2024 Peugeot 208 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | PureTech 75 | PureTech 100 | Hybrid 100 e-DCS6 | Hybrid 136 e-DCS6 |
---|---|---|---|---|
Motor Type | 1199 cc, 3-cilinder | 1199 cc, 3-cilinder | 1199 cc, 3-cilinder | 1199 cc, 3-cilinder |
Versnellingsbak | 5-versnellingen | 6-versnellingen | 6-versnellingen | 6-versnellingen |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Handmatig | Handmatig | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 55 kW (75 pk) bij 5750 tpm | 74 kW (100 pk) bij 5000 tpm | 74 kW (100 pk) bij 5500 tpm | 96 kW (136 pk) bij 5500 tpm |
Max Koppel | 118 Nm bij 2750 tpm | 205 Nm bij 1750 tpm | 205 Nm bij 1750 tpm | 230 Nm bij 1750 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | PureTech 75 | PureTech 100 | Hybrid 100 e-DCS6 | Hybrid 136 e-DCS6 |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine-Elektrisch Hybride | Benzine-Elektrisch Hybride |
Brandstoftankcapaciteit | 44 L | 44 L | 44 L | 44 L |
Emissienorm-naleving | EURO 6d | EURO 6d | EURO 6d | EURO 6d |
Top snelheid | 165 km/h | 194 km/h | 193 km/h | 210 km/h |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Active | Allure | GT |
---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 352/1106 dmยณ (met achterstoelen omhoog/omlaag) | 352/1106 dmยณ (met achterstoelen omhoog/omlaag) | 352/1106 dmยณ (met achterstoelen omhoog/omlaag) |
Achterstoelen splitsing | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | Bestuurdersstoel handmatig in hoogte verstelbaar | Bestuurdersstoel handmatig in hoogte verstelbaar | Bestuurdersstoel handmatig in hoogte verstelbaar |
Hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel |
Voorstoelen verwarming | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Bekleding | “Pneuma Leorki” stof | “Lomsa” stof/kunstleer | “Belomka” stof/kunstleer met groene stiksels |
Omgevingsverlichting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | 8-kleurige omgevingsverlichting |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel panoramadak | Optioneel panoramadak | Optioneel panoramadak |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | PureTech 75 | PureTech 100 | Hybrid 100 e-DCS6 | Hybrid 136 e-DCS6 |
---|---|---|---|---|
Kentekengewicht (kg) | 1008 | 1065 | 1195 | 1203 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 1510 | 1595 | 1690 | 1690 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 500 | 580 | 645 | 650 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 500 | 1200 | 1200 | 1200 |
Max. afhaaklast (kg) | 55 | 55 | 55 | 55 |
Specificatie | PureTech 75 | PureTech 100 | Hybrid 100 e-DCS6 | Hybrid 136 e-DCS6 |
---|---|---|---|---|
Vanaf prijs (โฌ) | 24.900 (Active) | 26.350 (Active) | 28.200 (Active) | 32.800 (GT) |
Beschikbare uitvoeringen | Active | Active, Allure, GT | Active, Allure, GT | GT |
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine-Elektrische Hybride | Benzine-Elektrische Hybride |
Cilinders | 3 | 3 | 3 | 3 |
Cilinderinhoud (cmยณ) | 1199 | 1199 | 1199 | 1199 |
Aandrijftype | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Transmissie | 5-versnellings handmatig | 6-versnellings handmatig | 6-versnellings automatisch | 6-versnellings automatisch |
Brandstofverbruik (WLTP min-max l/100km) | 5.4 – 5.4 | 5.2 – 5.3 | 4.5 – 4.7 | 4.6 – 4.7 |
CO2-uitstoot (WLTP min-max g/km) | 120 – 120 | 113 – 117 | 101 – 106 | 104 – 105 |
Maximale vermogen | 55 kW (75 pk) bij 5750 t/min | 74 kW (100 pk) bij 5000 t/min | 74 kW (100 pk) bij 5500 t/min | 96 kW (136 pk) bij 5500 t/min |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 13.2 | 10.1 | 9.8 | 8.1 |
Maximale koppel | 118 Nm bij 2750 t/min | 205 Nm bij 1750 t/min | 205 Nm bij 1750 t/min | 230 Nm bij 1750 t/min |
Top snelheid (km/h) | 165 | 194 | 193 | 210 |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1745 mm |
Breedte | 1430 mm |
Lengte | 4055 mm |
Wielbasis | 2540 mm |
Aspect | Active | Allure | GT |
---|---|---|---|
Startprijs | |||
PureTech 75 | โฌ24.900 | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
PureTech 100 | โฌ26.350 | โฌ27.650 | โฌ29.650 |
Hybrid 100 e-DCS6 | โฌ28.200 | โฌ29.500 | Niet beschikbaar |
Hybrid 136 e-DCS6 | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | โฌ32.800 |
Exterieur | |||
Koplampen | Peugeot LED-technologie koplampen | Peugeot LED-technologie koplampen | Peugeot Full LED-technologie koplampen met LED-lichtklauwen |
Dagrijverlichting | LED | LED | LED-lichtklauwen |
Grille | Zwart met textuur | Zwart met carrosseriekleurige accenten | Zwart met carrosseriekleurige accenten |
Grille-omlijsting | Zwart met textuur, boven en onder | Glanzend zwart, boven en onder | Glanzend zwart, boven en onder |
Buitenspiegels | Glanzend zwart, elektrisch verstelbaar en verwarmd | Glanzend zwart, elektrisch verstelbaar, verwarmd en inklapbaar | Glanzend zwart, elektrisch verstelbaar, verwarmd en inklapbaar met welkomstverlichting |
Deurgrepen | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
Wielen | 16″ ‘MONTI’ stalen velgen | 16″ ‘NOMA’ lichtmetalen velgen, tweekleurig, gepolijst | 17″ ‘YANAKA’ lichtmetalen velgen, tweekleurig, gepolijst met inzetstukken |
Achterruiten | Standaard | Extra getinte achterste zijruiten en achterruit | Extra getinte achterste zijruiten en achterruit |
Achterlichten | LED met 3 klauwen | LED met 3 klauwen | LED met 3 klauwen |
Spoiler | Glanzend zwart | Glanzend zwart | Glanzend zwart |
Interieur | |||
Dashboard | Koolstofdecor met glanzend zwarte strip | Soft-touch met Carbon TPE afwerking | Soft-touch met Carbon TPE afwerking en dubbele Adamite/Tramontane stiksels |
Deurpanelen | Koolstofdecoratie met glanzend zwarte strip | Koolstofdecoratie met glanzend zwarte strip en Quartz paneel | Carbon TPE medaillon met glanzend zwarte strip en Adamite stiksel |
Stuurwiel | Compact, met leer bekleed | Compact, met leer bekleed | Compact, met geperforeerd leer bekleed met GT-badge |
Instrumentenpaneel | 3,5″ kleurenscherm | 10″ 2D digitaal | 10″ 3D digitaal |
Middenconsole | Laag | Hoog met armsteun en elektrische parkeerrem | Hoog met armsteun en elektrische parkeerrem |
Bekleding | ‘Pneuma Leorki’ stof | ‘Lomsa’ stof/kunstleer | ‘Belomka’ stof/kunstleer met groene stiksels |
Sfeerverlichting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | 8-kleuren sfeerverlichting |
Hemelbekleding | Lichtkleurig | Lichtkleurig | Zwart |
Vloermatten | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Voor en achter |
Pedalen | Standaard | Standaard | Aluminium sportpedalen |
Aandrijving en Chassis | |||
Transmissie-opties | 5-versnellingen handgeschakeld (PureTech 75) 6-versnellingen handgeschakeld (PureTech 100) 6-versnellingen automaat (Hybrid) | 6-versnellingen handgeschakeld (PureTech 100) 6-versnellingen automaat (Hybrid) | 6-versnellingen handgeschakeld (PureTech 100) 6-versnellingen automaat (Hybrid 136) |
Ophanging | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Remmen | Voor: Schijf Achter: Trommel (PureTech 75) of Schijf | Voor: Schijf Achter: Schijf | Voor: Schijf Achter: Schijf |
Rijmodi | Normaal/Eco (handgeschakeld) Normaal/Eco/Sport (Hybrid) | Normaal/Eco (handgeschakeld) Normaal/Eco/Sport (Hybrid) | Normaal/Eco (handgeschakeld) Normaal/Eco/Sport (Hybrid) |
Besturing | Elektrische stuurbekrachtiging | Elektrische stuurbekrachtiging | Elektrische stuurbekrachtiging |
Veiligheid en Rijhulpsystemen | |||
Veiligheidspakket | Actieve noodrem, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsherkenning | Hetzelfde als Active | Hetzelfde als Active |
Parkeersensoren | Achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Optioneel | Optioneel | Standaard (Visiopark 1: HD-camera achter) |
Keyless entry | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard (Proximity) |
Cruise control | Standaard | Standaard | Adaptieve cruise control (optioneel) |
Comfort en Gemak | |||
Klimaatregeling | Handmatige airconditioning | Automatische klimaatregeling | Automatische klimaatregeling |
Infotainment | 10″ touchscreen | 10″ HD touchscreen met Peugeot i-Connect | 10″ HD touchscreen met Peugeot i-Connect |
Smartphone-connectiviteit | Draadloze Mirror Screen (Apple CarPlay/Android Auto) | Draadloze Mirror Screen (Apple CarPlay/Android Auto) | Draadloze Mirror Screen (Apple CarPlay/Android Auto) |
Draadloze oplader | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard (15W) |
USB-poorten | 1 Type-C (data + opladen) in middenconsole voor | 2 Type-C voor, 1 Type-C en 1 Type-A achter | 2 Type-C voor, 1 Type-C en 1 Type-A achter |
Achteruitkijkspiegel | Handmatig dag/nacht | Automatisch dimmend | Automatisch dimmend, randloos |
Aanvullende Kenmerken | |||
Brandstoftank capaciteit | 44L | 44L | 44L |
Bagageruimte | 352/824 L | 352/824 L | 352/824 L |
Emissienorm | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Energielabel | C (PureTech 75) B (PureTech 100) A (Hybrid) | B (PureTech 100) A (Hybrid) | C (PureTech 100) A (Hybrid) |
Start-stopsysteem | Ja (Benzine) N.v.t. (Hybrid) | Ja (Benzine) N.v.t. (Hybrid) | Ja (Benzine) N.v.t. (Hybrid) |
Ruitenwissers | Handmatig | Automatisch | Automatisch |
Handsfree start | Standaard op Hybrid | Standaard op Hybrid | Standaard |
Categorie | Accessoire/Optie | Active | Allure | GT | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|---|
Styling | |||||
Metallic lak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โฌ600 | |
Speciale metallic lak (Bleu Vertigo, Rouge Elixir) | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โฌ780 | |
Zwarte Diamant dak | Niet vermeld | Niet vermeld | Optioneel | โฌ300 | |
16″ ‘NOMA’ lichtmetalen velgen | Niet beschikbaar | Standaard | Niet beschikbaar | Standaard op Allure | |
17″ ‘YANAKA’ lichtmetalen velgen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard op GT | |
Panoramisch glazen dak | Niet vermeld | Optioneel | Optioneel | โฌ500 | |
Comfort en Technologie | |||||
Keyless entry | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard | โฌ350 | |
Draadloze smartphone oplader (15W) | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard | โฌ150 | |
Visiopark 1 (HD achtercamera) | Optioneel | Optioneel | Standaard | โฌ250 (op Active) | |
PEUGEOT i-Connect Advanced Nav | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โฌ400 | |
Verwarmde voorstoelen | Niet vermeld | Optioneel | Optioneel | โฌ300 | |
Drive Assist Pack (handgeschakelde transmissie) | Niet vermeld | Optioneel | Optioneel | โฌ450 | |
Drive Assist Plus Pack (automatische transmissie) | Niet vermeld | Optioneel | Optioneel | โฌ450 | |
Alcantaraยฎ Executive Interieur | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel | โฌ1,200 | |
Exterieur Uitrusting | |||||
Trekoog | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โฌ700 | |
Veiligheid en Beveiliging | |||||
Voorbereiding reservewiel | Optioneel | Optioneel | Niet vermeld | โฌ20 | |
Infotainment | |||||
10″ HD touchscreen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | |
Verbonden 3D Navigatie | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Inbegrepen bij i-Connect Advanced Nav | |
Comfort | |||||
Automatische klimaatregeling | Standaard op Hybrid, Optioneel op Benzine | Standaard | Standaard | Prijs niet gespecificeerd |
Pakket Naam | Beschrijving | Beschikbaar op Uitvoeringen | Prijs (incl. BTW) | Inhoud |
---|---|---|---|---|
Veiligheidspakket | Standaard veiligheidsfuncties | Alle uitvoeringen (Standaard) | Inbegrepen in basisprijs | – Actieve Veiligheidsrem – Rijstrookassistent – Snelheidslimietherkenning – Waarschuwing voor rijbewustzijn – Cruisecontrol / snelheidsbegrenzer |
Drive Assist Pakket | Geavanceerde rijhulpfuncties voor handgeschakelde transmissie | Allure, GT | โฌ450 | – Adaptieve cruisecontrol |
Drive Assist Plus Pakket | Geavanceerde rijhulpfuncties voor automatische transmissie | Allure (Hybrid), GT (Hybrid) | โฌ450 | – Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go functie – Rijstrookassistent en positioneringshulp |
Vision Pakket | Verbeterde zichtbaarheid en veiligheidsfuncties | Allure, GT | Allure: โฌ450 GT: โฌ200 | – HD voor camera – HD achtercamera (al standaard op GT) – Dodehoekmonitoring – Welkomsverlichting |
Alcantaraยฎ Executive Interieur | Premium interieurupgrade | GT | โฌ1,200 | – Alcantaraยฎ bekleding met Adamite groene stiksel – Verwarmde voorstoelen – Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie |
PEUGEOT i-Connect Advanced Nav | Geavanceerde infotainment en navigatie | Alle uitvoeringen | โฌ400 | – TomTomยฎ verbonden navigatie – Natuurlijke spraakherkenning – Aanpasbare interface met widgets – Over-the-air kaartupdates |
Comfort Pakket (afgeleid van opties) | Verbeterde comfortfuncties | Varieert per uitvoering | Prijs niet gespecificeerd | – Automatische klimaatregeling (standaard op Allure en GT, optioneel op Active benzine) – Keyless entry (optioneel op Allure, standaard op GT) – Automatische ruitenwissers (standaard op Allure en GT) |
Zichtbaarheidspakket | Verbeterde verlichting en zichtbaarheid | Alle uitvoeringen (Standaard) | Inbegrepen in basisprijs | – Automatische koplampen – Follow-me-home verlichting |
Prijsstructuur van 2024 Peugeot 208
Uitrustingsniveau | Aandrijflijn | Vermogen | Prijs (โฌ) | CO2 (g/km) | Energielabel |
---|---|---|---|---|---|
Active | |||||
PureTech 75 | 55 kW (75 pk) | 24.900 | 120 | C | |
PureTech 100 | 74 kW (100 pk) | 26.350 | 116 | B | |
Hybrid 100 e-DCS6 | 74 kW (100 pk) | 28.200 | 101 | A | |
Allure | |||||
PureTech 100 | 74 kW (100 pk) | 27.650 | 116 | B | |
Hybrid 100 e-DCS6 | 74 kW (100 pk) | 29.500 | 101 | A | |
GT | |||||
PureTech 100 | 74 kW (100 pk) | 29.650 | 119 | C | |
Hybrid 136 e-DCS6 | 96 kW (136 pk) | 32.800 | 104 | A |
Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot 208 Te Kopen?
Ze hebben de Peugeot 208 net opnieuw ontworpen voor het jaar 2024. Het is de 208, een van Peugeots meer succesvolle modellen, waarbij het merk probeert voort te bouwen op wat het goed deed en enkele fouten uit het verleden te corrigeren. De belangrijkste verandering voor 2024 is dat hij leverbaar wordt met een nieuwe hybride aandrijflijn, een gedeeltelijk elektrische optie voor consumenten die nog niet volledig de overstap naar elektrisch willen maken.
Deze “facelift” zoals het wordt genoemd, omvat een nieuwe externe styling, voornamelijk aan de voorkant, met een nieuw grille-ontwerp en lichtsignatuur. Zelfs het interieur krijgt een kleine verandering, waarbij het nieuwe infotainmentsysteem het meest opvalt. De 208 heeft veel betere technologie en rijkarakteristieken; Peugeot is inderdaad enorm vooruitgegaan.
De 208 probeert nog steeds de nadruk te leggen op stijl en voelt “hoogwaardig” aan in de subcompacte klasse. Hij is zeer opvallend in vergelijking met de meer conservatieve modellen. Peugeot wil echter de kleine afmetingen van de 208 niet opofferen voor een slordige rijervaring.
Nu Peugeot de 208 deze facelift heeft gegeven, is het duidelijk dat ze willen dat de 208 blijft concurreren met de belangrijkste rivalen, namelijk de Renault Clio, Volkswagen Polo en Ford Fiesta. De hybride variant is er omdat veel kopers in deze klasse op zoek zijn naar iets zuiniger.
Over het algemeen is de 208 zeker de verfijning van iets goeds op vele belangrijke gebieden. Hoewel hij trouw blijft aan de aard van het model qua stijl en elegantie in een stadsauto, biedt hij nu nieuwe aandrijflijnopties en hightech functies om zijn bereik te vergroten.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Peugeot 208 biedt nu een groot scala aan aandrijflijnen, waarvan de nieuwe hybride de belangrijkste is. Dit hybride systeem combineert een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 100 pk (136 pk in hogere specificatiemodellen). Het is belangrijk op te merken dat hoewel Peugeot dit een “mild hybrid” noemt, het eigenlijk meer functioneert als een volledig hybride systeem, dat bij lage snelheden volledig elektrisch kan rijden.
De hybride varianten van de Peugeot 208 bieden indrukwekkende acceleratie, waarbij de efficiรซntie van elektrische aandrijving wordt gecombineerd met de prestaties van een benzinemotor. Zelfs de Hybrid 100 e-DCS6, die is ontworpen voor efficiรซntie, presteert nog steeds heel goed met een 0-100 km/u tijd van 9 seconden.
Voor degenen die op zoek zijn naar meer dynamische prestaties, verbetert de Hybrid 136 e-DCS6-variant dit aanzienlijk, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 8,1 seconden. Het 136 pk model heeft een snellere initiรซle acceleratie omdat het een krachtigere elektromotor heeft die samenwerkt met de benzinemotor en meer koppel levert wanneer dat nodig is en gewoon meer algemene pit heeft. Nog meer dan dat heeft de elektromotor veel koppel bij lage toerentallen en voelt de auto gewoon levendig aan in het start-stop stadsverkeer.
De transmissie is een volledig nieuwe 6-versnellings automatische transaxle die is ontworpen voor het hybride systeem. Deze vervangt de vorige EAT8 8-versnellingsbak. De nieuwe transmissie schakelt voor het grootste deel mooi en soepel, maar we merkten wel enige aarzeling wanneer er om pittiger acceleratie wordt gevraagd.
Voor de meer ouderwetse motortypen levert Peugeot nog steeds gewone benzine. Deze omvatten 75 pk en 100 pk versies van de 1,2-liter driecilinder motor, gekoppeld aan een 5- of 6-versnellingsbak handgeschakeld. De 100 pk benzinemotor is meer dan adequaat voor vrijwel alles, maar heeft niet het lage-toerenkoppel van de hybride.
Iets anders om op te merken is dat Peugeot gestopt is met dieselmotoren in de 208, waarschijnlijk omdat niemand ze meer wil en de emissieregels steeds strenger worden. Voor de efficiรซntiefreaks is de volledig elektrische e-208 er nog steeds met 136 pk of een nieuwe 156 pk.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remvermogen van de Peugeot 208 is verfijnd voor zeker gedrag in de hele lijn. Hij heeft geventileerde schijfremmen voor en massieve schijven achter. Dat is een relatief typische opstelling voor deze klasse en levert bevredigend vermogen voor een voertuig van deze omvang en massa.
De hybride versie heeft het remsysteem gecombineerd met een regeneratief remsysteem. Hierdoor kan de auto energie terugwinnen bij het afremmen en die energie terug in de accu stoppen. De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen verloopt meestal naadloos, hoewel sommige bestuurders een ander gevoel in het rempedaal kunnen ervaren dan in een niet-hybride voertuig.
We merkten ook op dat het rempedaal een goede modulatie heeft (d.w.z. nauwkeurige controle in alledaagse rijsituaties). De eerste ‘bite’ is echt geleidelijk, wat het gemakkelijk maakt om te stoppen in stadsverkeer. Bij harder remmen blijft de 208 stabiel en beheerst.
Ook standaard op de hogere uitrustingsniveaus is de elektronische parkeerrem, wat een mooie toevoeging is. Die heeft een auto-hold functie wanneer gebruikt in combinatie met de adaptieve cruise control, wat prettig is in stop-and-go verkeer.
Een kleine kritiek van ons was dat het regeneratieve remeffect in het hybride model sterker zou kunnen zijn. Het heeft geen instelbare regeneratieniveaus, of een echte one-pedal rijmodus zoals sommige concurrenten (de 208 hybrid). Dat zou teleurstellend kunnen zijn voor die bestuurders die graag het maximale aan energieregeneratie uit hun hybride/elektrische auto’s willen halen.
Besturing En Ophanging
Hoewel het de Peugeot 208 is, heeft hij nog steeds de wendbare handling en soepele rit waar het model altijd om bekend heeft gestaan. De besturing heeft een zeer snelle overbrenging, is licht, en dit draagt ook bij aan de wendbaarheid van de auto in de stad. Dit gevoel van responsiviteit wordt verder versterkt door het kleine stuurwiel, een handelsmerk van Peugeot, maar sommige bestuurders zullen moeten wennen aan deze ongebruikelijke opstelling.
Hij heeft een mooie stabiliteit bij hogere snelheden omdat de besturing prettig verzwaart. We merkten op dat hoewel de besturing nauwkeurig is, deze wat meer feedback zou kunnen geven aan de fanatieke rijders. Maar voor de gemiddelde 208-klant is de installatie een mooi compromis tussen gemak en betrokkenheid.
Hij heeft een MacPherson veerpoot voorwielophanging en een torsieas achter. Dit is een typische opstelling voor auto’s in deze klasse, een balans tussen comfort, handling en prijs. Peugeot heeft goed werk geleverd bij het afstemmen van de ophanging om oneffenheden in de stad te absorberen zonder de carrosseriecontrole op te offeren.
De 208 rijdt goed op bochtige wegen met zeer weinig overhellen. De auto voelt stevig en zeker aan, wat vertrouwen geeft in bochten. Nou, het is geen hot hatch en degenen die het meeste rijplezier voor hun geld willen, zouden misschien andere dingen die Peugeot te bieden heeft moeten verkennen.
Het algemene rijcomfort is behoorlijk goed voor een auto van dit formaat. De 208 filtert op de een of andere manier de meeste onregelmatigheden in de weg weg zonder te zacht of wankel te zijn. De 17″ en grotere wielen voegen wel wat meer hardheid toe aan de rit, dus op comfort gerichte kopers kunnen beter kiezen voor de standaard 16″ wielen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Peugeot 208 heeft verschillende soorten banden, afhankelijk van het uitrustingsniveau en de maat van de lichtmetalen velg die wordt gekozen. 16-inch wielen met 195/55 R16 banden op de meeste. Het is een goed compromis tussen comfort, brandstofverbruik en gemakkelijk rijden voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
De grotere uitvoeringen (GT Line) hebben echter 17″ wielen met 205/45 R17. Deze grote velgen maken de auto erg sportief aanvoelen, maar het is nogal luidruchtig op de weg en de rit is enigszins hard. De afweging is een marginaal verbeterde grip in bochten en responsiviteit.
Peugeot heeft echter ook nagedacht over de brandstofefficiรซntie van de banden, vooral bij het hybride model. Het heeft zelfs banden met lage rolweerstand om het hoogst mogelijke brandstofrendement en elektrische bereik te bereiken. Dit is te zien aan de iets kleinere wieldiameter in vergelijking met sommige meer “sportieve” tegenstanders.
We ontdekten ook dat de standaardbanden een belachelijk goede grip hebben, zowel op droog als nat wegdek. Maar voor degenen die in gebieden met sneeuw wonen, kunnen ze beter serieus nadenken over winterbanden, dat zal een enorm verschil maken in prestaties en veiligheid.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Peugeot 208 blijft een van zijn beste aspecten, omdat het een hoogwaardige sfeer biedt die iets boven zijn klasse lijkt te zitten. Het heeft een eigentijds, uniek ontwerp, met Peugeots i-Cockpit-schema. Dit heeft een lage stoel, een klein stuurwiel, en het digitale instrumentenpaneel is boven het stuurwiel te zien in plaats van erdoorheen.
De materiaalskwaliteit is over het algemeen zeer goed voor het segment. Er zijn zacht aanvoelende kunststoffen op belangrijke plaatsen, en pianolak en gestructureerde oppervlakken worden veelvuldig gebruikt om de eentonigheid te doorbreken. De hogere uitrustingsniveaus hebben contrasterende stiksels en stof (of Alcantara) inzetstukken die de sfeer nog hoogwaardiger maken.
De Active-uitvoering heeft een lichtgekleurd interieur en hemelbekleding wat de auto veel ruimer doet lijken. De GT-versie daarentegen heeft een zwarte hemelbekleding, wat een soort smal, cockpit-achtig effect geeft. De GT-uitvoering voegt ook aluminium sportpedalen en aluminium dorpellijsten met het Peugeot-logo toe voor een mooie sportieve touch. Het centrale touchscreen, dat groeit van 7 inch in de Active naar 10 inch in de Allure- en GT-uitvoeringen, wordt het middelpunt van het interieur, waarbij het naadloos is geรฏntegreerd in het gehele ontwerp maar ook toegang biedt tot talrijke infotainment- en voertuigbedieningen.
Het belangrijkste punt van het interieur is het nieuwe 10-inch touchscreen infotainmentsysteem. Het zit hoog op het dashboard en is enigszins naar de bestuurder gericht. De graphics zijn scherp en gedetailleerd en het systeem reageert veel sneller dan in het verleden. Maar sommige bedieningselementen, zoals de klimaatregeling, zijn wat lastig te bedienen tijdens het rijden.
Het digitale instrumentenpaneel, aanwezig op alle uitvoeringen behalve de basisuitvoering, heeft een behoorlijke aanpasbaarheid. Het 3D-effect op de hogere uitvoeringen is een leuke extra, maar we vonden het eigenlijk vooral een gimmick. Het is wel prettig dat het navigatie-instructies in het instrumentenpaneel toont.
Het interieur ziet er ’s nachts mooi uit met sfeerverlichting, maar alleen op de hogere uitvoeringen. Het eindresultaat is een interieur dat luxueuzer is dan de meeste concurrentie, maar sommigen zullen het radicale ontwerp misschien wat te controversieel vinden.
Exterieur Uiterlijk
De 2024-vernieuwing is subtiel maar zeer effectief op de reeds agressief ogende Peugeot 208. De voorkant ondergaat de meest drastische veranderingen met een herontworpen grille die een meer “hoektand-achtig” thema heeft. Deze worden vergezeld door nieuw gestileerde LED-dagrijverlichting die nu drie verticale “klauw-achtige” elementen in de onderste bumper heeft.
De Active-uitvoering heeft Peugeot LED Technology koplampen en de GT heeft de Peugeot Full LED Technology koplampen die zorgen voor betere zichtbaarheid en een hoogwaardiger uitstraling. Het grille-ontwerp verandert ook door de hele line-up heen, de Active heeft een zwarte met textuur, en de Allure en GT hebben een meer verfijnde zwarte grille met reliรซf in carrosseriekleur. Dit wordt vergezeld door hoogglans zwarte omlijstingen van de bovenste en onderste grille op de hogere uitvoeringen, wat verder bijdraagt aan de agressieve uitstraling van het voertuig.
De algemene omtrek van de auto blijft vrijwel hetzelfde, met behoud van de sportieve en agressieve look van de 208. Het “dubbele bubbel” dak en scherpe karakterlijnen langs de zijkanten blijven uniek voor de 208 in vergelijking met meer conservatieve concurrenten.
Aan de achterkant hebben nieuwe LED-achterlichten een vernieuwd binnenontwerp met drie horizontale balken, die doen denken aan de dagrijverlichting aan de voorkant. De “PEUGEOT”-letters over de achterklep zijn veel groter omdat dat nu “in” is bij auto’s.
Er zijn ook enkele nieuwe wielontwerpen, sommige meer aerodynamisch om verder bij te dragen aan de brandstofefficiรซntie, die vooral in het hybride model sterk is verbeterd. Ze hebben ook het kleurenpalet uitgebreid, enkele opvallende nieuwe toevoegingen zijn onder andere het opvallende Agueda Geel.
De GT voegt enkele sportievere elementen toe, hoogglans zwarte wielkastranden, een grote achterspoiler en enkele agressief ogende bumperontwerpen. Deze kleine details brengen echt de jeugdige en energieke persoonlijkheid van de 208 over.
Voor degenen die hun 208 willen personaliseren, biedt Peugeot een reeks lakkleuren. Standaardkleuren worden aangevuld met optionele metallic lakken (โฌ600) en speciale metallic lakken zoals Bleu Vertigo en Rouge Elixir (โฌ780). De GT-uitvoering biedt ook een contrasterend Black Diamond dak (โฌ300), en zeer mooie two-tone kleurencombinaties. Een andere optie is het panoramische glazen dak dat beschikbaar is op de Allure- en GT-uitvoeringen voor โฌ500, dit voegt een extra dimensie toe aan het exterieur van de auto en vult het interieur met natuurlijk licht.
Comfort En Gemak
De Peugeot 208 is een onverwacht comfortabele en goed uitgeruste compacte auto. Zelfs het basismodel, de Active, heeft handmatige airconditioning om het koel te houden. Als je upgradet naar de Allure- of GT-uitvoeringen of kiest voor een hybride versie van de Active, geniet je van automatische klimaatregeling, die de temperatuur nauwkeuriger regelt met minder gedoe.
Comfort is een grote zaak in de 208. Alle uitvoeringen hebben een handmatig in hoogte verstelbare bestuurdersstoel die echt goed is voor het vinden van die perfecte rijpositie. En de Allure en GT hebben die hoge middenconsole met de armsteun – prettig voor die lange ritten. Als je op zoek bent naar een vleugje luxe, biedt de GT-uitvoering een optioneel Alcantara Executive Interior-pakket. Dit voegt verwarmde voorstoelen toe en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie – dat noemen we pas comfort van het volgende niveau!
Het infotainmentsysteem is ook een hoogtepunt. Alle modellen komen met een touchscreen-interface, de Active-uitvoering heeft een 7-inch scherm en de Allure- en GT-uitvoeringen hebben een 10-inch HD-touchscreen. Je krijgt DAB-radio, Bluetooth en draadloze smartphone-spiegeling met Apple CarPlay en Android Auto. Of je kunt het PEUGEOT i-Connect Advanced Nav-pakket toevoegen met connected navigatie, spraakherkenning en over-the-air kaartupdates.
Gemaksfuncties zijn ook goed doordacht. De Allure kan het als optie hebben en de GT komt er standaard mee. Alle modellen komen met elektrische ramen met รฉรฉn-druk bediening en anti-klembeveiliging. Het gaat naar een ander niveau met een frameloze automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en een draadloze smartphone-oplader (15W), die je ook kunt kiezen bij de Allure. USB-connectiviteit is solide, met de Allure- en GT-uitvoeringen die twee Type-C-poorten voorin en รฉรฉn Type-C- en รฉรฉn Type-A-poort achterin bieden, zodat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden. De achterstoelen zijn behoorlijk goed voor deze klasse, hoewel langere ritten langere mensen zich misschien wat opgesloten kunnen laten voelen.
Alles is zeer gebruiksvriendelijk, en het zicht is uitstekend. Automatische koplampen zijn standaard op alle uitvoeringen, en de Allure- en GT-uitvoeringen voegen automatische ruitenwissers toe aan de vergelijking zodat rijden nog gemakkelijker wordt. Parkeren is een fluitje van een cent met parkeersensoren achter op de Active-uitvoering, terwijl de Allure- en GT-uitvoeringen zowel voor- als achtersensoren krijgen. De GT-uitvoering heeft ook Visiopark 1, die je een HD-achteruitrijcamera geeft voor nog betere parkeerhulp.
De klimaatregeling is goed, maar het is vervelend om de temperatuur op het touchscreen te veranderen. Gelukkig zijn er echte harde knoppen voor basis klimaatregeling dus dit is niet zo’n groot probleem. Voor kleine opbergvakken heb je redelijk grote deurvakken, een middenconsole opbergvak, en een draadloze oplaadpad op hogere uitvoeringen. Het dashboardkastje is verrassend ruim voor deze klasse.
Veiligheid En Beveiliging
Ongeacht welk uitrustingsniveau je kiest, de Peugeot 208 heeft de veiligheids- en beveiligingsaspecten goed voor elkaar. Alle 208’s komen standaard met het Safety Pack, en het zit vol met dingen om jou en je passagiers te beschermen. Dat bestaat uit Active Safety Brake (automatisch noodremsysteem), Lane Keeping Assist, Snelheidslimietherkenning en Driver Attention Warning. Deze werken allemaal samen om ongelukken te voorkomen, je in je rijstrook te houden en je te waarschuwen wanneer je slaperig wordt of niet oplet voor mogelijke gevaren.
Het voertuig is uitgerust met adaptieve frontairbags, zij-airbags voor en gordijnairbags voor zowel voor- als achterpassagiers. Daarnaast beschikt het over in hoogte verstelbare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen, driepuntsveiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin. Met deze gecombineerde veiligheidsvoorzieningen kun je uitstekende bescherming verwachten bij een ongeval.
De veiligheid van de 208 wordt ook verbeterd door het Electronic Stability Program (ESP) en Hill Start Assist. Deze functies helpen de auto stabiel te houden in bochten en voorkomen dat hij terugzakt op hellingen. Om nog maar te zwijgen van ABS (Anti-lock Braking System) met EBD (Electronic Brakeforce Distribution) en Emergency Brake Assist, wat zorgt dat je de maximale remprestaties krijgt in geval van nood. Bandenspanningscontrole is standaard, zodat je weet of er een significante verandering in bandenspanning is die de veiligheid of brandstofefficiรซntie kan beรฏnvloeden.
Nog meer veiligheidsfuncties zijn beschikbaar als je kiest voor de Allure- of GT-uitvoeringen. Het Drive Assist Pack (alleen handgeschakelde modellen) voegt Adaptive Cruise Control toe, terwijl het Drive Assist Plus Pack (alleen automatische modellen, inclusief hybriden) Adaptive Cruise Control met Stop & Go functie, Lane Keeping Assist en Lane Positioning Assist toevoegt. Ook heeft de GT-uitvoering dodehoekbewaking als onderdeel van zijn Vision Pack zodat je altijd veilig van rijstrook kunt wisselen.
Beveiliging omvat centrale vergrendeling op afstand en een startonderbreker op alle uitvoeringen om diefstal te voorkomen. Het heeft een optie op de Allure of standaard op de GT van keyless entry, dus geen compromis op het gebied van beveiliging. Er zijn ook handige beveiligingsfuncties, zoals deuren die automatisch vergrendelen zodra je begint te rijden. Peugeot’s Connect SOS & Assistance systeem is ook inbegrepen, dat automatisch of handmatig contact kan opnemen met hulpdiensten als je een ongeluk hebt of pech krijgt, zodat hulp altijd binnen handbereik is.
De structurele veiligheid van de 208 is ook opgevoerd. Peugeot probeert een perfecte vijf te scoren in de Euro NCAP-crashtests, en om dit te bereiken gebruiken ze hoogwaardig staal in de dragende delen om de inzittendenbescherming te verhogen maar zonder te veel gewicht toe te voegen.
Hoe Rijdt Het?
Het rijden in de Peugeot 208 is precies en verfijnd. De auto is zeer wendbaar en gemakkelijk te besturen in de stad met zijn lichte besturing en kleine formaat. Het kleine stuurwiel waar Peugeot bekend om staat, draagt bij aan de sportiviteit maar kan wat gewenning vragen voor bestuurders die niet bekend zijn met dit type opstelling.
Op de open snelweg is de 208 zeer stabiel en beheerst. De rit is behoorlijk prettig voor een auto van deze klasse, waarbij de meeste oneffenheden worden geabsorbeerd zonder te zacht te zijn. We merkten ook op dat de modellen met grotere wielen wat meer hardheid aan de rit toevoegen.
De hybride aandrijflijn is zeer soepel en stil, vooral in elektrische modus. Wanneer de benzinemotor aanslaat, is deze niet erg opdringerig. Het koppel van de elektromotor helpt veel bij accelereren vanuit stilstand.
Over het algemeen is het zicht behoorlijk goed, maar we merkten wel op dat de grote A-stijlen blindspots kunnen veroorzaken bij het oversteken van kruispunten. Het 360-graden camerasysteem dat in de auto zit, compenseert dit bij achteruitrijden of het proberen te parkeren in een echt kleine ruimte.
Wind- en bandengeluid zijn minimaal bij 110 km/u, en de kleine afmetingen van de 208 betekenen niet dat er een gebrek aan verfijning is in de rijervaring. Al met al is de 208 een behoorlijk comfortabele auto maar heeft nog steeds veel rijbetrokkenheid, maar hij wordt niet verkocht als een hot hatch.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferruimte in de Peugeot 208 is echter behoorlijk decent, maar niet de beste in zijn klasse. Hij heeft 352 liter bagageruimte met de stoelen omhoog, dus voldoende voor dagelijks gebruik zoals boodschappen doen of een weekendje weg. Nou, in ieder geval heeft het hybride model dezelfde kofferruimte als de benzinemodellen, wat niet slecht is aangezien er nu een accupakket in zit.
Hij heeft een grote opening, ook niet te hoog dus het is gemakkelijk om grotere items in te laden. Het is in principe een vierkante doos daar achterin, en het is zeer bruikbaar, het enige nadeel is dat de daklijn naar beneden loopt en ruimte wegneemt voor zeer hoge dingen helemaal achterin de bak.
Zelfs de oude 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank draagt bij aan dit draaggemak van langere voorwerpen. Hij heeft een laadcapaciteit van 1106 liter met de stoelen naar beneden dus er is voldoende ruimte voor de grotere ladingen. Maar dan weer klappen de stoelen niet helemaal plat om een volledig vlakke laadvloer te maken, wat een beetje jammer is.
En sommige hebben zelfs die echt handige functie van de verstelbare kofferbakbodem. Het zorgt voor een mooie vlakke laadvloer met de stoelen neergeklapt, of een zeer diepe kofferbak met volledige zitcapaciteit. Sommige mensen waardeerden deze vernieuwing, bijvoorbeeld de mogelijkheid om dingen onder de vloer te verbergen.
Enkele zeer mooie kleine details, zoals tashaken, en een 12V-aansluiting in de kofferbak. Echter, het ontbreken van een bagageafdekking op de basismodellen kan een probleem zijn voor mensen die hun spullen willen verbergen.
Voor degenen die echter bijzonder lange voorwerpen moeten vervoeren, klapt de voorpassagiersstoel op sommige uitrustingsniveaus plat neer, zodat de auto nog meer een vrachtvervoerder wordt.
Dus over het algemeen is de kofferbak van de 208 niet de grootste in zijn klasse, maar het slaat een redelijk goede balans tussen grootte en praktisch gebruik voor een auto van dit formaat. Het zou de meeste potentiรซle klanten in deze categorie tevreden moeten stellen.
Comfort Achterbank
De achterbank van een Peugeot 208 is zo comfortabel als een achterbank kan zijn in een auto van dat formaat, maar er moeten compromissen worden gesloten. Er is voldoende beenruimte voor een volwassene van gemiddelde lengte op een korte rit, maar een lang persoon zou tijdens een lange rit extreem krap zitten. Er is behoorlijke hoofdruimte, dankzij de hoge daklijn van de auto.
De rugleuningen zijn mooi gevormd en ondersteunen de rug goed, ze leunen ook in een comfortabele hoek. De zitting zelf is wat kort wat betreft de zitbasis, wat kan betekenen dat er een gebrek aan bovenbeen-ondersteuning is voor lange mensen. Dat geldt ook voor auto’s van dit formaat, en zal waarschijnlijk geen groot nadeel zijn voor de gemiddelde consument.
Een coole functie is dat er USB-poorten zijn voor de mensen op de achterbank zodat ze hun spullen kunnen opladen tijdens het rijden. Dat is een mooie toevoeging, niet altijd gezien in dit soort auto.
De middelste zitplaats is smal en verhoogd, waardoor deze het beste geschikt is voor incidenteel gebruik of kinderen. Wanneer niet in gebruik, heeft deze een neerklapbare armsteun met bekerhouders, wat bijdraagt aan het comfort van de buitenste passagiers.
De buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes voor eenvoudige installatie van kinderveiligheidsstoelen. Echter, aan de andere kant kunnen grote achterwaarts gerichte babyzitjes ervoor zorgen dat de voorstoelen te ver naar voren moeten worden geschoven en de beenruimte van de persoon voorin wegnemen.
Een kritiekpunt dat door ons werd opgemerkt, waren de relatief kleine achterportieropeningen, die het in- en uitstappen wat uitdagend kunnen maken, vooral voor grotere volwassenen of bij het installeren van kinderzitjes.