De uitdrukking “over the top” lijkt jammerlijk ontoereikend bij het beschrijven van Bugatti’s nieuwste creatie. Net wanneer je dacht dat de bijna 5 miljoen dollar kostende Bugatti Tourbillon niet nog extravaganter kon worden, heeft de legendarische autofabrikant het รquipe Pur Sang pakket onthuld – een visuele en prestatieverbetering die de reeds buitengewone hypercar transformeert tot iets dat grenst aan automotive theater.
Het meest opvallende kenmerk? Acht uitlaatpijpen die uit de achterkant steken als kanonnen op een slagschip. Dit octet van ronde uiteinden vervangt de vier trapeziumvormige uitlaten van het standaardmodel, wat misschien wel het meest dramatische uitlaatsysteem creรซert dat ooit op een productiewagen is gemonteerd. Het is een onmiskenbare visuele handtekening die ervoor zorgt dat niemand deze Bugatti zal verwarren met iets anders op de weg – alsof dat ooit een zorg was.
Voor degenen die zich afvragen wat de naam betekent, “รquipe Pur Sang” vertaalt zich van het Frans naar “Volbloed Team” in het Nederlands, als eerbetoon aan Bugatti’s illustere racegeschiedenis. Het pakket vertegenwoordigt echter veel meer dan alleen extra uitlaatleidingen. Het omvat een uitgebreide set aerodynamische verbeteringen die zijn ontworpen om zowel vorm als functie te verbeteren.
Aan de voorkant verbetert een nieuw ontworpen splitter de neerwaartse druk, terwijl de achterkant een op maat gemaakte uitklapbare vleugel heeft met kleine eindplaten die de aerodynamische efficiรซntie en stabiliteit tijdens bochten met hoge snelheid verbeteren. Een herziene achterdiffusor complementeert deze toevoegingen, werkend in samenwerking met de andere aerodynamische elementen om extra neerwaartse druk te genereren terwijl de optimale luchtstroom behouden blijft.
Ook de wielen krijgen speciale aandacht in het รquipe Pur Sang pakket. Het directionele ontwerp meet 20 inch aan de voorkant en 21 inch aan de achterkant, met dunne spaken die een praktisch doel dienen naast hun opvallende uiterlijk. Volgens Bugatti vermindert dit ontwerp turbulentie en leidt het meer lucht naar de achterste radiator, waardoor de koeleffectiviteit met tot 8 procent verbetert – een betekenisvolle winst voor een auto die zoveel vermogen produceert.
In de cabine zet het EPS-pakket het thema van verhoogde prestaties voort met speciaal ontworpen kuipstoelen die verbeterde laterale ondersteuning bieden tijdens bochten met hoge G-krachten. Deze prestatiestoelen hebben “รquipe Pur Sang” borduurwerk op de hoofdsteunen, en soortgelijk borduurwerk verschijnt op het dashboard. Het interieur is afgewerkt met Black Poli trim en het Medium Carbon Fiber Interior Package, terwijl Alcantara bekleding zowel luxe als functionaliteit toevoegt.
De mechanische specificaties blijven ongewijzigd ten opzichte van de standaard Tourbillon, wat nauwelijks een teleurstelling is. Het hart van dit beest is een natuurlijk aangezogen 8,3-liter V16-motor die samenwerkt met drie elektromotoren en een 25 kWh accupakket. Deze hybride aandrijflijn genereert een gecombineerd vermogen van 1.775 pk (1.800 PS), waardoor het een van de krachtigste productieauto’s ter wereld is. De elektrificatie maakt ook een puur elektrisch rijbereik mogelijk van meer dan 37 mijl (60 km).
“Met elk nieuw tijdperk van Bugatti streven we ernaar om onze erfenis te eren terwijl we de grenzen verleggen van wat mogelijk is,” zei Hendrick Malinowski, algemeen directeur van Bugatti. “De Tourbillon vertegenwoordigt al een ongekende fusie van natuurlijk aangezogen vermogen en elektrificatie – een hypersportwagen ontworpen voor de eeuwigheid. Met de รquipe Pur Sang optie verheffen we zijn uiterlijk richting het circuit, waardoor klanten de pure racegeest kunnen vieren die Bugatti al meer dan een eeuw definieert.”
Voor potentiรซle eigenaren is het bestelproces van de Tourbillon net zo op maat gemaakt als de auto zelf. Klanten reizen naar het Chรขteau Saint Jean in Molsheim of hun dichtstbijzijnde Bugatti-dealer om deel te nemen aan het opdrachtproces. Daar kunnen ze kiezen uit een uitgebreid palet aan aanpassingsopties: 23 exterieurkleuren, 20 lederen keuzes, 10 Alcantara-opties en zeven tapijtenkleuren. Zelfs de instrumentencluster biedt meerdere configuraties, aangezien deze is vervaardigd door Zwitserse horlogemakers.
Hoewel Bugatti de kosten van het รquipe Pur Sang pakket niet heeft bekendgemaakt, is het veilig om aan te nemen dat het niet goedkoop zal zijn. Gezien het feit dat de basis Tourbillon al ongeveer โฌ3,8 miljoen ($4,1 miljoen / ยฃ3,2 miljoen) kost, zal dit exclusieve optiepakket waarschijnlijk een aanzienlijke premium toevoegen aan een reeds astronomische prijskaartje. De productie van de Tourbillon is wereldwijd beperkt tot slechts 250 eenheden, wat de exclusiviteit garandeert.
Het รquipe Pur Sang pakket vertegenwoordigt Bugatti’s toewijding aan het bieden van het ultieme in automotive aanpassing. In een wereld waarin luxe- en prestatieauto’s steeds homogener worden, blijft Bugatti grenzen verleggen met ontwerpen die even functioneel als flamboyant zijn. Het acht-pijps uitlaatsysteem lijkt misschien overdreven, maar voor Bugatti’s clientรจle is overdaad precies het punt.
Voor de selecte weinigen die een Bugatti Tourbillon zullen bezitten, biedt het รquipe Pur Sang pakket een manier om hun hyper-exclusieve voertuig nog onderscheidender te maken. Per slot van rekening, als je 5 miljoen dollar uitgeeft aan een auto, waarom zou je dan genoegen nemen met slechts vier uitlaatpijpen als je er acht kunt hebben?