2024 Škoda Fabia Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI 70kW (95pk) | 1.0 TSI 85kW (115pk) |
---|---|---|
Motor Type | 1.0 TSI | 1.0 TSI |
Versnellingsbak | 5-versnellingen | 7-versnellingen |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Handmatig | DSG (automatisch) |
Max Vermogen | 70 kW (95 pk) | 85 kW (115 pk) |
Max Koppel | 175 Nm | 200 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI 70kW (95pk) | 1.0 TSI 85kW (115pk) |
---|---|---|
Brandstoftype | Euro 95 | Euro 95 |
Tankinhoud | 40 l | 40 l |
Top Snelheid | 190 km/h | 202 km/h |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Essence | Selectie | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Inhoud bagageruimte | 380 l | 380 l | 380 l | 380 l |
Achterstoelen gesplitst | Nee | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Voorstoelenverstelling | Hoogte verstelbaar (bestuurder) | Hoogte verstelbaar (bestuurder) | Hoogte verstelbaar (beiden) | Hoogte verstelbaar (beiden) |
Hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier |
Verwarming voorstoelen | N.v.t. | N.v.t. | Optioneel** | Optioneel** |
Bekleding | ‘Studio’ stof, zwart | ‘Loft’ stof, grijs | ‘Lodge’ stof, zwart/grijs | ‘Monte Carlo’ stof, zwart |
Ambiant verlichting | Nee | Nee | Ja, 2 kleuren | Ja, 2 kleuren |
Glazen schuif-/kanteldak | N.v.t. | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
** Verwarming van de voorstoelen is beschikbaar als onderdeel van het optionele Winterpakket voor de Business Edition en Monte Carlo-uitvoeringen.
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI 70kW (95pk) | 1.0 TSI 85kW (115pk) |
---|---|---|
Kentekengewicht (kg) | 1.159 | 1.195 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 1.610 | 1.650 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 570 | 590 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.100 |
Max. trekhaaklast (kg) | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | 1.0 TSI 70kW (95pk) | 1.0 TSI 85kW (115pk) |
---|---|---|
Vanaf prijs | €23.490 (Essence uitvoering) | €26.990 (Selection uitvoering) |
Brandstoftype | Euro 95 | Euro 95 |
Cilinders | 3 | 3 |
Cilinderinhoud (cm³) | 999 | 999 |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 5-traps handmatig | 7-traps DSG (automatisch) |
Brandstofverbruik (l/100 km) | 5.0 | 5.2 |
CO₂-uitstoot (g/km) | 114 | 118 |
Maximale kracht | 70 kW (95 pk) bij 5.000-5.500 tpm | 85 kW (115 pk) bij 5.500 tpm |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 10.6 | 9.7 |
Maximale koppel (Nm) | 175 bij 1.600-3.500 tpm | 200 bij 2.000-3.500 tpm |
Top snelheid (km/h) | 190 | 202 |
Buitendimensies | Standaard Fabia | Monte Carlo |
---|---|---|
Hoogte | 1.459 mm | 1.461 mm |
Breedte | 1.780 mm | 1.780 mm |
Lengte | 4.108 mm | 4.125 mm |
Wielbasis | 2.564 mm | 2.564 mm |
Kenmerk | Essence | Selection | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|
Startprijs | €23.490 | €24.990 | €26.490 | €27.490 |
Exterieur | ||||
Wielen | 15″ stalen wielen met Callisto Aero wieldoppen | 15″ stalen wielen met Callisto Aero wieldoppen | 15″ Rotare lichtmetalen velgen | 16″ Proxima Aero lichtmetalen velgen, zwart |
Koplampen | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting | LED-koplampen met LED-dagrijverlichting |
Achterlichten | LED | Luxe LED | Luxe LED | Luxe LED |
Mistlampen voor | – | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen met bochtenfunctie |
Chromen raamlijsten | – | – | Inbegrepen | Hoogglans zwart |
Buitenspiegels | Carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar | Carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar | Carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar | Zwart, elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en automatisch dimmend |
Voorgrille | Chromen strip | Chromen strip | Chromen strip | Zwarte strip |
Interieur | ||||
Bekleding | ‘Studio’ stof, zwart | ‘Loft’ stof, grijs | ‘Lodge’ stof, zwart/grijs | ‘Monte Carlo’ stof, zwart |
Stuurwiel | 2-spaaks leren multifunctioneel | 2-spaaks leren multifunctioneel | 2-spaaks leren multifunctioneel | 3-spaaks leren sport multifunctioneel |
Infotainmentscherm | 8,25″ | 8,25″ | 8,25″ | 8,25″ |
Digitaal instrumentenpaneel | 8″ basis | 8″ basis | 8″ basis | 8″ basis |
Sfeerverlichting | – | – | 2 kleuren | 2 kleuren |
Airconditioning | Handmatig | Handmatig | Climatronic (automatisch) | Climatronic (automatisch) |
Interieuraccenten | “Zwart Glanzend” | “Geanodiseerd Cross Line” | “Grijs Metallic Heller” | “Rood metallic” |
Pedalen | Standaard | Standaard | Standaard | Lichtmetalen pedaalset |
Aandrijving en Chassis | ||||
Beschikbare motoren | 1.0 TSI 70kW/95pk | 1.0 TSI 70kW/95pk, 1.0 TSI 85kW/115pk | 1.0 TSI 70kW/95pk, 1.0 TSI 85kW/115pk | 1.0 TSI 70kW/95pk, 1.0 TSI 85kW/115pk |
Transmissie | 5-versnellingsbak handgeschakeld | 5-versnellingsbak handgeschakeld of 7-traps DSG | 5-versnellingsbak handgeschakeld of 7-traps DSG | 5-versnellingsbak handgeschakeld of 7-traps DSG |
Drive Mode Select | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
XDS (Elektronisch sperdifferentieel) | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Comfort en Gemak | ||||
Sleutelloos systeem | – | KESSY Go (startknop) | KESSY Full (sleutelloos toegang en start) | KESSY Full (sleutelloos toegang en start) |
Parkeersensoren | Achter | Achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Elektrische ramen | Voor | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Middenarmsteun voor | – | Inbegrepen met opbergvak | Inbegrepen met opbergvak | Inbegrepen met opbergvak |
In hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurder | Alleen bestuurder | Bestuurder en passagier | Bestuurder en passagier |
Veiligheid en Rijhulpsystemen | ||||
Lane Assist | Inbegrepen met wegranddetectie | Inbegrepen met wegranddetectie | Inbegrepen met wegranddetectie | Inbegrepen met wegranddetectie |
Front Assist | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Cruise control | – | Inbegrepen met snelheidsbegrenzer | Inbegrepen met snelheidsbegrenzer | Inbegrepen met snelheidsbegrenzer |
Verkeersbordherkenning | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Vermoeidheidsherkenning | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Hill Hold Control | – | Inbegrepen (alleen DSG) | Inbegrepen (alleen DSG) | Inbegrepen (alleen DSG) |
Infotainment en Connectiviteit | ||||
SmartLink | – | Draadloos | Draadloos | Draadloos |
USB-C poorten | – | 4 met laadfunctie | 4 met laadfunctie | 4 met laadfunctie |
Luidsprekers | 4 | 6 met ŠKODA surround sound | 6 met ŠKODA surround sound | 6 met ŠKODA surround sound |
Bluetooth | – | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
DAB – Digitale Radio | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Remote Access (3 jaar) | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Overige Kenmerken | ||||
Regensensor | – | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Lichtsensor | – | Inbegrepen met Coming/Leaving Home functie | Inbegrepen met Coming/Leaving Home functie | Inbegrepen met Coming/Leaving Home functie |
Sunset (extra donker getinte achterruiten) | – | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Paraplu in bestuurdersportier | – | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
IJskrabber in tankklep | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Optionele Pakketten | ||||
Winterpakket | – | – | Beschikbaar | Beschikbaar |
Navigatiepakket | – | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Travel Assist | – | – | Beschikbaar | Beschikbaar |
Travel Assist Plus | – | – | Beschikbaar | Beschikbaar |
Categorie | Accessoire | Omschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Wielen en Styling | |||
Zomerwielset | 16″ Urus zwart | – | €1.540,00 |
16″ Proxima zwart | – | €1.379,00 | |
16″ Proxima antraciet | – | €1.540,00 | |
17″ Procyon rood/zwart | – | €1.490,00 | |
17″ Procyon antraciet | – | €1.490,00 | |
17″ Procyon zilver | – | €1.490,00 | |
Winterwielset | 16″ Canis zilver | – | €1.440,00 |
Wielcovers | 15″ Calisto wielcover | – | €65,00 |
Buitensstyling | Spiegeldoppen | Met zijzicht assistentie | €73,00 |
Comfort en Bescherming | |||
Modderflappen | Voorset | – | €55,00 |
Achterset | – | €60,00 | |
Vloermatten | All-weather mat set | 4-delig | €48,00 |
All-weather midden tunnelmat | – | €10,00 | |
Bagageruimte | Dubbelzijdige bagagemat | – | €69,00 |
Bagage liner | – | €79,00 | |
Bumperbeschermingsmat | – | €50,00 | |
Achterbumperbeschermfolie | – | €113,00 | |
Deurdrempelbescherming | Kunststof deurdrempelcovers | – | €121,00 |
Kunststof deurdrempelcovers met roestvrijstalen inleg | – | €121,00 | |
Deurdrempelfolie met 3D-logo | – | €128,00 | |
Transparante deurdrempelfolie | – | €112,00 | |
Bagageoplossingen | Dubbele vloer voor de bagageruimte | – | €89,00 |
Bagagenetten (zwart) | – | €60,00 | |
Bagagenetten (grijs) | – | €65,00 | |
Bagagenetten (zwart, variabele laadvloer) | – | €35,00 | |
Parcel shelf net | – | €40,00 | |
Transport | |||
Trekken | Afneembare trekhaakset (met trekhaak voorbereiding) | Inclusief 13-polige bekabelingsset | €1.255,00 |
Afneembare trekhaakset (zonder trekhaak voorbereiding) | Inclusief 13-polige bekabelingsset | €1.358,00 | |
Daktransport | Dakrails | – | €229,00 |
Fietsendrager voor trekhaak | Geschikt voor 2 fietsen | €685,00 | |
Fietshouder met aluminium profiel | Voor dakrails (slotbaar), max belasting 20 kg | €209,00 | |
Fietshouder met standaard profiel | Voor dakrails (slotbaar), max belasting 20 kg | €129,00 | |
Simply Clever | |||
Interieuraccessoires | Basisadapter | Voor verschillende accessoires | €12,00 |
Tablet houder | Te gebruiken met basisadapter | €26,00 | |
Kledinghanger | Te gebruiken met basisadapter | €25,00 | |
Bagagehaak | Te gebruiken met basisadapter | €8,00 | |
Smartphone houder | – | €20,00 | |
Paraplu | Zwart | €12,00 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Essentie | Selectie | Business Edition | Monte Carlo |
---|---|---|---|---|---|---|
Technologie Essentie | – Draadloze Smartlink – 2 extra achterluidsprekers – Bluetooth | €490 | Optioneel | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Opladen | – Draadloos opladen – 4x USB (45W), inclusief 2x USB achterin – USB in de achteruitkijkspiegel | €290 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Simply Clever | – Vuilnisbak – Tablet houder – Opbergruimte met bekerhouder op de achterste middenconsole – Achterste middenarmsteun | €150 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Winterpakket | – Verwarmde voorstoelen – Verwarmde ruitensproeiers – 3,5L ruitensproeiervloeistof tank | €250 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Navigatiepakket | – 9,2″ infotainment scherm met navigatie – 10″ Virtueel Cockpit – Webradio – Infotainment Online (3 jaar) | €1.190 | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Licht en Zicht | – Regen- & lichtassistent – Voor mistlampen met bochtenfunctie – Elektrisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels | €390 | – | – | Optioneel | Inbegrepen |
Licht en Zicht Plus | – Grootlichtassistent – Bi-LED koplampen met LED dagrijverlichting | €990 | – | – | – | Optioneel |
Travel Assist | – Adaptieve Lane Assist met Travel Assist (centreert de auto in de rijstrook) – Adaptieve Cruise Control – Front Assist | €450 | – | – | Optioneel | Optioneel |
Travel Assist Plus (Business Edition) | – Adaptieve Lane Assist met Travel Assist – Adaptieve Cruise Control – Front Assist – Side Assist – Regen- & lichtassistent – Voor mistlampen met bochtenfunctie – Elektrisch inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels | €1.090 | – | – | Optioneel | – |
Travel Assist Plus (Monte Carlo) | – Adaptieve Lane Assist met Travel Assist – Adaptieve Cruise Control – Front Assist – Side Assist | €690 | – | – | – | Optioneel |
Kleurconcept Zwart | – A-stijlen en dak in zwart | €250 | – | – | – | Optioneel |
Prijsstructuur van 2024 Škoda Fabia
Uitvoering | Motor | Vermogen | Transmissie | Consumenten prijs¹ | Fiscale waarde² | Bruto catalogusprijs³ | Netto catalogusprijs⁴ | BPM bedrag | CO₂ (g/km) | Energie label |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Essence | 1.0 TSI Greentech | 70kW / 95pk | Handgeschakeld-5 | €23.490 | €22.600 | €19.388 | €15.294 | €4.094 | 114 | A |
Selection | 1.0 TSI Greentech | 70kW / 95pk | Handgeschakeld-5 | €24.990 | €24.100 | €20.628 | €16.534 | €4.094 | 114 | A |
Selection | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 automaat | €26.990 | €26.100 | €22.426 | €17.497 | €4.929 | 119 | A |
Business Edition | 1.0 TSI Greentech | 70kW / 95pk | Handgeschakeld-5 | €26.490 | €25.600 | €21.897 | €17.636 | €4.261 | 115 | A |
Business Edition | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 automaat | €28.490 | €27.600 | €23.694 | €18.598 | €5.096 | 120 | A |
Monte Carlo | 1.0 TSI Greentech | 70kW / 95pk | Handgeschakeld-5 | €27.490 | €26.600 | €22.723 | €18.462 | €4.261 | 115 | D |
Monte Carlo | 1.0 TSI Greentech | 85kW / 115pk | DSG-7 automaat | €29.490 | €28.600 | €24.550 | €19.287 | €5.263 | 121 | E |
Notes/Opmerkingen:
- Consumentenprijs is inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges
- Fiscale waarde is inclusief BTW en BPM
- Bruto catalogusprijs is inclusief BPM, exclusief BTW
- Netto catalogusprijs is exclusief BPM en BTW
Is Het De Moeite Waard Om De Škoda Fabia Hatchback Te Kopen?
De nieuwe Skoda Fabia vertegenwoordigt een belangrijke sprong voorwaarts voor Skoda’s kleine hatchback. Nu in zijn vierde generatie is de Fabia volwassener, stijlvoller en hoogwaardiger geworden, gepositioneerd om niet alleen met zijn traditionele rivalen te concurreren, maar ook met enkele meer premium auto’s. Hij is gebaseerd op de Volkswagen Polo, meer specifiek op het nieuwe MQB A0 platform van de Volkswagen Group. Maar hoewel hij zijn basis deelt met de Polo, behoudt deze Fabia nog steeds zijn eigen karakter, vooral in deze topuitvoering Monte Carlo die we hier testen.
De Monte Carlo-versie, geïnspireerd door Skoda’s rallyerfgoed, is een sportievere versie van de Fabia. Het is niet echt een “hot hatch”, maar het maakt de rijervaring aanzienlijk aangenamer in vergelijking met een standaard Fabia, en hij komt met enkele mooie stilistische accenten.
Een van de grote veranderingen zit in de afmetingen: de nieuwe Fabia strekt zich nu uit over 4,1 meter in lengte, een opmerkelijke toename ten opzichte van zijn voorganger. Deze extra lengte zorgt ook voor veel meer interieurruimte, dus hij concurreert niet alleen binnen zijn klasse, maar neemt het ook op tegen enkele duurdere auto’s.
De Fabia Monte Carlo komt met een flink prijskaartje: €27.490 in Nederland plaatst hem tegenover enkele bekende compacte luxe auto’s. Toch is deze extra kostenpost Skoda’s poging om “upmarket” te gaan, en het roept vragen op over of het de meerprijs waard is.
Maar met deze hogere prijs komt de Fabia Monte Carlo goed uitgerust: je krijgt volledige LED-verlichting, 16-inch lichtmetalen velgen, een 9,2-inch infotainmentscherm met draadloze smartphoneintegratie en een digitaal instrumentenpaneel. Dan is er nog de Skoda-factor van die “slimme, praktische” details, die bijdragen aan zijn gevoel van waarde.
De Fabia Monte Carlo heeft stevige concurrentie en gaat de strijd aan met de VW Polo GTI en de meer luxueuze Audi A1. Hij probeert stijl en praktisch nut te combineren met wat sportiviteit, en mikt op een positie ergens tussen deze twee uitersten. In de volgende secties zullen we nader kijken naar de Fabia Monte Carlo om te zien of hij aan de verwachtingen voldoet en of hij de meerprijs waard is in vergelijking met andere kleine auto’s op de markt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Fabia hatchback biedt je twee degelijke motoropties, beide gebouwd rond de 1.0 TSI motor. Deze driecilinder benzinemotor belichaamt Škoda’s focus op het combineren van prestaties en zuinigheid in één net pakket. Hij is dwars gemonteerd, met vloeistofkoeling, directe injectie en DOHC, allemaal om elke laatste druppel brandstof optimaal te benutten.
De basismotor levert 70 kW (95 pk) van 5.000-5.500 tpm en 175 Nm koppel van 1.600-3.500 tpm. Gekoppeld aan een 5-versnellingsbak biedt deze combinatie een zeer betrokken rijervaring. Hij is ook snel genoeg, met een topsnelheid van 190 km/u en een 0-100 km/u tijd van 10,6 seconden. Qua efficiëntie haalt hij een gecombineerd brandstofverbruik van 5,0 l/100 km en CO2-uitstoot van 114 g/km.
Als je wat meer vermogen zoekt, biedt Škoda ook een krachtigere versie van de 1.0 TSI motor. Deze levert 85 kW (115 pk) bij 5.500 tpm en 200 Nm koppel van 2.000-3.500 tpm. Hij komt uitsluitend met een 7-traps DSG automatische transmissie, die soepel en snel schakelt. Met deze motor haalt de Fabia 202 km/u en sprint hij van 0 naar 100 km/u in slechts 9,7 seconden, terwijl hij een indrukwekkende brandstofefficiëntie behoudt van 5,2 l/100 km en CO2-uitstoot van 118 g/km.
De Fabia Monte Carlo is alleen verkrijgbaar met de 7-traps DSG, en biedt een levendige en gretige rijervaring, zowel in de stad als op de snelweg. Echter, zoals veel dubbelekoppelingsbakken kan hij wat schokkerig zijn bij lagere snelheden, vooral bij het wegrijden vanuit stilstand, wat wat gewenning kan vergen als je meer bekend bent met traditionele automaten.
De Monte Carlo heeft ook verschillende rijmodi, zoals Eco, Normal, Sport en Individual. De Sport-modus maakt alles scherper – het gaspedaal reageert veel sneller en hij houdt de versnellingen langer vast om de toerentallen hoger te houden voor een sportiever gevoel. Maar natuurlijk wensen we allemaal dat hij flippers aan het stuur had om er echt een sportieve auto van te maken.
Al met al is de aandrijflijn van de Fabia Monte Carlo een goede, maar veel liefhebbers zullen het erover eens zijn dat hij wat meer pit zou kunnen gebruiken, vooral gezien het sportieve uiterlijk en de relatief hoge kosten van de auto. Een krachtiger optie, zoals de 2,0-liter motor van de Volkswagen Polo GTI, zou een echte game-changer zijn geweest voor degenen die verlangen naar een echte hot hatch ervaring.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Fabia Monte Carlo wordt over het algemeen door ons goed beoordeeld, met een zelfverzekerde remkracht en een goed pedaalgevoel. De auto is uitgerust met schijfremmen op alle vier de wielen, wat te verwachten is in deze klasse en prijsklasse. De voorste schijven zijn ook geventileerd voor meer koeling bij herhaaldelijk hard remmen.
We merkten op dat de remmen sterke en consistente prestaties leveren, ze zijn “mooi en krachtig.” Dit is vooral belangrijk bij een auto met sportieve pretenties zoals de Monte Carlo, waar je de prestaties van de auto wilt kunnen gebruiken zonder je zorgen te maken over remmen die verzwakken.
Het rempedaal is progressief en gemakkelijk te doseren. Dit betekent dat bestuurders nauwkeurig kunnen inschatten hoeveel remkracht ze toepassen, wat zowel voordelig is in alledaagse rijsituaties als wanneer je de auto wat harder pusht op bochtige wegen. De consistentie van de remmen draagt bij aan het gevoel van controle en verfijning dat de Fabia Monte Carlo probeert te bieden.
Qua geavanceerde remfuncties komt de Fabia Monte Carlo standaard uitgerust met een antiblokkeersysteem (ABS) en elektronische remkrachtverdeling (EBD). Deze twee systemen werken samen om wielblkkering bij hard remmen te voorkomen en om de remkracht tussen de voor- en achteras te balanceren.
De auto heeft ook een automatische vasthoud-functie, wat erg handig is in stop-and-go verkeer. Dit systeem houdt de remmen vast nadat de auto volledig tot stilstand is gekomen, waardoor de bestuurder zijn voet van het rempedaal kan halen. Het laat automatisch los wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, wat zorgt voor ontspannender rijden in de stad.
Een handige functie die een van onze recensenten opmerkte is de “manoeuvreerhulp” of “achteruitrij-assistent”. Deze functie remt automatisch als hij een object achter de auto detecteert tijdens het achteruitrijden bij lage snelheden. Hoewel dit niet strikt onderdeel is van het hoofdremsysteem, is het een extra veiligheidsvoorziening die de remmen van de auto gebruikt om botsingen bij lage snelheid te voorkomen.
Het is echter vermeldenswaard dat ondanks de over het algemeen positieve feedback, we vonden dat de remprestaties, hoewel competent, niet bijzonder opvielen als uitzonderlijk. Dit zou gezien kunnen worden als een gemiste kans voor een auto met sportieve aspiraties zoals de Monte Carlo-editie.
Besturing En Ophanging
De Skoda Fabia Monte Carlo heeft een goed onderstel en stuurgevoel en is zeer comfortabel om te rijden, maar kan ook sportief zijn.
Laten we beginnen met de besturing. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting in de Fabia is een van de beste eigenschappen van de auto. De besturing is zeer “direct” en “precies,” en het is gemakkelijk om de auto exact daar op de weg te plaatsen waar je hem wilt hebben. Deze precisie is bijzonder handig tijdens het rijden in de stad, waar de wendbaarheid van de Fabia uitblinkt. Hij heeft een lichte besturing bij lage snelheden, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren is in krappe ruimtes zoals parkeerplaatsen. Maar zodra je op snelheid komt, wordt de besturing steviger en geeft je veel betere feedback en meer vertrouwen.
In de Sport-modus wordt de besturing wat zwaarder, en sommige bestuurders vinden dat prettig omdat het responsiever aanvoelt bij het rijden op bochtige wegen. De besturing is weliswaar prettig, maar zou wat directer kunnen zijn, het is tenslotte een Monte Carlo, een “sportieve” auto.
Dan het onderstel. Als Monte Carlo heeft hij een stijver/sportiever onderstel dan de gewone Fabia. Hij heeft een MacPherson-veerpoot voorwielophanging en een torsieas achter, zoals elke andere compacte auto. De Monte Carlo heeft een steviger onderstel waardoor hij niet veel overhelt en goed door de bochten gaat. De rijkwaliteit wordt beschreven als “soepel zonder deinen,” wat betekent dat hij hobbels goed absorbeert terwijl de auto stabiel en gecontroleerd blijft, zelfs bij hogere snelheden.
Echter, dat stijve onderstel, in combinatie met de 16-inch wielen van de Monte Carlo, geeft wel een wat harde rit. Je voelt meer van de grote hobbels en ruwe bestrating dan bij sommige concurrenten, vooral onder 45 km/u en tijdens het rijden in de stad.
Dit stevigere onderstel heeft wel een voordeel: het bochtgedrag is uitstekend. De Fabia Monte Carlo gaat prachtig door de bochten; hij blijft wendbaar en levendig, en dat maakt het een plezierige rit.
De Fabia Monte Carlo heeft echter geen adaptieve dempers of rijmodi die het onderstel aanpassen zoals sommige duurdere concurrenten. Dus het compromis tussen comfort en sport ligt vast, waardoor het mogelijk niet ideaal is voor alle bestuurders of alle rijomstandigheden.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Fabia biedt verschillende bandopties voor de verschillende uitvoeringsniveaus, zodat je de juiste balans tussen prestaties en stijl kunt vinden die bij je past. Bij de basis Essence of Selection uitvoeringen krijg je 15-inch stalen wielen met 185/65 R15 banden. Deze zijn over het algemeen een goede keuze, ze bieden comfort, redelijke brandstofefficiëntie en zijn niet erg luidruchtig op de weg, wat ze tot goede alledaagse banden maakt. De stalen wielen zijn voorzien van Callisto Aero wieldoppen, die er niet alleen goed uitzien maar ook helpen met de aerodynamica.
Ga je voor de Business Edition, dan komt de Fabia met 15-inch Rotare lichtmetalen wielen, nog steeds uitgerust met 185/65 R15 banden. Deze lichtmetalen velgen zijn niet alleen visueel aantrekkelijk maar ook lichter, wat de handling van de auto licht kan verbeteren. Als je een sportievere uitstraling zoekt, is de Monte Carlo-uitvoering de juiste keuze. Deze heeft 16-inch Proxima Aero lichtmetalen wielen in zwart, met 195/55 R16 banden. Deze configuratie ziet er niet alleen veel agressiever uit maar verbetert ook de handling met zijn lagere profiel.
Škoda biedt ook enkele wielupgrade-opties. Je kunt kiezen voor 16-inch Proxima Aero wielen in zilver of zwart voor de Selection en Business Edition uitvoeringen. Als je echt grote wielen wilt, kun je 17-inch Procyon Aero wielen krijgen – zilver voor de Business Edition en zwart voor de Monte Carlo. Deze grotere wielen komen met 215/45 R17 banden, die het laagste profiel bieden voor de Fabia. Maar onthoud dat hoewel grotere wielen er goed uitzien en de handling verbeteren, ze de rit wat harder kunnen maken en het brandstofverbruik licht kunnen verhogen.
Škoda heeft zijn eigen 16-inch Canis zilverkleurige wielset die specifiek is ontworpen voor winterrijden, met betere grip in koude omstandigheden. Daarnaast is er een ruimtebesparend reservewiel beschikbaar in verschillende maten afhankelijk van je uitrustingsniveau, wat Škoda’s focus op praktisch nut en veiligheid benadrukt.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Fabia Monte Carlo tilt het interieur naar een nieuw niveau, met een ambiance die zowel luxueus als sportief is om bij zijn meer hoogwaardige intenties te passen. Het eerste wat opvalt als je instapt zijn de sportstoelen in kuipvorm. Ze zijn bekleed met een onderscheidend rood en zwart materiaal met Monte Carlo-branding overal. Ze zien er niet alleen cool uit, maar zijn ook zeer comfortabel en houden je stevig op je plek in de bochten, vooral wanneer je op een bochtige weg rijdt.
Het dashboard is zeer chic en gebruiksvriendelijk, met een op de bestuurder gerichte en moderne vormgeving. Een felrode streep loopt over het dashboard, wat een sportief accent en contrast toevoegt tegen het verder zwarte interieur. Rode stiksels op het stuurwiel en de versnellingspook complementeren dit sportieve thema.
Dan de materialen. De bouwkwaliteit is zeer goed, zonder rammels zelfs op ruwe wegen, maar er zijn wel wat harde kunststoffen gebruikt op sommige plekken, wat enigszins afbreuk doet aan het luxe gevoel. Škoda is echter slim in zijn materiaalkeuzes; harde kunststoffen worden gebruikt op plaatsen die minder vaak worden aangeraakt (zoals het onderste dashboard), terwijl het bovenste dashboard en de deurarmsteunen zachte materialen hebben waardoor de auto nog steeds vrij hoogwaardig aanvoelt waar het telt.
Het stuurwiel is een ander hoogtepunt. Het heeft een sportief driespaaks ontwerp, bekleed met leer met geperforeerde delen en rode stiksels, waardoor het zowel comfortabel vast te houden als stijlvol om naar te kijken is. Het heeft een afgeplat onderdeel, wat het een atletischer uiterlijk geeft, hoewel we willen dat het schakelflippers had om volledig bij zijn sportieve imago te passen.
Centraal op het dashboard staat het 9,2-inch infotainmentscherm. Het is helder, responsief en goed geïntegreerd in het ontwerp. Hoewel de aanraakgevoelige knoppen aan de zijkanten er strak uitzien, denken we dat fysieke knoppen tijdens het rijden wat makkelijker te gebruiken zouden zijn geweest.
Nog lager combineren de klimaatregelingen handmatige knoppen met aanraakgevoelige knoppen, wat een goed compromis biedt tussen innovatie en praktisch gebruik. Echter zijn sommige interacties met het touchscreen niet altijd intuïtief.
Het digitale instrumentenpaneel is een echte blikvanger. Dit 10,25-inch display is aanpasbaar en biedt scherpe beelden, waardoor je gemakkelijk alles van snelheid tot navigatie in de gaten kunt houden, allemaal direct voor je.
De verlichting in de Fabia Monte Carlo is stijlvol en ingetogen, met rode accenten en goed geplaatste lampen die een coole sfeer creëren, vooral ’s nachts. Hoewel hij geen volledige ambientverlichting heeft zoals sommige duurdere concurrenten, is het gecombineerde effect nog steeds heel aantrekkelijk.
De opbergruimte is doordacht, dankzij Škoda’s “Simply Clever” features, zoals een kleine afvalbak in het deurvak, een paraplu verstopt in de bestuurdersportier, en handige netten en haken in de kofferbak. De bekerhouders zijn echter aan de kleine kant, wat enigszins teleurstellend kan zijn.
Hoogglans zwarte accenten voegen een vleugje klasse toe maar zijn wel gevoelig voor vingerafdrukken en stof, wat wat extra werk kan betekenen om schoon te houden. De zwarte hemelbekleding versterkt het sportieve gevoel, maar kan de cabine voor sommigen wat donker maken, hoewel de grote ramen helpen om het interieur licht en luchtig te houden.
Tot slot is het Monte Carlo-logo subtiel maar mooi geplaatst door het hele interieur, van de stoelen tot de dorpels, wat een mooie touch geeft aan dit uitrustingsniveau zonder overdreven te zijn.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurdesign van de Fabia Monte Carlo maakt een sterke visuele statement, waarbij het praktische karakter van de Fabia succesvol wordt gecombineerd met sportievere, agressievere stylingselementen.
Beginnend aan de voorkant heeft de Monte Carlo een grote, zwartgemaakte grille die de auto een assertievere uitstraling geeft in vergelijking met standaard Fabia-modellen. Dit wordt aangevuld met volledige LED-koplampen, die er niet alleen modern uitzien maar ook uitstekende verlichting bieden. Het koplampontwerp bevat onderscheidende LED-dagrijverlichting die een unieke lichtsignatuur creëert, wat het moderne gevoel van de auto versterkt.
Wat de Monte Carlo onderscheidt van reguliere modellen zijn de zwarte accenten. Je ziet zwarte spiegelkappen, een zwart dak en zwarte badges, die allemaal een opvallend contrast creëren met de carrosseriekleur. Deze look is aantrekkelijk, en het is vermeldenswaard dat dergelijke upgrades vaak tegen meerprijs worden aangeboden op concurrerende modellen, wat de Monte Carlo een goede waarde maakt.
Het zijprofiel van de nieuwe Fabia is veel markanter dan dat van de oude. Hij is gegroeid in formaat, strekt zich nu uit over 4,1 meter in lengte, wat hem een volwassener en substantiëler aanwezigheid op de weg geeft. Sideskirts en 16-inch lichtmetalen velgen zijn uniek voor de Monte Carlo en vullen de wielkasten mooi op, wat bijdraagt aan een sportievere look.
De scherpe lijnen en vouwen langs de zijkanten voegen visuele interesse toe, waarbij het licht er precies goed op reflecteert. Het zijprofiel doet ons zelfs licht denken aan de Audi A1 – een goed teken, gezien de Fabia lager geprijsd is.
Aan de achterkant zet de Fabia Monte Carlo zijn atletische thema voort. Hij heeft modern ogende LED-achterlichten, hoewel ze niet de dynamische richtingaanwijzers hebben die te vinden zijn op duurdere modellen. Een subtiele dakspoiler draagt bij aan de sportieve look zonder te agressief te zijn, en hoewel het diffuser-achtige element in de achterbumper voornamelijk cosmetisch is, versterkt het het atletische thema van de auto. Geen zichtbare uitlaateinden houden de achterkant clean, maar we hadden liever zichtbare uitlaatpijpen gezien om de sportiviteit te vergroten.
Kleurkeuzes zijn essentieel voor het uiterlijk van de Monte Carlo. We testten hem in een levendig rood, wat er opvallend uitzag tegen de zwarte accenten. Het contrast tussen de carrosseriekleur en het zwarte dak was voor ons een hoogtepunt.
Dat gezegd hebbende, is de nieuwe Fabia afgestapt van de hoekige charme van zijn voorganger, en kiest voor een meer afgeronde, volwassen stijl. Dit kan een breder klantenbestand aantrekken, maar zou degenen kunnen teleurstellen die van de meer excentrieke look van eerdere modellen hielden. Het toegenomen formaat betekent meer interieurruimte en een sterkere aanwezigheid op de weg, hoewel het de Fabia dichter bij de grens brengt van wat je een “kleine” auto zou noemen.
Zelfs met deze groei verliest de Fabia Monte Carlo zijn proporties niet. Hij heeft een langere wielbasis en breder spoor, wat bijdraagt aan een stabiele, bijna geplante look – in lijn met zijn hoogwaardige pretenties. Over het algemeen zijn de sportieve aspecten van de Monte Carlo goed geïntegreerd, wat hem een zeer mooie, hoogwaardige uitstraling geeft die de extra kosten rechtvaardigt.
Comfort En Gemak
De Fabia Monte Carlo streeft ernaar een combinatie van comfort- en gemaksfuncties te bieden die hem boven typische kleine auto’s verheft, in lijn met zijn meer premium positionering.
Laten we beginnen met de voorstoelen. De Monte Carlo-uitvoering heeft sportieve kuipstoelen die goede ondersteuning en zijdelingse steun bieden, wat fantastisch is voor sportief rijden. De bekleding heeft een onderscheidend design met rode accenten, wat niet alleen cool is maar ook naar verluidt comfortabel blijft, zelfs bij temperaturen van 38 graden. Echter, hoewel je wel handmatige stoelverstelling hebt, kan het gebrek aan elektrische verstelling op dit prijspunt als een nadeel worden gezien.
Je hebt een goede rijpositie en je kunt vrij laag in de stoel zitten als je een soort sportief gevoel wilt. Het stuurwiel is ook in lengte en hoogte verstelbaar zodat bijna elke bestuurder een comfortabele rijpositie kan vinden. Het zicht is verrassend goed, met zeer smalle A-stijlen en grote ramen, waardoor je alles duidelijk kunt zien.
Wat rijcomfort betreft zijn de reacties gemengd. De Monte Carlo heeft een stijver onderstel en staat op 16-inch wielen met laagsprofielbanden, dus de rit kan wat stevig zijn, vooral op ruwe wegen. Het is comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik en absorbeert hobbels goed, terwijl nog steeds goede carrosseriecontrole wordt behouden.
De verfijning van de motor is een ander hoogtepunt. De 1,0-liter TSI-motor loopt soepel, hoewel bandengeluid merkbaar kan zijn, vooral op ruwe oppervlakken. Windgeruis is goed onder controle bij snelwegsnelheden.
De automatische klimaatregeling krijgt lof voor zijn handmatige bediening van basisfuncties, maar de complexere bediening via het touchscreen kan afleidend zijn tijdens het rijden. Het systeem handelt warm weer effectief af.
Škoda’s “Simply Clever” features schitteren hier. De Fabia Monte Carlo maakt dagelijks gebruik wat makkelijker met praktische voorzieningen zoals een ingebouwde ijskrabber, een paraplu opgeborgen in de bestuurdersportier, en slimme opbergoplossingen.
Het 9,2-inch infotainmentscherm is een uitblinker, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het heeft een zeer responsief en helder touchscreen, maar sommige bedieningselementen zouden baat hebben bij fysieke knoppen.
Het digitale instrumentenpaneel is een hoogtepunt, met aanpasbare displays en de mogelijkheid om navigatie-informatie direct voor je te tonen. Echter zou het veranderen van instellingen intuïtiever kunnen zijn.
Hij heeft een behoorlijke hoeveelheid ruimte, maar de bekerhouders zijn wat aan de kleine kant. De achterbank heeft meer beenruimte dan zijn voorganger, maar met een lengte van 1,90 meter vond ons teamlid het wat krap op langere ritten. Ventilatieopeningen achter en USB-C-poorten zouden een goede toevoeging zijn.
De keyless entry en start zijn standaard maar er is geen elektrische achterklep en geen elektrische stoelverstelling. Het “Air Care” systeem, dat fijnstof en pollen filtert, is een geweldige toevoeging voor mensen met allergieën of die in slechte luchtkwaliteit rijden.
Veiligheid En Beveiliging
Zelfs het basismodel van de Fabia Monte Carlo komt goed uitgerust met veiligheidsfuncties die zijn positionering als een meer premium aanbod tussen andere compacte auto’s weerspiegelen.
Laten we beginnen met passieve veiligheid. De carrosseriestructuur van de Fabia is ontworpen om uitstekende crashbescherming te bieden en bewijst dit met zijn vijf-sterren veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP, wat een sterke indicator is van zijn algehele veiligheidsprestaties. Hij heeft 6 airbags (2 voorin, 2 aan de zijkanten en gordijnairbags over de volle lengte). Hoewel dit aantal airbags goed is, blijft het achter bij sommige concurrenten die extra airbags bieden, zoals een knie-airbag voor de bestuurder, wat een mooie toevoeging zou zijn.
Wat actieve veiligheid betreft is de Fabia Monte Carlo goed uitgerust. Hij heeft AEB (Autonoom Noodremsysteem) met voetganger- en fietsersdetectie, dus als het systeem berekent dat een botsing onvermijdelijk is, zal het de remmen inschakelen. Dit systeem werkt zowel bij stads- als snelwegsnelheden, wat extra veiligheid biedt in verschillende rijscenario’s.
Lane Keeping Assist is een andere standaardfunctie. Het helpt onbedoelde rijstrookwisselingen te voorkomen door zachte stuurcorrecties te geven. Het is goed gekalibreerd maar niet zo geavanceerd als sommige rijstrookassistentiesystemen van concurrenten.
De adaptieve cruise control is ook vrij goed en is standaard. Het doet een goede job in het behouden van een veilige afstand tot de auto voor je. Het kan echter niet omgaan met start/stop-verkeer of sturen, dus het is geen volledig “highway assist” systeem.
Het heeft dodehoekbewaking en waarschuwingen voor kruisend verkeer achter, die beide zeer nuttig zijn in stedelijke omgevingen. De waarschuwing voor kruisend verkeer achter heeft ook een functie genaamd “manoeuvreerhulp”, die automatisch de remmen kan inschakelen als het een obstakel detecteert tijdens het achteruitrijden bij lage snelheden.
Wat parkeren betreft is de Fabia Monte Carlo uitgerust met sensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en parkeerhulp voor parallel parkeren. Hoewel de resolutie van de camera beter zou kunnen, is deze duidelijk genoeg om veilig te parkeren. De volledige LED-koplampen zijn prettig voor nachtelijk rijden, maar geavanceerde functies zoals matrix-LED’s zijn niet beschikbaar.
Qua beveiliging beschikt de Fabia Monte Carlo over een startonderbreker, alarmsysteem en keyless entry, die de auto automatisch vergrendelt wanneer de sleutel weg is. Hij is gezinsvriendelijk met ISOFIX-bevestigingspunten en top tether-punten voor kinderzitjes.
Hoewel het over het algemeen een robuust veiligheidspakket is, mist het mogelijk enkele geavanceerde functies die je in duurdere modellen zou vinden, zoals een 360-graden camera of een head-up display. De Fabia Monte Carlo biedt echter een goede balans aan veiligheidsfuncties, die de veiligheid van jou en je passagiers zou moeten waarborgen.
Hoe Rijdt Het?
Deze Škoda Fabia Monte Carlo meent het. Hij heeft een volwassener en verfijnder uiterlijk dat zijn formaat verhult. Geen twijfel mogelijk, het is een kleine auto; echter geeft de grotere carrosseriestructuur in vergelijking met het vorige model hem een zeer geplant, stabiel gevoel, en de testers hielden daar blijkbaar enorm van. Deze nieuwgevonden volwassenheid is het meest merkbaar bij hogere snelheden, waarbij de Fabia zich niet laat intimideren door de snelwegen.
Een uitblinker als stadsauto, hij is laag en biedt goede zichtlijnen. Hij heeft lichte besturing voor lage snelheden, dus parkeren en manoeuvreren zijn geen probleem, en de motor is levendig genoeg voor stadsverkeer. Hij heeft sportief afgesteld onderstel en 16-inch wielen, hoewel dit de rit wat hard maakt over slecht geasfalteerde stadswegen.
Hij heeft goede grip op de weg, helt weinig over in bochten en voelt behoorlijk wendbaar aan tijdens een proefrit. De besturing is zeer precies, waardoor je de auto exact daar kunt plaatsen waar je hem wilt hebben op de weg. Hij slaat een goede balans tussen comfort en sportiviteit, comfortabel genoeg voor dagelijks rijden maar ook betrokken op bochtige wegen.
Maar hoe leuk de Fabia Monte Carlo ook is om te rijden, hij geeft je gewoon niet de adrenalinestoot die je zou verwachten van een sportief ogende auto met een Monte Carlo-badge op de achterkant. Hij is wel betrokkener dan een gewone compacte auto maar levert niet de opwinding van een echte hot hatch.
De motor is zeer prettig met zijn soepele vermogen en verfijning, met genoeg kracht om te pendelen en in te halen wanneer nodig. De Sport-modus is echt indrukwekkend op heuvelachtige wegen, omdat het gaspedaal veel responsiever wordt en de transmissie de versnellingen langer vasthoudt. Hij heeft een zeventraps DSG-transmissie, wat behoorlijk cool is, maar tegelijkertijd kan deze schokkerig en traag zijn wanneer je niet cruiset en zelfs nog erger bij het wegrijden vanuit stilstand.
Er is merkbaar meer weggeluid, hoewel dat te verwachten is met laagsprofielbanden en wat gebrek aan geluidsisolatie. De positieve punten zijn de sterke en geleidelijke remmen, die je het gevoel geven dat je op een dubbeltje zou kunnen stoppen. De rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistentie werken goed en dragen positief bij aan de algehele rijervaring.
Over het algemeen is de Fabia Monte Carlo een goed compromis tussen comfort, luxe en sportiviteit. Geen “Ultieme Hot Hatch”, maar hij biedt wel een zeer bevredigende rijervaring die hem onderscheidt van vele andere mainstream auto’s.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Een opmerkelijk kenmerk van de Fabia Monte Carlo is zijn grote kofferbakruimte van 380 liter met de stoelen nog omhoog. Deze capaciteit behoort tot de grootste in zijn klasse, en is vergelijkbaar met of overtreft zelfs de kofferbakinhoud van sommige grotere auto’s, zoals de Volkswagen Golf. Als praktisch nut hoog op je lijst staat, zal de kofferbak van de Fabia zeker je aandacht trekken.
Het ontwerp van de kofferbak is slim en gebruiksvriendelijk. Hij is zeer breed en diep en heeft een lage laaddrempel, waardoor het laden en lossen van je spullen gemakkelijker wordt. Zelfs de vierkante vorm van de kofferbak stelt je in staat om de ruimte optimaal te benutten.
In typische Skoda-stijl zit de Fabia vol met “Simply Clever” features die hem nog gebruiksvriendelijker maken. Het heeft tashaken, een bagagenet-systeem en een verstelbare kofferbakvloer, die recensenten zeer handig vonden. Een feature die er vooral uitsprong was de omkeerbare kofferbakvloermat. Één kant is bekleed met tapijt voor een meer afgewerkte look, terwijl de andere kant van rubber is en gemakkelijk schoon te maken, perfect voor vuile of natte items.
Hij heeft een ruimtebesparend reservewiel onder de kofferbakvloer, wat steeds zeldzamer wordt in nieuwe auto’s, aangezien veel nu alleen met een bandenreparatieset komen. Dit reservewiel is iets groter dan typische ruimtebesparende wielen, wat bijdraagt aan het praktische nut van de auto, vooral voor langere ritten.
De kofferruimte is ook echt groot, en wanneer je de achterstoelen neerklapt, wordt deze nog groter. De stoelen klappen echter niet helemaal vlak, wat een probleem zou kunnen zijn als je langere items moet vervoeren. Hij heeft een handmatige kofferklep, maar deze opent behoorlijk hoog en breed, dus dat is geen groot probleem.
Er is een 12V-aansluiting in de kofferbak voor het aansluiten van koelers of andere apparaten tijdens trips. Hoewel het ontwerp van de kofferbak goed wordt ontvangen, hadden sommigen liever een elektrische achterklep gehad. Daarnaast zouden degenen die regelmatig zeer grote items vervoeren de ruimte nog steeds wat beperkt kunnen vinden. Over het geheel genomen is de kofferbak van de Fabia echter een van zijn beste aspecten, met veel ruimte en doordachte ontwerpkenmerken.
Comfort Achterbank
Een ding dat de nieuwe Fabia zeker heeft verbeterd is zijn achterbank ruimte. Met zijn grotere afmetingen vind je meer beenruimte vergeleken met het oudere model, wat we echt waardeerden. Het is behoorlijk comfortabel voor een gemiddeld grote volwassene om daar te zitten, maar na een tijdje kunnen langere mensen het wat krap vinden.
De achterstoelen hebben hetzelfde flitsende design als de voorstoelen, compleet met de sportieve stof en rode accenten die passen bij het Monte Carlo-thema. Ze zijn comfortabel en ondersteunend, maar de zijdelingse steun kan voor sommigen wat stevig zijn. De hoofdruimte is over het algemeen goed, dankzij de hoge daklijn van de Fabia, maar houd er rekening mee dat als je kiest voor een model met een schuifdak (hoewel de Monte Carlo-uitvoering deze optie niet biedt), het wat krapper zou kunnen zijn.
We waren blij om te zien dat er ventilatieopeningen achterin zijn opgenomen, die echt helpen met de luchtcirculatie voor de achterpassagiers. En er zijn 2 USB-C-poorten zodat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden tijdens het rijden.
De opbergruimte achterin is adequaat maar niet uitzonderlijk. De kaartenvakken achter de voorstoelen zijn handig, maar de deurvakken zijn aan de kleine kant. Het goede is dat er een net klein vakje specifiek voor mobiele telefoons is.
De achterstoelen klappen neer in een 60/40-split, wat vrij standaard is. Ze klappen niet helemaal vlak, dus het vervoeren van langere items kan wat onhandig zijn. Hij heeft ISOFIX-punten en top tether-punten voor kinderzitjes, wat goed is voor gezinnen, maar grotere kinderzitjes kunnen de voorkant wat krap maken.
De achterdeuren openen zeer wijd voor gemakkelijke instap. Echter, doordat de Fabia een kleinere auto is, moeten langere mensen mogelijk hun hoofd iets bukken bij het instappen. Over het geheel genomen is het achterbank-gedeelte van de Fabia Monte Carlo een merkbare verbetering ten opzichte van de vorige generatie. Het is geschikt voor incidenteel gebruik door volwassenen of regelmatig gebruik door kinderen, maar als je van plan bent om vaak volwassenen te vervoeren of meer ruimte nodig hebt, zou je mogelijk een grotere optie moeten overwegen.