2024 Renault Megane E-Tech Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | 130 pk stedelijk bereik | 130 pk comfort bereik | 220 pk comfort bereik |
---|---|---|---|
Motortype | Elektrisch (synchronemotor) | Elektrisch (synchronemotor) | Elektrisch (synchronemotor) |
Batterij | 40 kWh Lithium-ion | 60 kWh Lithium-ion | 60 kWh Lithium-ion |
Versnellingsbak | Reductietransmissie | Reductietransmissie | Reductietransmissie |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Maximaal vermogen | 96 kW (130 pk) | 96 kW (130 pk) | 160 kW (220 pk) |
Maximaal koppel | 250 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 130 pk stedelijk bereik | 130 pk comfort bereik | 220 pk comfort bereik |
---|---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienormnaleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 150 km/u | 150 km/u | 160 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 130 pk stedelijk bereik | 130 pk comfort bereik | 220 pk comfort bereik |
---|---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion | Lithium-ion | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 40 kWh | 60 kWh | 60 kWh |
CO2-emissies (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 14,7 kWh/100km | 15,0 kWh/100km | 15,2 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 313 km | 468 km | 458-462 km |
Maximale DC-laadvermogen | 85 kW | 130 kW | 130 kW |
Maximale AC-laadvermogen | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Onboard lader | 3-fase AC lader | 3-fase AC lader | 3-fase AC lader |
Laadtijd Normale huisaansluiting (2,3 kW) [0-100%] | 20u 49min | 30u 28min | 30u 28min |
Laadtijd Wallbox (7,4 kW) [0-100%] | 6u 17min | 9u 11min | 9u 11min |
Laadtijd Wallbox/publiek (11 kW) [0-100%] | 4u 23min | 6u 25min | 6u 25min |
Laadtijd Wallbox/publiek (22 kW) [0-100%] | 2u 10min | 3u 10min | 3u 10min |
DC snelladen (0-80%) | Niet gespecificeerd | 42 min (130 kW) | 42 min (130 kW) |
Locatie laadpoort | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Evolution | Techno | Iconic |
---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 440L (uitbreidbaar tot 1332L) | 440L (uitbreidbaar tot 1332L) | 440L (uitbreidbaar tot 1332L) |
Achterbank splitsing | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | 6-weg elektrisch | 6-weg elektrisch |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurdersstoel | Ja | Ja |
Voorstoelverwarming | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Ontspanningsfunctie voor voorstoelen | – | Massagefunctie | Massagefunctie |
Lendensteun bestuurdersstoel | Optioneel | Ja | Ja |
Bekleding | Gerecycled stof EVA REC | Stof/TEP-leer EVA REC | Riviera leer in ‘noir titane’ |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Ambiancelichting | – | Ja | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 130 hp urban range | 130 hp comfort range | 220 hp comfort range |
---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1612 | 1725 | 1719 |
Max. gewicht voertuig (kg) | 2060 | 2145 | 2165 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 500 | 500 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 500 | 500 | 900 |
Max. trekhaaklast (kg) | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | 130 pk stedelijk bereik | 130 pk comfort bereik | 220 pk comfort bereik |
---|---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ36.370 | โฌ39.370 | โฌ41.870 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Evolution | Evolution | Techno, Iconic |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Reductietransmissie (automatisch) | Reductietransmissie (automatisch) | Reductietransmissie (automatisch) |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 14,7 kWh/100km | 15,0 kWh/100km | 15,2 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | 313 km | 468 km | 458-462 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 40 kWh | 60 kWh | 60 kWh |
Maximale vermogen | 96 kW (130 pk) | 96 kW (130 pk) | 160 kW (220 pk) |
Versnelling 0-100 km/h | 10,0 s | 10,5 s | 7,4 s |
Maximale koppel | 250 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Top snelheid | 150 km/h | 150 km/h | 160 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1501 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1860 mm |
Breedte (met spiegels) | 2055 mm |
Lengte | 4199 mm |
Wielbasis | 2685 mm |
Grondspeling | 171 mm |
Aspect | Evolution | Techno | Iconic |
---|---|---|---|
Startprijs | โฌ36.370 (130 pk stedelijk bereik) โฌ39.370 (130 pk comfortbereik) | โฌ41.870 (220 pk comfortbereik) | โฌ44.870 (220 pk comfortbereik) |
Aandrijflijnopties | 130 pk stedelijk bereik (40 kWh) 130 pk comfortbereik (60 kWh) | 220 pk comfortbereik (60 kWh) | 220 pk comfortbereik (60 kWh) |
Exterieur | |||
Wielen | 18″ ‘Oston’ lichtmetalen velgen | 20″ ‘Soren’ lichtmetalen velgen | 20″ ‘Enos’ lichtmetalen velgen |
Verlichting | Full LED koplampen en achterlichten | Adaptieve Vision LED koplampen met geรฏntegreerde mistlampfunctie | Adaptieve Vision LED koplampen met geรฏntegreerde mistlampfunctie |
Exterieurkenmerken | Carrosseriekleurige F1-blade op voor- en achterbumper LED dagrijverlichting Haaienvin antenne | Chromen raamlijsten Privacy glas LED achterlichten met 3D-effect en dynamische richtingaanwijzers | Tweekleurig kleurenschema F1-blade in licht titanium (behalve bij Rouge Flamme) LED achterlichten met 3D-effect en dynamische richtingaanwijzers |
Spiegelkappen | Hoogglans zwart | In gekozen dakkleur | In gekozen dakkleur |
Deurgrepen | Volledig verzonken voorportiergrepen | Volledig verzonken voorportiergrepen | Volledig verzonken voorportiergrepen |
Interieur | |||
Bekleding | Gerecyclede stof EVA REC in grijs en zwart | Stof/TEP leder EVA REC in grijs | Riviera leder in ‘noir titane’ met warm titanium stiksel |
Dashboard | Gerecycled textiel met mat chromen afwerking | Gerecycled textiel met mat chromen afwerking en sfeerverlichting | TEP leder met dubbel stiksel en zwarte suรจde afwerking |
Stuurwiel | TEP leder soft touch | Met leder bekleed | Met leder bekleed, verwarmbaar |
Stoelen | Handmatige verstelling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel | 6-voudig elektrisch verstelbaar met massagefunctie en lendensteun | 6-voudig elektrisch verstelbaar met massagefunctie, verwarmbare voorstoelen, lendensteun |
Achterbank | 1/3 – 2/3 neerklapbaar | 1/3 – 2/3 neerklapbaar | 1/3 – 2/3 neerklapbaar |
Multimedia | 9″ OpenR link multimediasysteem | 12″ OpenR Link multimedia- en navigatiesysteem met Google-integratie | 12″ OpenR Link multimedia- en navigatiesysteem met Google-integratie |
Audiosysteem | Arkamys Classic met 3D-geluid en 4 luidsprekers | Arkamys Auditorium met 6 luidsprekers | Harman Kardon Premium Audio met subwoofer |
Instrumentenpaneel | 12,3″ TFT kleurenscherm | 12,3″ TFT kleurenscherm | 12,3″ TFT kleurenscherm |
Connectiviteit | Draadloze Apple CarPlay en Android Auto | Draadloze Apple CarPlay en Android Auto | Draadloze Apple CarPlay en Android Auto |
USB-poorten | 2 USB-C poorten voor | 2 USB-C poorten voor en achter | 2 USB-C poorten voor en achter |
Rijden en Chassis | |||
Motorvermogen | 96 kW (130 pk) | 160 kW (220 pk) | 160 kW (220 pk) |
Koppel | 250 Nm | 300 Nm | 300 Nm |
Batterijcapaciteit | 40 kWh of 60 kWh | 60 kWh | 60 kWh |
Bereik (WLTP) | 313 km (40 kWh) of 468 km (60 kWh) | 462 km | 462 km |
Acceleratie (0-100 km/u) | 10,0s (40 kWh) of 10,5s (60 kWh) | 7,4s | 7,4s |
Topsnelheid | 150 km/u | 160 km/u | 160 km/u |
Opladen | AC tot 22 kW, DC tot 85 kW (40 kWh) of 130 kW (60 kWh) | AC tot 22 kW, DC tot 130 kW | AC tot 22 kW, DC tot 130 kW |
Regeneratief remmen | 2 instelbare niveaus | 4 instelbare niveaus | 4 instelbare niveaus |
Transmissie | E-Shifter versnellingspook achter stuurwiel | E-Shifter versnellingspook achter stuurwiel | E-Shifter versnellingspook achter stuurwiel |
Veiligheid en Assistentie | |||
Rijhulpsystemen | ABS, ESC, Rijstrookwaarschuwing, Rijstrookassistent, Actief noodremsysteem, Veilige afstandswaarschuwing, Hill Start Assist, Verkeersbordherkenning | + Adaptieve cruisecontrol, Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing, Grootlichtassistent | + Dodehoekwaarschuwing, Rijstrookafwijkingspreventie (bij inhalen), Active Driver Assist (optioneel), Occupant Safety Exit (optioneel) |
Parkeerassistentie | Parkeersensoren achter, Achteruitrijcamera | Voor- en achterparkeersensoren, flankbescherming | Voor- en achterparkeersensoren, flankbescherming, Around View Monitor (optioneel), Full Easy Park Assist (optioneel) |
Airbags | Adaptieve frontairbags, gordijnairbags, zijairbags, centrale airbag tussen bestuurder en voorpassagier | Adaptieve frontairbags, gordijnairbags, zijairbags, centrale airbag tussen bestuurder en voorpassagier | Adaptieve frontairbags, gordijnairbags, zijairbags, centrale airbag tussen bestuurder en voorpassagier |
Comfort en Gemak | |||
Klimaatregeling | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone |
Keyless entry en start | Renault Handenvrije Kaart | Renault Handenvrije Kaart | Renault Handenvrije Kaart |
Sfeerverlichting | – | Ja | Ja |
Draadloze telefoonlader | Optioneel (als onderdeel van Navigatiepakket) | Standaard | Standaard |
Spiegels | Elektrisch verstelbare, verwarmde buitenspiegels | Elektrisch verstelbare, verwarmde, automatisch inklapbare buitenspiegels | Elektrisch verstelbare, verwarmde, automatisch inklapbare buitenspiegels |
Achteruitkijkspiegel | Handmatige dimfunctie | Frameless automatisch dimmend | Frameless automatisch dimmend |
Ramen | Elektrisch bedienbaar voor en achter | Elektrisch bedienbaar voor en achter | Elektrisch bedienbaar voor en achter |
Aanvullende Kenmerken | |||
Warmtepomp | Standaard | Standaard | Standaard |
Multi-Sense rijmodi | – | Standaard | Standaard |
Welkomstscenario | – | Ja, met Renault-logo projectie | Ja, met Renault-logo projectie |
Voetgangersgeluid | Tot 30 km/u | Tot 30 km/u | Tot 30 km/u |
Bandenreparatieset | Standaard | Standaard | Standaard |
Oplaadkabel | Type 2 Mode 3 kabel voor AC-laden tot 22kW (5m) | Type 2 Mode 3 kabel voor AC-laden tot 22kW (5m) | Type 2 Mode 3 kabel voor AC-laden tot 22kW (5m) |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Compatibiliteit |
---|---|---|---|
Exterieur Styling | |||
Haaienvin antenne | Geeft het voertuig een sportieve uitstraling | Alle uitvoeringen | |
Spiegelkappen | Accentueert het unieke ontwerp | Alle uitvoeringen | |
Personalisatie stickers – haaienvin antenne | Geรฏnspireerd door Renault logo | Techno, Iconic (vereist haaienvin antenne) | |
Personalisatie stickers – normale antenne | Geรฏnspireerd door Renault logo | Evolution, Equilibre (niet compatibel met haaienvin antenne) | |
Wielen | |||
18″ Oston lichtmetalen velg | Alle uitvoeringen behalve Equilibre | ||
20″ Soren lichtmetalen velg | Techno, Iconic | ||
20″ Enos lichtmetalen velg | Techno, Iconic | ||
Nieuwe Renault logo naafdop | Zwart en geborsteld aluminium | Alle uitvoeringen | |
Zwarte antidiefstal wielmoeren | Set van 4 | Alle uitvoeringen | |
Interieur Styling | |||
Verlichte instaplijsten – Renault | Voegt elegantie en bescherming toe | Alle uitvoeringen | |
Instaplijsten – Renault | Voegt stijl en bescherming toe | Alle uitvoeringen | |
Premium textiel vloermatten – Iconic | Met gouden of zilveren stiksels | Alle uitvoeringen | |
Premium textiel vloermatten | Alle uitvoeringen | ||
Comfort en Bescherming | |||
Modulaire middenconsole organizer | Houdt persoonlijke items binnen handbereik | Alle uitvoeringen | |
Handpresso koffiezetapparaat | Voor koffiepauzes onderweg | Alle uitvoeringen | |
Kleerhanger op multifunctioneel systeem | Voor het ophangen van kleding | Alle uitvoeringen | |
Opvouwbare tafelhouder op multifunctioneel systeem | Voor gemak tijdens stops | Alle uitvoeringen | |
Kleerhanger op hoofdsteun | Alle uitvoeringen | ||
Koelbox – 12V/220V | Alle uitvoeringen | ||
Rubberen vloermatten | Voor bescherming tegen alle weersomstandigheden | Alle uitvoeringen | |
Comfort textiel vloermatten | Alle uitvoeringen | ||
Modulaire kofferbakbescherming | Antislip en waterdicht | Alle uitvoeringen (niet compatibel met dubbele vloer en opbergnetten) | |
Kofferbak Organisatie | |||
Opbergvakken voor kofferbak | Alle uitvoeringen | ||
Horizontaal opbergnet | Alle uitvoeringen | ||
Verticaal opbergnet | Alle uitvoeringen | ||
Bagageorganizer | Alle uitvoeringen | ||
Dubbele vloer voor laadkabels | Voor georganiseerde kabelopslag | Alle uitvoeringen (niet compatibel met modulaire kofferbakbescherming en opbergnetten) | |
Kofferbakmat | Alle uitvoeringen | ||
Transportoplossingen | |||
Vaste zwanenhals trekhaak – 13-polig | Alle uitvoeringen | ||
Afneembare trekhaak – 13-polig | Alle uitvoeringen | ||
Adapter – 13/7-polig | Alle uitvoeringen | ||
Coach fietsendrager – op trekhaak – 2 fietsen – 13-polig | Alle uitvoeringen | ||
Coach fietsendrager – op trekhaak – 3 fietsen – 13-polig | Alle uitvoeringen | ||
Dakdragers | Voor extra laadcapaciteit | Alle uitvoeringen | |
Skidrager – 4 paar ski’s / 2 snowboards | Alle uitvoeringen | ||
Skidrager – 6 paar ski’s / 4 snowboards | Alle uitvoeringen | ||
Expert fietsendrager – voor dak – 1 fiets | Alle uitvoeringen | ||
Renault harde dakkoffer – 380L – mat zwart | Voor extra, veilige opslag | Alle uitvoeringen | |
Renault harde dakkoffer – 480L – mat zwart | Voor extra, veilige opslag | Alle uitvoeringen | |
Renault harde dakkoffer – 630L – mat zwart | Voor extra, veilige opslag | Alle uitvoeringen | |
Multimedia | |||
Smartphone houder – op ventilatiesysteem – magnetisch | Alle uitvoeringen | ||
Bluetoothยฎ Focal audio koptelefoon | Alle uitvoeringen | ||
Nextbase 222 Dashcam + 32GB SD-kaart | Alle uitvoeringen | ||
Nextbase 322 GW Dashcam + 32GB SD-kaart | Alle uitvoeringen | ||
Veiligheid en Beveiliging | |||
1kg brandblusser houder | Alle uitvoeringen | ||
1kg brandblusser | Alle uitvoeringen | ||
Veiligheidskit | Alle uitvoeringen | ||
Perimetrisch alarmsysteem | Alle uitvoeringen | ||
Mechanische antidiefstalbeveiliging voor OBD-poort | Alle uitvoeringen | ||
Kinderzitje – 0 tot 15 maanden | Alle uitvoeringen | ||
Kidfix kinderzitje – 4 tot 12 jaar | Alle uitvoeringen | ||
Premium Grip sneeuwkettingen – Maat 110 R17″ & R18″ | Alle uitvoeringen behalve met 20″ wielen | ||
Laadaccessoires | |||
Laadkabel – voor wallbox – 6,5 meter – 32A – T2 aansluiting | Voor snel laden bij openbare stations | Alle uitvoeringen (niet compatibel met huishoudelijk stopcontact) | |
Laadkabel – huishoudelijk stopcontact T2-E/F enkelfase 10A – 6,5 meter | Voor thuis opladen | Alle uitvoeringen (niet compatibel met wallbox) | |
Laadkabel handvat | Voor eenvoudiger hanteren van kabels | Alle uitvoeringen | |
Opbergtas | Voor georganiseerde kabelopslag | Alle uitvoeringen | |
Kabelhouder | Voor nette kabelmanagement | Alle uitvoeringen |
Pakketnaam | Beschikbaar op uitvoering(en) | Prijs (incl. BTW) | Inhoud |
---|---|---|---|
Pack Navigatie | Evolution | โฌ600 | โข 9″ OpenR Link multimedia- en navigatiesysteem met Google-integratie (Google Maps, Google Assistant, Google Play) โข Arkamys Auditorium audiosysteem met 4 geluidsatmosferen en 6 luidsprekers โข 2 USB-C aansluitingen โข Draadloze smartphone oplader |
Pack Winter Comfort | Evolution | โฌ550 | โข Stuurwiel bekleed met fraganza TEP leer โข Elektrisch verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun |
Pack Winter | Techno | โฌ400 | โข Elektrisch verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun โข Hoogteverstelbare passagiersstoel |
Pack City | Evolution | โฌ450 | โข Elektrisch inklapbare, verstelbare en verwarmde buitenspiegels met achteruitrijherkenning โข Voor- en achterparkeersensoren en flankbescherming |
Pack Geavanceerde Rijassistentie | Techno | โฌ1000 | โข Dodehoekwaarschuwing en rijbaanpreventie (bij inhalen) โข Voor- en achterparkeersensoren en flankbescherming โข Actieve rijassistent โข Veiligheid voor inzittenden bij het verlaten van het voertuig โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing |
Pack Geavanceerde Rijassistentie | Iconic | โฌ1000 | โข Dodehoekwaarschuwing en rijbaanpreventie (bij inhalen) โข Actieve rijassistent โข Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing โข Veiligheid voor inzittenden bij het verlaten van het voertuig |
Pack Augmented Vision & Geavanceerde Rijassistentie | Techno, Iconic | โฌ1500 | โข Slimme achteruitkijkspiegel โข Dodehoekwaarschuwing en rijbaanpreventie (bij inhalen) โข Volledige Easy Park Assist โข Rondomzichtmonitor โข Achterste kruisverkeeralarm met actieve noodremfunctie achter โข Actieve rijassistent โข Veiligheid voor inzittenden bij het verlaten van het voertuig โข Elektrisch verwarmd stuurwiel (indien nog niet inbegrepen) โข Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing |
Aanvullende opties (geen onderdeel van specifieke pakketten):
Optie | Beschikbaar op uitvoering(en) | Prijs (incl. BTW) | Beschrijving |
---|---|---|---|
Noodlaadkabel | Alle uitvoeringen | โฌ500 | Voor occasioneel gebruik met een maximaal vermogen van 2,3 kW voor een normaal stopcontact |
All-season banden | Alle uitvoeringen | โฌ500 | Banden geschikt voor alle weersomstandigheden |
Harman Kardon Premium Audio | Techno | โฌ850 | Premium audiosysteem (standaard op Iconic) |
Standaard lak – Blanc Glacier | Alle uitvoeringen | โฌ200 | Witte lak (Noir Etoile dak op Iconic) |
Metallic lak | Alle uitvoeringen | โฌ800 | Verschillende metallic lak opties (twee-tonig op Iconic) |
Speciale metallic lak – Rouge Flamme | Alle uitvoeringen | โฌ0 | Speciale rode metallic lak zonder extra kosten |
Twee-tonige metallic lak | Techno | โฌ1300 | Twee-tonige lakoptie (standaard op Iconic) |
18″ ‘Oston’ diamantgeslepen lichtmetalen velgen | Techno, Iconic | โฌ0 | Optie om te downgraden naar 18″ velgen |
20″ ‘Soren’ lichtmetalen velgen | Evolution | โฌ1000 | Optie om te upgraden naar 20″ velgen (standaard op Techno) |
In carrosseriekleur gespoten F1-blade voorbumper | Iconic | โฌ0 | Optie om de kleur van de F1-blade te wijzigen |
Sand Grey ‘Gris Sable clair’ lederen bekleding | Iconic | โฌ300 | Alternatieve lederen kleur optie |
Prijsstructuur van 2024 Renault Megane E-Tech
Aandrijflijn | Uitvoering | Batterij | Vermogen | Energie Label | Netto Catalogusprijs (โฌ) | BTW (โฌ) | BPM (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | Consumenten-adviesprijs (โฌ) | Bijtelling vanaf (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
130 pk urban range AC22 | Evolution | 40 kWh | 96 kW / 130 pk | A | 29.173,55 | 6.126,45 | 0,00 | 35.300,00 | 36.370,00 | 183,80 |
130 pk comfort range AC22 | Evolution | 60 kWh | 96 kW / 130 pk | A | 31.652,89 | 6.647,11 | 0,00 | 38.300,00 | 39.370,00 | 204,14 |
220 pk comfort range AC22 | Techno | 60 kWh | 160 kW / 220 pk | A | 33.719,01 | 7.080,99 | 0,00 | 40.800,00 | 41.870,00 | 221,08 |
220 pk comfort range AC22 | Iconic | 60 kWh | 160 kW / 220 pk | A | 36.198,35 | 7.601,65 | 0,00 | 43.800,00 | 44.870,00 | 241,41 |
Is Het De Moeite Waard Om De Renault Megane E-Tech Hatchback Te Kopen?
Dat is een belangrijke sprong voor het Megane-label, van een gewone benzine hatchback naar dit elektrische crossover-achtige voertuig, de 2024 Renault Megane E-Tech. Deze overgang is onderdeel van Renault’s elektrificatieplan om een aandeel in de opkomende elektrische automarkt te krijgen.
Het deelt wel een platform met de Megane E-Tech, maar dat is een speciaal EV-platform en heeft dus geoptimaliseerde indeling en gewichtsverdeling. Het moet concurreren met andere elektrische compacte auto’s zoals de Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Peugeot e-308. Er zijn verschillende uitrustingsniveaus, waarvan de Techno EV60 de beste is.
Het eerste dat opvalt aan de Megane E-Tech is het uiterlijk. Het laat het traditionele Megane-thema los en gaat meer richting een moderne/SUV-look. Deze gedurfde zet is door velen zeer goed ontvangen en wordt beschouwd als modern en hip.
De Megane E-Tech is compact en slechts 4,2 meter lang, maar is toch zeer ruim vanbinnen en heeft een grote kofferbak. Dit laat precies de voordelen zien van speciaal ontwikkelde elektrische voertuigarchitecturen.
Renault heeft er alles aan gedaan om de Megane E-Tech te presenteren als een “tech-auto” — het heeft een op Google gebaseerd infotainmentsysteem, een digitaal instrumentenpaneel en allerlei rijhulpsystemen. Dit hele technologie-aspect richt zich op de technisch onderlegde consument en verbetert de algehele “rijervaring”.
Wat de prijs betreft is de Megane E-Tech redelijk gemiddeld op de elektrische autoschaal. Niet de goedkoopste, maar biedt voor veel consumenten een goede combinatie van functies, prestaties en bereik om het prijskaartje te rechtvaardigen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Renault Megane E-Tech Electric hatchback biedt een veelzijdig aanbod van volledig elektrische aandrijflijnen, afgestemd op verschillende rijstijlen en behoeften. Je hebt drie hoofdopties om uit te kiezen: het 130 pk stedelijke bereik, het 130 pk comfort bereik en het 220 pk comfort bereik. Elk hiervan toont Renault’s toewijding aan het combineren van efficiรซntie met vermogen in hun elektrische voertuigen.
Beginnend met het 130 pk stedelijke bereik, deze versie komt met een 40 kWh accupakket, levert 96 kW (130 pk) en 250 Nm koppel. Het is perfect voor stadsritten en kortere woon-werkverkeer, met een WLTP-bereik van 313 km. Dat is voldoende voor dagelijks gebruik en de occasionele langere rit. Het gaat van 0 naar 100 km/u in 10,0 seconden en haalt een topsnelheid van 150 km/u, wat het een solide keuze maakt voor stedelijke omgevingen.
Als je op zoek bent naar wat meer bereik zonder vermogen op te offeren, biedt het 130 pk comfort bereik een upgrade met een 60 kWh accupakket. Je krijgt nog steeds dezelfde 96 kW (130 pk) en 250 Nm koppel, maar de grotere accu duwt het rijbereik omhoog naar een indrukwekkende 468 km (WLTP). Deze versie is geweldig als je regelmatig langere ritten maakt of gewoon minder vaak wilt opladen. De acceleratie is hier iets langzamer, met 10,5 seconden naar 100 km/u, maar behoudt dezelfde topsnelheid van 150 km/u.
En dan aan de top van de comfortzone is de 220 pk versie. Deze heeft de 160 kW motor met een groter 60 kWh accupakket en een krachtiger motor (220 pk en 300 Nm koppel). Als je op zoek bent naar een dynamischere rit, is deze voor jou. Het is een stuk krachtiger maar kan nog steeds een WLTP-bereik van 462 km halen, wat niet veel minder is dan het 130 pk comfort bereik. Bovendien gaat je van 0 naar 100 km/u in slechts 7,4 seconden, met een hogere topsnelheid van 160 km/u.
Alle versies van de Megane E-Tech Electric hebben een CVT, of continu variabele transmissie, wat in essentie een transmissie met รฉรฉn versnelling is. Dit type transmissie wordt gebruikt in elektrische auto’s en zorgt voor soepele en continue acceleratie zonder te hoeven schakelen. Dat draagt ook bij aan het directe koppel waar EV’s zo bekend om staan.
Het meest opvallende aan de aandrijflijn van de Megane E-Tech is zijn zuinigheid. Renault heeft er goed werk van gemaakt om de auto slechts ongeveer 1700 kg te laten wegen, wat voor een EV echt licht is. Dit lage gewicht draagt bij aan een praktijkverbruik van 15-18 kWh/100km, wat extreem efficiรซnt is voor een voertuig in deze klasse.
Opladen is een ander sterk punt voor de Megane E-Tech. Het ondersteunt DC snelladen tot 130 kW zodat je nog steeds die snelle bijvullingen tijdens lange ritten kunt hebben. Het doet ook AC-laden tot 22 kW wat meer is dan veel van zijn concurrenten en dit hoge niveau komt goed van pas bij het opladen bij openbare AC-laadstations.
Als geheel is de rijervaring van de Megane E-Tech echt levendig en leuk. Er is direct koppel dus stadsritten en inhalen gaan moeiteloos. Niet dat het zich kan meten met sommige high-performance elektrische auto’s in pure kracht, maar het heeft een echt prettige balans tussen efficiรซntie en responsiviteit, perfect voor de gemiddelde gebruiker.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Zoals alle elektrische auto’s gebruikt de Renault Megane E-Tech een hybride remsysteem van regeneratief remmen en wrijvingsremmen. Dit dubbele systeem maakt optimaal gebruik van energieterugwinning, terwijl het nog steeds een solide, betrouwbare remkracht biedt.
Het heeft zelfs instelbaar regeneratief remmen (dat wordt bediend met de flippers achter het stuurwiel) variรซrend van mild tot agressief. Op die manier kunnen bestuurders het regeneratief remmen aanpassen aan hun eigen voorkeur en het moment waarop ze rijden. In de sterkste stand zorgt het regeneratief remmen voor aanzienlijke vertraging bij het loslaten van het gaspedaal, hoewel het niet helemaal rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt.
Een ding dat we hebben gemerkt aan de remmen van de Megane E-Tech is dat de overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen meestal heel vloeiend is, wat een goede zaak is. Deze soepele overgang zorgt voor een natuurlijkere en realistischere rijervaring.
De Megane E-Tech heeft goede en betrouwbare remkracht. Hij gaat van 100 km/u naar stilstand in ongeveer 38 meter, wat indrukwekkend is voor deze klasse. Dit prestatieniveau geeft vertrouwen in noodremsituaties.
Het rempedaal voelt wel wat gevoelig aan, vooral bij langzaam rijden. Dat zou een van die dingen kunnen zijn waaraan bestuurders moeten wennen als ze overstappen van normale auto’s. Het is vermeldenswaard dat dit een vaak voorkomende eigenschap is in veel elektrische voertuigen vanwege de combinatie van regeneratieve en wrijvingsremsystemen.
Een aspect dat gemengde feedback van ons heeft gekregen, is het gedrag van het regeneratieve remsysteem wanneer de auto opnieuw wordt gestart. We hebben gemerkt dat het systeem elke keer als de auto wordt gestart terugkeert naar een minimaal niveau, wat niet erg handig is voor degenen die een sterkere regeneratie prefereren. Het is slechts een klein probleem met de bruikbaarheid en hopelijk zullen ze dit corrigeren in volgende releases van de software.
Het 130pk stadsmodel heeft 2 selecteerbare niveaus van regeneratief remmen, terwijl het 130pk comfortmodel en 220pk comfortmodel 4 selecteerbare niveaus hebben. Dit wordt gedaan door bestuurders energie te laten terugwinnen bij het vertragen of stoppen, waarbij deze energie wordt opgeslagen in de accu zodat de rijafstand wordt verlengd. De variabele regeneratieniveaus stellen bestuurders in staat om de regeneratieve remkracht af te stemmen op hun persoonlijke rijgewoonten en -stijlen, waardoor zowel de efficiรซntie als het rijgevoel worden verbeterd.
Besturing En Ophanging
De besturing en vering van de Renault Megane E-Tech zijn zo fijn afgesteld dat ze een perfecte balans bieden tussen comfort, weggedrag en efficiรซntie. Als elektrisch voertuig heeft de Megane E-Tech een lager zwaartepunt vanwege de plaatsing van de accu, waardoor het van nature zeer goede stabiliteit en weggedrag heeft.
De besturing is elektrisch bekrachtigd, zoals alle moderne auto’s dat zouden moeten zijn, en is bijzonder geschikt voor een EV. We hebben de besturing geprezen om zijn feedback en scherpte. De besturing is in het algemeen licht, waardoor het gemakkelijk is om te draaien in stadsverkeer en bij het parkeren.
Een opmerkelijke functie is het multi-mode stuursysteem, dat het stuurgevoel aanpast afhankelijk van welke rijmodus de bestuurder selecteert. Deze veelzijdigheid zorgt ervoor dat de auto wendbaar en manoeuvreerbaar aanvoelt in een stedelijke omgeving, maar zeer stabiel en zelfverzekerd bij hogere snelheden.
De veringopstelling bestaat uit MacPherson-veerpoten voor en een torsie-as achter. Het is op deze manier opgezet om een mooi compromis te bieden tussen rijcomfort en rijeigenschappen. De vering vangt oneffenheden in de weg zeer goed op, en dat verdient een compliment gezien de 20-inch wielen die op de hogere modellen komen.
We hebben echter gemerkt dat de rit wat hard is op de ruwere wegen, vooral met de grotere wielselecties. Deze stugheid komt waarschijnlijk door de noodzaak om het gewicht van de auto laag te houden en het weggedrag scherp. Het is ook vermeldenswaard dat modellen met kleinere wielen mogelijk een iets zachtere rit bieden.
Het weggedrag van de Megane E-Tech is goed ontvangen. Het lage zwaartepunt (door de plaatsing van de accu’s) helpt bij goede carrosseriecontrole en stabiliteit in bochten. We houden ervan hoe snel en responsief de auto is, waardoor het zo leuk is om op bochtige wegen te rijden.
Een aspect dat voor ons is benadrukt, is de indrukwekkende verfijning van de auto. Weg- en windgeruis zijn minimaal, wat zorgt voor een aangename en comfortabele rit. Dit is vooral merkbaar bij snelwegsnelheden, waar de Megane E-Tech beheerst en stabiel blijft.
Zelfs de vering- en stuurconfiguratie maken het efficiรซnter. Met een goed afgestemd systeem wordt energieverlies door overbodige carrosseriebewegingen geminimaliseerd, wat een positief effect heeft op de afstand die het voertuig aflegt.
De algehele besturing en vering van de Megane E-Tech vinden een mooi compromis tussen comfort en weggedrag. Sommigen zullen zeggen dat de rit wat aan de stevige kant is, zelfs met grotere wielen, maar de meeste bestuurders zullen genieten van de snelle besturing, goede wegligging en soepele wegmanieren van de auto.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Renault Megane E-Tech Electric biedt een selectie banden die passen bij de verschillende uitrustingsniveaus en wielmaten. Het basis Evolution-model heeft 18″ ‘Oston’ lichtmetalen wielen met 195/60 R18 96 H banden. Deze banden bieden een mooi compromis tussen comfort, kilometerstand en prestaties voor dagelijks stads- en voorstedelijk rijden.
Voor degenen die een meer luxe uitstraling en betere prestaties willen, komen de Techno- en Iconic-uitvoeringen standaard met 20-inch wielen. Dit zijn grotere wielen met 215/45 R20 J7 banden, die sportiever ogen en mogelijk iets beter handled. De grotere wiel- en bandencombinatie zou ook een meer geaard gevoel moeten geven op de weg, in bochten en bij hogere snelheden.
Interessant is dat Renault de Megane E-Tech Electric levert met all-season banden als optie. Deze optie is beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus tegen een meerprijs van โฌ500. All-season banden zouden goede grip moeten geven in alle weersomstandigheden, inclusief lichte sneeuw, en zijn perfect voor mensen die in gebieden wonen met wisselvallig weer.
Zelfs op de exemplaren met 20-inch wielen zijn de banden vrij laag geprofiled. Hoewel deze grotere wielen de auto er goed uit laten zien, hebben we ook gemerkt dat ze de rit veel harder maken, vooral bij het rijden op een ruwere weg.
De lage-profiel banden bieden echter verrassend goede grip op droog en nat wegdek. Dit draagt bij aan de rijeigenschappen en veiligheid van de auto.
Een ding dat mensen lijken te waarderen is het gebrek aan “bandengeruis”. Met de speciale EV-banden en Renault’s werk aan geluidsisolatie is de rit zeer stil en verfijnd. Vooral bij snelwegsnelheden, waar het geluid van de banden een groot deel van het geluid in de cabine kan zijn.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de 2024 Renault Megane hatchback is prachtig, met grote kwaliteit en naadloze integratie van technologie. Renault heeft duidelijk veel moeite gedaan om een interieur te ontwerpen dat eigentijds en “premium” aanvoelt, een onderscheiding in de wereld van compacte elektrische voertuigen.
Een ding dat opvalt aan de binnenkant is dat het gerecycled materiaal gebruikt. Renault heeft door het hele interieur gerecyclede stoffen en kunststoffen gebruikt en hoewel dat de milieubewuste mensen zou moeten aanspreken, maakt het ook een zeer cool en visueel aantrekkelijk interieur. Het stoffen materiaal dat gebruikt wordt op de stoelen en het dashboard is mooi, mensen lijken deze unieke touch te waarderen, in plaats van het leer of kunstleer dat de meeste andere concurrenten hebben.
Er is een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel voor de bestuurder en een 9-inch (of 12-inch op hogere uitvoeringen) centraal touchscreen voor het infotainmentsysteem. Deze schermen met hoge resolutie passen mooi in het ontwerpschema en geven scherpe, heldere beelden.
We hebben de kwaliteit van materialen door de hele cabine al geprezen. Bijna elk oppervlak dat iemand waarschijnlijk zal aanraken is een soft-touch oppervlak, en zelfs de hardere kunststoffen (gebruikt op minder prominente plekken) voelen solide en goed in elkaar gezet aan. Er is ook sfeerverlichting met veel kleuren, wat bijdraagt aan die eersteklas sfeer, vooral als het buiten donker is.
Het stuurwielontwerp heeft positieve reacties gekregen voor zijn ergonomische vorm en hoogwaardige gevoel. Het heeft een platte onderkant en bovenkant wat het sportief maakt en het biedt veel meer knieruimte voor de bestuurder.
Een neat klein ding dat ons heeft geรฏmponeerd is het telefoonschap onder de middenconsole. Dit slimme ontwerp stelt gebruikers in staat om hun smartphone in een landscape-oriรซntatie te plaatsen, waardoor effectief een derde scherm ontstaat. Deze functie is geprezen om zijn praktische karakter en integratie met de technologie van de auto.
Een andere mooie touch is het ontwerp van de middenconsole, het heeft fatsoenlijke opbergruimte en een draadloze oplaadpad voor compatibele apparaten. De versnellingspook, die de vorm heeft van een stuurkolomhendel vergelijkbaar met sommige Mercedes-Benz modellen, maakt extra ruimte vrij in het middenconsolegebied.
Het interieurontwerp en de kwaliteit zijn tot nu toe geprezen, maar we hebben erop gewezen dat het 9-inch centrale scherm in de lagere uitvoering iets klein is vergeleken met sommige concurrenten. Dit wordt echter meestal gecompenseerd door de complimenten over het feit dat het systeem zo responsief en gebruiksvriendelijk is.
De klimaatregeling heeft bijvoorbeeld zowel fysieke knoppen als touchscreen-bediening, wat veel mensen waarderen omdat ze zeggen dat ze graag tactiele feedback hebben voor de dingen die ze veel zullen gebruiken.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de Renault Megane E-Tech breekt op dramatische wijze met zijn benzine-aangedreven voorganger – de E-Tech neemt een volledig nieuw en modern uiterlijk aan met een soort crossover-gevoel. Dit gedurfde nieuwe ontwerp heeft hoofden doen draaien en heeft overwegend positieve reacties ontvangen van zowel recensenten als consumenten.
Een van de eerste dingen die opvalt aan de Megane E-Tech zijn de proporties. Het is in wezen een compacte hatchback maar staat hoog op de grond en heeft een gespierde bouw waardoor het bijna aanvoelt als een kleine crossover. Deze benadering helpt de Megane E-Tech echt om op te vallen in een drukke markt, vooral als je van die SUV-achtige esthetiek houdt.
Een van de meest opvallende dingen aan de buitenkant van de Megane E-Tech is de F1-achtige blade op de voor- en achterbumper. In de Evolution- en Techno-uitvoeringen is deze blade in carrosseriekleur gespoten, maar de Iconic-uitvoering gaat een stap verder met een lichte titanium afwerking voor een luxueuzere uitstraling. Even ter informatie: de lichte titanium F1-blade is niet beschikbaar als je kiest voor de Rouge Flamme exterieurkleur.
Aan de voorkant heeft de Megane E-Tech dunne LED-koplampen die verbonden zijn door een lichtbalk, wat hem er zeer modern uit laat zien. En natuurlijk is er het grote Renault-logo in het midden en een getextureerd nepgrille-gebied om wat “coolheid” toe te voegen, ook al heeft de elektrische aandrijflijn lang niet zoveel koeling nodig. Dit front-end ontwerp heeft veel complimenten gekregen voor zijn “futuristische/jazzy” look.
Het zijprofiel is een ander hoogtepunt, met een sterke karakterlijn die van de voorschermen naar achteren loopt en een gevoel van beweging creรซert, zelfs als de auto geparkeerd staat. Bepaalde modellen hebben ook een zwart dak dat contrasteert met de carrosseriekleur waardoor het er echt mooi uitziet en de auto een slanke en sportieve uitstraling geeft.
De deurgrepen zijn ook een nette ontwerptouch. Het heeft verzonken deurgrepen aan de voorkant die naar buiten komen als je de auto ontgrendelt en de achterste deurgrepen zijn verborgen in de C-stijl. Dat zorgt niet alleen voor een mooi clean design, maar maakt het ook aerodynamischer.
Aan de achterkant wordt het moderne thema voortgezet met lage, horizontale LED-achterlichten verbonden door een lichtbalk, die het ontwerp van de voorkant weerspiegelt. De achterklep heeft een wat hoge laaddrempel die het wat moeilijker zou kunnen maken om zware dingen in te laden, maar het draagt bij aan het unieke profiel van de auto.
De Megane E-Tech heeft wielen tot 20 inch die de wielkasten echt vullen en de auto laag op de grond houden. Renault heeft talrijke kleuren voor de buitenkant, Blanc Glacier (wit) is standaard en dan zijn er veel andere in metallic afwerkingen. Als je voor de Iconic-uitvoering gaat, krijg je standaard twee-kleurige kleurenschema’s, waarbij het dak meestal is afgewerkt in Noir Etoile (zwart). Deze two-tone look is ook beschikbaar op de Techno-uitvoering tegen een meerprijs, wat meer aanpassingsmogelijkheden biedt.
Als je van het aanpassen van je auto houdt, biedt Renault verschillende exterieur accessoires voor de Megane E-Tech. Deze omvatten een haaienvin-antenne om hem sportiever te laten lijken, enkele aangepaste spiegelkappen om het ontwerp te accentueren, en personalisatie-stickers geรฏnspireerd op het Renault-logo.
De styling van de Megane E-Tech doet uitstekend werk in het balanceren tussen ouderwetse hatchbacks en crossovers, wat beide typen kopers aanspreekt. Het heeft een uniek uiterlijk dat anders is dan elke andere klassieke Renault of de meeste van zijn elektrische tegenhangers.
De buitenkant van de Megane E-Tech is modern en gedurfd en het grote publiek lijkt het te waarderen. Hoewel het misschien niet voor iedereen is, vooral als je de voorkeur geeft aan een meer traditioneel hatchback-ontwerp, trekt het zeker de aandacht en complementeert het de innovatieve elektrische aandrijflijn van de auto.
Comfort En Gemak
De Renault Megane E-Tech biedt een goede balans tussen comfort en gemak en probeert de bestuurder en passagiers zo comfortabel mogelijk te laten voelen. Daarover gesproken, er zijn enkele punten waar we van mening verschillen.
Nou, ten eerste hebben de stoelen, in ieder geval de voorstoelen, vrij goede recensies van ons gekregen. Ze zijn comfortabel en ondersteunend en hebben een goede mate van verstelbaarheid. Daarnaast is de gerecyclede stoffen bekleding een mooie touch – niet alleen is het milieuvriendelijk, maar het is ook comfortabel en ademend. Maar sommige mensen zijn een beetje teleurgesteld dat elektrisch verstelbare stoelen niet eens een optie zijn op de hogere uitvoeringen – kom op zeg, voor een auto in deze prijsklasse.
Een ander pluspunt is de rijpositie, bijna iedereen die in de auto stapt vindt het gemakkelijk om een comfortabele positie te vinden. Er is veel verstelbaarheid in het stuurwiel, en het digitale instrumentenpaneel kan onder verschillende hoeken worden afgelezen.
Wat klimaatbeheersing betreft, krijg je standaard dual-zone, zodat zowel de bestuurder als de voorpassagier hun eigen temperatuur kunnen instellen. Ze houden ook van de echte knoppen voor de klimaatregeling – iets met de tactiele respons maakt het gebruiksvriendelijker. En het systeem zelf werkt goed en is relatief stil, wat altijd een goede zaak is.
De rijkwaliteit heeft echter verdeelde meningen van ons gekregen. Het is over het algemeen comfortabel, maar sommige mensen zeggen dat het een beetje hard is, vooral degenen die de 20-inch wielen hebben. Je zult dit meer merken op hobbelige wegen, hoewel de geluidsisolatie over het algemeen goed is en het binnen in de cabine stil houdt.
Wat gemak betreft is de Megane E-Tech goed uitgerust. Standaard keyless entry en start maken het gemakkelijk om in en uit te stappen. De compacte sleutelhanger mist echter een haak of gat, waardoor het ophangen wanneer niet in gebruik niet zo gemakkelijk is.
Het infotainmentsysteem, dat is gebaseerd op Google’s automotive platform, is zeer populair geweest. Het is zeer interactief en gebruiksvriendelijk en het heeft draadloze Apple CarPlay en Android Auto wat echt fijn is. Een andere functie die lovende recensies heeft gekregen is de geรฏntegreerde Google Maps voor navigatie.
Een nette functie is het augmented reality head-up display in de hogere uitvoeringen. Het projecteert belangrijke informatie – zoals navigatie – direct op de voorruit, waardoor het veel gemakkelijker is om je ogen op de weg te houden, vooral in onbekende gebieden.
De opbergruimte in de cabine is ook behoorlijk slim. Er is voldoende opbergruimte in de middenconsole, en er is een net klein schap onder het dashboard waar de telefoon kan liggen. Mooie grote deurvakken, en ze zijn zelfs met stof bekleed zodat dingen er niet in rammelen.
Nou, hier beginnen wat minpunten, de achterbank. Ze zijn OK voor normaal gebouwde volwassenen, maar langere mensen zouden waarschijnlijk een beetje krap zitten qua hoofdruimte en beenruimte. Ook is er geen middenarmsteun achterin, wat een gemiste kans lijkt voor comfort.
Het heeft 440 liter kofferbakruimte wat behoorlijk competitief is en mensen lijken te waarderen hoe diep het is. Maar enkele nadelen die zijn opgemerkt zijn de hoge laaddrempel en de afwezigheid van een elektrische achterklep zelfs op de hogere uitvoeringen.
De verwarmde stoelen, en het stuurwiel trouwens (alleen beschikbaar op sommige modellen) hebben enkele goede recensies gekregen, ze warmen zeer snel op, een fijne functie in de koudere klimaten.
Een functie die opvalt is de laadcapaciteit van de auto. Hij kan tot 22kW AC-laden accepteren, veel sneller dan de meeste concurrentie, en een duidelijk pluspunt bij openbare laadstations.
Het heeft ook slimme routeplanning voor lange ritten. Het plant je reis met laadstops, rekening houdend met de beschikbaarheid van laders op dat moment, en hoeveel lading je auto op dat punt heeft. Deze functie is geprezen voor het wegnemen van actieradius-angst bij het rijden van lange afstanden.
De over-the-air update functie van de Renault is ook een mooie touch omdat de auto software-updates kan ontvangen zonder ooit naar een dealer te hoeven gaan. Deze functie moet zijn volledige potentieel nog waarmaken maar zorgt ervoor dat de systemen van de auto nooit verouderd raken.
Het heeft ook een warmtepomp om de accu-efficiรซntie op peil te houden in de kou, wat een groot verschil maakt in bereik tijdens de winter.
Een coole functie is de slimme achteruitkijkspiegel, die schakelt tussen een traditionele spiegel en een camerabeeld – super handig als het zicht naar achteren wordt geblokkeerd door passagiers of lading.
Om het af te maken kun je de cabine krijgen met sfeerverlichting in verschillende kleuren, en voor degenen die van muziek houden, komen de hogere modellen met een Harman Kardon geluidssysteem, dat geweldige recensies krijgt voor audiokwaliteit.
Veiligheid En Beveiliging
Het komt standaard in de Renault Megane E-Tech, wat laat zien hoeveel Renault geeft om het beschermen van hun inzittenden en het voorkomen van ongelukken. Het heeft een 5-sterren Euro NCAP-beoordeling gekregen, wat betekent dat het zeer goed presteerde op het gebied van veiligheid.
Actieve veiligheidsfuncties zijn overvloedig aanwezig in de Megane E-Tech. Het komt standaard met autonoom noodremsysteem (AEB) dat voertuigen, voetgangers en fietsers detecteert. Dit systeem is geprezen om zijn effectiviteit en is niet opdringerig.
Rijstrookassistentie en vertrekwaarschuwingen zijn ook standaard. We hebben gemerkt dat deze systemen een goede balans hebben tussen nuttig zijn zonder te opdringerig te zijn (zoals sommige overijverige systemen in andere voertuigen meestal zijn).
Adaptieve cruisecontrol is beschikbaar, die een ingestelde afstand tot de voorligger kan aanhouden en de auto zelfs tot stilstand kan brengen in het verkeer. Het is een populaire functie geworden omdat het zorgt voor een soepele overgang en de vermoeidheid van de bestuurder vermindert tijdens lange ritten.
De Megane E-Tech heeft ook dodehoekbewaking, die de bestuurder waarschuwt met visuele signalen in de zijspiegels als er een voertuig in de dode hoek zit. Dit is vooral nuttig vanwege het enigszins slechte zicht naar achteren van de auto.
Een andere standaardfunctie is verkeersbordherkenning, die ook de snelheidslimiting op dat moment in het instrumentenpaneel toont. We vinden dat dit systeem behoorlijk nauwkeurig is maar zoals alle systemen, zijn ze niet perfect en bestuurders moeten nog steeds opletten.
Wat passieve veiligheid betreft, is de Megane E-Tech uitgerust met meerdere airbags, waaronder front-, zij- en gordijnairbags. De carrosseriestructuur van de auto is ontworpen om de energie van een botsing zeer goed te absorberen en te verdelen, wat zijn hoge Euro NCAP-beoordeling verklaart.
Een veiligheidsfunctie die speciale aandacht heeft gekregen is het brandweertoegangsysteem. Dit omvat een QR-code op de voorruit voor hulpdiensten om te scannen voor de locatie van de accu van de auto en andere vitale informatie, zodat als ze in een ernstig ongeluk terechtkomen, ze sneller kunnen worden gered.
Het LED-verlichtingssysteem van de auto, dat de unieke LED-dagrijverlichting omvat, heeft veel complimenten gekregen niet alleen voor het uiterlijk maar ook voor hoe goed het de zichtbaarheid verbetert.
Wat kinderveiligheid betreft heeft de Megane E-Tech Isofix-kinderzitjesbevestigingspunten in de achterstoelen, wat het heel gemakkelijk maakt om kinderzitjes te installeren.
Het komt met een startonderbreker en alarmsysteem voor beveiliging. Ze hebben ook de beveiliging van het keyless entry-systeem verbeterd en hebben technologie gebruikt om relay-aanvallen te voorkomen, wat een probleem is geweest bij sommige keyless systemen.
Een gebied waar onze meningen verdeeld zijn is het achteruitrijcamerasysteem. De lens van de camera heeft een behoorlijk helder beeld, maar het beeld op het scherm zou veel beter kunnen zijn, vooral als het licht slecht is.
De Megane E-Tech heeft ook een e-call systeem, dat automatisch contact kan opnemen met hulpdiensten in geval van een ernstig ongeval, waarbij de locatie van de auto wordt doorgegeven.
Het beveiligingssysteem van de Megane E-Tech is zeer grondig en goed doordacht. De auto biedt een hoog niveau van zowel actieve als passieve veiligheid, in lijn met wat kopers verwachten in dit segment en deze prijsklasse.
Hoe Rijdt Het?
Een van de meest direct merkbare aspecten van het rijden in de Megane E-Tech is zijn responsiviteit. De elektromotor heeft echt goede acceleratie, vooral bij het wegrijden vanuit stilstand en bij lage snelheden vanwege het directe koppel. Dit maakt de auto levendig en snel, en de kleine afmetingen helpen ook bij het manoeuvreren door het verkeer.
De besturing wordt geprezen om zijn gevoel en gewicht. We hebben opgemerkt dat het een goede balans vindt tussen licht genoeg zijn voor gemakkelijk manoeuvreren bij lage snelheid en voldoende feedback geven bij hogere snelheden. Mensen lijken het multi-mode stuursysteem te waarderen omdat het het stuurgevoel verandert afhankelijk van de geselecteerde rijmodus.
Wat betreft het rijcomfort vinden we dat het zeer comfortabel en goed gedempt is, maar alleen wanneer de weg glad is. De exemplaren met de 20-inch velgen voelen echter wat ruw aan op oneffen ondergrond. Deze stugheid komt mogelijk door de noodzaak om het gewicht van de auto te balanceren en het weggedrag zeer strak te houden.
De feedback op de besturing van de Megane E-Tech is behoorlijk positief geweest. Hij staat laag bij de grond (vanwege de accu’s) wat zorgt voor goede carrosseriecontrole en stabiliteit in de bochten. Dit zou het een zeer wendbare en snelle auto moeten maken, bestuurders zouden veel plezier moeten hebben bij het rijden op bochtige wegen. We hebben vastgesteld dat hij misschien niet zo sportief oogt als veel van zijn rivalen maar hij heeft een goed compromis tussen comfort en handling dat de meeste bestuurders tevreden zou moeten stellen.
Een ding waar iedereen het over eens lijkt te zijn wat betreft de rijervaring is de verfijning van de auto. Het weg- en windgeruis is extreem goed gedempt, wat zorgt voor een zeer stille en comfortabele rit. Dat is vooral merkbaar op de snelweg, waar de Megane E-Tech stabiel en beheerst is.
De regeneratieve remmen werken redelijk goed maar mensen klagen over ze. Sommige bestuurders waarderen hoe ze het niveau van regeneratie kunnen regelen met de schakelflippers, zodat ze bijna met รฉรฉn pedaal kunnen rijden. Maar we hebben gemerkt dat zelfs op de hoogste stand het niet de hoeveelheid regeneratie geeft die sommige EV-fanaten willen. De overgang van de regeneratieve remmen naar de wrijvingsremmen is ook soepel, maar het rempedaal lijkt een beetje gevoelig onder ongeveer 5 km/u.
Het andere aspect van de Megane E-Tech dat hem zo comfortabel maakt voor lange ritten zijn de comfortabele stoelen en stille interieur, hij rijdt ook goed op de snelweg, dit zijn allemaal goede dingen voor een auto voor lange afstanden. Tel daarbij op dat hij enkele behoorlijk coole rijhulpsystemen heeft zoals adaptieve cruisecontrol, en het zorgt voor een nog betere rijervaring op lange afstanden.
Nou, qua prestaties is de Megane E-Tech waarschijnlijk niet de snelste in zijn klasse, maar we vinden dat zijn acceleratie en inhaalvermogen meer dan voldoende zijn voor dagelijks rijden. Hij voelt sneller aan dan de cijfers op papier zouden suggereren vanwege de directe koppelrespons.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is over het algemeen goed, hoewel we hebben opgemerkt dat het zicht naar achteren enigszins beperkt kan zijn door het ontwerp van de auto. Maar aan de andere kant heeft hij een digitale achteruitkijkspiegel die dat helpt compenseren.
De rijmodi (Eco, Comfort, Sport) helpen de rijervaring te personaliseren. Vooral de Sport-modus maakt het gaspedaal veel responsiever en de besturing zwaarder, waardoor het dynamischer aanvoelt.
Over het geheel genomen is het rijden van de Megane E-Tech goed. Hij heeft een indrukwekkende mix van comfort, luxe en betrokkenheid die de meeste bestuurders zal bevallen. Hoewel het niet de sportiefste in zijn categorie is, is hij zeer gebalanceerd en extreem gemakkelijk te rijden, wat hem een echte kanshebber maakt in de arena van elektrische voertuigen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de Renault Megane E-Tech biedt een laadvolume dat zeer competitief is in zijn klasse maar heeft enkele interessante kenmerken die zowel zijn geprezen als bekritiseerd door gebruikers.
Hij heeft een officiรซle kofferbakinhoud van 440 liter met de achterstoelen omhoog, die uitbreidt naar 1.332 liter met de achterstoelen neergeklapt. Deze 19 kubieke voet is behoorlijk voor een compacte elektrische auto en is vergelijkbaar met veel van zijn concurrenten. Het is vermeldenswaard dat deze capaciteit aanzienlijk groter is dan die van de vorige Megane met verbrandingsmotor, wat een van de verpakkingsvoordelen laat zien van speciaal gebouwde elektrische voertuigplatforms.
Een van de meest opvallende kenmerken van de kofferbak van de Megane E-Tech is zijn diepte. De elektrische aandrijflijn-layout van de auto zorgt ervoor dat de accu’s onder de vloer moeten worden geplaatst, wat resulteert in een verhoogde kofferbakvloer. Dit resulteert in een zeer diepe laadruimte. We hebben deze diepte ook geprezen omdat het handig is om bagage of boodschappen er bovenop te stapelen.
De opening van de kofferbak is behoorlijk groot wat het mogelijk maakt om grotere dingen in te laden. Maar de laaddrempel is een beetje te hoog, het is moeilijk om zware spullen in de kofferbak te tillen. Deze hoge drempel komt door het algemene ontwerp en de plaatsing van de accu van de auto maar is zeker iets waar potentiรซle kopers rekening mee moeten houden als ze van plan zijn om constant zware lading in te laden.
De vloer van de kofferbak is ook vlak wat een goede zaak is qua bruikbaarheid. De achterstoelen klappen neer om een bijna vlakke laadruimte te maken, hoewel er een kleine lip is tussen de kofferbakvloer en de neergeklapte stoelen. Dit ontwerp maakt het gemakkelijk om langere dingen in de auto te schuiven.
Een ding dat echter wat slechte feedback heeft gekregen is het feit dat het geen variabele hoogte kofferbakvloer heeft. Hoewel dit nuttig had kunnen zijn voor het creรซren van een volledig vlakke laadruimte wanneer de stoelen zijn neergeklapt, is het waarschijnlijk weggelaten vanwege de noodzaak om de accuruimte onder de vloer te maximaliseren.
Er zijn enkele mooie details in de kofferbakruimte van de Megane E-Tech. Er zijn ook bevestigingspunten voor losse items, en er zijn zelfs haken voor boodschappentassen. Het zijn de kleine dingen die tellen en deze toevoegingen maken het gebied zo veel functioneler.
Er is een klein compartiment onder de kofferbakvloer voor het opbergen van laadkabels. Het heeft zijn eigen kleine ruimte waardoor de hoofdkofferbak opgeruimd blijft en de kabels gescheiden blijven van andere bagage en daardoor niet in de war raken. We hebben echter ook gemerkt dat het lastig is om bij dit gebied te komen als de kofferbak VOL is.
Een ding om te vermelden is dat de Megane E-Tech geen voorklep of “frunk” heeft zoals sommige elektrische auto’s. Zelfs de ruimte onder de motorkap zit vol met elektrische spullen.
Er is een kofferbakverlichting, die handig is bij het in- of uitladen in het donker. Deze verlichting is echter geen LED, wat een beetje uit de toon valt in een anderszins hightech voertuig.
Een punt dat betwist is, is de afwezigheid van een elektrische achterklep, zelfs in de hogere uitrustingsniveaus. Gezien de prijs van de auto en zijn anderszins technologisch geavanceerde aard, vonden we dit een opvallende tekortkoming.
Comfort Achterbank
Nou, eerst de goede dingen, de Megane E-Tech heeft een volledig vlakke vloer achterin, wat een van de voordelen is van een elektrisch voertuig zijn. Dit zorgt voor meer beenruimte voor de persoon in het midden en maakt het gemakkelijker voor mensen om in en uit de stoel te schuiven.
Het stoelmateriaal is over het algemeen goed ontvangen. In lijn met het groene thema van de auto heeft Renault het interieur uitgerust met gerecyclede bekleding. Het is comfortabel en visueel aantrekkelijk; dat is wat we hebben gevonden over deze stoffen.
De achterstoelen zijn enigszins gemakkelijk te bereiken omdat de deuren heel wijd openen. Maar het schuine dak zorgt ervoor dat lange mensen hun hoofd moeten bukken bij het in- of uitstappen van de auto, anders stoten ze hun hoofd.
Om bij het onderwerp gemak te blijven, de Megane E-Tech heeft achterste ventilatieroosters voor de mensen achterin wat een zeer prettige functie is als het gaat om klimaatbeheersing. Het heeft ook twee USB-C-poorten achterin zodat mensen tijdens lange ritten dingen kunnen opladen.
De kinderzitjes zijn een fluitje van een cent om te monteren vanwege de gemakkelijke toegang tot de ISOFIX-bevestigingspunten. Dat, in combinatie met de vlakke vloer, zou de Megane E-Tech een geschikte auto kunnen maken voor kleine gezinnen.
Maar er zijn veel klachten over de indeling van de achterbank. Een van de dingen waarover het meest wordt geklaagd is de beperkte hoofdruimte. De helling van het dak (die de auto er heel mooi en slank uit laat zien) gaat ten koste van wat hoofdruimte achterin. Lange passagiers hebben hun hoofd (bijna) tegen het plafond gedrukt.
Beenruimte is een ander gebied waar de meningen verdeeld zijn. We vinden het voldoende, maar het is niet zo goed als sommige concurrenten. Het maakt zo’n groot verschil afhankelijk van hoe ver naar voren de voorstoelen zijn geplaatst.
De achterbank mist dijsteun, tenminste voor lange mensen. Het komt doordat de stoel zo gevormd is en de vloer een beetje verhoogd is (ze moeten de accu’s ergens kwijt) en sommige volwassenen zitten zo met hun knieรซn omhoog.
Een ding dat ontbreekt is een middenarmsteun voor achterin. Dat is iets dat veel andere concurrenten wel hebben en zou de rit veel comfortabeler hebben gemaakt voor de achterpassagiers tijdens langere ritten.
De achterramen gaan niet helemaal naar beneden, dus dat kan een minpunt zijn voor sommige passagiers (vooral kinderen). Deze ontwerpkeuze heeft waarschijnlijk te maken met de algehele carrosseriestructuur en enkele veiligheidsoverwegingen.
Het zicht voor achterpassagiers heeft gemengde feedback gekregen. De zijramen bieden goed zicht maar de hoge taillelijn en enigszins kleine achterste kwartierramen kunnen het achterin wat claustrofobisch laten aanvoelen voor sommige passagiers.
De algehele ruimte op de achterbank van de Megane E-Tech is goed genoeg voor 2 volwassenen en wat krap voor 3. De middelste zitplaats heeft een kleinere en hardere zitting maar heeft een zeer vlakke vloer.
Opbergmogelijkheden voor achterpassagiers zijn beperkt. Gemiddelde deurvakken maar geen stoelzakken of neerklapbare armsteunen met bekerhouders, dus niet veel opbergruimte voor de mensen achterin.
Over het geheel genomen weerspiegelt de achterbank van de Megane E-Tech echter de compromissen van zijn compacte crossover-achtige ontwerp. Hij heeft enkele behoorlijk coole features en zou perfect geschikt zijn voor licht volwassen gebruik of zelfs fulltime gebruik door kinderen, maar voor degenen die regelmatig volwassenen achterin vervoeren of voor grotere gezinnen met oudere kinderen die meer ruimte nodig hebben, is het misschien niet het beste idee.