2024 Peugeot E-2008 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNENS
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-2008 (50 kWh) | E-2008 (54 kWh) |
---|---|---|
Batterij | 50 kWh | 54 kWh |
Versnellingsbak | 1-versnelling | 1-versnelling |
Aandrijftype | FWD | FWD |
Transmissie | Enkele versnelling automatische | Enkele versnelling automatische |
Max. Vermogen | 100 kW (136 pk) | 115 kW (156 pk) |
Max. Koppel | 260 Nm | 260 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm naleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 150 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-2008 (50 kWh) | E-2008 (54 kWh) |
---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 50 kWh | 54 kWh |
CO2-emissies (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 15.7 kWh/100km | 15.3 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP) | Tot 346 km | 402-406 km |
Maximale DC-laadcapaciteit | 100 kW | 100 kW |
Maximale AC-laadcapaciteit | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW, 3-fase | 11 kW, 3-fase |
Laadtijd normaal stopcontact (1.8 kW) [20% tot 80%] | 19 uur 25 minuten | 20 uur 40 minuten |
Laadtijd slimme wandlader of openbaar laadstation (11kW/22kW) [20% tot 80%] | 3 uur 05 minuten | 3 uur 10 minuten |
DC-snelladen (20% tot 80%) | 25 minuten | 27 minuten |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Active | Allure | GT |
---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 434/1467 dmยณ | 434/1467 dmยณ | 434/1467 dmยณ |
Achterbank splitsen | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja |
In hoogte verstelbare passagiersstoel | – | Ja | Ja |
Voorstoelenverwarming | Optioneel | Optioneel | Inbegrepen bij Alcantaraยฎ-pakket |
Bekleding | “Pneuma 3D” Leorki stof | Stof/kunstleer “CASUAL LOMSA” | Stof/kunstleer Belomka met Adamite groene stiksels |
Ambiant verlichting | – | – | 8-kleurige verstelbare interieurverlichting |
Glazen schuif-/kanteldak | – | Optioneel (โฌ1000) | Optioneel (โฌ1000) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Alle Elektrische Uitvoeringen (Active, Allure, GT) |
---|---|
Leeggewicht (kg) | 1523 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2030 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 0 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 0 |
Max. trekhaakdownload (kg) | 0 |
Max. dakbelasting (kg) | – |
Specificatie | E-2008 (50 kWh) | E-2008 (54 kWh) |
---|---|---|
Vanafprijs (Nederland) | โฌ39.270 (Active uitvoering) | โฌ41.270 (Active uitvoering) |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Active, Allure, GT | Active, Allure, GT |
Aandrijftype | Elektrisch | Elektrisch |
Transmissie | รรฉn versnelling | รรฉn versnelling |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 15,7 kWh/100 km | 15,3 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | Tot 346 km | 402-406 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 50 kWh | 54 kWh |
Maximale kracht | 100 kW (136 pk) | 115 kW (156 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 seconden | 9,1 seconden |
Maximale koppel | 260 Nm | 260 Nm |
Maximale snelheid | 150 km/h | 150 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1550 mm |
Breedte | 1770 mm |
Lengte | 4304 mm |
Wielbasis | 2605 mm |
Kenmerk | Active | Allure | GT |
---|---|---|---|
Startprijs | |||
50 kWh 136 pk | โฌ39.270 | โฌ40.920 | โฌ42.570 |
54 kWh 156 pk | โฌ41.270 | โฌ42.920 | โฌ44.570 |
Exterieur | |||
Koplampen | PEUGEOT LED-technologie met LED-dagrijverlichting (3 klauwen) | PEUGEOT LED-technologie met LED-dagrijverlichting (3 klauwen) | PEUGEOT Full-LED-technologie met LED-dagrijverlichting (3 klauwen) |
Wielen | 16″ stalen wielen met “Style” wieldoppen | 17″ KARAKOY lichtmetalen velgen | 17″ KARAKOY lichtmetalen velgen (18″ EVISSA lichtmetalen velgen optioneel) |
Dakrails | Niet vermeld | Zwarte dakrails | Zwarte dakrails |
Zwart Diamond-dak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (behalve bij Noir Perla Nera carrosseriekleur) |
Grille | Zwart met horizontale markeringen | Afwerking in carrosseriekleur | Afwerking in carrosseriekleur |
Deurgrepen | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
Achterspoiler | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Zwart |
Interieur | |||
Dashboard | Soft-touch met carboneffect en glanzende afwerking | Soft-touch met carboneffect en glanzende afwerking | Soft-touch met carboneffect, glanzend zwart inzetstuk en chroomeffect |
Bekleding | “Pneuma 3D” Leorki-stof | Stof/kunstleder “CASUAL LOMSA” | Stof/kunstleder Belomka met Adamite groene stiksels |
Stuurwiel | Multifunctioneel, met leder bekleed | Multifunctioneel, met leder bekleed | Geperforeerd lederen sportstuurwiel met groene stiksels en GT-logo |
Sfeerverlichting | Niet vermeld | Niet vermeld | 8-kleurige verstelbare interieur sfeerverlichting |
Middenconsole | Lage console met mechanische handrem | Hoge console met geรฏntegreerde armsteun | Hoge console met geรฏntegreerde armsteun |
Comfort & Gemak | |||
Klimaatregeling | Standaard | Standaard | Standaard |
Sleutelloos systeem | Niet beschikbaar | Sleutelloze start | Sleutelloze toegang & start |
Parkeerhulp | Parkeersensoren achter | Parkeersensoren voor en achter | VisioPark 1: Parkeersensoren voor en achter met HD-camera achter |
Elektrische ramen | Voor en achter met sequentiรซle functie en anti-klembeveiliging | Voor en achter met sequentiรซle functie en anti-klembeveiliging | Voor en achter met sequentiรซle functie en anti-klembeveiliging |
Zichtbaarheidspakket | Standaard (automatische verlichting, regensensor, welkomstverlichting) | Standaard | Standaard |
Achterruit | Standaard | Extra getint | Extra getint |
Stoelen | |||
Bestuurdersstoel verstelling | In hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar |
Passagiersstoel verstelling | Niet vermeld | In hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar |
Achterbank | 1/3 – 2/3 neerklapbaar | 1/3 – 2/3 neerklapbaar | 1/3 – 2/3 neerklapbaar |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel (standaard met Alcantara-pakket) |
Infotainment | |||
Instrumentenpaneel | Analoog met 3,5″ TFT-kleurendisplay | 2D digitaal | 3D digitaal |
Touchscreen | 10″ touchscreen | 10″ HD-touchscreen | 10″ HD-touchscreen |
Connectiviteit | Bluetooth, DAB-radio & draadloze Mirror screen | Bluetooth, DAB-radio & draadloze Mirror screen | Bluetooth, DAB-radio, draadloze Mirror screen & Wi-Fi |
Draadloze telefoonlader | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (15W) |
Luidsprekers | 4 voor + 2 achter | 4 voor + 2 achter | 4 voor + 2 achter |
Aandrijving en Chassis | |||
Vermogensopties | 136 pk / 156 pk | 136 pk / 156 pk | 136 pk / 156 pk |
Batterij-opties | 50 kWh / 54 kWh | 50 kWh / 54 kWh | 50 kWh / 54 kWh |
Transmissie | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling |
Rijmodi | Eco/Normaal/Sport | Eco/Normaal/Sport | Eco/Normaal/Sport |
Besturing | Bekrachtigd | Bekrachtigd | Bekrachtigd |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||
Veiligheidspakket | Standaard (Cruise control, Active Safety Brake, Lane Departure Warning, Verkeersbordherkenning) | Standaard | Standaard |
Veiligheidspakket Plus | Niet beschikbaar | Standaard (inclusief Geavanceerde Active Safety Brake met camera en radar) | Standaard |
Airbags | 6 airbags (adaptieve front-, zij- en gordijnairbags) | 6 airbags | 6 airbags |
ISOFIX | Vermeld (specifieke details niet gegeven) | Vermeld | Vermeld |
Opladen | |||
Boordlader | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase |
Oplaadkabel | Geschikt voor 11 kW 3-fase laden | Geschikt voor 11 kW 3-fase laden | Geschikt voor 11 kW 3-fase laden |
DC snelladen | 100 kW capaciteit | 100 kW capaciteit | 100 kW capaciteit |
Aanvullende Kenmerken | |||
Frameless automatisch dimmende binnenspiegel | Niet beschikbaar | Automatisch dimmend (niet frameloos) | Frameloos automatisch dimmend |
Aluminium pedalen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Voorste deurdrempels | Standaard | Standaard | Met PEUGEOT-branding |
Vloermatten | Niet vermeld | Niet vermeld | Specifieke “GT” vloermatten met “adamite” stiksels |
Garantie & Diensten | |||
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Connect Services | Connect One (standaard) | Connect One (standaard) | Connect One (standaard) |
Categorie | Accessoire/Optie | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) | Beschikbaarheid |
---|---|---|---|---|
Styling | ||||
18″ Lichtmetalen Velgen | “EVISSA” ontwerp | โฌ350 | Optioneel op GT-uitvoering | |
Metallic Lak | Verschillende kleuren | Standaard | Alle uitvoeringen | |
Speciale Metallic Lak | Bleu Vertigo en Rouge Elixir | โฌ250 | Optioneel op alle uitvoeringen | |
Comfort en Technologie | ||||
Panoramisch Schuifdak | Schuivend glazen dak | โฌ1,000 | Optioneel op Allure en GT-uitvoeringen | |
Keyless Entry | Handsfree toegang en starten | โฌ350 | Optioneel op Allure, Standaard op GT | |
Verwarmde Voorstoelen | Temperatuurgecontroleerde zetels | โฌ300 | Optioneel op Active en Allure | |
PEUGEOT i-Connect Advanced Nav | Verbeterd navigatiesysteem | โฌ350 | Optioneel op GT-uitvoering | |
Alcantaraยฎ Executive Interieur | Bevat Alcantara bekleding, verwarmde voorstoelen en elektrisch bestuurderszit met massagefunctie | โฌ1,400 | Optioneel op GT-uitvoering | |
Veiligheid en Rijassistentie | ||||
Drive Assist Plus Pack | Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go functie, rijstrookassistentie en positioneringsassistent | โฌ250 | Optioneel op elektrische versies | |
Winter Pack | Bevat Grip control, hellingafdalingsassistent en all-season banden | โฌ600 | Optioneel op GT (niet beschikbaar op Allure Electric) | |
Opladen en Elektrisch Specifiek | ||||
Warmtepomp | Verbetert de efficiรซntie in koud weer | โฌ450 | Optioneel op alle elektrische uitvoeringen | |
Praktisch gebruik | ||||
Voorbereiding voor Reservewiel | Vervangt het bandenreparatieset (alleen met 18″ wielen, niet voor elektrische versies) | โฌ370 | Optioneel op GT-uitvoering |
Pakket Naam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Beschikbaarheid |
---|---|---|---|
Veiligheidspakket | – Cruisecontrol met instelbare snelheidsbegrenzer – Actieve Veiligheidsrem (automatisch noodrem systeem) – Actief Rijstrookwaarschuwingssysteem – Uitgebreide verkeersbordherkenning met snelheidsadvies – Waarschuwing voor rijder aandacht | Standaard | Alle uitvoeringen |
Veiligheidspakket Plus | – Alle functies van Veiligheidspakket – Geavanceerde Actieve Veiligheidsrem met camera en radar | Standaard | Allure en GT uitvoeringen |
Drive Assist Plus Pakket | – Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go functie – Rijstrookassistent – Rijstrook positioneringsassistent | โฌ250 | Optioneel op alle elektrische uitvoeringen |
Winterpakket | – Grip control – Hellingafdalingsassistent – All-season banden (3PMSF) | โฌ600 | Optioneel op GT-uitvoering (niet beschikbaar op Allure Electric) |
Zichtbaarheidspakket | – Automatische koplampen – Automatische ruitenwissers met regensensor – Welkomstverlichting | Standaard | Alle uitvoeringen |
VisioPark 1 | – Voor- en achterparkeersensoren – HD achteruitrijcamera | Standaard op GT, kan optioneel zijn op lagere uitvoeringen | GT-uitvoering standaard, Beschikbaarheid op andere uitvoeringen niet gespecificeerd |
Alcantaraยฎ Executive Interieur | – Alcantaraยฎ/leren bekleding in donkergrijs met Adamite groene stiksels – Verwarmde voorstoelen – Elektrisch verstelbaar bestuurderszit met massagefunctie | โฌ1,400 | Optioneel op GT-uitvoering |
Connect One | – PEUGEOT Connect SOS & Hulpverlening – Teleservices – Voertuiggezondheidsrapport | Standaard voor 10 jaar | Alle uitvoeringen |
Connect Plus | – ‘Over the air’ kaartupdates – Informatie over verkeer in real-time via TomTom Traffic – Informatie over tankstations en parkeren – Lokale weersinformatie – POI-zoekfunctie | 6 maanden gratis proefperiode, vervolgens abonnement vereist | Met PEUGEOT i-Connect Advanced Nav |
Prijsstructuur van 2024 Peugeot E-2008
Uitvoering | Aandrijving | Batterij | Vermogen | Consumentenprijs (โฌ) | Fiscale waarde (โฌ) | BPM (โฌ) | BTW (โฌ) | Netto prijs (โฌ) | Maandelijks leasetarief (โฌ)* |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Active | EV 50kWh | 50 kWh | 136 pk | 39.270 | 38.100 | 0 | 6.612 | 31.488 | 203 |
Active | EV 54kWh | 54 kWh | 156 pk | 41.270 | 40.100 | 0 | 6.960 | 33.140 | 214 |
Allure | EV 50kWh | 50 kWh | 136 pk | 40.920 | 39.750 | 0 | 6.899 | 32.851 | 216 |
Allure | EV 54kWh | 54 kWh | 156 pk | 42.920 | 41.750 | 0 | 7.246 | 34.504 | 228 |
GT | EV 50kWh | 50 kWh | 136 pk | 42.570 | 41.400 | 0 | 7.185 | 34.215 | 225 |
GT | EV 54kWh | 54 kWh | 156 pk | 44.570 | 43.400 | 0 | 7.532 | 35.868 | 239 |
Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot E-2008 Te Kopen?
De 2024 E-2008 is een grote tussentijdse facelift/vernieuwing van Peugeots populaire elektrische compacte SUV. Peugeot heeft goed werk geleverd door de dingen te behouden die de E-2008 geweldig maakten, maar heeft ook belangrijke stappen gezet om hem te verbeteren.
Dit is gebaseerd op het tweede generatie 2008 platform dat uitkwam in 2019. De E-2008 neemt die sterke basis en voegt betere styling, een meer verfijnde elektrische aandrijflijn en enkele coole technische features toe. Het is duidelijk dat Peugeot klachten van klanten en markttrends in overweging heeft genomen bij het herontwerpen van dit voertuig.
De meest significante verandering lijkt de verlengde batterijduur en afstand te zijn. De bruikbare batterijcapaciteit is verhoogd van 46,3 kWh naar 50 kWh, waardoor een WLTP-bereik van 214 mijl kon groeien naar 250 mijl. Niet de beste in zijn klasse, maar dit is een mooie verbetering die een van de grootste nadelen van de oude versie overwint.
De E-2008 krijgt een agressievere voorkant met een grotere grille en het nieuwe Peugeot-leeuwembleem. Zelfs de kenmerkende klauwvormige LED-dagrijverlichting is geรผpdatet, en er zijn nieuwe wielontwerpen. Het interieur bevat een nieuw infotainmentsysteem en een digitaal instrumentenpaneel.
Al met al werkt deze facelift de E-2008 bij en stelt het hem in staat om competitief te blijven in de snel veranderende elektrische crossover-categorie. Het behoudt de Franse design “touch” en rijkarakteristieken waar Peugeot bekend om staat, maar verbetert op de noodzakelijke gebieden. Laten we verder kijken naar de verschillende elementen van deze nieuwe versie.
Motor, Prestaties En Transmissie
Bij de E-2008 heb je keuze uit twee elektrische aandrijflijnen, elk ontworpen om efficiรซnt en dynamisch rijden te leveren. Het standaardmodel heeft een 50 kWh batterijpakket en een elektromotor die 100 kW (136 pk) levert. Met deze setup kun je een solide WLTP-bereik verwachten van maximaal 346 km op รฉรฉn lading, wat perfect is voor je dagelijkse woon-werkverkeer of kortere ritten. Als je op zoek bent naar meer vermogen en bereik, biedt de krachtigere variant een 54 kWh batterij met een 115 kW (156 pk) motor, waardoor je WLTP-bereik wordt verlengd tot een indrukwekkende 402-406 km. Dat maakt het een ideale keuze als je meer kilometers nodig hebt voor langere ritten of als je gewoon niet zo vaak wilt opladen.
Ze bieden beide het directe koppel waar elektrische voertuigen bekend om staan, met een maximaal koppel van 260 Nm. Dit betekent dat je snelle acceleratie en een soepele rijervaring krijgt, vooral in de stad. De 50 kWh versie gaat van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden, terwijl de 54 kWh variant dat terugbrengt naar 9,1 seconden. Beide versies delen dezelfde topsnelheid van 150 km/u, die elektronisch begrensd is om energie te besparen en het rijbereik te verlengen.
Een ding waar de E-2008 echt in uitblinkt is energie-efficiรซntie. Peugeot heeft de aandrijflijn verfijnd voor betere efficiรซntie, en dus groter bereik. Het 50 kWh model verbruikt 15,7 kWh/100 km in gecombineerde WLTP-tests, terwijl de 54 kWh versie iets efficiรซnter is met 15,3 kWh/100 km. Dit kan worden toegeschreven aan de rijmodi, Eco, Normal en Sport, die in alle uitvoeringen worden aangeboden, zodat je op elk moment kunt schakelen tussen prestaties en bereik. Als je in een kouder klimaat woont, kun je bovendien kiezen voor de warmtepomp (beschikbaar voor โฌ450), die helpt de efficiรซntie te behouden door de impact van cabineverwarming op je bereik te verminderen.
Beide aandrijflijnen komen met een standaard 11 kW driefasen boordlader zodat je efficiรซnt kunt opladen thuis of bij elk openbaar laadstation. Als je een snelle boost nodig hebt op een lange rit, ondersteunen beide versies DC snelladen tot 100 kW, waarmee je van 20% naar 80% lading komt in ongeveer 25 minuten voor de 50 kWh batterij en 27 minuten voor de 54 kWh batterij. Met dit snelle laden en grote bereik is de Peugeot E-2008 een zeer flexibele elektrische SUV die gebruikt kan worden voor alles, van dagelijks woon-werkverkeer tot weekenduitstapjes.
De transmissie met รฉรฉn versnelling, gebruikelijk bij elektrische voertuigen, zorgt voor een soepele vermogensafgifte. Je hoeft je geen zorgen te maken over schakelmomenten die je acceleratie onderbreken, dus je geniet van een soepele, lineaire vermogenscurve. Dit maakt de E-2008 zeer gemakkelijk te besturen, vooral als je nieuw bent met EV’s.
Hoewel de prestaties van de E-2008 meer dan voldoende zijn voor dagelijks rijden, probeert hij geen high-performance elektrische SUV te zijn. Als supersnelle acceleratie is wat je zoekt, kun je beter ergens anders kijken, maar voor de gemiddelde bestuurder heeft de E-2008 een geweldige combinatie van prestaties en zuinigheid.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de E-2008 is overgenomen van het vorige model, wat niet noodzakelijk een slechte zaak is aangezien het al goed aangeschreven stond. Het voertuig heeft geventileerde schijfremmen voor en massieve schijven achter, die zorgen voor zelfverzekerde remkracht in verschillende rijomstandigheden.
Een van de belangrijkste aspecten van het remsysteem van de E-2008 is de regeneratieve remcapaciteit. Dit systeem vangt kinetische energie op tijdens het vertragen en zet deze om in elektriciteit om de batterij op te laden. Peugeot biedt twee niveaus van regeneratief remmen, gecontroleerd door een “B”-modus op de versnellingskeuze.
In de standaard rijmodus is het regeneratief remmen relatief mild, wat een rijervaring biedt die vergelijkbaar is met een conventioneel voertuig. Het inschakelen van de “B”-modus verhoogt het niveau van regeneratief remmen, wat meer energieterugwinning mogelijk maakt en een mate van “รฉรฉn-pedaal” rijden mogelijk maakt in stedelijke omgevingen.
Het is echter vermeldenswaard dat, in tegenstelling tot sommige concurrenten, de E-2008 geen echte รฉรฉn-pedaal rijmodus biedt die het voertuig tot volledige stilstand brengt. Sommige bestuurders zullen deze functie mogelijk missen, terwijl anderen de meer traditionele remervaring misschien prefereren.
Het rempedaal zelf biedt goede modulatie, wat zorgt voor soepel en progressief remmen. De overgang tussen regeneratief en wrijvingsremmen wordt goed beheerd, zonder de abrupte veranderingen in pedaalgevoel die sommige elektrische voertuigen kunnen plagen.
Over het algemeen, hoewel het remsysteem geen nieuwe grenzen verlegt, voert het zijn taak voortreffelijk uit. De combinatie van effectieve fysieke remmen en instelbaar regeneratief remmen zorgt voor een veilige en efficiรซnte rijervaring.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem in de E-2008 blijft een van zijn opvallende kenmerken. Peugeot heeft zijn kenmerkende stuurwiel met kleine diameter behouden, dat deel uitmaakt van de “i-Cockpit” designfilosofie. Dit compacte stuur draagt bij aan het wendbare en responsieve gevoel van het voertuig, vooral in stedelijke omgevingen waar snelle manoeuvres vaak noodzakelijk zijn.
De besturing is elektrisch bekrachtigd en biedt een goede balans tussen gebruiksgemak bij lage snelheden en stabiliteit bij hogere snelheden. Het is licht genoeg voor moeiteloos parkeren en stadsritten, maar wordt voldoende zwaarder op de snelweg om vertrouwen te geven. De stuurverhouding is relatief snel, wat in combinatie met het kleine stuurwiel de E-2008 wendbaar maakt en gemakkelijk te plaatsen op de weg.
Wat betreft de ophanging heeft Peugeot gekozen voor een setup die comfort prioriteert zonder het rijgedrag volledig op te offeren. De voorkant gebruikt een MacPherson-veerpootconstructie, terwijl de achterkant een torsieas-setup heeft. Dit is een veel voorkomende configuratie voor voertuigen in deze klasse en helpt om de binnenruimte te maximaliseren.
De afstelling van de ophanging neigt naar de zachtere kant, wat goed past bij de rol van de E-2008 als gezinsgerichte stedelijke SUV. Het doet uitstekend werk bij het gladstrijken van oneffenheden en kuilen in de weg, wat zorgt voor een comfortabele rit voor zowel bestuurder als passagiers. Deze comfortgerichte aanpak is vooral welkom gezien het extra gewicht van het batterijpakket, wat elektrische voertuigen soms overmatig stug kan laten aanvoelen.
De keerzijde van dit comfort is echter een mate van carrosseriehelling bij enthousiast bochtenwerk. De E-2008 is geen sportwagen en doet ook niet alsof. Hij behoudt zijn composure voldoende voor dagelijks rijden, maar fanatieke bestuurders zullen mogelijk vinden dat het de strakke carrosseriecontrole mist van sommige meer dynamisch-gerichte concurrenten.
Een opmerkelijk aspect van de dynamiek van de E-2008 is hoe goed Peugeot het extra gewicht van de elektrische aandrijflijn heeft weten te beheersen. Het batterijpakket is geรฏntegreerd in de vloer van het voertuig, wat helpt om het zwaartepunt te verlagen. Dit draagt bij aan een stevig weggedrag en helpt om een deel van de carrosseriehelling te verminderen die wordt veroorzaakt door de zachte ophanging.
Welke Banden Gebruikt Het?
De E-2008 heeft verschillende banden beschikbaar in zijn verschillende uitvoeringsniveaus, en elk daarvan werkt goed samen met de elektrische aandrijflijn, met een goede balans tussen prestaties, efficiรซntie en comfort. De basis Active-uitvoering komt met 16-inch stalen wielen met “Style” wieldoppen en 215/65R16H banden. Deze banden vormen een goed compromis tussen rijcomfort, geluid en brandstofverbruik (of elektrisch bereik), en dat zijn de drie belangrijkste aspecten als het gaat om het maximale bereik uit een elektrisch voertuig te halen.
Het volgende niveau is de Allure-uitvoering van de E-2008, die 17″ KARAKOY lichtmetalen wielen heeft en 215/60R17H banden. Met iets grotere wielen en lager-profiel zijwanden maakt het de auto veel levendiger, maar verliest het niet zijn mengeling van comfort en prestaties. Ze hebben zelfs H-snelheidsclassificaties voor zowel de 16-inch als 17-inch wielen, wat betekent dat ze geschikt zijn voor snelheden tot 210 km/u, ruim boven de topsnelheid van 150 km/u van de E-2008. Dus je hebt de gemoedsrust dat ze stabiel zijn bij alle legale rijsnelheden.
Als je op zoek bent naar een sportievere uitstraling, biedt de GT-uitvoering een upgrade naar 18-inch EVISSA lichtmetalen wielen, gecombineerd met 215/55R18V banden. Deze laagprofiel banden en grotere wielen hebben een beter weggedrag, en ze maken de E-2008 lager en agressiever. Ze hebben een V-snelheidsclassificatie, wat betekent dat ze gemaakt zijn voor nog hogere snelheden, maar dat gaat niet zozeer om het testen van de limieten in een E-2008, maar meer om duurzaamheid en veiligheid.
Peugeot heeft duidelijk nagedacht over die E-2008 banden; efficiรซntie, comfort en wegligging lijken allemaal op een mooi compromis te zitten. De banden hebben een lage totale rolweerstand (wat een must is in een elektrische auto om maximaal bereik te behouden) maar hebben nog steeds goede tractie voor dagelijks rijden.
Sommige modellen hebben zelfs “aerodynamische” wielontwerpen die zijn ontworpen om turbulentie en luchtweerstand te verminderen. Hoewel de impact op het bereik klein kan zijn, helpt elk beetje als je probeert je elektrische actieradius te verlengen.
Qua prestaties bieden deze banden een solide compromis voor waar de E-2008 voor ontworpen is. Ze bieden veel grip zodat normale rijsituaties zoals bochten maken en stoppen veilig kunnen worden uitgevoerd. Maar zoals het geval is met de meeste “groene” banden, als je ze echt misbruikt, zullen ze niet langer meegaan dan hun meer prestatiegericht tegenhangers.
Maar het enige nadeel van elektrische auto’s is dat ze door het directe koppel harder zijn voor banden dan auto’s op benzine, en de banden veel sneller verslijten. Bandenrotatie en uitlijningscontroles zullen ook de levensduur van banden helpen verlengen en moeten regelmatig worden uitgevoerd.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de E-2008 toont nog steeds Peugeots unieke designideologie, een naadloze fusie van stijl, technologie en functionaliteit. Het gehele beeld is zeer modern, zelfs grenzend aan avant-garde vergeleken met de andere meer traditionele compacte elektrische SUV’s.
Het interieurontwerp is gericht op Peugeots nieuwste versie van de i-Cockpit layout. Dit heeft een klein, laag stuurwiel gecombineerd met een hoog digitaal instrumentenpaneel. Het concept is dat je over het stuurwiel naar de instrumenten kijkt, niet erdoorheen. Deze opstelling kan enigszins polariserend zijnโ sommige bestuurders houden van de unieke layout, terwijl anderen mogelijk wat tijd nodig hebben om eraan te wennen. Het is zeker de moeite waard om een lange proefrit te maken om er zeker van te zijn dat je okรฉ bent met dit soort setup.
Een van de belangrijkste updates voor het 2024 model is het nieuwe 10-inch touchscreen infotainmentsysteem, dat nu standaard is in alle uitvoeringen. Dit grotere scherm neemt het grootste deel van het middendashboard in beslag, en het heeft betere graphics en een snellere responstijd dan het oude. Het is een beetje naar beneden gekanteld in de richting van de bestuurder, waardoor het gemakkelijker te lezen en te bedienen is.
Over het algemeen zijn de materialen die in de cabine worden gebruikt zeer mooi, vooral in de hogere uitvoeringen. Er zijn veel pianozwarte accenten en metallic details, en de bovenste oppervlakken zijn voornamelijk bedekt met zachte kunststoffen. Het GT-niveau voegt enkele echt mooie details toe zoals Alcantara stoelen en contrasterende stiksels.
Peugeot heeft ook aandacht besteed aan de kleine dingen, zoals de “pianotoets” snelle toegangsknoppen onder het touchscreen; ze zijn zowel nuttig als mooi om naar te kijken. Ook draagt de flip-style versnellingspook bij aan de hele “toekomst” ambiance van het interieur.
Het sfeerverlichting systeem, beschikbaar op hogere uitvoeringen, maakt aanpassing van de interieursfeer mogelijk. Het is niet de eerste in het segment met deze functie, maar het is een van de betere en draagt bij aan het algehele luxueuze karakter van het interieur.
Een mogelijk nadeel van het coole design is echter dat sommige bedieningselementen, vooral die van het touchscreen, enigszins omslachtig zijn in gebruik tijdens het rijden. De leercurve voor het infotainmentsysteem kan steiler zijn dan bij sommige concurrenten, hoewel het met gebruik intuรฏtiever wordt.
Dus over het algemeen is het interieur van de E-2008 zeer mooi en het is een sterk verkooppunt. Het biedt een meer design-georiรซnteerde benadering dan sommige van de meer traditionele interieurs in deze klasse, maar functioneert nog steeds goed als een comfortabele leefruimte.
Exterieur Uiterlijk
De E-2008 deelt veel overeenkomsten met zijn oudere broer en het is duidelijk dat hij veel leent van het exterieurontwerp, maar met enkele belangrijke veranderingen om hem te laten passen bij Peugeots nieuwe designtaal. De algehele vorm is nog steeds herkenbaar, hoewel het een SUV-stance is met een semi-coupรฉ daklijn om het een sportievere uitstraling te geven.
De meest opvallende verandering aan de voorkant is de grote nieuwe grille. Deze heeft een carrosseriekleurig paneel met een subtiel patroon dat de E-2008 er veel uniformer en premium uit laat zien dan de oude zwarte plastic grille. Het nieuwe Peugeot-leeuwembleem heeft een veel distinctievere aanwezigheid, doordat het groter en prominenter is.
De koplampen hebben een ander ontwerp, met nieuwe LED-signatures die de auto moderner laten ogen. In plaats van de hoge “hoektand” vormige dagrijverlichting (DRL’s) op de oudere versie, kozen ze voor een drie “klauw” look die meer in de koplampbehuizing is verwerkt, wat de E-2008 iets dreigender en eigentijdser maakt.
In silhouet heeft de E-2008 nog steeds zijn bolle wielkasten en kenmerkende carrosserielijnen. Er zijn ook nieuwe wielontwerpen, sommige aerodynamisch gestileerd om bij te dragen aan de efficiรซntie van het voertuig. Het heeft een zwart dak en zwarte pilaren om het die zwevende dak uitstraling te geven en het heeft een zeer dynamische prรฉsence.
De achterkant is het meest verschillend met de achterlichten. In plaats van de verticale lichtbalken zijn ze meer horizontaal, en ze zijn met elkaar verbonden door een zwart paneel dat zich uitstrekt over de hele achterklep. Het laat de E-2008 er nieuwer en “verfijnder” uitzien (relatief gezien) wanneer je hem van achteren bekijkt.
Peugeot heeft ook enkele nieuwe kleuren toegevoegd met deze facelift om hem meer gepersonaliseerd te maken. Het zwarte dak en de spiegelkappen zijn nog steeds een optie, wat ik zeker weet dat zal helpen met de twee-kleuren rage in dit segment.
Een subtielere, maar nog steeds belangrijke verandering is de “E” badge op de voorschermen en achterklep. Het vervangt de oude kleine letter ‘e’ en heeft een definitievere look met drie strepen, een soort klauw, die door de hele auto terugkomt.
Comfort En Gemak
De Peugeot E-2008 draait helemaal om comfort en gemak, en probeert een luxueus gevoel te bieden in een kleine elektrische SUV. De stoelen zijn het eerste dat je zult opmerkenโze zijn goed gebouwd en zeer ondersteunend, geweldig voor lange ritten. Als je kiest voor de hogere uitvoeringen, krijg je wat luxe met Alcantara bekleding en contrasterende stiksels die het gevoel van het interieur echt verbeteren.
Een van de voordelen van de hogere uitvoeringen is de toevoeging van verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel. Als je in een kouder gebied woont, zul je deze functie zeker waarderen. Bovendien kan het gebruik van de verwarmde stoelen en het verwarmde stuurwiel helpen om energie te besparen en je rijbereik te verlengen door de noodzaak voor het gebruik van de cabineverwarming op hoge niveaus te verminderen.
Als we het over klimaatbeheersing hebben, heeft Peugeot goede dingen gedaan voor 2024. Het is efficiรซnter, wat een ENORM verschil maakt in een elektrische auto omdat verwarming en koeling ten koste gaan van je rijbereik. Je hebt de optie om op echte knoppen te drukken of het scherm aan te raken, dus het is een mooie balans tussen gemak en bruikbaarheid.
Wat ruimte betreft, is de E-2008 niet slecht voor zijn klasse. Voorin is er veel hoofd- en beenruimte, dus je zult comfortabel zitten. De achterbank is wat krapper, vooral als je lang bent, maar het is te doen voor kortere ritten. Plus, als je het panoramische zonnedak krijgt, lijkt het daar nog ruimer.
Opbergruimte is ook goed doordacht. Er is een redelijk grote handschoenenkast, deurvakken die waterflessen kunnen bevatten, en een middenconsole opbergvak. Nog een leuk ding is de draadloze telefoonoplader, die ook dient als een veilige plek om je telefoon neer te leggen.
Het is het infotainmentsysteem van de E-2008 dat het zo handig maakt. Het nieuwe 10-inch touchscreen is zeer responsief en vol met functies, zoals navigatie, en draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het kost even wat tijd om eraan te wennen, maar het is vrij logisch als je het eenmaal door hebt.
Een leuke kleine feature zijn de spellen die zijn opgenomen in het infotainmentsysteemโniet echt een noodzaak maar het helpt de tijd door te komen tijdens het wachten bij oplaadstops. Plus, er is een specifiek EV-menu dat je gedetailleerde informatie geeft over energieverbruik, oplaadstatus en nabijgelegen oplaadstations.
Wat opladen betreft, heeft de E-2008 nog steeds die 100kW DC snellaadcapaciteit, waarmee je van 10% naar 80% kunt gaan in ongeveer 30 minuten. Echter, omdat Peugeot de laadcurve heeft aangepast om langere tijd snellere laadsnelheden mogelijk te maken, kunnen je werkelijke laadtijden korter zijn.
Het warmtepompsysteem is fijn voor degenen van jullie uit koudere staten. Het is energie-efficiรซnter dan reguliere verwarming, wat helpt je bereik te behouden als het weer koud wordt.
De MyPeugeot smartphone-app kreeg ook een mooie update. Je kunt nu op afstand controleren hoe vol je auto is, het interieur opwarmen, en zelfs routes laten uitstippelen, compleet met oplaadstops. Het vertelt je ook waar het dichtstbijzijnde oplaadstation is en of ze op dat moment beschikbaar zijn.
Als je naar hogere uitvoeringen kijkt, is er zelfs een multipunts massagefunctie voor de bestuurdersstoel. Het is niet iets wat je zou verwachten in deze klasse, maar het is een mooie touch voor het verminderen van vermoeidheid tijdens lange ritten.
Ook fijn is de keyless entry en start, standaard op bijna alle uitvoeringen. Hogere uitvoeringen bieden ook een hands-free achterklep, wat een uitkomst is als je handen vol zijn.
De E-2008 bespaart ook niet op rijhulpsystemen. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie helpen echt tijdens lange ritten.
Veiligheid En Beveiliging
De E-2008 komt bijvoorbeeld uitgerust met serieuze veiligheidsuitrusting, een indicatie van hoe belangrijk het voor Peugeot is dat jij en je passagiers veilig blijven. Hoewel we de officiรซle veiligheidsbeoordelingen voor dit geรผpdatete model nog niet hebben, verdiende de vorige generatie een 4-sterren beoordeling van Euro NCAP, dus het is redelijk om te verwachten dat deze het net zo goed, zo niet beter zal doen.
Het hart van de veiligheidsopstelling van de E-2008 is zijn sterke carrosseriestructuur, ontworpen om botskrachten te absorberen en te verdelen als je ooit in een aanrijding komt. Ook heeft de E-2008 zijn batterijpakket onder de vloer zodat hij een laag zwaartepunt heeft wat hem zeer stabiel maakt en onwaarschijnlijk om over de kop te gaan.
Je vindt een complete set airbags in de E-2008โfront-, zij- en gordijnairbags zijn allemaal standaard, wat zorgt voor uitgebreide bescherming. Een knie-airbag voor de bestuurder is inbegrepen op sommige modellen, wat een opmerkelijke feature is die je niet altijd vindt in deze klasse.
Aan de actieve veiligheidskant schittert de E-2008 echt. Alle modellen zijn uitgerust met het nieuwe Emergency Braking System dat auto’s en voetgangers detecteert. Op deze manier, als het systeem bepaalt dat er een botsing op het punt staat te gebeuren, zal het op de remmen trappen, waardoor het ongeval mogelijk wordt voorkomen of tenminste de impact wordt verminderd.
Lane Keeping Assist en Lane Departure Warning zijn ook standaard. Deze functies zijn echt prettig omdat ze je in je rijstrook houden, wat zeer behulpzaam is wanneer je lange afstanden moet rijden en je misschien slaperig wordt. Het rijstrookassistentiesysteem in de E-2008 is goed afgesteld, en biedt subtiele correctieve besturing wanneer nodig zonder overdreven agressief te zijn.
Een andere mooie feature is Verkeersbordherkenning, die de snelheidslimiet en andere belangrijke verkeersborden in je digitale instrumentenpaneel weergeeft. Dat is een goede manier om bij te blijven met alle lokale verkeersregels.
Als je naar de hogere uitvoeringen kijkt, krijg je toegang tot nog meer geavanceerde rijhulpsystemen. Een daarvan is adaptieve cruisecontrol met stop-and-go. Dit systeem houdt een constante volgafstand met de auto voor je, zelfs tijdens stop-and-go verkeer, en het werkt samen met rijstrookassistentie om een beetje semi-autonoom rijden op de snelweg te bieden.
Dodehoekbewaking wordt op bijna alle modellen aangeboden en waarschuwt je als er voertuigen in je dode hoeken verborgen zijn. Sommige uitvoeringen komen ook met een Rear Cross Traffic Alert systeem, wat super behulpzaam is wanneer je achteruit uit een krappe parkeerplaats rijdt.
Het verlichtingssysteem van de E-2008 is een ander veiligheidshoogtepunt. Ze komen allemaal standaard met LED-koplampen, maar naarmate je door de uitvoeringsniveaus gaat, ontvang je meer geavanceerde adaptieve LED-technologie. Deze lichten veranderen hun lichtpatroon volgens de rijomstandigheden en de andere auto’s om je heen, zodat je de meest mogelijke zichtbaarheid krijgt zonder een verblindend gevaar te zijn voor andere bestuurders.
Zelfs parkeren is niet zo’n probleem omdat de meeste modellen met parkeersensoren komen. De hogere uitvoeringen hebben een high-definition achteruitrijcamera, en sommige hebben zelfs een 360-graden visiesysteem zodat je een overhead-beeld van je omgeving kunt zien.
Wat kinderveiligheid betreft, biedt de E2008 je ISOFIX-kinderzitverankeringen op de buitenste achterstoelen, zodat je gemakkelijk kinderzitjes kunt installeren. De achterdeuren hebben ook kindersloten, voor wat extra veiligheid.
Om veiligheidsredenen komen alle E-2008’s met een startonderbreker en een alarm. Het keyless entry systeem op de hogere uitvoeringen heeft ook extra beveiliging om relay-aanvallen te voorkomen, wat een groter probleem wordt bij keyless auto’s.
Als elektrisch voertuig komt de E-2008 ook met enkele inherente veiligheidsvoordelen. Zonder een groot, zwaar motorblok voorin is er minder obstructie in geval van een crash, en het lage zwaartepunt van het batterijpakket draagt bij aan de stabiliteit van het voertuig.
Hoe Rijdt Het?
Het is zo fijn om in de E-2008 te rijden met de voordelen van elektrisch rijden samen met het soort leuke rijkarakteristieken waar Peugeot bekend om staat. Het is een soepele rit, de stoelen zijn comfortabel, en voor een kleine elektrische SUV is het geen slechte verschijning.
Direct vanaf het begin merk je de directe koppelafgifte van de elektromotor. De E-2008 is echt wendbaar en vlot, vooral in stop-and-go verkeer waar het vermogen om snel te accelereren een groot pluspunt is. Natuurlijk klinkt de 0-100 km/u tijd van 9,1 seconden met het 54 kWh batterijpakket misschien niet adembenemend, maar zoals de meeste EV’s voelt de E-2008 sneller aan dan de cijfers suggereren, vooral bij lagere snelheden.
Het eerste dat je opvalt is hoe soepel en stil de E-2008 is. Hij is zo stil zonder het geluid en trillen van een motor dat het bijna sereen is, nou ja, tenminste onder zeg veertig kilometer per uur. Echter begin je wat wind- en weggeluid op te merken als je snelheid toeneemt, maar voor een auto in deze klasse is hij behoorlijk verfijnd.
Wat gevoel betreft, zit de E-2008 aan de comfortkant van het spectrum, niet zozeer sport, maar het is een gezins-SUV, dus dat is okรฉ. Hij heeft echt goede veringโhij vangt alle hobbels en oneffenheden op, en je kunt op minder dan perfecte wegen rijden en nog steeds een soepele rit hebben. Ja, er is wat carrosseriehelling in bochten, maar het is voldoende onder controle dat het niet afdoet aan de algehele rijervaring.
Zoals alle Peugeots met het i-Cockpit design, heeft de E-2008 een klein stuurwiel, wat hem wat wendbaarder laat aanvoelen. Hij heeft lichte besturing bij lage snelheden dus het is makkelijk om in de stad te rijden waar straten dicht bij elkaar liggen. Het wordt wat steviger bij hogere snelheden voor meer stabiliteit, hoewel sommige bestuurders mogelijk vinden dat het de feedback mist die je zou krijgen in een meer sportgericht voertuig.
Het regeneratieve remsysteem in de E-2008 is goed afgesteld. In de normale modus is het net als een normale auto. Schakel over naar de sterkere ‘B’-modus, en je krijgt meer agressieve regeneratie, wat een efficiรซntere, รฉรฉn-pedaal rijervaring mogelijk maakt in de stad. Het is zeer makkelijk om aan te wennen, en de overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen is soepel en bijna altijd voorspelbaar.
Op de snelweg blijft de E-2008 stabiel en beheerst. Het inhalen gaat snel en zeker, dankzij het directe koppel van de elektromotor. Maar houd er wel rekening mee dat hoge snelheden de batterij sneller leegmaken, wat ten koste kan gaan van je rijbereik tijdens lange ritten.
De drie rijmodi – Eco, Normal en Sport – beรฏnvloeden merkbaar de prestaties van de auto. Sport-modus verhoogt de gasrespons en besturing, terwijl Eco-modus energie bespaart en een mildere rijervaring biedt. Voor dagelijks rijden zullen de meeste mensen de Normal-modus waarschijnlijk de meest geschikte optie vinden.
Hij heeft ook enkele fijne rijhulpfuncties zoals adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie. Ze maken een lange rit echt minder vermoeiend maar zonder te overheersend te zijn. Houd er echter rekening mee dat ze er zijn om je te assisteren, niet om het rijden voor je te doen.
Zicht is over het algemeen goed vanaf de bestuurdersstoel, dankzij de hogere zitpositie. De A-stijlen zijn wat dik, dus er zijn wat dode hoeken, maar het dodehoekwaarschuwingssysteem dat beschikbaar is compenseert daarvoor.
Het is zeer makkelijk om de E-2008 te parkeren omdat hij zo klein is en de besturing zo licht. Er is een 180-graden camerasysteem (wat optioneel is) dat echt cool is in krappe ruimtes; je kunt alles om je heen zien.
De i-Cockpit layout met het kleine stuurwiel en hoog gemonteerde meters kan wat polariserend zijn. Bestuurders praten over hoe ergonomisch en interactief het is, maar sommigen klagen dat ze geen zitpositie kunnen vinden waar ze alle meters kunnen zien. Het is echter zeker de moeite waard om een fijne proefrit te maken om te zien of het goed is of niet.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de E-2008 is zeer utilitair en veelzijdig, wat de grote meerderheid van compacte SUV-eigenaren zou moeten aanspreken. Met 434 liter (15,3 kubieke voet) aan beschikbare ruimte met de achterstoelen omhoog, heb je genoeg ruimte voor je dagelijkse behoeften, of het nu boodschappen doen, weekenduitstapjes of een kleine familietocht betreft.
Ons favoriete aspect van de kofferbak van de E-2008 is zijn vorm. Hij heeft deze echt lage, brede opening, dus het is zeer handig om grotere dingen in en uit te laden. Dat en de vlakke kofferbakvloer benutten alle beschikbare ruimte en maken het makkelijk om zware dingen in en uit te schuiven.
Een handige feature hier is de verstelbare kofferbakvloer. Als hij helemaal omhoog staat, heb je een perfect vlakke laadruimte wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Dit is vooral handig wanneer je langere items vervoert. Als je meer ruimte nodig hebt, kun je naar beneden gaan, waarbij je elke liter maximaal benut.
De 60/40 gedeelde achterstoelen klappen vlak, en wanneer ze dat doen, breidt je laadruimte zich uit tot 1.467 liter (51,8 kubieke voet). De stoelen klappen bijna vlak zodat je een enorme ruimte hebt voor grotere spullen. Maar er is een kleine lip tussen de kofferbakvloer en de neergeklapte stoelen, dus het schuiven van echt lange dingen kan wat lastig zijn.
Peugeot heeft ook niet bezuinigd op de praktische details. De hoofdlaadruimte heeft deze kleine opbergvakken aan de zijkanten, en die zijn perfect voor het opbergen van kleinere objecten zodat ze niet ronddraaien. Je vindt er ook bevestigingshaken om losse items vast te maken.
Onder de kofferbakvloer is er een ruimte ontworpen voor het opbergen van laadkabels, waardoor ze handig bij de hand zijn zonder ruimte in te nemen in het hoofdgedeelte. Sommige modellen hebben zelfs een 12V-aansluiting in de kofferbak, wat handig is voor accessoires.
Maar een nadeel is dat er geen elektrische achterklep is, zelfs niet op de hogere modellen. Hoewel dit geen dealbreaker is, bieden sommige concurrenten deze functie wel aan, wat echt handig kan zijn als je handen vol zijn.
En ja, verrassend genoeg is de kofferbakruimte in de E-2008 hetzelfde als de benzineversies, ook al is hij elektrisch. Dat is een goed gebruik van Peugeots modulaire platform.
De E-2008 heeft een respectabele kofferbakgrootte, maar het is niet de grootste in zijn klasse. De Kia e-Niro heeft bijvoorbeeld wat meer ruimte, 451 liter om precies te zijn, en de Hyundai Kona Electric heeft minder, 332 liter om precies te zijn.
Echter, voor de meerderheid van de gebruikers zal de kofferbak van de E-2008 voldoen. Hij heeft genoeg ruimte voor de wekelijkse boodschappen van een gezin, of twee middelgrote koffers, of zelfs een opgevouwen kinderwagen met ruimte over. Hij heeft een vlakke vloer en brede opening, zeer gebruiksvriendelijk, en de verstelbare vloer voegt een mooi beetje veelzijdigheid toe die niet altijd te vinden is in deze categorie.
Echter, als laadcapaciteit nummer รฉรฉn op je lijst staat, vind je mogelijk meer ruimte in andere compacte elektrische utiliteitsvoertuigen. Maar voor de gemiddelde E-2008 consument zou het compromis tussen de passagiersruimte en de laadruimte precies goed moeten zijn.
Comfort Achterbank
De achterstoelen van de E-2008 bieden een gezellige ruimte voor passagiers, maar er zijn wat compromissen die gebruikelijk zijn bij subcompacte SUV’s. Peugeot heeft echter goed werk geleverd door passagierscomfort te combineren met functionaliteit.
Laten we beginnen met ruimte. De E-2008 biedt voldoende beenruimte voor de meeste volwassenen, maar langere mensen kunnen zich wat krap voelen, vooral als de voorstoelen naar achteren zijn geschoven. Dat is echter een probleem met dit type voertuig, dus het is niet echt een slechte zaak. Hoofdruimte, aan de andere kant, is behoorlijk royaal, zelfs als je kiest voor het panoramische zonnedak, dankzij de hoge daklijn van de SUV.
Ze hebben echter mooie gepolsterde ondersteunende stoelen, goed voor korte ritten. Maar de rugleuning staat wel in een vaste hoek dus je kunt niet achterover leunen, iets waar sommigen over kunnen klagen tijdens langere ritten. De zitting is wat vlak, wat goed is voor het plaatsen van kinderzitjes maar mogelijk niet genoeg dijsteun biedt voor volwassenen tijdens lange reizen.
De 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank is een mooie touch wanneer je grotere spullen moet vervoeren. De stoelen klappen ook bijna vlak, wat een enorme laadruimte creรซert die de kofferbakruimte mooi aanvult. Er is een kleine opstap tussen de neergeklapte stoelen en de kofferbakvloer dus het kan wat meer werk vereisen om lange dingen er gewoon in te schuiven.
Wat gemakken betreft is het achterste gedeelte behoorlijk goed bedeeld, vooral in de hogere modellen. Er zijn twee USB-poorten achterin, een reguliere en een type-C, dus dat zou achterpassagiers tevreden moeten stellen. De deurvakken zijn groot genoeg voor waterflessen en andere kleine spulletjes, maar er is geen middenarmsteun die naar beneden klapt, en dus geen ingebouwde bekerhouders voor de mensen op de achterbank, wat misschien niet zo cool is tijdens lange ritten.
De middenstoel is smaller dan de buitenste twee, dus hoewel het prima is voor korte ritten, kunnen volwassenen het oncomfortabel vinden op langere reizen. Er is ook een transmissietunnel (waarin een deel van de batterij zit) die wat in de voetruimte van de middelste passagier snijdt.
Het heeft ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen, dus het zal makkelijk zijn om een kinderzitje te plaatsen, en de achterdeuren openen echt wijd, wat dat ook makkelijker zal maken. Het zicht is behoorlijk goed op de achterstoelen, de zijramen zijn groot genoeg dat ze de kleintjes niet wagenziek zouden moeten maken.