2024 BMW i4 Gran Coupé Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i4 eDrive35 Gran Coupé | BMW i4 eDrive40 Gran Coupé | BMW i4 xDrive40 Gran Coupé | BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé |
---|---|---|---|---|
Motortype (Accu): | [70,3 kWh / 67,1 kWh] | [83,9 kWh / 81,3 kWh] | [83,9 kWh / 81,1 kWh] | [83,9 kWh / 81,1 kWh] |
Versnellingsbak: | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch |
Aandrijving: | RWD | RWD | AWD | AWD |
Transmissie: | automatische transmissie | automatische transmissie | automatische transmissie | automatische transmissie |
Maximaal vermogen: | 286 pk (210 kW) | 340 pk (250 kW) | 401 pk (295 kW) | 544 pk (400 kW) |
Maximaal koppel: | 400 Nm | 430 Nm | – – Nm | 795 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i4 eDrive35 Gran Coupé | BMW i4 eDrive40 Gran Coupé | BMW i4 xDrive40 Gran Coupé | BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm: | Emissievrij voertuig (ZEV) | Emissievrij voertuig (ZEV) | Emissievrij voertuig (ZEV) | Emissievrij voertuig (ZEV) |
Topsnelheid: | 190 km/u | 190 km/u | 190 km/u | 225 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i4 eDrive35 Gran Coupé | BMW i4 eDrive40 Gran Coupé | BMW i4 xDrive40 Gran Coupé | BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé |
---|---|---|---|---|
Accucapaciteit (bruto/netto): | [70,3 kWh / 67,1 kWh] | [83,9 kWh / 81,3 kWh] | [83,9 kWh / 81,1 kWh] | [83,9 kWh / 81,1 kWh] |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 419 − 497 km | Tot 505 − 597 km | Tot 472 − 544 km | Tot 469 − 513 km |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 18,1 – 15,2 kWh/ 100 km | 18,2 – 15,5 kWh/ 100 km | 19,3 – 16,8 kWh/ 100 km | 19,7 – 17,9 kWh/ 100 km |
Maximaal AC-laadvermogen in kW: | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Laadtijd AC-laadproces (laadstatus 0-100%): | 7 uur | 8,3 uur | 8,3 uur | 8,3 uur |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%): | 32 min | 30 min | 30 min | 30 min |
Maximaal DC-laadvermogen in kW: | 180 kW | 205 kW | 205 kW | 205 kW |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i4 eDrive35 Gran Coupé | BMW i4 eDrive40 Gran Coupé | BMW i4 xDrive40 Gran Coupé | BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé |
---|---|---|---|---|
Zitplaatsen: | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume (achter): | 470 liter | 470 liter | 470 liter | 470 liter |
Bagageruimte volume (met neergeklapte achterbank): | 1290 liter | 1290 liter | 1290 liter | 1290 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | BMW i4 eDrive35 Gran Coupé | BMW i4 eDrive40 Gran Coupé | BMW i4 xDrive40 Gran Coupé | BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé |
---|---|---|---|---|
Max. Aanhangwagengewicht/ kogeldruk | 1.600 kg/75 kg | 1.600 kg/75 kg | 1.600 kg/75 kg | 1.600 kg/75 kg |
Gewicht (leeg): | 2075 kg | 2125 kg | 2125 kg | 2290 kg |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | 2555 kg | 2605 kg | 2605 kg | 2735 kg |
Laadvermogen: | 555 kg | 555 kg | 555 kg | 520 kg |
Specificaties | BMW i4 eDrive35 Gran Coupé | BMW i4 eDrive40 Gran Coupé | BMW i4 xDrive40 Gran Coupé | BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé |
---|---|---|---|---|
Vanaf prijs: | € 59.728,20 – € 66.217,40 | €63.358,20 – €68.847,90 | € 65.899,20 – € 72.388,40 | €77.999,20 – €79.993,20 |
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving: | RWD | RWD | AWD | AWD |
Transmissie: | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch | 1-traps, automatisch |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd): | 18,1 – 15,2 kWh/100 km | 18,2 – 15,5 kWh/100 km | 19,3 – 16,8 kWh/100 km | 19,7 – 17,9 kWh/100 km |
CO2-uitstoot: | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd): | Tot 419 − 497 km | Tot 505 – 597 km | Tot 472 – 544 km | Tot 469 – 513 km |
Accucapaciteit (bruto/netto): | 70,3 kWh / 67,1 kWh | 83,9 kWh / 81,3 kWh | 83,9 kWh / 81,3 kWh | 83,9 kWh / 81,3 kWh |
Laadtijd AC-laadproces (laadstatus 0-100%): | 7 uur | 8,3 uur | 8,3 uur | 8,3 uur |
Laadtijd DC-laadproces (laadstatus 10-80%): | 32 min | 30 min | 30 min | 30 min |
Maximaal vermogen: | 286 pk (210 kW) | 340 pk (250 kW) | 401 pk (295 kW) | 544 pk (400 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 6 s | 5,6 s | 5,1 s | 3,9 s |
Maximaal koppel: | 400 Nm | 430 Nm | 430 Nm | 795 Nm |
Topsnelheid: | 190 km/u | 190 km/u | 190 km/u | 225 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1448 mm |
Breedte: | 1852 mm |
Lengte: | 4783 mm |
Breedte, met spiegels: | 2073 mm |
Wielbasis: | 2856 mm |
BMW i4 eDrive35 Gran Coupé
Uitrustingscategorie | Standaard Versie | M Sport Editie | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | €59.728,20 | €61.222,50 | €66.217,40 |
Exterieur | |||
Wielen | 17 inch LM V-spaak (Styling 851) in Refined Silber / 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grau | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs |
LED-koplampen en -achterlichten | Ja | Ja | Ja |
Automatische achterklep | Ja | Ja | Ja |
Interieur | |||
BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
Sportstoelen voorin | Ja | Ja | Ja |
Lederen sportstuurwiel | Ja | M Sportstuurwiel met leder bekleed | M Sportstuurwiel met leder bekleed |
Automatische airconditioning met 3-zone regeling | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | Nee | Kunstleder Sensatec Zwart | Kunstleder Sensatec Zwart |
Interieurlijsten | Nee | M Interieurlijsten Rhombicle Antraciet | M Interieurlijsten Rhombicle Antraciet |
M Hemelbekleding in Antraciet | Nee | Ja | Ja |
Aandrijving en Chassis | |||
Warmtepomp | Ja | Ja | Ja |
Laadkabel (Mode 3) | Ja | Ja | Ja |
BMW Charging Card | Ja | Ja | Ja |
AC-laden (tot 11 kW) | Ja | Ja | Ja |
DC-laden (tot 180 kW) | Ja | Ja | Ja |
Rijassistentie | |||
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Ja |
Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
Pakketten en Edities | |||
M Aerodynamica pakket | Nee | Ja | Ja |
M Sportpakket | Nee | Ja | Ja |
M Sportremsysteem Rood | Nee | Nee | Ja |
M Achterspoiler | Nee | Nee | Ja |
M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
Veiligheidsgordels met M-strepen | Nee | Nee | Ja |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | Nee | Nee | Ja |
BMW i4 eDrive40 Gran Coupé
Uitrustingscategorie | Standaard Versie | M Sport Editie | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | €63.358,20 | €66.852,60 | €68.847,90 |
Exterieur | |||
Wielen | 17 inch LM V-spaak (Styling 851) in Refined Silber | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs |
LED-koplampen en -achterlichten | Ja | Ja | Ja |
Automatische achterklep | Ja | Ja | Ja |
Interieur | |||
BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
Sportstoelen voorin | Ja | Ja | Ja |
Lederen sportstuurwiel | Ja | M Sportstuurwiel met leder bekleed | M Sportstuurwiel met leder bekleed |
Automatische airconditioning met 3-zone regeling | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | Nee | Kunstleder Sensatec Zwart | Kunstleder Sensatec Zwart |
Interieurlijsten | Nee | M Interieurlijsten Rhombicle Antraciet | M Interieurlijsten Rhombicle Antraciet |
M Hemelbekleding in Antraciet | Nee | Ja | Ja |
Aandrijving en Chassis | |||
Warmtepomp | Ja | Ja | Ja |
Laadkabel (Mode 3) | Ja | Ja | Ja |
BMW Charging Card | Ja | Ja | Ja |
AC-laden (tot 11 kW) | Ja | Ja | Ja |
DC-laden (tot 205 kW) | Ja | Ja | Ja |
Rijassistentie | |||
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Ja |
Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
Pakketten en Edities | |||
M Aerodynamica pakket | Nee | Ja | Ja |
M Sportpakket | Nee | Ja | Ja |
M Sportremsysteem Rood | Nee | Nee | Ja |
M Achterspoiler | Nee | Nee | Ja |
M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
Veiligheidsgordels met M-strepen | Nee | Nee | Ja |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | Nee | Nee | Ja |
BMW i4 xDrive40 Gran Coupé
Uitrustingscategorie | Standaard Versie | M Sport Editie | M Sportpakket Pro |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | €65.899,20 | €69.393,60 | €72.388,40 |
Exterieur | |||
Wielen | 17 inch LM V-spaak (Styling 851) in Refined Silber | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs |
LED-koplampen en -achterlichten | Ja | Ja | Ja |
Automatische achterklep | Ja | Ja | Ja |
Interieur | |||
BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja | Ja |
BMW Curved Display | Ja | Ja | Ja |
BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja | Ja |
Sportstoelen voorin | Ja | Ja | Ja |
Lederen sportstuurwiel | Ja | M Sportstuurwiel met leder bekleed | M Sportstuurwiel met leder bekleed |
Automatische airconditioning met 3-zone regeling | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | Nee | Kunstleder Sensatec Zwart | Kunstleder Sensatec Zwart |
Interieurlijsten | Nee | M Interieurlijsten Rhombicle Antraciet | M Interieurlijsten Rhombicle Antraciet |
M Hemelbekleding in Antraciet | Nee | Ja | Ja |
Aandrijving en Chassis | |||
Warmtepomp | Ja | Ja | Ja |
Laadkabel (Mode 3) | Ja | Ja | Ja |
BMW Charging Card | Ja | Ja | Ja |
AC-laden (tot 11 kW) | Ja | Ja | Ja |
DC-laden (tot 205 kW) | Ja | Ja | Ja |
Rijassistentie | |||
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Ja |
Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja | Ja |
Pakketten en Edities | |||
M Aerodynamica pakket | Nee | Ja | Ja |
M Sportpakket | Nee | Ja | Ja |
M Sportremsysteem Rood | Nee | Nee | Ja |
M Achterspoiler | Nee | Nee | Ja |
M Koplampen Shadow Line | Nee | Nee | Ja |
Veiligheidsgordels met M-strepen | Nee | Nee | Ja |
M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang | Nee | Nee | Ja |
BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé
Uitrustingscategorie | BMW M Model(s) | M Sports Package Pro |
---|---|---|
Vanaf prijs | €77.999,20 | €79.993,20 |
Exterieur | ||
M Aerodynamica pakket | Ja | Ja |
Wielen | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs | 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M) in Bicolor Midnight Grijs |
LED koplampen en achterlichten | Ja | Ja |
Automatische achterklep bediening | Ja | Ja |
M Koplampen Shadow Line | Nee | Ja |
Interieur | ||
BMW Live Cockpit Plus | Ja | Ja |
BMW Curved Display | Ja | Ja |
BMW Operating System 8.5 met navigatiefunctie | Ja | Ja |
BMW Iconic Sounds Electric | Ja | Ja |
Sportstoelen voorin | Ja | Ja |
Met leder bekleed M sportstuurwiel met stiksels in M kleuren | Ja | Ja |
Automatische airconditioning met 3-zone regeling | Ja | Ja |
Aandrijving en chassis | ||
BMW xDrive vierwielaandrijving | Ja | Ja |
SPORTS BOOST | Ja | Ja |
Adaptief M Chassis | Ja | Ja |
Variabele sportbesturing | Ja | Ja |
M Sportremsysteem | Ja | Ja, met rode remklauwen |
Warmtepomp | Ja | Ja |
Opladen | ||
Laadkabel (Mode 3) | Ja | Ja |
BMW Charging Card | Ja | Ja |
AC-laden (tot 11 kW) | Ja | Ja |
DC-laden (tot 205 kW) | Ja | Ja |
Rijassistentie | ||
Achteruitrijcamera | Ja | Ja |
Cruise Control met remfunctie | Ja | Ja |
Aanvullende uitrusting | ||
Veiligheidsgordels met M striping | Nee | Ja |
M Sportremsysteem Rood | Nee | Ja |
M hoogglans zwarte BMW nierengrille | Nee | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Exterieur uitrusting | |
M Achterspoiler | € 288 |
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit | € 480,40 |
Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak | € 1.281,40 |
Interieur uitrusting | |
Galvanische afwerking voor bedieningselementen | € 106,50 |
Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen | € 502,20 |
Dashboard uitgevoerd in Sensatec | € 586,90 |
M Sportstoelen voor | € 1.057,50 |
Wielen en banden | |
Banden reparatieset | € 64,10 |
Stuurwielen | |
Stuurwielrand verwarmd | € 288 |
Elektrische voorzieningen | |
Active Cruise Control | € 522,70 |
Adaptieve LED koplampen | € 999,50 |
Driving Assistant Professional | € 1.494,40 |
Stoelen en zitcomfort | |
Verwarmde stoelen voor en achter | € 405,40 |
Elektrisch verstelbare stoelen | € 1.281,40 |
Entertainment en communicatie | |
HiFi System | € 427,10 |
HIFI System Harman Kardon | € 1.014 € 586,90 (BMW i4 M50) |
BMW Live Cockpit Professional | € 1.441,10 |
Aandrijving en onderstel | |
M Adaptief onderstel | € 533,60 |
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel | € 1.174,90 |
BMW Service Inclusive | |
Zonder Service Inclusive | € -738,10 |
Pakket | Prijs |
---|---|
M Sportpakket | € 5.489,80 |
Innovation Pack | € 2.994,80 |
Comfort Pack | € 994,60 |
M Sportpakket:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- M Aerodynamicapakket
- M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
- M Sportstuurwiel met leder bekleed
- Alpinweiss
- 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M)in Bicolor
- Kunstleder Sensatec Schwarz
- M Interieurlijsten Rhombicle Anthrazit
Innovation Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- BMW Live Cockpit Professional
- Parking Assistant Plus
- Driving Assistant
Comfort Pack:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Comfort Access
- Draadloos oplaadstation
- Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier
- Standaarduitvoering
- M Sportpakket
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 BMW i4 Gran Coupé Te Kopen?
De BMW i4 is de elektrische variant van de sierlijke 4 Serie Gran Coupé, die nu BMW’s kenmerkende rijervaring combineert met een volledig elektrisch voertuig. Hij komt in meerdere configuraties: de achterwielaangedreven eDrive35 en eDrive40, de vierwielaangedreven xDrive40, en de high-performance M50. De i4 combineert essentiële premium kenmerken van BMW zonder uitstoot te produceren. Ondanks dat het een elektrische versie is, heeft hij zijn klassieke Gran Coupé design behouden, vrijwel identiek aan zijn benzine-aangedreven broer.
Op het gebied van prestaties, technologie en verfijning is de i4 zeker een concurrent voor de Tesla Model 3. Hoewel hij misschien niet de bliksemsnelle snelheid van de Tesla Model 3 Performance evenaart, is de 544 pk sterke dubbele motoropstelling van de i4 M50 nog steeds briljant snel. Dit model gaat van 0-60 mph in iets meer dan 3,7 seconden, terwijl de 340 pk sterke eDrive40 van 0-100 km/u sprint in 5,5 seconden.
De echte kracht van de i4 – zijn rijdynamiek – komt met zeer nauwkeurige besturing, onberispelijke handling-balans en een soepele, gecontroleerde rit. De adaptieve ophanging doet uitstekend werk in het onder controle houden van dat aanzienlijke gewicht, waardoor de auto gewoon voortglijdt in zijn kalme, betrokken rit, vooral op bochtige wegen. Deze elektrische auto zal zeker een glimlach toveren op het gezicht van elke rijliefhebber.
Van binnen is deze i4 zeer hightech en premium. Midden op het dashboard zit dat zeer opvallende grote gebogen display: een 12,3″ digitaal instrumentenpaneel en een 14,9″ centraal touchscreen uitgerust met de nieuwste versie van iDrive 8.5. De interieurmaterialen zijn vanzelfsprekend luxueus, met lederen bekleding en aluminium en houten afwerkingen, die modern en stijlvol zijn.
Andere sterke punten zijn de praktische bruikbaarheid, dankzij zijn i4 Gran Coupé carrosseriestijl met een handige hatchback en neerklapbare achterstoelen. Hoewel de plaatsing van de accu betekent dat de beenruimte achterin iets krapper is dan bij een regulier 4 Serie model, is er nog steeds voldoende ruimte voor een coupé in de i4. De bagageruimte is 470 liter met de stoelen omhoog en 1.290 liter wanneer neergeklapt.
Maar met name op het gebied van bereik schiet de i4 tekort. De eDrive40 heeft een geschat bereik van 484 km, wat minder is dan de 576 km van de Model 3 Long Range. Dat aantal daalt verder bij de high-performance M50 naar 435 km. Hoewel zijn 200kW laden snelle stops mogelijk maakt, is de i4 niet zo geschikt voor lange roadtrips als sommige concurrenten. Niettemin is het een opwindende, tech-geladen en weelderige EV – de BMW i4 – die waarschijnlijk zowel BMW-liefhebbers als elektrische auto-enthousiastelingen zal aanspreken.
Motor, Prestaties En Transmissie
De uitvoeringsniveaus van de BMW i4 vertegenwoordigen ongetwijfeld sterke elektrische opties. Het instapmodel eDrive35 heeft bijvoorbeeld een enkele motor gemonteerd aan de achterzijde die 286 pk en 400 Nm koppel produceert om 0-100 km/u te bereiken in 5,8 seconden. Bij de eDrive40 stijgt het vermogen naar 340 pk, terwijl de 0-100 km/u daalt naar slechts 5,5 seconden. Beide modellen krijgen een 81,5kWh accu, hoewel het WLTP-bereik tussen hen verschilt – 260 mijl voor de eDrive35 en 301 mijl voor de eDrive40.
De xDrive40 voegt een voormotor toe voor vierwielaandrijving, wat klanten die meer vermogen willen en de extra zekerheid van all-weather capaciteit een totaal van 401 pk en 430 Nm geeft. Dat zorgt voor 0-100 km/u in een zeer respectabele 5,5 seconden – wat overeenkomt met de prestatieklasse van de BMW M3 Competition sedan.
De high-performance i4 M50 levert 544 pk en een indrukwekkende 795 Nm koppel in Sport Boost-modus, wat hem helpt om in slechts 3,7 seconden van 0-60 mph te accelereren. Dit model is beschikbaar met een speciale Sport-modus die meer vermogen naar de achterwielen stuurt voor sportievere dynamiek en beschikt over een elektronisch geregeld sperdifferentieel achter voor maximale grip.
Ongeacht het model geeft de i4 je naadloos en direct vermogen – net als elke andere EV. Zonder traditionele schakelingen die de voortgang onderbreken, is de vermogenstoename lineair – iets wat geen verbrandingsmotor kan evenaren. BMW gaat een stap verder door geluiden te synthetiseren via de speakers. Dit opent een auditief theater, vooral in Sport-modus.
Het geavanceerde thermische beheersysteem van de i4 zorgt ervoor dat deze auto prestaties kan volhouden tijdens kilometers hard rijden. Het regelt de temperatuur via koelvloeistof voor de accu, motoren, omvormers en lader; het preconditioneert de accu om met de hoogst mogelijke snelheid te laden bij DC snelladers; en heeft sterke regeneratieve reminstellingen die zich aanpassen om intuïtief rijden met één pedaal mogelijk te maken.
Achter het stuur zijn alle varianten van de i4 zeer opwindend. Direct koppel, naadloos vermogen en een precies afgesteld chassis zorgen voor een geweldige maar functionele sportsedan in het huidige elektrische voertuigtijdperk.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De BMW i4 heeft een volwassen remsysteem, dat conventionele frictieremmen combineert met regeneratief remmen voor sterke, consistente stops. Geventileerde schijfremmen op alle vier de wielen zijn standaard op elk model; grotere rotors en meerzuiger remklauwen op hoger gespecificeerde auto’s verbeteren de warmtehuishouding en helpen remvervaging te verminderen.
Het remsysteem is veelzijdig voor de hele i4-lineup. Terwijl de basis eDrive35 en eDrive40 enkelzuiger zwevende remklauwen aan de voorzijde krijgen, upgradet de xDrive40 naar vierzuiger vaste remklauwen. In zijn high-performance M50-incarnatie krijgt dit model een upgrade met zeszuiger voor- en enkelzuiger achterremklauwen, afgewerkt in blauw met het M-logo voor een sportieve touch.
BMW heeft de rempedaalkalibratie op de i4 echt perfect uitgevoerd, met een ideale mix van regeneratief en frictieremmen. In tegenstelling tot de meeste elektrische voertuigen, waarvan de inconsistente modulatie het pedaal onzeker en oncomfortabel maakt, komen de remmen van de i4 stevig en progressief in, zoals een goed hydraulisch systeem, wat het vertrouwen van de bestuurder vergroot, zelfs bij hard remmen. Een actieve hydraulische bekrachtiger verbetert de initiële bijt en levert natuurlijke modulatie bij verhoogde druk.
Voor degenen die van een sportieve rit houden, schitteren de remmen van de i4 bij agressief gebruik. De grotere rotors en meerzuiger remklauwen van hoger gespecificeerde modellen doen uitstekend werk in het beheren van warmte en het consistent houden van stops. Het M50-model is vooral indrukwekkend en kan zijn vermogen gemakkelijk aan op bochtige wegen of zelfs op een racecircuit.
De i4 beschikt ook over intelligente regeneratie, die zich aanpast op basis van navigatiesysteemgegevens en rijhulpsensoren om het remmen te versterken wanneer het voertuig langzamer verkeer nadert of een helling afgaat, waardoor frictieremmen worden gespaard en wordt bijgedragen aan soepeler rijden. Over het algemeen schittert dit remsysteem van de i4 met uitstekend gevoel en prestaties die vertrouwd en intuïtief zijn voor bestuurders van traditionele benzinevoertuigen.
Besturing En Ophanging
Ondanks zijn gewicht kan de i4 nog steeds zeer wendbaar zijn dankzij BMW’s legendarische besturing en handling. Alle modellen krijgen een elektrische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging; de inslag is scherp en de feedback is goed in bochten. De standaard Comfort-modus maakt de stuurinspanning licht, terwijl de Sport-modus gewicht toevoegt aan het stuur wat rijliefhebbers zullen waarderen.
De ophanging van de i4 is zeer indrukwekkend, met scherpe handling gecombineerd met een comfortabele rit. Schroefveren en passieve dempers zijn standaard op basismodellen; een adaptieve M-ophanging met elektronisch geregelde dempers is beschikbaar op hogere uitvoeringen. Dit adaptieve systeem stelt de bestuurder in staat om de rit aan te passen van comfort-gericht tot sport-georiënteerd en regelt actief de carrosseriebewegingen tijdens sportief rijden.
Zelfs bijna 2.270 kg leeggewicht kan deze i4 niet weerhouden om verrassend wendbaar en licht op zijn voeten te voelen. Een deel hiervan heeft te maken met dat laag geplaatste accupakket, dat het zwaartepunt verlaagt en de auto vlak houdt tijdens snelle overgangen. Zijn stijve structuur en bijna 50/50 gewichtsverdeling complementeren zijn reeds inherent gebalanceerde en neutrale handling, waardoor de i4 echt een feest is op bochtige wegen.
De besturing is in het bijzonder uitzonderlijk. Voor een EV bereikt het dat niveau van precisie en gevoel dat zeer weinig anderen bereiken. De inslag is zeer direct en zeer scherp, terwijl er een uitstekend middengevoel is, en de respons mooi en lineair is naarmate er meer stuuruitslag wordt toegepast. De variabele-overbrengingsverhouding wordt ook sneller buiten het midden, wat krappe manoeuvres mogelijk maakt zonder nerveus te zijn op de snelweg. Dit wordt verder ondersteund in de xDrive-modellen met hun achterwielbias vierwielaandrijvingssystemen die meer vermogen naar de achteras sturen bij het uitkomen van bochten. Deze bewonderenswaardige handling-capaciteiten van de i4 worden gecombineerd met een comfortabele en beheerste rit om een EV te bieden die geschikt is voor zowel sportieve ritten als dagelijks woon-werkverkeer.
Welke Banden Gebruikt Het?
De high-performance banden op de BMW i4 doen echt goed werk in het balanceren van grip, handling en bereik-efficiëntie. Dit geldt voor de eDrive35, eDrive40, xDrive40 en M50, waar de standaard M Sport-configuratie 18-inch gestaggerde banden heeft—245/45R18 voor en 255/45R18 achter. Deze hebben vrij hoge zijwanden, die op zijn minst gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de opmerkelijk comfortabele rit en verminderd bandengeluid vergeleken met meer agressieve, laagprofiel bandenopties.
Prestatie-eisen op alle i4-modellen worden beantwoord door optionele 19-inch of 20-inch wielen. De grotere 19-inch banden zijn voor uitgerust met 245/40R19 en achter met 255/40R19, terwijl de 20-inch variant 245/35R20 en 255/35R20 heeft. Grotere wielen en plakkerigere banden kunnen de bochtengrip verbeteren en een nauwkeuriger stuurgevoel geven, maar kunnen wel wat rijkwaliteit en bereik inleveren.
Alle modellen van de i4 komen uitgerust met runflat-banden, die beperkt rijden mogelijk maken zelfs wanneer ze lek zijn. De meeste runflats zijn overdreven stijf, dus BMW beweert dat ze de ophanging van de i4 hebben geherkalibreerd om deze stijfheid zoveel mogelijk te vermijden. Dit is zeer geruststellend omdat men niet direct naar de kant van de weg hoeft te gaan om de band te verwisselen maar voorzichtig naar een veilige locatie of bandenwinkel kan rijden.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau en optiepakket komt de i4 met verschillende high-performance all-season of zomerbanden. Voor bestuurders in koudere klimaten biedt BMW ook winterbandenpakketten aan die de standaard wielen verkleinen met speciale winterbanden, wat de tractie door sneeuw en ijs enorm verbetert. Uiteindelijk is de ultieme bandenkeuze dus gebaseerd op rijstijl, klimaat en prioriteiten; er zijn opties beschikbaar voor alle soorten gebruik.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de BMW i4 straalt moderniteit uit, vol met hightech-uitstraling passend bij een geavanceerde elektrische aandrijflijn. Een massief gebogen displaypaneel over het dashboard integreert een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,9-inch centraal touchscreen in één stuk. Het display produceert scherpe graphics en vloeiende animaties, terwijl zijn intuïtieve menustructuren het gemakkelijk maken om door de beschikbare opties in de auto te navigeren.
De materiaalkwaliteit in het i4-interieur is ongeëvenaard, zoals men zou verwachten van een BMW. SensaTec kunstlederen bekleding siert de instapmodellen en heeft een rijk, premium gevoel; hogere uitvoeringen bieden geperforeerd Vernasca-leder beschikbaar in verschillende kleuren. Contrasterende stiksels en biezen op de stoelen, samen met gestructureerde aluminium of open-porig houten sierpanelen op het dashboard en de deuren, versterken verder de ambiance van het interieur met extra visuele aantrekkingskracht.
De voorstoelen verenigen comfort met ondersteuning en beschikken ook over standaard 8-voudig elektrische verstelling, plus 2-voudig elektrische zijsteunen om je op je plaats te houden wanneer het sportief wordt. Hogere uitvoeringen voegen verstellingen toe zoals 4-voudig lendensteun en dijverlengingen voor comfort tijdens lange ritten. De M50 krijgt M Sport-stoelen met meer agressieve wangen en geïntegreerde hoofdsteunen voor een sportievere uitstraling en gevoel.
De schakelaars van de i4 zijn echt van zeer hoge kwaliteit, met strakke paneelkieren en vloeiende werking en doordacht geplaatste knoppen. De versnellingspook, iDrive-controller en rijmodusknoppen zijn alle handig geplaatst op de middenconsole, terwijl een beschikbaar multifunctioneel stuurwiel bediening bevat voor audio, telefoon en rijhulpsystemen. Een head-up display wordt ook aangeboden in hogere uitvoeringen, dat belangrijke informatie projecteert op de voorruit binnen het gezichtsveld van de bestuurder.
Van binnen toont het interieur van de i4 ook BMW’s toewijding aan duurzaamheid; de vloermatten en bagageruimte gebruiken gerecyclede materialen. Daarnaast wordt het leren interieur natuurlijk gelooid met olijfbladextract, en worden er tot wel 100 plastic flessen gerecycled om interieur- en exterieurcomponenten te creëren. Het is ook nuttig ruim – er is concurrerende ruimte beschikbaar, met goede hoofdruimte en beenruimte voor, voldoende achterbank ruimte, en een veelzijdige bagageruimte dankzij die 40/20/40 neerklapbare achterstoelen.
Exterieur Uiterlijk
Aan de buitenkant is het een subtiele, stijlvolle expressie van de BMW i4. Strakke lijnen en ingetogen details zijn subtiel geplaatst om elektrificatie aan te duiden zonder het uit te schreeuwen. Op het eerste gezicht toont de i4 nog steeds zijn verwantschap met de benzine-aangedreven 4 Serie Gran Coupe. Hij behoudt dat slanke fastback profiel met gespierde proporties, hoewel nu meer up-to-date met enkele belangrijke verschillen, zoals een dichte grille en aerodynamisch geoptimaliseerde wielen.
Aan de voorzijde heeft de i4 BMW’s kenmerkende niervormige grille, die breder en meer langwerpig is gemaakt om de lage, brede stand van de auto te benadrukken. Hoewel grotendeels afgesloten voor aerodynamica in dit model, dienen de openingen aan de onderzijde om het accupakket en andere elektronische componenten te koelen. Afhankelijk van de uitvoering is deze uitgevoerd in chroom of hoogglans zwart, waarbij de sportieve M50 een uniek mesh-inzetstuk heeft met een M-badge. De voorzijde bevat ook slanke, hoekige LED-koplampen die BMW’s kenmerkende dubbele ronde dagrijverlichting huisvesten. Adaptieve LED-koplampen met automatisch grootlicht en bochtverlichting die meedraaien met het stuur zijn optioneel op hogere uitvoeringen.
Het algemene profiel van de i4 is dat van een lange, vloeiende daklijn die naadloos overgaat in de achterklep om een opgewaaide, coupé-achtige vorm te creëren die de vier-deurs praktische bruikbaarheid van de auto verhult. Verzonken deurgrepen en aerodynamisch geoptimaliseerde dorpels versterken deze gestroomlijnde vorm verder, terwijl de M50-uitvoering sportieve zijluchtgordijnen en een subtiele achterspoiler krijgt. Slanke L-vormige LED-achterlichten aan de achterzijde lopen rond de zijkanten en zijn verbonden door een dunne lichtstrip op de achterklep. De achterbumper integreert soepel met de carrosserie—afgezien van de kleine diffuser die hint naar de prestaties van deze auto—terwijl de dubbele laadpoorten discreet verborgen zijn op de achterspatborden.
Comfort En Gemak
De nieuwe BMW i4 biedt een verscheidenheid aan comfort- en gemaksfuncties voor dagelijks rijden. De voorstoelen komen standaard met 8-voudig elektrische verstelling en 2-voudig elektrische zijsteunen, waardoor het veel gemakkelijker is om je favoriete zitpositie te vinden. Extra opties op hogere uitvoeringen omvatten lendensteun, dijverlengingen en een massagefunctie, die het comfort voor langere ritten verbeteren.
Het is indrukwekkend stil in de i4, in feite komt er zeer weinig geluid van buiten naar binnen dankzij een goede hoeveelheid geluidsisolatie en gelaagd glas dat gesprekken of het premium audiosysteem gemakkelijk te genieten maakt bij snelwegsnelheden. Een 10-speaker HiFi-systeem is standaard; upgraden naar meer premium uitvoeringen brengt een 16-speaker Harman Kardon surround sound systeem met 464 watt vermogen. De automatische dual-zone klimaatregeling is behoorlijk sterk en responsief; een max cool-functie kan met één druk op de knop worden ingeschakeld om de cabinetemperatuur snel te verlagen op warme dagen. Op hogere uitvoeringen zorgt een panoramisch glazen dak voor natuurlijk licht in het interieur, aangevuld met een elektrisch zonnescherm voor extra comfort.
Passagiers op de achterbank zullen merken dat er voldoende ruimte en comfort is in de i4, met zijn gecontoureerde bank, neerklapbare armsteunen en beschikbare voorzieningen zoals 2-voudig elektrisch verstelbare rugleuning en 3-traps verwarmde buitenste zitplaatsen. ISOFIX-bevestigingspunten en -gordels maken ook deel uit van de i4-uitrusting voor veilige kinderzitinstallatie.
Opbergruimte in de i4 is voldoende voor dagelijkse behoeften. De middenconsole voor komt met een draadloze oplaadpad, bekerhouders en een ondiepe bak; dit wordt aangevuld met een grotere opbergruimte onder de middenarmsteun. Andere gemakken zijn onder meer deurvakken, een head-up display, start op afstand, een 360-graden rondomzicht camera, BMW’s Parking Assistant Plus, BMW’s Connected Package Professional, en diensten op afstand via de BMW smartphone-app voor extra gemak.
Veiligheid En Beveiliging
De nieuwe BMW i4 biedt een werkelijk indrukwekkende lijst van standaard veiligheidsfuncties. Dit pakket omvat waarschuwing voor frontale botsingen met voetgangersdetectie, automatisch noodremsysteem, rijstrookwaarschuwing, dodehoekdetectie en waarschuwing voor kruisend verkeer achter, die camera’s en radar gebruiken om de omgeving van het voertuig te monitoren en de bestuurder dienovereenkomstig te waarschuwen.
Het Driving Assistance Professional Package op hogere uitvoeringen voegt verdere en geavanceerde veiligheidsopties toe. Dit omvat nu adaptieve cruisecontrol met stop-and-go, rijstrookassistent, uitwijkhulp en waarschuwing voor kruisend verkeer voor. Lange ritten zijn minder vermoeiend omdat het voertuig de snelheid regelt om een door de bestuurder te selecteren afstand tot het voorliggende voertuig te behouden, terwijl het helpt met sturen om het voertuig binnen zijn rijstrook te houden. De Extended Traffic Jam Assistant kan zelfs het sturen, accelereren en remmen regelen bij stop-and-go kruipen op autowegen tot 40 mph.
De i4 heeft ook sterke passieve veiligheidsfuncties. De passagierscel is gebouwd van hoogwaardig staal en aluminium, en het accupakket is laag in de vloer gemonteerd met een aluminium frame om het te beschermen bij een botsing. Alle zitplaatsen zijn uitgerust met front-, zij- en hoofdairbags, samen met 3-punts veiligheidsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzers.
Het heeft speciale elektrische voertuig veiligheidsfuncties, waaronder een akoestisch voertuig waarschuwingssysteem voor voetgangersbewustzijn en een intelligent accubeheersysteem. Op deze manier schakelt de i4 bij een botsing automatisch de hoogspanningsaccu uit om elektrocutie te voorkomen.
Andere beschikbare veiligheidsopties voor de nieuwe BMW i4 omvatten automatisch grootlicht, rondomzicht camerasysteem, parkeersensoren en noodoproepfunctie. Connected services van BMW, zoals gestolen voertuig terugvinding, ontgrendeling op afstand, en zelfs een automatische oproep in het geval van een botsing, worden verwacht de beveiliging van het voertuig te verbeteren.
Hoe Rijdt Het?
De nieuwe BMW i4 combineert BMW’s kenmerkende rijgevoel met elektrische autotechnologie om je een rit te geven die zowel vertrouwd als vooruitstrevend is. De snelle acceleratie en stille werking van de i4 zorgen voor soepele, constante kracht die traditionele benzineauto’s niet kunnen evenaren. Deze snelle respons, plus het vermogen om hoge snelheden te bereiken, maakt het rijden in de i4 opwindend en onweerstaanbaar. Ondanks zijn gewicht zorgen het laag geplaatste ontwerp en de precies afgestelde ophanging van de i4 ervoor dat hij wendbaar en responsief blijft, en rijdt als enkele van BMW’s beste sportседans.
De i4 onderscheidt zich in zijn rijgedrag, waarbij de balans wordt gevonden tussen sportief en soepel. De adaptieve ophanging doet uitstekend werk in het absorberen van weghobbels, waarbij het comfort behouden blijft zonder grip te verliezen wanneer je versnelt. Deze auto blijft stil bij hoge snelheden op de snelweg, dankzij zijn gestroomlijnde vorm en uitgebreide geluiddempende eigenschappen. Een ander cool aspect van de i4 is dat je verschillende niveaus van regeneratief remmen kunt kiezen. Je hebt een meer standaard “D”-modus, plus een sterkere “B”-modus voor één-pedaal rijden. Deze opstelling laat je niet in de steek wanneer je een soepele rit wilt die ook energie-efficiënt is.
Hij komt ook met geavanceerde rijhulpsystemen die vooral nuttig zijn voor het verminderen van stress tijdens langere ritten. Je kunt het Driving Assistance Professional Package als extra krijgen, dat adaptieve cruisecontrol toevoegt die zich aanpast aan het verkeer, rijstrookassistentie en fileondersteuning. Deze functies werken samen om de besturing, snelheid en het remmen van de auto te controleren wanneer er veel verkeer is, wat een extra niveau van veiligheid en gemak toevoegt, waardoor lange ritten minder vermoeiend en aangenamer worden zonder complex of opdringerig te voelen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de BMW i4 is nog een uitstekend voorbeeld van praktische eigenschappen die samen deze auto een zeer veelzijdige compacte elektrische sedan maken. Een van de ontwerpdetails voor zijn liftback is de neerklapbare achterbank, wat betekent dat je 470 liter beschikbaar hebt voor bagage zonder de stoelen neer te klappen—ruim genoeg om een set golfclubs te bergen. Deze brede, laag openende achterklep biedt handsfree bediening met een schopbeweging voor gemakkelijk laden en lossen van grote items.
De achterstoelen van de i4 zijn neerklapbaar in een klassieke 40/20/40-verdeling, wat de beschikbare cabineruimte in de i4 aanzienlijk vergroot, met een interieurvolume dat oploopt tot 1.290 liter. Deze configuratie biedt een vrijwel vlakke laadvloer, waardoor het vervoer van grotere meubels of sportuitrusting mogelijk wordt. Het middendeel van de achterbank kan onafhankelijk worden neergeklapt, waardoor het transport van lange items zoals ski’s mogelijk is terwijl twee achterpassagiers nog steeds comfortabel kunnen zitten.
De bagageruimte van de i4 bevat een verwijderbare bagageafdekking voor extra organisatie en om bezittingen verborgen en veilig te houden. Daarnaast zijn er kleine opbergvakken aan beide zijden voor items zoals laadkabels. Een handsfree bagagenet is beschikbaar als optie om te voorkomen dat items tijdens het rijden gaan schuiven voor extra veiligheid.
In de kofferbak van de i4 is een handige functie de opbergruimte onder de vloer specifiek voor de draagbare laadkabel van de auto. Dit is handig voor het organiseren van de bagageruimte en voor het vrijmaken van ruimte wanneer de laadkabel niet in gebruik is, waardoor de bagageruimte volledig bruikbaar blijft.
Comfort Achterbank
De achterstoelen van de BMW i4 zijn een beetje een gemengde ervaring. Hoewel er voldoende ruimte en comfort is voor twee passagiers, schieten ze wat tekort vergeleken met rivalen qua ruimtelijkheid en veelzijdigheid. De achterbank is gevormd voor twee inzittenden, en een middenarmsteun klapt naar beneden om twee bekerhouders en een klein opbergvak te onthullen. De buitenste stoelen zijn gecapitonneerd en ondersteunend, met een comfortabele hellingshoek en voldoende beenruimte voor gemiddeld grote volwassenen.
Aan de andere kant hebben de aflopende daklijn en compacte afmetingen van de i4 invloed op de hoofdruimte achterin en de algehele ruimtelijkheid. Langere reizigers moeten mogelijk iets onderuitzakken om te voorkomen dat ze met hun hoofd tegen het plafond komen, en de smalle deuropeningen maken het in- en uitstappen van de achterbank wat onhandig. De middenstoel is het beste geschikt voor incidenteel gebruik of kleinere passagiers, aangezien de hoge vloertunnel en uitstekende armsteun het krap maken voor volwassenen.
Wat voorzieningen betreft komen de achterstoelen van de i4 standaard met ventilatieopeningen, een 12V-stopcontact en twee USB-C-oplaadpoorten. Driezone automatische klimaatregeling is beschikbaar in het hele gamma, waardoor achterpassagiers de temperatuur naar hun voorkeur kunnen aanpassen. Hogere uitvoeringen bieden de optie van verwarmde achterstoelen, wat zeer gewaardeerd kan worden op koude ochtenden.
Een gebied waar de achterstoelen van de i4 uitblinken is kinderveiligheid. De buitenste stoelen komen met standaard ISOFIX-bevestigingspunten en -gordels voor het veilig vastzetten van kinderzitjes, en de brede, vlakke bank kan gemakkelijk grotere autostoelen of zitverhogers accommoderen.
Qua bagageveelzijdigheid klappen de achterstoelen van de i4 neer in een 40/20/40-verdeling, waardoor uitbreiding van de kofferbakruimte mogelijk is terwijl er nog steeds één of twee achterpassagiers kunnen zitten. Wanneer bijna vlak neergeklapt, creëren de rugleuningen een lange, ononderbroken laadvloer die ideaal is voor het transporteren van grotere items zoals meubels of sportuitrusting. Het accupakket verhoogt echter de vloer licht vergeleken met een traditionele benzine-aangedreven sedan, wat het laden van zware of omvangrijke items iets uitdagender kan maken.