2024 BMW i5 Sedan Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 xDrive40 | BMW i5 M60 xDrive |
---|---|---|---|
Type motor (batterij): | 81,2 kWh | 81,2 kWh | 81,2 kWh |
Versnellingsbak: | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Aandrijving: | RWD | AWD | AWD |
Transmissie: | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch |
Maximaal vermogen: | 340 pk (250 kW) | 394 pk (290 kW) | 601 pk (442 kW) |
Maximaal koppel: | 400 Nm | 590 Nm | 795 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 xDrive40 | BMW i5 M60 xDrive |
---|---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm naleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 193 km/u | 215 km/u | 230 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 xDrive40 | BMW i5 M60 xDrive |
---|---|---|---|
Accucapaciteit (bruto/netto): | [83,9 kWh / 81,2 kWh] | [83,9 kWh / 81,2 kWh] | [83,9 kWh / 81,2 kWh] |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | [502 โ 579 km] | [467 โ 538 km] | [457 โ 516 km] |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 18,7 โ 16 kWh/ 100 km | 19,8 โ 17,2 kWh/ 100 km | 20,5 โ 18,2 kWh/ 100 km |
Maximale AC-oplaadcapaciteit in kW: | 11 kW | 11 kW | 22 kW |
Oplaadtijd AC-oplaadproces (laadstatus 0-100%): | 8,5 uur | 8,5 uur | 4,25 uur |
Oplaadtijd DC-oplaadproces (laadstatus 10-80%): | 30 min | 30 min | 30 min |
Bereik opgeladen na 10 minuten snelladen: | [156 โ 196 km] | [148 โ 182 km] | [146 โ 174 km] |
Maximale DC-oplaadcapaciteit in kW: | 205 kW | 205 kW | 205 kW |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | |
---|---|
Zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte volume (achter): | 490 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 xDrive40 | BMW i5 M60 xDrive |
---|---|---|---|
Max. aanhanggewicht/ kogeldruk | [1500 kg/80 kg] | [2000 kg/80 kg] | [2000 kg/80 kg] |
Leeggewicht: | 2205 kg | 2355 kg | 2380 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 2740 kg | 2890 kg | 2895 kg |
Laadvermogen: | 610 kg | 610 kg | 590 kg |
Specificaties | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 xDrive40 | BMW i5 M60 xDrive |
---|---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ77.565,20 | โฌ80.227,20 | โฌ108.420,20 |
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie: | 1-versnelling, automatisch | 1-versnelling, automatisch | 1-versnelling, automatisch |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 18,7 โ 16 kWh/ 100 km | 19,8 โ 17,2 kWh/ 100 km | 20,5 โ 18,2 kWh/ 100 km |
CO2-uitstoot: | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd): | Tot 502 โ 579 km | Tot 467 โ 538 km | Tot 457 โ 516 km |
Accucapaciteit (bruto/netto): | 83,9 kWh / 81,2 kWh | 83,9 kWh / 81,2 kWh | 83,9 kWh / 81,2 kWh |
Laadtijd AC-oplading (laadstatus 0-100%): | 8,5 uur | 8,5 uur | 4,25 uur |
Laadtijd DC-oplading (laadstatus 10-80%): | 30 min | 30 min | 30 min |
Maximaal vermogen: | 340 pk (250 kW) | 394 pk (290 kW) | 601 pk (442 kW) |
Versnelling 0-100 km/h: | 6 s | 5,4 s | 3,8 s |
Maximaal koppel: | 400 Nm | 590 Nm | 795 Nm |
Top snelheid: | 193 km/h | 215 km/h | 230 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1515 mm |
Breedte: | 1900 mm |
Lengte: | 5060 mm |
Breedte, met spiegels: | 2156 mm |
Wielbasis: | 2995 mm |
- edrive40
- xdrive 40
- m60 xdrive
Variant | Business Edition | Standaarduitvoering | M Sport Edition | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|---|
Prijs vanaf | โฌ 72.232,70 | โฌ 77.565,20 | โฌ 78.850,20 | โฌ 83.408,20 |
Exterieur | โ | LED koplampen en LED achterlichten | M Carbonschwarz carrosseriekleur, Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line | M Koplampen Shadow Line, BMW Iconic Glow exterieurpakket, M Achterspoiler |
Wielen | 19 inch lichtmetalen wielen Triplex (styling 933) in Silber | Lichtmetalen wielen | 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 935 M) Bicolor Black Greu | 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 935 M) Bicolor Black Greu |
Bekleding | Veganza | Veganza (kunstleder) sportstoelen | Veganza / Alcantara combinatie Schwarz | Veganza / Alcantara combinatie Schwarz |
Interieurlijsten | โ | BMW Interaction Bar, binnenuit verlicht | M interieurlijsten Aluminium Rhombicle met Dunkelsilber accentlijsten | M interieurlijsten Aluminium Rhombicle met Dunkelsilber accentlijsten |
Interieur features | Sportstoelen, BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display, BMW Sound system met 6 speakers | BMW Live Cockpit Plus, BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie, BMW My Modes: PERSONAL, SPORT, EFFICIENT | M Sportstuurwiel met leder bekleed, Ambiance verlichting, M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd | M Sportstuurwiel met leder bekleed, Harman-Kardon sound system, Ambiance verlichting, Verlichte nierengrille |
Airconditioning | โ | Automatische airconditioning met 2,5-zoneregeling | Automatische airconditioning met 2,5-zoneregeling | Automatische airconditioning met 2,5-zoneregeling |
Opladen | Laadkabel (Mode 3) voor openbare laadpunten, AC opladen (tot 11 kW), DC opladen (tot 205 kW) | Laadkabel (Mode 3) voor openbare laadpunten, AC opladen (tot 11 kW), DC opladen (tot 205 kW) | Laadkabel (Mode 3) voor openbare laadpunten, AC opladen (tot 11 kW), DC opladen (tot 205 kW) | Laadkabel (Mode 3) voor openbare laadpunten, AC opladen (tot 22 kW), DC opladen (tot 205 kW) |
Aandrijving/onderstel | โ | Luchtvering op achteras, Slagafhankelijk schokdempersysteem | M Sportonderstel, Variabele Sportstuurinrichting | M Sportonderstel, M Sportremsysteem Rot, Launch Control, Expert Mode (niet voor i5) |
Bestuurdersassistentie | Driving & Parking Assistant | Driving Assistant, Parking Assistant inclusief Reversing Assistant, achteruitrijcamera | Driving Assistant Plus, Active Park Distance Control, Reversing Assistant | M veiligheidsgordels voorzien van M striping, Parking Assistant, Reversing Assistant, Active Park Distance Control |
Speciale functies | Zonder Service Inclusive | Warmtepomp voor efficiรซntie, Preconditionering van de accu, Opbergvak met draadloos opladen | M Sportpakket, M hoogglans Shadow Line, M Sportstuurwiel, M Sportonderstel | Welcome Light Carpet, BMW Iconic Glow, M Achterspoiler, M veiligheidsgordels, HiFi Harman-Kardon geluidssysteem |
Feature Categorie | Standaardversie | M Sportpakket | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ80.227,20 | Vanaf โฌ83.220,70 | Vanaf โฌ85.569,30 |
Exterieur | |||
Velgen | Standaard | 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 935 M) Bicolor Black Greu | 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 935 M) Bicolor Black Greu |
LED Koplampen & Achterlichten | Standaard | Standaard | M Koplampen Shadow Line (donker getint) |
Carrosseriekleuren | โ | Alpinweiss | Alpinweiss |
Raamlijst | โ | M Hoogglans Shadow Line | M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide toepassing |
M Achterspoiler | โ | โ | Inclusief |
Interieur | |||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 8.5 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
BMW Interaction Bar | Standaard | Standaard | Standaard |
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX |
Sportstoelen | Standaard | Standaard | Standaard |
Bekleding | โ | Veganza / Alcantara combinatie Schwarz | Veganza / Alcantara combinatie Schwarz |
Interieurlijsten | โ | M interieurlijsten Aluminium Rhombicle met accentlijsten in Dunkelsilber | M interieurlijsten Aluminium Rhombicle met accentlijsten in Dunkelsilber |
Hemelbekleding | โ | M Hemelbekleding in Anthracite | M Hemelbekleding in Anthracite |
Stuurwiel | โ | M Sportstuurwiel bekleed met leer | M Sportstuurwiel bekleed met leer |
Gordels | โ | โ | M-gordels met stiksels in M-kleuren |
Harman Kardon Sound System | โ | โ | Inclusief |
Welkomstlicht Tapijt | โ | โ | Inclusief |
Aandrijving en Chassis | |||
Transmissie | Automatische Steptronic met schakelflippers | Automatische Steptronic met schakelflippers | Automatische Steptronic met schakelflippers |
Stuurinrichting | Meer dynamiek en minder stuurinspanning dankzij een directere stuurverhouding | M Sportonderstel, M Sportremsysteem | M Sportonderstel, M Sportremsysteem met rode remklauwen |
Rijhulpsystemen | |||
Rijassistent | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeerassistent | Inclusief Reversing Assistant, Active Park Distance Control, en achteruitrijcamera | Inclusief Reversing Assistant, Active Park Distance Control, en achteruitrijcamera | Inclusief Reversing Assistant, Active Park Distance Control, en achteruitrijcamera |
Extra Functies | |||
Service Inclusive | Inclusief | Inclusief | Inclusief |
Feature Categorie | BMW M Model(len) | M Sportpakket Pro |
---|---|---|
Prijs | Vanaf โฌ108.420,20 | Vanaf โฌ109.518,80 |
Exterieur | ||
M Aerodynamica Pakket | Inclusief | Inclusief |
Velgen | M Velgen | M Velgen |
LED Koplampen & Achterlichten | Standaard | M Koplampen Shadow Line (donker getint) |
BMW Iconic Glow Pakket | Inclusief (verlichte BMW nierengrille) | Inclusief (volledig zwarte verlichte BMW nierengrille) |
M Achterspoiler | โ | Inclusief (hoogglans zwart) |
Interieur | ||
BMW Live Cockpit Plus | Met BMW Curved Display | Met BMW Curved Display |
BMW Operating System 8.5 | Met navigatiefunctie | Met navigatiefunctie |
BMW Interaction Bar | Kristalglas, van binnenuit verlicht | Kristalglas, van binnenuit verlicht |
HiFi Systeem | Harman Kardon | Harman Kardon |
BMW My Modes | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX | PERSONAL, SPORT (incl. SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE, RELAX |
BMW Iconic Sounds Electric | Inclusief | Inclusief |
Sportstoelen | Inclusief | Inclusief |
Voorstoelverstelling | Elektrisch met geheugenfunctie voor de bestuurder | Elektrisch met geheugenfunctie voor de bestuurder |
M Sportstuurwiel | Bekleed met leer en stiksels in M-kleuren | Bekleed met leer en stiksels in M-kleuren |
Gordels | Standaard | M-gordels met stiksels in M-kleuren |
Automatische airconditioning | 4-zone regeling | 4-zone regeling |
Elektrische verwarming & voor-koeling | Inclusief | Inclusief |
Ambianceverlichting | Inclusief | Inclusief |
Opbergvak | Draadloze oplaadoptie | Draadloze oplaadoptie |
Doorgangsysteem | 40:20:40 | 40:20:40 |
Welkomstlicht Tapijt | โ | Inclusief |
Aandrijving en Chassis | ||
Ophanging | Adaptieve Professional (elektronisch geregelde schokdempers en Integral Active Steering) | Adaptieve Professional (elektronisch geregelde schokdempers en Integral Active Steering) |
Luchtvering | Op achteras, met lastcompensatie | Op achteras, met lastcompensatie |
M Sportremsysteem | Standaard (8 mm verlaagde ophanging) | Inclusief met rode remklauwen |
Opladen en Energie | ||
Laadkabel | Modus 3 voor openbare laadpunten | Modus 3 voor openbare laadpunten |
BMW Laadkaart | Toegang tot openbaar laadnetwerk met aantrekkelijke, transparante voorwaarden | Toegang tot openbaar laadnetwerk met aantrekkelijke, transparante voorwaarden |
AC Opladen | Tot 22 kW | Tot 22 kW |
DC Opladen | Tot 205 kW | Tot 205 kW |
Warmtepomp | Inclusief | Inclusief |
Rijhulpsystemen | ||
Rijassistent | Camera- en radargebaseerde systemen | Camera- en radargebaseerde systemen |
Parkeerassistent | Inclusief Reversing Assistant, Active Park Distance Control, en achteruitrijcamera | Inclusief Reversing Assistant, Active Park Distance Control, en achteruitrijcamera |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur | |
BMW Iconic Glow exterieurpakket (Included in i5 M60 xDrive) | โฌย 544,50 |
Exterieur uitrusting | |
M Achterspoiler | โฌย 373,90 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | โฌย 513 |
Glazen panoramadak | โฌย 1.740 |
M Carbon Exterieur pakket | โฌย 2.028 |
Interieur uitrusting | |
Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier | โฌย 288 |
Glasapplicatie โCraftedClarityโ voor interieurelementen | โฌย 651 |
Wielen en bandenย | |
Banden reparatieset | โฌย 64,10 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | โฌย 320,70 |
Elektrische voorzieningenย | |
Driving Assistant Plus | โฌย 1.067,20 |
Parking Assistant Professional | โฌย 1.228,20 |
Driving Assistant Professional | โฌย 1.783,50 |
Stoelen en zitcomfort | |
Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier | โฌย 288 |
Comfortstoelen voor | โฌย 1.067,20 |
Entertainment en communicatieย | |
Harman-Kardon sound system (Included in i5 M60 xDrive) | โฌย 533,60 |
Bowers & Wilkins Surround Sound System BMW i5 eDrive40 / BMW i5 xDrive40 / i5 M60 xDrive | โฌย 1.334,60 / โฌย 1.334,60 / โฌย 801 |
Aandrijving en onderstel | |
M Sportremsysteem Blau | โฌย 747,80 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | โฌย 1.281,40 |
Adaptief onderstel professional BMW i5 eDrive40 / BMW i5 xDrive40 / i5 M60 xDrive | โฌย 2.605,10 / โฌย 4.377,80 / โฌย 4.377,80 |
BMW Service Inclusive | |
Zonder Service Inclusive | โฌย -907,50 |
Klimaatbeheersing | |
Zonnescherm achter | โฌย 640,10 |
Charging | |
Laadaansluiting AC snelladen (22 kW) (Included in i5 M60 xDrive) | โฌย 1.281,40 |
Pakket | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 xDrive40 | BMW i5 M60 xDrive |
---|---|---|---|
Travel Pack: | โฌย 1.695,20 | โฌย 1.695,20 | โฌย 1.695,20 |
Innovation Pack: | โฌย 2.194,90 | โฌย 2.194,90 | โฌย 2.194,90 |
M Sportpakket Pro: | โฌย 2.348,60 | โ | โ |
Comfort Pack: | โฌย 2.495 | โฌย 2.495 | โฌย 994,60 |
Travel Pack:
The following options are standard part of the package.
- Comfort Access
- Elektrisch op afstand volledig te openen en te sluiten achterklep
- Travel en Comfort System
Innovation Pack:
The following options are standard part of the package.
- BMW Live Cockpit Professional
- BMW Natural Interaction
- Interieurcamera
- Parking Assistant Plus
M Sportpakket Pro:
The following options are standard part of the package.
- BMW Iconic Glow exterieurpakket
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Koplampen Shadow Line
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Veiligheidsgordels voorzien van M striping
- Alpinweiss
- 19 inch LM M Dubbelspaak (Styling 935 M) Bicolor Black Greu
- Veganza / Alcantara combinatie Schwarz
- M interieurlijsten Aluminium Rhombicle
- M Sportremsysteem Rot
- Harman-Kardon sound system
- M Achterspoiler
- M Sportonderstel
- Raamomlijsting M hoogglans Shadow Line
Comfort Pack:
The following options are standard part of the package.
- 4-zone airconditioning met automatische regeling
- Stoelventilatie voor beide voorstoelen
- Verwarmde stoelen voor en achter
- Elektrisch verstelbare stoelen
- Edrive40
- xdrive40
- m60 xdrive
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW i5 Sedan Te Kopen?
De gloednieuwe 2024 BMW i5 zal de iconische 5 Serie naar volledige elektrificatie brengen. Deze nieuwste BMW i5, die zich nu stevig in een van de meest populaire segmenten bevindt โ de luxe elektrische sedan โ belooft werkelijk die ongrijpbare mix van prestaties, luxe, technologie en duurzaamheid waarvoor het merk zo geliefd is.
Hij komt met drie duidelijke, maar zeer verschillende varianten: de eDrive40, de xDrive40 en de topversie M60 xDrive. Afhankelijk van welke van deze drie componenten een klant prefereert in zijn auto โ efficiรซntie, allweather-capaciteiten of pure prestaties โ staat er dus een i5 klaar die bij uw portemonnee past.
De i5 begint bij de ultra-competitieve basisprijs van โฌ77.565 voor de eDrive40. Hoger in de lijn en met toegevoegde veelzijdigheid volgt de xDrive40 voor โฌ80.227. Tot slot is er de verbazingwekkende prestaties van de M60 xDrive met zijn behoorlijk forse prijskaartje van โฌ108.420. Hoewel verre van goedkoop, is de prijsstelling in feite zeer vergelijkbaar met tijdgenoten zoals de Mercedes EQE en Audi e-tron GT.
In een week konden we alle drie de uitvoeringen van de i5 testen op vrijwel elk type weg dat er bestaat. Van kronkelende bergwegen tot verstopte stadsstraten en snelle autoritten op de autobahn bleek het een bekwame en overtuigende metgezel. Laten we eens nader kijken:
Motor, Prestaties En Transmissie
De opvallende eigenschappen van de i5 omvatten zijn indrukwekkende prestaties over de hele linie. Zelfs de instap-eDrive40, met zijn enkele achtermotor die een gezonde 335 pk levert, kan in slechts 6 seconden van stilstand naar 100 km/u accelereren. Dat is ruim voldoende snel voor dagelijks rijden en inderdaad kenmerkend voor de directe, naadloze acceleratie waar EVโs om bekend staan.
De stap naar de xDrive40 geeft je een voormotor voor vierwielaandrijving en brengt het totale vermogen op 394 pk. Dat brengt de 0-100 km/u tijd terug naar 5,4 seconden, met extra tractie en vertrouwen onder verschillende weersomstandigheden. De snelheid van de xDrive40 ten opzichte van de eDrive40 is behoorlijk merkbaar. Er lijkt een nog sterkere versnelling te zijn wanneer je het gaspedaal intrapt.
Maar als je op zoek bent naar pure prestaties, dan bevindt de M60 xDrive zich op een ander niveau. Met twee motoren die samen een indrukwekkende 601 pk en 795 Nm koppel produceren, accelereert hij van 0-100 km/u op een bijna supercar-achtige manier in slechts 3,8 seconden. De manier waarop de M60 meedogenloos snelheid opbouwt โ nou, het is bijna opwindend en verslavend. Waarlijk een getuigenis van de spierkracht van de BMW M-divisie in het samenstellen van elektrische prestatiemachines.
Alle i5-modellen komen met een 83,9 kWh groot accupakket, waarvan 81,2 kWh bruikbaar is. Die forse accu maakt competitieve actieradius mogelijk, die oplopen tot respectievelijk 579, 538 en 516 kilometer volgens de WLTP-cyclus voor de eDrive40, xDrive40 en M60.
Ongeacht de variant is de krachtlevering van de i5 simpelweg soepel en direct. Er is geen vertraging, geen aarzeling, gewoon een onmiddellijke versnelling wanneer je maar wilt. De transmissie met รฉรฉn versnelling werkt soepel, en de overgang van regeneratief naar mechanisch remmen verloopt naadloos. Het is een ongelooflijk gepolijste en verfijnde aandrijflijn.
Een van deze functies is de Boost-modus, die wordt geactiveerd door aan de linker paddle te trekken. Wanneer deze volledig is ingeschakeld, ontketen je de volledige kracht van de motoren gedurende maximaal 10 seconden, perfect voor die echt beslissende inhaalmanoeuvres. Het is een leuke gimmick die het latente potentieel van de i5 laat zien.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De BMW i5 komt met een intelligent remsysteem dat regeneratief en mechanisch remmen combineert voor naadloos en effectief rijden. Zodra je je rechtervoet van het gaspedaal haalt, veranderen de motoren in generatoren om kinetische energie terug te winnen en om te zetten in elektrische energie voor het opladen van de accu. Deze actie vertraagt het voertuig voldoende om in de meeste situaties met รฉรฉn pedaal te kunnen rijden. Je kunt de sterkte van het regeneratief remmen configureren via de rijmodusselector of de stuurwielpaddles. Op de maximale instelling kan deze auto vertragen tot 0,2g โ voldoende om het voertuig in de meeste rijsituaties tot stilstand te brengen. Het is een uitstekende manier om wat extra bereik uit de auto te halen en remslijtage te verminderen.
Als je meer remkracht nodig hebt, komen de schijfremmen op alle vier de wielen van de i5 in actie. De eDrive40 en xDrive40 uitvoeringen hebben 348-millimeter remschijven voor en 345-millimeter achter. De remkracht is goed verzorgd, waarbij de M60 374-millimeter schijven voor en 370-millimeter schijven achter heeft.
Het pedaalgevoel is stevig en progressief, waardoor je bij elke aanraking weet dat de auto zal doen wat je wilt. De auto beschikt ook over de modernste actieve veiligheidsfuncties zoals automatisch noodremmen, dat voetgangers, fietsers en andere voertuigen op de weg identificeert en automatisch de remmen aanzet waar nodig. Andere functies โ remmen drogen en een vasthoudfunctie voor de remmen โ zorgen ervoor dat de remmen ook bij nat weer responsief blijven en helpen vermoeidheid van de bestuurder in druk verkeer te verminderen.
Besturing En Ophanging
De BMW i5 balanceert perfect tussen comfort en wendbaarheid, wat hem tot een uitstekende sportsedan maakt. Zijn variabele, snelheidsafhankelijke besturing betekent dat hij licht en moeiteloos is bij lagere snelheden, terwijl de besturing preciezer wordt naarmate je sneller gaat. Hij is nauwkeurig, accuraat, met een prettig soepel middengevoel en progressief gewicht tijdens het sturen. Hoewel de feedback niet overdadig is, past het goed bij een grote elektrische sedan. Het dikke, met leer omwikkelde stuurwiel is gewoon een genot om vast te houden, met contouren die je duimen precies op de juiste plekken laten rusten.
De veringopstelling van de i5 is eveneens fantastisch. Hij rijdt op een double-wishbone voorvering en een vijfarms achtervering, waarbij de eDrive40 is uitgerust met stalen spiraalveren, terwijl de xDrive40 en M60 zelfnivellerende luchtvering hebben voor nog beter rijcomfort. Adaptieve dempers zijn standaard op alle uitvoeringen, waardoor je naadloos kunt schakelen tussen comfort en sportief. In zijn zachtste stand glijdt de i5 over hobbels en ruwe wegen, met een solide en beheerste houding zonder zweverig te worden. Het is stil en sereen in de cabine bij hoge snelheden.
In de sportmodus wordt de i5 strakker; de demping wordt steviger en de carrosseriehelling vermindert. De neus duikt gretig de bochten in, terwijl de koolstofvezel/aluminium structuur van de auto een geweldige basis biedt, waardoor de vering echt kan schitteren, vooral in bochten.
Het M60-model gaat nog een stapje verder met stevigere luchtveren, meer aanpasbaarheid in de dempers, en stevigere stabilisatorstangen samen met actieve rolstabilisatie. Dit laatste werkt wonderen om het rijcomfort te verbeteren terwijl alles super vlak en stabiel blijft tijdens het bochtenwerk. De M60 voelt wendbaar en beheerst, dankzij het naar achteren neigende karakter van zijn xDrive-systeem, dat zorgt voor zelfverzekerde tractie wanneer je die nodig hebt, en je kunt de koppelverdeling aanpassen via het iDrive-systeem om hem speelser te maken als dat is wat je zoekt. Het is een verrassend boeiende rijervaring voor iets dat zo groot, luxueus en elektrisch is.
Welke Banden Gebruikt Het?
De bandenspecificatie van de i5 is afhankelijk van het model en de opties. De instap-eDrive40 krijgt bijvoorbeeld 19-inch aero-geoptimaliseerde lichtmetalen velgen, voorzien van 245/45R19 all-season runflat-banden als standaard. Deze bieden een respectabele algehele prestatie, met een evenwicht tussen rijcomfort, lage rolweerstand en grip onder alle weersomstandigheden.
Bij de xDrive40 vinden we 20-inch velgen met verschillende maten: 245/40R20 performance runflat-banden voor en 275/35R20 achter. Deze zorgen voor meer grip tijdens het rijden en scherpere instuurrespons, hoewel de rit wat stugger is. All-season of zomerbanden zijn beschikbaar, afhankelijk van het klimaat of persoonlijke voorkeur.
Op de M60 zijn enorme 21-inch velgen leverbaar, uitgerust met 245/35R21 zomer-performancebanden voor en 275/30R21 achter. Deze zorgen voor enorme grip en zeer precieze controle, maar gaan wel ten koste van enig rijcomfort. All-season banden zijn zonder meerprijs beschikbaar voor degenen die in gebieden wonen waar een echte winter voorkomt.
Interessant is dat deze op efficiรซntie gerichte banden van de i5 zijn voorzien van een innovatieve schuimdemper in het loopvlak. Deze extra laag werkt als een soort trillingsdemper, helpt trillingen te absorberen en verbetert de rolweerstand voor verfijning en actieradius. Het is een slimme kleine innovatie die veel zegt over hoe BMW heeft gezwoegd op elk detail.
Onze tests toonden aan dat de i5 komt met banden die vertrouwen geven op zowel nat als droog wegdek. Er was zeer weinig bandengeluid, terwijl het runflat-ontwerp gemoedsrust zou moeten garanderen in het geval van een lekke band. De zomerbanden op de M60 boden fenomenale grip, waardoor ik de hoge prestatiegrenzen van deze auto echt kon verkennen.
Interieur Uiterlijk
Verborgen in de i5 is een subtiele les in luxe en technologie. Het heeft een zeer fraai interieur met een moderne minimalistische vormtaal, strakke lijnen en materialen, en digitale interfaces. Het is een door en door moderne en verfijnde ruimte die zowel elegant als intuรฏtief is.
Het middelpunt van het hele dashboard wordt gesierd door het grote gebogen display. Het heeft een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,9-inch centraal touchscreen, waarop de graphics helder, scherp en in hoge resolutie zijn weergegeven. De schermen zijn naar de gebruiker gericht, onder een hoek die het aflezen en bedienen van de functies vergemakkelijkt. Direct daaronder vind je speciale sfeerverlichting: de verlichte sierpanelen die over de hele breedte van de cockpit lopen, dienen tevens als behuizing voor de ventilatieopeningen. Bijna onzichtbaar zijn de aanraakgevoelige klimaatregelingen, die naadloos zijn geรฏntegreerd.
Alles, van zachte kunststoffen en soepel leder tot gestructureerde metalen en open-porige houtfineer in het interieur van de i5, is werkelijk premium. Ook de aandacht voor detail klopt: precieze stiksels, gedempte schakelaars en zelfs een kristaleffect iDrive-controller voegen een vleugje elegantie toe. Er zijn vele opties die personalisatie van je i5 mogelijk maken, zoals het weelderige oester- en zwart vernasca-leder of de sportieve aluminium rhombicle anthraciet-afwerking. Voor wie het ultieme in luxe zoekt, biedt BMW Individual Merino-leder en pianozwarte afwerking. De voorstoelen bieden immens comfort en talrijke elektrische verstelmogelijkheden, inclusief ventilatie- en massagefuncties voor een extra vleugje luxe. Ook de achterstoelen zijn niet vergeten: er is ook hier volop ruimte en comfort, zelfs voor langere passagiers. Grote ramen en een optioneel panoramisch glazen dak maken het interieur open en luchtig, prettig voor elke rit.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de i5 blijft de klassieke proporties en elegante lijnen van de 5 Serie uitdrukken, maar met een moderne touch om het elektrische karakter van deze auto te onderstrepen. Het is meer evolutie dan revolutie, maar het resultaat is slank, verfijnd en vol doelgerichtheid die niet genegeerd kan worden.
Het eerste wat je opvalt zijn de kenmerkende niervormige grilles aan de voorkant, die opnieuw zijn vormgegeven en vergroot om zeer gedurfd te zijn. Hoewel de i5 lang niet zoveel koeling nodig heeft als zijn benzinebroers, dient de grille nog steeds het praktische doel om sensoren voor de rijhulpsystemen van de auto te verbergen. Deze wordt geflankeerd door scherpe, hoekige full-LED koplampen met gedetailleerde afwerking die een vleugje verfijning toevoegt. De lange motorkap loopt soepel over in een sterk hellende voorruit en een sierlijke daklijn, wat de i5 een sportief, coupรฉ-achtig profiel geeft. De lichte boog in de taillelijn, verzonken, strakke deurgrepen en aero-geoptimaliseerde wielen combineren allemaal om de verschijning strak en vol dynamiek te maken.
Aan de achterkant zijn slanke LED-achterlichten verbonden door een subtiele lichtbalk, die de breedte en houding van de auto versterkt. De uitlaten in de achterbumper zijn afgedekt in de bumperdiffusor, wat hint naar de prestatiemogelijkheden van de i5. Het M60-model gaat nog een stapje verder met unieke details zoals grotere luchtinlaten, een achterspoiler en onderscheidende badges. Qua afmetingen is de i5 gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en meet nu 5.060 mm in lengte, 1.900 mm in breedte en 1.515 mm in hoogte, met een wielbasis die is opgerekt tot 2.995 mm. Ondanks zijn omvang draagt hij zichzelf nog steeds goed en in een zeer gebalanceerde, atletische houding. Van het levendige Mineral White tot diep Carbon Black en tot slot opvallend Fire Rot metallic โ elk van deze verfijnde kleuren kan worden gebruikt om de laatste hand te leggen aan je BMW M4 Coupรฉ. Als je nog meer exclusiviteit wilt, wachten unieke tinten in de vorm van Frozen Pure Grey en Tanzanite Blue van BMW Individual.
Comfort En Gemak
De i5 zit vol comfort- en gemaksfuncties die er een werkelijk luxueuze rijervaring van maken. BMW heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan om deze i5 zo comfortabel mogelijk te maken, waarbij de inspanningen zijn gericht op het verminderen van vermoeidheid bij de bestuurder en het verhogen van ontspanning om de plaats van deze sedan als perfecte metgezel voor lange roadtrips veilig te stellen. De adaptieve luchtvering strijkt wegoneffenheden glad als een kampioen โ zelfs op die grote 21-inch wielen. De rit blijft soepel en veerkrachtig zonder overdreven zacht te worden, wat een opwindende balans bereikt die je zult waarderen in zowel stadsstraten als op de open snelweg.
De cabine-isolatie is voortreffelijk; het gelamineerde akoestische glas en andere aanvullende geluidsisolatie doen uitstekend werk om wind-, weg- en motorgeluid buiten te houden. De elektromotoren maken vrijwel geen geluid behalve een licht gezoem wanneer men echt het gaspedaal intrapt. Daarnaast is het klimaatcontrolesysteem state-of-the-art, waarbij iedereen zijn temperatuur naar wens kan aanpassen. Verwarmde en geventileerde stoelen, een verwarmd stuurwiel en armsteunen maken het comfortpakket compleet, vooral wanneer het buiten koud is.
De opbergruimte in de i5 is doordacht ingedeeld. Voorin is er een draadloos oplaadpad, twee bekerhouders en een ruime opbergvak onder de armsteun, terwijl de deurvakken groot genoeg zijn om grote waterflessen te bevatten. Ook de achterpassagiers zijn niet vergeten, met hun eigen neerklapbare armsteunen en bekerhouders. De kofferbak biedt 490 liter ruimte โ iets minder dan de traditionele 5 Serie vanwege de accu, maar nog steeds ruim voldoende voor je bagage. Andere extraโs zijn onder meer een panoramisch glazen dak, soft-close deuren, elektrische zonwering achter en een 16-speaker Harman Kardon-geluidssysteem โ alle muziekliefhebbers zullen verliefd worden.
Enkele andere technische pluspunten van de i5 zijn de hightech-functies. Ten eerste viel de navigatie op door zijn realtime verkeersgegevens, herberekening van routes en laadstationintegratie. Het plant zelfs de meest efficiรซnte route voor je, afhankelijk van verschillende factoren, zoals het weer en verkeer. Maar dat is niet alles โ over-the-air software-updates betekenen dat je i5 daadwerkelijk beter kan worden in de loop der tijd zonder een bezoek aan de dealer. Met de BMW Digital Key kun je je auto vergrendelen en starten met alleen je smartphone en toegang delen met anderen. En voor de beste geluidservaring is er het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System met een indrukwekkende 1.400-watt audio-opstelling. Het beschikt ook over geavanceerd energiebeheer en intelligente innovaties, zoals het warmtepompsysteem, voorspellend thermisch beheer tijdens snelladen en BMW Intelligent Personal Assistant, om efficiรซnt en plezierig rijden mogelijk te maken.
Veiligheid En Beveiliging
De BMW i5 komt met up-to-date veiligheids- en rijhulpfuncties, waardoor het de beste auto is waarin iemand kan investeren als veiligheid op de weg hun prioriteit is. De inzittendenbescherming van BMW is duidelijk ontworpen om te versmelten met een geavanceerde suite van technologieรซn om je veilig te laten voelen. Het veiligheidssysteem van de i5 bestaat uit een netwerk van sensoren, cameraโs en radar die de omgeving in de gaten houden. Deze omvatten, maar zijn niet beperkt tot, een naar voren gerichte camera en radar, ultrasone sensoren en een 3D ver-infraroodcamera voor verbeterde voetgangersdetectie in het donker.
Wat betreft botsingpreventie komt het Active Protection System standaard in deze i5 en zal automatisch de veiligheidsgordels aanspannen, alle ramen en het schuifdak sluiten, en zelfs post-crash remmen inschakelen als het systeem denkt dat je op het punt staat een ongeluk te krijgen. De carrosserie van de auto is voornamelijk gemaakt van hoogwaardig staal en aluminium om de impactenergie te absorberen en een uitweg te bieden zonder de veiligheid van de inzittenden in gevaar te brengen, mogelijk gemaakt door een aluminium behuizing die het accupakket herbergt om elk potentieel brandgevaar bij een crash te voorkomen.
Actieve veiligheidsfuncties omvatten Forward Collision Warning met Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning, Speed Limit Info, Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert. Dit kan worden aangevuld met Active Cruise Control met Stop & Go, Lane Keeping Assistant, en zelfs Automatic Lane Change, dat soepel door rijstroken navigeert op de snelweg wanneer je richting aangeeft als je kiest voor het Driving Assistance Professional Package. Bovendien kan, als iemand je auto steelt, de Remote Theft Recorder video opnemen; met de BMW Connected-app kun je je auto vergrendelen of ontgrendelen, de lichten laten knipperen of de claxon laten klinken vanaf elke locatie.
Hoe Rijdt Het?
De nieuwe i5 is bijna een reis naar de toekomst van de automobiel, met een elektrische aandrijving op de traditionele BMW-manier. Het combineert op de een of andere manier moeiteloos sereniteit met opwinding. Vanaf het moment dat je begint te rijden, merk je hoe soepel en verfijnd hij is. De i5 glijdt geruisloos, zonder trillingen van de motor of schakelschokken, met alleen een licht gezoem van de motoren wanneer je echt gas geeft. Een zeer stille rit, aangezien zowel weg- als windgeruis goed buiten beeld worden gehouden.
Maar laat je niet misleiden door dit rustige gedrag; de i5 is een zeer snelle auto. De instap-eDrive40 sprint van 0-100 km/u in slechts 6 seconden, terwijl de overstap naar de M60 een supercar-waardige 3,8 seconden oplevert. Direct koppel van deze elektromotoren maakt inhalen tot een ontspannen aangelegenheid. De gaspedaalrespons is krachtig en lineair, en levert het vermogen op een manier die bij elke snelheid opwindend is.
Voor een auto van dit formaat is zijn handling opmerkelijk scherp. Met een laag zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling voelt de i5 zich zelfverzekerd door bochten. De besturing is precies en progressief, hoewel misschien wat licht in feedback. Met Integral Active Steering krijg je tegensturing op de achterwielen bij lage snelheden, terwijl beide assen gecoรถrdineerd sturen bij hoge snelheden โ een wendbare combinatie die deze auto gretig maakt om te draaien op krappe plekken en stabiel op de snelweg.
De i5 rijdt ook goed. Met adaptieve luchtvering absorbeert hij alle hobbels met gemak en biedt hij luxueus comfort in zijn comfortmodus. Schakel over naar de Sport-modus, en hij wordt direct strakker om carrosseriebewegingen netjes te houden in snelle bochten. Het regeneratiesysteem is ook intuรฏtief en schakelt de rem automatisch in op basis van navigatiegegevens, waardoor rijden met รฉรฉn pedaal soepel verloopt. Of je nu gefrustreerd raakt in de stad door het verkeer of een kruispunt oprijdt op de snelweg, de i5 doet beide zeer goed en biedt een gepolijste, allround bevredigende rijervaring waarmee BMW zijn elektrische spierkracht kan tonen.
Comfort Achterbank
Het is in de achterstoelen waar comfort en luxe echt tot hun recht komen in deze i5. Of je nu naar je werk wordt gereden of op een familie-uitstapje bent, er valt veel te waarderen vanaf hier. Er is volop ruimte dankzij de ruime wielbasis en het slimme accuontwerp van de auto. Je hebt genoeg beenruimte, zelfs als je langer bent, terwijl de stoelen strekken mogelijk maken zonder krampachtig te voelen.
Hoofdruimte is nooit een probleem, zelfs met het optionele panoramische zonnedak. De achterramen zijn enorm en bieden een uitstekend uitzicht โ dit helpt om een gevoel van openheid te creรซren. Ondertussen zijn de achterstoelen breder geworden dan voorheen en kunnen drie volwassenen naast elkaar zitten zonder te proppen. De stoelen zelf zijn bekleed met zacht leder en zeer ondersteunend, waarbij de buitenste stoelen gevormd zijn om je op je plek te houden en de middelste stoel dienst doet als brede armsteun wanneer deze niet in gebruik is, voorzien van bekerhouders en een klein opbergvak perfect voor telefoons of snacks.
Aan gemak ontbreekt het zeker niet in de i5. Je krijgt dual-zone klimaatcontrole met achterste ventilatieroosters en temperatuurregelingen direct op de achterkant van de voorste middenconsole, daarnaast zijn er de USB-C-poorten en een 12V-aansluiting voor je gadgets. En als je ze echt wilt verwennen, kun je verwarmde en geventileerde stoelen, handmatige zijzonneschermen en zelfs een entertainment-systeem voor de achterstoelen met 10,25-inch schermen op de rugleuningen van de voorstoelen laten installeren.
Een klein nadeel is dat het accupakket de achtervloer iets verhoogt, waardoor je knieรซn mogelijk iets hoger zitten dan je gewend bent. Maar het is eigenlijk geen factor, gezien de algemene ruimte en comfort. De achterstoelen van de i5 zijn ontworpen om elke rit aangenaam te maken, ongeacht de afstand.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Voor een luxe sedan biedt de kofferbak van deze i5 echt een goede balans tussen ruimte en praktisch gebruik. Natuurlijk is hij niet zo groot als de traditionele 5 Serie โ een gevolg van het accupakket โ maar er passen nog steeds je koffers, boodschappen of zelfs golfclubs in. Hij meet 490 liter, wat, hoewel iets kleiner dan de 560 liter van de 5 Serie, hem voor elektrische rivalen als de Mercedes-Benz EQE en Porsche Taycan plaatst qua ruimte. De kofferbakvorm is breed en diep, en kan gemakkelijk een paar grote koffers herbergen.
Een van de handige details hier is dat de kofferbakvloer verstelbaar is. In de hoogste stand vormt hij een vlak laadoppervlak voor grotere items wanneer je de achterstoelen neerklapt. Zet je hem lager, dan krijg je meer verticale ruimte voor hogere spullen. Er is ook wat opbergruimte onder de vloer die handig is voor het opbergen van kabels of kleine waardevolle spullen. De brede, vierkante opening en lage tildrempel maken het laden gemakkelijk, met het extra gemak van een elektrische achterklep die kan worden geactiveerd via de sleutelhanger, een knop op de bestuurdersportier of een voetsensor. Je vindt een 12V-aansluiting, sjorghaken, een verwijderbare hoedenplank, tashaken en LED-verlichting binnenin. Hoewel er geen frunk (voorste kofferbak) is op de i5, compenseren de grootte en functies van de achterste kofferbak dit.