg |
Brandstoftank inhoud | 55 l | 55 l (mHEV), 45 l (PHEV) | 55 l |
Smart Dials | Ja | Ja | Ja |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Treeplanken (Zijstappen) | €1.002,00 | ||
Aluminium velgen set – Venus 20″ | Zomerwielen met Continental banden | €2.625,00 | |
Comfort & Bescherming | |||
Velours vloermat set | €89,00 | ||
All-weather vloermat set | €89,00 | ||
All-weather 3e rij mat (één geheel) | €20,00 | ||
All-weather 3e rij mat (twee delen) | €39,00 | ||
All-weather tunnelmat | €20,00 | ||
Velours vloermat set | €89,00 | ||
Velours vloermat set voor 3e rij | €29,00 | ||
Kofferbak voering | €189,00 | ||
Kofferbak voering met hoge randen | €139,00 | ||
Vouwbare kofferbakmat | €149,00 | ||
Voorportiersill trims – Zwart | €129,00 | ||
Voorportiersill trims – Zilver | €129,00 | ||
Beschermfolie | €49,00 | ||
Beschermfolie | €49,00 | ||
Bumper beschermfolie | €49,00 | ||
Transport | |||
Dakdragers | €249,00 | ||
Veiligheid | |||
Reservewiel | €219,00 | ||
Pakketten | |||
Simply Clever Family Package | Inclusief tablet houder, opbergvak in het midden van de tunnel, mechanische zonneschermen voor de achterzijruiten, elastisch opbergvak in de kofferbak, deurhoekbescherming voor voor- en achterdeuren | €550,00 | |
Simply Clever Luggage Package | Inclusief opbergvakken en haken voor tassen in de kofferbak, bagagenet set, dubbele kofferbakmat | €150,00 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Beschikbaarheid |
---|---|---|---|
Winterpakket | – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde achterstoelen | €350 | Optioneel op Business Edition |
Comfortpakket | – Virtueel pedaal (handsfree elektrische achterklepopening) – Elektrisch passagiersstoel met geheugenfunctie – Canton geluidsysteem – Variabele kofferbakvloer (niet voor PHEV) | €1.290 (€990 voor PHEV) | Optioneel op Business Edition |
Licht & Weergave Pakket | – Volledige LED Matrix koplampen met Adaptive Frontlight System (AFS) en bochtenfunctie – Luxe LED achterlichten met dynamische knipperlichten – Horizontale lichtstrip in de voorgrille – Rode decoratieve LED-strip tussen achterlichten | €1.390 | Optioneel op Business Edition |
Parkeerpakket | – Top Area View met 360-graden camera – Intelligente Park Assist – Getrainde Park Assist (automatische parkeerfunctie) | €590 | Optioneel op Business Edition |
Chrome Pakket | – Zilveren dakrails – Zilveren D-stijl afwerking | €390 | Optioneel op Business Edition |
Acoustic Pakket | – Akoestische ramen met Sunset (getinte achterruiten) – Extra akoestische materialen in het interieur | €450 | Optioneel op Business Edition |
Simply Clever Family Pakket | – Tablet houder – Opbergvak in de midden tunnel – Mechanische zonneschermen voor achterzijruiten – Elastisch opbergvak in de kofferbak – Deurhoekbescherming voor voor- en achterdeuren | €550 | Optioneel op alle uitvoeringen |
Simply Clever Luggage Pakket | – Opbergvakken en haken voor tassen in de kofferbak – Bagagenet set – Dubbele kofferbakmat | €150 | Optioneel op alle uitvoeringen |
Prijsstructuur van 2024 Škoda Kodiaq
Uitvoering | Aandrijflijn | Vermogen | Transmissie | Consumenten prijs* | Fiscale waarde** | Bruto catalogusprijs*** | Netto catalogusprijs**** | BPM bedrag | CO2 (g/km) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
First Edition | 1.5 TSI mHEV | 110kW / 150pk | DSG-7 automaat | €44.990 | €44.000 | €37.683 | €30.082 | €7.601 | 135 |
Business Edition | 1.5 TSI mHEV | 110kW / 150pk | DSG-7 automaat | €47.990 | €47.000 | €40.191 | €32.423 | €7.768 | 136 |
Tour Edition | 1.5 TSI mHEV | 110kW / 150pk | DSG-7 automaat | €45.990 | €45.000 | €38.538 | €30.770 | €7.768 | 136 |
Business Edition | 1.5 TSI PHEV | 150kW / 204pk | DSG-6 automaat | €48.990 | €47.960 | €39.680 | €39.428 | €252 | 9 |
*Consumentenprijs is inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges
**Fiscale waarde is inclusief BTW en BPM
***Bruto catalogusprijs is inclusief BPM, exclusief BTW
****Netto catalogusprijs is exclusief BPM en BTW
Is Het De Moeite Waard Om De Škoda Kodiaq SUV Te Kopen?
De Skoda Kodiaq is een gedurfde sprong voorwaarts voor Skoda’s grootste SUV. Het is vrijwel letterlijk een vervolg op zijn voorganger (zoals het hoort), maar tegelijkertijd biedt het zijn eigen reeks upgrades en aanpassingen op elk gebied. De Kodiaq is Skoda’s nieuwe vlaggenschip-SUV en probeert praktisch nut, comfort, technologie en waarde te combineren in één zeer competitieve middelgrote SUV-klasse.
Allereerst is de Kodiaq een ruime, praktische gezinsauto. Hij is verkrijgbaar in zowel 5- als 7-persoons uitvoeringen en biedt volop ruimte voor mensen en spullen, maar dan in een frisse nieuwe versie. Het exterieur is door Skoda vernieuwd, en hoewel de carrosserie van de Kodiaq lager, agressiever en luxueuzer is, blijft het onmiskenbaar de Kodiaq. Het interieur is volledig vernieuwd met het gebruik van mooiere stoffen, betere constructie en verbeterde technologie. Het heeft zelfs een nieuwe dashboardindeling met een groot touchscreen infotainmentsysteem als middelpunt; Skoda kan niet achterblijven bij de technologische trends. Skoda is echter slim genoeg geweest om handmatige bediening mogelijk te maken voor de zaken die ertoe doen, waardoor het nog steeds gebruiksvriendelijk is.
Onder de oppervlakte deelt de 2024 Kodiaq een herzien Volkswagen Group MQB-chassis. Dit betekent verbeteringen zoals betere geluidsisolatie en rijkarakteristieken. Zelfs het motorenaanbod is volledig vernieuwd met meer brandstofzuinige aandrijflijnen, waaronder mild hybrid en plug-in hybrid versies.
Over het geheel genomen lijkt de nieuwe Kodiaq de goede eigenschappen van de oude te behouden en tegelijkertijd de belangrijkste zwakke punten aan te pakken. Het zou nog steeds hoog op de lijst moeten staan van elke consument die een comfortabele, functionele gezins-SUV wil met alle gemakken, zonder daar een fortuin voor te betalen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kodiaq SUV is verkrijgbaar met twee verschillende aandrijflijnen om aan verschillende voorkeuren en behoeften van bestuurders te voldoen. De eerste optie is een 1.5 TSI mHEV (mild hybrid) motor, die wordt aangeboden in alle uitrustingsniveaus: First Edition, Business Edition en Tour Edition. Deze configuratie combineert een 1,5-liter turbobenzinemotor met mild hybrid-technologie, die 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel produceert. Deze is gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat en voorwielaandrijving, wat een balans biedt tussen prestaties en brandstofefficiëntie. Het totale brandstofverbruik is vastgesteld op 6,0 l/100 km, met CO2-uitstoot van 136 g/km. Hoewel de Kodiaq een grote auto is, levert deze motor voldoende vermogen voor dagelijks gebruik en tegelijkertijd een redelijk brandstofverbruik voor een grote SUV.
Als je op zoek bent naar iets geavanceerders, is er de 1.5 TSI PHEV (plug-in hybrid) optie, die je uitsluitend vindt in de Business Edition uitvoering. Deze aandrijflijn gebruikt dezelfde 1,5-liter benzinemotor maar combineert deze met een krachtigere elektromotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 150 kW (204 pk) en 350 Nm koppel. Deze is gekoppeld aan een 6-traps DSG-automaat en voorwielaandrijving. Het PHEV-systeem blinkt vooral uit in efficiëntie, met een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 0,4 l/100 km en een indrukwekkend lage CO2-uitstoot van slechts 9 g/km in hybride modus.
Een van de beste eigenschappen van de PHEV is dat hij volledig elektrisch kan rijden voor kortere ritten. Hij heeft een volledig elektrisch bereik van 123 km (WLTP), wat geweldig is voor woon-werkverkeer en kleine boodschappen zonder een druppel benzine te gebruiken. De PHEV gebruikt een 25,7 kWh Lithium-Ion accu (19,7 kWh netto), wat je voldoende energie geeft voor je elektrische ritten. Bovendien heeft de PHEV standaard Drive Mode Select, zodat je de prestaties van de aandrijflijn kunt aanpassen aan elke rijsituatie.
Qua prestaties staan beide opties hun mannetje. De mHEV-versie sprint van 0-100 km/u in 9,7 seconden met een topsnelheid van 207 km/u, terwijl de PHEV-versie dat verlaagt tot 8,4 seconden en een iets hogere topsnelheid van 210 km/u haalt. Er zijn echter wel enkele compromissen met de PHEV. Het accupakket verkleint de brandstoftank van 55 liter in de mHEV naar 45 liter, en je verliest wat bagageruimte. Ook biedt de PHEV geen 7-zits configuratie.
Over het algemeen schakelt de 7-traps DSG-transmissie in de Kodiaq soepel en snel, maar hij aarzelt wel een beetje bij het wegrijden vanuit stilstand – een veel voorkomende eigenschap van transmissies met dubbele koppeling. Hij doet dat echter zeer goed en houdt de motor in de “powerband”, wat op zijn beurt de prestaties en het brandstofverbruik van de Kodiaq ten goede komt.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Bij de Kodiaq zijn eindelijk de remmen verbeterd, zodat deze kolossale SUV daadwerkelijk stopvermogen heeft. De voorste schijfremmen zijn geventileerd, waardoor warmte kan ontsnappen bij continu afremmen, zoals bij het afdalen van grote hellingen. Hij heeft daadwerkelijk schijfremmen achter (zoals bijna alles in deze klasse), en ze leveren veel remkracht aan de achteras.
We waarderen de remmen van de Kodiaq; ze zijn echt goed. Het pedaal voelt stevig en progressief aan. Daardoor is het gemakkelijk om de remkracht te doseren tijdens normaal dagelijks gebruik. De eerste aanraking met het rempedaal voelt zeer stevig en bevredigend aan voor de bestuurder.
Deze remmen worden ondersteund door een reeks elektronische hulpmiddelen in de Kodiaq. Deze omvatten het antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistent. Dit alles werkt samen om op elk moment de grootst mogelijke remkracht te leveren en het voertuig stabiel te houden tijdens een noodstop.
De Kodiaq heeft ook automatisch noodremsysteem, maar dat is alleen beschikbaar in modellen die zijn uitgerust met het optionele adaptieve cruise control systeem. Het detecteert wanneer het op het punt staat te botsen met auto’s, mensen of fietsers, en als de bestuurder niet snel genoeg reageert, worden de remmen automatisch ingeschakeld. Dat maakt hem nog veiliger, vooral bij het rijden in de stad.
Waar het remmen van de Kodiaq echt uitblinkt, is bij het trekken van een aanhanger. De Kodiaq bleek zeer stabiel tijdens het remmen met een aanhanger, wat een belangrijke zorg is voor potentiële kopers die van plan zijn hun Kodiaq te gebruiken voor sleepwerkzaamheden.
Besturing En Ophanging
De Kodiaq SUV is voorzien van een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting die is afgesteld om een goede balans te bieden tussen gebruiksgemak en feedback voor de bestuurder. Bij het manoeuvreren op parkeerterreinen of het uitvoeren van krappe manoeuvres bij lage snelheden voelt de besturing licht en gemakkelijk aan. Bij lage snelheid is er wel wat speling, maar naarmate je sneller rijdt, wordt de besturing automatisch stugger, waardoor je je zeer zeker en vol vertrouwen voelt op de snelweg.
De besturing is niet bijzonder sportief, maar wie maalt daarom? Het is niet alsof de Kodiaq bedoeld is als een pure rijdersauto. Het is een comfortabele gezins-SUV, en de besturing past perfect in dat plaatje. Je krijgt nog steeds voldoende feedback van de weg, waardoor je het voertuig nauwkeurig door bochten kunt sturen. Ja, een snellere stuuroverbrenging zou hem waarschijnlijk iets beter laten reageren, maar het is een Kodiaq – het is een grote auto, en dat hoort ook zo te zijn, dus het is prima zo.
Het andere compromis dat Skoda heeft proberen te maken met de Kodiaq is met de vering. Met MacPherson-veerpoten voor en een multi-link opstelling achter biedt deze gebruikelijke configuratie een comfortabele rit zonder te veel carrosseriebeweging op te offeren.
Een van de belangrijkste veranderingen voor het 2024-model is de toevoeging van Skoda’s Dynamic Chassis Control (DCC), een geavanceerd adaptief veersysteem. Met DCC kun je de vering aanpassen aan het type rit dat je maakt of aan je eigen voorkeur. Het heeft een Comfort-, Normal-, Sport- en een Individual-modus voor degenen die wat meer controle willen.
Toen we met de DCC-uitgeruste Kodiaq een proefrit maakten, waren we echt onder de indruk van hoe hij ruwe wegoppervlakken in de Comfort-modus verwerkte – super soepel terwijl alles onder controle blijft. De Sport-modus daarentegen verstevigt de vering en elimineert alle carrosserierol in bochten, wat hem veel leuker maakt om te rijden. De Personal-modus is een goed idee; dan kun je je eigen instellingen bepalen.
Zelfs zonder de adaptieve vering rijdt de standaard Kodiaq geweldig. Hij absorbeert de meeste hobbels en oneffenheden behoorlijk goed, maar je voelt de grotere nog wel in de cabine. Er is ook merkbaar weinig overhellen van de carrosserie, wat altijd meer vertrouwen geeft in bochten.
De besturing en vering van de Kodiaq bieden een soepele, comfortabele rit die de meeste kopers in deze klasse zal bevallen. Niet dat het de meest atletische auto ter wereld is, maar de balans tussen comfort en controle is ideaal in een gezins-SUV.
Welke Banden Gebruikt Het?
Er zijn veel verschillende soorten banden beschikbaar op de uitrustingsniveaus van de Skoda Kodiaq voor verschillende rijkarakteristieken en prestaties. De 17″ Paget lichtmetalen velgen met 215/65 R17 banden zijn standaard op het First Edition model. Deze banden vormen een goed compromis tussen comfort, brandstofefficiëntie en handling, en de hoge wangen zorgen voor een wat zachtere rit en meer bescherming tegen oneffenheden in de weg.
Bij de Business Edition staat de Kodiaq op grotere 18″ Mazeno lichtmetalen velgen met 235/55 R18 banden. Deze bredere band met lager profiel biedt waarschijnlijk betere handling en een sportiever uiterlijk dan de 17″ setup. De 18-inch velgen op de Tour Edition hebben ook het Soira lichtmetalen design en gebruiken dezelfde 235/55 R18 banden. Deze 18-inch banden zitten precies tussen het comfort van de 17-inch velgen en de prestaties van grotere wielmaten in.
Voor degenen die wat meer “prestaties” en “flair” willen, heeft de Kodiaq 19-inch en 20-inch velgen beschikbaar. Ze hebben ook de Lefka en Halti designs in de 19-inch versie met 235/50 R19 banden. De grootste optie is een 20-inch Rila lichtmetalen velg met 235/45 R20 banden. Deze grote wiel-band combinaties zorgen waarschijnlijk voor de meest directe besturing en de meest opvallende uitstraling, echter wel ten koste van wat rijcomfort door de lageprofielbanden.
Voor degenen die af en toe off-road willen rijden, is het belangrijk om te onthouden dat de standaardbanden niet zijn ontworpen voor serieus terreinrijden. Het optionele vierwielaandrijvingssysteem van de Kodiaq biedt goede grip bij licht terreinrijden, maar iedereen die van plan is om serieuzer off-road te gaan, zou zeker moeten investeren in aftermarket all-terrain banden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kodiaq is volledig vernieuwd om aan te sluiten bij moderne trends, maar behoudt nog steeds Skoda’s imago van praktisch nut. Het heeft een echt clean en modern design, met lange horizontale lijnen die de cabine enorm breed doen lijken.
In het midden van het dashboard bevindt zich een volledig nieuw vrijstaand touchscreen infotainmentsysteem, dat afhankelijk van het uitrustingsniveau 10 of 13 inch groot is. Dit scherm is hoog op het dashboard geplaatst zodat het gemakkelijk te zien en te bereiken is. De graphics zijn scherp en modern, en volgens recensenten is de snelheid van het systeem geprezen. Ze hebben ook “Smart Dials” toegevoegd, drie draaiknoppen met verschillende functies voor de interface, en dat is een mooie analoge toevoeging aan de verder digitale interface. Dit zijn waarschijnlijk de meest gebruikte bedieningselementen, maar dat is natuurlijk zo omdat, hoewel dit allemaal hightech is, het nog steeds gebruiksvriendelijk moet zijn.
Gelukkig heeft Skoda ervoor gekozen om echte knoppen onder het hoofdscherm te plaatsen voor belangrijke functies zoals de airconditioning. Dit omvat een rij knoppen en draaiknoppen die gemakkelijk te bedienen zijn zonder je ogen van de weg te halen. Deze combinatie van touchscreen en echte knoppen is een zeer prettige mix tussen technologisch geavanceerd en gebruiksvriendelijk.
Het instrumentencluster is nu in het grootste deel van het gamma volledig digitaal, met een 10,25-inch display. De Virtual Cockpit, zoals Skoda het noemt, heeft verschillende weergavemodi en kan alles tonen, van navigatie-aanwijzingen tot rijgegevens en media-informatie.
Deze Kodiaq is gemaakt van veel betere materialen. De bovenste helft van het dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met zachte materialen. Er zijn ook decoratieve inlegstukken, maar dat is afhankelijk van het uitrustingsniveau, waaronder houtlook afwerking en geborsteld aluminium look. Deze maken het interieur hoogwaardiger.
Zelfs de stoelen zijn beter ontworpen, comfortabeler, met betere rugondersteuning. Leer op de hogere uitrustingsniveaus en echt mooie stof op de basisuitvoering.
Ook de interieurverlichting maakt de binnenkant zeer hoogwaardig. Er zijn LED-strips op het dashboard en de deurpanelen, en de kleur kan worden aangepast naar wens van de bestuurder. Deze zachte verlichting draagt bij aan een prettige sfeer in de cabine tijdens de nacht.
De Kodiaq komt, net als zijn oude Skoda-tegenhanger, niet tekort aan opbergruimte. De deurvakken zijn groot genoeg voor flessen en er is een enorm middenconsole vak. Zelfs de kleine details, zoals een kleine afvalbak in het deurvak, laten zien dat Skoda heeft nagedacht over de praktische kant.
Exterieur Uiterlijk
De Kodiaq SUV heeft de vertrouwde vorm van het vorige model, maar voegt een modernere en dynamischere uitstraling toe aan het exterieur. De algemene contouren zijn echter nog steeds onmiskenbaar Kodiaq, met zijn rechtopstaande, hoekige verschijning die voorrang geeft aan laadruimte, passagiersruimte en gebruiksgemak. De ontwerpers bij Skoda hebben er echter veel aan gedaan, met veel aanpassingen om het een nieuwe look te geven en de aerodynamica te verbeteren.
Aan de voorkant heeft de Kodiaq een veel grotere, meer rechtopstaande grille met verticale spijlen. Dit geeft de SUV een imposantere aanwezigheid op de weg. De koplampen zijn opnieuw ontworpen en zijn nu slanker, met LED-verlichting in de hele lijn. De meer luxe uitvoeringen hebben matrix LED-koplampen die geavanceerde verlichtingsfuncties bieden. Een opvallend design-element is de gesplitste koplampindeling, met aparte units voor de dagrijverlichting en hoofdlampen, wat visuele interesse toevoegt aan de voorzijde.
Meer gedefinieerde sculpturen zijn te vinden in de motorkap met lijnen die doorlopen vanaf de grille. Dit maakt de voorkant krachtiger en doelgerichter. Zelfs de onderbumper is opnieuw ontworpen, met veel grotere luchtinlaten die de Kodiaq atletischer doen lijken.
Vanaf het zijaanzicht blijft de markante schouderlijn van de Kodiaq het design domineren, die over de hele lengte van het voertuig loopt en de hoogte van de hoge zijkanten goed vermindert. De wielkasten zijn licht uitgeklapt om wielen tot 20 inch diameter te huisvesten. Een groot verschil is de D-stijl, die nu zwart is gemaakt om het dak te laten lijken alsof het zweeft, een stijlkenmerk dat tegenwoordig in veel nieuwe SUV’s te vinden is.
Aan de achterkant is de grootste verandering de nieuwe achterlichten. De lichten zijn nu veel dunner en hebben een unieke C-vormige LED-signatuur. Ze zijn verbonden door een lichtbalk die over de achterklep loopt, een “signature” kenmerk dat steeds vaker voorkomt op luxe auto’s. Dit helpt om de achterkant van de SUV breder te laten lijken. De Skoda-letters zijn nu prominent aanwezig over de achterklep waar vroeger het embleem zat.
Het onderste deel van de achterbumper heeft op sommige uitvoeringen een kunstmatig diffuserelement, wat een sportief tintje toevoegt. Opvallend is dat Skoda is afgestapt van zichtbare uitlaatpijpen; deze zijn nu verborgen achter de bumper voor een strakkere look.
Skoda biedt vele kleuren aan voor de Kodiaq, waaronder enkele echt coole nieuwe, zoals Bronx Gold metallic in sommige reviews. Dit stelt de koper in staat de auto naar eigen smaak aan te passen.
Comfort En Gemak
De Kodiaq draait volledig om comfort en gemak, wat hem een uitstekende keuze maakt voor gezinnen en langeafstandsreizigers. Dankzij zijn grote afmetingen voelt de cabine ruim en luchtig aan, met plaats voor maximaal zeven passagiers, afhankelijk van de configuratie die je kiest.
Te beginnen met de stoelen, Skoda levert echt op het gebied van comfort. De voorstoelen zijn comfortabel met goede ondersteunning voor de onderrug en veel instelmogelijkheden voor de bestuurder. Hogere uitvoeringen voegen elektrische verstelling met geheugen toe, evenals verwarming en koeling. Nog beter, als je voor de hoogste modellen gaat, krijg je een massagefunctie die het verschil maakt op lange ritten.
De tweede rij heeft veel been- en hoofdruimte, en de bank kan naar voren en achteren worden verschoven om meer ruimte tussen passagiers en bagage mogelijk te maken. De stoelen zijn ook verstelbaar, wat een extra laag comfort toevoegt. Een attente toevoeging voor gezinnen zijn de handmatige zonneschermen op de achterste ramen – super handig als je kleintjes achterin hebt.
De optionele derde rij stoelen is wat kleiner maar prima voor kinderen of kleinere volwassenen op korte ritten. Ze vouwen plat in de vloer wanneer je ze niet nodig hebt, zodat je meer bagageruimte hebt.
Skoda doet het ook goed met de airconditioning. Er is een automatische driezone klimaatregeling beschikbaar, waardoor de mensen achterin hun eigen temperatuur kunnen regelen, zodat niemand kan klagen. Het systeem is stil maar krachtig en zorgt ervoor dat de cabine comfortabel blijft ongeacht het weer.
Opbergruimte is een ander gebied waar de Kodiaq uitblinkt. Skoda’s “Simply Clever” design betekent dat er handige opbergplekken door de hele cabine zijn – zoals grote deurvakken, een ruim handschoenenvak, en leuke extra’s zoals een kleine afvalbak in het deurvak en een paraplu verstopt in de voordeur. Er is zelfs een uitneembare LED-zaklamp in de kofferbak.
Het infotainmentsysteem is zeer gebruiksvriendelijk met een groot touchscreen navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Als je van muziek houdt, is het optionele Canton-geluidssysteem een waardevolle upgrade – het biedt uitstekende audiokwaliteit voor een meeslepende ervaring.
Een van de echt coole nieuwe functies is de set programmeerbare “smart dials” onder het scherm. Hiermee kun je snel klimaatinstellingen, rijmodi en volume aanpassen zonder te hoeven rommelen met het touchscreen, wat het rijden een stuk veiliger en gemakkelijker maakt.
Het gemak aan de buitenkant wordt voortgezet met de elektrische achterklep, die standaard is, en als je voor de handsfree-optie gaat, open je hem door je voet onder de achterbumper te zwaaien – geweldig als je je handen vol hebt.
En tot slot is de HUD (head-up display) een optionele functie die belangrijke informatie zoals snelheid en navigatie op de voorruit projecteert, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Voor degenen die kwaliteitsgeluid waarderen, biedt het Canton premium systeem zeer helder geluid en maakt elke rit des te aangenamer.
Veiligheid En Beveiliging
De Kodiaq komt uitgerust met al zijn veiligheidsfuncties om jou en je familie veilig te houden op de weg. In dit nieuwe model heeft Skoda duidelijk prioriteit gegeven aan passagiersveiligheid en botsingsvermijding.
Allereerst is de Kodiaq geconstrueerd met hoogwaardig staal op cruciale plaatsen om een veilige passagierscel te creëren. Deze eigenschappen zijn er om je te beschermen in geval van een ongeval, met kreukelzones om de impactkracht te absorberen. Het omvat normale zij- en gordijnairbags (die alle drie de rijen bedekken in de zevenzits modellen), en natuurlijk de frontairbags.
Wat actieve veiligheid betreft, komt de Kodiaq zeker niets tekort. Alle modellen hebben automatische noodremming (AEB) die andere auto’s, mensen of zelfs fietsers detecteert. Het bevat een functie die, als het systeem oordeelt dat je op het punt staat te botsen en je niet snel genoeg reageert, de auto voor je tot stilstand brengt. Op hogere uitvoeringen krijg je ook kruispuntassistentie, die let op tegemoetkomend verkeer wanneer je een weg oversteekt.
Rijstrookassistentie is een andere standaardfunctie. Als je uit je rijstrook begint te dwalen, trekt het je zachtjes terug. Dit werkt samen met een bestuurders-aandachtsmonitor die detecteert wanneer de bestuurder moe wordt en een rustpauze aanbeveelt. Veel modellen komen ook met adaptieve cruisecontrol zodat je een vooraf bepaalde afstand kunt aanhouden tot het voertuig voor je op de snelweg.
Een opvallende functie is het dodehoekdetectiesysteem. Het waarschuwt je niet alleen voor auto’s die zich in je dode hoek bevinden, maar heeft ook een waarschuwing voor kruisend verkeer achter je wanneer je achteruit uit parkeervakken rijdt. Bovendien kan het zelfs voorkomen dat je een deur opent als het een naderend voertuig of fietser detecteert – perfect voor in de stad.
Voor gezinnen zijn er ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes beschikbaar op de buitenste achterstoelen en de voorpassagiersstoel. Het biedt ook meer veiligheid; je kunt de airbag van de voorpassagier uitschakelen als je een achterwaarts gericht kinderzitje op die positie hebt.
Het heeft voor- en achtersensoren die het parkeren een fluitje van een cent maken, en bijna alle modellen hebben een achteruitrijcamera. Als je kiest voor een hoger uitrustingsniveau, krijg je een 360-graden camerasysteem dat een vogelperspectief biedt, waardoor parallel parkeren en andere krappe manoeuvres kinderspel worden.
’s Nachts zorgen de LED-koplampen voor uitstekend zicht. Het optionele Matrix LED-systeem is nog slimmer en dimt selectief delen van het grootlicht om tegenliggers niet te verblinden terwijl de weg voor jou goed verlicht blijft.
Wat beveiliging betreft, hebben alle Kodiaqs standaard een alarm en startonderbreker. Het heeft een bewegingssensor in de afstandsbediening, omdat het keyless entry is, en als de sleutel een tijdje niet is bewogen, schakelt het signaal uit. Op die manier helpt het relay-aanvallen te voorkomen waarbij dieven een apparaat gebruiken om het signaal van de sleutel op te vangen en te versterken om de auto te ontgrendelen.
De Kodiaq komt met een compleet veiligheidspakket waardoor je gerust kunt zijn. Het is geen verrassing dat hij 5 sterren kreeg, de hoogste veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP, met hoge beschermingsscores voor volwassenen (89%) en kinderen (83%). De Kodiaq scoorde 78% voor zijn rijhulpsystemen en 82% voor zijn vermogen om kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers te beschermen.
Hoe Rijdt Het?
De Skoda Kodiaq is een van die auto’s, het 2024 model, die zo comfortabel rijdt, zo verfijnd is en zo bekwaam is dat het veel verschillende kopers zou aantrekken. Het is niet bepaald een “sportief” ogende auto zoals sommige concurrenten, maar hij doet uitstekend werk als gezins-SUV – hij is zowel comfortabel als betrouwbaar.
Het meest opvallende aan de Kodiaq is de manier waarop hij rijdt. De vering doet uitstekend werk bij het absorberen van alle oneffenheden in de weg, wat zorgt voor een soepele en beheerste rit, zelfs op ruwere oppervlakken. Als je echter kiest voor de adaptieve vering (Dynamic Chassis Control of DCC), krijg je een nog zachtere rit in de comfort-modus, bijna vergelijkbaar met sommige luxe SUV’s. Zelfs de standaard veringsetup is een relatief goed compromis tussen comfort en controle.
Voor een grote SUV handelt de Kodiaq behoorlijk goed. Hij heeft vrijwel geen carrosserierol in bochten en is rotsvast op de snelweg. De besturing is niet zo sportief, maar voelt goed aan en is zeer precies. Hij is zeer licht en kan in kleine parkeerplaatsen passen, maar wordt zeer stevig bij hoge snelheden op de snelweg.
Zicht is een ander sterk punt. De hoge stand van de Kodiaq en grote ramen bieden een goed zicht vanaf de bestuurdersstoel. De A-stijlen zijn ook vrij dun, dus er zijn eigenlijk geen dode hoeken bij het oversteken van kruispunten. De grote zijspiegels en de standaard achteruitrijcamera bieden uitstekend zicht naar achteren. Er is zelfs meer totaaloverzicht met hun 360-graden camerasysteem in de hogere uitvoeringen.
De nieuwe Kodiaq is echter veel stiller met alle geluiddempende voorzieningen. Er is zeer weinig weg- en windgeruis, zelfs bij snelwegsnelheden. De benzinemotoren zijn zeer soepel en stil tijdens normaal kruisen, en de dieselmotoren zijn iets luider, vooral tijdens hard accelereren, maar blijven ook zeer stil op de snelweg.
Bij gladde omstandigheden biedt het optionele vierwielaandrijvingssysteem in de krachtigere modellen echt goede grip. Het is niet bedoeld voor serieus terreinrijden, maar perfect voor lichte off-road situaties en geeft meer vertrouwen bij slecht weer.
De parkeerhulp op de Kodiaq maakt echt verschil, vooral in de stad. Ook cool aan de SUV is dat hij een parkeerassistent heeft die daadwerkelijk de SUV in parkeerplaatsen stuurt, wat goed is omdat het een grote auto is.
Op lange reizen blinkt de Kodiaq echt uit. Hij heeft comfortabele stoelen, is stil vanbinnen en heeft een goede vering – wat hem een geweldige snelwegcruiser maakt. De adaptieve cruisecontrol stelt je in staat om een veilige afstand te bewaren tot de auto voor je, wat echt goed is op die lange ritten waar vermoeidheid begint toe te slaan.
Niet slecht, en zelfs beter met de mild hybrid/plug-in hybrid opties. Over het algemeen is de Kodiaq een plezierige en betrouwbare auto voor het gezinsleven. Hij is misschien niet gemaakt voor de benzineliefhebber, maar het blijft een fijne rit.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Waar hij echter echt tot zijn recht komt, is de bagageruimte in de Kodiaq, of het nu gaat om de wekelijkse boodschappen of de jaarlijkse gezinsvakantie. Hij heeft 910 liter bagageruimte in de standaard 5-zits opstelling. Dat is genoeg ruimte voor grote koffers of sportspullen, of zelfs een week aan boodschappen. Bij het plug-in hybrid (PHEV) model wordt dit verminderd tot 754 liter vanwege het accupakket, maar je hebt nog steeds veel ruimte voor bijna alles.
Als dat niet groot genoeg is, kun je een Kodiaq met 7 zitplaatsen krijgen (maar dat kan niet in de PHEV). Met alle zeven zitplaatsen in gebruik heb je 340 liter bagageruimte, wat behoorlijk ruim is voor een zevenzitter. Het echt handige eraan is echter wanneer je de achterste stoelen neerklapt. De bagageruimte kan uitbreiden tot een geweldige 2.035 liter met de tweede en derde rij plat gevouwen. Er is veel ruimte voor grote spullen of voor die lange reizen, tassen en tassen bagage.
Hij heeft een gebruiksvriendelijke bagageruimte met een brede vierkante opening en een lage laaddrempel, zodat je zware of grote voorwerpen gemakkelijk kunt in- en uitladen. De meeste modellen komen met een elektrisch bedienbare achterklep, wat super handig is, vooral als je aan het jongleren bent met boodschappen of bagage. Het heeft een handsfree optie waarbij je niet eens je handen hoeft te gebruiken om de kofferbak te openen – gewoon je voet onder de achterbumper zwaaien en hij gaat open. Het is echt cool als je je handen vol hebt.
Dat is weer een voorbeeld van hoe Skoda denkt aan die kleine extra’s om de praktische bruikbaarheid van de auto te maximaliseren, zoals de kofferbak. Er zijn haken voor boodschappentassen, een 12V-aansluiting en een uitneembare LED-zaklamp die ook dienst doet als kofferbakverlichting. Hij heeft een dubbele bodem, wat betekent dat wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt, de laadruimte volledig vlak is, en hij heeft een verborgen compartiment onder de vloer.
In de zevenzits modellen klappen de stoelen van de derde rij in de vloer wanneer ze niet in gebruik zijn, zodat er nog steeds veel bagageruimte is. De stoelen van de tweede rij kunnen daadwerkelijk naar voren en achteren schuiven, zodat je altijd extra beenruimte of extra bagageruimte hebt. Hij heeft ook op afstand neerklapbare achterstoelen, zodat je niet eens de achterdeuren hoeft te openen om de achterstoelen neer te klappen – dat is handig als je grote items wilt plaatsen.
De Kodiaq komt standaard met dakrails en heeft een trekvermogen tot 2.300 kg, waardoor hij meer dan capabel is om extra uitrusting te vervoeren. De kofferbak in de Kodiaq biedt ongelooflijke ruimte en bruikbaarheid, waardoor hij potentieel de nummer één keuze is in de middelgrote SUV-categorie. Of je nu op gezinsvakantie gaat of een grote boodschappenrit doet, de ruime kofferbak van de Kodiaq is meer dan in staat om de taak aan te kunnen.
Comfort Achterbank
Zelfs met de standaard vijfpersoonsuitvoering is er veel been- en hoofdruimte voor lange volwassenen, ook achterin. Het is een bankzitting (drie passagiers); echter, zoals bij de meeste andere auto’s in zijn klasse, is de middelste zitplaats iets lager en minder comfortabel. Een ding dat echt opvalt aan de achterstoelen van de Kodiaq is dat ze naar voren en achteren schuiven. Zo kun je meer beenruimte of bagageruimte krijgen als je dat wilt. Ook leunen de rugleuningen achterover, waardoor het voor de passagiers gemakkelijker is om langere tijd in een comfortabele positie te zitten tijdens langere ritten.
De stoelen zelf zijn zeer comfortabel, met goede ondersteuning, vooral onder de dijen, wat altijd een pluspunt is tijdens lange ritten. De buitenste achterstoelen zijn ook verwarmd (in hogere uitvoeringen), dus er is geen reden om je zorgen te maken over kou.
Bovendien hebben voor gezinnen met kleine kinderen de twee buitenste achterstoelen ISOFIX-bevestigingspunten, waardoor het gemakkelijk is om de kinderzitjes te installeren. Een hoog dak en extra grote achterdeuren betekenen dat de kinderen gemakkelijk in en uit kunnen stappen, of als hun stoeltjes er in en uit moeten, veroorzaakt dit niet te veel gedoe.
Er is geen gebrek aan opbergmogelijkheden achterin. Hij heeft grote deurvakken voor waterflessen, en de kaartenvakken achter de voorstoelen zijn perfect voor het opbergen van boeken, tablets, etc. Sommige modellen hebben zelfs neerklapbare tafeltjes op de rugleuning van de voorstoelen, handig voor snacks of om een tablet stabiel te houden voor entertainment onderweg.
Ook de mensen op de achterbank komen niets tekort op het gebied van comfort. Ze hebben hun eigen ventilatieroosters zodat ze hun lucht kunnen regelen, en de hogere uitvoeringen hebben een derde klimaatzone met een apart bedieningspaneel. Oh, en er zijn USB-oplaadpoorten achterin, dus niemand hoeft zich zorgen te maken dat zijn telefoon leeg raakt tijdens een lange rit. Sommige modellen hebben zelfs een 230V-stopcontact, wat echt fijn is omdat laptops en andere grotere apparaten kunnen worden aangesloten.
Het panoramadak (dat niet eens standaard is op het basismodel) bedekt ook de achterstoelen, waardoor de hele cabine open en licht aanvoelt. En op die zonnige dagen kun je zonwering over de achterste ramen trekken – geweldig, vooral met slapende kinderen achterin.
Of zelfs als je gaat voor de zevenzits optie, hebben de stoelen van de middelste rij een kantel- en schuiffunctie zodat je gemakkelijk toegang hebt tot de derde rij. De derde rij is niet slecht, voor kinderen of kleinere volwassenen, maar alleen voor korte afstanden omdat de beenruimte beperkt is en de hoofdruimte ook in vergelijking met de tweede rij. Voor gezinnen met kleine kinderen, of zelfs voor degenen die af en toe meer mensen moeten vervoeren, is de mogelijkheid om zeven mensen te vervoeren echter een voordeel.
Onze enige klacht (niet echt een klacht) is dat de achterdeuren niet helemaal opengaan, en het is een beetje lastig om grote kinderzitjes daar te plaatsen. Over het algemeen bieden de achterstoelen van de Kodiaq echter een comfortabele en praktische ruimte die het normale gezin uitstekend zou dienen. Veel ruimte, verstelbare functies, mooie designgedachten en een goede keuze voor degenen die achterin rijden.