2024 Škoda Karoq Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | 1.0 TSI Greentech | 1.5 TSI Greentech ACT |
---|---|---|
Motortype | 3-cilinder turbobenzine, directe injectie | 4-cilinder turbobenzine, directe injectie |
Versnellingsbak | 6-versnellings handgeschakeld | 6-versnellings handgeschakeld of 7-versnellings DSG automaat |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handmatig | Handmatig of Automatisch |
Maximaal vermogen | 85 kW (115 pk) bij 5.500 tpm | 110 kW (150 pk) bij 5.000-6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 2.000-3.000 tpm | 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | 1.0 TSI Greentech | 1.5 TSI Greentech ACT |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Tankinhoud (l) | 50 | 50 |
Topsnelheid (km/u) | 191 | 211 [210] |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Selection | Business Edition | Sportline Business |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | 521l / 1.630l (met neergeklapte stoelen) | 521l / 1.630l (met neergeklapte stoelen) | 521l / 1.630l (met neergeklapte stoelen) |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja (bestuurder en passagier) | Ja (bestuurder en passagier) | Ja (bestuurder en passagier) |
Verwarmde Voorstoelen | Niet standaard | Optioneel (Winterpakket) | Standaard |
Bestuurdersstoel met Lendensteun | Niet vermeld | Standaard | Standaard |
Bekleding | ‘Loft’ stof, zwart | ‘Loft’ stof, zwart (optioneel ‘Lodge’) | Sportline stof, zwart |
Verwarmd Stuurwiel | Niet standaard | Optioneel (Winterpakket) | Standaard |
Ambient Verlichting | Niet standaard | Optioneel (LED-interieurpakket) | Standaard |
Schuif/Kantel Dak | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | 1.0 TSI Greentech | 1.5 TSI Greentech ACT |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1.365 | 1.399 [1.405] |
Max. toelaatbaar gewicht (kg) | 1.890 | 1.920 [1.930] |
Max. aanhangergewicht, ongeremd (kg) | 680 | 690 [700] |
Max. aanhangergewicht, geremd (kg) | 1.200 | 1.500 |
Max. kogeldruk (kg) | 90 | 90 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 |
Functie | 1.0 TSI Greentech | 1.5 TSI Greentech ACT |
---|---|---|
Vanafprijs | €36.990 | €39.990 [€41.990] |
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Cilinders | 3 | 4 |
Cilinderinhoud (cm3) | 999 | 1.498 |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 6-versnellings handgeschakeld | 6-versnellings handgeschakeld [7-versnellings DSG] |
Brandstofverbruik (l/100 km) | 5,8 | 6,1 [6,2] |
CO2-uitstoot (g/km) | 132 | 138 [140] |
Maximaal vermogen | 85 kW (115 pk) / 5.500 tpm | 110 kW (150 pk) / 5.000-6.000 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u (s) | 11,1 | 8,9 [9,0] |
Maximaal koppel (Nm/tpm) | 200 / 2.000-3.000 | 250 / 1.500-3.500 |
Topsnelheid (km/u) | 191 | 211 [210] |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.629 mm |
Breedte | 1.841 mm |
Lengte | 4.384 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Draaicirkel | 10,9 m |
Kenmerk | Selection | Business Edition | Sportline Business |
---|---|---|---|
Startprijs | €36.990 | €37.990 | €41.990 |
Exterieur | |||
Wielen | 16″ CASTOR lichtmetalen velgen | 16″ CASTOR lichtmetalen velgen | 18″ PROCYON Aero Black lichtmetalen velgen |
Banden | 215/60 R16 | 215/60 R16 | 215/50 R18 |
Koplampen | LED-koplampen | LED-koplampen | Full LED Matrix-koplampen met Adaptive Frontlight System (AFS) |
Achterlichten | Luxe LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers | Luxe LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers | Luxe LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers |
Mistlampen | Halogeen | Halogeen | LED met bochtenfunctie |
Buitenspiegels | In carrosseriekleur | In carrosseriekleur | Hoogglans zwart |
Dakrails | Zwart | Zwart | Hoogglans zwart |
Raamlijsten | Zwart | Zwart | Hoogglans zwart |
Grille | Standaard | Standaard | Hoogglans zwart |
Achterspoiler | Standaard | Standaard | In carrosseriekleur |
Sunset (extra getinte achterruiten) | Niet standaard | Standaard | Standaard |
Interieur | |||
Bekleding | ‘Loft’ stof, zwart | ‘Loft’ stof, zwart | Sportline stof, zwart |
Interieurafwerking | “Unique Chrome” & “Anodized cross” | “Unique Chrome” & “Anodized cross” | “Piano Black” & “Carbon” |
Stuurwiel | Tweespaaks lederen multifunctioneel | Tweespaaks lederen multifunctioneel | Driespaaks lederen sports multifunctioneel, verwarmd |
Digitaal instrumentenpaneel | 8″ | 8″ | 10″ Virtual Cockpit |
Sfeerverlichting | Niet standaard | Optioneel | Standaard |
Voorstoelen | Standaard | Standaard | Sportstoelen |
Lendensteun | Niet standaard | Handmatig verstelbaar | Handmatig verstelbaar |
Verwarmde voorstoelen | Niet standaard | Optioneel (Winterpakket) | Standaard |
Infotainment | |||
Infotainmentscherm | 8″ | 8″ | 8″ |
Smartphone-integratie | Draadloze SmartLink | Draadloze SmartLink | Draadloze SmartLink |
Navigatie | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Luidsprekers | 8 | 8 | 8 |
Spraakbediening | Standaard | Standaard | Standaard |
Bluetooth | Standaard | Standaard | Standaard met draadloos opladen |
Comfort & Gemak | |||
Klimaatregeling | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone |
Sleutelloos systeem | KESSY GO (start/stop) | KESSY FULL (toegang, start/stop) | KESSY FULL (toegang, start/stop) |
Parkeersensoren | Achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Niet standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische ramen | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Standaard | Standaard | Standaard |
Regensensor | Standaard | Standaard | Standaard |
Lichtsensor | Standaard | Standaard | Standaard |
Aandrijving & Chassis | |||
Beschikbare motoren | 1.0 TSI 115pk | 1.0 TSI 115pk, 1.5 TSI 150pk | 1.5 TSI 150pk |
Transmissieopties | 6-versnellingsbak handgeschakeld | 6-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG (1.5 TSI) | 6-versnellingsbak handgeschakeld, 7-traps DSG |
Rijmodusselectie | Niet standaard | Niet standaard | Standaard |
Voorwielophanging | MacPherson-veerpoten | MacPherson-veerpoten | MacPherson-veerpoten |
Achterwielophanging | Torsie-as | Torsie-as | Torsie-as |
Veiligheid & Assistentie | |||
Front Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise Control | Standaard | Standaard | Standaard |
Lane Assist | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard |
Vermoeidheidsherkenning | Standaard | Standaard | Standaard |
Hill hold control | Standaard | Standaard | Standaard |
E-Call systeem | Standaard | Standaard | Standaard |
Aanvullende Kenmerken | |||
Sportpedalen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Roestvrij staal |
Toegang op afstand | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar |
Garantie | 4 jaar | 4 jaar | 4 jaar |
Dakbelasting | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Trekvermogen (geremd) | 1.200 kg (1.0 TSI) | 1.200 kg (1.0 TSI), 1.500 kg (1.5 TSI) | 1.500 kg |
Brandstoftank | 50 liter | 50 liter | 50 liter |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Sportpedalen | Voor handgeschakelde versnellingsbak | – | €121,00 |
Voor automatische versnellingsbak | – | €125,00 | |
Sidesteps | Complete set | – | €1.556,00 |
Instaplijsten | Zilver met aluminium Karoq-inleg | – | €168,00 |
Zwart/Zilver met aluminium Karoq-inleg | – | €183,00 | |
Lichtmetalen Velgen (Zomer) | Triton 17″ – zwart | Met Continental banden | €1.740,00 |
Trinity 18″ – antraciet | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Mytikas 18″ – zilver | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Braga 18″ – zilver | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Corvus 18″ – zilver | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Corvus 18″ – zwart | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Hydrus 18″ – zilver | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Hydrus 18″ – antraciet | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Hydrus 18″ – zwart | Met Continental banden | €2.040,00 | |
Crater 19″ – zilver | Met Continental banden | €2.440,00 | |
Vega 19″ – zwart | Met Continental banden | €2.304,00 | |
Cetus 19″ – zilver | Met Continental banden | €2.440,00 | |
Lichtmetalen Velgen (Winter) | Nanuq 16″ | Met Continental banden | €1.640,00 |
Nanuq 16″ – zwart | Met Continental banden | €1.640,00 | |
Triton 17″ – zwart | Met Continental banden | €1.890,00 | |
Wielaccessoires | Bandentassen | – | €30,00 |
Ventieldopjes | – | €25,00 | |
Comfort en Technologie | |||
Adapterkabels | Mini-USB | – | €23,00 |
Micro-USB | – | €20,00 | |
USB-C naar USB-A 3.0 Adapter | – | €10,00 | |
Bagageruimte | Bagagenetten, zwart, driedelig | – | €40,00 |
Bagagenetten, zwart, driedelig, met reservewiel | – | €40,00 | |
Bagagenetten, grijs, driedelig | – | €35,00 | |
Bagagenetten, grijs, driedelig, met reservewiel | – | €40,00 | |
Bagageruimtebak (kunststof) | – | €145,00 | |
Dubbelzijdige kofferbakmat (textiel/rubber) | – | €80,00 | |
Dubbelzijdige kofferbakmat (textiel/rubber), met reservewiel | – | €89,00 | |
Kunststof kofferbakmat | – | €109,00 | |
Koelbox | 15 liter inhoud, 12V | – | €195,00 |
Spatlappen | Voorset (laag) | – | €93,00 |
Voorset (hoog) | – | €93,00 | |
Achterset | – | €93,00 | |
Paraplu | Zwart | – | €12,00 |
Interieur Accessoires | Afvalbakje voor deurvak, zwart | – | €19,00 |
Afvalbakje voor deurvak, beige | – | €19,00 | |
Vloermatten | Standaard, eerste en tweede rij | – | €79,00 |
Prestige, eerste en tweede rij | – | €95,00 | |
All-weather, eerste rij | – | €45,00 | |
All-weather, tweede rij | – | €40,00 | |
All-weather, tunnelmat tweede rij | – | €17,00 | |
Transport | |||
Dakdragers | – | – | €269,00 |
Trekhaak | Zwenkbare trekhaak set | – | €1.617,00 |
Reservewiel | Noodreservewiel set | – | €109,00 |
Dakkoffer | Zilver, voor 5 paar ski’s of 4 snowboards, 380 liter inhoud (afsluitbaar) | – | €545,00 |
Zwart, voor 5 paar ski’s of 4 snowboards, 380 liter inhoud (afsluitbaar) | – | €599,00 | |
Fietsendrager | Voor trekhaak, geschikt voor 2 fietsen | – | €685,00 |
Voor dakdragers, met aluminium profiel (afsluitbaar), max. belasting 20 kg | – | €209,00 | |
Voor dakdragers, met standaard profiel (afsluitbaar), max. belasting 20 kg | – | €129,00 | |
Veiligheid | |||
Kinderzitje Accessoires | Beschermende onderlegger voor kinderzitje | – | €30,00 |
Wielbeveiliging | Slotbouten | – | €32,00 |
Nooduitrusting | Sleepkabel | – | €13,00 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Selection | Business Edition | Sportline Business |
---|---|---|---|---|---|
Lichtpakket | – Full LED Matrix-koplampen met Adaptief Bochtenlichtsysteem – LED-mistlampen met bochtenfunctie – Dynamische Lichtassistent – LED-interieurpakket – Verlichting van de voetenruimte voor en achter | €1.690 | – | Optioneel | Standaard |
Designpakket | – Zilveren dakrails – Spoiler in carrosseriekleur – Chroomomlijsting van de ramen – Deurdrempelafdekkingen | €550 | – | Optioneel | – |
Navigatiepakket (Business Edition) | – Navigatiesysteem met 8″ touchscreen – Virtueel Cockpit – Draadloos opladen – Webradio – Infotainment Online voor 3 jaar | €990 | – | Optioneel | – |
Navigatiepakket (Sportline Business) | – Navigatiesysteem met 8″ touchscreen – Webradio – Infotainment Online voor 3 jaar | €490 | – | – | Optioneel |
Navigatiepakket Plus (Sportline Business) | – Navigatiesysteem met 9.2″ touchscreen – Webradio – Infotainment Online voor 3 jaar | €1.190 | – | – | Optioneel |
Škoda Sound System | – 10 luidsprekers en digitale equalizer | €390 | – | Optioneel | Optioneel |
LED Interieurpakket | – LED-interieurverlichting, verstelbaar in 10 kleuren – Verlichting van de voetenruimte voor en achter | €390 | – | Optioneel | Standaard |
Winterpakket | – Verwarmde voorstoelen – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde ruitensproeiers – Koplampreinigers | €390 | – | Optioneel | Standaard |
Winterpakket Plus (Business Edition) | – Verwarmde voor- en achterstoelen – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde ruitensproeiers – Koplampreinigers – Verwarmde voorruit | €750 | – | Optioneel | – |
Winterpakket Plus (Sportline Business) | – Verwarmde achterstoelen – Verwarmde voorruit | €390 | – | – | Optioneel |
Comfortpakket | – Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie – Elektrische lendensteunverstelling voor de voorstoelen – Buitenspiegels met geheugenfunctie | €1.190 | – | Optioneel* | Optioneel** |
Parkeerpakket Plus | – Parkeerassistent – Area View | €890 | – | – | Optioneel*** |
Reisassistentpakket | – Lane Assist met HOD-stuur – Adaptieve cruisecontrol (tot 210 km/u) – Front Assist voor ACC – Binnenspiegel met USB-C-aansluiting | €790 | – | Optioneel | Optioneel |
Reisassistentpakket Plus | – Lane Assist met HOD-stuur – Adaptieve cruisecontrol (tot 210 km/u) – Front Assist voor ACC – Binnenspiegel met USB-C-aansluiting – Side Assist | €990 | – | – | Optioneel**** |
Veiligheidspakket | – Crew Protect Assist voor – Zij-airbags voor en achter met gordijnairbags | €550 | – | – | Optioneel |
Prestatiepakket | – Dynamische chassiscontrole & rijmodusschakelaar – ECO-functie – Dynamische stuurbekrachtiging – RVS sportpedalen | €850 | – | – | Optioneel |
Additional notes:
- Voor Business Edition is het Convenience-pakket alleen beschikbaar in combinatie met het LED-interieurpakket en het ‘Lodge’-interieur.
** Voor Sportline Business is het Convenience-pakket alleen beschikbaar in combinatie met het ‘Sportline Suite’-interieur.
*** Het Parkeerpakket Plus is alleen beschikbaar in combinatie met de Virtuele Pedal.
**** Het Travel Assist-pakket Plus is alleen beschikbaar in combinatie met het Navigatiepakket.
Prijsstructuur van Škoda Karoq SUV
Uitvoering | Motor | Vermogen | Transmissie | Consumenten adviesprijs* | Fiscale waarde** | Bruto catalogusprijs*** | Netto catalogusprijs**** | Bpm bedrag | CO2-uitstoot (g/km) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Selection | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Handgeschakeld-6 | €36.990 | €36.045 | €31.108 | €23.507 | €7.601 | 135 |
Business Edition | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | Handgeschakeld-6 | €37.990 | €37.045 | €31.935 | €24.334 | €7.601 | 135 |
Business Edition | 1.5 TSI ACT Greentech | 110kW / 150pk | Handgeschakeld-6 | €39.990 | €39.045 | €33.675 | €25.573 | €8.102 | 138 |
Business Edition | 1.5 TSI ACT Greentech | 110kW / 150pk | DSG-7 automaat | €41.990 | €41.045 | €35.386 | €26.950 | €8.436 | 140 |
Sportline Business | 1.5 TSI ACT Greentech | 110kW / 150pk | Handgeschakeld-6 | €41.990 | €41.045 | €35.328 | €27.226 | €8.102 | 138 |
Sportline Business | 1.5 TSI ACT Greentech | 110kW / 150pk | DSG-7 automaat | €43.990 | €43.045 | €37.038 | €28.602 | €8.436 | 140 |
- Consumentenadviesprijs is inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges
** Fiscale waarde is inclusief BTW en BPM
*** Bruto catalogusprijs is inclusief BPM, exclusief BTW
**** Netto catalogusprijs is exclusief BPM en BTW
Is Het De Moeite Waard Om De Škoda Karoq Te Kopen?
De Skoda Karoq is een overtuigende compacte SUV die een Europese rijervaring en gebruiksgemak biedt tegen een betaalbare prijs. De Karoq is Skoda’s nieuwe speler in de zeer competitieve kleine SUV-markt, en onderscheidt zich met zijn turbomotor opties, zijn ruime en slimme indeling, en zijn waardegeoriënteerde benadering.
Het basismodel, de Selection-uitvoering met een 1.0 TSI-motor, begint bij €36.990. De stap naar de Business Edition, die begint bij €37.990, geeft je de 1.4 TSI-motor (maar kan worden opgevoerd naar de 1.5 TSI-motor voor €39.990 (handgeschakeld) of €41.990 (DSG). Vervolgens begint de “beste” Sportline Business, waarvan alleen de 1.5 TSI-motor beschikbaar is, bij €41.990 voor de handgeschakelde versnellingsbak en €43.990 voor de DSG-automaat.
Dit maakt het een uniek alternatief voor de compacte SUV’s die in Japan en Korea worden geproduceerd. Hij is aan de buitenkant kleiner dan sommige concurrenten, maar de Karoq maximaliseert elke vierkante centimeter door slimme indeling.
De nieuwe gefacelifte Karoq heeft een scherper ogende carrosserie met LED-verlichting en een veel moderner interieur. Skoda’s “Simply Clever” kenmerken voegen doordachte details toe.
Elke Karoq komt met een 4-jarige garantie, zodat eigenaren zich nergens zorgen over hoeven te maken. Deze garantie bestaat uit de standaard 2-jarige Skoda-fabrieksgarantie, plus 2 jaar extra Skoda-garantie.
Over het algemeen is de Skoda Karoq een uitstekende compacte SUV. Hij biedt veel meer verfijning en rijplezier dan de meeste concurrenten in zijn prijsklasse. Met zijn combinatie van gebruiksgemak, prestaties en prijs zal hij zeker veel potentiële klanten aantrekken die op zoek zijn naar een compacte gezins-SUV.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Skoda Karoq biedt bijvoorbeeld twee turbobenzine motoren, en beide leveren levendige prestaties, een kwaliteit die veel van zijn atmosferische tegenhangers in het compacte SUV-segment niet delen.
De standaardmotor is een 1.0 TSI Greentech, een driecilinder turbo van 85 kW (115 pk) en 200 Nm koppel. Deze efficiënte krachtbron biedt een goede balans van prestaties met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,8 l/100 km en CO2-uitstoot van 132 g/km. Hij komt in Selection- en Business Edition-uitvoeringen en heeft een 6-versnellingsbak.
Voor wie meer vermogen zoekt, is de 1.5 TSI ACT Greentech een uitstekende keuze. Deze viercilinder turbomotor levert 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel, wat zorgt voor robuustere prestaties voor zelfverzekerd inhalen en snelwegrijden. Hij beschikt over Active Cylinder Technology (ACT), die twee cilinders kan uitschakelen bij lichtere belasting (bijvoorbeeld tijdens kruisen) om brandstof te besparen. Deze motor is beschikbaar in de Business Edition en Sportline Business uitvoeringen, met keuze uit een 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG-automaat.
De 1.5 TSI-motor laat indrukwekkende prestaties zien, waarbij de handgeschakelde versie in 8,9 seconden van 0-100 km/u accelereert en een topsnelheid van 211 km/u haalt. De DSG-versie volgt op de voet, met een 0-100 km/u tijd van 9,0 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Ondanks zijn hogere vermogen behoudt deze motor een goede efficiëntie, met een brandstofverbruik van 6,1 tot 6,4 l/100 km en CO2-uitstoot tussen 138 en 145 g/km, afhankelijk van de uitvoering en transmissie.
Alle motoren in de Karoq zijn EU6AP-goedgekeurd, wat Škoda’s toewijding aan het voldoen aan strenge milieuvoorschriften aantoont. Deze dubbele motoroptie stelt klanten in staat om te kiezen voor de kleinere motor voor brandstofefficiëntie of de grotere motor voor een balans tussen prestaties en zuinigheid. Welke je ook kiest, beide leveren soepel en gewillig vermogen, wat goed past bij de dubbele persoonlijkheid van de Karoq, of je nu door de stad rijdt of op de snelweg cruist.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Nou ja, de remmen in de Skoda Karoq zijn niet slecht; dat is geruststellend. Hij heeft een zeer progressief en gemakkelijk te controleren rempedaal, en hij stopt bijzonder soepel tijdens normaal rijden.
Bij prestatietests registreerden we een remafstand van 100-0 km/u van 39,4 meter in 2,86 seconden op een licht vochtig wegdek. Dit is een goede remafstand voor een SUV van deze grootte en toont indrukwekkende remkracht.
Hij heeft rondom schijfremmen, met geventileerde schijven voor om warmte af te voeren tijdens hard remmen. Standaard ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD) helpen het voertuig stabiel en bestuurbaar te blijven tijdens een noodstop.
We ontdekten ook dat de remmen goed werkten bij intensief gebruik op bochtige wegen, met minimale remvermindering. Dit bewijst hoe efficiënt het remsysteem is voor typisch SUV-gebruik.
Houd er echter rekening mee dat duurdere modellen met grotere velgen iets kortere remafstanden hebben vanwege het grotere contactoppervlak tussen de band en het wegdek. Toch heeft zelfs het basismodel met 18-inch wielen meer dan genoeg remkracht voor dagelijks rijden en af en toe wat sportievere momenten.
Besturing En Ophanging
De besturing en vering in de Karoq SUV krijgt uitstekende beoordelingen van ons, met een prettige balans tussen comfort en wegligging die past bij zijn rol als gezinsvriendelijke compacte SUV.
De besturing wordt beschreven als licht en precies, waardoor de Karoq wendbaar genoeg is om door de stad te manoeuvreren en in parkeervakken te rijden. Tegelijkertijd is er voldoende gewicht en feedback om vertrouwen te geven bij hogere snelheden en in bochten. De besturing voelt meer verbonden en communicatief aan in vergelijking met veel concurrenten in deze klasse.
De afstelling van de vering neigt naar de comfortabele kant, maar dat betekent niet dat de carrosserie niet goed onder controle blijft. In de stad heeft de Karoq een soepele, verfijnde rit die over hobbels en andere oneffenheden in het wegdek glijdt. Dit betekent niet dat hij overmatig overhelt in bochten.
We ontdekten met wat meer pit achter het stuur dat de Karoq niet alleen een bekwaam voertuig is, maar ook een leuke. De voorkant bijt zich echt vast, en er is veel grip en balans in de bochten. Het is geen sportwagen, maar hij gaat door de bochtige wegen met veel meer enthousiasme dan veel van zijn concurrenten.
Lagere uitvoeringen komen met een torsie-as achterwielophanging, terwijl hogere grades een geavanceerdere multi-link achterwielophanging hebben. We merkten wel iets mindere prestaties in de uiterste bochten, maar de torsie-as doet het meestal prima.
De Sportline Business-uitvoering gaat nog verder in deze rijervaring met het Performance Package en Dynamic Chassis Control. Dit systeem laat bestuurders de veringkarakteristieken afstemmen met comfort- of sportmodus of iets daartussenin, afhankelijk van hun stemming of het type rijden dat ze doen. Met een draaicirkel van 10,9 meter toont de Karoq ook goede wendbaarheid in krappe ruimtes, waardoor hij geschikt is voor zowel stedelijke als landelijke omgevingen.
Een licht negatieve opmerking die we hadden was dat er wat resonantie en galm is op bepaalde wegen, maar dat komt waarschijnlijk door de grote cabineruimte. Dit werd echter over het algemeen niet als een groot probleem gezien in de context van de algehele verfijning.
Welke Banden Gebruikt Het?
De basis Selection en Business Edition modellen rijden op 16-inch CASTOR lichtmetalen velgen met 215/60 R16 banden. Deze banden bieden een goede balans tussen comfort, brandstofefficiëntie en algemene prestaties in alle weers- en rijomstandigheden—geschikt voor dagelijks gebruik.
Bij de Sportline Business-uitvoering rijdt de Karoq op grotere 215/50 R18 banden gemonteerd op 18″ PROCYON Aero Black lichtmetalen velgen. Deze banden met een lager profiel zorgen voor betere handling en een sportievere uitstraling, wat past bij de Sportline-versie, een meer dynamische versie van de auto. De grotere diameter en lagere zijwandhoogte dragen bij aan betere bochtstabiliteit en gevoel, maar wel ten koste van een iets hardere rit dan de 16-inch versies.
Voor wie hun Karoq wil personaliseren, biedt Škoda een overvloed aan optionele wiel/band-combinaties. Deze variëren van 17-inch wielen zoals de Scutus en Scutus Aero tot 19-inch wielen waaronder de Sagittarius antraciet gepolijst. Elk van deze opties komt met passend gedimensioneerde banden, waardoor klanten het uiterlijk en de prestaties van hun voertuig kunnen afstemmen op hun voorkeuren. Hoewel grotere wielen over het algemeen de handling en esthetiek verbeteren, kunnen ze een lichte impact hebben op rijcomfort en brandstofefficiëntie.
De grip was goed, waarbij de Karoq zich zowel onder droge als natte omstandigheden zeker voelde. We merkten echter tijdens prestatietests dat er wat wielspin was bij het wegrijden vanaf de startlijn, dus wellicht zouden agressievere banden de acceleratietijden iets kunnen verbeteren.
Voor wie de Karoq overweegt voor licht terreinrijden: de banden zijn zeer weg-georiënteerd, maar hij heeft een zeer respectabele bodemvrijheid (meer dan 160 mm), dus hij zou geen problemen moeten hebben op grindwegen en vergelijkbare ondergronden. Serieus terreinrijden zou echter een upgrade van de banden vereisen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Karoq SUV krijgt over het algemeen positieve beoordelingen voor ergonomie, bouwkwaliteit en ruimtebenutting (hoewel het mogelijk wat visuele flair mist vergeleken met bepaalde concurrenten).
Het beschrijft zichzelf als conservatief, wat ingetogen, dus het is iets dat mensen zou aantrekken die op zoek zijn naar iets dat “blijvend” is, niet alleen iets dat “in” is. Het heeft overal in de cabine zachte materialen, en die zijn echt prettig, wat de auto bijna duurder laat aanvoelen dan hij is.
Het heeft een zeer gebruiksvriendelijk bedieningspaneel, en de contouren ervan worden zeer geprezen. We waardeerden dat hoewel het klimaatregeling en belangrijke bedieningselementen heeft die touch zijn, het nog steeds echte knoppen en draaiknoppen heeft, in tegenstelling tot sommige concurrenten die volledig naar touch-interfaces lijken over te stappen.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau biedt de Karoq een 8-inch of een groter 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel. Het grotere scherm is beschikbaar in de hogere uitvoeringen, maar het basis 8-inch scherm is zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk.
Het 8-inch centrale infotainmentscherm is niet het grootste in zijn klasse maar is zeer snel, en de menustructuur is zeer logisch. Het komt standaard met Apple CarPlay en Android Auto en is draadloos, wat zeer moeilijk te vinden is in deze prijsklasse.
Stof in de basismodellen, leder in de hogere uitvoeringen. Zelfs de basis stoffen stoelen werden door ons comfortabel en ondersteunend bevonden. De optionele sportstoelen in het Sportline-model bieden meer zijdelingse steun voor een zekerder gevoel tijdens het bochtenwerk.
Waar het interieur van de Karoq echter echt in uitblinkt, zijn de ingenieuze opbergideeën. Veel van deze “Simply Clever” zaken van Skoda omvatten items zoals die uitneembare LED-zaklamp in de kofferbak of een paraplu in de deur, en een tickethouder op de voorruit. Deze doordachte details voegen echte bruikbaarheid toe aan het interieur.
Hoewel sommigen misschien klagen dat de interieurafwerking wat sober is vergeleken met sommige opzichtigere concurrentie, lijkt de algemene consensus te zijn dat de Karoq een goed gebouwde, praktische en comfortabele omgeving biedt die de tand des tijds zou moeten doorstaan.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de Skoda Karoq combineert klassieke schoonheid met moderne SUV-styling. Het is misschien niet het meest opvallende voertuig in zijn klasse, maar wij vonden het er stijlvol en evenwichtig uitzien.
De Karoq heeft onlangs een facelift ondergaan, en het ziet er uit als een veel scherpere auto. De grille is groter en imposanter, en de koplampen zijn slank en LED. De voorkant heeft een ongebruikelijk en bijna futuristisch uiterlijk met het gesplitste koplampontwerp en de karakteristieke LED-dagrijverlichting.
Het profiel is wat ingetogen voor een compacte SUV, met een wat hoekig uiterlijk dat voorrang geeft aan laadruimte en functionaliteit. Dit resulteert in uitstekend zicht vanuit de cabine.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau variëren de exterieurdetails. Basismodellen komen met standaard 18″ lichtmetalen velgen, en hogere grades hebben de optie voor 19-inch wielen. De Sportline-uitvoering heeft veel meer “agressief ogende” elementen zoals hoogglans zwarte accenten en een achterspoiler.
LED-achterlichten zijn op alle modellen te vinden, maar de hogere modellen hebben ook dynamische richtingaanwijzers die een meer luxueuze touch toevoegen. De achterkant heeft een eenvoudig maar functioneel ontwerp en hogere uitvoeringen bieden een handsfree elektrische achterklep.
Ja, de styling van de Karoq is conservatief vergeleken met sommige van zijn meer gedurfde concurrenten, maar bijna iedereen zal het erover eens zijn dat de subtiele lijnen goed zullen verouderen en een breed publiek van kopers zullen aantrekken.
Een interessant punt dat door ons werd aangehaald is dat ondanks zijn compacte externe afmetingen, slimme packaging de Karoq in staat stelt om binnenruimte aan te bieden die vergelijkbaar is met grotere SUV’s. Dit efficiënte ruimtegebruik is een styling-bonus voor de stadsbewoner die een compacte auto wenst met de ruimte van een grote auto.
Comfort En Gemak
In het interieur van de Karoq SUV blinkt hij uit in de categorie comfort en gemak, dankzij zijn zeer praktische en doordachte ontwerp.
Laten we beginnen met de stoelen. Zelfs de basismodellen, die komen met handmatig verstelbare stoffen stoelen, bieden verrassend veel comfort en ondersteuning, waardoor lange ritten aangenamer worden. Als je echter voor de hogere uitvoeringen gaat, krijg je elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfuncties en luxe lederen bekleding, dus er is wat meer comfort en klasse.
De rijpositie is een ander hoogtepunt. Met grote ramen en slanke stijlen is het zicht rondom uitstekend. Ook heeft het stuurwiel zowel hoogte- als lengtevestelling, dus ongeacht je lengte kun je een comfortabele positie vinden.
De klimaatbeheersing in de Karoq is eenvoudig en effectief. De fysieke knoppen en draaiknoppen zijn intuïtief, dus je hoeft je ogen niet van de weg te halen om de temperatuur aan te passen. De hogere uitvoeringen hebben zelfs dual-zone klimaatregeling zodat jij en je passagiers comfortabel kunnen zijn met eigen instellingen.
Het slimme gebruik van de binnenruimte is een van de vele unieke aspecten van de Karoq. Sommige modellen komen met het VarioFlex-achterbanksysteem waarmee je de hele achterbank kunt verstellen, neerklappen of zelfs verwijderen. Deze aanpasbaarheid maakt de Karoq bijzonder handig voor families of iedereen die regelmatig grote items moet vervoeren.
Er is volop opbergruimte door de hele cabine, met grote deurvakken, een groot handschoenenkastje en vele andere handige kleine vakjes. De middenconsole krijgt ook een duim omhoog voor zijn configureerbare bekerhouder-systeem, dat zich kan aanpassen aan wat je meeneemt.
Op technologisch gebied stelt de Karoq niet teleur. Het heeft een 8-inch touchscreen dat zeer responsief en gebruiksvriendelijk is, en het komt met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat echt fijn is voor deze prijsklasse. Als je echter wat meer tech-savvy wilt zijn, bieden hogere uitvoeringen een groter scherm en een beter geluidssysteem.
Het rijdt zeer comfortabel en de vering absorbeert veel van de hobbels. Enkele testers merkten wel wat weggeluid op over ruwere oppervlakken, maar qua verfijning stelt de Karoq niet teleur.
Er zijn veel comfortfuncties beschikbaar in hogere uitvoeringen, zoals keyless entry, handsfree elektrische achterklep en adaptieve cruise control, die het dagelijks rijden zeer gemakkelijk maken.
Veiligheid En Beveiliging
De Skoda Karoq heeft veel veiligheidsvoorzieningen, wat geen verrassing zou moeten zijn omdat Skoda ervoor wil zorgen dat jij en je passagiers zo veilig mogelijk zijn.
Ja, de oude vijf-sterren Euro NCAP veiligheidsbeoordeling van de Karoq is niet meer geldig, maar maak je geen zorgen—de structuur en veiligheidssystemen zijn degelijk. Over alle uitrustingsniveaus heen vind je standaard veiligheidsvoorzieningen zoals Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie, rijstrookassistentie, vermoeidheidsdetectie en multi-collision brake. Plus, je bent beschermd met zeven airbags, waaronder front-, zij-, gordijn- en een bestuurders-knieairbag.
Je vindt nog geavanceerdere veiligheidstechnologie als je voor de hogere uitvoeringen of extra pakketten gaat. Adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, rear cross-traffic alert en een 360-graden camerasysteem zijn beschikbaar op sommige modellen, om er maar een paar te noemen. Er is ook Traffic Jam Assist, wat een echte stressverlichter kan zijn in druk verkeer.
De carrosserie van de Karoq is gemaakt van hoogwaardig staal op kritieke punten om de botsveiligheid te verbeteren. Veel recensenten hebben genoemd dat het voertuig solide en veilig aanvoelt, wat bijdraagt aan je gemoedsrust achter het stuur.
Voor families is de Karoq uitgerust met ISOFIX-kinderzitjesbevestigingspunten en top tether-bevestigingen in de achterstoelen, waardoor het gemakkelijk is om kinderzitjes veilig te installeren.
Natuurlijk hebben sommige concurrenten meer hightech semi-autonome rijhulpmiddelen, maar het veiligheidspakket van de Karoq is niet te onderschatten, vooral voor zijn segment en kosten. En het beste deel? De functies doen hun werk effectief zonder opdringerig te zijn.
Een klein nadeel is het ontbreken van een volwaardig reservewiel op sommige modellen, wat iets zou kunnen zijn om over na te denken als je lange reizen plant of vaak in landelijke gebieden rijdt.
Wat beveiliging betreft, komt de Karoq uitgerust met een startonderbreker en alarmsysteem om dieven op afstand te houden. Centrale vergrendeling met afstandsbediening is standaard, en als je voor een hogere uitvoering gaat, krijg je de extra functie van keyless entry.
Hoe Rijdt Het?
De Skoda Karoq biedt een veelzijdige rijervaring, met een balans tussen comfort, verfijning en betrokken handling.
In de Stad: Stadsstraten zijn waar de Karoq uitblinkt. Hij heeft lichte besturing en goed zicht en is klein genoeg om overal te parkeren, wat een pluspunt is voor stadsritten. De vering verwerkt kuilen en ruwe plekken effectief, zodat je rit niet lijdt onder minder dan perfecte wegen. De turbomotoren zijn responsief, waardoor je verkeersgaten kunt benutten en soepel kunt optrekken bij verkeerslichten, zelfs in het basismodel.
Snelwegrijden: Op de snelweg komt de Karoq tot een soepele cruise. Weg- en windgeruis zijn goed onderdrukt, hoewel er wat bandengeluid is op meer getextureerde oppervlakken. De adaptieve cruise control maakt lange ritten gemakkelijker en vermindert rijstress. Het sterke middenbereik-koppel betekent dat je minder vaak hoeft terug te schakelen om in te halen.
Handling en Dynamiek: Hoewel niet gepromoot als een “sportieve” SUV (behalve de Sportline-versie), heeft de Karoq indrukwekkende wegligging. De besturing is responsief en de auto neemt bochten met vertrouwen en vaardigheid. Hij vertoont niet veel overhellen en het chassis voelt evenwichtig aan, een kenmerk dat door veel testers wordt geprezen. De Karoq bleef stabiel en beheerst tijdens onze “sinusgolf”-test (een serie bochten bij 130 km/u), hoewel hij bij de limieten wat zweverig aanvoelde. Dit toont een goede mix van rijcomfort en handling die de meeste bestuurders tevreden zou moeten stellen.
Terreinvaardigheid: Hoewel niet ontworpen voor zwaar terreinrijden, heeft de Karoq een bodemvrijheid van meer dan 160 mm, wat geschikt is voor licht terreinrijden, zoals grindwegen of gematigd terrein. Als je van plan bent om serieus terrein te rijden, kun je beter de grotere Kodiaq of andere robuuste opties overwegen.
Rijbeleving: Op een bepaalde manier is het een leuke rijervaring, anders dan veel van zijn concurrenten. De motoren zijn levendig, de vering is goed uitgebalanceerd en de besturing is niet alleen functioneel maar ook plezierig. De 1.5 TSI Greentech ACT biedt in het bijzonder geweldige acceleratie en zeer goede handling, zelfs bij slecht weer.
De Karoq is over het algemeen een comfortabele auto om in te rijden, wat hem een gemakkelijke verkoop maakt. Hij combineert comfort en luxe met een rijgevoel dat opvalt in het drukke compacte SUV-segment.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferruimte van de Karoq wordt vaak genoemd als een van zijn sterkste eigenschappen, met een indrukwekkende laadcapaciteit ondanks de compacte externe afmetingen van het voertuig.
Capaciteit: Met alle stoelen op hun plaats heeft hij 521 liter kofferruimte, wat behoorlijk goed is. Maar klap je die achterstoelen neer, dan kijk je naar een enorme 1.630 liter ruimte. Deze getallen plaatsen de Karoq in de categorie van, en in sommige gevallen overtreffen ze, grotere SUV’s.
VarioFlex-stoelsysteem: Het VarioFlex-achterstoelsysteem is een van de opvallende kenmerken van de Karoq, maar is alleen beschikbaar op de hogere uitvoeringen. Deze stoelen kunnen worden verschoven, neergeklapt en zelfs volledig verwijderd. Met de stoelen verwijderd krijg je 1.810 liter laadcapaciteit, vergelijkbaar met een bestelwagen. Het voegt echt veel functionaliteit toe, hoewel opgemerkt moet worden dat dit geen optie is op het basismodel.
Praktisch gebruik: Het praktische ontwerp van de kofferruimte valt echt op. De vierkante vorm en brede opening maken het gemakkelijk om grote items te laden, en de lage laaddrempel helpt bij het in- en uitschuiven van zware spullen. De verstelbare koffervloer, die op verschillende hoogtes kan worden gezet wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt, creëert een doorlopend laadoppervlak.
Doordachte Features: De “Simply Clever” details waar Skoda om bekend staat, zijn overal in de kofferbak van de Karoq te vinden. Het omvat een uitneembare LED-zaklamp, verstelbare bagagehaken, zijwand-opbergvakken, een 12V-stopcontact en een oprolbare bagageafdekking. Deze extra’s verbeteren echt de bruikbaarheid van de kofferbak.
Reservewiel: In tegenstelling tot de meeste andere auto’s in zijn klasse die alleen een bandenreparatieset hebben, komen de meeste Karoqs met een volwaardig reservewiel onder de koffervloer. Dit is een groot pluspunt, vooral als je in landelijke gebieden rijdt waar een reserveband een levensredder kan zijn.
Trekcapaciteit: Hoewel niet iedereen zal slepen, heeft de Karoq een degelijke trekcapaciteit van ongeveer 1.500 kg voor geremde aanhangers, afhankelijk van de motor en aandrijflijn.
Comfort Achterbank
Het achtercompartiment van de Skoda Karoq is waar hij echt uitblinkt in termen van ruimte, comfort en flexibiliteit, vooral als je kiest voor de VarioFlex-stoelindeling.
Allereerst is de ruimte achterin indrukwekkend, gezien de compacte afmetingen van de Karoq. Zelfs lange mensen zouden voldoende been- en hoofdruimte moeten hebben. Onze recensent van 1,85 meter noemde dat hij “volop knieruimte, heel veel voetruimte en ook veel hoofdruimte” had. Dat zegt wat voor een compacte SUV. De stoelen hebben goed gevulde ondersteuning voor lange ritten. Ook maakt het VarioFlex-systeem het mogelijk om de rugleuninghoek te veranderen zodat elke passagier zijn ideale zitpositie kan vinden.
En dat VarioFlex-systeem is het absolute beste ooit op het gebied van veelzijdigheid. Het wordt alleen aangeboden op de hogere uitvoeringen maar stelt je in staat om de drie achterstoelen onafhankelijk te verstellen, neer te klappen of volledig te verwijderen. Het is als het hebben van een mini-verhuiswagen wanneer je die nodig hebt. Zelfs zonder VarioFlex bieden de standaard 60/40 neerklapbare achterstoelen nog steeds behoorlijke flexibiliteit voor de meeste situaties.
Wat voorzieningen betreft heeft Skoda geen concessies gedaan bij de achterstoelfuncties. De achterste ventilatieroosters helpen het klimaat daar aangenaam te houden, en er zijn deurvakken en rugleuningzakken om spullen in op te bergen. Ook krijg je, afhankelijk van de uitvoering, een middenarmsteun met bekerhouders, een skiluik en zelfs verwarmde buitenste achterstoelen. Hogere uitvoeringen kunnen je zelfs verwennen met USB-oplaadpunten en neerklapbare tafeltjes achter de voorstoelen.
Wat kinderzitjes betreft, is de Karoq voorzien van geïntegreerde ISOFIX-bevestigingspunten en top tether-bevestigingen voor de buitenste achterstoelen. En de grote achterdeuren die helemaal openklappen maken het gemakkelijk om kinderen in en uit te zetten of om een kinderzitje te installeren.
Zicht is een ander sterk punt. De grote zijramen aan de achterkant bieden geweldig zicht voor passagiers achterin, wat wagenziekte vermindert en de cabine nog groter laat lijken.
Over het algemeen zijn de achterstoelen van de Karoq behoorlijk indrukwekkend. Of je nu ruimte, comfort of functionaliteit wenst, hij levert het, en als je voor dat handige VarioFlex-systeem gaat, des te meer.