2024 Škoda Scala Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI Greentech 70 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW DSG |
---|---|---|---|
Motor Type | Turbo benzine, directe injectie | Turbo benzine, directe injectie | Turbo benzine, directe injectie |
Versnellingsbak | 5-versnellings handmatig | 6-versnellings handmatig | 7-versnellings DSG automaat |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handmatig | Handmatig | Automatisch |
Max Vermogen | 70 kW (95 pk) / 5.000-5.500 tpm | 85 kW (115 pk) / 5.000-5.500 tpm | 85 kW (115 pk) / 5.000-5.500 tpm |
Max Koppel | 175 Nm / 1.600-3.500 tpm | 200 Nm / 2.000-3.000 tpm | 200 Nm / 2.000-3.000 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI Greentech 70 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW DSG |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Euro 95 | Euro 95 | Euro 95 |
Tankinhoud | 50 l | 50 l | 50 l |
Top snelheid | 192 km/u | 202 km/u | 202 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Essence | Selectie | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 467L (tot achterstoelen), 1410L (tot voorstoelen) | 467L (tot achterstoelen), 1410L (tot voorstoelen) | 467L (tot achterstoelen), 1410L (tot voorstoelen) | 467L (tot achterstoelen), 1410L (tot voorstoelen) |
Achterstoelen splitsen | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Voorstoelen verstelling | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier |
Verwarming voorstoelen | Niet vermeld | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) |
Lendesteun bestuurdersstoel | Niet vermeld | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | ‘Studio’ zwart stof | ‘Loft’ zwart/grijs stof | ‘Lodge’ zwart/grijs stof/suede | ‘Monte Carlo’ zwart stof/suede sportstoelen |
Glazen schuif-/kanteldak | Niet beschikbaar | Optioneel (Emotiepakket) | Optioneel (Emotiepakket) | Standaard |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI Greentech 70 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW DSG |
---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.254 | 1.274 | 1.295 |
Toegestane totaalgewicht (kg) | 1.600 | 1.620 | 1.640 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 590 | 600 | 610 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.200 | 1.200 |
Max. trekhaakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | 1.0 TSI Greentech 70 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW | 1.0 TSI Greentech 85 kW DSG |
---|---|---|---|
Vanafprijs | €25.490 (Essence) | €28.490 (Selection) | €30.490 (Selection) |
Brandstoftype | Euro 95 | Euro 95 | Euro 95 |
Cilinders | 3 | 3 | 3 |
Cilinderinhoud (cm³) | 999 | 999 | 999 |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 5-versnellings handmatig | 6-versnellings handmatig | 7-versnellings DSG automaat |
Brandstofverbruik (l/100 km) | 5,2 | 5,2 | 5,4 |
CO2-uitstoot (g/km) | 117 | 118 | 123 |
Maximaal vermogen | 70 kW (95 pk) / 5.000-5.500 tpm | 85 kW (115 pk) / 5.000-5.500 tpm | 85 kW (115 pk) / 5.000-5.500 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u (s) | 10,9 | 10,0 | 10,0 |
Maximaal koppel (Nm/min-1) | 175 / 1.600 – 3.500 | 200 / 2.000 – 3.000 | 200 / 2.000 – 3.000 |
Top snelheid (km/u) | 192 | 202 | 202 |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.514 mm* |
Breedte | 1.793 mm |
Lengte | 4.362 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Aspect | Essence | Selection | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|
Startprijs | €25.490 | €28.490 | €29.990 | €32.490 |
Exterieur | ||||
Wielen | 16″ stalen wielen met Tecton wieldoppen, zilver | 16″ Nyota lichtmetalen wielen, zilver | 16″ Cortadero Aero lichtmetalen wielen, zilver | 17″ Kajam Aero lichtmetalen wielen, zwart |
Banden | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/50 R17 |
Verlichting | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten | Hetzelfde als Essence | Hetzelfde als Essence | Volledige LED-matrixkoplampen, Volledige LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers |
Mistlampen voor | Standaard | Standaard | Standaard | Met bochtenfunctie |
Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar en verwarmbaar | Hetzelfde als Essence | Hetzelfde als Essence | Elektrisch inklapbaar en automatisch dimmend |
Achterruit | Standaard | Standaard | Doorlopende achterruit met spoiler | Doorlopende achterruit met spoiler |
Panoramadak | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Sunset (extra donker getinte ruiten) | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Exterieur afwerking | Standaard | Standaard | Verchroomde raamomlijsting | Hoogglans zwarte grille en raamomlijsting |
Interieur | ||||
Bekleding | ‘Studio’ zwarte stof | ‘Loft’ zwart/grijze stof | ‘Lodge’ zwart/grijze stof/suedia | ‘Monte Carlo’ zwarte stof/suedia sportstoelen |
Interieur afwerking | “Grained Black” | “Piano Black” & “Nisha Soft Touch” | “Copper Brushed” | “Chrome” |
Stuurwiel | Tweespaaks lederen multifunctioneel | Tweespaaks lederen multifunctioneel | Tweespaaks lederen multifunctioneel | Driespaaks lederen sports multifunctioneel (met schakelflippers voor DSG) |
Infotainmentscherm | 8,25″ | 8,25″ | 8,25″ | 8,25″ |
Digitaal instrumentenpaneel | 8″ basis | 8″ basis | 10″ Virtual Cockpit | 10″ Virtual Cockpit |
Klimaatregeling | Handmatige airconditioning | Climatronic automatische 2-zone | Climatronic automatische 2-zone | Climatronic automatische 2-zone |
Middenarmsteun voor | Niet beschikbaar | Met opbergvak | Met opbergvak | Met opbergvak |
Sportpedalen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Aandrijving en Onderstel | ||||
Beschikbare motoren | 1.0 TSI 70kW | 1.0 TSI 85kW | 1.0 TSI 85kW | 1.0 TSI 85kW |
Transmissie opties | 5-versnellingsbak handgeschakeld | 6-versnellingsbak handgeschakeld of 7-traps DSG | 6-versnellingsbak handgeschakeld of 7-traps DSG | 6-versnellingsbak handgeschakeld of 7-traps DSG |
Drive Mode Select | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Hill Start Assist | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Comfort en Gemak | ||||
Sleutelloos systeem | Niet beschikbaar | KESSY Go (Start/Stop-knop) | KESSY Full (Keyless Entry en Start) | KESSY Full (Keyless Entry en Start) |
Parkeersensoren achter | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren voor | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Achteruitrijcamera | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Met voetsensor | Met voetsensor |
Regen- en lichtsensor | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel |
Verwarmde voorstoelen | Niet beschikbaar | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) | Optioneel (Winterpakket) |
Veiligheid en Assistentiesystemen | ||||
Lane Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise control | Met snelheidsbegrenzer | Met snelheidsbegrenzer | Met snelheidsbegrenzer | Met snelheidsbegrenzer |
Front Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Driver Activity Assistant | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
E-Call systeem | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Multi Collision Brake | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
XDS (Elektronisch sperdifferentieel) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
ESC (Elektronische stabiliteitscontrole) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Infotainment en Connectiviteit | ||||
SmartLink | Niet beschikbaar | Draadloos | Draadloos | Draadloos |
USB-C poorten | Niet gespecificeerd | Vier met laadfunctie | Vier met laadfunctie | Vier met laadfunctie |
Bluetooth | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
DAB (Digitale radio) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aantal luidsprekers | Niet gespecificeerd | 8 | 8 | 8 |
Remote Access (3 jaar) | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aanvullende Kenmerken | ||||
Paraplu in bestuurdersportier | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Brillenvak | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Afsluitbare wielbouten | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Bandenreparatieset | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Lendensteun voor | Niet beschikbaar | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Optionele Pakketten | ||||
Navigatiepakket | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Winterpakket | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Travel Assist | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Emotion Pakket | Niet beschikbaar | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Categorie | Accessoire | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|
Sport en Design | ||
Sportpedalen | Handmatige versnellingsbak | €125,00 |
Automatische versnellingsbak | €121,00 | |
Lichtmetalen velgen zomer sets (incl. Continental banden) | Alaris 16″ – Zwart | €1.340,00 |
Nanuq 16″ – Zwart | €1.340,00 | |
Orion 16″ – Zilver | €1.340,00 | |
Propus 17″ – Zwart | €1.590,00 | |
Propus 17″ – Zilver | €1.590,00 | |
Blade 18″ – Zilver | €1.790,00 | |
Blade 18″ – Zwart | €1.790,00 | |
Lichtmetalen velgen winterset | Nanuk 16″ – Zilver (incl. Continental banden) | €1.390,00 |
Banden tassen | €30,00 | |
Ventieldoppen | €25,00 | |
Infotainment | ||
Adapterkabels | USB-C adapter | €10,00 |
Mini-USB | €23,00 | |
Micro-USB | €20,00 | |
USB-C naar USB-A 3.0 adapter | €10,00 | |
Comfort en Bescherming | ||
Baggagenetten | Zwart, drie-delig | €50,00 |
Zwart, drie-delig, dubbele laadvloer | €25,00 | |
Rood, drie-delig | €49,00 | |
Baggage rek | Standaard | €377,00 |
Baggage bevestigingssysteem | Kunststof hoeken, klittenbandsluiting, 2 stuks | €20,00 |
Koffer mat | All-weather | €64,00 |
Rubber | €89,00 | |
Dubbelzijdig (textiel/rubber) | €55,00 | |
Koelbox | 15-liter capaciteit, 12V | €195,00 |
Paraplu | Zwart | €12,00 |
Vuilnisbak | Voor de deurvak, zwart | €19,00 |
Voor de deurvak, beige | €19,00 | |
Vloermatten | Standaard, eerste en tweede rij | €50,00 |
Prestige, eerste en tweede rij | €65,00 | |
All-weather, voor | €35,00 | |
All-weather, tunnelmat tweede rij | €17,00 | |
Simply Clever | ||
Basisadapter | €12,00 | |
Tablet houder | In combinatie met basisadapter | €26,00 |
Kledinghanger | In combinatie met basisadapter | €25,00 |
Tas haak | In combinatie met basisadapter | €8,00 |
Smartphonehouder | €20,00 | |
Transport | ||
Draaiende trekhaak | Inclusief 13-polige bedrading set | €1.452,00 |
Ski- of snowboardbox | Zilver, 5 paar ski’s of 4 snowboards, 380-liter capaciteit (vergrendelbaar) | €545,00 |
Zwart, 5 paar ski’s of 4 snowboards, 380-liter capaciteit (vergrendelbaar) | €599,00 | |
Fietsendrager | Voor trekhaak, geschikt voor 2 fietsen | €685,00 |
Fiets houder | Met aluminium profiel voor dakdrager (vergrendelbaar), max belasting 20 kg | €209,00 |
Met standaard profiel voor dakdrager (vergrendelbaar), max belasting 20 kg | €129,00 | |
Veiligheid | ||
Cover voor kinderzitje | €30,00 | |
Vergrendelingswielbouten | €32,00 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Essence | Selection | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|---|---|
Emotion Pakket | – Doorlopende achterruit en dakspoiler – Panoramisch glazen dak – Zwarte hemelbekleding | €1.190 | – | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Image Pakket | – Doorlopende achterruit en dakspoiler – Sunset (extra donker getinte achterruiten) | €390 | – | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Licht en Visie Pakket | – Regen- & Lichtassistent – Volledige LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers – Elektrisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels – Mistlampen met bochtenfunctie *Opmerking: Niet compatibel met het Oplaadpakket | €490 | – | – | Optioneel | Standaard |
Winter Pakket | – Verwarmde voorstoelen – Verwarmde ruitensproeiers – Niveau-indicator voor ruitensproeiervloeistof | €250 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Veiligheid Pakket | – Knie-airbag bestuurder – Zij-airbags achter – Crew Protect Assist | €590 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Technologie Pakket (Essence) | – Draadloze SmartLink – 8 luidsprekers – Voorste middenarmsteun met opbergvak en achteruitblaasventilatie – Vier USB-C-poorten met oplaadfunctie | €590 | Optioneel | Standaard | Standaard | Standaard |
Navigatie Pakket (Selection) | – 9,2″ infotainmentscherm met navigatie – 10″ Virtual Cockpit – Webradio – Infotainment Online (3 jaar) | €1.390 | – | Optioneel | – | – |
Navigatie Pakket | – 9,2″ infotainmentscherm met navigatie – Webradio – Infotainment Online (3 jaar) | €890 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Travel Assist | – Adaptieve Lane Assist met Travel Assist (centreert de auto in de rijstrook) – Adaptieve Cruise Control – Front Assist | €690 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Travel Assist Plus (Business Edition) | – Adaptieve Lane Assist met Travel Assist – Adaptieve Cruise Control – Front Assist – Side Assist – Regen- & Lichtassistent – Volledige LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers – Elektrisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels – Mistlampen met bochtenfunctie | €1.490 | – | – | Optioneel | – |
Travel Assist Plus (Monte Carlo) | – Adaptieve Lane Assist met Travel Assist – Adaptieve Cruise Control – Front Assist – Side Assist | €890 | – | – | – | Optioneel |
Oplaadpakket | – Draadloos opladen – USB-C poort in de achteruitkijkspiegel *Opmerking: Niet compatibel met het Licht en Visie Pakket | €250 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Simply Clever Pakket | – Baggagenet set – 12V aansluiting in de kofferbak – Opbergvak met bekerhouder op de achterste midden tunnel – Opbergruimte onder de voorstoelen – Deurrandbescherming voor voor- en achterdeuren – Dubbelzijdige kofferbakmat – Vuilnisbak – Tablet houder – Telefoonhouder | €390 | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Prijsstructuur van 2024 Škoda Scala
Uitvoering | Motor | Vermogen | Transmissie | Consumenten adviesprijs* | Fiscale waarde** | Bruto catalogusprijs*** | Netto catalogusprijs**** | CO2-uitstoot |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Essence | 1.0 TSI Greentech | 70kW / 95pk | Hand-5 | €25.490 | €24.545 | €21.083 | €16.488 | 117 g/km |
Selection | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Hand-6 | €28.490 | €27.545 | €23.591 | €18.829 | 118 g/km |
Selection | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 | €30.490 | €29.545 | €25.389 | €19.792 | 123 g/km |
Business Edition | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Hand-6 | €29.990 | €29.045 | €24.889 | €19.793 | 120 g/km |
Business Edition | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 | €31.990 | €31.045 | €26.657 | €20.893 | 124 g/km |
Monte Carlo | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Hand-6 | €32.490 | €31.545 | €27.042 | €21.445 | 123 g/km |
Monte Carlo | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 | €34.490 | €33.545 | €28.810 | €22.545 | 127 g/km |
*Consumentenadviesprijs: Inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges
**Fiscale waarde: Inclusief BTW en BPM
***Bruto catalogusprijs: Inclusief BPM, exclusief BTW
****Netto catalogusprijs: Exclusief BPM en BTW
Is Het De Moeite Waard Om De Škoda Scala Te Kopen?
De Skoda Scala is een volledig nieuwe compacte hatchback, met een gloednieuw carrosserie en styling, bijgewerkte technologie, en nog meer praktische eigenschappen toegevoegd aan een reeds aantrekkelijke formule. De Scala is Skoda’s inzending in de zeer competitieve supermini sector, en streeft ernaar om ongeëvenaarde waar voor uw geld te bieden, met zijn combinatie van ruimte, uitrusting en kosten.
Deze nieuwe versie bouwt voort op veel van de sterke punten van de oude, terwijl ook veel van zijn tekortkomingen worden aangepakt. De buitenkant krijgt een veel modernere en agressievere vormtaal, scherpe lijnen en een zeer prominente voorkant. Nieuwe stoffen, infotainmentsystemen en andere verbeteringen aan de binnenkant.
De auto deelt nog steeds zijn MQB A0 platform met de VW Polo, maar gebruikt die ruimte zo ongelooflijk goed dat hij gemakkelijk kan concurreren met grotere auto’s zoals de Golf. Deze slimme verpakking stelt de Scala in staat om toonaangevende binnenruimte te bieden in zo’n kleine auto.
De motoren richten zich nog steeds op efficiënte benzinemotoren voor stad/voorstedelijk rijden. Ja, er is nog geen dieselversie of elektrische versie, maar het turbomotoren gamma streeft ernaar om zowel de prestatie- als de zuinigheidsliefhebbers tevreden te stellen.
De volledig nieuwe Scala is een aanbod dat moeilijk te weerstaan is voor wie een ruime, goedogende compacte auto wil voor een goede prijs. Hij heeft niet dezelfde verfijning of rijdynamiek als de luxe concurrentie, maar blinkt uit in utiliteit en biedt uitstekende waar voor uw geld.
Laten we de verschillende aspecten van de 2024 vernieuwde Scala bekijken en zien hoe hij zich verhoudt tot de wereld van vandaag en of hij een plaats op uw boodschappenlijstje verdient.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Scala hatchback biedt een gestroomlijnd motorengamma, gericht op efficiënte en responsieve benzinemotoren. Het hart van het gamma is de 1.0 TSI Greentech motor, verkrijgbaar in twee vermogensvarianten: 70 kW (95 pk) en 85 kW (115 pk). Deze driecilinder turbomotoren tonen echt Škoda’s toewijding aan het balanceren van prestaties en zuinigheid, waardoor ze uitstekend presteren in de stad en op de snelweg.
Zelfs de basis 70 kW versie, uitsluitend leverbaar met een 5-versnellingsbak, is een geweldig startpunt voor het Scala gamma. Hij biedt een prijzenswaardige balans tussen vermogen en zuinigheid, met een topsnelheid van 192 km/u en een 0-100 km/u acceleratietijd van 10,9 seconden. Deze motor is perfect voor degene die goede brandstofeconomie wil maar niet wil inleveren op dagelijkse rijbaarheid. Niet uitzonderlijk snel, maar met genoeg vermogen om acceptabel te zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en stadsritten. Hij kan echter wat krap aanvoelen op snelwegen of bij volle belading.
De volgende stap is de 85 kW versie van de 1.0 TSI motor, en dit is een significante sprong in prestaties. Deze prestatieversie komt met ofwel een 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG automaat, geschikt voor zowel enthousiastelingen als degenen die een gemakkelijkere rijervaring prefereren. De handgeschakelde versie heeft een topsnelheid van 202 km/u en gaat van 0-100 km/u in 10,0 seconden, terwijl de DSG versie deze cijfers evenaart. Het extra vermogen van deze motor zorgt voor zelfverzekerder inhalen en een plezierigere rijervaring, vooral op de open weg.
De 7-traps DSG automaat verdient speciale vermelding. Hij schakelt soepel en snel, wat zowel de prestaties als het comfort verbetert. In sportmodus houdt hij de versnellingen langer vast en schakelt hij sneller terug, wat zorgt voor wat meer betrokkenheid tijdens een sportievere rit.
Brandstofefficiëntie is een sterk punt in het hele gamma. De 1.0-liter motoren kunnen gecombineerde verbruikscijfers in de mid-40s mpg behalen.
Een opvallende omissie is dat er geen dieseloptie is, wat langeafstandsrijders zou kunnen teleurstellen. Ook is er nog geen hybride of plug-in hybride versie, dus mensen die een auto met zeer lage emissies willen of significant willen besparen op brandstof zullen mogelijk niet volledig tevreden zijn.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Škoda Scala heeft een goed remsysteem; het is een praktische auto om dagelijks te rijden. Welk model je ook kiest, je krijgt geventileerde schijfremmen voor, wat fijn is omdat ze het remvermogen behouden bij continu hard remmen. Hij heeft massieve schijfremmen achter, wat standaard is voor auto’s in deze klasse.
Het rempedaal voelt goed aan onder normale rijomstandigheden. Het is gemakkelijk te controleren, of je nu door het verkeer kruipt of tot volledige stilstand komt. De initiële bijt is gebalanceerd – niet te scherp of te zacht – zodat je je zeker voelt bij het remmen in elk scenario.
Hij heeft wel behoorlijk goed stopvermogen als je zeer abrupt moet stoppen (in geval van nood bijvoorbeeld). Hij duikt niet veel, wat goed is. De ESC (elektronische stabiliteitscontrole) grijpt effectief in wanneer dat nodig is, waardoor je op koers blijft waar je moet zijn.
Het enige dat opvalt is de weerstand van de Scala tegen remvervaging. Zelfs als je meerdere keren hard remt, zoals bij sportief rijden of het afdalen van lange heuvels, houden de remmen het goed vol. Dat is geweldig voor iemand die een sportievere rit wil.
De elektronische parkeerrem (alleen beschikbaar in de hogere uitrustingsniveaus) is een mooie toevoeging. Dat maakt het wat handiger en creëert ruimte in de middenconsole.
En het remmen van de Scala wordt ondersteund door rijhulpsystemen. Een belangrijke op het gebied van veiligheid is het standaard automatische noodremsysteem. Het detecteert wanneer je op het punt staat een auto, persoon of fiets te raken, en als je niet op tijd reageert, zal het de auto voor je stoppen. Dat is zeer nuttig in stadsverkeer, waar van alles kan gebeuren.
Nu heeft de Scala goede remcapaciteiten, maar besef dat de auto slechts 1.200 kg en meer weegt, wat het gemakkelijk maakt om af te remmen. Als je volledig beladen bent, moet je mogelijk wat harder op het rempedaal drukken, en kunnen remafstanden wat langer zijn.
Een goed punt daarvan is ook dat er niet veel remstof op de wielen komt die je auto vies maakt. De Monte Carlo ziet er zelfs sportief uit met de zwarte remklauwen.
Als je aan het trekken van een aanhanger denkt, kan de Scala tot 1.250 kg aan (met een geremde aanhanger) in combinatie met de krachtigste motor. Het remsysteem kan deze belasting goed aan, maar zoals altijd is het verstandig om rekening te houden met langere remafstanden bij het trekken van een aanhanger.
Besturing En Ophanging
De Scala hatchback heeft eigenlijk een zeer goede balans tussen comfort en handling, maar neigt iets meer naar comfort. Dat is prima omdat de Scala geen sportieve hot hatch is; het is een alledaagse auto.
Laten we beginnen met de besturing. Hij heeft elektromechanische stuurbekrachtiging, dus is hij zeer licht en wendbaar bij lage snelheden (parkeerplaatsen, krappe parkeerplekken, etc.). Naarmate je snelheid toeneemt, wordt de besturing stugger en kun je de weg bijna voelen. Hij stuurt zo gemakkelijk dat je het stuurwiel nauwelijks hoeft te bewegen tijdens het rijden. Dat is precies en consistent, maar het heeft niet hetzelfde gevoel als een Ford Focus of vergelijkbaar. Maar voor normaal rijden zou deze configuratie prima moeten zijn.
Eco, Normal, Sport en Individual modi veranderen hoe de besturing aanvoelt. In de Sport-modus wordt hij wat zwaarder; veel bestuurders zullen dat “verbonden” gevoel waarschijnlijk waarderen, maar het verandert niet echt de fundamentele aard van de besturing.
Dan de ophanging. Hij heeft een MacPherson voorwielophanging en een torsieas achter. Net als elke andere combinatie van dit soort biedt deze niets buitengewoons maar zorgt voor een goede rit. Hij is afgesteld op comfort, dus hij vangt de kleine en middelgrote hobbels op. Een Scala is een goede auto om lange afstanden in te rijden en om door de stad te cruisen.
Deze comfortgerichte setup betekent echter wel dat er wat merkbaar overhellen is wanneer je enthousiast door bochten gaat. Hij blijft wel stabiel en koersvast; echter, als je scherpe handling wilt, zou je de Scala wat los kunnen vinden vergeleken met de meer sportieve modellen. De Skoda’s bieden – nou ja, sommige van hen – een Sport Chassis Control, die de auto 15mm verlaagt en verstelbare dempers heeft. Het heeft een functie waarmee je kunt schakelen tussen normaal en sport, en wanneer je hem in Sport-modus zet, wordt de ophanging wat stugger zodat hij niet zo veel overhelt. Met deze wijziging zal het nooit een hot hatch worden, maar hij zal tenminste wat sportiever aanvoelen.
De Scala heeft een goed afgestelde ophanging; grotere hobbels en kuilen worden met weinig protest geabsorbeerd. De impact is stevig maar mooi opgevangen. Hij heeft een behoorlijk lange wielbasis, die hem zeer stabiel houdt op de snelweg maar zorgt voor een grotere draaicirkel van precies 10,2 meter, wat ongeveer gemiddeld is voor zijn klasse.
Wat betreft NVH (geluid, trillingen en hardheid) doet de Scala het redelijk goed om dit te minimaliseren. Zeer weinig weggeluid, maar als je wat sneller gaat, hoor je wat windgeruis rond de A-stijlen.
Al met al is de Scala geen sportwagen, maar een auto voor comfort en dagelijks gebruik. Dat maakt hem een uitstekende keuze voor de meeste consumenten met een comfortabele en aangename rit. Maar als je een liefhebber bent die op zoek is naar wat meer levendige prestaties, kun je waarschijnlijk beter ergens anders kijken of in ieder geval de Sport Chassis Control nemen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Hij komt standaard met 16-inch stalen velgen en 205/55 R16 banden. Ze zijn comfortabel genoeg, gaan lang mee, hebben een decent brandstofverbruik en bieden alle voordelen die je zou willen in een dagelijkse auto.
De wielen op de Scala groeien naar 16-inch lichtmetalen velgen op de Selection en Business Edition uitvoeringen maar behouden nog steeds de 205/55 R16 bandenmaat. Deze upgrade verbetert niet alleen het uiterlijk van de auto maar zou zelfs de handling kunnen verbeteren omdat lichtmetalen velgen lichter zijn dan staal. Deze uitvoeringen delen allemaal dezelfde bandenmaat, dus ongeacht welk wielontwerp wordt gekozen, zou de ophanging en besturing van de Scala niet uit balans moeten raken.
De Monte Carlo, aan de top van de lijn, heeft een sportievere look met 17-inch lichtmetalen velgen en 205/50 R17 banden. Met de grotere wielen en lagere profiel banden is de rit veel levendiger, hij neemt bochten stabieler, en is simpelweg responsiever in het algemeen. Bedenk echter dat deze setup de rit wat stugger zou kunnen maken dan de 16-inch versies.
Voor degenen die nog verder willen gaan, biedt Škoda ook vele accessoire wielen, inclusief zomer- en wintersets. Zomeropties variëren van 16 inch tot 18 inch, en de 18-inch wielen komen met nog lagere profiel banden (205/45 R18). Deze wielen zien er het meest agressief uit en bieden waarschijnlijk de beste handling maar ten koste van rijcomfort.
Qua prestaties bieden de banden op de Scala voldoende grip om dagelijkse rijomstandigheden goed aan te kunnen. Ze bieden voorspelbare handling in zowel droge als natte omstandigheden, wat vertrouwen geeft in verschillende weersscenario’s. Bedenk echter dat de ophanging van de Scala meer is afgestemd op comfort, en ongeacht wat de grootste bandoptie is, zal het de Scala geen bochtenmonstertje maken.
Škoda biedt in bepaalde markten winterbanden of all-season banden aan voor winterrijden. Deze kunnen de tractie en remkracht in koude, besneeuwde of ijzige omstandigheden aanzienlijk verbeteren. Het is het overwegen waard als je in een staat woont met zeer koude winters.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Scala is een significante verbetering ten opzichte van de oude, met een mix van design, bouw en technologie die goed zou moeten verouderen. Je stapt in, en het eerste wat je opvalt is dat het dashboard volledig wordt overheerst door horizontale lijnen, waardoor het hele interieur er zeer ruim uitziet. De ster van de show is echter het vrijstaande infotainmentscherm, dat 8,2 inch meet op de basismodellen, tot een meer indrukwekkende 9,2 inch op de hogere uitrustingsniveaus. Hoog op het dashboard gepositioneerd is het gemakkelijk te zien en te gebruiken tijdens het rijden.
En dan direct onder het scherm zijn er echte knoppen voor de klimaatregeling. Het is een nette aanraking (woordgrapje bedoeld) in een steeds meer touchscreen-gedomineerde wereld. Dat zou echt fijn zijn, om nog maar te zwijgen van veiliger, om de temperatuur of de snelheid van de ventilator te kunnen aanpassen zonder je ogen van de weg te hoeven halen.
Het instrumentencluster is een ander hoogtepunt. Basismodellen krijgen traditionele analoge wijzers, maar de meeste versies komen met een 10,25-inch digitaal display. En het is aanpasbaar; je kunt verschillende layouts kiezen zodat de informatie die voor jou het belangrijkst is prominent wordt weergegeven. Het is ook gemakkelijk leesbaar in verschillende lichtomstandigheden.
Je zult ook een verbetering in materiaalkwaliteit opmerken. Het bovenste deel van het dashboard en de deurpanelen zijn bedekt met zacht aanvoelend materiaal en ze voelen zeer prettig en luxueus aan. Er zijn andere hardere kunststoffen nog lager dan dat, maar die lijken behoorlijk solide en goed gebouwd. Škoda heeft enkele nieuwe stoffen en leer/kunstleer in de hogere uitrustingsniveaus. De gewone stoffen stoelen zijn zeer comfortabel, en de Monte Carlo uitvoering heeft sportstoelen, wat een leuke sportieve touch is met geïntegreerde hoofdsteunen en extra zijsteun.
Er is wat ambianceverlichting in de hogere uitrustingsniveaus, en dat is een echt coole feature omdat het ’s nachts de cabine een mooie gloed geeft, en je kunt de kleur van de gloed aanpassen aan welke stemming je ook maar hebt. Het stuurwiel is herontworpen naar een tweedelig stuur, zeer futuristisch ogend en het voelt echt goed in je handen. Geperforeerd leer met contrasterende stiksels siert de hogere uitrustingsniveaus voor een vleugje luxe, en de bedieningselementen zijn mooi geplaatst en hebben een goed gevoel.
“Simply Clever” is juist, Škoda, vooral met alle opbergvakken. Er zijn grote flessenhouders in de deurvakken, kleine vakjes voor je kleinere spullen in de middenconsole, en een mooi plekje voor je mobiele telefoon net onder de versnellingspook (met draadloos opladen beschikbaar op sommige modellen).
Een coole feature is de parapluhouder in het bestuurdersportier, een mooie touch die meestal alleen in grotere modellen te vinden is. Over het algemeen zijn de pasvorm en afwerking behoorlijk goed; paneelspleten zijn consistent, en er is niet veel gekraak of geratel, zelfs op ruw terrein.
Hoewel het niet zo is dat het interieur bling of de beste materialen mist vergeleken met sommige van zijn concurrenten, is het een mooie en goed geplande ruimte die comfortabel en functioneel is. De cabine van de Scala zou voor de meeste kopers een comfortabele plek moeten zijn om te vertoeven, met een goede mix van utiliteit, technologie en kwaliteit.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de Skoda Scala heeft een significante sprong naar de toekomst gemaakt met een volledig nieuw design dat zich voegt naar Skoda’s nieuwe designtaal, maar toch zijn eigen unieke aantrekkingskracht weet te behouden. Deze facelift geeft de Scala een modernere look waardoor hij meer zal opvallen.
De nieuwe grille is de meest voor de hand liggende verandering aan de voorkant. Hij is veel lager, breder en dikker, met enkele verticale spijlen die de auto agressiever doen lijken. Er is een groot Skoda-embleem waardoor hij er wat meer premium uitziet. Het zorgt ervoor dat de Scala wat meer opvalt met deze nieuwe grille.
De koplampen zijn ook nieuw. Ze zien er nu lager uit, beschikken over LED-technologie, en de hogere uitrustingsniveaus hebben matrix LED-koplampen. De koplampen hebben de typische “kristallijne” kwaliteiten die Skoda altijd lijkt te verwerken; dat is een mooie elegante touch. De herontworpen dagrijverlichting, een nieuwe feature, onderscheidt het uiterlijk van de Scala echt en draagt bij aan zijn aanwezigheid op de weg.
Met de nieuwe grille en koplampen is de voorbumper herontworpen om deze veranderingen te accommoderen. Hij heeft zeer uitgesproken luchtinlaten en een kleine lipspoiler; het maakt de auto echt sportiever ogen. Echter, in hogere uitrustingsniveaus zoals de Monte Carlo is de bumper zwart, wat hem er agressiever uit laat zien.
Van de zijkant ziet de Scala er verlengd uit vergeleken met andere compacte hatchbacks. Hij heeft een grote wielbasis en korte overhangen, en alles is in zulke goede proporties, wat het interieur ruim doet aanvoelen. Daarnaast zijn er nieuwe wielontwerpen in 16, 17 en 18 inch om het uiterlijk van de auto te veranderen.
Het unieke kenmerk is de grote achterruit die doorloopt tot onder de “Skoda” letters op de klep. Deze stijl ziet er niet alleen cool uit, maar zorgt ook voor beter zicht naar achteren. Zwarte B-stijlen en het optionele contrasterende dak zorgen ervoor dat het lijkt alsof hij een “zwevend dak” heeft, waardoor het zijprofiel wat interessanter wordt.
De achterkant heeft nu nieuwe achterlichten met actieve richtingaanwijzers op de hogere modellen. Deze lichten strekken zich uit over de achterklep en laten de auto er echt breed uitzien. De Skoda-belettering over de achterklep, geïntroduceerd in het vorige model, blijft een kenmerkend feature.
De achterbumper is een diffuser-gestileerde die de sportievere modellen hebben. De achteraanzicht onthult ofwel verborgen uitlaateinden of chique valse uitlaatomlijstingen afhankelijk van het model, wat bijdraagt aan een sportieve look.
Ze hebben ook nieuwe kleuren toegevoegd aan het gamma: Velvet Red en Race Blue. Deze kleuren complementeren de Scala echt, maar ze hebben nog steeds wat elegante kleuren zoals Moon White en Brilliant Silver. De Monte Carlo, met glanzend zwarte accenten, grotere wielen en een discrete bodykit, voegt net genoeg toe om hem een sportieve look te geven zonder overdreven te zijn.
Over het algemeen ziet de Skoda Scala er veel hoogwaardiger en dynamischer uit dan het vorige model maar behoudt nog steeds het nuchtere, utilitaire imago waar Skoda bekend om staat. Het is een goed ontworpen en aantrekkelijke compacte auto die veel verschillende soorten kopers zou moeten aantrekken.
Comfort En Gemak
Allereerst zijn de voorstoelen comfortabel genoeg om lange afstanden te rijden. Normale stoelen zijn een goede balans tussen comfort en ondersteuning, maar de sportstoelen in de hogere uitrustingsniveaus bieden meer zijdelingse steun zonder comfort te verliezen. De bestuurdersstoel kan in bijna elke positie worden versteld, dus het maakt niet uit hoe lang of kort je bent; je zult altijd de juiste positie vinden. Het stuurwiel heeft reach- en hoogteverstelling, en zelfs in de hogere modellen een verwarmd stuurwiel, wat een zeer prettige feature is als het koud is buiten.
De achterbank is een uitblinker. Het is een compacte auto maar heeft een lange wielbasis, dus er is veel beenruimte, zelfs voor lange mensen zoals ik. Het heeft een echt prettige zachte achterbank, wat goed is voor lange ritten. Het optionele panoramadak vermindert de hoofdruimte wat, maar iedereen behalve de zeer lange mensen zou nog steeds voldoende ruimte moeten hebben.
Klimaatbeheersing is een ander sterk punt. Handmatige airconditioning is standaard, en dual-zone automatische klimaatregeling is beschikbaar op hogere uitrustingsniveaus. Dit systeem houdt de temperatuur precies goed, en de fysieke bedieningselementen maken het gemakkelijk om aan te passen tijdens het rijden. Zelfs de achterpassagiers krijgen hun eigen ventilatieopeningen op de meeste modellen voor extra comfort.
Een van Skoda’s “Simply Clever” features is de paraplu in het bestuurdersportier. Het is functioneel design op zijn best, en er zijn andere handige features zoals een ijskrabber ingebouwd in de tankdop en een tickethouder op de A-stijl.
De opbergmogelijkheden zijn indrukwekkend. De deurvakken kunnen 1,5-liter flessen bevatten, de middenconsole heeft verschillende vakjes voor kleine spullen, en er is een smartphone-opbergruimte met optioneel draadloos opladen. Sommige modellen hebben zelfs een gekoeld handschoenenkastje voor drankjes op die hete dagen.
Het infotainmentsysteem van de Scala is gebruiksvriendelijk, met een responsief touchscreen (8,2 of 9,2 inch afhankelijk van het uitrustingsniveau) en standaard Apple CarPlay en Android Auto. Draadloze connectiviteit is standaard op hogere uitrustingsniveaus, en het spraakbedieningssysteem is zeer handig voor handsfree gebruik.
Hij heeft een digitaal instrumentencluster (standaard op de meeste modellen), en het is al zeer aanpasbaar en gemakkelijk af te lezen. De bagageruimte is een van de beste die ik heb gezien in een auto van deze afmetingen, met 467 liter ruimte en een bijna vlakke laadvloer wanneer de 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank is neergeklapt.
Parkeren wordt gemakkelijk gemaakt met standaard parkeersensoren achter, optionele sensoren voor, een achteruitrijcamera, en zelfs een semi-parkeersysteem op sommige uitrustingsniveaus. Nog luxueuzere uitrustingsniveaus bieden keyless start en entry, en sommige hebben zelfs een handsfree elektrische achterklep.
De rit is over het algemeen vrij comfortabel, maar grotere wielen en een sportonderstel zouden meer weggeluid kunnen binnenlaten. Skoda’s SmartLink feature is een mooie toevoeging; het biedt de mogelijkheid om de staat van de auto op afstand te controleren of om navigatiebestemmingen naar het voertuig te sturen.
Er is ook een Qi-gecertificeerde draadloze oplaadpad, die actief koelt zodat je telefoon niet heet wordt. Ja, de handrem is handmatig op de meeste modellen—old school—maar ze hebben wel een elektronische handrem op sommige modellen, wat meer ruimte in de console mogelijk maakt.
Goed zicht, grote ramen en kleine stijlen, maar de aflopende daklijn kan wat dode hoek creëren. Over het algemeen is de Scala een echt comfortabele en gemakkelijke auto. Hij heeft een goede mix van utiliteit en doordachtheid. Hij heeft niet alle “luxueuze” features die de duurdere auto’s hebben, maar voor het geld is het een zeer goede deal omdat hij zo goed ontworpen en comfortabel is.
Veiligheid En Beveiliging
De Scala is ook behoorlijk veilig omdat hij standaard een complete set airbags heeft, waaronder dual front en side airbags voor de voorstoelen, en gordijnairbags die zich over de cabine uitstrekken. Nu gaan sommige modellen zelfs zo ver om een knie-airbag voor de bestuurder te includeren.
Wat betreft actieve veiligheid is de Scala niet gierig. Alle modellen komen standaard met AEB (Autonomous Emergency Braking), dat een dreigende botsing met een ander voertuig, voetganger of fietser kan detecteren. Als je niet op tijd reageert, neemt het het op zich om op de remmen te trappen. Het maakt echt een groot verschil bij lagere snelheden om frontale botsingen te vermijden.
Een andere standaard feature is Lane Keeping Assist, die, als de auto zonder te signaleren uit een rijstrook begint te bewegen, zachtjes aan het stuur draait om de auto in de rijstrook te houden. Niet de meest hightech manier om dit te doen, maar een goede feature voor lange ritten.
De rigide carrosseriestructuur van de Scala is een significant aspect van zijn veiligheidsfeatures. Zelfs als hij crasht, is hij ontworpen om zodanig te vervormen dat hij de impactkrachten absorbeert en verspreidt, gebruikmakend van hoogwaardig staal op verschillende punten. Dit helpt inzittenden te beschermen zonder te veel gewicht toe te voegen.
Op hogere uitrustingsniveaus krijg je wat extra veiligheidsextra’s. Adaptive Cruise Control handhaaft een veilige afstand tot de auto voor je, automatisch de snelheid aanpassend. Het is een behoorlijk goede auto in vrijwel elke rijsituatie, behalve dat hij wat terughoudend is bij het rijden in stop-and-go verkeer. Blind Spot Detection en Rear Cross-Traffic Alert, die standaard zijn op de hogere uitrustingsniveaus, maken het echt gemakkelijk om van rijstrook te wisselen en achteruit uit krappe parkeerplaatsen te rijden, en dat is een goede zaak in een auto met een langere carrosserie zoals de Scala.
De verlichting van de Scala is ook indrukwekkend. De koplampen zijn gewoon reguliere LED’s, en ze verlichten behoorlijk goed, maar de hogere modellen hebben Matrix LED-koplampen. Die houden het grootlicht aan zonder andere bestuurders te verblinden; het is cool tijdens het nachtrijden.
Voor het gezin heeft de Scala ook ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en elektrisch bedienbare kindersloten op de achterportieren om vader en moeder te helpen.
De Scala scoorde vijf sterren in zijn Euro NCAP-crashtests, met een bijzonder goede prestatie in volwassen inzittendenbescherming. Hij heeft ook een uitstekend ESC-systeem, wat geweldig is in de gladde rijomstandigheden van het noordwesten, en een bandenspanningscontrolesysteem dat de bestuurder waarschuwt voordat de banden een groot probleem worden.
Wat betreft beveiliging komt elke Scala met een startonderbreker en alarmsysteem. De echt dure hebben keyless entry met de mooie anti-diefstal spullen, zoals relay attack protection.
Ook heeft de Scala connected services met Skoda Connect, zoals proactieve service-alerts en een noodoproepfunctie die automatisch contact opneemt met hulpdiensten met je locatie indien nodig. Hij heeft dit nieuwe voorspellende voetgangersbeschermingssysteem dat camera’s gebruikt om te bepalen of een voetganger voor de auto zal lopen, en zo ja, dan wordt het remsysteem voorgeladen.
Vermoeidheidsdetectie is standaard over het hele gamma, je rijpatronen monitorend en pauzes suggererend wanneer nodig—geweldig voor lange ritten.
De Scala is over het algemeen veilig, maar sommige van de meer geavanceerde veiligheidsfeatures zijn alleen beschikbaar op de hogere uitrustingsniveaus of als opties. Hij heeft de beste combinatie van stevige passieve veiligheidsfeatures en complete actieve systemen, samen met unieke technologie voor zijn klasse.
Hoe Rijdt Het?
Rijden in de Scala hatchback draait allemaal om comfort en gemak, wat hem een uitstekende keuze maakt voor dagelijks woon-werkverkeer en gevarieerde rijomstandigheden.
Allereerst is de rijkwaliteit soepel en comfortabel. De standaard vering van de Scala absorbeert de schokken en oneffenheden van de weg zeer goed, wat zorgt voor een verrassend comfortabele, bijna luxueuze rit voor een compacte auto. Hij is stabiel en beheerst op de snelweg; lange ritten zijn ontspannend.
De Scala is zeer gemakkelijk te manoeuvreren in stadsverkeer vanwege zijn kleine formaat en lichte besturing. Zijn draaicirkel van 10,2 meter is behoorlijk wendbaar voor zijn klasse, wat helpt bij het navigeren door krappe plekken en inparkeren zonder gedoe. Grote ramen en smalle stijlen zorgen ook voor uitstekend zicht, wat een groot voordeel is in de stad.
Wat handling betreft, slaat de Scala een goed compromis tussen comfort en betrokkenheid. Niet dat het een sportwagen is of zo, maar hij is in ieder geval consistent en betrouwbaar. De besturing is zeer responsief en precies goed gewogen; je voelt je er zeker over zonder dat het te zwaar is (vooral tijdens het parkeren). Ja, hij rolt wel wat in de bochten, maar het is beheersbaar en doet niet echt afbreuk aan de totale rijervaring. Bij snelwegsnelheden voelt de Scala stabiel en stevig aan.
Voor degenen die iets sportiever willen, is er de optionele Sport Chassis Control, die het voertuig verlaagt en verstelbare dempers heeft. Het maakt de besturing veel preciezer en vermindert de carrosserie-rol, maar het maakt de rit ook wat stugger, vooral over hobbelige wegen.
De motorprestaties zijn over de hele linie solide. De 1,0-liter motoren bieden in het bijzonder levendige prestaties in de stad en voorsteden, met goede trekkracht bij lage toerentallen die helpt in het verkeer. De handgeschakelde versnellingsbakken zijn soepel en nauwkeurig, en de uitstekende 7-traps DSG automaat zorgt voor soepele schakelingen en een goede balans tussen prestaties en comfort.
Geluidsniveaus worden over het algemeen goed beheerst. Bij lage toerentallen zijn de motoren stil en soepel, en het enige wat je hoort is windgeruis, maar alleen bij hoge snelheden, en zelfs dan is het niet veel, rond de A-stijlen en de spiegels.
De remmen werken goed, zorgen voor soepele, progressieve stops bij dagelijks rijden en blijven stabiel onder harder remmen. Een ander pluspunt is brandstofverbruik; de 1,0-liter motoren leveren geweldig verbruik. Het start-stopsysteem helpt met brandstofbesparing in de stad.
De rijhulpsystemen, zoals de adaptieve cruise control en de rijstrookassistent (alleen op de hogere uitrustingsniveaus), maken lange afstandsritten veel gemakkelijker en minder stressvol, en ze maken de reis ook veel veiliger. De Scala is niet bepaald een rijdersauto, maar hij is wel comfortabel en praktisch. Het is een veelzijdige auto die dagelijkse behoeften met gemak en vertrouwen aankan.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Dat is één ding waar de Scala goed in is: de bagageruimte. Het is gewoon opmerkelijk en vergelijkbaar met sommige kleine SUV’s en grote hatchbacks. De manier waarop Skoda praktisch nut combineert met esthetiek is duidelijk zichtbaar.
Met 467 liter ruimte met de achterbank omhoog, en een enorme 1.410 liter met ze neergeklapt, heeft de Scala de grootste bagagecapaciteit in zijn klasse. Dat is enorm voor deze klasse, en het maakt de Scala een echt fijne auto om van alles in te vervoeren, of het nu koffers en kinderwagens zijn of een week aan boodschappen.
De bagageruimte is zo groot, en hij is zeer functioneel. Hij is breed en diep met een lage laaddrempel, waardoor het gemakkelijk is om grote items in te schuiven. Het is een groot, vierkant gat, dus je kunt het gebied volledig benutten. Het gaat zo handig zijn om gewoon grote tassen of sportspullen erin te zetten zonder alles erin te hoeven proppen.
Skoda’s “Simply Clever” features voegen nog meer waarde toe. Deze nieuwe dubbelzijdige bagageruimtemat is een geweldig idee—één kant is bekleed voor dagelijks gebruik, maar de andere kant is van rubber, dus het is geweldig voor modderige laarzen en natte uitrusting. Het heeft zelfs deze tashaken zodat je boodschappentassen niet rondrollen, en er zijn sjorpunten om grotere items vast te zetten.
In bijna alle modellen is er een 12V-aansluiting in de kofferbak, zeer handig voor koelers of opladen. Sommige versies komen ook met een uitneembare LED-zaklamp, wat super handig is als je in weinig licht aan het inladen bent.
De achterbank is ook 60/40 gedeeld, dus wanneer ze zijn neergeklapt, creëert het een bijna vlakke laadvloer, wat goed is voor dingen die langer zijn. Nog beter, je kunt de rugleuningen vanuit de bagageruimte neerklappen met gemakkelijke trekhendels. Sommige hebben zelfs een in hoogte verstelbare bagageruimtevloer, die waardevolle spullen kan verbergen en een vlakke bagageruimte biedt in de hoogste stand.
En voor degenen die nog meer ruimte nodig hebben, is er een voorpassagiersstoel die plat vouwt en voorwerpen tot 2,5 meter lang kan herbergen. De klep gaat hoog genoeg omhoog dat niemand hun hoofd eraan stoot, en de hogere modellen hebben een handsfree elektrische achterklep, wat zeer prettig is in deze klasse.
Er zit een kleine lip aan de opening van de bagageruimte, wat het lastig maakt om echt zware spullen eruit te schuiven, maar dat is het geval bij veel hatchbacks en doet geen afbreuk aan de algemene praktische bruikbaarheid van de Scala.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Scala is ongelooflijk ruim voor een compacte hatchback. Skoda’s focus op comfort voor achterpassagiers betekent dat je veel ruimte en doordachte features vindt die zelfs sommige grotere auto’s zouden kunnen benijden.
Allereerst is er veel beenruimte achterin, dankzij de lange wielbasis van de Scala. En zelfs als langere mensen voorin zitten, zullen de meeste volwassenen nog steeds voldoende knieruimte hebben. Bovendien heeft hij een vlakke vloer (een van de voordelen van voorwielaandrijving) zodat zelfs de middelste passagier een plek heeft om hun voeten neer te zetten.
Hoofdruimte is ook royaal, en zelfs als je rond de 1,80 meter bent, zou je je niet beklemd moeten voelen. Het optionele panoramadak gaat wel wat ten koste van de hoofdruimte, maar het is geen significant probleem voor de meeste passagiers.
De stoelen zelf zijn comfortabel en goed gecapitonneerd, en bieden adequate ondersteuning voor langere ritten. De rugleuning staat precies goed—niet te rechtop en niet te schuin. Zelfs hogere uitrustingsniveaus hebben verwarmde buitenste achterstoelen, een mooie feature in deze klasse.
De Scala biedt plaats aan 3 volwassenen achterin, maar comfortabel alleen voor 2 tijdens langere ritten. De middelste zitplaats is wat harder en hoger, zoals gebruikelijk in dit type auto.
Hij heeft gemakkelijke in- en uitstap met wijd openende deuren en een lage instap. Dit is handig voor minder mobiele passagiers, en het installeren van kinderzitjes is een fluitje van een cent. Wat dat betreft heeft de Scala ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen, en de achterdeuren openen wijd genoeg dat het installeren van grote kinderzitjes geen probleem is.
Voor extra comfort hebben alle modellen behalve de basis achter ventilatieopeningen, en hogere uitrustingsniveaus hebben twee USB-C-oplaadpoorten. De achterste deurvakken zijn ruim, perfect voor waterflessen, en er zijn kaartenvakken op de rugleuningen van de voorstoelen voor extra opbergruimte.
Het zicht is goed vanaf de achterbank, met grote ramen die helpen bewegingsziekte te verminderen. De cabine is ook zeer open en luchtig, vooral met het beschikbare panoramadak.
De materialen achterin zijn niet zo luxueus als voorin, maar ze zijn solide. Niet zoveel van dat harde plastic, maar de armsteunen zijn mooi en zacht. Qua praktisch nut is de achterbank 60/40 gedeeld en vouwt bijna vlak om de al ruime bagageruimte uit te breiden. De hoedenplank komt eruit en kan onder de bagageruimtevloer worden opgeborgen, dus dat is goed voor hogere dingen.
Maar goed, de achterbank van de Scala is echt fijn. Hij heeft veel ruimte en is comfortabel en praktisch voor een compacte auto; het is de perfecte auto voor een gezin of voor iemand die altijd passagiers achterin vervoert. Zeker, hij heeft niet alle leuke luxueuze features die de duurdere modellen hebben, maar hij levert waar het moet.