2024 Škoda Kamiq Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI Greentech |
---|---|
Motortype | Turbo benzinemotor, directe injectie |
Versnellingsbak | Handgeschakeld 6-versnellingen of 7-versnellingen DSG automaat |
Aandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handmatig: 6-versnellingen Automatisch: 7-versnellingen DSG |
Maximaal Vermogen | 85 kW (115 pk) bij 5.000-5.500 tpm |
Maximaal Koppel | 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype | Benzine |
Tankinhoud | 50 liter |
Topsnelheid | 196 km/u – Handgeschakeld 195 km/u – Automatisch |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Essence | Selection | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | 400L (tot achterstoelen) / 1.395L (tot voorstoelen) | 400L / 1.395L | 400L / 1.395L | 400L / 1.395L |
Achterstoelen deelbaar | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verstelbare Voorstoelen | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier |
Stoelverwarming voor | N.v.t. | N.v.t. | Optioneel (Winter Premium Pakket) | Optioneel (Winter Premium Pakket) |
Lendensteun bestuurdersstoel | N.v.t. | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Bekleding | Stof zwart & grijs | Stof zwart & grijs | Stof/suedia zwart & grijs | Sportstoelen, stof/suedia zwart & rode strepen |
Ambiente Verlichting | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | Wit/rode LED-interieurverlichting |
Glazen Schuif/Kantel Dak | N.v.t. | N.v.t. | Optioneel (Open Sky Pakket) | Standaard (Panoramisch glazen dak) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI Greentech Handgeschakeld | 1.0 TSI Greentech Automatisch |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.233 | 1.254 |
Maximaal toegestaan voertuiggewicht (kg) | 1.696 | 1.716 |
Max. trekgewicht ongeremd (kg) | 610 | 620 |
Max. trekgewicht geremd (kg) | 1.200 | 1.200 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | 1.0 TSI Greentech (Handgeschakeld) | 1.0 TSI Greentech (Automatisch) |
---|---|---|
Vanaf Prijs | €28.490 (Essence uitvoering) | €31.990 (Selection uitvoering) |
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Cilinders | 3 | 3 |
Cilinderinhoud (cm3) | 999 | 999 |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 6-versnellingen handgeschakeld | 7-versnellingen DSG automaat |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
CO2-uitstoot (gecombineerd) | 123 g/km | 128 g/km |
Maximaal vermogen | 85 kW (115 pk) bij 5.000-5.500 tpm | 85 kW (115 pk) bij 5.000-5.500 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u | 10,1 seconden | 10,1 seconden |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm | 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm |
Topsnelheid | 196 km/u | 195 km/u |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.562 mm |
Breedte | 1.793 mm |
Lengte | 4.241 mm |
Wielbasis | 2.639 mm |
Draaicirkel | 10,8 m |
Functiecategorie | Essence | Selection | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|
Startprijs | €28.490 | €29.990 | €31.490 | €33.990 |
Exterieur | ||||
Wielen | 16″ stalen wielen met Tecton wieldoppen, zilver | 16″ Nyota lichtmetalen wielen, zilver | 16″ Cortadero Aero lichtmetalen wielen, zilver | 17″ Kajam Aero lichtmetalen wielen, zwart |
Banden | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R17 |
Koplampen | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting | Volledige LED-matrixkoplampen |
Mistlampen | Mistlampen voor | Mistlampen voor | Mistlampen voor | Mistlampen voor met bochtenfunctie |
Achterlichten | LED-achterlichten met halogeen richtingaanwijzers | LED-achterlichten met halogeen richtingaanwijzers | LED-achterlichten met halogeen richtingaanwijzers | Volledige LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers |
Dakrails | Zwart | Zwart | Chroom | Hoogglans zwart |
Schuifdak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel (Open Sky Pakket) | Panoramisch glazen dak (standaard) |
Buitenspiegels | In carrosseriekleur | In carrosseriekleur | In carrosseriekleur | Zwart |
Raamlijsten | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Chroom | Hoogglans zwart |
Interieur | ||||
Bekleding | “Studio” zwarte stof | “Loft” zwart/grijze stof | “Lodge” zwart/grijze stof/suedia | “Monte Carlo” zwarte stof/suedia met sportstoelen |
Stuurwiel | Tweedelig lederen multifunctioneel | Tweedelig lederen multifunctioneel | Tweedelig lederen multifunctioneel | Driedelig lederen sport multifunctioneel |
Infotainmentdisplay | 8,25″ | 8,25″ | 8,25″ | 8,25″ |
Digitaal instrumentenpaneel | 8″ basis | 8″ basis | 10″ Virtual Cockpit | 10″ Virtual Cockpit |
Interieur sfeerverlichting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Wit/rood LED |
Interieurafwerking | “Grained Black” | “Piano Black” & “Nisha Soft Touch” | “Copper Brushed” | “Chrome” |
Pedalen | Standaard | Standaard | Standaard | Roestvrij staal |
Comfort & Gemak | ||||
Klimaatregeling | Handmatige airconditioning | Climatronic (automatisch dual-zone) | Climatronic (automatisch dual-zone) | Climatronic (automatisch dual-zone) |
Sleutelloos systeem | Niet beschikbaar | KESSY Go (start met drukknop) | KESSY Full (sleutelloos toegang en start) | KESSY Full (sleutelloos toegang en start) |
Parkeersensoren | Achter | Achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Met voetsensor | Met voetsensor |
Voorarmsteun | Niet beschikbaar | Met opbergvak | Met opbergvak | Met opbergvak |
Lendensteun | Niet beschikbaar | Handmatige verstelling | Handmatige verstelling | Handmatige verstelling |
Regensensor | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Automatisch dimmende spiegels | Niet beschikbaar | Interieur | Interieur | Interieur en exterieur |
Aandrijving & Chassis | ||||
Motor | 1.0 TSI Greentech 85kW/115pk | 1.0 TSI Greentech 85kW/115pk | 1.0 TSI Greentech 85kW/115pk | 1.0 TSI Greentech 85kW/115pk |
Transmissie | 6-versnellingen handgeschakeld | 6-versnellingen handgeschakeld of 7-traps DSG | 6-versnellingen handgeschakeld of 7-traps DSG | 6-versnellingen handgeschakeld of 7-traps DSG |
Rijmodusselectie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Hill Hold Control | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Veiligheid & Assistentiesystemen | ||||
Lane Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Front Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise Control | Met snelheidsbegrenzer | Met snelheidsbegrenzer | Met snelheidsbegrenzer | Met snelheidsbegrenzer |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Vermoeidheidsherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Infotainment & Connectiviteit | ||||
SmartLink | Niet beschikbaar | Draadloos | Draadloos | Draadloos |
USB-poorten | Niet gespecificeerd | Vier USB-C met laadfunctie | Vier USB-C met laadfunctie | Vier USB-C met laadfunctie |
Luidsprekers | Niet gespecificeerd | 8 | 8 | 8 |
DAB (Digitale radio) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Remote Access | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar |
Aanvullende Kenmerken | ||||
Paraplu in bestuurdersportier | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Getinte ramen | Standaard | Standaard | Sunset (extra donkere achterramen) | Sunset (extra donkere achterramen) |
Voorspoiler en achterdiffuser | Zwart | Platina grijs | Platina grijs | Hoogglans zwart |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Sportpedalen | Voor handmatige transmissie | Roestvrij staal | €121,00 |
Voor automatische transmissie | Roestvrij staal | €125,00 | |
Aluminium Velgen (Zomer) | Alaris 16″ – Zwart | Met Continental banden | €1.340,00 |
Nanuq 16″ – Zwart | Met Continental banden | €1.340,00 | |
Orion 16″ – Zilver | Met Continental banden | €1.340,00 | |
Propus 17″ – Zwart | Met Continental banden | €1.590,00 | |
Propus 17″ – Zilver | Met Continental banden | €1.590,00 | |
Blade 18″ – Zilver | Met Continental banden | €1.790,00 | |
Blade 18″ – Zwart | Met Continental banden | €1.790,00 | |
Aluminium Velgen (Winter) | Nanuk 16″ – Zilver | Met Continental banden | €1.390,00 |
Bandenaccessoires | Banden tassen | Voor opslag | €30,00 |
Ventielkappen | Decoratief | €25,00 | |
Comfort en Technologie | |||
Adapterkabels | Mini-USB | Voor connectiviteit | €23,00 |
Micro-USB | Voor connectiviteit | €20,00 | |
USB-C naar USB-A 3.0 Adapter | Voor connectiviteit | €10,00 | |
Baggageruimte | Baggagenetten – Zwart | Drie-delige set | €50,00 |
Baggagenetten – Rood | Drie-delige set | €47,00 | |
Baggage rek | Standaard | €362,00 | |
Dubbelzijdige kofferbakmat | Textiel/rubber | €55,00 | |
Kofferbakvoering | Kunststof | €89,00 | |
Baggage bevestigingssysteem | Kunststof hoeken, klittenbandbevestiging, 2 stuks | €20,00 | |
Kofferbakmat | Kunststof | €35,00 | |
Kofferbakmat | Kunststof | €100,00 | |
Comfortartikelen | Koelbox | 15 liter capaciteit, 12V | €195,00 |
Paraplu | Zwart | €12,00 | |
Vuilnisbak | Voor de deur pocket, zwart | €19,00 | |
Vuilnisbak | Voor de deur pocket, beige | €19,00 | |
Vloermatten | Standaard set | Eerste en tweede rij | €70,00 |
All-weather set | Eerste rij | €35,00 | |
Prestige set | Eerste en tweede rij | €79,00 | |
All-weather set | Tweede rij | €32,00 | |
All-weather set | Tweede rij (alternatief) | €35,00 | |
Transport | |||
Dakkoffers | Dakbalken | Voor extra lading | €209,00 |
Trekken | Inklapbare trekhaak | Inclusief 13-polige bekabelingskit | €1.495,00 |
Modderflappen | Voor set | Bescherming tegen puin | €60,00 |
Achter set | Bescherming tegen puin | €60,00 | |
Dakkoffers | Ski/snowboard doos – Zilver | 380L capaciteit, past 5 paar ski’s of 4 snowboards | €545,00 |
Ski/snowboard doos – Zwart | 380L capaciteit, past 5 paar ski’s of 4 snowboards | €595,00 | |
Fietsendragers | Trekhaak-gemonteerd | Geschikt voor 2 fietsen | €685,00 |
Op het dak gemonteerd (aluminium profiel) | Afsluitbaar, max laadvermogen 20kg | €209,00 | |
Op het dak gemonteerd (standaard profiel) | Afsluitbaar, max laadvermogen 20kg | €129,00 | |
Veiligheid | |||
Kindersetaccessoires | Beschermende onderlaag | Voor kinderstoel | €30,00 |
Wielbeveiliging | Slotbouten | Antidiefstal | €32,00 |
Gemaksset | |||
Simpel Clever Pakket | Verschillende artikelen | Inclusief bagagenetten, 12V stopcontact in de kofferbak, bekerhouder voor midden tunnel achter, opslag onder de voorstoelen, deurkantbescherming, dubbelzijdige kofferbakmat, vuilnisbak, tablet houder, telefoonhouder | €390,00 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Essentie | Selectie | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|---|---|
Open Sky Pakket | – Dakrails, hoogglans zwart – Panoramisch glazen dak – Zwart hemel | €990 | – | – | Optioneel | Standaard |
Licht- en Vision Pakket | – Regen- en Lichtassistent – Volledige LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers – Elektrisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels – Mistlampen met bochtenfunctie | €490 | – | – | Optioneel (Niet compatibel met Oplaadpakket) | Standaard |
Navigatiepakket Selectie | – 9,2″ infotainment scherm met navigatie – 10″ Virtual Cockpit – Webradio – Infotainment Online voor 3 jaar | €1,390 | – | Optioneel | – | – |
Navigatiepakket | – 9,2″ infotainment scherm met navigatie – Webradio – Infotainment Online voor 3 jaar | €890 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Winter Premium Pakket | – Verwarmde voorstoelen – Verwarmde ruitensproeiers – 3,5L ruitensproeiervloeistof tank | €250 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Veiligheidspakket | – Knie-airbag bestuurder – Zij-airbags achter – Crew Protect Assist | €550 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Travel Assist | – Adaptieve rijstrookassistent met Travel Assist (centreert de auto in de rijstrook) – Adaptieve cruisecontrol – Front Assist | €690 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Travel Assist Plus (Business Edition) | – Adaptieve rijstrookassistent met Travel Assist – Adaptieve cruisecontrol – Front Assist – Side Assist – Regen- en Lichtassistent – Volledige LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers – Elektrisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels – Mistlampen met bochtenfunctie | €1,490 | – | – | Optioneel | – |
Travel Assist Plus (Monte Carlo) | – Adaptieve rijstrookassistent met Travel Assist – Adaptieve cruisecontrol – Front Assist – Side Assist | €890 | – | – | – | Optioneel |
Technologie Essentie | – Draadloze SmartLink – 8 luidsprekers – Voorste middenarmsteun met opbergvak en bekerhouder / achterste ventilatieroosters – Vier USB-C-poorten met oplaadfunctie | €590 | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard |
Opladen | – Draadloos opladen – USB-C-poort in de achteruitkijkspiegel | €250 | – | Optioneel (Niet compatibel met Licht- en Vision Pakket) | Optioneel (Niet compatibel met Licht- en Vision Pakket) | Optioneel |
Simply Clever | – Set bagagenetten – 12V-stopcontact in de kofferbak – Opbergvak met bekerhouder op de achterste midden tunnel – Opbergruimte onder de voorstoelen – Deurrandbescherming voor voor- en achterdeuren – Dubbelzijdige kofferbakmat – Afvalbak – Tablet houder – Telefoonhouder | €390 | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Prijsstructuur van 2024 Škoda Kamiq
Modelcode | Motor | Vermogen | Transmissie | Uitvoering | Consumentenprijs* | Fiscale waarde** | BPM bedrag | CO₂ (g/km) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NW4BM5/24/ESS | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Handgeschakeld-6 | Essence | €28.490 | €27.545 | €5.597 | 123 |
NW4DM5/24/SEL | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Handgeschakeld-6 | Selection | €29.990 | €29.045 | €5.764 | 124 |
NW4DMD/24/SEL | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 automaat | Selection | €31.990 | €31.045 | €6.432 | 128 |
NW4DM5/24/BED | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Handgeschakeld-6 | Business Edition | €31.490 | €30.545 | €5.931 | 125 |
NW4DMD/24/BED | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 automaat | Business Edition | €33.490 | €32.545 | €6.599 | 129 |
NW47M5/24/MCA | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Handgeschakeld-6 | Monte Carlo | €33.990 | €33.045 | €5.931 | 125 |
NW47MD/24/MCA | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 automaat | Monte Carlo | €35.990 | €35.045 | €6.599 | 129 |
Is Het De Moeite Waard Om De Škoda Kamiq Te Kopen?
De Skoda Kamiq vertegenwoordigt een belangrijke facelift voor de populaire compacte SUV van de Tsjechische autofabrikant. De Kamiq is Skoda’s instap-SUV en is sinds de lancering in 2019 een sterke verkoper geweest. Deze update is bedoeld om het model competitief te houden in de drukke subcompacte crossover markt. De 2024-vernieuwing richt zich op een agressiever exterieurontwerp, een upgrade van de interieur technologie en materialen, en een krachtiger motorengamma. Hoewel het geen complete herontwerp is, is het voldoende om de Kamiq up-to-date te brengen en enkele problemen van het oude model op te lossen.
Al met al blijft de Kamiq trouw aan Skoda’s filosofie om verstandige, volledig uitgeruste auto’s te leveren voor redelijke prijzen. Hij blinkt nog steeds uit in binnenruimte, brandstofefficiëntie en prijs-kwaliteitverhouding. De facelift brengt welkome verbeteringen op het gebied van uiterlijk en technologie, maar verandert de inherente sterke punten en het karakter van de Kamiq niet radicaal.
Voor iedereen die op zoek is naar een praktische, comfortabele kleine SUV met Europese flair, maakt de vernieuwde Kamiq een overtuigende indruk. Hij heeft misschien niet alle glamour of prestaties van sommige hoogwaardige concurrenten, maar hij scoort goed op de fundamentele aspecten waar veel kopers in deze klasse naar zoeken. De combinatie van ruimte, brandstofverbruik, technologie en prijs van de Kamiq zou hem een populaire keuze moeten houden in de markt voor kleine SUV’s.
Terwijl we dieper ingaan op de details van de Kamiq, zullen we zien hoe deze veranderingen het rijden, de bruikbaarheid, de functies en uiteindelijk de prijs beïnvloeden. Deze uitgebreide recensie is bedoeld om toekomstige kopers een volledig en compleet beeld te geven van de pluspunten en minpunten van de Kamiq, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen bij de aankoop.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Škoda Kamiq wordt aangeboden met één aandrijflijnoptie voor alle uitrustingsniveaus. Deze aandrijflijn bestaat uit een 1.0 TSI Greentech motor, een turbobenzinemotor met directe injectietechnologie. Deze compacte maar efficiënte motor heeft drie cilinders en een cilinderinhoud van 999 cm³ (1,0 liter). Hij is ontworpen om een balans te bieden tussen prestaties en brandstofefficiëntie, wat hem zeer geschikt maakt voor het compacte SUV-segment waarin de Kamiq zich bevindt.
Qua prestaties levert de 1.0 TSI Greentech motor een maximaal vermogen van 85 kW (equivalent aan 115 pk) tussen 5.000 en 5.500 tpm. De motor levert een maximaal koppel van 200 Nm, beschikbaar van 2.000 tot 3.500 tpm. Dit brede koppelbereik draagt bij aan de flexibiliteit en responsiviteit van de motor onder verschillende rijomstandigheden. De Kamiq met deze motor kan in 10,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, ongeacht de transmissiekeuze. De topsnelheid is 196 km/u voor de handgeschakelde versie en 195 km/u voor de automatische versie.
Hij komt standaard met een 6-versnellingsbak, dus dat voel je tijdens het rijden, en als je van die controle houdt, bespaar je ook nog brandstof. Als je iets soepelers wilt, is er een 7-traps DSG automatische transmissie. De Direct Shift Gearbox (DSG) is zeer geavanceerd en schakelt zeer snel. Beide transmissies zijn voorwielaandrijving; de Kamiq is niet leverbaar met vierwielaandrijving.
Op het gebied van brandstofverbruik en emissies voldoet de 1.0 TSI Greentech motor aan de EU6AP-emissienorm. De handgeschakelde versie verbruikt gemiddeld 5,5 liter per 100 km onder gemengde rijomstandigheden, terwijl de DSG automatische versie iets meer verbruikt met 5,7 liter per 100 km. De CO₂-uitstoot bedraagt 123 g/km voor de handgeschakelde en 128 g/km voor de automatische versie. Over het algemeen is de Kamiq een goed compromis tussen acceptabel brandstofverbruik en bescheiden emissies, wat verwacht mag worden van een kleine Škoda SUV die tegelijk praktisch en milieuvriendelijk is.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Kamiq SUV biedt betrouwbare en consistente remkracht in het hele gamma. Alle voorwielen hebben geventileerde schijfremmen en de achterwielen hebben massieve schijfremmen, wat typisch is voor dit type auto.
Tijdens het rijden is het rempedaal stevig en progressief, waardoor het gemakkelijk is om af te remmen. Het heeft een goede initiële “bite” (wanneer je het pedaal voor het eerst indrukt), wat echt vertrouwenwekkend is in stadsverkeer. Naarmate je meer druk uitoefent, neemt de remkracht lineair toe, dus je zult niet per ongeluk plotseling tot stilstand komen wanneer je probeert te stoppen.
Testers meldden dat de remmen van de Kamiq goed bestand zijn tegen fading (ten minste bij normaal gebruik) en zelfs wanneer ze tot het uiterste worden gedreven, zoals bij het afdalen van een steile helling. Dat is alleen maar meer bewijs van het robuuste ontwerp en de warmtebeheercapaciteiten van het systeem.
Ook in de Kamiq is de elektronische handrem standaard, wat een mooie premium toevoeging is in deze klasse. Hij schakelt automatisch in bij het parkeren en uit bij het wegrijden, dus het is iets minder lastig in het dagelijks gebruik.
Ze hebben zelfs redundante remhardware die hun veiligheidsfuncties complementeert, zoals Autonomous Emergency Braking (AEB). Dit is een botsingsvermijdend systeem dat potentiële aanrijdingen kan detecteren en als de bestuurder niet snel genoeg reageert, neemt het de controle over en activeert het de remmen. Het is een waardevolle veiligheidsvoorziening, vooral in stedelijke omgevingen.
De remkracht wordt over het algemeen geprezen, maar enkele bestuurders merkten op dat het pedaal iets meer feedback zou kunnen geven, vooral in de sportievere Monte Carlo-versie. Dit is echter een klein minpunt in een verder competent systeem.
De remmen van de Kamiq geven vertrouwen en presteren goed onder normale rijomstandigheden. Ze hebben misschien niet de ultieme remkracht van sommige duurdere concurrenten, maar ze zijn meer dan voldoende voor het doel van het voertuig en zouden de gemiddelde bestuurder een gevoel van veiligheid moeten geven.
Besturing En Ophanging
De besturing en vering zijn goed uitgebalanceerd en vormen een goed compromis tussen comfort en wegligging in de Kamiq. Als compacte SUV wordt hij voornamelijk gebruikt voor de stad en gezin, dus de nadruk ligt meer op comfort en rijgemak dan op pure sportiviteit.
De elektrische stuurbekrachtiging is licht en gemakkelijk te hanteren bij lage snelheden, dus parkeren en door de stad rijden zijn geen probleem. De besturing wordt prettig zwaarder naarmate de snelheid toeneemt en geeft vrij goede feedback en precisie voor snelwegrijden. Niet zo levendig als sommige sportievere concurrenten, maar de besturing van de Kamiq past goed bij zijn beoogde doel.
De wielophanging bestaat uit MacPherson-veerpoten voor en een torsie-as achter, wat gebruikelijk is in deze klasse. Deze geometrie zorgt voor een goede balans tussen rijstabiliteit en besturing. De Kamiq absorbeert oneffenheden in de weg zeer goed tijdens normaal rijden; hij rijdt soepel en beheerst.
De carrosseriehelling is goed onder controle voor een SUV van dit formaat, wat vertrouwen geeft in bochten. De Kamiq is stabiel op de snelweg, met zeer weinig wind- of weggeluid in het interieur. Dit maakt hem tot een zeer comfortabele lange-afstandsrijder, ondanks zijn compacte formaat.
De vering is iets meer prestatiegericht in de hogere uitvoeringen, met name de Monte Carlo-editie. Deze heeft een strakkere vering die zorgt voor beter bochtenwerk en minder overhellen, maar je voelt de oneffenheden in de weg wel meer. De normale vering zal waarschijnlijk de voorkeur hebben van de meeste consumenten, omdat deze de hobbels beter absorbeert zonder teveel in te leveren op het gebied van wegligging.
De Kamiq is zeer stabiel op de weg en rijdt soepel, met een lange wielbasis voor zijn formaat. Het ontbreken van een vierwielaandrijving-variant zou echter sommige klanten kunnen afschrikken, vooral in gebieden met veel sneeuw.
De besturing en vering van de Kamiq zijn meer afgestemd op comfort en gebruiksgemak, wat zijn doelgroep zal waarderen. Hij is niet de sportiefste in zijn klasse, maar biedt een zeer soepele en comfortabele rit, wat de gemiddelde compacte SUV-koper tevreden zou moeten stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Skoda Kamiq heeft verschillende bandenmaten afhankelijk van het uitrustingsniveau en de wielopties. De standaard wielmaat op de basis Essence, middenklasse Selection en Business Edition is 205/55 R16. Deze bandenmaat biedt een goede balans tussen rijkwaliteit en respons, zonder teveel in te leveren op brandstofverbruik, wat allemaal zou moeten voldoen aan de gemiddelde woon-werkbehoeften van een typische Kamiq-rijder.
Bij de sportievere Monte Carlo-versie staat de Kamiq op 205/55 R17. Hij is nog steeds 205mm breed, maar deze banden zijn voor 17-inch velgen. Het grotere wiel met dezelfde breedte en aspectverhouding resulteert in een band met een lager profiel, wat zorgt voor betere handling en een sportievere uitstraling, wat goed past bij het prestatie-imago van de Monte Carlo-uitvoering.
Škoda biedt ook veel soorten lichtmetalen velgen aan voor wie zijn Kamiq wil personaliseren of simpelweg zijn velgen wil upgraden, zoals te zien is in hun accessoirescatalogus. Deze omvatten 16-inch, 17-inch en 18-inch opties. 18 inch is de grootste wielmaat met 205/45 R18 banden. Deze setup met laag profiel zorgt voor de meest agressieve look en potentieel de scherpste stuurrespons, maar dit gaat ten koste van een iets hardere rit vergeleken met de standaard wiel- en bandafmetingen.
Skoda gebruikt hoogwaardige bandenmerken (Continental, Goodyear) in het hele gamma. Deze banden bieden goede algemene prestaties, met fatsoenlijke grip in zowel droge als natte omstandigheden. Echter, zoals bij de meeste auto’s in deze klasse, worden winterbanden sterk aanbevolen voor mensen die in gebieden met streng winterweer wonen.
Een zeer gebruikelijke feature die ze in bijna elk model opnemen is een ruimtebesparend reservewiel. Een goede afwijking van de norm in een categorie waar bijna alle andere concurrenten alleen bandenreparatiesets aanbieden.
Interieur Uiterlijk
Wat betreft het interieur van de Kamiq, heeft de facelift significante verbeteringen gebracht waardoor het interieur echt aangenaam aanvoelt. Skoda heeft echt geprobeerd de kwaliteit van materialen te verbeteren en de technologie te moderniseren, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen want de binnenkant van de auto is heel mooi voor een compacte SUV.
Het interieur van de Kamiq heeft een opgeruimd, eenvoudig en functioneel dashboard. De bedieningselementen zitten allemaal op een logische plek en zijn gemakkelijk bereikbaar. Het bovenste deel van het dashboard en de deurpanelen zijn soft-touch, wat een hoogwaardig gevoel geeft (vooral in de hogere uitrustingsniveaus).
Een van de grootste veranderingen is het infotainmentsysteem. Afhankelijk van de uitvoering vind je een 8-inch of 9,2-inch touchscreen prominent in het midden van het dashboard. De graphics zijn helder en scherp, en het hele systeem reageert zeer vlot. Er zijn fysieke knoppen aan de zijkanten van het scherm om het gebruik tijdens het rijden te vergemakkelijken.
Ook het instrumentencluster is gemoderniseerd. Hoewel basismodellen nog analoge meters hebben, hebben bijna alle uitrustingsniveaus nu een programmeerbaar digitaal instrumentenpaneel. Dit 10,25-inch display biedt verschillende layouts en kan navigatie-informatie tonen, wat een hightech uitstraling aan het interieur geeft.
De stoelen zijn ook van verschillende materialen afhankelijk van het uitrustingsniveau. Basismodellen hebben een duurzame stof, terwijl hogere uitvoeringen een combinatie van suèdeachtig materiaal en leer hebben. De Monte Carlo-uitvoering valt op met zijn sportieve stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en contrasterende rode stiksels.
Sfeerverlichting is beschikbaar op de hogere uitvoeringsniveaus, waardoor het interieur er ’s nachts mooi uitziet. De mogelijkheid om kleuren te veranderen zorgt voor personalisatie van de interieursfeer.
Het stuurwiel voelt goed aan, heeft een goede grip en de knoppen zitten allemaal op de juiste plek. In de hogere modellen is het bekleed met geperforeerd leer, wat bijdraagt aan het luxueuze gevoel.
Er zijn veel opbergvakken, allemaal zeer doordacht. De “Simply Clever” filosofie van Škoda komt naar voren. Van de paraplu in het bestuurdersportier tot de verwijderbare prullenbak in het portiervak, deze kleine features verbeteren echt de bruikbaarheid van de auto in het dagelijks gebruik.
De afwerking is over het algemeen goed, de panelen sluiten goed aan en er zijn zeer weinig rammels of kraakgeluiden. Dit solide gevoel draagt bij aan de indruk dat de Kamiq een stevige en robuuste auto is.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de Škoda Kamiq is bij de facelift aangepast aan Škoda’s huidige designtaal, maar behoudt nog steeds de afmetingen van een compacte SUV. Dit zijn kleine veranderingen, maar ze maken een groot verschil. De Kamiq ziet er moderner en zelfs een beetje agressiever uit.
Aan de voorkant is de meest opvallende verandering de nieuwe grille. Deze is breder en heeft een veel grotere aanwezigheid; de Kamiq heeft een groter gezicht. Het Škoda-logo heeft een prominente plaats in het midden en verankert het ontwerp. Zelfs de koplampen hebben een nieuwe look – zeer smal en puntig. Alle modellen hebben LED-technologie als standaard, en de topmodellen krijgen matrix LED-verlichting, die het zicht en de veiligheid verbeteren.
De nieuwe onderbumper heeft een agressievere luchtinlaat en andere behuizingen voor de mistlampen. Bij sportievere modellen, zoals de Monte Carlo, heeft dit gebied een zwarte hoogglans afwerking voor een nog agressievere uitstraling.
Van de zijkant is de auto nog steeds duidelijk een compacte SUV. De Kamiq heeft subtiel verbrede wielkasten, die een vleugje robuustheid geven zonder te agressief te zijn. Er zijn volledig nieuwe lichtmetalen velgontwerpen beschikbaar, variërend van 16 tot 18 inch, zodat kopers de look naar wens kunnen aanpassen.
Een uniek kenmerk is het gesplitste koplampdesign, waarbij dunne LED-dagrijverlichting boven de hoofdkoplampen zit. Dit geeft de Kamiq een onderscheidende en eigentijdse voorkant.
Aan de achterkant zijn de veranderingen subtieler. De achterlichten hebben nog steeds de C-vormige signatuur maar hebben nu dynamische richtingaanwijzers in de hogere uitvoeringen. De Škoda-tekst op de achterklep in plaats van het embleem is een mooie touch.
De achterbumper is licht hertekend met een groter diffusor-achtig element op sportievere modellen. Dubbele uitlaten (of geloofwaardige imitaties daarvan) geven een sportieve uitstraling aan de hogere uitvoeringen.
Er zijn meer kleuropties toegevoegd, waaronder metallic en parelmoer afwerkingen. De optie voor een contrasterend zwart dak op sommige uitvoeringen voegt een touch van visuele interesse toe en maakt meer personalisatie mogelijk.
De exterieurstijling van de Kamiq is meer evolutionair dan revolutionair. Het behoudt het praktische, nuchtere imago van Škoda, maar voegt wat moderne flair toe. Het is een knappe, zij het wat conservatieve, compacte SUV die de jaren goed zou moeten doorstaan.
Natuurlijk heeft hij niet de “kijk naar mij”-factor van sommige meer extravagant gestylde rivalen, maar de subtiele schoonheid van de Kamiq zou precies moeten zijn wat de dokter voorschrijft voor wie een volwassener, evenwichtig ogende auto wil. De buitenstyling slaagt erin Kamiqs missie als praktische, stadsbewonende SUV met een vleugje continentale panache over te brengen.
Comfort En Gemak
Laten we beginnen met de stoelen. De Kamiq verrast met zijn royale ruimte. De stoelen zijn comfortabel en gemakkelijk verstelbaar, zodat mensen van alle maten en gewichten comfortabel kunnen zitten. Bij de hogere uitvoeringen krijg je verwarmde stoelen en elektrische verstelling voor de bestuurder, wat een vleugje luxe toevoegt.
De achterbank is waar de Kamiq echt uitblinkt. Het is van buiten een kleine auto, maar de achterbank heeft veel been- en hoofdruimte, zodat zelfs lange mensen comfortabel kunnen zitten. Ze zijn ook licht verstelbaar, wat een prettige functie is tijdens lange ritten.
Het klimaatcontrolesysteem is eenvoudig en effectief. Lagere uitvoeringen komen met handmatige airconditioning, maar de bovenste twee uitvoeringen hebben automatische dual-zone klimaatregeling. De nieuwe facelift introduceert ook fysieke knoppen voor de belangrijke klimaatregelingsfuncties, wat een wereld van verschil maakt bij het aanpassen tijdens het rijden.
Het zicht is uitstekend, met grote ramen en smalle stijlen. De stoel is hoog genoeg gepositioneerd om alles op de weg te kunnen zien, en dat draagt bij aan het algehele SUV-gevoel. Parkeersensoren zijn standaard op vrijwel elke uitvoering, en voor die extra krappe parkeerplekken is er een achteruitrijcamera.
Skoda’s “Simply Clever” features maken opbergen een fluitje van een cent. Het interieur zelf is behoorlijk ruim, met een groot handschoenenvak, enorme deurvakken en een middenconsole opbergvak. Leuke kleine details zijn onder andere een tickethouder op de voorruit en een paraplu in het bestuurdersportier.
Het infotainmentsysteem is zeer gebruiksvriendelijk en responsief. Het ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto voor soepele smartphone-integratie. Er zijn ook USB-C-poorten verspreid door het voertuig, zodat je tijdens lange ritten je apparaten altijd opgeladen kunt houden.
De spraakbediening is verbeterd met deze facelift. Het begrijpt nu commando’s voor navigatie, temperatuurregeling en media-afspelen. Niet zo geavanceerd als sommige hightech systemen, maar het is best cool om spraakbediening te hebben.
De Kamiq heeft ook een draadloze oplaadpad in de middenconsole, die nu actieve koeling heeft, zodat hij niet te heet wordt – een grote verbetering ten opzichte van de oudere modellen.
Het interieur is zeer stil, zelfs bij snelwegsnelheden – een beetje windgeruis, een beetje weggeruis. Het is een soepel rijdende auto, nog meer met kleinere wielen, maar de 18-inch wielen kunnen ervoor zorgen dat het iets harder aanvoelt bij het rijden over hobbelige wegen.
Extra gemakken zijn onder andere keyless entry, een elektrische achterklep en een panoramisch schuifdak (op de hogere uitvoeringen) die de algemene ervaring nog aangenamer maken. Er is ook een behoorlijke bagageruimte, met 400 liter ruimte met de stoelen omhoog en 1.395 liter met de stoelen naar beneden. Hij heeft een lage laaddrempel en brede opening, wat het laden gemakkelijk maakt, samen met tashaken en een verwijderbare LED-zaklamp.
De Kamiq blinkt ook uit in brandstofefficiëntie, met een gemiddelde van ruim boven 5,8 l/100 km. Het is economisch voor dagelijks rijden of roadtrips, zonder de bank te breken.
Veiligheid En Beveiliging
Net als zijn voorganger focust de Kamiq SUV op veiligheid, maar gaat nog een stapje verder met enkele meer geavanceerde features. In een gezinsauto als de Kamiq is veiligheid een must, en Skoda heeft ervoor gezorgd dat dit model daar niet alleen aan voldoet, maar het zelfs overtreft.
Het eerste hoogtepunt is de carrosseriestructuur van de Kamiq. Deze absorbeert impact uitzonderlijk goed, met hoogwaardig staal op de juiste plaatsen om de passagiers te beschermen, maar niet zoveel dat het overmatig gewicht toevoegt. Je vindt een complete set airbags in de Kamiq, waaronder front-, zij- en gordijnairbags voor zowel voor- als achterpassagiers, plus een bestuurders-knieairbag voor extra bescherming bij frontale botsingen.
De actieve veiligheidsfuncties zijn ook indrukwekkend. Zelfs de basismodellen hebben Autonomous Emergency Braking (AEB) dat potentiële botsingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers detecteert, en indien nodig de remmen activeert. Lane Keeping Assist is ook standaard en zorgt ervoor dat je niet uit je rijstrook dwaalt, en het Vermoeidheidsdetectiesysteem volgt hoe je rijdt en vertelt je wanneer je een pauze moet nemen als het merkt dat je slaperig wordt.
Als je kiest voor een hogere uitvoering, krijg je extra geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), zoals Adaptive Cruise Control, die een veilige afstand houdt tot de auto ervoor, en Blind Spot Detection, die je waarschuwt voor voertuigen in die lastig te zien gebieden.
Het verlichtingssysteem van de Kamiq is ook verbeterd. Nu komen alle modellen standaard met LED-koplampen voor beter zicht, maar de hogere uitvoeringen gebruiken matrix LED-technologie, die selectief delen van het grootlicht dimt zodat het andere bestuurders niet verblindt maar nog steeds de weg voor de auto verlicht.
Voor de ouders onder ons komt de Kamiq met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de twee buitenste achterstoelen en de voorpassagiersstoel, en kindersloten op de achterdeuren voor extra gemoedsrust.
Qua beveiliging is de auto goed uitgerust, met een alarm en startonderbreker als standaard in het hele gamma. De hogere uitvoeringen met keyless entry en start hebben rolling code-technologie om relay-aanvallen te voorkomen, een veelgebruikte methode om auto’s te stelen.
De gefacelifte Kamiq is nog niet getest, maar het pre-facelift model scoorde een 5-sterren beoordeling van Euro NCAP, vooral hoog in bescherming van volwassen inzittenden en kinderen. Met deze upgrades kun je minstens hetzelfde of beter verwachten.
De Kamiq komt zelfs met post-impact veiligheidsmechanismen zoals Multi-Collision Braking, dat de remmen activeert na de eerste impact om het aantal secundaire impacts te verminderen. Sommige modellen bieden een achteruitrijcamera voor gemakkelijk parkeren, en de hogere uitvoeringen hebben een 360-graden camerasysteem dat een compleet beeld van het voertuig geeft.
Een andere waardevolle feature is het eCall-systeem dat automatisch contact opneemt met de hulpdiensten in geval van een ernstig ongeval, wat mogelijk tijd kan besparen.
Hoe Rijdt Het?
De Skoda Kamiq is niet bepaald een sportieve auto, maar hij is zeer comfortabel en gemakkelijk te besturen. Bovenal is het een stedelijk voertuig, een gezinsvoertuig, en dus staan praktisch gebruik en verfijning voorop.
Zoals je kunt zien op deze afbeelding van de Kamiq, zit hij een stuk hoger dan een normale hatchback, dus je hebt een behoorlijk goed zicht op de weg. De stoelen zijn comfortabel en ook verstelbaar, zodat zowel lange als korte mensen erin kunnen rijden. Het zicht is ook geweldig, dankzij grote ramen en slanke stijlen die je rondom zicht verbeteren.
Hij heeft lichte maar zeer precieze besturing, waardoor het geen probleem is om in en uit krappe parkeerplaatsen te komen en door smalle stadsstraten te rijden. Hij heeft niet de feedback of het gewicht dat auto-enthousiastelingen zouden willen, maar hij is perfect voor waar hij voor bedoeld is. De besturing wordt echter wel prettig steviger naarmate je versnelt, zodat je je enigszins zeker voelt bij het rijden op snelwegen.
Als het gaat om rijcomfort, blinkt de Kamiq uit. De vering doet uitstekend werk bij het opvangen van oneffenheden in de weg, vooral met de 16″ of 17″ wielen. Maar als je gaat voor de 18-inch wielen (die op de hogere uitvoeringen zitten), is de rit steviger en lang niet zo comfortabel op ruwe wegen, maar ze zien er wel goed uit.
Hij heeft een goede carrosseriecontrole voor een SUV van dit formaat. Hoewel je wat overhelling in bochten zult merken, is het goed onder controle en voelt het niet verontrustend. De Kamiq is een zeer goed in elkaar gezette auto, en hij is bijna stil op de snelweg, afgezien van wat windgeruis en zeer weinig weggeluid in het interieur.
Je hebt twee transmissiekeuzes. De standaard 6-versnellingsbak geeft je alle controle die je wilt en kan zuiniger zijn als je graag zelf schakelt. De 7-traps DSG automaat (beschikbaar op sommige uitvoeringen) schakelt net zo soepel als elke automaat en houdt de motor altijd in de powerband maar is wat traag bij het wegrijden.
De Kamiq is geen auto gemaakt voor off-road rijden, maar hij heeft wel een hoge rijhoogte, wat goed is voor het nemen van hoge stoepranden of oneffen stadswegen. Echter, omdat hij geen vierwielaandrijving heeft, is het waarschijnlijk niet het beste voertuig om in slecht winterweer te rijden.
Hij is extreem gemakkelijk te parkeren en te manoeuvreren in de stad, omdat hij klein is en een goede draaicirkel heeft. Parkeren is nog gemakkelijker met parkeersensoren en een achteruitrijcamera (in hogere uitvoeringen).
Voor wie een sportievere rit wil, heeft de Monte Carlo-uitvoering een strakkere vering met grotere wielen, die uitstekende rijkarakteristieken bieden, hoewel dit ten koste gaat van iets minder rijcomfort.
Er zijn geen semi-autonome rijhulpmiddelen in de Kamiq, maar de adaptieve cruise control en rijstrookassistent maken lange ritten een stuk minder stressvol en vermoeiend.
De Skoda Kamiq is een comfortabele, verfijnde en coole rit. Hoewel autoliefhebbers hem misschien niet erg opwindend vinden, is hij perfect voor wie een praktische, gebruiksvriendelijke compacte SUV wil.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de Kamiq is een van zijn beste kenmerken, met een geweldige laadruimte voor een compacte SUV. Hij biedt 400 liter ruimte met de achterbank nog rechtop, maar als je de stoelen neerklapt, krijg je 1.395 liter ruimte. Dat is top in deze klasse!
Hij heeft een zeer functioneel ontwerp, met een grote opening en lage laaddrempel, waardoor het gemakkelijk is om grote objecten in en uit te laden. Hij is vierkant van vorm, zodat je er gemakkelijk grote dozen of koffers in kunt zetten zonder problemen.
Een handige feature is de dubbelzijdige vloermat. Hij heeft één kant die bekleed is om bij de rest van de kofferbakbekleding te passen en de andere kant is een ruwe, gemakkelijk te reinigen rubber. Perfect voor als je modderige laarzen of natte spullen vervoert zonder het tapijt te bevuilen.
De achterbank kan ook in een 60/40-stijl worden neergeklapt, zodat je de keuze hebt tussen passagiers- en bagageruimte of alleen bagageruimte. Met de stoelen neergeklapt is de laadvloer bijna vlak, wat het gemakkelijker maakt om langere voorwerpen te vervoeren. Hij heeft echter geen skiluik of doorsteekopening, wat voor sommige mensen een nadeel zou kunnen zijn.
Skoda’s “Simply Clever” touches zijn ook hier zichtbaar. Je vindt haken om boodschappentassen aan op te hangen zodat ze niet omvallen, en een 12V-aansluiting voor bijvoorbeeld koelboxen tijdens roadtrips. In hogere uitvoeringen zijn er elektrische achterkleppen, en sommige hebben zelfs handsfree bediening (zeer handig als je handen vol zitten met boodschappen).
En onder de kofferbakvloer hebben de meeste modellen in plaats van alleen een reparatieset een ruimtebesparend reservewiel, wat echt handig is op lange reizen. Hij komt met standaard dakrails op de meeste modellen, dus als je er een dakkoffer op wilt zetten of fietsen en ski’s mee wilt nemen, is dat heel gemakkelijk.
Hij heeft ook LED-verlichting in de kofferbak, wat handig is voor het zoeken naar spullen als het donker is. Sommige hebben zelfs een verwijderbare LED-zaklamp die in de kofferbak wordt opgeladen – hoe handig is dat voor onverwachte situaties?
Hoewel de kofferbak van de Kamiq misschien niet alle hightech features heeft van grotere SUV’s, zoals een elektrische gestuurbediende achterklep of verstelbare kofferbakvloerhoogte, is hij nog steeds meer dan adequaat voor zijn klasse. De kofferbak van de Kamiq is ideaal voor gezinnen, buitensportliefhebbers, of gewoon iedereen die grotere voorwerpen moet vervoeren.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Skoda Kamiq is een echte uitblinker voor een compacte SUV, met comfort en ruimte die zelfs kunnen wedijveren met sommige grotere voertuigen.
Allereerst zal je onder de indruk zijn van de beenruimte. De Skoda Kamiq is van buiten een kleine auto, maar Skoda heeft er goed voor gezorgd dat er achterin veel beenruimte is voor passagiers. De voorstoelen kunnen behoorlijk ver naar achteren worden geschoven voor lange bestuurders, maar er is nog steeds voldoende knieruimte voor een volwassene om comfortabel te zitten.
Een ander pluspunt is de hoofdruimte, dankzij de hoge daklijn van de Kamiq. Passagiers van boven de 1,80 meter zouden geen problemen moeten hebben met voldoende ruimte, wat niet altijd het geval is in deze klasse. De grote ramen achterin maken het ook zeer open en luchtig.
De stoelen zelf zijn behoorlijk goed gepolsterd en ondersteunend, dus ze zijn comfortabel genoeg om langere tijd in te zitten. Sommige modellen hebben een vaste rugleuninghoek, die eigenlijk in een comfortabele positie staat, maar hogere modellen kunnen een verstelbare rugleuning hebben voor extra comfort.
Drie volwassenen kunnen achterin de Kamiq zitten, maar twee is beter. De middenstoel is iets harder en iets hoger vanwege de transmissietunnel, dus die is alleen geschikt voor korte ritten of voor kinderen.
Je vindt hier ook praktische features. Bijna alle modellen hebben ventilatieopeningen achterin, zodat iedereen comfortabel is ongeacht het weer, en ze hebben altijd minimaal twee USB-C-poorten om apparaten op te laden. De deurvakken zijn ruim genoeg voor waterflessen, en sommige modellen hebben kaartenvakken op de achterkant van de voorstoelen voor extra opbergruimte.
Er zijn standaard ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterstoelen, dus het is gemakkelijk om kinderzitjes te bevestigen. Bovendien maken het hoge dak en de wijd openende deuren het heel gemakkelijk om kinderen in en uit te laden.
Duurdere modellen kunnen verwarmde buitenste achterstoelen en een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders hebben, wat een geweldige toevoeging zou zijn voor lange ritten. De materialen achterin zijn niet zo luxueus als die voorin, maar ze zijn niet slecht, met enkele gepolsterde aanraakpunten.
De achterbank heeft echt goed zicht met grote zijramen en een hogere zitpositie, wat fijn is voor de kinderen omdat ze minder snel wagenziek worden. Het enige nadeel is dat ze geen ingebouwde zonneschermen hebben, maar Skoda biedt wel clip-on zonneschermen aan.
De achterruimte van de Kamiq is behoorlijk ruim voor zijn klasse. Hij is ruim en comfortabel met veel gebruiksvriendelijke features, wat hem een goede auto maakt voor een gezin of voor iedereen die vaak achterpassagiers heeft.